SAMURAI 11

BAB  11
“ABANG  Aizat...”  suara  itu  lagi,  suara  itu  lagi.  Siapa  lagi  kalau  bukan  Leha?  Ya  Allah,  betapa  aku  bersyukurnya  sebab  baru-baru  ini  dia  lenyap sehari  dua  dari  rumah  aku.  Namun,  kenapa  sekarang  dia  muncul  semula?  Tak  suka  tau  bila  Leha  ada?  Terus  Aizat  layan  aku  dengan  buruk.  Aizat  mengangkat  tapak  tangannya  membalas  sapaan  Leha  kesayangan  dia  itu.
“Leha  dari  mana?”  soal  Aizat.Cheh.  Kalau  dia  soal  aku  dengan  nada  begitu,  mahu  juga  aku  tempek  Cool  Fever  ke  dahinya. 
“Leha  dari  rumah.  Bosan  duduk  rumah.  Tak  ada  kawan.  Sebab  itulah  Leha  ke  mari.”  Ujar  Leha.  Nak  muntah  aku.  Ingat  dia  itu  orang  lama-lama  ke?  (Pinjam  suara  Saloma  sebentar.)
‘Dinda  bosan,  tiada  apa  yang  boleh  dinda  lakukan  di  rumah.  Dinda  perlukan  teman,  dinda  perlukan  kanda.  Kerana  itu  dinda  ke  mari...  untuk  bertemu  dengan  kanda...’  puihhhhh!!!  Geli  sungguh  aku  membayangkannya. 
Aku  lihat  Leha  semakin  pandai  bersolek  sekarang.  Bulu  mata  pun  dah  kalah  bulu  mata  Che  Ta.  Malah,  tak  dapat  beza  aku  sama  ada  itu  bulu  mata  Leha  atau  ulat  bulu  yang  berwarna  hitam  melekat  di  matanya.  Bibir  pula  merah  menyala  mengalahkan  buntut  babun  yang  dalam  rancangan  Animal  Planet.  Pakaiannya  pula  boleh  tahan.  Berkebaya  sentiasa.  Punggung  pula  ditonggekkan  dan  digoyangkan  ke  kiri  dan  ke  kanan  walaupun  dia  hanya  berdiri  setempat. 
Ampunkan  mata  aku,  ya  tuhan.  Pencemaran  ada  di  mana-mana.  Aku  tak  pasti  sama  ada  dia  sengaja  tonggekkan  punggungnya  ataupun  dia  sebenarnya  baru  kena  sengat  dengan  tebuan  tanah  dalam  perjalanan  ke  sini.  Siap  dengan  action  pintal  rambut  lagi.  Bernanah  biji  mata  aku  ni. 
“Dari  rumah  pun  bersolek  bagai?  Lipstik  tahun  bila  Leha  guna  tu?  Bukan  main  menyala  lagi  abang  tengok.  Kalau  lembu  tengok,  hmmm...”  Aizat  tidak  menghabiskan  ayatnya.  Leha  tergedik-gedik  ketawa.  Bahu  Aizat  ditepuknya  membuatkan  Aizat  terloncat  ke  belakang.  Terkejut  barangkali  ditepuk  manja  begitu.
“Apalah  abang  Aizat  ni!  Bergurau  tau?  Leha  saja  cuba  bersolek.  Leha  baru  beli  alat  solek  tu.”  Kata  Leha  sambil  menepuk  sekali  lagi  bahu  Aizat.  Kali  ini,  Aizat  undur  dua  langkah  ke  belakang.  Mungkin  dia  tidak  selesa  ditepuk  begitu.  Leha  semakin  berani  nampaknya.
Aku  yang  menjadi  saksi  ni?  Tuhan  saja  yang  tahu  betapa  aku  mengharapkan  petir  memanah  si  Leha  ini  sehingga  nampak  tengkorak.  Macam  cerita-cerita  kartun  yang  biasa  aku  tengok...
“Melur,  ambilkan  aku  air.  Haus  pulak  tekak  ni.”  Pesan  Aizat.  Tak  semena-mena  aku  pula  yang  kena  ambilkan  air  untuk  dia.
“Eh,  apa  pasal  pulak  saya?  Awak  yang  haus,  awaklah  yang  ambil.”  protesku.
“Aku  ada  tetamu  ni.”  Katanya  sambil  mengerling  ke  arah  Leha.  Leha  memintal  rambutnya  dengan  lebih  lemah  gemalai  lagi.  Senyuman  sinis  disedekahkan  Leha  buatku.  Aku  menjelirkan  lidah  dengan  muka  meluat.  Memang  niatku  nak  bagi  dia  tengok  muka  meluat  aku  ini.
“Tak  maulah.”  Aku  menolak.
“Tolonglah.”  Pertama  kali  dalam  hidup  aku  dengar  dia  minta  tolong.  Lambat-lambat  aku  bangkit  dari  pangkin,  berjalan  menuju  ke  dalam.  Hari  ini  saja  aku  tolong  dia.  Itupun  sebab  dia  meminta  tolong.
“Ambilkan  untuk  Leha  sekali.”  Pesannya.  Mati  terus  niatku  untuk  membantunya sebaik  sahaja  aku  terdengar  nama  Leha.
“Siapa  cakap  saya  nak  ambilkan  air  awak?  Saya  nak  masuk  dalam.  Tengok  Malaysian  Idol.  Lagi  bagus  dari  tengok  persembahan  cina  opera  dekat  depan  rumah.”  sindirku  sambil  berlalu  pergi.  Sempat  aku  menjeling  Leha.  Wajahnya  mencemik.
“Nak  kelentong  biar  berpada-pada.  Malaysian  Idol  tu  dah  berapa  tahun  tak  ada?”  Aizat  menyindirku.  Alamak!  Terhenti  langkahku  dibuatnya.Nak  menipu  pun  tak  jadi. 
Suara  Leha  ketawa  mengilai  mula  kedengaran.  Menyampahnya...  perempuan  mengilai  begitu  sebab  nak  cari  perhatian  dari  lelaki,  tau?  Buruknya.  Kalau  Maya  Karin  dengar  ni,  aku  rasa  dia  tarik  diri  dari  berlakon  cerita  pontianak  tu.
“Ada,  awak  aje  yang  tak  tahu  khabar  berita.  David  Beckham  yang  sponsor.”  Bohongku  lagi.
“Pandai-pandai  aje  kau,  kan?  David  Beckham  tu  pemain  bola.  Buat  apa  dia nak  sponsor  Malaysian  Idol?  David  Backhand  ada.  Tu  aku...  biar  akubackhandkan  kau.”  Kata  Aizat.  Aduhai!  Kenapalah  aku  boleh  sebut  nama  David  Beckham  pula?!  Terkena  lagi.  Suara  Leha  mengilai  semakin  menjadi-jadi. 
“Eh  Aizat,  awak  azankan  orang  kat  tepi  awak  tu.  Nampak  macam  terkena  histeria  je.  Takut  bila  dia  balik  kang  ada  yang  menumpang.”  Semburku  sedas.  Leha  terdiam  terus.  Haa,  tau  pun  takut.

DARI  dalam  rumah,  dapat  aku  dengar  suara  mereka  berbual-bual.  Okey,  bukanlah  sebab  suara  mereka  kuat  tetapi  disebabkan  aku  tempekkan  telinga  aku  di  dinding  papan  ini.  Mencuri  dengar  perbualan  mereka  di  luar.  Aku  tahu  perbuatan  aku  sekarang  tidak  manis  kerana  aku  busybody.  Tetapi,  aku  perlu  tahu  apa  yang  mereka  bualkan.
“Melurrr!!!  Ambilkan  aku  air!”  jerit  Aizat  di  luar.  Nyaris  aku  tak  terjerit  akibat  terperanjat.  Mungkin  Aizat  fikir  aku  berada  jauh  di  dalam  rumah  sedangkan  aku  duduk  betul-betul  bersebelahan  dengan  dia.  Kami  cuma  dipisahkan  dengan  dinding  papan  sahaja.  Bergegar  gegendang  telinga  aku.  Boleh  pekak  aku  dibuatnya.  Malas  aku  nak  menyahut...
“Abang  Aizat...  abang  kerja  apa  waktu  dekat  KL  dulu?”  soal  Leha.  Ha  ahlah.  Tak  terfikir  pula  nak  tanya  Aizat  mengenai  pekerjaannya  di  Kuala  Lumpur  sana.
“Abang  tak  kerja...”  jawab  Aizat  acuh  tak  acuh.
“Eleh.  Kalau  tak  kerja,  takkanlah  abang  boleh  beli  gitar...  boleh  ada  duit  nak  balik  ke  sini...  itu  hari  Leha  nampak  abang  berbelanja  dekat  kedai  Pak  Teh...”  kata  Leha.  Oh!  Dia  intip  Aizat  rupa-rupanya.
“Abang  mengemis.”  Jawab  Aizat  pula  dengan  suara  mendatarnya.
“Alah  abang  ni  main-main  tau?  Cakaplah  betul-betul.  Abang  kerja  apa?”  soal  Leha  dengan  suara  gedik-gedik  sengaunya  itu.  Macam  orang  telan  lintah.  Uwek!
“Adalah.  Mana  boleh  bagitahu.”  Jawab  Aizat  pula.  Serius  pula  perbualan  mereka.  Sewaktu  aku  di  luar  tadi,  bukan  main  ramah  lagi  Aizat.  Aduh,  Aizat  ni  berahsialah  pula.  Dia  kerja  apa  di  KL  sana?

“AWAK  kerja  apa  kat  KL  sana?”  akhirnya  aku  usulkan  juga  soalan  itu  setelah  hampir  sepuluh  minit  Leha  pulang  ke  rumah.  Gila!  Budak  itu  tak  mahu  pulang  ke  rumahnya  selagi  Aizat  tak  cakap,  “Leha  baliklah  dulu.  Abang  nak  rehat.  Nak  solat  lagi.  Leha  tak  nak  solat  ke?”  fuhh!  Sampai  tahap  macam  itu  barulah  dia  sedar  diri  nak  balik  ke  rumah.
“Tak  baik  curi  dengar  perbualan  orang.”  Aizat  menyindirku.
“Masa  bila  pulak  saya  curi  dengar  ni?”  soalku  berpura-pura  tak  tahu.  Silap  aku  juga.  Aku  patut  tunggu  lagi  sepuluh  minit  untuk  menyoal  soalan  itu.  Sekarang  nampak  sangat  yang  aku  curi  dengar  perbualan  dia  dengan  Leha  tadi.
“Kura-kura  dalam  perahu.  Kau  ingat  aku  tak  tahu  kau  duduk  tepi  tu  tadi?”  soal  Aizat  sambil  memuncungkan  mulutnya  ke  sudut  di  mana  aku  duduk  tadi.
“Eleh,  mana  awak  tahu  saya  duduk  dekat  tepi  tu?”  soalku  pula. 
“Aku  sentiasa  dapat  rasa  kehadiran  kau.”  Jawabnya  pula.  Eh,  dah  macam  ayat  dalam  drama  pula.  Bezanya,  ayat  itu  ditutur  dengan  lembut  oleh  sang  hero  kepada  heroinnya.  Berbeza  dengan  nada  bengis  Aizat  ini  tadi.
“Alah,  saya  duduk  kat  situ  bukan  sebab  nak  curi  dengar.  Saya  nak  cari  subang.  Tercabut.”  Nafiku  lagi.  Aizat  mencemik.
“Jumpa  tak  subang  tu?”  soalnya.
“Dah!”  jawabku.
“Tak  baik  menipu.  Aku  tak  pernah  tengok  kau  pakai  subang  sepanjang  aku  duduk  dengan  kau  ni.”  Ujarnya.  Alamak!  Nak  cakap  apa  bagi  dia  percaya  ni?
“Yelah.  Saya  baru  nak  pakai  subanglah  tadi.”  Jawabku  pula.  Kelentong  lagi.
“Menipu  tu  berdosa.”
“Tak  baik  menuduh.  Menuduh  pun  berdosa.”  Balasku  semula.  Dia  menayang  senyum  sinis.  Nampak  seperti  tidak  mempercayai  penipuanku.
“Macamlah  aku  tak  perasan  kau  lintang  pukang  berlari  dari  situ  lepas  aku  suruh  Leha  balik  tadi.  Sekali  kau  berlari,  macam  Big  Foot  kau  tau?  Bergegar  satu  rumah.  Baik  kau  mengaku.  Kau  cemburu  pada  Leha  kan?”  soalnya.  Eh,  ini  dah  dikira  mendesak!
“Argh!  Teruknya  perasan!  Saya  terdengar  perbualan  awak  dengan  dia,  okey?  Awak  cakap  kuat  sangat.  Bukan  saya  sengaja  nak  curi  dengar  pun.  Kalau  cakap  macam  guna  mikrofon  macam  tu,  Pak  Teh  kat  kedai  pun  boleh  dengar.”  Aku  menjelirnya. 
“Kaki  kelentong  betul  kau  ni.”  Kepalaku  diluku.
“Cakaplah  awak  kerja  apa?”  soalku  kembali  kepada  pokok  pangkal  perbualan  kami  tadi.
“Kau  tekalah.”  Eleh,  berahsia  pula.
“Kalau  nak  kata  cikgu,  takkanlah.  Awak  ni  pandai  ke?  Lagi  satu,  mana  ada  cikgu  lelaki  berambut  panjang  macam  ni.  Kalau  nak  kata  jurutera,  kenapa  kulit  awak  cerah?  Tak  macam  orang  berjemur  saja.  Ada  ke  jurutera  rambut  panjang?  Kalau  nak  kata  doktor,  ada  ke  doktor...  muka  awak  langsung  tak  ada  nur.  Ada  ke  doktor  berambut  panjang  macam  awak  ni?  Kalau  nak  kata...”  kata-kataku  dipotong  olehnya.
“Berapa  banyak  lagi  ‘kalau  nak  kata’  kau  tu?  Aku  dah  bosan  dengar.  Semua  pekerjaan  kau  nak  kaitkan  dengan  rambut  aku,  kan?  Apa  dosa  rambut  aku  pada  kau  ha?”  soalnya  yang  mula  menjegilkan  matanya.  Isk!
“Alah  bagitahu  sajalah.”  Aku  mengalah  akhirnya.
“Aku  kerja  kat  salon.  Dah,  puas?”  soalnya  sambil  berlalu  pergi...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design