MENANTU "MITHALI" ( BAB 15 )

Bab  15
“ANDY,you  tak  nak  bawa  I  jumpa  famili  you  ke?”  soalku  setelah  puas  aku  memikir  tentang  hal  ini  malam  tadi.  Memandangkan  dia  masih  belum  tidur  apabila  aku  dengar  ada  bunyi  suara  dari  televisyen  biliknya,  jadi  aku  akan  kemukakan  juga  soalan  ini  padanya.  Now  or  never.  Aku  melangkah  ke  dalam  biliknya  meskipun  tidak  dijemput  masuk  dan  duduk  di  atas  katil  di  sebelahnya.  Seperti  biasa,  dia  akan  menutup  televisyen  dan  menumpukan  sepenuh  perhatian  pada  aku.  Terharu.
“Memang  I  nak  bawa  you  tapi...”  dia  berjeda.  Tapi  apa?  Aku  tak  mahu  menjadi  menantu  yang  langsung  tak  dikenali.  Tak  apa  kalau  Andy  minta  aku  merahsiakan  fitrahnya  itu.  Janji,  aku  tidak  perlulah  rasa  bersalah  dengan  keluarga  dia.
“Tapi?”  soalku  penuh  debaran.
“Tapi,  you  dah  bersedia  ke  nak  jumpa  dengan  mama?”  soal  dia.
“Maksud  you?”  soalku.  Tanganku  menggeletar.  Tiba-tiba  rasa  takut  pula.  entahlah,  muka  dia  nampak  macam  orang  sedang  bersusah  hati.  Itu  yang  menyebabkan  aku  rasa  takut! 
“Mama...”  dia  mengeluh.  Aku  sudah  semakin  kecut  perut.
“Kenapa  dengan  mama  you?!”  aku  menyoal  geram.  janganlah  buat  dada  aku  rasa  senak  begini.  Aku  dah  nak  mati  akibat  rasa  takut  yang  melampau  ni,  tahu  tak?!
Promised  me  something  first.”  dia  meminta  aku  berjanji.  Aku  pandang  anak  matanya  lama.  Matanya  penuh  dengan  sinar  keikhlasan.  Akhirnya  aku  menganggukkan  kepalaku.
“Mama  I  fussy  sangat.  You  tolong  menangi  hati  mama  I.  You  tolong  jadi  menantu  paling  mithali  buat  mama  I.  Boleh  tak?”  permintaan  Andy  kali  ini  bagaikan  mencekik-cekik  leher  aku.  Aku  rasa  macam  tak  boleh  bernafas  saja.  Gilalah!  Mithali?  Aku  ni  sejadah  pun  dah  lama  tak  pegang.  Telekung  pun  entah  ke  mana.  Aduhai.  Barulah  aku  tahu  yang  perangai  aku  ni  dah  sampai  tahap  syaitonnirajin  yang  mempunyai  paling  banyak  tanduk!
Tapi  anggukan  aku  tadi  menjadi  tanda  bahawa  aku  sudah  berjanji  dengan  Andy.  Dia  menanti  jawapan  aku  penuh  berharap.  Tak  sanggup  nak  hampakan  dia.  Aku  terdiam  lama.  Mithali?  Menantu  mithali?  Macam  dalam  rancangan  realiti  tv  pula  aku  rasa!  Tapi,  bukankah  itu  memang  niatku  semenjak  menjejakkan  kaki  ke  sini?  Aku  hendak  berubah?  Bila  lagi  Emma  Raisha  hendak  berubah  kalau  bukan  sekarang?  Aku  harus  berubah.  Menjadi  yang  lebih  baik.
But  how?”  soalku  bersedih. 
“Mama  I  sudah  tetapkan  beberapa  syarat  untuk  I  cari  gadis  yang  boleh  penuhi  ciri-ciri  menantu  mithali  dia.”  Andy  berkata  begitu  dengan  tenang. 
Aku  yang  mendengarnya  ini  pula  rasa  tak  tenang.  Aku  jadi  tak  sedap  hati.  Aduhai.  Bolehkah  aku  berubah  sekelip  mata?  Maksud  aku,  dari  perangai  buruk  aku  ini,  menjadi  menantu  mithali?  Aku  Emma  Raisha!  Si  bekas  kaki  clubbing  dan  minum  arak.  Si  bekas  kaki  enjoy  yang  dah  lama  tak  menyentuh  sejadah.  Perangai  aku  dah  macam  haram  jadah!  Barulah  aku  tahu  sekarang  padahnya!  Oh  no!!  Kenapalah  kena  jadi  menantu  mithali?  Kalau  menantu  yang  dikesali,  itu  barulah  aku!
“Apa  syaratnya?”  soalku  pendek.  Sudah  tidak  sabar-sabar  hendak  mengetahui  syarat-syaratnya.  Andy  memandangku  penuh  simpati.  Dadaku  berombak  kencang.  Syarat  apakah?

FIRST,you  kena  pakai  tudung.  Tudung  tak  labuh  tak  mengapa.  Tudung  atau  selendang  pun  tak  kisahlah.  Janji  tutup  aurat.  Tapi  I  cadangkan,  you  bertudung  daripada  berselendang  sebab  bertudung  tutup  semua,  kan?”  Ya  Allah!  Yang  pertama  ni  aku   memang  dah  gagal  sangat!  Mama  Andy  nak  suruh  aku  bertudung?  Inilah  perkara  yang  paling  liat  sekali  aku  nak  buat  sejak  dulu  lagi.
            “Tapi  I  mana  ada  tudung!  I  tak  biasalah!”  aku  mula  mencipta  alasan. 
“I  boleh  belikan  you  tudung.”  dia  berkata  memotong  percakapanku.  Aku  rasa  geram.  Aku  bukannya  jenis  yang  suka  bertudung.  Rasa  rimas  walaupun  aku  tahu  pakai  tudung  itu  wajib!  Aku  perah  otak  aku  untuk  mencari  alasan  lain.  Alasan  yang  lebih  bernas  lagi  hendaknya.
“I  tak  nak  habiskan  duit  you,  Dee.  Tapi,  kalau  tak  pakai  tudung  pun  tak  apa  kan?  I  boleh  pakai  baju  sopan-sopan.”  aku  beralasan  lagi.  Andy  buat  muka  menagih  simpati.  Sedang  memujuk  aku  sebenarnya  ni.  Aku  tahu  sangat.  Andy  sangat  suka  buat  muka  macam  ni  bila  dia  nak  pujuk  aku.
You  ni.  I  nak  beritahu  you.  I  nak  terus  terang  dengan  you.”  dia  berkata.  Oh!  Ada  lagikah  benda  yang  hendak  diberitahu  padaku?
“Pasal  apa?”  soalku.  Aku  pandang  mukanya.  Rapat  sangat  dengan  muka  aku.  Aku  undur  sikit.  Erkh!  Perasaan  aku  langsung  tak  selesa.  Sikit  pun  tak  selesa! 
“Tentang  famili  I.”  dia  berkata.  Tentunya  pasal  pangkat,  darjat  dan  harta.  Orang kaya,  kan?  Aku  mula  berfikiran  negatif.
“Yup?  Famili  you  pentingkan  perempuan  yang  ada  pangkat,  darjat  dan  harta  ke?”  soalku  tidak  menunggu  lama.  Dia  menggeleng  laju.
“Bukan!  Famili  I  bukan  jenis  macam  tu.  Tapi,  mama  papa  I  pentingkan  agama.  Maksud  I,  sangat-sangat  pentingkan  agama.”  saat  mendengar  kata-kata  Andy,  aku  sudah  tergelak  sakan.  Agama?  Andy  sendiri  bagaimana  dengan  didikan  agamanya?  Siap  boleh  minum  minuman  yang  beralkohol  bagai  lagi.  Dengan  peluk  cium  dan  tinggal  serumah  dengan  aku  sebelum  kami  menikah  dulu.  Dengan  bercinta  dengan  Mason  lagi.  Kaum  sejenis!  Kuatkah  agama  Andy?  I  don’t  think  so!
“Hey,  you  ingat  I  main-main  ke?”  soal  Andy  serius.  Aku  angguk.  Sangat  betul  tekaan  Andy  itu.  Sakit  perut  aku  dibuatnya.  Aku  gelak  bagai  nak  mati  besok  hari.  Andy  ni,  tak  teragak  langsung  nak  melawak!  Boleh  keluar  six  pax  aku  kalau  gelak  macam  ni  lagi  dua  minit!
“I  tak  percayalah!  You  ni  tak  nampak  macam  orang  beriman  langsung.”  aku  berkata  jujur.  Dia  tersenyum  manis.  Tidak  terasakah  dengan  kata-kataku.
You  tak  kenal  I  siapa  eh?  Don’t  judge  a  book   by  its  cover.  You  belum  tahu  lagi  I  ni  jenis  macam  mana.  Kalau  you  tahu  nanti...”  dia  berjeda.  Nakal  sungguh  riak  muka  yang  dipamer  dia.  Dia  dah  berubah  minatkah?
Matanya  galak  memandang  aku  dari  atas  hingga  ke  bawah.  Pandangannya  akhirnya  jatuh  tepat  di  dadaku  yang  bersaiz  34B.  Aku  kira  agak  menonjol  keadaan  dadaku  sekarang  walaupun  aku  memakai  t-shirt  besar.  Aku  terhenti  gelak.  Telan  air  liur.  Takut.  Aku  ketap  bibir  kuat-kuat.  Mukanya  nampak  serius  bukan  main  lagi.  Dia  berminat  pada  akukah?  Tak  mungkin  dia  ini  biseksual!  Takut  pula  rasanya  untuk  bergelak  tak  kena  masa.  Aku  tutup  mulut.  Zip  rapat-rapat.
“Yalah,  you..  you..  you  kan  macam  ni.”  aku  berkata  perlahan  dan  tergagap-gagap  lantas  menjauhinya.  Takut  diterkam  seperti  apa  yang  Andy  katakan  tadi.  Aku  mungkin  gedik  tapi  bab-bab  sulit  macam  ni,  gedik  aku  hilang  terus!  Ini  tak  kelakar!
“I  ni  kat  rumah  mama  papa  I,  I  kena  solat,  baca  al-quran,  baca  doa  makan  dan  macam-macamlah.”  dia  berkata  kepadaku.  Aku  tergelak  lagi  macam  orang  gila.  Lupa  terus  pada  ugutannya  tadi.  Andy?  Sembahyang?  Hahaha!  Sumpah  aku  tak  percaya.  Sudahlah  kaki  kelab  malam.  Aku  sudah  terbahak  tahap  meroyan  di  situ.  Sampai  hampir  keras  perutku.
You  ni.  Takkanlah  hipokrit  sangat!”  aku  berkata  selamba.  Dia  tergelak.
“I  akui  yang  I  pernah  jadi  hipokrit  depan  mama  papa  I.  Tapi,  I  dah  ubah  sikap  hipokrit  I  itu  sejak  you  tinggal  serumah  dengan  I.  I  rasa...  rela.  Rela  nak  buat  semua  benda  tu.  You  pun  tahu  kan,  berapa  lama  I  dah  berhenti  ke  kelab  malam?  Lepas  you  duduk  sini,  apa  yang  I  fikir,  hanyalah  you!  I  dah  berubah,  Emma.  Not  fully  recover  but,  I’m  recovering.”  dia  bersungguh  cuba  meyakinkan  aku.  Aku  terdiam.  Aku  pun  rasa  macam  tu.
Aku  rasa  timbul  satu  perasaan.  Menyesal  kerana  menghabiskan  wang  aku  untuk  benda  yang  haram  sebegitu.  Patutlah  aku  dilanda  musibah  memanjang!  Aku  baru  sedar  semuanya  kini.  Sesal  dahulu  pendapatan,  sesal  kemudian  tidak  berguna.  Sekarang,  nak  menyesal  pun  tak  ada  guna.  Duit  dah  habis  aku  belanjakan,  nasib  malang  yang  telah  menimpaku  pula  dah  tak  boleh  diubah.  Alahai.
“Berbalik  pada  syarat  menantu  mithali  mama  I  tadi,  dia  nak  menantu  yang  bertudung.  Berpakaian  sopan.  Baju  kurung  lebih  baik.”  kata-katanya  membuatkan  aku  berfikir-fikir.  Ya.  Syarat  mama  dia  yang  pertama  tadi,  akan  aku  patuhi  kalau  benarlah  itu  jalan  terbaik  buatku.  Aku  hendak  berubah,  bukan?  Andy  juga  berkata  dia  sedang  berubah  kan?  Tapi,  dia  dengan  Mason  bagaimana?  Pedulilah!
“I  akan  biasakan  diri  selepas  ni.  Kalau  orang  lain  boleh  bertudung,  kenapa  tidak  I?”  aku  mula  berfikir  positif  untuk  perubahan  ini.  Masih  belum  terlambat.  Aku  pandang  Andy.  Matanya  merenung  anak  mataku  dengan  penuh  harapan.
You  kena  pakai  depan  mama  I  saja.  Tapi  I  lagi  suka  kalau  you  pakai  terus  sampai  bila-bila.  I  sejujurnya,  nak  you  terus  bertudung,  Emma.”  dia  berkata  bersungguh.
“Yalah,  I  yakin  I  boleh.”  aku  akhirnya  mencapai  keputusan.  Aku  pandang  anak  mata  hitamnya.  Alahai.  Bersinar-sinar.  Aku  nampak  dia  senyum,  tersentuh  aku  melihat  kesungguhannya. 
Thanks,  mia  amor.  Lepas  ni,  kita  pergi  beli  tudung  dan  baju  kurung  ya?”  dia  berkata  lagi.  Aku  angguk.  Aku  sudah  tidak  mahu  kisah  lagi  asalkan  aku  dengan  dia,  cuba  berubah.  Sedikit  demi  sedikit!  Hanya  itu  yang  bermain  di  fikiranku  kini.
“Oh,  baiklah.  I  keluar  dulu...”  aku  meminta  diri.  Belum  sempat  aku  bangkit  dari  katilnya,  dia  menyambar  lenganku.
You  masuk  kandang  I.  You  tanya  I  yang  tengah  ‘lapar’  ni  dengan  gaya  seksi  you.  Then,  you  nak  minta  diri  macam  itu  aje?”  soalnya  dengan mata  yang  galak  memandang  tubuhku.  Aku  tak  faham  kata-katanya  tetapi...  aku  faham  dia  kata  aku  bergaya  seksi?  Seksikah  begini?  Berbaju  t  besar  dan  labuh  dan  berlegging  hitam!
“Mana  ada  I  pakai  seksi!”  aku  cuba  meleraikan  tangannya  tetapi  tak  berjaya.  Dia  menarik  lenganku  sehingga  tersembam  ke  dadanya.  Ops!
“Seksi,  bukan  pada  pakaian  tetapi  pada  aura  you.  You  tak  pakai  seksi  pun  you  tetap  nampak  seksi  pada  I...”  meleret  sahaja  suaranya.  Wajahnya  semakin  mendekat.  Mata  kuyunya  menakutkan!  Kenapa  tiba-tiba  dia  jadi  begini?  Menggeletar  tanganku  melihat  perubahannya  ini.
“Dee...”  aku  cuba  mengelak.  Kenapa  tiba-tiba  sangat  ni?
You  kena  jadi  menantu  mithali  mama,  mia  amor.  You  nak  abaikan  I?”  soalnya.  Apa  Andy  ni  cakap?! 
You  cakap  apa  ni?”  soalku  tak  faham.
You  isteri  I.  You  nak  buat  perangai  bluryou  ni  sampai  bila,  Emma?  Sampai  bila  baru  you  nak  cakap  yang  you  dah  ready  untuk  I?”  soalnya.  Aku  ternganga...  takkanlah  dia... ?  Oh!  Tidak  mungkin!  Pelik.  Dia  bukan  gaykah?
“Andy...  you  bukan...”  belum  sempat  aku  menghabiskan  kata-kataku,  ibu  jarinya  sudah  melekap  ke  bibirku.  Dioles-oles  bibirku  dengan  ibu  jarinya  lembut.  Debaran  di  dada  semakin  tak  sekata.  Andy...  takkanlah  dia?
I’m  waiting  for  you...  dah  lama  sangat.  So...  so  long,  Emma.  Don’t  expect  me  to  wait  any  longer.  I  want  you.I  mean,  now.  I  mean  it...”  apa  maksud  dia?  Mason  bagaimana?
“Andy...”  belum  habis  berkata-kata,  bibirku  dipaut  lembut.  Mataku  terbuntang  luas  dan  akhirnya  terkatup  perlahan-lahan.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design