JODOH SEBELAH PINTU 1

Bab  1
“AKU  dengar  ada  dua  orang  lelaki  muda  nak  pindah  kat  rumah  sebelah.  Urm...  harap-haraplah  handsome.  Boleh  buat  stok  cuci  mata  yang  dah  lama  berhabuk  ni.”  Julia  membawa  berita  yang  menyendatkan  nafas  aku  pada  tengah  hari  ini  dengan  gayanya  yang  gedik  sekali.  Tangan  dikibas-kibas  ke  muka.  Mukanya  pula  bukan  main  miang  lagi. Novel  ditangan  aku,  aku  tanda  dengan  ibu  jaritangan  kanan.  Jiran  baru? 
Hairan,  sudah  lama  rumah  sebelah  ini  dibiarkan  kosong.  Kenapa  baru  sekarang  ada  orang  yang  nak  masuk  ya?  Hari  tu  jiran  di  rumah  belah  kanan  masuk,  ini,  jiran  di  sebelah  kiri  pula. 
Tapi  dengar-dengarnya,  mak  cik  di  rumah sebelah  kanan  ni  nak  berpindah  pula.  Tak  serasi  duduk  kat  kawasan  perumahan  di  sini.  Di  tepi  jalan  raya.  Bimbang  anak  yang  masih  kecil  bebas  ke  tengah  jalan.  Aduhai..  yang  menjadi  masalah  sekarang  ni  adalah  bila  mana  jiran  aku  itu  merupakan  orang  lelaki.  Diulangi  dengan  caps  lock,  LELAKI!  Tak  boleh  nak  buat  gila  dah  nanti. 
Macam  mana  aku  nak  memekak  dan  menyanyi  lagu  Bruno  dari  Marikh  nanti?  Aku  suka  menyanyi-nyanyi.  Itu  memang  minat  aku.  Tapi  nanti...  tak  bolehlah  aku  buat  perangai  gila-gila  aku  lagi.  Kasihannya  aku.  Mesti  kena  jaga  tingkah  laku  selepas  ini.
Julia  ni  pulak,  memang  pesen  gatal  sikit!  Suka  test  market.  Pantang  ada  lelaki  kacak,  tentu  dia  cuba  main  mata.  Entah  kenapa  dia  suka  sangat  pada  lelaki  kacak,  aku  pun  tak  tahu?  Aku,  sebaliknya!  Lagi  handsome  seseorang  lelaki  tu,  lagi  aku  menyorok  masuk  dalam  cengkerang. 
Lelaki  zaman  sekarang  ni,  mana  boleh  percaya  dah!  Sedangkan  perempuan  pun  dah  tak  boleh  percaya,  inikan  pula  kaum  lelaki?!  Huh!  Nak-nak  lelaki  yang  kacak  rupawan  dan  berbadan  ketak-ketak!  Senang  nak mainkan  perempuan  dengan  menggunakan  pakej  yang  mereka  ada  tu.  Harap  jiran  aku  tak  handsome!  Puhh!  Puhh!!
Aku  sebenarnya  tak  suka  hidup  berjiran.  Bukannya  apa,  aku  ni  bukannya  suka  berbual-bual  macam  orang  lainselalu  buat. Pot  pet  pot  pet.  Macam  dah  tak  ada  kerja  lain  dah  selain  dari  bergosip.  Lebih  baik  aku  duduk  terperap  dalam  bilik  dan  sudahkan  novel-novel  aku  yang  tergendala  tu.  Banyak  pulak  lagi! Ah!  Sejujurnya, aku  memang  tidak  pandai  nak  bergaul  dengan  orang.  Kalau  suruh  gaul  nasi,  aku  pandailah!
Julialah  satu-satunya  sahabat  yang  aku  ada  sejak  dulu  sehinggalah  sekarang  bila  aku  bertugas  menjadi  cikgu  kat  Sekolah  Kebangsaan  Intan  Baiduri  itu.  Nak-nak  pula,  dia  tinggal  satu  rumah  dengan  aku.  Julia  juga  merupakan  seorang  guru.  Tetapi  dia  mengajar  dekat  sekolah  menengah,  dekat  sikit  dengan  rumah  kami  ni.  Gaji  dia,  up  sikit  dari  gaji  aku.  Tapi,  pendapatan  aku  lagi  banyak  dari  dia.  Macam  mana  tu? 
Aku  ni,  ada  kerja  sampingan.  Income  aku  masuk  melalui  Nuffnang  dalam  blogger  dan  juga...  aku  sebenarnya  novelis.  Pssttt!  Baru  terbit  dua  buah  buku.  Sebuah  novel  aku  tu,  dah  masuk  dalam  carta  laris.  Alhamdulillah.  Sebuah  lagi...  macam...  aduhai!  Menyedihkan  sungguh  sambutannya.  Apa  yang  dapat  aku  rumuskan,  JANGAN  BUAT  NOVEL  FANTASI  sebab  novel  tu...  golongan  kanak-kanak  sahaja  yang  suka!  Kononnya  aku  berangan  nak  setanding  dengan  novel  Harry  Potter.  Tak  pun,  Twilight  pun  jadi.  Last-last?  Starlight  kat  dahi  sendiri!
Humph!  Berbalik  semula  pada  topik  asal,  BERJIRAN!  Kalau  ada  jiran  nanti,  aku  juga  yang  merana.  Tentu  ramai  kata  yang  aku  ni  orang  yang  sombong  sedangkan  aku  memang  tidak  pandai  bergaul.  Tambah-tambah  dengan  jiran  lelaki  pula.  Aduh...  lelaki...  eeii!  Menakutkan.  Ada  sebab  aku  fobia  dengan  jiran  lelaki  sebenarnya.
Bercinta  dengan  jiran?  Ya!  Aku  pernah  terkena.  Dengan  jiranlah  orangnya!  Aku  dah  serik  wooo...  hey,  ingat  penulis  novel  tak  kecundang  ke  dalam  bercinta?  Itu  memang  menipu  namanya!  Tapi,  aku  kecundang  sebab...  ajal.Jadi,  aku  tak  boleh  salahkan  arwah  kekasih  aku  tu.  Wargghh!  Setiap  kali  teringat  padanya,  tentu  sekali  hatiku  rasa  sebak  berganda-ganda.
“Kau  ni,  setiap  kali  dengar  berita  ada  jiran  baru  ke,  ada  yang  nak  kenal,  gerenti  kau  buat  muka  lempeng  macam  ni  kan?”  soal  Julia  bengang.  Aku  tersentak.  Mujur  juga  dia  tegur  aku,  kalau  tak,  tentu  dah  meleleh  air  mata  ni  tadi.  Bekas  tunangku,  merupakan  jiran  sebelah  rumah  ibu  bapaku  di  Damansara.  Kacak  sungguh wajahnya.  Biasalah,  dah  kacak,  baik  pula  hatinya.  Tuhan  pun  sayang...
Pada  mata  Julia,aku,  Mona  Airawani  yang  cantik  rupawan  ni  terlalu  menjaga  diri.  Menjaga  pergaulanku.  Dia  selalu  cakap  kat  aku,  ‘apa  salahnya  jika  hidup  berjiran?  Tak  mati  pun!Kau  ni  dah  alergik  dengan  lelaki.  Nak  kata  dikecewakan,  tidaklah!  Tetapi...  hmm.  Kenapalah  tak  buka  hati  tu  untuk  berkenalan  dengan  lelaki?  Sayang  betul.  Muka  tu  dah  cantik,  kerjaya  pun  kira  adalah  juga.  Apa  yang  dia  tunggulagi?’.  Macam  itulah  ayatnya.  Berkajang-kajang  bebelannya  pada  aku. Suka  aku  ulang  rakaman  tang  dia  puji  aku  cantik  tu.  Hatiku  kembang  setaman.
Aku  mengeluh.  Julia  tentu  tak  faham  sebab  dia  tak  pernah  rasa  keperitan  aku...  aku  pernah  bertunang.  Lagi  sehari  nak  kahwin...  tiba-tiba  malapetakaitu  menimpa  si  Fareez.  Nak  salahkan  takdir,  siapalah  aku  ni?  Aku  hanyalah  hambaNya  yang  sedang  diuji.  Jodoh  dan  ajal...  siapa  yang  tahu?  Bukan  kita  yang  menentukannya.  Aku  pengsan  sebaik  sahaja  mendengar  berita  kematian  tunangku  dulu.  Sampai  sekarang  pun  aku  rasa  tak  kuat  bila  fikir  semula. 
“Mona!”  dia menyentakkan  aku  lagi  dengan  suara  nyaring  setinggi  suara  Jaclyn  Victornya  itu.  Hisy!  Aku  nak  berangan  sikit  pun  tak  boleh.
“Aku  tak  suka.  Jiran  lelaki  pulak  tu.  Kalau  jiran  perempuan,  memang  aku  sambut  dengan  bahagianya.  Tapi  ni  lelaki,  Jue...”  kata  aku  mendengus  sedikit.
“Hmph.  Tak  faham  betul  aku  kenapalah  kau  ni  fobia  sangat  dengan  lelaki.  Memang  kau  tak  nak  dekat  dengan  lelaki  ke?  Hidup  berjiran  aje  kut?  Bukannya  suruh  kau  pergi  menggedik  dengan  lelaki  tu.  Kalau  boleh,  bertegur  sapalah  sikit  nanti.  Tak  adalah  orang  nak  cakap  yang  kau  tu  sombong  ya  ampun.”  tegur  si  Julia  lagi.
Dia  tidak  berkenan  dengan  sikap  aku  yang  satu  ini.  Pemalu  amat!  Bukan  pemalu  sebenarnya.  Aku  cuma  tidak  mahu  berbaik  dengan  orang.  Bila  dah  berbaik,  adalah  perangai  gila  yang  aku  buat.  Aku  ni,  sebenarnya  sangat  suka  berkaraoke.  Hihihi.  Depan  orang  kenalah  tunjuk  kesopanan  sikit.
“Tengoklah  nanti  macam  mana.  Kalau  baik  jiran  kita,  maka  baiklah  layanan  aku.  Kalau  perangai  macam  tahi  beruang,  maka,  beruanglah  aku!”  Aku  berkata  malas  lantas  menutup  novel  yang  kubaca  tadi.  Kaki  aku  heretkan  ke  dalam  bilik.  Malas  nak  layan  Julia  lagi.  Aku  dapat  dengar  dengan  jelas  yang  Julia  sedang  mendengus. 
“Sikit-sikit  nak  emo.  Suruh  bergaul  elok  dengan jiran  pun  sibuk  nak  emo!”  Bebel  Julia  geram.Aku  buat  tak  endah  aje.  Lantak  kaulah  Julia!  Aku  tak  suka  isu  lelaki  dibangkitkan.  Mungkin  salah  aku  sebab  tak  pernah  cuba  hendak  memberitahu  dia.  Soal  jodoh,  aku  dah  serahkan  sepenuhnya  pada  mak  bapak  aku...  aku  malas  nak  ambil  tahu  lagi.  Dan,  soal  jiran  kacak  atau  tidak,  ikut  suka  hati  akulah  sama  ada  aku  nak  menegur  atau  tidak!  It  is  all  up  to  me.

PING!!  PING!!  PING!!!
“Bisingggg!!!”  aku  mendengus  kasar. 
Siapalah  yang  mengacau  aku  tidur  pagi-pagi  buta  begini?  Geram  betul!  Bunyi  hon  lori  yang  pastinya...  Aku  tekup  telinga  aku  dengan  bantal.  Usahkan  nak  senyap,  berganda-ganda  pula  bunyi  bisingnya  menerjah  telinga  comel  aku  ni.  Hey  hati!  Dah  tak  tertahan  nak  menghamun  orang  ni...  hari  ni  hari  Sabtu.  Siapa  berani  buat  dajal  kat  aku  ni,  oiii?  Cadar  tilam  bercorak  bunga  ros  putih  aku  cekup  dengan  geram.  Automatik,  aku  bangun  dari  pembaringan  bila  bunyi  hon  lori  seyyyytonnn  tu  berbunyi  dengan  megahnya.
Pagi-pagi  macam  ni,  lori  apa  yang  datang  menyibuk  kat  kawasan  perumahan  ni?  Err.  Memang  selalu  ada.  Tapi...  takdelah  bising  sampai  tahap  aku  nak  menghamun  orang  macam  sekarang  ni.  Eiii.  Panas...  panas!  Aku  baru  tidur  pukul  enam  setengah  pagi  tadi  sebab  sibuk  menanda  buku  budak jugamenaip  manuskrip  dan  sekarang,  belum  pun  lagi  pukul  lapan,  dah  ada  yang  pfefggeytge!  Mensyaiton!
Aku  bangun  dari  katil  dengan  geram.  Rambut  kusut  masai  aku  masaikan  lagi  dengan  menggaru-garu  tak  tentu  hala.  Serabut!!!  Bunyi  itu  ada  lagi  malah  semakin  kuat  pula.  Aku  berjalan  menghala  ke  almari.  Tudung  segera  aku  sarungkan  dengan  malas.  Muka  kujengul  ke  pintu  rumah.  Lantaklah  muka  aku  tak  berbasuh  atau  apa,  janji  amarah  aku  berbaloi  kali  ni.Lagi  berbaloi  kalau  si  pelaku  misteri  ini  terhidu  bau  mulutku  sekarang.  Baru  dia  tahu  yang  dia  sedang  mengganggu  aku  tidur!
“Hai!”  tegur  suara  garau.
Seksinya  suara  dia.  Terpukau  sekejap  aku  mendengar  suaranya.  Seorang  lelaki  menghampiri  aku.  Kami  hanya  dipisahkan  oleh  pagar  rumah  saja.  Amboi  manisnya  muka...  segar  kejap  mata  aku.  Ekhem!  Ingat  motif  kau  keluar  bilik  ni,  Mona!  Aku  ingatkan  diri  aku.  Hush!
“Apa  hai-hai?!  Itu  lori  awakkan,  yang  memekak  mengganggu  ketenteraman  awam??!”  haaa.  Kan  dah  kena  sebutir  peluru.  Aku  bercekak  pinggang  dengan  tangan  kanan  dan  tangan  kiriku  menunjuk-nunjuk  ke  arah  lori  yang  membingit  itu.  Kelat  muka  kacaknya.  Alololo.  Kalaulah  dia  tak  buat  bising  ni  tadi,  mahu  juga  aku  pandang  seminit  dua  muka  kacaknya.  Sungguh!
Sorrylah.  Kawan  saya  tu  memang  suka  menyakitkan  kepala  otak  orang.”  ujar  lelaki  itu  lantas  bibirnya  dimuncungkan  ke  arah  pemandu  lori.  Seorang  lelaki...  err...  menyanyi  dengan  girang  dan  sumbang  macam  tak  ada  masalah  sama  ada  nak  terus  hidup  ataupun  nak  mati  ke...  seronok  betul!  Sambil  tangannya,  PING!  PING!  Eeei.  Ada  chance  jugak  aku  kerat  tangan  mamat  ni.
“Hey!  Memekak  aje!  Diamlah!”  jerkahku  geram. 
Dia  hanya  tersenyum  manis.  Ingat  laku  ke  senyuman  manis  dia  tu?  Eh?  Aku  ada  cakap  manis?!  Padam  balik  perkataan  manis  tu,  please?  Dia  keluar  dari  lori  macam  nak  pergi  dekat  aku.  Huh.  Aman  dunia  sekejap...  PING!!  Sempat  lagi  tangannya  mencepuk  hon  lori.  Eii!  Sabar..  sabar..  ini  spesies  lelaki  kuat  menyakat  ni.  Kejam  pun  ya  juga.
“Kenapa  kak?”  kak?!  Dia  panggil  aku  KAK?!!  Helo!  Aku  muda  lagikay?!  Dua  puluh  tujuh!  Mudalah  tu!  Perwatakan  aku  sekarang  ni  nampak  tua  sangat  ke?
“Senyaplah!  Orang  nak  tidur,  dia  mengganggu.  Tak  malu  ke  mengganggu  keamanan  awam?”  soal  aku  dengan  garang.  Aku  mula  bercekak  pinggang  dan  merenungnya  macam  nak  makan.  Jangan  jadi  sarapan  Mona  Airawani  sudah!  Aku  tak  sarapan  lagi  ni.
“Akak  tu  yang  patut  rasa   malu.  Dah  pukul  berapa  ni??  Cuba  tengok  jam.  Apa  ni,  anak  dara  bangun  lewat?  Reject  buat  bini.”  berbisa!  Pedih  telinga  aku.  Siap  dikibas-kibas  lagi  tangannya  tanda  dia  sedang  ‘mereject  aku. 
Eii.  Ada  juga  kepala  yang  tergolek  ke  tanah  ni  nanti.  Jangan  main  dengan  Mona  Airawani!  Sekali  aku  karate  kang.  Sabar...  sabar...  aku  cuba  tenangkan  diri  meskipun  dada  dah  turun  naik  menahan  amarah.Si  rakannya  yang  budiman  sudah  menyiku-nyiku  dia.
“Sibuklah!  Tak  payah buat  bising  lagi!  Orang  tak  cukup  tidur  tanda  kertas  budak,  dia  sibuk  nak  aku  tandakan  dahi  tu.  Apa  punya  orang  macam  ni?Aku  sumpah  jadi  mengkarung  nanti,  mulalah  malu  nak  hidup!”  bebelku  lantas  masuk  ke  rumah.  Malas  nak  menghadap  beruangberuang  gila  ni.
“Akak..”  panggilnya  dengan  suara  mendatar. 
Oh!  Aku  lebih  rela  dengar  suara  katak!  Dah  dia  panggil  dengan  lembut,  nak  tak  nak,  aku  pusing  semula.  Ada  benda  yang  aku  nak  hamuk  ni.  Panggilan  dia  pada  aku...  sangatlah  menghina!  Aku muda  lagi!  Tak  kahwin  pun  lagi,  okey?!
“Apa  akak-akak?!”  soalku  hampir  nak  mengamuk.
“Apa  yang  akak  pakai  ni,  kak?  Sedang  belajar  berfesyen  ke  apa?  Tudung  terbalik,  pakai  baju  tidur  nampak  betis!  Selipar  lain  sebelah.”  komennya  selamba  sambil  matanya  melirik  ke  kaki  aku.  Dia  memeluk  tubuh  dan  menjulingkan  mata  ke  atas.  Ewah,  dia...
Yang  si  lelaki  budiman  disebelahnya  sudah  menahan  senyum  dan  memandang  ke  arah  lain.  Terhinggut-hinggut  bahunya  menahan  tawa.  Darah  aku  rasa  tersejat.  Betul  ke  apa  yang  dia  cakap  tu?  Aku  pandang  ke  bawah  perlahan-lahan  dengan  debaran  menggila  bagaikan  ada  Ju-on  kat  kaki.  Alamak!  Macam  mana  aku  boleh  lupa  tentang  baju  tidur  aku  ni?  Selipar  jepun  ni  pulak..? Ahh!  Malu!  Malu!  Malu!!
Menciput  aku  berlari  ke  dalam  rumah.  Kedengaran  dua  ekor  badut  itu  ketawa  macam  nak  gila.  Berdekah-dekah.  Mak!  Aira  nak  pindah  dari  sini!  Aira  malu!!

SUMPAH  aku  tak  nak  keluar  rumah  hari  ni!  Sumpah  aku  malu!  Bengongnya  kau,  Mona!  Itulah,  kalau  tak  baik  niat  tu,  gerenti  dapat  balasan.  Allah  bayar  cash.  Niat  nak  memaki  orang  akhirnya  membuatkan  aku  sendiri  yang  mendapat  malu.  Malu  besar!  Oh  no!  Mana  Doraemon?  Doraemon,  tolonglah  saya!!!  Pinjamkan  saya  poket  awak!  Kat  rumah  sebelah  ada  Giant  dan  Suneo  mengganggu. 
Aku  terjun  tiruk  ke  atas  katil.  Nak  buang  malu  aku  dekat  bantal.  Malang  lagi  menimpa  aku  bila,  GEDEGANG!  Aku  tersalah  landing!  I  can  see  stars.  Malangnya  nasib  aku  pagi  ni!!  Mak!  Kepala  Aira  sakit!!  Mesti  benjol  ni  nanti.  Apalah  sangat  benjol  ni  kalau  nak  dibandingkan  dengan  malu  yang  aku  dapat  tadi? 
Dekahan  orang  di  luar  masih  lagi  aku  dapat  dengar.  Suka  sangat  dapat  tengok  fesyen  mantap  aku  agaknya.At  least,  aku  tunjukkan  apa  yang  lain  dari  lain,  ya  tak?  Dua  tiga  minit,  akhirnya  senyap.  Tiada  lagi  gelak  ketawa  dua  toyol  tu.  Mujur  dah  tak  ada  gangguan. 
Baru  lagi  nak  melelapkan  mata,  PING!!  PING!!  Alahai  mamat  tu  punya  kerjalah  ni!  Nak  memaki?  Eii!  Aku  tak  nak  dah...  serik!!  Malu betul  aku  dengan  dua  ekor  beruang  tu.  Tambah-tambah  dengan  seekor  beruang  gila  tu.Sebab  tak  berbudi  bahasalah  aku  dapat  balasan  cash  ni  tadi.
PING!  PING!!!  PING!!  Isk!  Aku  tahu  niat  lelaki  tak  waras  tu.  Dia  sengaja  nak  memanaskan  hati  aku.  Kalau  aku  keluar  ni  nanti,  diorang  gelak  bagai  nak  mati.  Gerenti  punya!  Macam  aku  tak  tahu  perangai  orang  gila  macam  ni.  Baik  kau  bersabar,  Mona.  Sabar...  sabar...  dada  aku  urut  perlahan  berkali-kali.  Astaghfirullahalazim. Astaghfirullahalazim.  Lebih  baik  aku  beristighfar  dari  mulut  memaki  perkataan  yang  tak  sepatutnya. 
Tudung  di  kepala  yang  merimaskan  aku,  aku  tanggal  dan  campak  ke  sebelah  dengan  penuh  dendam kesumat.  Geram.  Aku  ditertawakan  dua  ekor  beruang  tu  disebabkan  ‘FESYEN’  terkini  aku  inilah.  Boleh  aku  tak  perasan  pada  tudung  aku  yang  terbalik  ni?  Memang...  urrfff!



3 komen:

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design