SAMURAI 1

BAB  1
“PAK  TEH,  nak  ikan  bilis  dua  ringgit.”  aku  memesan  sambil  menongkat  sikuku  ke  meja  kaunter  dengan  tangan  kanan.  Sebelah  tangan  lagi  mengetuk-ngetuk  permukaan  meja  itu  sementara  menunggu  Pak  Teh  menyediakan  ikan  bilis  yang  aku  pesan  tadi. 
Pak  Teh  bangkit  lalu  menuju  ke  bakul  ikan  bilis.  Sehelai  plastik  berwarna  oren  dikeluarkan.  Dikibas-kibas  sehingga  terbuka,  lantas  dimasukkan  beberapa  genggam  ikan  bilis  ke  dalamnya.  Selepas  itu  dia  meletakkan  ikan  bilis  di  dalam  plastik  tersebut  ke  atas  alat  penimbang.  Beberapa  cekup  kecil  dibuang  dan  ditambah...  akhirnya,  plastik  diikat  dan  diserahkan  kepadaku. 
“Nak  beli  ini  aje  ke?”  soal  Pak  Teh.  Aku  menggeleng.  Sebenarnya  aku  sedang  cuba  mengingat  semula  barang-barang  yang  emak  aku  pesan  tadi.  Banyak  juga  tak  silap  aku. 
“Kicap  sebotol...  erm...  telur  lima  biji  dengan...  haaa!Garam  sekampit.”  akhirnya  aku  mampu  ingat  semula!  Perkara  sebeginilah  yang  sering menjadi  masalah  bila  membeli  barang  tanpamenulis  senarai  terlebih  dahulu.  Payah  untuk  aku  menghafal  segala  macam  jenis  barang  yang  dipesan  emak.  Aku  ini  sudahlah  pelupa  orangnya.
Tiba-tiba  ada  tangan  meletakkan  sebotol  air  mineral  sejuk  di  sebelahku.  Berurat  timbul.  Aku  memandang  tuan  empunya  tangan.  Keningku  terjongket  sebelah.  Siapa  dia  ni?  Lelaki  berwajah  bengis  berambut  panjang  yang  ditocang  tinggi.  Serupa  sungguh  gaya  samurai  jepun.
“Pak  Teh,  ada  orang  nak  bayar.”  aku  melaung  nama  Pak  Teh.  Mata  tak  henti-henti  memerhati  si  dia  di  sebelahku.
Si  jejaka  yang  berambut  panjang  ala-ala  rambut  samurai  ini  hanya  menjelingku  dari  atas  sehingga  ke  bawah.  Dia  pandang  aku  macam  tak  hairan.  Tak  berterima  kasih  langsung  dengan  laungan  aku.  Hek  eleh!  Kerek  pulak  kau!  Di  belakangnya  terkandung  sebatang  unknown!  Aku  pun  tak  tahu  apa  sebenarnya yang  dia  kendong.  Pedang  tak?  Mata  dah  sepet  macam  samurai.  Rambut  panjang  mengurai!  Boleh  jadi  dia  bawa  pedang  di  belakangnya  macam  samurai.  Baru  lagi  nak  menilik  apa  yang  dia  ‘kendong’  di  belakangnya,  Pak  Teh  muncul  dengan  barang-barang  yang  aku  minta.
“Lapan  ringgit.”  Pak  Teh  mengira.  Aku  mengeluarkan  wang  berwarna  merah  dari  poket  lantas  kuhulur  pada  Pak  Teh.  Lelaki  di  sisiku  hanya  membeku.  Riak  muka  bosan  jelas  terpancar.  Bibir  nipis  itu  tertutup  rapat.  Tidak  terbuka  sedikit  pun  menyerlahkan  lagi  kesombongannya.
“Anak  ni,  seringgit  aje.”  Pak  Teh  menegur  dia  dengan  sopan. 
Muka  Pak  Teh  nampak  teragak-agak  bila  berkata-kata.  Mungkin  pemakaian  dan  wajah  bengisnya  menakutkan  Pak  Teh  agaknya.  Seluar  koyak  di  lutut.  Baju  lengan  pendek  berwarna  hitam  kecil  bergambar  tengkorak  berlidah.  Memang  menakutkan  gaya  dia  ditambah  pula  dengan  rambut  tocang  dia  yang  kalah  samurai  itu!  Dia  meletakkan  wang  RM50  ke  atas  meja  kaunter.  Pak  Teh  dan  aku  sama-sama  terbelalak.  Dah  tak  ada  duit  kecil  ke  apa  mamat  samurai  ni?
“Duit  kecil  tak  ada?”  soal  Pak  Teh.  Kelihatannya,  Pak  Teh  nak  menegur  pun  takut-takut.
“Tak.”  jawabnya  pendek.  Mukanya  serius.  Macam  nak  bunuh  orang  pun  ada  gaya.  Serius  aku  gerun.  Tak  pernah  dalam  hayat  aku  ada  berjumpa  dengan  lelaki  seperti  ini.  Berwajah  seperti  orang  bermasalah. 
“Er, Pak  Teh,  bayar  sekalilah.”  aku  dalam  terburu-buru  ni!  Lagipun,  aku  takut  nak  berlama  di  sini.  Aura  negatif  muncul  apabila  berdiri  di  tepi  mamat  samurai  ini.  Dia  nampak  seperti  sedangmencari  mangsa.  Huh!  Aku  nak  kahwin  dulu.  Tak  nak  mati  lagi...
Duit  lebih  aku  Pak  Teh  tak  bagi  semula.  Emak  aku  bukannya  suka  jika  aku  keluar  lama-lama.  Nanti  dituduhnya  aku  melepak  dengan  si  Ijai.  Ijai  itu  merupakan  sahabat  baik  aku  semenjak  kecil  lagi.  Cuma,  sekarang  emak  sudah  melarang  aku  untuk  berkawan  rapat  dengan  Ijai  lagi  disebabkan  mulut  dan  cakap-cakap  orang  kampung.  Nampak  tak  elok  asyik  berkepit.  Kasihan  Ijai.  Bukan  salah  dia.  Kalau  dia  nak  jumpa  aku,  dia  pula  yang  perlu  bertandang  ke  rumah  aku.  Kasihan...  kasihan...
Pak  Teh  di  hadapanku  hanya  mengangguk  bersetuju  dengan  cadanganku.  Dia  pun  takut  agaknya  nak  minta  duit  kecil  daripada  lelaki  bengis  ini.  Dia  memulangkan  RM1  kepadaku.  Si  lelaki  samurai  tadi  memandangku  dan  menunduk  sedikit.  Bibirnya  bergerak.  Terima  kasih.  Tetapi...  tiada  suara.  Nak  ucap  terima  kasih  pun  payah!  Sampai  tak  keluar  suara!  Aku  menanti  barangku  diisi  ke  dalam  plastik  besar.  Si  lelaki  samurai  tadi  terus  berlalu  dengan  air  mineralnya.  Nafas  lega  dapat  kuhela.  Dia  dah  tak  ada  di  sini.  Tak  adalah  aku  terkeras  lagi  di  sebelahnya.
Aku  pandang  Pak  Teh,  Pak  Teh  pula  leka  memandangnya  yang  semakin  menghilang  dari  pandangan.  Aku  tak  ada  hati  hendak  memandang  si  samurai.  Buatnya  dia  berpaling  dan  terus  hayunkan  pedang  samurainya  sampai  tergolek  kepalaku  ke  tanah,  macam  mana  aku  nak  berikan  barang-barang  ini  kepada  emak?  Oh  tuhan!  Minta  simpanglah!
“Siapa  tu,  Pak  Teh?”  soalku  perlahan.  Pak  Teh  angkat  bahu.
“Entah?  Macam  pernah  tengok  aje  muka  dia.  Muka  dia  macam  ada  iras...  siapa  entah?  Lupa  dah  Pak  Teh  ni.”Pak  Teh  menggaru  keningnya.  Muka  Pak  Teh  macam  sedang  berusaha  untuk  mengingat  semula  siapa  gerangan  si  samurai  tadi.  Aku  menarik  barang-barangku  lantas  meninggalkan  Pak  Teh.
“Tak  apalah  Pak  Teh,  saya  balik  dulu  ye.”  Aku  meminta  diri  walaupun  kaki  sudah  melangkah  ke  luar  kedai  Pak  Teh.  Lantaklah  lelaki  tadi  itu  siapa  pun.  Apa  aku  nak  hairan?  Bukannya  aku  nak  pun  berkenalan  dengan  dia.
“Elok-elok  jalan  tu.”  pesan  Pak  Teh.  

SEDANG  menghayunkan  barang-barang  yang  aku  beli tadi  ke  depan  dan  ke  belakang  sambil  berjalan  gembira,  tiba-tiba  telingaku  terdengar  sesuatu.  Prakkk!  Alamak!  Telur  pecah!  Aku  lupalah  ada  telur  dan  kicap  kat  dalam  ni!  Pak  Teh  letak  dalam  satu  plastik  aje?  Heee  Pak  Teh  ni,  memang  nak  kena  geletek.  Aku  menilik  plastik.  Mujurlah  ada  dua  biji  sahaja  yang  pecah.  Masih  dapat  buat  telur  dadar  yang  tiga  biji  lagi  tu.  Mesti  mak  bebelkan  aku  nanti.  Nak  beli  baru  ke  tak  nak  ye?
Kalau  beli  baru,  ala.  Aku  dah  separuh  jalan  dah  ni.  Kalau  tak  beli  baru,  aku  kena  berhadapan  dengan  amarah  mak.  Mana  satu  lagi  best?  Kena  bebel  dengan  mak  atau  kepenatan?  Ah!  Duit  tinggal  seringgit  pulak  tu.  Dapat  ganti  dua  biji  juga.
Tak  payah  beli  barulah,  bazir  masa  pula  nanti.  Aku  menghayunkan  langkah  secepat  mungkin.  Mungkin  mak  sedang  menanti  dengan  bercekak  pinggang  di  hadapan  pintu  dapur.  Seram!  Tiba-tiba  mataku  tertangkap  kelibat  lelaki  tadi.  Lelaki  samurai  tadi  sedang  berjalan  tenang  ke  satu arah.  Entah  ke  mana?  Tapi,  dia  sehala  denganku.  Aku  mengecilkan  mataku.  Oh!  Bukan  pedang  yang  dibawa  olehnya  di  belakang  badan  tadi.  Gitar  rupa-rupanya.  Buta  sangat  ke  mata  aku  ini  sampaikan  gitar  sebesar  alam  itupun  aku  cap  sebagai  sebilah  pedang?  Mungkin  kerana  perwatakan  lelaki  itu  yang  menyerupai  samurai  kut  yang  menyebabkan  aku  berfikir  begitu?
Dia  berjalandengan  langkah  yang  semakin  perlahan.  Aku  ikut  berjalan  lambat.  Yalah,  takkanlah  aku  nak  berjalan  melintasi  dia?  Sudahlah  aku  kena  kekalkan  cara  jalan  aku  ni  yang  melenggang-lenggok  gaya  perempuan  melayu  terakhir.  Tak  kuasa  aku  nak  beri  dia  lihat  punggung  aku  bergolek  ke  kiri  dan  ke  kanan.  Muka  dia  dahlah  macam  orang  pecah  rumah  saja.  Menakutkan. 
Dari  gaya  dia  pun  aku  sudah  tahu  yang  kehidupan  dia  ni  liar!  Baju  terkoyak  di  sana  sini  konon-konon  nak  serlahkan  gaya  rock  kapaklah  tu!  Kasut,  simple.  Sneaker  yang  lusuh  yang  berwarna  merah.  Hmm...  badan?  Tak  macam  Aaron  Aziz  tapi  macam  Allayarham  Aziz  Satar  zaman  muda  mudi  dulu!  Keding  macam  sate  kering.
Eh,  buat  apa  aku  nak  tengok  dia?  Baik  aku  berjalan  pandang  jalan  saja...
“Kau  nak  apa  ni  ikut-ikut  aku?”  terkejut  aku  mendengar  sergahan  dia.  Aku  terhenti  melangkah  apabila  tubuhku  hampir  terlanggar  badannya  yang  berhenti  mengejut  di  depanku.  Mujur  brek  emergency  aku  cukup  makan!  Tengok  jalan  pun,  inilah  bahananya.  Tak  perasan  pula  bila  dia  brek?  Nyaris  aku  tak  tercium  dada  dia.  Euw!  Dahlah  ada  gambar  tengkorak  jelir  lidah.  Geli  aku!
“Siapa  yang  ikut  awak?”  aku  menyoal  sambil  usyar-usyar  di  belakangku  walaupun  aku  tahu  dia  sedang  menyoal  aku.  Tiada  sesiapa  pun.  Memang  aku  tak  tahu  siapa  ikut  dia.  Perasanlah  dia  ni.  Apa  dia  ingat  aku  berani  sangat  ke  nak  ikut  orang  yang  mukanya  macam  orang  pecah  rumah  ni?  Memang  cari  nahaslah  aku  kalau  betul  aku  ikut  dia.
“Kau  ikut  aku  dari  tadi  apa  pasal?”  aku  nak  tergelak  bila  tengok  dia  bercekak  pinggang  begitu.  Macam  pondan.  Badan  keding  buat  macam  tu,  buruk  benar!  Lengan  baju  yang  sedia  pendek  itu  berlipat-lipat  sehingga  menampakkan  bahunya  yang  agak  berotot.  Tak  sangka.  Keding  pun  ada  keluar  muscle.  Nampak  jugalah  bulu  ketiaknya  tersembul  keluar.  Erkh!  Kau   ni  dah  kenapa,  Melur?!  Asyik  sangat  perhatikan  ketiak  orang.  Aku  menjelingnya.
“Kenapa  ikut  aku?!”  jerkahnya.  Terhinggut  bahu  aku akibat  terkejut  dijerkah.  Hek  eleh  mamat  ni.  Kerek  pula dia.  Tak  pasal-pasal  pula  nak  jerkah  aku.  Aku  tak  buat  salah  apa  pun.
“Cantik  sikit.  Mana  ada  saya  ikut  awak!”  aku  menjerkah  semula.  Tiada  lagi  nada  sopan!  Aku  belanja  air  mineral  tu  pun  dah  cukup  bagus!  Ucap  terima  kasih  pun  nak  tak  nak.  Kalau  aku  tak  halal,  tak  pasal-pasal  pecah  perut!  Huh!
“Orang  gila  pun  tahulah  kau  ikut  aku!”  dia  mendengus.  Menjelingku  lebih  tajam.  Orang  gila  pun  tahu?  Dia  sahajalahorang  gilaitu.  Orang  gila  yang  perasan!  Benci  pula  aku  pada  dia  ni.  Menyesal  aku  tolong  bayarkan  untuk  dia  ni  tadi.  Sepatutnya  aku  biarkan  sahaja  dia  tersekat  di  kedai  Pak  Teh  tadi.  Biar  Pak  Teh  ketakutan  sendiri  melayan  pelanggan  yang  macam  penjenayah  ini.
“Saya?”  aku  menunjukkan  jari  telunjuk  ke  hidungku  dan  aku  halakan  ke  dia.
“Nak  ikut  awak?”  sambungku  lagi.  Dia  mengangguk-anggukkan  kepalanyabersama  muka  serius  yang  tak  pernah  nak  senyumnya  itu.  Melihat  sahaja  anggukannya,  aku  tergelak-gelak.
“Mental!!  Saya  nak  balik  rumahlah!”  aku  muncungkan  mulutku  ke  sana.  Dia  pandang  ke  arah  sana  dan  kemudian  beralih  kembali  kepadaku.
“Kau  blah  cepat  sebelum  aku  ngap!”  dia  mendekatiku  dengan  membuntangkan  mata  sepetnya.  Aku  terundur  ke  belakang.  Siapa  dia  ni?  Sesedap  rasa  tanpa  perencah  nak  ngap  aku?!  Eee.  Kalau  badan  katang  okey  jugak.  Ni??  Hahahahaha!  Sengaja  hendak  membuat  akusakit  perut  kerana  mentertawakan  dia  ke  apa?  Larat  ke  nak  ngap  orang?!  Aku  menyindir  di  dalam  hati.  Takut  kalau  sindir  depan-depan,  dia  ngap  aku  betul-betul  kat  sini.  Mati  tertelan  anak  tekak  aku  nanti.
“Eh!  Tepilah!  Dia  yang  halang  laluan  saya.  Saya  nak  balik  rumahlah  ni!  Kita  sehala.  Jangan  nak  perasan  sangat  eh?  Saya  tak  ada  hati  pun  nak  ikut  awak!  Muka  tu  dahlah  macam  orang  pecah  rumah.  Orang  mental  pun  tak  beranilah  nak  ikut  awak.  Jangan  risau,  awak  selamat  dari  diekori.”  aku  menepis  bahunya  dan  berjalan  bengang  meninggalkan  orang  tak  beradab  itu.  Lelaki  samurai  yang  mental!  Entah-entah,  gitar  kat  belakang  badan  dia  itu  pun...  gitar  curi.  Hasil  pecah  rumah  orang  agaknya.
“Kau  nak  buat  apa  balik  kat  rumah  mak  aku,  huh?!”  aku  terlompat  kecil.  Dia  mengejar  langkahku  yang  semakin  hampir  dengan  rumah  rupa-rupanya.  Gila!  Serius  seram!  Dia  dah  tahu  tempat  tinggal  aku!  Kalau  dia  datang  untuk  merompak  atau  menghendap,  bagaimana? 
“Kau  buat  apa  kat  sini?!”  dia  menjerkah  lagi.
Tiba-tiba  sahaja  dia  menjerkahku.  Eh?  Apa  kena  dengan  mamat  samurai  ni?  Sudahlah  dia  ikut  aku  balik  rumah.Selepas  itu  ada  hati  menyoalku  begitu.  Dia  ingat  aku  akan  tertipulah  dengan  kata-katanya?  Takkanlah  aku  tak  kenal  rumah  aku  sendiri  pula?  Tak  beragak  langsung  hendak  membohong.
“Hey,  hello!  Kat  sini  rumah  mak  saya,  okey?!My  mom  punya  house! An...  der...  sten?  Ni  rumah  mak  bapak  I!  Limah  bin  Husen  dan  Zamri  bin  Mat!”  aku  menekan  nama  ibu  bapaku.  Dia  garu  dagu.  Tangan  diseluk  ke  kocek  seluar.Selepas  itu,  dia  mencebir.
“Mana  satu  mak  mana  satu  bapak  ni?”  soal  dia  dengan  muka  serius.  Tak  tahu  lagi?  Limah  tu  nama  untuk  lelaki  ke?  Waktu  dia  tengok  cerita  Hantu  Kak  Limah  Balik  Rumah,  agak-agaknya  dia  dapat  cam  tak  jantina  Kak  Limah  tu?
“Limahlah  mak  saya!  Takkan  Zamri  pula?”  aku  menjegilkan  mata.
“Nama  mak  pun  kau  letak  ‘bin’.  Mak  kau  transgender  ke  apa?”  soal  dia  sambil  menjelingku.  Aku  terdiam.  Alamak!  Limah  Bin  Husen?  Aduhai!  Bukan  patut  ‘binti’  ke?  Astaga!  Aku  yang  tak  dapat  cam  jantina  emak  sendiri.  Mak!  Maafkan  Melur!
“Ah, saya  tersalah!  Nak  buat  apa  pergi  rumah  emak  saya,  Limah  Binti  Husen?”  soalku  menjegilkan  mata.  Membetulkan  nama  emak  aku  sebenarnya.  Dia  mencemik.
“Ah,  pembohong!  Kau  tak  payah  nak  kelentong  akulah,  perempuan.  Warna  merah  tu,  aku  ingat  lagi. Tu  rumah  arwah  mak  aku  dulu.  Sekarang  Mak  De  akuyang  tinggal  kat  situ!”  eh  dia  ni.  Cari  gaduh  pula.  Sudahlah  perasan!  Eh  kejap.  Rumah  Mak  De  dia? 
“Eh?  Mak  De?  Tu  mak  saya,  awak  ni  siapa?”  soalku  terkejut.  Aku  mengurut-urut  dada.  Maka,  dia  kenallah  mak  aku!  Kalau  itu  rumah  arwah  mak  dia,  maka...  dialah  anak  Mak  Long! 
“Aku  sepupu  kaulah  agaknya.  Hee,  malang  betul  aku  ada  sepupu  mulut  bising  macam  kau!  Macam  manalah  aku  nak  lena  tidur.”  dia  mengeluh  seraya  mengangkat  beg  gitar  di  belakang  badannya  lalu  disarungkan  ke  badanku!  Masya-Allah!  Berat!  Hampir  sahaja  terlentang  ke  belakang  aku  menampung  benda  sebesar  alam  ini.
Malang  dia  atau  malang  aku?  Dia  buat  apa  kat  sini?
“Hey!  Ambil  balik!”  aku  cuba  menarik  keluar  gitar  tersebut  namun...  apakan  daya.  Hanya  sebelah  tangan  sahaja  tak  cukup  kuat  untuk  mengeluarkan  benda  seberat  ini.  Gitar  logam  ke  gitar  batu  ni?  Berat!  Kalau  guna  dua  tangan  ini  nanti,  macam  mana  dengan  telur  dan  kicap  di  dalam  plastik  ni?  Dah  elok  tinggal  tiga  biji,  nanti  makin  berkurang  lagi  telur  ayam  untuk  emak.
“Hey!  Jangan  kata  yang  awak  ni,  Aizat?!”  aku  dah  hampir  terpekik.  Tiba-tiba  teringat  pada  namanya  yang  sering  ‘diseru’  oleh  emak.  Dan  dia  ada  sebut  aku  mungkin  sepupunya.  Kalau  betullah  dia  sepupuku  yang  satu  itu,  memang  patut  aku  jauhkan  diri  daripada  dia!
“Tahu  pulak  kau  nama  aku.”  dia  bercangkung  di  atas  tangga  rumah  aku  dengan  riak  selamba  tak  bersalahnya.  Aku  mencebir.  Kerek  sangatlah  dia  ni.  Sah!  Dia  sepupu  aku  yang  mak  sibuk  bercerita  baru-baru  ni!  Aduhai  malangnya  nasib  aku  bersepupukan  samurai  macam  dia...
“Siapa  yang  tak  tahu?  Kecoh  satu  kampunglah  yang  awak  masuk  sekolah  budak  jahat.  Entah-entah  dah  besar  terjebak  dengan  gangster,  pecah  rumah...  muka  dah  ada  gaya.  Badan  pulak  kurus  macam  mat  pek(penagih).”  ayat  di  belakang,  aku  perlahankan  tapi  nampak  riaknya,  aku  tahu  dia  dengar.
“Aku  lempang  kau  ni  kang,  terpusing  kepala!”  dia  menjegilkan  matanya  dan  mengangkat  tangannya  acah-acah  hendak  menamparku.  Eleh,  jauh  lagi  jarak  kami,  ingat  aku  takut  agaknya  nak  makan  pelempang  kurus  dia  tu?
“Kuat  sangatlah  melempang  sampai  terpusing  kepala!  Awak  nak  apa  balik  sini?  Dah  berbelas  tahun  tak  balik  sini.  Tup-tup  dah  besar,  jadi  samurai,  sibuk  nak  meninja  kat  sini.”  aku  membebel.  Aku  mencampakkan  selipar  yang  masih  tersarung  pada  kaki  ke  tanah  lantas  aku  naik  ke  rumah  dengan  susah  payah  kerana  terpaksa  menggendong  gitar  dia  yang  berat  amat  ini.
“Aku  tetamu  kau.Banyak  bunyi  pulak  kau.  Mak  kau  okey  je  bila  aku  cakap  nak  balik  sini.”  dia  menjawab  selamba  sambil  duduk  di  tangga  rumahku.  Dia  menanggalkan  kasut  dan  stokingnya.  Lalu  dia  mencampak  stokingnya  ituke  badanku.  Kurang  ajar  betul  mamat  ni.
“Hey!  Stoking  dah  la  bertukar  warna.  Bau  pulak  ya  Rabbi!  Ada  hati  nak  campak  kat  saya.Apa  masalah  awak  ni  sebenarnya?  Weng?”  aku  memarahinya. 
Geli  sungguh  aku  dengan  stokingnya.  Busuk!  Dia  buat  aku  mendidih  dari  tadi.  Aku  tak  ada  salah  ini  pun  dijerkah  sesuka  hati.  Angin  datang  bulan,  tak  sangka  menyerang  pada  lelaki  macam  dia.  Yalah.  Mungkin  sebab  dia  berambut  panjang.  Bulan  tu  datang  kat  dia  sebab  ingat  dia  perempuan...  hmm.  Boleh  jadi  tanggapanku  itu...
“Mujur  aku  tak  campak  kat  muka  selebet  kau!”  dia  meregang-regangkan  ototnya  selamba.  Aku  tak  sangka,  sepupuku  ini  perangai  macam  syaitonirajin!  Mujurlah  anak  yatim  piatu.  Kalau  tidak,  memang  aku  sumbat  stoking  dia  ke  dalam  mulut  biar  dia  rasa.  Selebet,  dia  kutuk  aku? 
“Saya  ni  dahlah  perempuan.  Awak  ambillah  balik  gitar  awak  ni.  Berat  tahu  tak?  Sakit  bahu  ni.”  aku  mengendurkan  suara.  Penat  menggendong  gitarnya  masih  terasa.  Malas  nak  bergaduh. Tak  ke  mana  juga  kalau  aku  bergaduh  dengan  budak  bandar  yang  jahat  ni.  Bakal  suami  aku  ke  dia  ni?  Serius,  mak?  Mak  kata  dia  baik?!  Eh!  Tak  nampak  macam  baik  pun.  Sikit  pun  tak.  Mak  salah  pusing  cerita  ni...
“Kenapa  dengan  perempuan?  Kalau  perempuan,  tak  boleh  nak  angkat  barang?  Macam  tu?”  soalnya  sinis.  Aku  mencemik  geram.  Dia  ni...  dahlah  perangai  macam  tutt...  tak  hormat  perempuan  pula...  argh!
“Mana  mak  kau?”  dia  berdiri  dan  menggeliat.  Lama  sangat  agaknya  dia  naik  bas.  Tak  pun  naik  bas  loncat-loncat.  Mahunya  tak  penat?  Kenapa  bas  tu  tak  terus  loncat  sampai  ke  Golok  sana?  Biar  terus  dia  ke  sana.  Menyampah  aku  nak  tatap  muka  dia  kat  sini.


1 komen:

  1. cerita ni sumpah best gila! tak tipu! semoga berjaya selalu dalam dunia tulisan :) kan best kalau samurai ni betul betul wujud >_<

    ReplyDelete

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design