Italian Boy 6

BAB  6

“KERETA  buruk  ni?”  Benji  macam  tak  percaya  saja  bila  melihat  apa  yang  ada  di  depan  matanya.  Kereta  buruk  jenis  Toyota  KE70  yang  warna  warni.  Pintu  warna  kuning…  nak  berkarat.  Bonet  warna  merah.  Bodi  warna  biru… 

“Buruk  bukan  sebarang  buruk.  Ini  dah  banyak  berjasa…”  Ikram  menepuk-nepuk  kereta  kesayangannya  yang  sudah  buruk  itu.  Kereta  yang  memang  dikhaskan  untuk  aktiviti  driftingnya.  Kereta  itulah  ‘awek’  dia  selama  ini. 

So  you  drive  kereta  ni  ke?”  soal  Benji  kepada  aku. 

Yes.” 

“Kereta  ni  umpama  baby  kami…”  Ikram  meletakkan  tangannya  ke  bahuku  lalu  dirapatkan  ke  dadanya.  Aku  tersenyum  acah-acah  macam  ada  orang  nak  ambil  gambar  kami.  Benji  menjeling  aku.  Kerek.  Mesti  dia  tak  percaya  kehebatan  kereta  ni.  Nampak  saja  buruk,  sekali  mengaum,  kalah  kereta  Skyline.  Okey,  tipu. 

“Oh,  you  bawak  kereta  mana?”  soalnya  kepada  Ikram  pula. 

“Ini  juga.  Tapi  aku  bawa  Oddie  dulu,  baru  Oddie  bawa  kau.”  Ikram  tersenyum.  Hish  Benji  ni.  Habis  dia  fikir  aku  nak  bawa  kereta  yang  mana  lagi? 

“Kalau  I  naik  dengan  you?”  soal  Benji.  Muka  dah  pucat  semacam.  Yelah,  dia  kan  tak  percayakan  perempuan  yang  bawak  three  pedals?  Meluat  aku  dengan  lelaki  yang  selalu  anggap  perempuan  tak  boleh  buat  aktiviti  lelaki. 

Ikram  selalu  kata,  kalau  aku  boleh  buat,  kau  pun  boleh  buat!  Itulah  yang  aku  nak!  Yakin  pada  kebolehan  seorang  perempuan. 

“Tak  boleh…”  Ikram  menjawab  selamba.

“Kenapa?”  Benji  dah  nampak  macam  terkilan  bila  tak  boleh  naik  dengan  Ikram.  Aku  tahan  diri  dari  tergelak.  Kau  nak  sangat  ikut  kan?  Padan  dengan  muka. 

“Pembukaan  aku  kena  bawak  drifter  kedua  iaitu  dia.”  Kata  Ikram  lalu  menarik  telingaku.  Benji  berpeluk  tubuh,  mukanya  mencuka  dan  dia  pandang  ke  sisi.  Mesti  dia  bengang  bila  dia  tiada  pilihan  lain  selain  naik  dengan  aku. 

“Alah,  kalau  awak  takut,  awak  duduk  tempat  penonton  aje…”  aku  berkata.

No  I’m  not.  I  okey  je.”  Hek  eleh,  muka  dah  pucat  lesi  aku  tengok.  Bukannya  drift  bawak  laju  sangat  pun  sebenarnya  sebab  dah  dibuat  litar.  Ada  kon  bagai.  Lagi  satu  ini  pertunjukan  saja-saja.  Suka-suka.  Soal  keselamatan  amat  dititikberatkan  sebab  show  ini  merupakan  show  haram. 

Haram  kali  ini  bermaksud,  kalau  sampai  ke  pengetahuan  pihak  polis,  kenalah  ca  alif  but!  Mula-mula  buat  kerja  ni  memang  aku  seram  gila.  Sekarang  dah  terbiasa.    


“BETUL  ke  awak  okey?”  soalku  bila  melihat  muka  dia  yang  dah  pucat  semacam.  Dia  angguk.  Tali  pinggang  keledar  dipasang. Sesudah  dipasang,  dia  memegang  tali  pinggang  keledar  itu  dengan  kejap.  Nampak  cuak. 

“Kalau  awak  percayakan  saya,  awak  akan  lebih  tenang  sikit.”  Kataku  sambil  membaiki  topi  keledar  di  atas  kepala.  Sengaja  aku  pakai.  Ikram  tadi  tak  pakai  pun.  Walaupun  aku  yakin  dengan  kebolehan  diri  sendiri,  tapi  isu  keselamatan  diri  sendiri  tetap  perlu  diutamakan. 

Ikram  berdiri  di  tengah.  Setelah  dinaikkan  isyarat  bagus,  aku  mula  bermain  dengan  pedal  minyak.  Enjin  kereta  menderum.  Tangan  sedia  di  handbreak  yang  masih  belum  diturunkan. 

“Jangan  risau.  Saya  buat  donut  drift  dulu.  Kalau  awak  tak  yakin,  saya  hentikan  kereta.  Awak  tengok  dari  luar.”  Aku  cuba  pujuk  Benji.  Dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
 
“Teruskan  aje.” 
t
“Kita  mestilah  dalam  gear  satu.  Okey?  Gear  satu.  Tapi  ada  juga  yang  pakai  gear  dua.  Saya  try  buat  tak  menjadi.  Okey  dan…  Kemudian,  tekan  throttleTurn  the  steering  all  the  way...”  Ajarku.  Kaki  aku  menekan  throttle  sambil  mengawal  stereng.  Hilang  fokus,  boleh  terbabas. 

Kon  di  tengah  aku  fokuskan.  Kalau  tumbang,  jatuhlah  maruah  aku  sebagai  drifter  perempuan  terbaik  di  sini. 

“Wooo  hooo!”  kedengaran  Benji  menjerit  ghairah.  Mula-mula  saja  rasa  takut.  Macam  aku  dulu…  sekarang  semua  okey.  Aku  mula  bergerak  ke  kon  lain  untuk  membuat  drift  8.  Tangan  dan  kaki  memang  kena  cekap.  Kalau  tidak… 

Asap  mula  berkepul.  Bau  tayar  kereta  hangit  akibat  bergeser.  Ramai  orang  bersorak.  Benji  ikut  bersorak  riang.  Sekurang-kurangnya  aku  dah  berjaya  buat  orang  yang  payah  nak  ketawa  sepertinya  ketawa  kegembiraan… 


“OKAY?  Macam  mana?  Happy?”  soalku  sambil  menanggalkan  helmet  dan  aku  gantikan  dengan  topi  biasa.  Dia  tersenyum  lebar  dan  mengangguk  berkali-kali.  Memang  nampak  muka  terujanya. 

“Rasa  tak  puas…”  kini  dia  sudah  tersengih  nampak  gigi.  Pergh,  kacak  beb.  Padu  senyuman  dia  bagi,  terus  meresap  kat  jantung. 

“Kan  dulu  saya  pernah  bawa?”  aku  mengangkat  kening. 

“Dulu  I  tak  yakin  dengan  you.”  Jawabnya.  Oh,  sekarang  dah  yakinlah…  tingkap  kereta  diterjah  Ikram. 

“Hoi,  yang  stunt  akhir  tadi  takde  patutnya…”  sergah  Ikram  sambil  menepuk  topi  di  atas  kepalaku  sehingga  menutup  muka.  Aku  menyiku  lengannya  yang  ditongkat  ke  tingkap  kereta. 

“Saja,  nak  bagi  Benji  pengalaman…”  aku  jawab  selamba.  Tiba-tiba  Ikram  buka  pintu.  Acah-acah  nak  duduk  atas  riba  aku.  Aku  tumbuk  punggungnya. 

“Kau  duduk  berani…”  aku  mencabar  geram.  Tapi,  akhirnya  aku  juga  yang  mengalah.  Menyusup  ke  tempat  duduk  belakang.  Aku  mengambil  duduk  di  tengah-tengah  antara  seat  penumpang  depan  dan  pemandu. 

“Am,  jangan  bawa  laju.  Aku  tak  pakai  seatbelt.  Hantar  kitorang  ke  kereta.”  Arahku. 
“Tak  nak  minum  dulu  ke?”  soal  Ikram. 

“Boleh  je.  Benji  nak  join?  Kalau  tak  nak,  awak  baliklah  dulu.  Saya  balik  dengan  Ikram.”  Aku  berkata.

“I  join  sekali.” 


“BESOK  aku  nak  tengok  cerita  Fast  7.  Ramai  kata  gempak  weh!”  Ikram  bersuara.  Aku  mula  rasa  nak  mogok.  Bukanlah  aku  tak  suka  cerita  yang  dia  sebutkan  tadi  malah  aku  pernah  tengok  trailer  cerita  yang  agak  gempak  juga. 

“Aku  rasa  Kingsman  lagi  gempak.  Aku  nak  tengok  Kingsman.  Aku  tengok  trailer  dia…  pergh!”  aku  membantah.  Ikram  mencemik. 

“Cerita  tu  mana  ada  dah  dekat  panggung.  Nanti  aku  download  ajelah.”  Dia  bersuara  memujuk. 

“Hmmm,  kalau  macam  tu…  cerita…  Mr  X?”  aku  memberi  cadangan.  Bukanlah  aku  tak  nak  tengok  cerita  Fast  7.  Gila  tak  nak?  Cerita  itukan  cerita  baru?  Tentang  kereta  pulak  lagi.  Memang  aku  suka  sangat.  Tapi  teringin  juga  nak  cuba  genre  lain.  Cerita  Fast  7  tu  mesti  akan  berada  di  panggung  agak  lama. 

“Cerita  hindi?”

“Ya.  Sesekali…  tak  salahkan?” 

“Tak  nak.”

“Okay.  The  Cobbler?  Aku  suka  pelakon  dia.”

“Aku  nak  Fast.”

“Aku  nak  The  Cobbler!” 

“Korang  memang  kaki  wayang  eh?”  soal  Benji  tiba-tiba  setelah  dari  tadi  membisu.  Mesti  dia  serabut  bila  tengok  aku  dengan  Ikram  berperang  mulut.  Mujur  dia  tak  sebut  perkataan  ‘distracting’  dia  tu.  Aku  dan  Ikram  angguk  serentak.

Good.  So,  we  watch  both.  Tomorrow.  My  treat.”  Selamba  saja  dia  memberi  kata  putus.  Lagi  pelik,  siapa  ajak  dia?  Huh!  Tapi  sebab  dia  kata  nak  belanja,  aku  rasa  tu  idea  yang  bijak. 

“Cantik!  Tengok  kat  mana?”  soal  Ikram  yang  langsung  tak  hairan  dengan  Benji  yang  tiba-tiba  nak  mencelah. 

“GSC.  I  boleh  book  tiket  awal-awal.” 

“Er,  which  GSC?”  aku  julingkan  mata  ke  atas.  Dia  ingat  ada  satu  aje  ke  GSC  dalam  Kuala  Lumpur  ni?

“Pavi.”  Pendek  dia  jawab. 

“Well,  tempat  orang  kaya,  jalan  melenggak…”  Ikram  memberi  komen.  Dia  memang  anti  dengan  Pavilion.  Aku  menjeling  Benji.  Cubalah  pilih  MBO  Space  U8  ke?  Memang  lenganglah  sikit.  Tak  pun  kat  Icity  Mall.

Dulu  mungkin  kat  Pavilion  tu  tempat  orang  kaya,  tapi  sekarang  tempat  tu  paling  banyak  budak-budak  sekolah  yang  baru  nak  up.  Aku  tak  berapa  suka  tempat  tu.  Sesak  dan  padat.  Lagi  sakit  mata  tengok  budak  sekolah  bercumbu  dan  sebagainya.  Macam  tak  ada  agama!  Mentanglah  ramai  mat  saleh  kat  situ,  diaorang  ingat  diaorang  dekat  bandar  New  York  agaknya. 

“Saya  lagi  suka  kalau  dekat  MBO  Space  U8.  Tak  padat  sangat.”  Aku  memberi  komen.  Ikram  menggeleng-gelengkan  kepalanya. 

“Tempat  tu  tak  boleh  cuci  mata.  Kurang  kedai.  Aku  suka  Midvalley.” 

“Okay.  So,  we’re  going  to  Pavi.”  Selamba  dia  memberi  kata  putus.  Memang  menyakitkan  hati  sungguh.  Nak  juga  dia  menang.  Tapi  takpelah.  Terlupa  pulak  yang  dia  kata  dia  nak  belanja. 

Aku  dan  Ikram  akhirnya  terpaksa  mengangguk  setuju.  Bolehlah.  Dah  orang  nak  belanja. 


“LAST  I  tengok  wayang,  cerita  G.I.  Joe.”  Aku  tergelak  mendengarnya.  Teruk  sungguh.  Lama  sangat  dah  tu.  Dia  menghantarku  pulang.  Dan  itu  merupakan  dialog  pertama  yang  dia  tuturkan  sepanjang  berada  dalam  kereta  dengan  aku. 

“Saya  last,  Maleficent  rasanya.”  Aku  berkata.  Dia  mencemik. 

“Cerita  budak-budak.”  Kutuknya.  Aku  tersenyum  saja.  Aku  perempuan,  walaupun  kaki  drift,  tapi  kalau  bab-bab  movie,  cerita  Disney  memang  wajib  aku  tonton.  Cinderella  aje  aku  tak  sempat  nak  tengok  dulu  sebab  Ikram  busy.  Tak  ada  Ikram,  memang  tak  tengok  wayanglah  aku. 

“Biarlah.  Janji  dapat  tengok  dekat  panggung.  Dah  lama  asyik  download  aje.  Sesekali  teringin  nak  habiskan  masa  dengan  Ikram  macam  dulu-dulu.  Tengok  movie.  Kadang-kadang  hari-hari  kitorang  tengok  sampailah  habis  cerita  dekat  panggung.  Tengok  siapa  masyuk,  dia  belanja.”  Aku  bercerita  senang.  Kalau  dulu  memang  begitulah  cara  kami. 

“Kalau  macam  tu,  nanti  masukkan  nama  I  sekali.”  Aku  agak  terkejut.  Dia  nak  join  aku  dengan  Ikram?  Biar  betul  ni? 

So  you  choose  to  stay  Malaysialah  ni?” 

“Erm.  Buat  masa  ni  I  dapat  tawaran  jadi  model  sambilan  dekat  satu  company  ni.” 

Oh  congrats.” 

“Thanks!” 


KEESOKAN  harinya,  aku  bersiap-siap.  Mama  pun  nampak  tersenyum  lebar  semenjak  dua  menjak  ni.  Mentanglah  hubungan  aku  dengan  Benji  agak  baik.  Terus  dia  menyakat  aku.  Tak  lama  lagi  bau  nasi  minyaklah  apalah.  Huh!  Jangan  harap  perkahwinan  aku  ada  nasi  minyak.  Aku  nak  buat  nasi  ayam  atau  nasi  tomato.  Nasi  dagang  ke…  sedapnya!  Apa  aku  merepek  ni? 

Sesudah  bersiap,  aku  kerling  ke  arah  jam.  Masih  ada  sepuluh  minit  seperti  yang  aku  janjikan  dengan  Benji.  Dia  akan  ambil  aku  di  rumah  manakala  Ikram  memandu  sendiri  ke  sana. Tapi  Benji  orangnya  sangat  menepati  janji  berdasarkan  pengalaman  aku  berjanji  dengan  dia  dulu. 

Seperti  jangkaanku,  Benji  sampai  di  rumahku  lima  minit  sebelum  yang  dijanjikan. 

“Nak  pergi  tengok  wayang  pakai  macam  ni?”  soalnya.  Aku  pandang  bajuku.  Apa  yang  salah  dengan  memakai  dress  ala-ala  Marilyn  Monroe  ni?  Memanglah  nampak  classic  tapi  aku  suka  classic. 

“Kenapa?  Tak  sesuai  eh?”  soalku. 

“Takdelah.  Berapa  lama  you  buat  rambut  ha?”  dia  tegur  rambut  aku  pulak  dah!  Aku  pegang  rambut  aku  yang  bergulung-gulung  ini.  Beria  aku  pakai  cantik-cantik  sebab  nak  impress  dia.  Saja  nak  buat  dia  jatuh  hati  pada  aku  walaupun  aku  tahu  dia  takkan  jatuh  hati  dengan  aku.  Sekali,  ini  yang  dia  tegur? 

“Tak  sampai  sepuluh  minit  pun.”  

“Wow,  I’m  impressed.  Biasanya  perempuan  ambil  masa  berjam  untuk  siapkan  rambut  tu.” 

“Berpengalaman  nampak.” 

“So  true.”  Dia  menjulingkan  matanya  ke  atas.  Aku  tersenyum.  Nampak  sangat  dia  tak  minat  menunggu.  Dan  siapalah  yang  bertuah  membuat  dia  menunggu  tu  dulu?  Haih,  cemburu  pula  rasanya.

“Jomlah.  Nanti  kesian  Ikram  kena  tunggu.”  Aku  mengajaknya.  Takkan  nak  habiskan  masa  berbual  dalam  kereta  kut?  Dia  angguk.  Handbreak  diturunkan. 


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design