MENANTU "MITHALI" ( BAB 7)

Bab  7
HARI  ini  aku  berasa  sungguh  malas  untuk  bangkit  dari  tidurku.  Jam  baru  menunjukkan  pukul  sepuluh  pagi.  Tapi,  perut  sudah  lapar  berkeroncong  bagai  nak  gila  membuatkan  aku  terpaksa  bangkit  juga!  Ikutkan  hati  aku  yang  tak  berapa  nak  bersih  ni,  hendak  saja  aku  menelefon  Andy  supaya  pulang  dari  bertemu  Mason  untuk  masakkan  aku  sesuatu  buat  sarapan  pagiku.  Inilah  payahnya  bila  hidup  asyik  berbeli  makanan  saja.  Memasak  untuk  diri  sendiri  pun  aku  tak  pandai!
Aku  menuju  ke  kamar  mandi  dengan  langkah  gontai.  Usai  membersihkan  diri,  barulah  aku  perasan  akan  sesuatu.  Aku  sudah  tidak  punya  baju  lagi  untuk  dipakai  pada  hari  ini.  Baju  kemeja  Andy  semalam  sudah  basah  lencun  terkena  air  dalam  tab  mandi  tadi!  Aku  dengan  selambanya  masuk  ke  bilik  Andy.  Harap  dia  tak  marah.  Harap  dia  mengamuk!
Aku  capai  kemejanya  dari  dalam  almari  dan  terus  keluar  dari  biliknya.  Walaupun  mata  aku  ni  ternoda  dengan  pelbagai  jenis  barang  yang  simpan  Andy,  aku  cuba  buat  tak  tahu  saja.  Aku  ada  ternampak  sebuah  album  besar  di  dalam  almarinya  sewaktu  mengambil  kemejanya  tadi.  Hajat  hati  hendak  membukanya,  tetapi  takut  pula  nanti  aku  dituduh pecah  amanahlah,  apalah!  Akhirnya  aku  buat  tak  nampak  sahaja.  Lalala.  Tak  nampak!  Tak  nampak!  Tangan  pula,  usah  katalah  menggeletar!  Menggeletar  hendak  membelek.
Terus  aku  tinggal  bodoh  saja  benda  itu  walaupun  hati  ini  meronta-ronta  ingin  tahu  isinya.  Gambar  Andy  dengan  Masonkah?  Atau  mungkin  dengan  ibu  bapanya?  Aku  juga  terlihat katilnya  yang  tersusun  kemas.  Cantik.  Dia  memang  seorang  yang  kemas.  Sangat  kemas!Hajat  di  hati  aku,  hendak  berbaring  di  atas  katil  Andy  selama  sepuluh  minit.  Tapi  takut,  dari  sepuluh  minit,  jadi  berpuluh-puluh  minit  pula  nanti. 
Macamlah  aku  tak kenal  siapa  aku!  Hanya  aku  yang  mengenali  diri  aku  sendiri  lebih  dari  orang  lain.  Macam-macam  yang  aku  nampak  kat  bilik  Andy  tadi  termasuklah  kerusi  urut  automatik.  Semuanya  kemas  tersusun  membuatkan  aku  jadi  malu  kerana  selama  menjadi  perempuan,  aku  tidaklah  sekemas  itu.  Aku  agak,  Andy  ini  merupakan  seorang  yang  agak  berdisiplin.
Aku  terus  saja  ke  dapur  setelah  usai  membuat  penilaian  tentang  bilik  Andy.  Kemeja  Andy  aku  pakai  sarung  sahaja.  Tidak  berniat  hendak  membutangkannya  pun.  Bukannya  ada  orang!  Andy  pun  tak  balik  lagi.  Kalau  Andy  balik,  pandai-pandailah  aku  pusing  ke  arah  lain  dan  butangkan  cepat-cepat.
Aku  berfikir-fikir  untuk  memasak  apa?  Aku  ni  bukannya  pandai  memasak.  Setakat  masak  nasi  tu  bolehlah.  Kalau  nak  buat  gulai  ke  goreng-goreng  ke,  memang  taklah!  Nak  goreng  ikan  pun  aku  siap  lari  sebatu!  Peti  Andy  yang  besar  gila  itu  aku  buka.  Banyak  sungguh  bahan  masakan  yang  dibeli  Andy.  Dia  beli  barang  dapur  petang  semalam.  Andy,  orang  kaya  yang  lebih  suka  makan  di  rumah  dengan  hasil  masakan  sendiri.
Aku  nampak  mentega  dan  kaya.  Puas  aku  buka  satu  persatu  kabinet  di  dinding,  akhirnya  jumpa  juga  roti!  Aku  cari  toaster  pula  untuk  menyediakan  roti  bakar.  Dapur  Andy  ini  besar  jugalah!  Jenuh  aku  merayau-rayau  mencari  toaster.  Rupa-rupanya  di  tepi  periuk  elektrik  saja!  Hendak  ketawa  rasanya  apabila  melihat  dapur  Andy  yang  cantik  tersusun  berubah  bersepah  disebabkan  aku!  Gosh!!  Emma,  what  have  you  done  to  Andy’s  kitchen?
Aku  tak  ada  mood  hendak  mengemas   semula  tapi  aku  mesti  buat!  Kalau  tidak,  Andy  halau  aku  nanti,  macam  mana?  Di  mana  hendakku  merantau  lagi?  Jadi,  aku  bakar  roti.  Sementara  menanti  roti  itu  garing,  aku  kemaslah  dulu  apa  yang  patut!
Tiba-tiba  aku  terdengar  bunyi  pintu  rumah  Andy  ini  dibuka.  Aku  pun  apa  lagi?  Segera  membutangkan  baju  aku  dan  menyorok  di  dalam  kabinet  yang  tak  berapa  besar  itu.  Risau  jika  bukan  Andy  yang  pulang  ke  rumah.  Nahas  aku.
“Emma!  Dah  bangun  ke?”  suara  Andy  memanggil  aku!  Okey,  now,  aku  boleh  keluar!  Lama  juga  aku  cuba  keluar  tetapi...  oh  damn!  Lekat  pulak  kat  kabinet  ni.  Macam  mana  ni?  Ouch!  Sakit  kepala  aku  terhantuk  dalam  kabinet  ni.  Tak  guna  punya  kabinet!  Dan  aku  mula  menyalahkan  kabinet  itu.
Erk,  I’m  here!”  aku  akhirnya  menyahut.  Malu,  memanglah  malu.  Tapi,  siapa  nak  tolong  aku  keluar  dari  sini  kalau  bukan  Andy?  Takkanlah  selamanya  aku  nak  bermastautin  di  dalam  kabinet  sempit  ini?  Aku  benci  kau  kabinet!  Kau  kabinet  paling  bodoh  pernah  aku  tengok!  Mulalah  aku  sumpah  seranah  kabinet  Andy.  Kalau  nak  bergerak  lebih,  badan  mula  jadi  sakit.  Terhad  sungguh  ruang  kabinet  ni!
Hey,  what  are  you  doing  down  there?  How  did  you  get  there?”  soalnya  prihatin.  Dia  bercangkung  di  hadapanku.  Aku  nampak,  dia  pakai  baju  lain  daripada  semalam.  Sempat  lagi  aku  bertanya.
“Baju  baru  ke?”  riaknya  berubah  sedikit.  Hmmph.  Macamlah  aku  tegur  seluar  dalam  dia!  Muka  macam  baru  lepas  kena  cium.  Eh?
Mason’s.”  jawabnya  sepatah.  Oh!  Terlupa  pula  dia  bersama  siapa  malam  tadi.  Remuk  hati  bila  tengok  orang  kacak  macam  ini  bersama  dengan  kaum  sejenis!  Siap  pakai  baju  Mason  lagi.  Sweetlah’  sangat!  Aku  ni,  pakai  baju  dia.  Terus  hilang  sweet’.
Can  you  please  help  me?  Get  me  out  of  this  sh**?  I’m  stuck!”  aku  minta  bantuannya  walaupun  disertai  dengan  kutukkan  pada  kabinetnya.  Sudah  puas  aku  cuba  keluar  dari  situ.  Tak  berjaya!  Pinggangku  juga  sudah  mula  naik  lenguh.  Cis!  Kalau  aku  tahulah  kabinet  ini  kabinet  jantan,  tak  mahu  aku  bersembunyi  di  dalamnya!  Sekarang  kabinet  ini  ‘peluk’  aku  dan  tak  mahu  lepaskan  aku.  Cis!  Gatal  kau  kabinet,bengong!
Dia  tergelak  sakan  sehingga  kedudukannya  yang  bercangkung  tadi  berubah  menjadi  duduk  dan  kemudian  berubah  pula  menjadi  baring.  Aku  rasa  bagai  nak  menangis  sahaja  melihat  keadaan  dia  yang  kritikal  itu.  Melampau!
“Hey!”  aku  sergah  dia  dengan  perasaan  malu  yang  teramat.  Dia  berhenti  gelak.  Dia  bangkit  dengan  wajah  yang  masih  tersenyum-senyum  dan  berusaha  menarik  aku  keluar  dari  kabinet  itu.
Ouch!  Ouch!  Ouch!  My  head!  Sakitlah!”  aku  menjerit  kesakitan.
Sorry,  mia  amor!!”  ucapnya  lantas  mengusap  kepalaku.
“I  ingatkan  bukan  you  yang  balik  tadi.  Itu  sebabnya  I  menyorok!  This  is  not  a  good  port  anyway!  Boleh  patah  pinggang  I  duduk  di  dalamnya.”  aku  merungut  setelah  keluar  dari  ‘kepompong’  aku.  Andy  tergelak  lagi  sehingga  berair  matanya.
Sorry.”  luahnya  sejurus  sahaja  aku  berdiri  tegak  bercekak  pinggang  di  hadapannya  dengan  wajah  memberi  amaran.  Aku  membaiki  rambutku  yang  kusut  masai  setelah  puas  ‘bermesra’  dengan  kabinet  tadi.  Dia  turut  membantuku  melakukan  hal  yang  sama.  Rambutku  dibaiki  dengan  lembut.  Terharu  sekejap  dengan  tingkah  lakunya  itu.
Sorry,  I  masuk  bilik  you  tanpa  izin  dan  ambil  baju  ni  tadi.  I  tak  ada  baju  nak  pakai.  Baju  you  semalam,  dah  basah.  Kena  air.  Jangan  risau,  I  tak  tengok  apa-apa  pun  dalam  bilik  you  sebab  lepas  I  ambil  aje  baju  ni  terus  I  keluar.”  aku  menerangkan  dengan  panjang  lebar  supaya  dia  tidak  bersangka  buruk  terhadapku.  Andy  tersenyum  saja.
It’s  okay,  kalau  you  nak  tengok  apa-apa  pun  you  tengok  ajelah.  Jangan  terkejut  sudah.  By  the  way,  baju  you  ada  I  buat  balik.  Erm,  kereta  you,  macam  mana  ya?”  soal  Andy  bersama  kening  yang  terangkat  sebelah.  Aku  turut  memikirkan  kereta  kesayangan  aku.  Kereta  comel  aku.  Pinky  aku  letak  namanya  sempena  warna  body  dialah!  Habis  kereta  aku  macam  mana?
“Biarlah  Awin  pakai  dulu  sementara  I  tinggal  dengan  you  ni.”  putusku  tidak  lama  kemudian.  Yalah,  kereta  itu  pada  Awin,  ada  baiknya  Awin  menjaga  keretaku  itu  dengan  sebaik  mungkin.
That’s  mean,  Awin  akan  pakai  sampai  bila-bilalah  kereta  you!”  kata-kata  Andy  kali  ini  mengejutkan  aku  sehingga  aku  terasa  semput  sendiri.  No  way.  Aku  sayangkan  kereta  aku  itu  setengah  mati.  Bagilah  aku  duit  juta-juta  sekali  pun,  akan  aku  ambil  wang  jutaan  ringgit  bersama  dengan  kereta  kesayanganku  itu.  He  he  he.
“Eh  kenapa  pulak?”  aku  bertanya  pelik.
I  want  you  to  stay  here,  be  with  me  forever!”  jawab  Andy  entahkan  serius  entahkan  tidak.  Aku  tertelan  liur.  Baru  lagi  hendak  bertanya  sama  ada  Andy  demam  atau  tersalah  kunyah  ubatkah,  tiba-tiba  hidungku  tertangkap  bau  hangit!  Masya-Allah!  Roti  bakar  aku!  Entah  apa  ceritanya  pun  aku  tak  tahu.
“Roti  bakar!  Dah  hangit....  gosh!!”  aku  terjerit-jerit  dan  terlompat  kecil.  Segera  aku  matikan  suis.  Andy  tergelak  tengok  reaksi  cuak  aku.
You  gelabah  sangat  ni  kenapa?  You  ni,  tengoklah,  mana  ada  orang  pakai  suhu  paling  tinggi  nak  buat  roti  bakar!”  bebel  Andy  lantas  dipusingkan  suhu  pada  toaster  itu  kepada  suhu  yang  sepatutnya  aku  guna.  Roti  yang  sudah  hangit  itu  dicampak  ke  tong  sampah.  Hitam!  Siapa  nak  makan?  Aku  tersipu-sipu  malu.  Alahai.  Nak  buat  roti  bakar  pun  fail!  Inikan  pulak  nak  memasak  makanan  lain.
Sorry.”  aku  ucapkan  itu  saja. 
Perut  aku  sudah  mula  berkeroncong  kuat.  Berbunyi-bunyi  minta  diisi.  Perut  aku  ini  memanglah.  Suka  sangat  memalukan  aku  depan  orang.  Andy  terdengar  bunyi  perut  aku  dan  dia  tergelak  bagaikan  orang  nak  mati.  Geram  sungguh  aku.
You  lapar  eh?  Kesiannya.  Meh.  I  sediakan  makanan  untuk  you.  I  akan  buat  makaroni  dengan  sos  mushroom  Prego  untuk  you.”  ujarnya  lantas  menarik  apron  putih  yang  tersidai  di  penyangkut  apron  dengan  penuh  gaya.  Dia  mengibas  apron  itu  dengan  bergaya  dan  menyarungkannya  ke  tubuh  tegapnya.  Solid!  Aku  memandangnya  dengan  penuh  minat. 
Baru  lagi  dua  hari  aku  duduk  di  rumahnya,  bermacam-macam  jenis  sos  aku  kenal!  Aku  tahu  sos  Prego  dan  aku  tahu  sos  tiram  dan  sos  lada  hitam.  Entah-entah  selepas  ini,  sos  caca  marba  pun  ada  tak?Baru  lagi  dua  hari  aku  tinggal  di  rumahnya,  aku  sudah  rasa  berdosa  sungguh!  Bukan  hanya  kerana  rasa  berdosa  sebab  tinggal  dengan  orang  bukan  muhrim  dan  mahram  tetapi,  aku  rasa  lebih  berdosa  sebab  terlalu  banyak  menyusahkan  dia.
Hari  ketiga,  aku  rasa  nak  blah  sajalah  dari  sini!  Kesian  kat  dia.  Dah  macam  orang  gaji  aku  pula  aku  tengok.  Tak  sanggup  aku  nak  menyusahkan  dia  sampai  macam  ini.  Tengoklah  sekarang,  sebiji  macam  maid  aku.  Pakai  apron  dan  memasak  untuk  aku  macamlah  aku  ini  tuan  Puteri.  Padahal  aku  hanya  menumpang  di  rumahnya  tanpa  bayaran.  Humph.
You  termenung?  Why?”  soal  Andy  prihatin. 
Aku  pandang  wajahnya.  Kacak,  tenang  dan  sentiasa  menghadiahkan  aku  senyuman  paling  manis  semanis  gula!  Mudahnya  dia  tersenyum.  Susah  nak  tengok  dia  serius.  Aku  rasa,  kalau  dia  serius,  lebih  teruk  daripada  orang  lain  serius.  Biasanya  begitulah  sikap  orang  yang  ceria  sepertinya. 
“I  rasa,  lepas  ni,  I  nak  keluar  dari  rumah  you.”  aku  nyatakan  hasrat  hati.  Rasa  tak  sanggup  nak  biarkan  dia  dihambaabdikan  oleh  aku  sendiri.  Kejam  sangat  aku  rasa.  Ya,  aku  memang  kejam.  Kenapalah  aku  tidak  belajar  memasak  sahaja  sebelum  ini?  Sekurang-kurangnya,  aku  tak  perlulah  rasa  bersalah  apabila  tinggal  dengannya.
Why?”  sedih  sahaja  bunyinya.  Aku  pandang  ke  dalam  anak  matanya.  Mata  yang  mengharapkan  jawapan  dariku.  Ouch!  Mata  dia...
“I  rasa,  ini  semua  dah,  too  much!  Too  much  that  I’ve  burdened  you.”  aku  akui  perkara  itu.  Dia  mengeluh.  Aku  turut  mengeluh.  Hampa.  Hampa  kerana  terlalu  banyak  menyusahkan  dia.
“I  ikhlas  lakukan  semua  ini  untuk  you.  I  ikhlas  nak  jaga  you,  Emma!  I  ikhlas  nak  you  duduk  sini!”  dia  tekan  perkataan  ‘ikhlas’  yang  diulang  sebanyak  tiga  kali  itu.  Dia  mengerutkan  dahinya.  Alahai.  Manisnya.  Hampir  berlinang  air  mataku.  Memang  dah  berlinang  pun!  Cengengnya  aku  sekarang.  Semenjak  tiada  apa-apa  ini,  barulah  aku  sedar  yang  selama  ini  betapa  aku  kuat  membazir!
But  now,  you  look  like  my  maid!  You  don’t  need  to  prepare  me  a  breakfast!  I  bukan  tetamu  you  tapi  I  hanya  menumpang.  I  ni  penumpang.”  aku  membantah  lagi.  Dia  mengusap  bahuku.  Lembut.
No,  I  yang  nak  sediakan  breakfast  untuk  you.  Pada  I,  you  kawan  I  yang  I  ajak  duduk  kat  sini  tanpa  caj.  You  bukan  penumpang,  Emma.  You  tetamu  istimewa  I.  You  boleh  masak  sendiri  onceyou  dah  pandai  memasak,  okey?”  soalnya  cuba  memujukku.  Aku  angguk  perlahan.
Stay  here,  be  by  my  side!”  arahnya.  Kadang-kadang  aku  tak  faham  dengan  Andy  ini.  Dia  anggap  aku  macam  kawan  ataupun  adik?  Dia  jaga  aku  macam  seorang  abang  sayangkan  adik!  Terharu  sangat...
“I  takut  dapur  I  meletup  disebabkan  you,  dan  disebabkan  itulah  I  volunteer  nak  memasak!”  tuturnya  lagi.  Oh!  Patutlah!  Sayang  rumah  rupanya.  Patutlah  tak  benarkan  aku  memasak.  Cheh!  Aku  baru  nak  layan  perasaan  tadi.  Baru  aje  nak  tangkap  leleh.  Aku  jelirkan  lidah  aku  kepada  dia,  dia  ketawa  saja. 
Baru  lagi  dia  pulang,  loceng  rumah  berbunyi.  Bibik  datang  hendak  membersihkan  rumah.  Ini  waktunya  dia  mengemas  rumah.  Bibik  tersebut  berpakaian  seragam  berwarna  biru.  Dari  agensi  mana  ni? 
“Hai!”  aku  menyapa  ramah.  Bibik  itu  tersenyum  dan  melambaikan  tangannya.  Aku  pandang  Andy.
“Dia  faham,  kan?”  soalku. 
“Tak.  Dia  tak  faham.  I  dah  cakap,  kan?”  soal  Andy.
“Tu  dia  melambai  pada  I?  I  hai  kan  dia.”  aku  berkata  teruja.
“You  cakap  hai  kat  mana-mana  orang  pun  orang  akan  balas.  Cuba  you  berbual  dengan  dia.”  Andy  memuncungkan  mulut  ke  arah  pembantu  rumah  itu. 
“Awak  bekerja  kat  sini  ya?”  aku  menegur  dengan  senyuman.  Pembantu  itu  hanya  terkebil-kebil  memandangku.  Aku  pandang  Andy.  Dia  sudah  tergelak.
See?  I  dah  cakap.”  Andy  berkata  bangga. 
Dia  memberi  isyarat  kepada  pembantu  itu.  Di  mana  yang  harus  bibik  itu  kemas  dan  di  mana  bibik  itu  tidak  boleh  kemas.  Tingkat  atas,  Andy  melarang  keras  bibik  itu  untuk  ke  sana.  Melarang  dengan  bahasa  isyarat  dan  muka  garangnya.  Aku  sudah  nak  terkencing  akibat  menahan  gelak.  Payah  sungguh  hendak  berkomunikasi  dengan  orang  yang  tak  berapa  faham  bahasa  Inggeris  dan  langsung  tak  faham  bahasa  Melayu  seperti  bibik  ini. 
Sambil  memerhatikan  bibik  mengemas  rumah,  kami  berdua  bersarapan.  Sesudah  bersarapan,  aku  ambil  keputusan  untuk  berkaraoke  sahaja.  Andy  turut  menyertai  aku.  Oh!  Akhirnya  aku  tahu  juga  kelemahan  Andy  di  samping  minatnya  pada  kaum  sejenis.  Andy  memang  tak  berseni  langsung!  Suaranya  memang  ke  laut  dalam.  Tak  timbul-timbul  bagaikan  sudah  mendap  ke  dalam  delta!
Bagai  puting  beliung  mengganggu  keamanan  dan  ketenteraman  awam,  bagai  guruh  menggerunkan  bumi  dan  bagai  kilat  yang  menyambar-nyambar!  Suaranya  boleh  diumpamakan  seteruk  itu.  Memetir  sahaja!  Sudahlah  sumbang  dan  lari  pitchingnya  tidak  dapat  dikejar  lagi,  boleh  jadi  maut  aku  mendengarnya.  Kalau  diikutkan  hati  jahat  aku  ni,  hendak  saja  aku  menutup  telinga  aku  dengan  sesuatu  yang  kedap  udara.  Memang  Andy  ini  tak  boleh  dibawa  masuk  bertanding  langsung.  Sesiapa  yang  mendengar  suaranya,  awas!  Boleh  terkena  kanser  telinga.
Saat  paling  sweet  sekali  adalah  apabila  kami  menyanyi  lagu  duet.  Lagu  Lucky  dan  Dua  Insan.  Biarlah  suaranya  teruk  macam  tarzan  panggil  beruk  sekali  pun,  asalkan  aku  ada  partner  untuk  release  tension.  Aku  tidak  kisah  lagi  suaranya  itu.  Unggas  yang  sedang  terbang  bebas  pun  boleh  maut  secara  tiba-tiba  di  awangan  jika  mendengar  suara  Andy  itu.  Bibik  yang  sedang  mengemas  itu  juga  sesekali  terkekeh-kekeh  ketawa  mendengar  suara  sumbang  Andy.  Aku  menahan  gelak  apabila  melihat  bibik  itu  sedaya  upaya  cuba  beriak  tenang  apabila  Andy  memandang  ke  arahnya.  Kelakar!
Aku  tak  sangka  Andy  ini  bersahaja  orangnya.  Aku  ingatkan  anak  orang  kaya  macam  dia  hanya  tahu  duduk  goyang  kaki  dan  melepak  di  tempat-tempat  mewah  saja.  Rupa-rupanya,  dia  suka  menghabiskan  masa  lapang  dengan  menyanyi,  menonton  filem  dan  memasak  di  rumah!  Wow!  Aku  semakin  teruja  untuk  mengenali  dia  dengan  lebih  rapat  lagi.
Teruja  mahu  kenal  dia  lebih  rapat  atau  teruja  nak  mengubah  minatnya  kembali  kepada  perempuan  ya,  Emma?  Ouch!  Tekaan  yang  itu  betul.  Ini  Emma  Raisha,  kay?  Aku  akan  buat  sampai  Andy  bertukar  minat!  Chaiyok!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design