JODOH SEBELAH PINTU 11

Bab  11
“AIRA,  awak  okey  ke  tak  ni?”  soalnya  cemas  di  hujung  talian  apabila  aku  langsung  tidak  bersuara.  Terkejut  sangat.  Aku  sudah  berpeluh-peluh.  Malu  betul  bila  salah  sergah  orang.  Betul  ke  dia  bakal  encik  tunangku?  Kenapa  aku  rasa  macam  pernah  dengar  saja  suara  lelaki  ini?  Garau? 
Suara  Irfan  agak  garau!  Gulp!  Mungkinkah  dia?  Dia  seorang  doktor  dan  juga  bernama  Mirul.  Bad?  Kureng  garau  daripada  Irfan  dan  pemanggil.  Bukan!  Bukan  suara  Bad!  Suara  Bad  tak  garau  dan  seksi  meskipun  badan  dia  seksi.  Eh?  Gatalnya  aku.  Amirul  Rashid,  a.k.a  Alang?  Entah?  Tak  ingat  pula  bagaimana  suara  dia.  Kenapa  tiba-tiba  terfikirkan  semua  jiran  aku  ni?  Eeii!  Gila  apa?  Bukannya  seorang  dua  saja  lelaki  bersuara  garau.  Bukan  juga  seorang  dua  sahaja  lelaki  bernama  Amirul  yang  menjadi  doktor.  Ramai,  kan?  Jadi  tak  mungkin  jiran  aku.Dunia  ini  tidak  kecillah,  Mona!  Tak  mungkin  mereka...
“Saya  minta  maaf.  Tadi  saya  betul-betul  ingat  abah  saya  yang  bergurau  sebab  dulu  dia  pernah  menyamar...  situasinya  macam  ni  juga!  Sama  sebiji  serupa  tak  berbeza.”  Kalut  aku  meminta  maaf  atas  kebiadabanku  yang  langsung  tidak  memberi  salam  malah  terus  menyergahnya.  Sudahlah  aku  menyembur  dia  dengan  ayat  yang  bukan  main  ‘ganas’  lagi.  Kasihan  betul!  Kedengaran  suara  dia  tergelak  kecil  di  hujung  talian.
“Saya  tahu,  saya  dah  dengar  bebelan  awak  tadi.  Bila  awak  tuduh  saya  ni  abah  awak,  I  just  can’t  stop  laughing.  Abah  awak  memang  brutal  betul  ya?”  soalnyadan  seketika  kemudian,  terkekeh-kekeh  gelak.
“Kenapa  cakap  abah  saya  macam  tu?”  soalku  pelik.  Brutal?  Apa  dia  ingat  aku  tak  marah  ke  bila  dia  kata  abah  aku  brutal  tak  bersebab  begini?
“Sebab  itu  hari  saya  jumpa  abah  awak.  Dan  dia...  dia...  ya  Allah!”  dia  tergagap-gagap  seketika  dan  kemudian  tergelak  sakan.  Aku  berkerut  sakan.  Apa  yang  kelakar  sangat  ni?  Tak  faham  betul  aku  apa  yang  kelakarnya.
“Sekejap,  beri  saya  lima  minit  untuk  gelak  dulu.  Saya  tak  tahan  betul  bila  ingat  semula,  ya  Allah!”  dia  meminta  masa.  Lima  minit?  Kalau  dia  yang  telefon  aku,  aku  boleh  bagi  masa  tu.  Tapi,  sekarang,  kredit  aku!  Lima  minit  ye?  Erm...  tak  sampai  seringgit.  Okey,  bolehlah.
“Okey.”  aku  bersetuju  selepas  menghitung  kredit  yang  bakal  melayang  dalam  masa  lima  minit  itu. 
Dia  tergelak  selepas  diberi  masa.  Berdekah-dekah  sehinggakan  aku  yang  tak  tahu  apa-apa  ini  pun  tergelak  sama.  Kelakar  sangat  dengar  cara  dia  gelak!  Macam  dah  setahun  tak  gelak.  Macam  Irfan  gelak  pun  ada  gaya.  Eh?  Tak  habis-habis  lagi  fikirkan  jiran  aku?  Apa  pasal  dengan  aku  ni?
“Kenapa  awak  gelak,  Aira?”  soalnya  selepas  puas  gelak.  Aku  melihat  jam.  Tak  sampai  limat  minit  pun  lagi.  Potong  stim  betul!  Aku  pelik. Ha  ah,  kan?  Kenapa  mesti  aku  gelak  juga  sedangkan  aku  tak  tahu  apa  cerita  yang  ingin  disampaikan  olehnya?  Ya  Allah!  Aku  memalukan  diri  sendiri  betullah!
“Dah  awak  gelak,  saya  pun  gelaklah!”  aku  berkata  jujur.  Dia  tergelak  lagi.  Aku  tersenyum.  Cara  dia  gelak  macam  arwah  Fareez!  Happy  sangat...  tiba-tiba  hatiku  macam  tumbuh  bunga  pula.  Dia  macam  Fareez.  Happy-go-lucky.  Untuk  perkenalan  pertamalah.
“Saya  gelak  sebab  saya  dah  jumpa  abah  awak.  Sumpah!  Saya  cadangkan  abah  awak  masuk  Maharaja  Lawak.  Confirm  menang!”  dia  berkata  dan  tergelak  lagi. 
Aku  terpinga-pinga.  Kenapa  dengan  abah?  Apa  yang  abah  aku  dah  buat  sehingga  dia  bagi  cadangan  begitu?  Apa  yang  abah  dah  buat  sampai  dia  begitu  yakin  yang  abah  boleh  menang  dalam  Maharaja  Lawak  tu?  Aku  dah  mula  lost.  Dia  pernah  jumpa  abah  aku,  ya,  aku  tahu  tu!  Tapi  apa  yang  abah  dah  cakap  kat  dia  sampaikan  dia  tergelak  sebegini  rupa?
“Kenapa  dengan  abah?”  soalku  pelik.
“Itulah  orang  pertama  yang  buat  abah  saya  yang  serius  gila  tu  tergelak.  Terima  kasih  untuk  abah  awak.”  ujarnya  sambil  tergelak  kecil.  Aku  ternganga.  Abah!  Biar  betul?!  Tapi  orang  gila  sahaja  yang  tak  gelak  bila  bercakap  dengan  abah.  Tapi  jangan  ingat  abah  aku  tak  garang...  dalam  banyak  main-main  abah  aku  tu,  sekali  dia  serius,  boleh  makan  hati  bertahun-tahun.  Silap-silap  hari  bulan  bukan  setakat  hati,  dengan  jantung-jantung  sekali  termakan  sama.
“Saya  tahu  awak  tak  faham  kata-kata  saya.  Tapi  saya  nak  awak  ucap  terima  kasih  kat  abah  awak.  Sebab  dia,  abah  saya  yang  serius  tu  dah  tahu  cara  nak  senyum.  Abah  awak  kelakar  sangat,  Aira.  Kakak  saya  berulang-alik  ke  tandas  jasa  lawak  abah  awak.  Mesti  awak  selalu  kena  sakat  dengan  dia  kan?”  soal  bakal  tunangku  itu.
“Hehehe,  itu  perkara  biasa.  Abah  memang  macam  tu.  Kelakar  dan  suka  mengena.  Err.  Awak  nak  saya  panggil  awak  apa  ni?  Mirul  ke  Alang?”  soalku.  Dia  tergelak  lagi.  Entah  apa  yang  lucu  pun  aku  tak  tahu.  Dia  ni  memang  kuat  gelak.  Itu  yang  pasti.
“Awak  pilihlah  nak  panggil  saya  Alang  ke  Abang...”  leretnya.  Serius.  Bulu  romaku  merinding.  Aku  bagi  dua  pilihan  iaitu  Alang  dan  Mirul  saja.  Abang  tu  tak  masuk  senarai  pun.  Gatal  rupa-rupanya  dia  ni...
“Eee!”  aku  mendengus. 
“Hehehe.  Pilihlah.  Tapi  tolong  jangan  panggil  saya  Mirul!  Saya  perlukan  nama  lain  selain  daripada  nama  tu.”  dia  berkata.  Aku  terdiam.  Tak  suka  dipanggil  Mirul,  atas  alasan  apa? 
“Kenapa  tak  nak  dipanggil  Mirul?”  soalku.
“Awak  tak  rasa  ke  nama  tu  hanya  ada  pada  nama  budak-budak  saja  sekarang  ni?”  soalnya.  Aku  tergelak  kecil.  Ya  tak  ya  juga.  Anak  murid  dalam  kelasku  seramai  tiga  orang  bernama  Amirul!  Dalam  sekolah  pula,  hampir  empat  puluh  pelajar  dari  darjah  satu  hingga  enam  yang  bernama  Amirul!  Dahsyat!  Setiap  kelas  ada  nama  Amirul.  Nama  kegemaran  ibu  bapa  agaknya. 
“Kalau  saya  panggil  awak  Alang,  okey?  Tak  rasa  macam  kurang  ajar  ke?”  soalku  teragak-agak.  Yalah,  kalau  aku  panggil  dia  dengan  panggilan  Alang  tu,  nampak  macam  dah  kenal  lama  saja  padahal  dia  bakal  tunang  yang  aku  baru  kenal  hari  ini.
“Tak  pun.  Okeylah  tu.  Boleh  praktis  dari  awal.  Hujung  minggu  ni  awak  dah  jadi  tunangan  saya.  Alang  dengan  Abang  tu  tak  jauh  beza  pun  sebutannya.  Lepas  kahwin  nanti  dah  boleh  tukar  huruf  ‘L’  tu  jadi  huruf  ‘B’.  Ya  tak?”  soalnya sambil  tergelak  kecil.  Aku  mendengus.  Dia  pun  geng  abah!  Suka  menyakat...
“Awak  pernah  tengok  muka  saya  ke?”  soalku  tanpa  menghiraukan  kata-kata  nakalnya  itu.  Kalau  dilayan  nanti  makin  menjadi-jadi  pula  dia.  Lelaki  kan?
“Belum  pernah.  Tapi  jujur  saya  cakap,  saya  tak  memandang  rupa.  Sebenarnya  saya  ni  tak  adalah  terdesak  mana  pun  nak  kahwin.  Tapi  saya  memang  nak  kahwin  sebab  rasanya  dah  sampai  masa  saya!  Hehehe.  Lebih-lebih  lagi  bila  saya  dapat  tahu  kisah  awak.  Saya  rasa  kita  menyimpan  duka  yang  sama.  Cuma  bezanya,  awak  kehilangan  dia  selama-lamanya  dan  saya  pulak  kehilangan  dia  tetapi  masih  mampu  melihat  dia...  dan  saya  memilih  untuk  tidak  melihatnya  bahagia.  Memeritkan  betul  tak?  Tapi  sekarang,  alhamdulillah.  Dah  tak  ada  rasa  apa  lagi  dah.”  ujarnya  mula  berentak  syahdu.  Aku  berdeham.
“Ala,  tak  naklah  ungkit  cerita  tu.  Awak  buat  saya  sebak  aje.  Awak,saya  call  malam  sikit  boleh?”  aku  mula  berasa  tidak  selesa  untuk  bercakap  dalam  telefon  di  tempat  awam  begini.  Payah  nak  menyiasat,  payah  nak  menggatal.  Kihkihkih!!
“Lah,  kenapa?”  soal  dia  sedikit  kecewa.
“Saya  ada  hal  ni.  Agak  pentinglah.”  aku  terpaksa  berbohong  kepadanya. 
Hendak  mengaku  yang  aku  sedang  berjoging?  Gulp!  Tak  naklah  aku...  malulah  aku.  Tentu  dia  fikir  aku  sedang  beria-ia  nak  kuruskan  badan.  Padahal,  aku  termakan  dengan  pujuk  rayu  si  Julia  ni.  Tentu  dia  fikir  yang  aku  ini  perempuan  gemuk  dan  kemudian,  terus  dia  nak  batalkan  niatnya  untuk  mengenali  aku.  Lelaki  zaman  sekarang  ini,  bukannya  boleh  percaya.  Asal  gemuk  sikit,  tak  nak  terus.  Asal  tak  lawa  aje,  terus  reject.  Tak  faham  betul  aku  kenapa  mesti  ada  yang  memilih  rupa  sedangkan  yang  patut  diambil  berat  ialah  hati  dan  budi.
“Oh,  tak  apa.  Malam  ni  saya  yang  call  awak.  Jimat  sikit  kredit  awak.”  ujarnya.  Aku  angguk.  Menyedari  dia  tidak  melihat  anggukkanku,  aku  membalas.
“Baik  awak.  Terima  kasih.”  aku  berkata.
“Sama-sama.  Take  care.  Assalamualaikum.”  dia  memberi  salam.
“Waalaikumsalam.”  aku  mematikan  panggilan.  Lega.  Tapi  kenapa  bila  dah  lega,  jantung  masih  berdegup  kencang  ni?

“MONA,  jom  balik.”  ajak  Julia  dengan  senyuman  lebar.  Dah  puas  bercakap  dengan  Taufiq  agaknya.  Taufiq  aku  pandang  sekilas.  Patutlah  nak  balik!  Orang  tu  pimpin  tangan  anaknya.  Gaya  macam  nak  balik  juga.  Hailah  Julia!  Gatal  betul.  Kelakar  sangat  kawan  aku  yang  seorang  ni.  Serius  kelakar!
“Jom.”  aku  menggamit  lengan  Julia.  Senyuman  tiba-tiba  terukir.  Teringat  kepada  si  pemanggil  tadi.  Hati  berbunga-bunga  pula.  Belum  pun  berbual  lama.  Tapi  rasa  macam  dah  lama  kenal.  Dia  berborak  denganku  tanpa  rasa  kekok.  Tapi  ada  sesetengah  orang  memang  juara  bercakap  dalam  telefon  tetapi  bila  berhadapan,  diam  tak  berkutik  pula.  Akulah  dari  spesies  itu.
“Aku  perasan  kau  ada  bercakap  dalam  telefon  tadi.  Kau  bercakap  dengan  siapa?”  soal  Julia  separuh  berbisik  lantas  menyenggol  lenganku.  Aku  tersenyum.  Macam  tak  percaya  sahaja  aku  bercakap  dengan  bakal  tunang  aku.  Itupun  kalau  jadilah.
“Mak.”  jawabku.  Tipu  sunat  tak  mengapa.  Hehehe.  Sengaja  aku  hendak  merahsiakan  dari  si  Julia  ini  mengenai  Alang-bakal-tunangku.  Nanti  satu  kampung  dia  cerita.  Macamlah  aku  tak  kenal  si  Julia  ini  bagaimana  orangnya.  Kepoh.Suka  sangat  bercerita.  Aku  pula  jenis  yang  agak  berahsia.  Selagi  tak  sahih,  selagi  itulah  aku  malas  nak  buka  cerita.  Bimbang  tak  jadi  bertunang  nanti  mulalah  aku  juga  yang  malu  muka.
“Mak  kau  cakap  apa?”  soal  Julia.  Eleh,  aku  tahu  dia  bukannya  nak  ambil  tahu  sangat  pun  tentang  aku.  Sekadar  nak  berbasa-basi  saja.
“Cakap  pasal  bakal  tunang  aku  nanti  kononnya.”Bohongku  lagi.  Dia  bersorak  senang.
“Tak  lama  lagilah  tu...”  Julia  berkata  senang  hati.  Senang  hati  sebab  dia  bimbang  aku  curi  Taufiq  dia  agaknya. 
“Kakak,  kakak.”  panggil  satu  suara  kecil.  Aku  dan  Julia  sama-sama  berpaling  memandang  si  kecil  di  belakang  kami.
“Panggil  Auntylah,  Ema  sayang.  Aunty  ni  dah  tua  tak  layak  bergelar  kakak  buat  Ema...”  Julia  berbahasa  sambil  ikut  memimpin  tangan  Ema.  Cis.  Nak  muntahnya  aku  rasa!  Hipokrit  sungguh  Julia  ni.
Setahu  aku,  Julia  paling  menyampah  kalau  ada  budak  kecil  yang  panggil  dia  AUNTY!  Memang  dia  marah!  Tapi  hari  ini,  aku  tidak  silap  dengar  lagi  rasanya.  Siap  dia  yang  mengarahkan  Ema  memanggilnya  Aunty!  Sungguh  aku  tak  percaya!  Meluat  aku  melihat  adegan  pimpin  berpimpin  ni.Rasanak  bernanah  biji  mata  hitam  aku.  Taufiq  hanya  tersenyum  sahaja  sementara  sebelah  tangannya  menyeluk  kocek  seluar  dan  sebelah  lagi  masih  setia  memimpin  tangan  si  anak  kesayangan.
Serius,  Taufiq  ni  memang  ada  aura  yang  kuat.  Jambang  nipis  yang  menghiasi  wajahnya  memang  mencairkan  betul.  Paling  aku  suka,  tang  mata  dia.  Redupnya!  Antara  jiran-jiranku,  dialah  yang  paling  handsome.  Patutlah  Julia  angau  gila.  Seronok  betul  cuci  mata  bila  dapat  jiran  yang  kacak-kacak  begini.  Bagai  di  alam  mimpi  pun  ya  juga.  Wehehehe!  Muka  dia...  lain  benar  dengan  adiknya  yang  biasa-biasa  tu.  Tidaklah  nampak  macam  berusia. 
Kalau  dia  kata  umurnya  dua  puluh  tujuh  atau  dua  puluh  lapan,  memang  ramai  yang  percaya.  Aku  pun  percaya.  Tapi,  takkanlah  dia  kahwin  muda  pulak  ya?  Mungkin  umur  sebenar  dia  dalam  tiga  puluh  tiga  ke  atas?Malas  aku  nak  ambil  tahu  pasal  umur  dia.  Aku  boleh  buat  apa?  Aku  berjalan  di  hadapan  manakala  Julia  dan  Taufiq  beriringan.
Aunty,  umur  auntyberapa?”  soal  Ema.  Patuh  budak  ni.  Julia  lagi  muda  dari  aku.  Kalau  Julia  yang  kononnya  ‘tua’  itu  dipanggil  aunty,  aku?  Nenekkah?  Ah!  Berapa  tahunlah  sangat  beza  usia  aku  dengan  Julia.
“Umur  auntybaru...dua  puluh  enam.”  jawab  Julia.  Meluat  aku  bila  dia  sengaja  leretkan  perkataan  ‘baru’  itu.  Sengaja  nak  bagi  Taufiq  pasang  telingalah  tu.
“Oh!  Muda  lagi.  Umur  aunty  sama  dengan  arwah  mama,  kan  papa?”  soal  si  kecil.  Suasana  diam  seketika. 
“Erk,  ha.  Sama  dengan  arwah  mama.”  ujar  Taufiq  tergagap-gagap.
“Ha?  Mudanya  arwah  mama  Ema.”  Julia  terkejut.  Aku  lagilah  terkejut,  Taufiq  menduda  sebab  ditinggal  bekas  isterinya  buat  selama-lamanya.  Bukan  bercerai  hidup. 
Kasihannya  Ema...  kehilangan  kasih-sayang  seorang  ibu.  Simpatinya  aku  pada  nasib  Ema.  Memang  patutlah  anak  kecil  itu  disayangi  Taufiq  sesungguhnya.  Sesekali  mataku  ternampak  dia  mengucup  pipi  anaknya  sewaktu  di  taman  tadi.  Terharu  sebenarnya  rasa  hati  bila  melihat  lelaki  penyayang  seperti  ini.  Tentu  dia  tak  mahu  Ema  rasa  ‘kurang’  kasih  sayang.  Oh  tuhan!  Kagum  aku  dengan  Taufiq.
“Ha  ah.  Kami  kahwin  muda.  Umur  dia  dua  puluh  tahun  waktu  tu.  Saya  pulak  baru  dua  puluh  tiga.”  cerita  Taufiq  dengan  suara  yang  tenang. 
Awalnya  dia  kahwin!  Ada  duit  ke  nak  kahwin  awal-awal?  Macam-macamlah!  Aku  mencongak-congak  umur  si  Taufiq  sekarang.  Baru  dua  puluh  sembilan?!!  DUA  PULUH  SEMBILAN?!  Mudanyaaa!  Kiranya  jiran  sebelah  aku  yang  dua  ekor  kera  tu  mungkin  sebaya  dia  sahaja.  Maknanya,  mereka  bujang  terlajak?  Atau  aku  sendiri?  Theehehehe.  Fikirkan  umur  orang,  umur  sendiri  pun  lebih  kurang  juga.
“Oh,  sorry  pasal  arwah  isteri  Abang  Taufiq.  Jue  tak  tahu.”  Julia  tergagap-gagap.
“Eh,  tak  apa.  Bukan  salah  Jue  pun  dia  pergi.  Dah  sampai  masa  dia.  Kalau  salah  Jue,  harus  juga  Jue  minta  maaf.  Hehehe.  Dah  lama  dah.  Lepas  lahirkan  si  Ema  ni  lima  tahun  lepas,  dia  pergi.”  ujar  Taufiq  pula  dengan  nada  parau.  Aku  yang  di  hadapan  ini  terangguk-angguk.  Rupa-rupanya...  begitu  kisah  dia.  Kasihannya.  Lima  tahun  berlalu.  Dia  masih  menduda.  Tentu  dia  tersangat  cintakan  arwah  isterinya  sehingga  tidak  mencari  pengganti.
Eh?!  Aku  curi  dengar  perbualan  orang?  Sejak  bila  pula  aku  bersekongkol  dengan  Bad  ni?  Tadi  aku  tuduh  dia  yang  mencuri  dengar  perbualan  orang.  Sekarang,  aku  pun  sama  sekaki!
Sorry...”  Julia  nampaknya  masih  dengan  rasa  bersalah  dia.  Kasihan  Ema.  Itu  sahaja  yang  aku  boleh  komen.  Kasihan  sangat.
“Tak  ada  apalah,  Jue.  Yang  pasti,  Ema  tak  kesunyiankan,  sayang?”  soal  Taufiq.
“Ya!  Ema  ada  papa,  ada  babah,  ada  daddy,  ada  umi.”  ujar  Ema  teruja.
“Umi?!!  Siapa  pulak  dia  tu?”  kuat  soalan  Julia  menyebabkan  aku  berpaling  memandangnya.  Aku  menjegilkan  mata  mengisyaratkan  ‘kau  tak  patut  sibuk  ambil  tahu  hal  tepi  kain  orang!’.  Julia  pula  bagaikan  tersedar.  Ditepuk  mulutnya  berkali-kali  apabila  Taufiq  dan  Ema  memandangnya  dengan  muka  pelik.
“Maksud  saya...  err...  Babah  tu  siapa?  Daddy  tu  siapa?”  soal  Julia  tergagap-gagap  selepas  soalan  pertamanya  menampakkan  bahawa  dia  begitu  terkejut  dengan  kewujudan  nama  ‘umi’  itu.  Tentu  Julia  fikir  dia  sudah  tidak  ada  chance!  Nampaknya  Ema  sudah  ada  ibu  baru  rupa-rupanya.  Kasihan  Julia.
“Babah  tu  grandpa  dia.  Daddy  tu  memang  dia  panggil  si  Rashid  macam  tu.  Umi  pula  neneknya.”terang  Taufiq  tanpa  syak.
“Alhamdulillah  ya  Allah!”  suara  Julia  mensyukuri  ‘nikmat’  itu  agak  kuat.  Tahulah  lega  si  Taufiq  masih  belum  berpengganti,  tapi  janganlah  nampak  sangat!  Nak  saja  aku  sental  mulut  dia  dengan  berus  sabut.  Ya  Allah,  malu  aku  dibuatnya.
“Kenapa  Jue?”  soal  Taufiq  pelik.
“Eh?  Hah?”  soal  Julia  terkejut.
“Kenapa  ucap  alhamdulillah  tiba-tiba?”  soal  Taufiq  pelik.  Aku  telan  senyum.  Masaklah  kau  Julia!  Over  sangat  siapa  suruh?!
“Oh!  Erk.  Ni  ha!  Mujurlah  si  Ema  ni  ada  ramai  yang  sayang.  Ada  umi  lagi,  babah  lagi...  si  daddy  lagi.  Alhamdulillah  ada  ramai  yang  sayangkan  dia.”  ujar  Julia.  Aku  ternganga.  Kagum  dengan  jawapan  spontan  dari  Julia.  Wah,  mudah  dia  mencari  alasan  bagi  menutup  keterujaannya  tadi. Kagum  aku!  Kalau  aku  di  tempatnya,  mahu  mati  berdiri  aku  mencari  alasan.
“Itulah.  Nanti,  daddy  suruh  papa  cari  mama  baru  untuk  Ema.”  cerita  kanak-kanak  itu.  Aku  ketap  bibir.  Entah  apalah  reaksi  Julia  sekarang?  Menyesal  pula  aku  berjalan  di  depan!  Tak  dapat  nak  tengok  muka  Julia.  Mesti  macam  orang  tertelan  batu.  Hahaha.
“Esh!  Ema  ni!  Jangan  ceritalah  kat  orang.  Malulah  papa.  Nampak  sangat  papa  ni  tak  laku.”  Taufiq  berkata  lantas  tergelak  kecil.  Julia  ikut  tergelak.  Gelak  bahagia  dengarnya.  Untunglah  Julia.  Aku  bakal  bertunang  tak  lama,  jangan-jangan  kau  mendahului...
“Okeylah  tu.  Aunty  doakan  Ema  dapat  mama  baru.  Yang  cantik,  baik,  lemah  lembut  dan  sopan  dan  yang  paling  penting,  dia  sayangkan  Ema  macam  aunty  sayang  pada  Ema.”  ujar  Julia  selepas  gelak.  Aku  dah  buat  muka  meluat  di  depan.  Nak  kata  kau  ada  semua  ciri-ciri  itu  ke  Julia?!  Werk!  Aku  tahu  sangat,  Julia  dah  masukkan  nama  dia  sendiri  dalam  calon  mama  baru  Ema.  Tak  payah  dicalonkan  pun...
Hesy!  Merepek  aje.”  Taufiq  berkata  sambil  tergelak  kecil.
“Err,  ni  kawan  serumah  awak  kan?”  soal  dia. 
“Ha  ah.  Mona  namanya.”  Julia  memperkenalkan  aku  kepada  Taufiq.  Aku  berpaling.  Dia  tersenyum.  Aku  membalas  senyumannya.
“Hai  Mona.”  dia  berhai  dengan  aku.  Aku  tersenyum  dan  mengangguk.
“Hai.”  sapaku  lantas  kembali  menghadap  jalan,  membelakangi  mereka.
“Mona  kerja  sama  dengan  Jue  ke?”  soal  dia.  Aku  tak  pasti  sama  ada  soalan  itu  untukku  atau  untuk  Julia.  Tapi  aku  tahu,  Julia  akan  membalasnya.  Julia  kan  tak  suka  kalau  aku  berbual  dengan  crushnya?
“Sama  kerja.  Tapi  Mona  mengajar  dekat  sekolah  rendah.”  ujar  Julia  ramah.  Aku  dah  kata.  Julia  akan  menjawab  soalan  Taufiq.  Kami  sudah  pun  berada  di  kawasan  rumah.  Aku  dan  Julia  sudah  masuk  ke  dalam  pagar.  Taufiq  dan  Ema  juga.  Lama  juga  Julia  dan  Taufiq  ni  berbual  kan?
“Oh!  Untunglah,  dua-dua  cikgu.  Senang  Ema  nak  belajar  nanti.”  seloroh  Taufiq.  Aku  dan  Julia  tergelak  serentak.  Boleh  saja.  Bukannya  payah  nak  mengajar  budak  kecil.  Kalau  besar  sikit,  macam  anak  saudara  si  Bad  dan  Irfan  ni,  harus  juga  payah!  Dengan  tak  dengar  kata  lagi.  Huhu.  Sakit  jiwa!
Eh?  Irfan  dah  ada?  Habislah  aku!  Bad  dah  ada  geng  kat  sini.  Bonet  depan  kereta  Irfan  terbuka.  Nampaknya  mereka  sedang  melakukan  kerja-kerja  servis.  Haraplah  mereka  buat  tak  tahu  saja  pada  kami  ni.
“Awak  carilah  cikgu  sorang  buat  bini.  Hari-hari  boleh  mengajar  anak  awak.”  aku  berkata  sambil  tersenyum.  Taufiq  tersengih.
“Awak  nak  ke?”  soalnya.  Selepas  itu  tergelak.  Air  muka  Julia  sudah  berubah.
“Tak  boleh,  dia  kami  punya.”  Irfan  menyampuk!  Kemudian  dia  dan  Bad  tergelak-gelak.  Kami?  Mata  aku  mencerun  memandang  dua  badut  yang  tersengih  itu.  Memberi  amaran  bahawa,  tolong  jangan  menyampuk  dan  tolong  jangan  mengaku  aku  korang  yang  punya! 
“Jangan  ambil  akak  Fashionista  akuuuu!”  Bad  terjerit  pedih.  Aku  ternganga.  Teruknya! 
“Irfan,  Bad!  Jangan  nak  menyibuk  boleh  tak?!”  aku  menjerkah  kuat.  Mereka  tergelak  sahaja.  Tiada  rasa  gerun!
“Dia  tak  nak  punya.  Dia  dah  nak  bertunang  tak  lama  lagi.”  Julia  pula  bersuara  sinis.  Mukanya  merah. Aku  terlopong. 
Julia!  Benda  tu  belum  tentu  jadilah!  Aku  rasa  nak  menangis.  Kalau  aku  sudah  bertunang  pun  aku  tak  mahu  kecoh-kecoh!  Takut...  benda  tu  tak  jadi  macam  kes  aku  dengan  Fareez  dulu.  Kenapa  Julia  tergamak  cerita  benda  tak  sahih  lagi  ni  pada  orang  ramai?!  Takkanlah  sebab  nak  dapatkan  perhatian  dari  Taufiq?  Taufiq  hanya  bergurau  tadi  kan?  Semua  mata  memandangku.  Oh!  Amirul  Rashid  pun  ada  sekali.  Mereka  semua  memandangku  tidak  percaya. 
Spanar  di  tangan  Irfan  terjatuh  ke  lantai.  Bad  di  sebelahnya  ternganga.  “Betul  ke  Mona?”  soal  Irfan  ternganga.  Mata  aku  sudah  berkaca.  Sampai  hati  Julia. 
“Betul.  Mak  dia  dah  telefon  tadi  berbincang  pasal  tu.  Mak  abah  dia  yang  jodohkan  dengan  lelaki  tu  sebab  dia  yang  suruh.  Dia  dah  malas  fikir  soal  jodoh  katanya.”  Julia  tanpa  rasa  bersalah  menyampuk. 
Aku  cengkam  jemariku  kuat.  Tangan,  janganlah  melayang  ke  pipi  Julia.  Tolonglah  jangan  melayang  ke  pipi  Julia!  Tolonglah!  Dia  menjaja  cerita  aku  sesuka  hati.  Aku  ini  suka  berahsia  orangnya.  Benda  ni  tak  ada  faedah  pun  kalau  beritahu  orang!  Aku  malu!  Malu  sungguh!  Kalau  tak  jadi  macam  mana  dengan  air  muka  aku  nanti?
“Ah!  Habislah!  Lepas  ni  aku  dah  tak  ada  Kak  Fashionista!”  Bad  menggaru-garu  kepalanya  serabut.  Ah!  Kenapa  dengan  Bad  ni?  Aku  tengah  sakit  hati,  boleh  dia  bergurau  macam  ini?
Muka  Irfan  pula...  entahlah.  Aku  tak  tahu  nak  kategorikan  dalam  kategori  apa.  Berkeronyot.  Serabut.  Hampa.  Terkejut.  Macam  semuanya  adalah!  Amirul  Rashid  pula  ternganga  luas.  Air  mataku  tumpah  juga  setitis  apabila  melihat  riak  semua  orang  macam  nampak  beruk  berupa  manusia.  Semua  senyap.  Keadaan  sangat  kekok.  Bad  menutup  mulutnya  apabila  melihat  aku  sudah  menitiskan  air  mata.
“Julia.  Jajalah  lagi  cerita  tentang  aku.  Beritahu  mereka,  aku  nak  bertunang  dengan  siapa,  bila.  Kenapa?  Di  mana...  atas  alasan  apa...”  aku  berkata  pedih  lantas  masuk  ke  dalam  rumah.  Air  muka  Julia  berubah  bila  aku  berkata  begitu.
“Mona...”  panggilnya  lembut.  Aku  tetap  berjalan.  Rasa  tak  mahu  bercakap  langsung  dengan  dia.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design