SAMURAI 12

BAB  12
“MELUR!!  Apa  ni,  dah  nak  Maghrib  tapi  gelak  macam  orang  kena  sampuk  ni?”  tegur  mak  dengan  suara  yang  meninggi. 
Aku  mengesat  air  mata  yang  berlinang  akibat  ketawa  yang  melampau.  Rasa-rasanya  sudah  hampir  satu  jam  aku  ketawa  begini.  Setiap  kali  aku  berhenti  ketawa,  pasti  kata-kata  Aizat  kembali  berlegar  di  fikiran  sehingga  menyebabkan  aku  ketawa  semula.  Pekerjaan  dia  kelakar  sangat  pada  pendapatku.  Bukanlah  pekerjaan  dia  yang  kelakar  sebenarnya,  tetapi  perwatakan  dia  dengan  pekerjaan  itu  langsung  tak  ada  chemistry!  Tapi  rambut  dia,  ada!
“Mak!  Mak  tak  tahu  ke  cerita  sensasi?”  soalku.  Mak  pasti  akan  tergelak  besar  mengetahui  apa  sebenarnya  pekerjaan  Aizat  di  KL  sana.
“Cerita  apa  pula  ni?”  mak  mula  duduk  di  sebelahku.
“Pasal  Aizat...  dia  tu  kerja  kat  salon  waktu  kat  KL  dulu.  Kelakar  kan  mak?  Patutlah  rambut  dia  beralun  cantik!  Tapi  kan,  tak  kena  langsung  gaya  dia  dengan  kerja  tu.  Hahaha!”  aku  tergelak  lagi.  Bukan  setakat  aku,  mak  turut  sama  terbahak.
“Hahahahahahaha!  Mana  kamu  dapat  berita  palsu  tu?!”  mak  menepuk  lenganku.  Mak  pun  sudah  berair  matanya  akibat  gelak  melampau.
“Palsu  apanya?  Dah  dia  sendiri  bagitahu  tadi.”  Aku  tergelak  lagi.
“Dia  berguraulah  tu.”  Mak  sudah  berhenti  ketawa.  Air  mata  disapunya  bersama  sengihan  dan  gelengan  kepala.
“Lah...  betul  ke?”  soalku  sedikit  terkejut.
“Betullah.  Buat  apa  mak  nak  tipu?”
“Habis  tu  dia  kerja  apa  kat  sana?”  soalku  semakin  hairan.  Jadi,  dia  tipu  aku  sajalah  tadi?  Kenapa  aku  ditipu?!
“Tanyalah  dia  sendiri.  Mak  malas  nak  bagitahu.  Yang  pasti  bukan  kerja  salon.  Kamu  dah  kena  tipu.”  Mak  ketawakan  aku.
“Sebab  tanyalah,  dia  jawab  macam  tu.  Siapalah  yang  mengajar  dia  bergurau  macam  tu?  Sakit  betul  hati  ni.  Kita  punyalah  gelak  sampai  sesak  nafas.  Sekali,  kena  tipu  rupa-rupanya.”  Aku  mendengus.  Aku  tertipu  rupa-rupanya.  Memang  aku  sental  mulut  dia  lepas  ni!
“Yang  kamu  tu  takkanlah  boleh  percaya?  Perwatakan  macam  tu  kerja  salon?  Haih!  Kamu  ni  agak-agaklah.”  Sekali  lagi  lenganku  ditampar  mak.  Kemudian,  mak  kembali  ketawa.  Mak  ketawakan  kebodohanku.  Aku  boleh  nampak  tu.
“Dah  kerja  salon  aje  yang  nampak  sesuai  dengan  penampilan  dia.”  Aku  jawab  pula.  Yalah,  sesuailah  dengan  rambut  panjang  dia.
“Sesuai  dengan  penampilan,  bukan  perwatakan.”  Mak  berkata  pula.  Seperti  bertegas.  Aku  mencemik.

“KENAPA  awak  tipu  saya?”  soalku  tidak  berpuas  hati.  Satu...  dua...  tiga...  tiada  reaksi  langsung  daripadanya.  Dia  terus  menonton  tv.  Mukanya,  macam  biasalah.  Tegang  saja.
“Aizat,  kenapa  awak  tipu  saya  tentang  pekerjaan  awak  di  KL?”  soalku  lagi.  Dia  memandangku  sekilas  sebelum  kembali  menghadap  tv.  Riaknya  masih  sama.
“Aizat...  cakaplah  kenapa?”  soalku  lagi.  Mulalah  rasa  nak  menangis.  Pertama  kali  dalam  hidupku,  aku  berjumpa  dengan  lelaki  yang  sentiasa  buat  aku  rasa  nak  menangis  macam  si  Aizat  ini.  Tak  patut  betul!
“Entah?  Hobi.”  Jawabnya  selamba.
“Aizat!  Bagitahulah  saya  apa  yang  sebenarnya.”  Solat  aku  pun  menjadi  tidak  khusyuk  kerana  asyik  memikirkan  apa  pekerjaan  dia  di  KL  sana.  Dapatkah  dia  bekerja  senang  kerana  dia  itukan  bekas  pelajar  budak  sekolah  jahat?  Susahkah  hidup  dia  sepanjang  dia  bekerja  di  KL  sana?  Entah  kenapa  aku  terlalu  prihatin  tentang  dirinya,  aku  juga  tak  tahu.
“Kau  ni  sebenarnya  manja,  kau  tahu  tak?  Aku  akan  bagitahu  kau  nanti.  Percayalah  cakap  aku.”  Jawabnya  dengan  suara  yang  perlahan.
“Alah,  semua  benda  awak  nak  bagitahu  nanti.  Nanti  tu  bila?”  soalku  tidak  sabar  lagi.
One  fine  day.  Aku  dah  pernah  cakap  kan?”  soal  Aizat  semula.
One  fine  day  tu  bila?!”  aku  mendesak  lagi.  Aku  dengar  dia  mengeluh.
“Bila  waktu  kau  jadi  bini  aku.”  Jawabnya.
“Hmmm.  Saya  rela  tak  tahu  langsung.”  Aku  bangkit  dan  berlalu  pergi  dari  situ.

“ASSALAMMUALAIKUM!”  satu  suara  yang  dah  lama  aku  tunggu!  Abang  Long  dah  balik!  Ya,  aku  pasti.  Memang  Along.
“Waalaikumsalam.  Along!!!”  jeritku  lantas  berlari  turun  tangga  dan  menerpa  abangku  yang  berdiri  tercegat  di  tanah.  Dia  memelukku  dan  badanku  dipusing-pusingkannya.  Terasa  macam  Ashwariya  Rai  yang  dipusing-pusingkan  dalam  hujan  oleh  Shah  Rukh  Khan.
“Dah  gemuk  Melur...  hahaha.”  Itu  ayat  pertama  dia  bila  jumpa  dengan  aku?!  Mana  ada  gemuk?!  Tak  sampai  lima  puluh  kilo  pun.  Mungkin  sebab  dulu  aku  hanya  seberat  empat  puluh  dua  kilo  agaknya. 
“Mana  orang  lain?”  soal  Along  yang  mula  terjengul-jengul  itu.  Mencari  kelibat  orang  di  rumah  lagaknya.
“Abah  kat  kebun.  Mak  dekat  rumah  Mak  Teh.  Abang  Din  dengan  Alang  kerja.  Aizat,  teman  mak.  Kat  rumah  tak  ada  orang.  Mak  dengan  Aizat  balik  kejap  lagi  agaknya.”  Kataku  dengan  laju.  Penyampai  maklumat  yang  berjaya  rupa-rupanya  aku  ni.
“Bagus  ni...  kita  buat  pelan  kenakan  diorang  jom.”  Ajak  Along  dengan  muka  nakalnya.  Makin  berisi  abang  sulungku  ini.  Tentu  ada  berita  baik  dari  KL. 
“Pelan  apa?  Kang  mak  marah!”  aku  menolak.  Yang  kena  marahnya,  aku.  Bukannya  Along. 
“Alah,  sekali  seumur  hidup  aje  kena  marah.”  Along  berkata  selamba.  Eleh,  bolehlah  dia  cakap  macam  tu.  Bukannya  dia  yang  kena  marah  setiap  hari  macam  aku.
“Itu  Along.  Melur  setiap  hari  kena  marah.”  Aku  merungut.
“Alah,  tak  sporting  la  Melur  ni.”  Kutuk  Along.  Dia  mula  buat  muka.  Merajuklah  tu  bila  aku  tak  sekepala  dengan  dia.
“Yela.  Nak  kenakan  macam  mana?”  soalku.  Mengalah.  Biarlah.  Aku  dah  lali  kena  marah  setiap  hari.  Nak  buat  macam  mana?  Dah  Along  suka  benar  nak  tengok  aku  kena  marah.
“Macam  ni...  mula-mula  selerakkan  rumah  ni  sikit...  Melur  pi  menyorok  bila  Along  suruh.  Bila  diorang  melaung,  jangan  jawab.  Senyap  aje.  Lepas  tu  Along  keluar  dari  tempat  persembunyian  Along, buat-buat  macam  perompak...”  cadang  Along.  Lantas  telinganya  aku  piat  laju.  Pedulilah  jika  dia  abang  sulungku  atau  siapa.  Idea  dia  memang  nak  makan  kasut  sungguh.
“Along  ni  cari  penyakitlah.  Kang  Aizat  debik  Along...”  aku  merengus.  Aku  juga  tak  mahu  didebik. 
“Berbaloi  kena  debik  kalau  dapat  tengok  muka  sesak  diorang  bila  Melur  hilang.  Hahahaha!  Mesti  kelakar  nanti.”  Along  sudah  ketawa  jahat. 
“Heeee,  rasa  bersalah  pulaklah.”  Aku  masih  terasa  berat  hati  hendak  menurut  rancangan  khianat  Along  ini.  Bimbang  kalau  dimarahi  mak  dan  abah.  Tapi  bukannya  selalu.
“Tak  nak  tolong  sudahlah.  Macam  mana  nak  tahu  diorang  sayangkan  Melur  ke  tak...”  Along  memancingku.  Ya...  aku  nak  tahu  apa  perasaan  Aizat  bila  aku  tiada.  Mesti  dia  buat  tak  kisah  aje.
“Hmmm.  Yela.”  Akhirnya  aku  bersetuju  jugalah.
On  ni?”  soal  Along  dengan  kening  terangkatnya.
“On.  Tapi  Melur  tak  mau  kemas  balik  rumah  yang  bersepah  nanti,  okey?”
“Okey.  Along  kemas.”  Tak  ada  apa-apa  kut...  risau  juga  hati  ni.  Bimbang  jika  Aizat  buat  tak  tahu  saja.  Kenapa  aku  sibuk  sangat  nak  tahu  perasaan  dia  entah?!  Argh!  Aku  tak  suka  kenangkan  dia.  Dahlah  jahat!  Kenapa  si  jahat  itu  jugalah  berada  dalam  fikiran  aku?

“YA  ALLAH.  Apa  dah  jadi  dengan  rumah  ni,  Melur?”  suara  emak  bertempik  dapatku  dengar  dengan  sayup-sayup.  Akhirnya  mereka  balik  juga.  Dah  nak  dekat  sejam  aku  duduk  menyorok  di  belakang  tong  gas  di  dapur.  Haraplah  Along  keluar  cepat.  Aku  sudah  tidak  tahan  mengantuk  lagi.  Malam  tadi  aku  tidur  lewat.
“Melur  mana?”  sayup-sayup  suara  Aizat  menyoal.  Oh,  dia  bertanya  tentang  aku  pertama  sekali  dia  buka  mulut.  Terharu  sungguh...
“Melur?”  semakin  perlahan  suara  itu  kedengaran.  Mataku  juga  semakin  memberat.  Along  ni  mana?  Cepatlah  muncul.  Aku  mahu  ke  bilik  dan  tidur  di  atas  katilku  yang  selesa  itu.
“Ada  orang  rompak  ke?  Mak  De,  mana  Melur?”  suara  Aizat  semakin  cemas.  Atau  aku  sedang  bermimpi?  Mungkin  juga...

AKU  BANGUN  terpisat-pisat  dari  tidurku.  Aku  tertidur  di  atas  kerusi  di  ruang  tamu?  Aku  melihat  sekeliling.  Terkejut  juga  aku  melihat  kelibat  Aizat  yang  sedang  duduk  di  atas  kerusi  single,  sedang  berpeluk  tubuh.  Mata  Aizat  merenung  dalam  ke  wajahku.  Wajahnya  tegang  saja.  Aku  bermimpi  siang  lagi  ke?  Mana  perginya  Along?  Mana  mak  dan  abah  aku?
“Mak  abah  tak  balik  lagi?”  soalku  sambil  cuba  membetulkan  suara  yang  tenggelam  timbul. 
“Kalau  dah  tahu  tidur  mati,  baik  kau  pergi  tidur  dalam  bilik!”  tiba-tiba  dia  memarahiku.  Terkejut  aku.  Lain  aku  tanya,  lain  yang  dia  jawab.  Jawab  dengan  nada  tidak  elok  pula  tu.  Aku  tanya  baik-baik,  jawablah  baik-baik  juga.  Aku  bangkit  dari  kerusi.
“Saya  mimpi  Along  balik.”  Kataku  sambil  meregang-regangkan  tulang  belakang  badan. 
“Kau  anggap  ni  semua  mimpi?  Tololnya  kau  ni!”  marah  Aizat  lagi.  Aku  dapat  lihat  dia  mengacip-ngacip  giginya.  Kenapa  dia  marah  sangat?
“Yang  awak  nak  marah  sangat  ni  kenapanya?!”  aku  kembali  memarahi  dia.
“Ish  laaa  engkau  ni,  Melur!  Nak  kena  penampar  beruang  ke  dengan  aku?!  Kau  ikut  pelan  gila  si  Along  tu  sekali  lagi  memang  aku  ajar  kau  cukup-cukup!  Seronoklah  hati  kau  kan  buat  semua  orang  risau?”  jerkahan  itu  bergema-gema  di  ruang  tamu.  Aku  semakin  pelik  dengan  sikap  garangnya.  Along?  Aku  dah  agak  aku  tak  bermimpi  yang  Along  balik!
Pelan?  Oh!  Pelan  gila  Along.  Aku  sudah  ingat  sekarang. 
“Apa  jadi?  Saya  mengantuk  sangat  tadi.  Along  kat  mana?”  soalku  yang  tercari-cari  kelibat  Along.
“Hoi!  Orang  lain  mengantuk,  mengantuk  juga.  Tapi  tak  adalah  sampai  tidur  peluk  tong  gas.  Bila  orang  menjerit  panggil  nama  kau,  kau  tak  melaung.  Dengan  si  leader  sekali  naik  risau.  Dahlah  badan  tu  lebih  kurang  sama  besar  aje  macam  tong  gas,  pakai  pulak  baju  yang  sama  warna  dengan  tong  gas!  Nasib  mata  aku  ni  tajam.  Kalau  tak  sampai  Maghriblah  aku  tak  jumpa  kau.  Mujur  tak  kena  sorok  dengan  hantu  susu.”  Panjang  sekali  bebelan  Aizat.  Eh? 
“Nak  marah  pun  marahlah.  Jangan  sampai  melucah.”  Aku  mendengus.  Cepat-cepat  aku  bangkit.  Ingin  beredar.
“Melucah?  Itu  nama  dah  paling  sopan  aku  bagi  tu.  Melur,  Kalau  kau  tahu  betapa  risaunya  aku  tadi...”  dia  berkata,  membuatkan  aku  terhenti  melangkah. 
“Saya  tak  suruh  pun  awak  risau.”  Aku  merengus.  Terkejut  sebenarnya.  Risau  ke  macam  tu?  Orang  risau  pasti  akan  cakap  elok-elok.  Tak  adalah  marah-marah  macam  dia.
“Kau  ingat  nak  risau  ni  kena  bersuruh?”  soalnya  sinis.  Aku  bercekak  pinggang  menghadapnya.
“Saya...”  belum  sempat  aku  menghabiskan  kata,  suara  Along  kedengaran,  “Bangun  pun  budak  bertuah  ni!”  Along  muncul  di  muka  pintu  dengan  tangan  penuh  dengan  beg  plastik.  Mata  Along  lebam.
“Along,  kenapa  mata  ni?”  aku  menyentuh  mata  Along  itu  dengan  jari  telunjuk.  Laju  Along  menepis  tanganku  sambil  mengaduh  sakit.
“Aku  tumbuk.”  Aizat  berkata  selamba.  Aku  sudah  terbelalak  melihat  Along  dan  Aizat  silih  berganti.  Wajah  Aizat  sangat  tenang  manakala  Along  sudah  tersengih-sengih.
“Hish!  Awak  ni  kenapa?!”  aku  mencekak  baju  Aizat  dan  menggoncang-goncangkan  badannya  bagaikan  seorang  gangster  meencekak  baju  mangsa  buli.  Aku  paling  pantang  bila  ada  yang  membuli  keluargaku.  Aizat  mendengus.  Tanganku  ditarik  dari  mencekak  bajunya.
“Kau  tu  kenapa?  Aku  ingatkan  dia  perompak.  Aku  ingat  dia  buat  bukan-bukan  pada  kau.”  Tegas  Aizat.  Aku  kehilangan  kata-kata.  Adakah  ini  bermakna  dia  risaukan  aku?
“Hab...  habis  tu  takkanlah  awak  tak  kenal  Along  saya.”  Aku  tergagap-gagap  jadinya.
“Along  pakai  penutup  muka.”  Along  menyampuk.  Kali  ini  aku  meluku  kepala  abangku.  Dia  terkekek-kekek  ketawa.  Sakit  sungguh  hati  aku. 
“Along  ni  saja  cari  penyakit!”  marahku. 
“Kau  pun  cari  penyakit  juga!  Sekali  lagi  kau  buat  kerja  bodoh  macam  tu  memang  aku  lempang  kau!”  aku  pula  yang  dimarahi  Aizat.  Aku  cuma  mengikut  pelan  Along  sahaja.  Along  mengangkat  ibu  jarinya.  Sengaja  nak  memadankan  muka  aku.  Memang  aku  menyesal  ikut  idea  dia...
“Dia  risau  sangat  kat  Melur  tadi.”  Kata  Along  sebaik  sahaja  Aizat  menghilang.



0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design