MENANTU "MITHALI" ( BAB 12 )

Bab 12
SETELAH  puas  menangis,  Andy  terpaksa  mendengar  cerita  tentang  mummy  aku  pula.  Entah  kenapa,  bila  aku  bercerita  tentang  mummy,  rasa  rinduku  padanya  terubat  sedikit  demi  sedikit.  Aku  dan  Andy  bergelap  pada  malam  itu.  Aku  yang  mengarahkan  Andy  untuk  tidak  membuka  lampu.  Jadi,  dia  hanya  menurut  dan  menyalakan  lilin.  Lilin  wangi  memang  terapi  yang  baik.
Dia  faham  situasi  aku  katanya.
Mummy  I  selalu  membebel  bila  I  tak  dengar  kata  dia.  Antara  I  dengan  adik  I,  I  yang  paling  banyak  buat  mummy  I  pening  kepala.  Pernah  mummy  ajar  kami  buat  cupcakes,  I  selalu  buat  lagi  banyak  dari  adik  I.  I  selalu  nak  menang.  Waktu  tu  umur  I  sebelas  tahun.Adik  I  tak  pernah  marahkan  I  tapi  mummy  yang  selalu  marah.  Mummy  kata,  dia  dah  suruh  I  bahagikan  sama  rata  dengan  adik  I  tapi  I  degil.  I  makan  dengan  banyak  cupcakes  yang  mummy  buat.  Tapi,  cupcakes  I,  I  bagi  member-member  I  yang  rasa.  I  bagi  mummy  I  rasa  satu  aje.  Teruk  kan  I  ni?”  aku  mula  bercerita. 
Teringat  kenangan  dahulu  sewaktu  mummy  mula-mula  berniaga  kek.  Dua  tahun  sebelum  penceraian  mummy,  mummy  sudah  tidak  membuat  kek  lagi.  Kedai  kami  ditutup  sebab  mummy  punya  masalah  kewangan.Setiap  kali  mummy  aku  membuat  cupcakes  perisa  baru,  akulah  orang  yang  paling  seronok  sebab  aku  suka  sangat  makan  cupcakes  yang  mummy  buat.  Sekarang,  cupcakes  buatan  mummy  hanya  ada  dalam  ingatan  aku  saja.
Mummy  ajar  I  buat  cupcakes.  Dia  kata,  sewaktu  buat  cupcakes,  buatlah  dengan  seikhlas  hati  kerana  orang  yang  makan  cupcakes  buatan  kita  itu  akan  ingat  cupcakes  kita  sampai  bila-bila.  Mummy  kata,  cupcakes  yang  dia  buat  untuk  I  dengan  Ella  adalah  cupcakes  yang  paling  penuh  dengan  kasih  sayang.  Sebab  tu,  cupcakesmummy  I,  the  best!”  Andy  peluk  bahu  aku.  Aku  rebahkan  kepala  ke  bahunya.
You  pun  ada  bakat  buat  cupcakes  macam  mummyyou.  Kek  buatan  you  sedap.  I  tahu  you  ikhlas  buat  kek  sama  macam  mummyyou  walaupun  I  tak  pernah  merasa  kek  buatan  mummyyou.”  Andy  cuba  menyedapkan  hati  aku.  Aku  senyap  sekejap.
“I  tak  pernah  rasa  kehilangan  macam  yang  I  rasa  sekarang  ni.  Dulu,  sewaktu  mummy  meninggal,  I  tak  nak  bersedih,  jadi  I  minum  sampai  mabuk  supaya  I  tak  merintih  lagi.  Setiap  kali  I  terkenangkan  mummy,  mesti  I  lari  dari  realiti.  I  cuba  hidup  huha  huha.  Macam  tak  ada  apa  yang  berlaku.  Bila  tiba  hari  yang  I  rasa  nak  kenangkan  mummy,  I  tak  sangka,  peritnya  hidup  tanpa  mummy  I!”  aku  luah  lagi  bersama  rembesan  air  mata.
“I  tahu.  You  kuatkan  hati  you,  okey?”  dia  pujuk  aku  lagi.  Aku  rasa  lenganku  digosok-gosok  lembut.  Dia  sedang  cuba  redakan  perasaan  aku.
You  mana  tahu  rasa  kehilangan  macam  I!  I  kehilangan  orang  yang  I  sayang.  Perit  tahu  tak?!”  aku  lampiaskan  rasa  sedih  aku  kepadanya.  Dia  peluk  aku  tambah  kejap.  Rasa  selamat  aku  dalam  pelukannya.
“I  tahu.”  dia  berkata  pendek.
No  you  don’t!  You  tak  rasa  apa  yang  I  rasa.”  aku  menangis  lagi.  Dia  masih  punya  mama!  Sedangkan  aku  ini?  Mummy  sudah  pergi,  daddy  pula  bagaikan  tidak  mahu  mengaku  aku  ini  anaknya.  Sewaktu  mummy  meninggal  dulu,  hanya  Ella  sahaja  yang  pulang  dari  Kanada. 
“I  pernah  rasa  apa  yang  you  rasa.  Jangan  ingat  I  tak  pernah  rasa.  Sakit,  ya.  I  tahu  memang  sakit!  Rasa  tu  lebih  sakit  dari  rasa  kecewa.  Tapi,  kita  yang  hidup  ni  kena  teruskan  hidup.  Doakan  mereka  di  sana.”  dia  memujukku.  Dia  pernah  rasa?  Ah!  Dia  mana  pernah  rasa.  Sengaja  mahu  sedapkan  hati  aku.
You  pernah  rasa  kehilangan?”  aku  tanya  dia.  Aku  pandang  anak  matanya.  Dia  melarikan  anak  matanya  apabila  ditatap  aku.
Let’s  not  talk  about  it.”  dia  mengelak.  Aku  angguk  saja.  Kepalaku  kembali  melentok  ke  bahunya.  Mungkin  dia  tidak  punya  kekuatan  untuk  bercerita  tentang  hal  itu  kepadaku?  Mungkinlah.  Orang  lelaki  kan  lebih  gemar  menyimpan  rahsia  hatinya  daripada  diketahui  orang.
“Okey.”  aku  bersetuju  sahaja.  Lega  sedikit  rasa  hati  aku  ini  setelah  meluah  apa  yang  aku  pendam  selama  ini.
Do  you  need  beer?”  dia  menyoalku.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku  cepat-cepat.  Aku  rasa,  aku  sudah  tidak  perlukan  semua  itu  lagi!  Aku  akan  hadapi  kenyataan  dengan  lebih  berani.  Selepas  meluah,  rupa-rupanya,  lagi  lega.  Rasa  seperti  bebanan  yang  menjerat  aku  ini  beransur  pergi.
Beer  can’t  solve  problems.  Arak  hanya  menambahkan  masalah  I  selama  ni.  I  memalukan  diri  I.  I  menghabiskan  duit  I.  I  rosakkan  kesihatan  I  yang  Allah  dah  bagi  ni.  Lepas  ni,  I  tak  nak  minum  lagi.  I  nak  hadapi  hidup  I  ni.  I  lega.  Dengan  meluah,  beban  I  beransur  pergi.  Beer  tak  dapat  buat  I  lega  macam  tu.  Besoknya  kita  akan  kembali  berfikir  tentang  masalah  tu.  Beer  tak  boleh  nak  selesaikan  masalah  I.  I  nak  berhenti!”  aku  bagaikan  berikrar.  Dia  lentokkan  kepalanya  ke  atas  kepalaku  pula.
That’s  my  Emma!  That’s  my  girl.  Lepas  ni,  kita  quit  sajalah  minum  ya?”  dia  berkata  padaku.  Aku  angguk.  Jemariku  digenggam  oleh  jemari  kasarnya.
You  pun  nak  berhenti?”  aku  menyoalnya.
“Ya,  bila  I  tengok,  you  dapat  hadapi  kenyataan  perit  you  dengan  menangis  semahunya,  lepas  tu  meluah.  I  rasa,  I  pun  boleh  hadapi  kenyataan  I  juga.  Tak  perlulah  I  lari  lagi  dari  rasa  kehilangan  dengan  minum  beer  sampai  bila-bila.  Betul  kata  you  tadi.  Besoknya  I  kembali  fikirkan  tentang  masalah  I  semula.  Kalau  macam  tu,  sampai  bila-bila  pun  I  rasa  terbeban  dengan  masalah  ni.  You  bagi  I  semangat  nak  mula  hidup  baru.”  dia  berkata  perlahan.  Aku  tersenyum  mendengarnya.
Benarlah.  Bukan  dengan  cara  minum  aku  dapat  lari  dari  masalah.  Tambah  masalah  adalah  sebenarnya.  Lega  hati  bila  aku  sudah  tidak  perlukan  semua  itu  lagi.  Siapa  kata  menangis  hanya  menambah  stress?  Tak  semestinya.  Menangis  adalah  ubat  paling  mujarab  dalam  menangani  stress!  Ya,  kadang  kala  kita  perlu  menangis...
I  don’t  know.  Kita  tak  terlewat  ke  untuk  berubah?”  soalku  tiba-tiba.  Dia  tersenyum  dan  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
Youknow  what?  It’s  never  too  late  to  mend.”  jawabnya  yakin.  Dia  ni,  penuh  dengan  kata-kata  semangat.

“JOM  kita  turun  makan.”  aku  diajak  makan  setelah  dia  usai  memasak.  Dia  masih  memakai  apron.Sweet  kan?  Siap  datang  jemput  kat  bilik  lagi.  Dah  macam  amah  aku  pula  gayanya  Andy  ni.  Sudah  hampir  sebulan  aku  tinggal  di  sini.  Namun,  hanya  beberapa  kali  sahaja  kami  berjumpa.  Dia  jarang  berada  di  rumah.  Busy,  anak  taukeh  kan?  pengurus  besar  pula  lagi.  Genap  satu  bulan,  aku  chow! 
Aku  ikut  saja  langkah  kakinya  yang  menuju  ke  dapur.  Perut  aku  pun  dah  terasa  lapar  sangat  dah  sebenarnya.  Berkeroncong  lagu  Ghazal  untuk  Rabiah.  Alahai.  Dia  nampak  sangat  cool  dan  segak  walaupun  hanya  dengan  berseluar  panjang  berwarna  putih  dan  berbaju  lengan  panjang  berwarna  biru  tua  yang  tersarung  kemas  di  badannya. 
Tapi  aku  perasan  akan  sesuatu.  Dia  banyak  mendiamkan  diri  hari  ini  dan  aku  cukup  perasan  pada  perubahannya.  Tidak  seperti  hari  sebelumnya.  Kalau  tidak,  wajahnya  macam  disuluh  lampu  saja.  Ceria  sentiasa  walaupun  kurang  bercakap  berbanding  aku.
“Kenapa  you  diam?”  aku  menyoalnya.  Dia  berpaling  memandangku  sekejap.  Sempat  dihadiahkan  sekuntum  senyuman  yang  agak  mahal!  Cair  sekejap  aku  melihatnya.  Cepat-cepat  aku  beristighfar.  Lupakan  dia!  Gay!  Gay!  Gay!  Beberapa  kali  otakku  mengingatkan  tentang  perkara  itu.
“Tak  ada  apa,  dear.”  dia  jawab  macam  biasalah  tapi  hari  ini  kurang  ceria  sahaja  bunyinya.  Tak  bermaya  saja  lagaknya.  Macam  lelaki  yang  baru  mati  bini.  Aku  nampak  dia  cabut  apron  yang  dipakainya  tadi  lalu  disangkutkan  ke  tempat  penyangkut.  Lemah  dan  lemau.
Aku  tahu,  dia  ada  masalah.  Mukanya  sudah  jelas  menunjukkan  segalanya.  Tak  perlu  dia  berbohong.  Mungkin  dia  ada  masalah  yang  tidak  mahu  dikongsikan  dengan  aku.  Aku  diam  sahaja.  Aku  tengok  dari  gaya  dia  memasak  di  dapur.  Gayanya  tidak  bersemangat  macam  biasa.  Kalau  sebelum  ini,  dia  memasak  sehingga  naik  otot-ototnya,  tetapi  tidak  hari  ini.  Dia  kelihatan  lembik.
Hati  aku  tertanya-tanya  apa  yang  membuatkan  dia  jadi  lembik  semacam  itu.  Mati  binikah?  Andy  mana  ada  bini!  Mati  Masonkah?  Hey,  celoparnya  hati!  Adakah  disebabkan  mamanya  ataupun  mungkin  juga  dia  sedang  ada  masalah  dengan  Mason?
Usai  memasak,  dia  menghidangkan  nasi  goreng  yang  digorengnya  tadi  di  hadapan  aku.  Aroma  nasi  goreng  itu  memang  menambat  hatiku.  Belum  lagi  aku  rasa.  Mesti  sedap.  Aku  menyuapkan  makanan  ke  dalam  mulut.  Mahu  saja  aku  luah  balik.  Sedap  sangat.  Tapi  masin  Ya  Rabbi!!!  Masin  sangat-sangat!  Entah  berapa  cawan  dia  letak  garam  di  dalam  masakannya  ni.
Aku  terus  saja  makan  perlahan-lahan  sambil  mataku  mengerling  ke  arahnya  yang  tunduk  menekur  makanannya  di  dalam  pinggan.  Makanlah  cepat  nasi  goreng  tu!!  Boleh  kena  darah  tinggi  aku  kalau  macam  ni.  Hati  aku  mengarahnya  makan.  Biar  dia  rasa.  Sebaik  saja  sesuap  nasi  goreng  dimasukkan  ke  dalam  mulut,  dia  berlari  ke  sinki  dan  diluah  semula  makanan  tadi.
“Masin  nak  mampus!  Macam  mana  you  boleh  makan  nasi  ni?”  soalnya  sambil  mukanya  berkerut-kerut  menahan  rasa  masin.  Dia  mengelap  bibirnya  dengan  belakang  tangan.  Aku  tengok  muka  dia  macam  asam  kecut  sebaik  saja  dia  meluahkan  nasi  yang  digoreng  tadi.  Hah!  Ambik  kau.
“Makan  sajalah.  Tak  elok  membazir.”  aku  berkata  selamba.  Padahal,  satu  suap  nasi  itu  aku  ambil  masa  lima  minit  nak  mengunyahnya.  Terseksa  amat!
Aku  suap  lagi  ke  dalam  mulut.  Hendak  menjaga  hati  dia  sebenarnya.  Mahu  saja  aku  campak  ke  tong  sampah.  Berapa  kilo  dia  letak  garam  ni  agaknya?  Teruk  sungguh  rasa  masinnya.  Mummy  pernah  cakap,  kalau  masakan  terlebih  garam,  alamatnya,  dah  tak  lamalah  nak  kahwin  tu...  Kahwin  dengan  Mason.  Ha  ha  ha.  Tiba-tiba  hati  aku  tergelak  jahat  dengan  perkara  itu.
“I  masakkan  you  yang  baru.”  eh.  Kalau  nak  masak  yang  baru,  tak  apalah  kalau  aku  membazir  sekali-sekala.  Orang  dah  offer  kan? 
Aku  terus  berhenti  makan.  Laju  sahaja  aku  tolak  ke  tepi  nasi  goreng  tadi.  Tak  perlulah  aku  hipokrit  lagi.  Aku  minum  air  suam  bagi  meneutralkan  rasa  masin  melampau  tadi.  Memang  masin  amat.  Rasa  nak  tercabut  lidah  aku  ni.
“I  tak  nak  makan  nasi  goreng.  I  nak  makan  roti  bakar.”  aku  mula  buat  demand  dah.  Ha  ha  ha.  Siapa  suruh  dia  buat  tawaran  yang  macam  itu?  Aku  ini  Emma,  suka  mengambil  kesempatan!
Dia  hanya  mengangguk.  Dia  memasukkan  roti  ke  dalam  toaster.  Kemudian,  dia  duduk  di  hadapanku  sementara  menanti  roti  itu  garing.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku  melihat  kealpaan  dia.  Alahai  Andy!  Aku  tahu  sangat,  dia  ada  problem!   Sangat-sangat  problem!
You  ada  masalah  kan?  You  fikirkan  apa  sebenarnya  ni?”  aku  memberanikan  diri  menyoalnya. 
Aku  tatap  anak  matanya  dalam-dalam.  Dia  melarikan  anak  matanya.  Aku  tahu  dia  ada  masalah.  Keluhan  yang  dilepaskan  cukup  berat.  Aku  mengeluh  juga  walaupun  aku  tahu  mengeluh  itu  tidak  baik!  Aku  sudah  terbiasa  mengeluh  kerana  hidup  aku  sebelum  ini  sering  ditimpa  musibah.
Kenapa  aku  sering  ditimpa  musibah?  Sebab  aku  selalu  melakukan  dosa  besar!  Dosa  besar  yang  sudah  aku  lakukan  ialah  meminum  arak!  Berzina?  Hampir  sahaja  tetapi...  nak  ikutkan,  tak  jauh  beza  pun  zina  dengan  keadaan  kami  yang  tinggal  serumah  sekarang.
“Tak  adalah.  Kenapa?”  suara  Andy  kedengaran  sayu.  Dia  masih  berdalih.  Aku  tersenyum.
“Garam  you  letak  lebih,  you  tak  fokus  pada  apa-apa  yang  you  buat  hari  ni.  You  banyak  mengeluh.  Cuba  you  tengok,  toaster  tu?  Sampai  kiamat  pun  kita  tak  boleh  makan  rotinya  sebab  you  tak  hidupkan  suis.  Fikiran  you  ke  mana  sebenarnya  ni?  Cubalah  cerita  kat  I.  Mana  tahu  I  boleh  tolong  you  ke?  Ini  tidak,  buat  muka  macam  orang  tak  cukup  kasih  sayang.  Macam  minta  dibelai  dengan  penampar  I.”  aku  mula  membebel. 
Aku  yang  akhirnya  bangun  dan  hidupkan  suis  toaster  itu  lalu  pusingkan  suhunya  ke  tahap  tiga  saja.  Yang  sedang-sedang  saja.  Macam  lagu  pula.  Sepanjang  aku  duduk  di  rumahnya,  sedikit  sebanyak,  aku  sudah  pandai  memasak  makanan  yang  mudah-mudah.  Aku  juga  sudah  pandai  membakar  roti  dengan  rasa  rangup  dan  enak.  Hehehe.
“I  susah  hati  ni.  Mama  nak  suruh  I  kahwin.”  akhirnya  dia  bersuara.  Mengaku  pun  kau  ada  masalah.  Hati  aku  mengutuknya  geram.  Kahwin?  Alahai  Andy.  Patut  pun  muka  kau  macam  orang  sembelit  lima  hari!
“Wow.  Mesti  besar  gila  problem  ni.”  aku  selamba  saja  berkata  begitu.  Tak  ada  nada  kasihan  pun.  Jahat  juga  aku  ni.
Andy  mengangguk-anggukkan  kepalanya  perlahan-lahan.  Alahai.  Kasihannya  aku  melihat  dia.  Macam  mana  dia  nak  berkahwin?  Dengan  Mason?  Boleh  mati  berdiri  mama  Andy  ini  nanti  bila  melihat  pengantin  ‘perempuan’  Andy.  Kasihannya.  Aku  teringat  semalam,  Andy  tak  pulang  ke  rumah  kerana  dia  tidur  di  rumah  mamanya.
Mungkin,  semalamlah  mamanya  mendesak  supaya  dia  kahwin.  Kalau  tidak,  masakan  moodnya  boleh  menyimpang  jauh  sebegini?  Alahai,  kasihannya  anak  mama.  Jadi  begini  pula.
You  terus-teranglah  sajalah  pasal  you.”  aku  cuba  menasihatinya.  Andy  terdiam  lama.  Bagai  cuba  mencerna  apa  yang  aku  katakan  padanya.
You  nak  tengok  mama  I  mengamuk  ke?  Sekali  dia  lempar  barang  perkakas  dia,  I  nak  lari  ke  mana?  Dahlah  you  serumah  dengan  I.  Mahu  mengamuk  dia  nanti  bila  nampak  you  kat  sini.  You  nak  kena  amuk  dengan  mama  I?”  Andy  menyoalku  pula.  Kasihannya  dia. 
Aku  menggeleng-geleng  perlahan.  Tak  mahu  diamuk.  Keluhan  berat  aku  lepaskan.  Macamlah  masalah  Andy  itu,  aku  yang  punya.  Aku  turut  sama  memikirkan  cara  untuk  menyelesaikannya.Tapi  bila  aku  fikir  balik,  memang  patut  pun  mamanya  Andy  ni  suruh  dia  kahwin.  Anak  tunggal!  Nasiblah.  Umur  pun  sudah  meningkat.
You  cakap  you  boleh  tolong.  Kahwin  dengan  I  jom?”  tercekik  air  liur  aku  mendengarnya!  Gila?  Menggeletar  tangan  aku  dibuatnya.
“Errr...”  aku  tergagap-gagap.
“Lagipun,  I  tahu  you  tak  selesa  duduk  berdua-duaan  dengan  I.  Kalau  you  kahwin  dengan  I,  you  tak  perlu  rasa  berdosa  lagi.  Mama  I  pun  suruh  I  menikah.  So,  you  nampak  tak?  Win  win  situation.”  ujarnya  bersungguh  dan  mukanya  begitu  ceria.  Penuh  harapan.  Aku  diam.  Cuba  berfikir.
Daddy  I...”  aku  mengeluh.  Dah  lama  aku  tak  contact  dengan  daddy!
“I  akan  cuba  hubungi  daddy  you.  Kalau  tak  boleh,  terpaksalah  kita  proceed.  Kita  kahwin  koboi  dulu.”  dia  mencantas.  Aku  tergamam. Sampai  begitu  sekalikah?
“Mama  you?”  soalku. 
We  can  work  on  it.  Selepas  nikah,  I  akan  beritahu  you  apa  mama  suka  dan  apa  yang  mama  tak  suka  so  that,  bila  I  bawa  you jumpa  mama  nanti,  youbersedia  dengan  segala  apa  kemungkinan.”  Andy  berkata  dengan  wajah  yang  serius.  Cepat  gila  dia  jawab!  Macam  memang  dah  rancang  pula!  Ada  sahaja  alasannya.
So,  you  nak  kahwin  dengan  I  secara  diam-diam  dulu.  Begitu?  Habis,  kalau  mama  you  tahu  nanti,  macam  mana?”  soalku.  Sebolehnya,  biarlah  aku  berkenalan  dengan  orang  tua  dia  dulu.
“Emma,  you  kena  fikir.  You  pun  tahu,  berdosa  berdua-duaan  dengan  I  kan?  Tambah-tambah,  kita  berdua  ni  dah  berazam  untuk  berhenti  dari  buat  perkara  tak  elok.  Kita  kahwin.  Kita  halalkan  apa  yang  haram.  Kalau  you  tak  sedia  pun  tak  apa.  Kita  hidup  macam  hari  sebelum  ini  juga.  But  at  least,  kita  ada  ikatan...  it’s  better.”  Andy  memujukku.  Aku  terdiam  lama. 
Betul  kata  dia.  Hidup  macam  sebelum  ini?  Nampak  sangat  dia  tak  redha  menerima  aku  sebagai  isterinya.  Hampeh!Mungkin,  dengan  menikah,  dia  dapat  menutup  mata  orang  yang  perasan  bahawa  dia  itu  sebenarnya  gay!  Mungkin.  Boleh  jadi  juga  begitu.  Baiklah!  Aku  bersetuju.
Satu,  sebab  hubungan  kami  halal.  Aku  tak  perlu  rasa  berdosa  lagi.  Kedua,  sebab  aku  tiada  tempat  bergantung.  Cukuplah  kalau  aku  dapat  tinggal  di  rumahnya  ini  dengan  percuma.  Tak  perlulah  aku  bersusah  hati  lagi  nanti.  Hehehehe.  Ketiga,  sebab  aku  nak  ubah  minat  dia  pada  aku.  Habis  tu  Mason  macam  mana?  Nak  tanya  dia  tapi, aku  rasa  macam...  errr,  tak  sopan  pula.
Okay  then.”  aku  mengangguk  setuju.  Andy  bersorak.
Problem,  solved!  Thank  you  so  much,  Emma!  Come!”  dia  menarik  tanganku  dan  mengheretku.  Aku  ternganga.  Apa  pula  ni?
“Pergi  mana?”  soalku.
“Buat  persiapanlah!”  dia berkata  dengan  penuh  kesungguhan.
Wh..  wh...  what?!”  aku  tergagap-gagap.  Kaki  masih  lagi  mengikut  langkah  kakinya  yang  laju.
“Kita  halalkan  secepat  mungkin.  Cepatlah!”  desaknya.  Eh?  Pakai  macam  ni  aje?
“Takkanlah  nak  pakai  macam  ni?”  soalku  sambil  menjenguk  tubuhku  sendiri.  Hanya  berbaju-t lengan  pendek  dan  berseluar  jeans  sendat.  Dia  terhenti  melangkah.  Matanya  memandangku  ke  atas  dan  ke  bawah.
“Cepatlah  naik  tukar  baju!”  aku  terloncat  dari  tempatku  berdiri.  Dia  memang  serius?! 

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design