Phuket Second Day (Jalan-Jalan kat Phuket)

Hai, lama dah tak update pasal backpacking ke Phuket kan? Ni second day punya. Wakakaka. Lama gile dah... pemalas punya blogger.

Second  Day.  12  February  2016  -  JUMAAT 

Hari  kedua  kami  dekat  Phuket.  Nak  kata  waktu  rehat  tu  dah  dapat  cover,  tak  jugaklah.  Memang  tak  puas  langsung  berehat.  Berapa  jam  je  pun  aku  tidur. 

Aku  bangun  pukul  6.30  pagi.  Itupun  sebab  jam  loceng.  Bagi  Abby  masa  rehat  lebih  sikit.  Kesian  dekat  dia.  Aku  mandi  dulu.  Dah  siap  mandi  baru  aku  kejut  dia.  Bila  masing-masing  dah  bersiap  tu,  kami  turun,  tunggu  van  datang  pick  up. 

Jangan  lupa  bawak  baju  spare  sebab  aktiviti  Island  Hopping  ni  memang  akan  buat  korang  basah  lencun  punya.  Naik  speed  boat  memang  air  terpercik  punyalah.  Tak  usah  kata  yang  korang  tak  nak  mandilah.  Memang  korang  akan  termandi  tanpa  sengaja.  Kehkehkeh. 

Bawak  baju  spare  okey  sebab  waktu  balik  tu  memang  driver  van  suruh  korang  tukar  baju.  Basah-basah,  dia  tak  bagi  naik  van! 

Jauh  jugaklah  perjalanan  dari  hotel  ke  tempat  kami  nak  naik  speedboat  tu.  Ada  dalam  lebih  kurang  sejam.  Dengar  ceramah  bagai  lagi  pasal  itinerary  kitaorang  hari  tu.  Sambil-sambil  tu  boleh  sarapan  kat  situ.  Aku  tak  sarapan  pun  sebab…  aku  sangat  cerewet  bab  makan  ni.  Roti  aku  tak  makan.  Last-last  ambik  pisang  je  makan.  Jadilah,  alas  perut. 

Dah  siap  instructor  membebel  tu,  kami  pun  disuruh  naik  ke  boat.  Akhirnya.  Ini  yang  aku  tunggu  sangat  ni.  Dalam  bot  tu  memang  diaorang  sediakan  air  mineral  dan  air  coke.  So  don’t  worry  kalau  tetiba  rasa  dehydrated  ke  apa  kan…  tapi  kalau  lapar,  tak  dapat  la  nak  bantu.  Bawak  bekal  la… 

Okey,  perjalanan  ke  Phi  Phi  mengambil  masa  45  minit.  Sepanjang  tu,  ‘driver’  boat  tu  lap  sana  sini  dengan  skill  dia.  Terjerit-jerit  kitaorang  macam  kena  sawan.  Diaorang  pasang  lagu  bukan  main  kuat  lagi.  Semua  lagu  best-best.  Sambil  menjerit  takut,  sambil  menyanyi  tau.  Currrlas! 

Dah  sampai  Phi  Phi  Don.  Tengok  monyet  katanya.  Tapi  takde  monyet  pun  yang  aku  nampak.  Aku  tak  kisah  pun  takde  monyet  sebab  belakang  rumah  aku  berlambak.  Sapie  ngan  monyet  pun  dua  kali  lima  je  aku  tengok.  Kehkehkeh!  Sorry  Sapie. 

Phi  Phi  ni,  tempat  dia  memang…  superb.  Serious  shit  memang  lawa!  Air  dia  jerniiiiihhh  je.  Waktu  ni  korang  akan  menyumpah  gila  kalau  betri  henpon  atau  kamera  tak  cukup.  Make  sure  cas  penuh-penuh  ek.  Kami  diberi  masa  berapa  lama  tah  kat  sini. 

Lepas  tu,  kami  naik  bot  balik.  Make  sure  korang  ingat  bot  mana  korang  naik.  Aku  tak  ingat  pun.  Tapi  sebab  krew  dorang  yang  ingat  muka  aku,  dia  jemput  ha…  HAHAHAH!  Mujur  dia  ingat  muka  kami. 

Kami  dibawak  pergi  snorkeling  (aku  tak  ingat  kat  mana.  Pamplet  aku  hilang)  Waktu  ni  hesitate  je  aku  nak  snorkeling.  Yelah,  aku  mana  pandai  berenang.  Tapi  jaket  ada.  Pengalaman  takde.  Dalam  berfikir-fikir  tu,  Sapie  racun  aku.  Dia  kata,  alah!  Tak  matilah  kalau  kau  dah  pakai  jaket  tu…  cubalah!  Apa  punya  pengecut.  Amalina  yang  tak  pandai  berenang  tu  pun  boleh  buat,  takkan  kau  tak  boleh?  Etc,  etc!  semuanya  dia  perlekehkan  aku.  Jadi  aku  pun  debush!  Terjun  jugakla… 

Aku  tak  kata  aku  cool  bila  masuk  dalam  air.  Aku  panik  okey?  Tapi  bila  tengok  orang  lain  cool,  aku  pun  beransurlah  tenang. 

Banyak  gila  ikan!  Geram  nak  cekup-cekup.  Lawa  gila  weh.  Serius!  Waktu  tu  aku  rasa,  ruginya  adik  aku  tak  join  sekali.  Adik  aku  tak  berani  awalnya.  So,  dia  tunggu  dalam  bot  je.  Berendam  lebih  kurang  tu,  diaorang  panggil  naik.  Nak  pergi  makan.  Mesti  la  lapar  kan,  dah  berendam  lama. 

Kami  ke  Phi  Phi  Don  balik.  Makan.  Dah  settle  makan  tu,  kami  dibawak  bersiar  ke  Viking  Cave  tak  silap  aku.  Kat  sini,  kami  tengok  dari  jauh  je  sebab  katanya  takde  orang  pun  duduk  kat  situ.  Nak  snap  gambar  tak boleh,  semua  orang  berdiri  dan  hadang  kami  dari  ambik  gambar.  Mat  saleh,  sekali  berdiri  macam  mana  kan?  Tenggelam  teruslah  kami  yang  pendek-pendek  ni. 
Lepas  ke  situ,  kami  ke  Maya  Bay  (tempat  Leonardo  DiCaprio  berlakon  tu).  Kat  sini  kami  tak  boleh  turun  dari  bot  sebab  tak  bayar  tiket  masuk.  Aku  tak  rasa  berbaloi  pun  bayar  memahal  tapi  duduk  kat  situ.  Buat  kami  yang  tak  bayar  ke  National  park  ke  pebenda  tah  tu,  diaorang  bawak  kami  pergi  snorkeling  dekat  area-area  situ. 


Kat  sini,  aku  pulak  yang  racun  adik  aku  suruh  terjun  sama.  Mula-mula  dia  tak  nak.  Tapi  aku  cakaplah,  cari  pengalaman  dik.  Kita  rahsiakan  dari  ibu.  Kehkehkeh!  At  last,  dia  terjun  jugak.  Debush!  Semua  air  laut  terpercik  masuk  dalam  bot  sebab  adik  aku  berisi  sikit.  Kehkehkeh.  Sorry  dik.  Gurau,  gurau…  kat  sinilah  pengalaman  lucu  aku  ngan  adik  aku… 

“Kokna!  Macam  mana  nak  turunkan  kaki?  Dia  naik  sendiri!!” 

“Kokna,  macam  mana  nak  pusingkan  badan?  Tak  boleh  nak  pusing!” 

“Kokna!  Jangan  lepas  tangan  adik!” 

“Kokna,  tolong  adik.  Macam  mana  nak  pergi  sana?” 

Kelakar  gile  weh.  Sakit  perut  aku  gelak.  Dah  cukup  masa  tu,  kami  dipanggil  naik.  Nak  pergi  ambik  tourist  lain  dekat  Maya  Bay  tadi  tu.  Haa…  kami  ni  dah  on  the  way  nak  balik  dah.  Singgah  pulak  dekat  Koh  Khai  Island  untuk  aktiviti  snorkeling  lagi. 

Kat  Koh  Khai  ni,  aku  memang  tak  snorkeling  la  cerita  dia.  Dahlah  banyak  batu…  terpijak  batu  je  kerjanya.  Lepas  tu  pulau  dia  kecik.  Balik-balik  jumpa  orang  sama.  Memang  tak  nafikan,  tempat  dia  lawa.  Tapi  itulah…  terlalu  padat  dengan  orang. 

So,  last-last  Abby  ngan  aku  tunggu  dekat  dalam  boat  je.  Berborak  macam  ayam  ngan  itik  dengan  pemandu  pelancong  kitaorang  tu.  Kami  cakap  BM  dia  cakap  Thai.  Dia  bukan  peduli  dah  kita  paham  ke  tak  bahasa  dia.  Last-last  ngekek  sebab  bahasa  masing-masing.  Settle  dekat  sini,  kami  dihantar  balik…

Waktu  balik  tu,  dia  tunjuk  frame  gambar  beserta  gambarlah  kan…  gambar  kami  yang  diaorang  ambik  waktu  kami  baru  nak  naik  bot  awal  pagi  tadi.  Mulanya  tak  nak  beli.  Sebab  mahal.  200baht.  Tapi  bila  pikir  balik,  tu  je  kenangan  kami  ada  dari  Thailand  memandangkan  kami  tak  beli  souvernir  pape  pun.  So,  aku  share  ngan  adik  aku.  Tetiba  si  Sapie  mulut  manis  tu  pujuk  orang  tu.  Dapatlah  murah!  Mujur  berguna  jugak  si  Sapie  tu. 

TIPS  : 

1)    Bawak  beg  waterproof  okey?  Sangat  berguna.  Aku  ngan  adik  aku  tumpang  beg  Sapie  sebab  beg  dia  besar. 

2)   Bawak  baju  spare

3)   Bawak  duit,  kalau  rasa  nak  membeli  air  ke  apa.  Lagi  satu,  last-last  nanti  dia  akan  tunjuk  gambar  group  kita  pergi  tu.  Terpulang  la  nak  beli  ke  tak.  Aku  beli.  Buat  kenangan.  Dia  ada  jual  cd  jugak  sepanjang  perjalanan  tu  tapi  tak  beli  pun.  Bazir.  Hahaha. 

4)   Sunglasses  dan  sunblock  ni  wajib  ada.  Aku  ngan  adik  tak  pakai  sunblock.  Hasilnya,  sampai  sekarang  kulit  kami  menggelupas,  gatal  etc.  Jangan  ambik  mudah  hal  ni.  Bawak!  Terik  tau  tak  kat  sana…   

5)   Entry  pertama  itu  hari,  aku  lupa  nak  pesan…  bawak  charger  adapter  (untuk  dalam  bilik  hotel).  Dioarang  pakai  charger  dua  kaki. 

6)   Tapi  kalau  kau  orang  terlupa  bawak  charger  pun,  ni  hack  dia.  Aku  tak  ingat  aku  baca  kat  mana…  kat  belakang  TV  dalam  bilik  hotel  tu  akan  ada  punya  lubang  USB.  Korang  mesti  bawak  kan  korang  punya  USB?  So,  takde  charger  adapter  pun  no  hal.  Cuma  tv  kena  pasang  la  sepanjang  nak  mengecas  tu.  And  kemungkinan  cas  masuk  lambat  sikit.  Hehehe. 

7)   Bawak  powerbank!  You  never  know  penyesalan  dia  macam  mana  bila  henpon  korang  tak  cukup  betri  nak  ambik  gambar. 

Dah  sampai  hotel,  kami  rehat.  Tak  lama.  Sebab  kami  sampai  tu  dah  senja  okey?  Kami  mandi-mandi  siap-siap…  baring  kejap,  Wan  panggil  suruh  turun.  Cari  makan.  Kalau  semalam  kami  dinner  menghadap  ke barat,  kali  ni  kami  menghadap ke  timur  pulak.  Banyak  gila  kedai  makan.  Kedai  makan  yang  kami  pergi  tu  apa  tah  namanya.  Tapi  dia  tulis  Thailand  Malaysia.  Pernah  masuk  tv3  tak  silap. 

Makanan  kat  situ,  boleh  tahan  sedap.  Berbaloilah…  aku  dengan  adik  aku  bayar  berapa…  sorry.  Aku  tak  ingat  sangat.  Tapi  sebab  kami  mentekedarah,  memang  kami  berdua  kena  bayar  lebih  pada  orang  lain.  Kami  oder  menu  yang  kami  teringin  nak  makan. 

Dah  settle  tu  sempatlah  bergambar  kejap.  Lepas  tu  kami  balik  hotel  sebab  nak  memerut.  Kononnya  nak  sambung  pulak  keluar  berjalan  ke  Bangla  Road  lagi  sekali.  Tapi,  bila  dah  masuk  je  bilik,  aku  dengan  adik  terus  lupakan  niat  nak  berjalan.  Penat  tadi,  semalam  dengan  kelmarin  tak  hilang  lagi.  So,  Wan,  Sapie  dengan  Amalina  bawak  haluan  diaoranglah  sementara  aku  ngan  adik  buat  taik  mata.  Sorry  korang,  katil  lebih  menarik  berbanding  offer  korang.  Hekhekhek!   


Hari  ketiga  bakal  bersambung.  Dah,  dah!  Aku  nak  tulis  novel  pulak  ni.  Bye…  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design