Italian Boy 9

BAB  9

SENANG  hati  aku  hati  bersiap  hari  ni.  Mama  pun  naik  pelik.  Sebelum  aku  pergi  ke  Bukit  Broga  bukan  main  sedih  lagi  wajah  aku.  Bila  dah  balik,  macam  kena  suluh  dengan  spotlight.  Tentang  Amzar,  malas  aku  nak  ceritakan  pada  mama.  Biarlah  dulu.  Bukannya  apa,  kami  baru  perkenalkan  diri.  Aku  tak  nak  rasa  teruja  sangat.  Nanti  mula  rasa  sedih. 

Selepas  bersiap,  aku  terus  ke  butik.  Malas  nak  melencong  ke  tempat  lain  dah.  Aku  nak  pergi  ke  Sabah  pulak  nanti.  Baik  aku  kerja  keras  sikit.  Langkah  aku  mati  bila  melihat  ramai  orang  di  depan  kedai  aku.  Hati  mula  rasa  tak  sedap. 

“Oddie…  habis  kedai.”  Saleha  menangis  di  bahuku. 

Linda  menayang  muka  sedih.  Matanya  merah.  Mesti  dah  siap  menangis  pun.  Aku  berjalan  menghampiri  butikku  lambat-lambat.  Mulut  ternganga  tak  percaya.  Pecah  cermin  segala.  Mujur  ada  gril  yang  berantai  mangga.  Cermin  tingkap  kaca  semua  habis  pecah. 

Aku  terkejut.  Siapa  yang  buat  dajal  dekat  aku  ni  memang  tak  selamat  hidup  dia!  Itu  aje  aku  doakan  untuk  orang  yang  berhati  busuk  begitu.  Aku  menghampiri  kedaiku. 

“Kita  buat  laporan  polis.”  Aku  berkata  tenang.  Bukan  kali  pertama  aku  dengar  pemilik  butik  menghadapi  masalah  yang  serupa.  Aku  cuma  tak  sangka  aku  akan  menjadi  salah  seorang  daripada  mangsa  itu  saja.  Cruel  people

Orang  beransur-ansur  lengang.  Aku  menunggu  polis  untuk  tiba.  Tiba-tiba  sebuah  kereta  yang  cukup  aku  kenal  pemiliknya  berhenti  di  depan  butikku.  Keluar  dia  dengan  wajah  yang  berkerut.  Risaukah?

You  okay?”  soalan  pertama  yang  terbit.  Shit,  aku  tak  nak  tengok  muka  dia.  Teringat  kata-kata  kejamnya  semalam. 

Yeah.”  Jawabku  ringkas.  Dia  duduk  di  sisiku. 

What  had  happened?” 

As  you  can  see.” 

“You  rasa  kerja  siapa?” 

I  don’t  know.” 

“You  dah  call  polis?” 

“Yeah.” 

“Mama  you  beritahu  mama  I  tentang  ni.”  Dia  berkata  apabila  sedar  aku  tak  nak  layan  dia.  Mama  beritahu  mama  dia  tentang  kedai  ni?  Hmm,  memanglah  tadi  aku  mengadu  dekat  mama  pasal  ni.  Ekspress  betul  mama  aku.  Agak-agaknya  mama  aku  ada  beritahu  tak  mama  dia  pasal…  apa  yang  aku  suruh  mama  aku  cakap  pagi  tadi? 

“Oh.” 

“Hey.  Your  mom  also  told  my  mom  about  us…  no.  Tentang  plan  mereka,  tentang  apa  yang…  hmm.  I  am  so  sorry,  Oddie.” 

“Alhamdulillah.  Dah  beritahu  ya?”  aku  meraup  muka.  Kelegaan.  Terasa  macam  beban  tu  diangkat  pergi  dari  membebani  fikiranku. 

Yes.”  Jawabnya  perlahan. 

“Nanti  tak  perlulah  kita  nak  serabut  lagi.”  Aku  mengukir  senyum.  Aku  terpaksa  berlagak  tenang.  Aku  sedang  bermasalah  sekarang.  Masalah  aku  dengan  dia,  masalah  aku  dengan  butik… 

“Tentang  malam  tadi,  I  tahu  I  terlalu  cruel.  I  tak  patut  cakap  you  macam  tu  dan  I  betul-betul  minta  maaf.”

It’s  okay  now.”  Aku  berkata.  No  it  is  not!  Takkan  kau  boleh  okey  begitu  saja?  Nonsense!  Aku  cuma  nak  dia  cepat  blah  dari  sini.  Nanti  hati  aku  berkecamuk  lagi.  Mintak  maaf  lepas  tu  buat  balik!  Memang  boleh  blahlah  kau  Benji! 

What  happens  here?”  soal  satu  suara.  Aku  mendongak.  Amzar!  Terlopong  aku  melihat  pakaian  dia  sekarang.  Tadi  dia  berpakaian  sukan.  Sekarang  dia  berpakaian  hmmm.  Macam  pakai  pakaian  kerja  tapi  dia  takkanlah  tak  kerja?  Awal  lagi  ni.  Takkan  ponteng  kut? 

“Hey!”  aku  menegur  setelah  menyedari  aku  memandangnya  terlalu  lama. 

“Hai.  Kenapa  ni?”  soalnya.  Keningnya  berkerut.

“Ada  yang  berhati  busuk.”  Keluhku. 

“Oh.  Your…”  dia  berhenti  di  hadapan  Benji  sambil  menghulurkan  salam. 

“Uh,  ini  kawan  saya.  Airiel  Benjamin.  Panggil  Benji.  Benji  ni  kawan  saya,  Amzar.”  Aku  memperkenalkan  mereka.  Benji  bangun  dan  bersalaman  dengan  Amzar.  Sekurang-kurangnya  dia  dah  dapat  dua  kawan  semenjak  dia  kenal  aku.  Ikram  dan  Amzar. 

Nice  to  meet  you…”  sapa  Amzar  ramah.  Benji  sekadar  mengangguk.  Senyuman  nipis  menjadi  balasan  kepada  kata-kata  Amzar.  Sombong  nak  mampus  dia  ni.  Apalah  salahnya  kalau  balas  semula  dengan  kata-kata  yang  elok? 

Hey  you  know  what?  Lepas  siap  buat  laporan  segala  ni,  apa  kata  awak  cuti  dulu  hari  ni?  Kita  pekena  Boat  Noodles  dekat  Publika.”  Amzar  mengajak.  Aku  tersenyum.  Idea  yang  baik.  Dah  lama  sangat  aku  tak  pekena  Boat  Noodles. 

“Tapi  awak  tak  kerja  ke?”  soalku  teragak-agak.

Oh  don’t  mind  me.  Boleh  settle  punya.  Nak  tak?”  soalnya  dengan  kening  terangkat.  Aku  tersenyum.  Boleh  juga.  Dah  lama  aku  tak  makan  Boat  Noodles. 

That  sounds  good  to  me.”  Kataku.

Yeah,  to  me  too.”  Benji  menyampuk  dengan  nada  mendatar.  Cis!  Nak  mengejek  ke  apa  ni?  Air  muka  kami  berubah  sebaik  saja  dia  menyampuk.  Aku  lupa  ada  dia.  Aduh,  dia  ni  takkan  tak  malu  tiba-tiba  nak  join?  Huh! 

Yes,  yes.  You  too.”  Kata  Amzar.  Blergh.  Asyik  dia  ada  aje.  Ingat  aku  suka  agaknya? 

“So,  you  nak  naik  dengan  I  atau…”  belum  pun  dia  menghabiskan  kata-katanya,  aku  bersuara.

“Saya  naik  dengan  Amzar.  Takpe  kan?”  soalku  kepada  Amzar.  Amzar  tersengih.  Dia  angguk.  Benji  ikut  angguk.  Huh,  memang  betullah  ni,  dia  ikut?  Menyampah!


“BUKAN  boyfriend  awak  ke  dia  tu?”  soal  Amzar  yang  sedang  memandu,  sesekali  memandang  cermin  pandang  belakang.  Benji  ikut  di  belakang  kami  sebab  dia  tak  tahu  kat  mana  terletaknya  Publika. 

“Taklah.  Kenapa  awak  tanya  macam  tu?”  soalku  bersahaja.

“Tengok  dari  gaya  dia  pandang  awak…”  aku  tergelak  sinis  mendengarnya.  Pandangan  dia  memang  mampu  menipu  semua  orang.  Cara  dia  pandang  memang  nampak  prihatin  tapi  sebenarnya  hati  busuk!  Tapi  takkanlah  aku  nak  burukkan  dia  depan  Amzar  pula? 

“Dia  memang  macam  tu.  Sebenarnya  kerja  dia  duk  menyinis  saya  aje.  Mungkin  hari  ni  dia  tak  sindir  saya  sebab  kesian  dengan  apa  yang  terjadi  pada  saya  kut?”  aku  meneka. 

“Oh,  patutlah  nampak  pelik.  Awak  bergaduh  ek?”  soalnya  nakal.

“Yelah.  Ada  perselisihan  faham  sikit.”  Jawabku  malas-malas.  Bosan  bercakap  pasal  Benji. 

“Macam  mana  awak  boleh  kenal  dia?”  soal  Amzar  lagi. 

“Dia  tu  anak  kawan  baik  mama  saya.  So,  mama  nak  kami  berdua  berbaik  macam  dia  berbaik  dengan  mama  Benji.  Tapi  kami  memang  selalu  berlaga  angin.”  Aku  mengeluh.  Malas  nak  cakap  tentang  niat  asal  mama  kami  nak  jodohkan  kami berdua.  Nanti  terkejut  beruk  Si  Amzar.  Nanti  jatuhlah  market  aku.

“Oh…  mesti  dah  kenal  dari  kecil.”  Amzar  meneka.  Aku  angguk.  Memang  pun  tapi  tak  pernah  pula  aku  berkawan  dengan  dia  sewaktu  kami  kecil.  Mungkin  sebab  dulu  hubungan  mama  aku  dan  mama  dia  tak  serapat  sekarang. 

“Tapi  kami  berbaik  juga  kadang-kadang.  Kalau  lain  pendapat,  terus  bermasam  muka.  Dia  tak  macam  Ikram.”  Aku  mengeluh  lagi. 

“Siapa  pulak  Ikram?  Boyfriend  awak?”  soalnya.  Aish!  Asyik  nak  tanya  pasal  boyfriend  saja. 

“Huh,  sumbang  rasanya  kalau  dia  tu  boyfriend  saya.”  aku  mencemik.

“Kenapa?” 

“Ikram  tu  kawan  baik  saya.  The  best  ever!  Saya  anggap  dia  macam  abang  kandung  saya dah.  Ilmu  telepati  memang  usah  kata.  Tip  top!  Nanti  awak  berkenalanlah  dengan  dia.  Semalam  kami  keluar  tengok  wayang  bertiga,  dengan  Benji.”  Aku  bercerita.  Amzar  terangguk-angguk.

“Awak  memang  rapatlah  dengan  Ikram  tu?”  kening  Amzar  terjungkit. 

Yes.”

“Awak  ramai  kawan  lelaki,  takkan  boyfr…”  ayat  dia  lebih  kurang  saja.  Tahulah  aku  dia  nak  tahu  status  aku  single  ke,  taken  ke.

“Saya  tak  ada  boyfriend.  Sejujurnya  saya  tak  ada  sangat  kawan  perempuan.”  Aku  berkata  sambil  ketawa. 

“Kenapa?”

“Sebab  saya  ni  tak  feminin  sangat  agaknya.  Saya  tak  pandai  nak  jaga  hati  perempuan.  Sebab  perempuan  mudah  sentap,  cepat  terasa,  mudah  nak  bergosip.  Saya  tak  suka.”  Jawabku  selamba.  Amzar  tersengih. 

“Memang  betul  pun…”  kata  Amzar.


KAMI  memesan  lima  belas  mangkuk  mee.  Biar  penat  kami  habiskan  nanti.  Mesti  tak cukup.  Waktu  aku  stress,  aku  kuat  makan.  Aku  pernah  makan  sampai  tujuh  mangkuk  untuk  aku  seorang.  Mula-mula  mata  Benji  membulat  bila  tengok  aku  order  sampai  lima  belas  untuk  kami  bertiga.

Dia  mana  pernah  pergi  ke  sini.  Mesti  dia  tak  tahu  sebenarnya  semangkuk  mee  tu  sikit  sangat  isinya.  Harga  pun  murah.  Apa  yang  aku  suka  di  sini  ialah  rasa  boat  noodles  dia  yang  sememangnya  sedap  gila  tu…  dan  aku  suka  air  teh  ais  dia  yang  kaw  gila.  Pergh…  tak  pernah  lagilah  aku  rasa  air  teh  ais  yang  sedap  macam  tu. 

“Awak  pun  suka  lepak  kat  sini  ek?”  soalku  pada  Amzar  sementara  nak  tunggu  makanan  sampai.   

“Who?  Me?”  soal  Amzar.  Aku  angguk.  Yelah,  awak.  Takkan  mamat  kerek  ni  pulak?  Tengok  muka  pun  dah  tahu  dia  tak  pernah  ke  sini.

Yes  you!  Takkan  awak  pulak,  Benji  kan?”  aku  cuba  buat  ramah  dengan  Benji.  Malas  nak  bergaduh  depan  Amzar. 

“Kenapa  takkan  dia?”  kening  Amzar  bertaut. 

“Sebab  dia  baru  balik  ke  sini.  Dia  belajar  kat  US  dulu.”  Aku  buat-buat  prihatin.  Kalau  ikutkan  nak  aje  aku  tendang  dia  jauh-jauh.  Sampai  ke  US  semula  pun  tak  apa. 

“Oh.  Wow.”  Amzar  nampak  kagum. 

“I  dah  hampir  sebulan  di  sini.  Dah  dapat  kerja  pun  okey?”  Benji  berkata  sinis  kepadaku  kemudian  matanya  beralih  kepada  Amzar.  Dah  dapat  kerja?  Hmph.  Dia  memang  nak  duduk  Malaysia  dah  ke?  Aku  julingkan  mata  ke  atas. 

So  how  bout  you?  Berapa  lama  dah  kenal  Oddie?”  tiba-tiba  Benji  bersuara.  Aku  tak  berapa  suka  bila  dia  bersuara  sebab  aku  takut  dia  kecilkan  hati  Amzar  pula.  Bukan  boleh  kira  si  mamat  Itali  ni. 

“Err,  pagi  tadi.”

“What?!”  muka  Benji  nampak  bengang.  Nadanya  juga  tinggi.  Err,  dah  kenapa? 

“Ammm…  yeap.  She’s  so  funny.”

“Hahahaha.  Awak  tu  yang  lucu.  Bee  Geeslah  apalah.”

“But  you  sing  their  song!” 

“Because  I  know  their  song!”  aku  berkata  sambil  tergelak.  Dia  pun  terkekeh-kekeh  ketawa.  Tidak  lama  kemudian  kami  diam.  Terlupa  ada  Benji.  Aku  rasa  dia  ni  menyibuk  ajelah.  Dia  bukan  tahu  apa-apa  yang  kami  bualkan  pun.  Suasana  tiba-tiba  jadi  awkward  bila  dengan  dia. 

“Kami  jumpa  kat  puncak  Bukit  Broga  pagi  tadi.  That’s  how  we  met.” Amzar  kembali  ke  soalan  utama. 

“Wait.  Oddie,  you  climb  alone?”  Benji  nampak  marah.  Aku  angguk.  Memang  betul  pun  aku  memanjat  sendirian  tapi…  aku  dah  biasa  pun. 

“Yeah…”  sebab  saya  stress  dengan  awak.  Sambungku  di  dalam  hati. 

“Kenapa  tak  ajak  I?”  huh,  aku  stress  dengan  dia.  Kalau  ajak  dia,  mahu  aku  biarkan  diri  aku  tergolek  dari  atas  bukit  tu. 

“Kenapa?”

“It’s  dangerous.  You  are  a  girl.” 

“Saya  dah  biasalah  memanjat  sendirian  sebelum  ni.” 

“You  should  try.  Bukit  Broga  ada  pemandangan  yang  cantik,  kan?”  Amzar  mencelah  sambil  menanyakan  pendapatku.  Aku  angguk.

“Breathtaking.”  Jawabku. 

“Yeah,  just  like  you.”  Kata-kata  Amzar  itu  mengundang  rasa  kurang  selesa  dalam  diri  aku.  Aku  lihat  dia  tersenyum.  Nampak  ikhlas.  Jadi,  aku  senyum  semula. 


1 komen:

  1. Ek eleh, gedik punya benji! Jeles ler tuuu...hahaha gud job cik writer! Tak sabar nak tunggu next entry..;)

    ReplyDelete

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design