MENANTU "MITHALI" ( BAB 10 )

Bab  10
AKU  bangun  tidur  dengan  rasa  yang  agak  pelik  pada  hari  berikutnya.  Masih  lagi  dalam  hari  jadi  Andy.  Pagi  tadi  kami  berborak  sampai  lebih  pukul  empat  pagi  rasanya.  Aku  celikkan  mataku  dengan  luas  seluas-luasnya.  Aku  bukan  dalam  bilik  aku!
Aku  lihat  ke  kiri  dan  ke  kanan!  Gosh.  Aku  tertidur  dengan  Andy?  Mata,  cepat-cepat  aku  pandang  ke  pakaian  di  badan.  Rasa  syukur  aku  panjatkan.  Aku  masih  berpakaian  lengkap.  Dan  dia  juga  berpakaian  lengkap!  Mujur  sangat!  Mana  tahu,  kut-kut  ‘minat’  Andy  tertukar  pula  pada  perempuan  secara  tiba-tiba!  Mati  berdiri  aku  nanti.
Dia  sedang  enak  memeluk  bahu  aku  sekarang.  Kalau  dia  tahulah  yang  dipeluknya  ini  adalah  aku,  mahu  dia  muntah  lapan  hari  berturut-turut.  Manalah  tahu,  selama  ini  dia  biasa  tidur  peluk  Mason  sahaja.  Kami  tidur  dalam  keadaan  duduk.  Macam  keadaan  sewaktu kami  minum  semalam!  Kami  tidak  naik  ke  bilik  rupanya.
Aku  kejutkan  Andy.  Dia  tidak  pergi  kerjakah  hari  ini?  Aku  pandang  jam  sekilas,  sudah  jam  dua  belas  tengah  hari!  Dan,  bibik  tak  datangkah  hari  ini?  Atau  bibik  datang  tetapi,  tiada  sesiapa  membuka  pintu  lantas  bibik  pun  pulang?  Hmm.  Boleh  jadi!  Aku  goncangkan  lagi  badan  Andy  apabila  dia  masih  lagi  kaku.  Dia  kelam-kabut  setelah  badannya  aku  goncangkan  dengan  kuat.
“Kenapa?”  akhirnya  dia  terjaga.  Dia  menenyeh-nenyehkan  matanya  dan  menggeliat.  Mukanya  berubah  bila  sedar  dia  sudah  terpeluk  aku  dalam  tidurnya.  Haa.  Takut  kena  maki  dengan  Masonlah  tu. 
You  tak  pergi  kerjakah?”  aku  menyoal dia.  Dia  tengok  jam  dinding  sekilas.  Kemudian  dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Terlajak  tidur.  Cuti  sajalah  hari  ni.”  jawabnya  selamba.  Tak  ada  riak  gelisah  langsung?  Wah!  Semudah  itu?Dia  merebahkan  kepalanya  ke  bahuku.  Amboi  mewahnya  hidup  jadi  bos  orang!  Nak  cuti  bila-bila  pun  tak  apa  ya?  Geram  pula  aku  dengan  cara  hidupnya  yang  sangat  senang  itu.  Cemburu  betul  aku. 
Selama  aku  hidup,  memang  payah  betullah  kalau  nak  dapat  cuti  tanpa  mc  begitu.  Aku  tolak  kepalanya.  Tak  selesa.  Aku  rasa  lain  bila  keadaan  kami  macam  ni.  Aku  tak  sukakan  perasaan  aku  ni.  Aku  tahu,  aku  sudah  terjerat  dengan  cinta  si  jejaka  gay  ini.  Argh!  Bencinya!
Kenapa  mesti  aku  jatuh  cinta  pada  lelaki  gay?  Tidak  ada  lelaki  lainkah  dalam  dunia  ni?  Dari  dulu  lagi  aku  cuba  lupakan  perasaan  aku  pada  dia.  Dari  awal  perkenalan  lagi  aku  tahu  aku  sudah  mula  sukakan  dia.  Aku  ingatkan  hanya  suka  biasa-biasa.  Sejak  aku  tinggal  serumah  dengannya  kini,  barulah  aku  yakin  perasaan  bodoh  aku  ini!  Damn!
“I  nak  mandi.”  aku  bangkit  dengan  kalut. 
Tin-tin  Coca  Cola  semalam  aku  kutip  bersama  piring  kek  yang  kami  makan.  Aku   buangkan  tin  ke  dalam  plastik  sampah  hitam  dan  kemudiannya  memasukkan  plastik  hitam  tersebut  ke  dalam  tong  sampah.  Piring  kek  yang  kotor  itu  aku  basuh.
Dia,  aku  lihat  sedang  bangkit  dari  duduknya  dan  menaiki  tangga  ke  biliknya.  Aku  naik  tangga  ke  bilikku.  Sedang  enak  berendam  dengan  buih-buih  menggebu  dalam  tab  mandi,  pintu  kaca  bilik  airku  diketuk  kasar.  Aku  bangun  terkial-kial  kerana  tab  mandi  tersebut  agak  licin.
Setelah  menyarungkan  tuala  ke  badan,  aku  buka  sedikit  pintu  kaca  itu,  aku  nampak  muka  Andy  kalut.  Dia  tolak  luas  pintu  kaca  aku  kemudian  ditarik  tangan  aku  menuju  ke  biliknya.  Hey?!  Aku  masih  dipenuhi  buih  ni!  Gila!  Kelam  kabut  aku  membetulkan  kain  tuala  yang  hampir  terlucut.  Kaki  juga  terkial-kial  menahan  diri  dari  tergelincir  ke  lantai  mozek  di  rumahnya.  Dia  suruh  aku  duduk  diam  dalam  biliknya.  Aku  tercengang.  Lima  minit  selepas  itu,  dia  datang  bersama  longgokan  baju  aku!  Semuanya  disumbat  dalam  almari  dia.  Aku  tercengang!
Aku  semakin  keliru.  Dia  pergi  semula,  kini  datangnya  bersama  ‘sotong-sotong’  aku  yang  berciciran  sewaktu  dia  mengangkat  pakaianku  tadi.  Laju  saja  aku  merampas  seluar  dalamku.  Malu.
“Mama  call  tadi.  Dia  kata  pada  I  yang  dia  nak  datang  sekarang,  cepat  pakai  baju  you.  Mungkin  lagi  lima  minit  dia  sampai  sini.”  dia  berkata  cemas.  Aku  yang  mendengarnya  apa  lagi?  Bertambah  cemaslah  aku.  Tak  sempat  nak  bilas  badan  yang  bersabun  ni?  Oh!  Pengsan!  Aku  memakai  baju  di  dalam  bilik  mandi  Andy  sahaja  dan  selepas  itu,  aku  keluar  dan  duduk  di  sisinya  yang  nampak  gelabah  itu.

DING  DONG!  Loceng  rumah  sudah  berbunyi.  Andy  cepat-cepat  bangkit.  Dia  suruh  aku  sembunyi  dalam  almari  besarnya.  Aku  turut  saja.  Aku  berbaring  dalam  almari  itu.  Gelap.  Takut  juga  aku.  Derapan  tapak  kaki  Andy  tidak  kudengar  selepas  dia  menguncikan  aku  di  dalam  almari. 
Cis!  Dia  kunci  aku  kat  dalam  almari  ini  rupanya!  Tak  teragak  langsung!  Aku  tidak  dapat  mendengar  apa-apa  pun  sehinggalah  derapan  tapak  kaki  mendekati  almariku  lima  minit  kemudian.  Aku  berdebar  tahap  dewa.
You  sabar  kay?  Duduk  dalam  tu  diam-diam.”  suara  Andy  berbisik.  Tahulah  aku,  bunyi  tapak  kaki  tadi  adalah  milik  Andy.  Macam  mana  aku  nak  buat  bising  di  dalam  tempat  sempit  ini?  Memang  aku  akan  duduk  diam-diamlah.  Tak  payah  pesan  pun  aku  tahu.
“Fendy,  mama  nampak  kek  kat  dalam  peti  tu,  siapa  yang  buatkan?”  tiba-tiba  aku  dengar  suara  seorang  wanita  di  dalam  bilik  Andy.  Mama?  Tentulah  mama  Andy!  Bunyi  suaranya  macam  kerek  amat.  Takut  jugalah  aku  nak  berkenalan  dengan  mama  Andy  nanti.  Buat  apa  nak  berkenalan?  Aku  bukan  bakal  menantu  dia  pun.  Hiss.
“Err.  Kek  tu  kawan  Fendy  yang  buatkan  sempena  hari  jadi  Fendy.”  suara  Andy  kedengaran  gugup.  Aku  masih  diam  di  dalam  almari  Andy  sambil  memasang  telinga  gajah.  Sekarang  aku  rasa  nafasku  sudah  semput.  Tolonglah!  Aku  perlukan  udara  segar.  Aku  perlukan  oksigen!!
“Kawan  istimewa?”  soal  mama  Andy.  Andy  tidak  menjawab  apa-apa  pun?  Aku  tak  dengar  suaranya.  Mungkin  dia  buat  tak  tahu  sahaja  dengan  soalan  mamanya  itu.  Yalah,  diakan  sudah  ada  Mason!  Tiba-tiba  aku  sentap!
“Bawa  mama  jumpa  dia.  Mama  dah  rasa  kek  tu.  Sedap.  Macam  rasa  kek  yang  pernah  mama  beli  dulu.”  berdegup  kencang  dadaku  mendengar  ucapan  mamanya  Andy.   Nak  berjumpa  dengan  aku?!  Gulp!  Berdebar.  Semakin  semput  nafasku  kala  ini.Mataku  semakin  berat.  Nafas  juga  sudah  semakin  lemah.  Aku  lemas  bersama  timbunan  baju  ini.  Sudahlah  banyak,  ruang  kecil  dan  gelap  itu  membuatkan  nafasku  jadi  sesak.
“Erk.  Dia  tak  ada  masa,  mama.  Tak  boleh.”  Andy  beralasan. 
Nampak  sangat  aku  ni  bukan  apa-apa  pada  dia  sehingga  dia  tak  mahu  aku  dengan  mamanya  bertemu.  Tapi  bila  fikir  balik,  kenapa  mesti  aku  nak  sentap?  Kalau  Andy  bawa  mama  dia  bertemu  aku,  tentu  mamanya  akan  fikir  hubungan  kami  ini  sudah  mencapai  tahap  serius!  Kasihan  dia  terpaksa  merahsiakan  hal  Mason.  Kasihan,  memanglah  kasihan.  Tetapi,  mengapa  hendak  diubah  ‘fitrah’  asalnya?  Teruk  betul!
“Mama  akan  tunggu  sampai  dia  ada  masa.  Mama  nak  dia  jadi  calon  menantu  mama.”  kata-kata  itu  bagaikan  menyengat  aku.  Semakin  perlahan  nafasku  dibuatnya.  Berat  dan  semakin  tak  tertahan.  Dunia  tiba-tiba  kelam.  Tiada  lagi  suara  Andy,  tiada  lagi  suara  mama  Andy.

AKU  celikkan  mata  yang  terasa  berat.  Terang.  Sudah  tidak  gelap  lagi.  Sebaik  sahaja  aku  mencelikkan  mata,  terus  tubuh  aku  dipeluk  Andy.  Kuat.  Aku  ternganga  luas.  Kenapa  nak  peluk  aku  sampai  macam  ni?  Aku  baru  bangkit  dari  matikah?  Isy!  Celoparnya  aku.
You  dah  sedar  akhirnya.  Mujur  you  dah  sedar!  I  minta  maaf  sebab  tinggalkan  you  kat  dalam  tu  tadi!  Maafkan  I!”  bersungguh-sungguh  dia  meminta  maaf  dariku.  Aku  melepaskan  pelukannya  yang  semakin  menyesakkan  dada.Aku  lemas?  Yakah?  Aku  cuba  mengimbas  balik  satu  persatu  kejadian  tadi.  Oh.  Aku  dikurung  dalam  almari.  Almari  yang  gelap  dan  sempit  bersama  timbunan  baju  aku.  Oh!  Memang  sesak  dan  lemas. 
It’s  okay.”  aku  jawab  begitu.  Memang  patutlah  aku  kena  kurung.  Sudahlah  aku  ni  menumpang.  Bukan  bini  dia  pula  tu.  Aku  bangkit.  Ini  katil  Andy!  Andy  angkat  aku  ke  sini?  Katil  yang  aku  teringin  hendak  merasa  dulu.  Dapat  juga  aku  baring  akhirnya.  Isy!  Kenapa  dia  angkat  aku  ke  sini?  Andy  ni!
No  it’s  not  okay!  I  ingat  I  bakal  kehilangan  you.  Badan  you  lemah  sangat  tadi.  I’m  scared.”  dia  berkata  lagi.  Aku  pelik  dengan  sikapnya  ini.  Biar  betul.  Andy  tersalah  makan  nasikah?  Aku  letak  belakang  tangan  aku  ke  dahinya.  Okey  saja.  Tak  panas.
“Hey,  I’m  here.  Mama  you  mana?”  aku  menyoal  Andy.  Andy  mengeluh.  Berat.  Macam  ada  masalah  saja.  Aku  diam.  Mungkin  dia  tiada  mood.  Siapa  tahu?
“Mama  dah  balik.”  Andy  jawab  ringkas.  Aku  bangkit  dari  katil  itu  dan  berjalan  ke  arah  bilikku.  Nafasku  masih  lagi  semput  rupanya.  Sesak  nafasku  sedangkan  baru  beberapa  langkah  aku  berjalan.  Sumpah  aku  tak  nak  menyorok  dalam  almari  Andy  lagi  dah.  Andy  mengekori  aku.
You  okey  ke?”  dia  menyoalku  dengan  nada  prihatin.  Terharu  sekejap  aku  rasa  bila  dia  tanya  keadaan  aku.  Aku  angguk  saja  menandakan  yang  aku  okey.  Malas  hendakku  layan  rasa  terharu  ni.  Melampau  jadinya  nanti.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design