Italian Boy 3

BAB  3

“BENJI  nak  jumpa.  Hey,  bangunlah.”  Suara  mama  sayup-sayup  kedengaran  di  telinga.  Aku  mimpi  ke?  Cepat  betul  datang  mimpi.  Aku  baru  pejam  mata  rasanya.  Pipiku  ditepuk-tepuk.  Alamak,  bukan  mimpi.  Nak  apa  pulak  mamat  tu  nak  jumpa  aku  tengah  malam? 

“Besoklah  ma…”  aku  memaut  bantal  peluk  dengan  lebih  erat.  Dah  sedap-sedap  baring  ada  pulak  manusia  yang  mengacau.  Si  sombong  pulak  tu.  Aku  memang  nak  elak  dari  tengok  muka  dia. 

“Dia  cakap  ada  hal  penting  nak  cakap  dengan  Oddie.” 

“Contohnya  apa?  Distracting?”  soalku  sinis.  Aku  dengar  mama  tergelak  kecil.  Sakit  hati  aku  bila  ingat  balik  kata-kata  sinis  dia  tu  tadi.  Rasa  nak  botakkan  kepala  sendiri. 

“Mama,  dah  tengah  malam  ni.  Oddie  betul-betul  tak  ada  mood  nak  jumpa  dia.  Besok  sajalah.”  Aku  merengek.  Malas  aku  nak  kena  pergi  drive  ke  rumah  dia  tengah  malam  macam  ni.  Nak  jumpa,  datanglah  cari  aku! 

“Oddie,  dia  tunggu  kat  bawah.”  Aku  terduduk  sebaik  saja  mendengar  kata-kata  mama.  Mimpi  apa  dia  datang  ke  sini?  Tak  pernah-pernah  nak  tayang  muka  dekat  rumah  aku…  pelik. 

“Biar  betul  ni?”  keningku  terjongket.  Kut-kutlah  mama  saja  nak  kenakan  aku,  kan?  Mana  tahu?  Mama  aku  ni  kadang-kadang  nakalnya  lain  macam. 

“Betul…”

“Malas  nak  tukar  baju  tidurlah  ma…”  aku  memandang  ke  arah  pijama  aku. 

“Kejap  aje.”

“Kalau  tak  tukar?”  mama  pula  yang  jongket  kening  mendengar  soalanku. 

“Sanggup  ke? 

“Sanggup  aje…”  aku  bangkit  dengan  malas.  Menggeliat  lebih  kurang  dan  segera  keluar  dari  bilik.  Aku  nak  tonyoh  kepala  budak  Itali  tu.  Tak  pandai  bersabar  betul  dia!  Tak  boleh  ke  dia  tunggu  lagi  dua  tiga  hari?  Paling  tidak  pun,  besok  harilah.  Tadi  beria  sangat  suruh  aku  balik.  Sekarang  dah  rindu  pulak  dah? 


DIA  tercegat  di  ruang  tamu  sambil  berpeluk  tubuh.  Kepala  mendongak  ke  gambar  keluarga  kami.  Dari  belakang  memang  boleh  tahu  dah  orangnya  sangat  menawan.  Badan  tegap,  tak  adalah  tahap  sado.  Biasa-biasa  aje.  Tapi  nampaklah  bodi  ala-ala  model  tu.  Memang  patut  dia  jadi  model  di  US  sana. 

“Nak  apa?”  soalku.  Dia  tersentak  lantas  berpaling  menghadapku.

“Oh  my  Gosh!”  dia  terperanjat.  Tangan  sudah  mengurut  dada.  Apa  yang  terkejut  sangat  tengok  aku  begini?  Mukanya  pucat. 

“Nak  apa?”  soalku  lagi  sekali.  Aku  nampak  dia  memandang  ke  tempat  lain.  Muka  masih  kerek. 

“Lawa  pj’s.”  Tegurnya.  Pelik.  Nak  pulak  dia  tegur  aku?  Puji  pulak  lagi.

“Animal  Onesie  Pj’s.  Ada  dijual  di  butik.  Unisex.  RM90.  Nak?”  soalku  sinis.  Lantaklah  kalau  dia  nak  terasa  ke?  Ini  masa  yang  baik  untuk  aku  berbisnes  dengannya.  Ya,  aku  pakai  baju  tidur  binatang  sekarang.  Sekali  dengan  hooded  bergambar  panda.  Pada  aku  comel  apa?

Dia  menjelingku  dengan  senyuman  sinisnya.  Tak  terkesan.  Aku  masih  rasa  sakit  hati  dihalaunya  siang  tadi.  Ditambah  dengan  layanan  dia  pada  mama  dia.  Sangat  melampau. 

“Awak  nak  apa  ya?”  soalku  lagi  bila  soalanku  langsung  dia  tak  jawab.  Dia  menarik  nafas.  Belakang  leher  diurut-urut  dengan  tapak  tangan  kanannya.  Macam  orang  ego  nak  bercakap  tapi…  ego.  Nama  pun  ego.

“I  nak  minta  maaf.”  Oh,  pandai  minta  maaf  juga  rupanya.  Aku  ingatkan  dia  tak  sempat  belajar  dengan  Aunty  Marlynn  perkataan  tu. 

What  for?”  sengaja  buat  tak  tahu.  Padahal  peristiwa  kekerekan  dia  tadi  dah  kembali  terbayang.  Silap  aku  tak  belajar  seni  mempertahankan  diri  aje.  Kalau  tak  memang  kena  kungfu  dengan  aku.  Dahlah  aku  tengah  pakai  baju  panda.  Memang  Kungfu  Pandalah  jawabnya. 

“Siang  tadi.”  Jawabnya  pendek. 

“Tak  boleh  nak  datang  besok?”  keningku  terangkat.  Dia  nampak  resah.  Sebelah  tangan  mula  menyeluk  kocek  sementara  sebelah  lagi  sudah  mengurut  belakang  tengkuk  sekali  lagi.  Memang  dia  nampak  macam  tak  selesa.  Atau  frasa  yang  lebih  tepat,  dia  nampak  terpaksa. 

Ni  mesti  kena  paksa  dengan  Aunty  Marlynn.  Malas  nak  mengumpat  tapi  betullah,  Aunty  Marlynn  tu  jenis  beria-ia  sikit  bab-bab  begini. 

“Besok  I  nak  melawat  kawasan.” 

“Oh.”

“You  nak  ikut?”  keningku  bertaut.  Mimpi  apa  dia  ajak  aku  ni?  Ke  ajak-ajak  ayam  aje?  Terima  kasih  ajelah.  Kalau  sekali  lagi  aku  kena  lalui  kejadian  macam  siang  tadi,  memang  aku  boleh  naik  gila. 

No.”  tolakku. 

“I  dengar  you  suka  keindahan  alam  dan  sesuatu  yang  mencabar.”  Keningnya  terangkat. 

Yes.”  Tentu  Aunty  Marlynn  yang  cerita.  Siapa  lagi  yang  suka  sangat  siasat  tentang  aku  dengan  mak  aku,  kan? 

“I  nak  ke  Hutan  Rekreasi  Sungai  Udang.”  Kata-katanya  menarik  minatku.  

When?”  aku  kecilkan  mata. 

“10  a.m  sharp.”  Serius  sekali  wajahnya.  Macamlah  aku  tanya  wayar  merah  atau  biru  untuk  dipotong  sebagai  penentu  bagi  mematikan  sebuah  bom  masa.

Okay  then.” 

Okay…”  bersurai!  Nak  aje  aku  halau  dia  balik.  Aku  dah  mengantuk  sangat  ni.  Dia  pandang  aku,  kemudian  pandang  pintu.  Kemudian  pandang  aku  semula.  Dah  kenapa? 

“Kalau  macam  tu,  I  balik  dululah.”  Katanya.  Aku  angguk.  Tapi  dia  tak  berganjak  langsung.  Kau  dah  kenapa  Italian  boy?

“Hantar  I?”  ooo…  ada  sebab. 

“Datang  tadi  naik  apa?”  soalku  sinis.  Datang  pandai,  balik  tak  pandai? 

No,  hantar  I  ke  luar?”  sekali  lagi  aku  malu.  Aduh  duh! 

“Yes.”  Aku  mengekor  langkahnya.  Tiba-tiba  jadi  pelik  dengan  dia  malam  ni.  Apa  pasal  eh  dia  jadi  baik  tiba-tiba  ni?  Mesti  kena  basuh  dengan  Aunty  Marlynn  ni. 

Dia  membuka  pintu  kereta,  aku  sudah  berhenti  di  halaman  rumah.  Yelah,  takkan  nak  ikut  dia  masuk  ke  dalam  kereta  pulak  kan?  Kang  orang  ingat  Panda  kat  zoo  terlepas  pulak.  Jenuh  aku  kena  usung  dengan  Perhilitan.

By  the  way,  I  nak  beli  macam  tu.  Satu.  Saiz  L.”  dia  terus  menerobos  masuk  ke  dalam  kereta.  Hish,  dia  ingat  kelakar  agaknya?  Okey,  kau  nak  sangat  kan?  Jangan  menyesal  kalau  aku  bawa  dan  paksa  kau  bayar  besok! 


PAGI-PAGI  lagi  aku  sudah  bersiap  sedia  di  rumah.  Bagpack  sudah  terisi  dengan  barang-barang  penting.  Dia  muncul  tak  lama  kemudian.  Pukul  9.50  pagi.  Orang  yang  tak  suka  melengahkan  masa  nampaknya.  Cermin  kereta  diturunkan.

So,  you  ready?”  soalnya.  Aku  angguk.  Memang  aku  ready  sangat.  Aku  masuk  ke  dalam  keretanya  tanpa  perlu  dipelawa  masuk.  Bagpack  aku  letak  ke  kaki  tapi  dia  alih  dan  letakkan  di  belakang.  Tak  lama  kemudian,  dia  sudah  mula  memandu  keluar  dari  kawasan  rumah. 

Aku  terus  keluarkan  telefon  bimbit  dan  menulis  status  WhatsApp. 

“Mintak  izin  dengan  boyfriend?”

No…  tulis  status.  Hari  ni  no  fon  ni  tak  available  sebab  taukeh  butik  ada  hal.”  Kataku  sambil  menaip  ayat  yang  sesuai  untuk  dijadikan  status  Whatsapp.  Biar  customer  aku  tahu  yang  aku  busy  supaya  tiada  mesej  seperti  ‘sis,  dah  pos  barang?’,  ‘sis  stok  ni  ada?’  atau  ‘sis,  I  nak  beli  dua.  Colour  apa  lagi  ada?’. 

“Tulis  dating.  Habis  cerita.”  Dia  berkata  tanpa  memandang  ke  arahku. 

Yeah  right.”  Aku  menjelingnya.  Tapi  aku  tulis  jugalah  apa  yang  dicadangnya.  Barulah  nampak  taukeh  yang  laku. 

Dating.  Will  reply  your  message  later.  TQ

By  the  way…”  aku  berjeda.  Dia  menjelingku  sebelum  kembali  menghadap  jalan.  Aku  terpaksa  berpusing  ke  belakang  untuk  mencapai  dan  menyeluk  isi  dalam  bagpack.  Seketika  kemudian,  aku  keluarkan  sesuatu.

“Sembilan  puluh  ringgit.  Unisex.  Saiz  L.”  Kataku  sambil  menyerahkan  Panda  Onesie  Pajama  kepada  dia.  Produk  aku  yang  paling  laku,  tahu?  Dia  menjeling  sebelum  mengambil  pemberianku. 

Jeling  je?  Letih-letih  aku  call  Saleha  awal  pagi  tadi  suruh  dia  hantar  onesie  ni  dengan  kadar  segera  ke  rumah  aku. 

Seketika  kemudian,  dia  menyeluk  poket  seluarnya.  Dompet  dikeluarkan.  Dengan  sebelah  tangan,  dia  membuka  dompetnya  dan  menghulurkan  duit  RM100  kepadaku.  Wah!  Terperanjat  rasanya.  Bukan  sebab  dia  berduit  tetapi  sebab  dia  tak  memberi  komen.  Dia  serius  ke  semalam  yang  dia  nak  Onesie  Pajama  ni? 

Keep  the  change.”  Dia  berkata.  Ingatkan  nak  kenakan  dia.  Tapi  dia  buat  muka  selamba  toya  macam  itu  aje?  Tak  kisah  sungguh  dapat  baju  tu  rupa-rupanya.  Macam  manalah  rupa  dia  pakai  pijama  tu  eh? 


“SAYA  nak  ke  toilet  kejap.”  Aku  meminta  diri  sebaik  saja  kami  sampai.  Dah  nak  pecah  pundi  kencing  aku  menahan  tadi.  Ingatkan  dia  ada  berhenti  di  stesen  minyak  atau  apa.  Rupa-rupanya  dia  terus  saja  pergi.  Memang  dia  ni…  hish… 

Okay.”  Dia  berkata  sambil  mengiringiku  ke  tandas. 

You  don’t  have  to…” 

“I  nak  ke  sana  juga.”  Dia  berkata.  Aduh.  Malunya. 

Langkah  kami  sama-sama  mati  apabila  seorang  budak  lelaki  berumur  lebih  kurang  empat  tahun  berlari-lari  dalam  keadaan  bogel  sambil  dikejar  ibunya  yang  memegang  sehelai  seluar.  Cutenya!  Aku  pandang  Benji,  dia  pandang  aku.  Kemudian,  kami  tersenyum  serentak.  Manis  rupanya  senyuman  dia. 

Tiba-tiba  budak  itu  memeluk  kaki  aku.  Aduh-duh…  aku  punyalah  tak  tahan  nak  terkucil  ni,  boleh  dia  peluk  kaki  aku?  Kenapa  tak  peluk  kaki  mamat  Itali  tu  aje?  Banyak  lagi  manusia  di  sini  kenapa  aku  juga  insan  yang  terpilih? 

“Maaf  dik.  Anak  akak  ni  payah  benar  nak  pakai  seluar.”  Kata  si  ibunya.  Aku  angguk  dan  tersenyum.  Perlahan-lahan  aku  duduk  bercangkung  sambil  memegang  bahu  budak  itu.  Haraplah  Benji  segera  pergi  dari  sini.  Malu  nak  tunjuk  skil  aku  memujuk  budak.  Kalau  berjaya  bolehlah  nak  bangga.  Kalau  tak  berjaya?   

“Adik…  pakai  seluar…”  pujukku. 

“Haha,  nice  try.”  Tiba-tiba  suara  Benji  mengejek.  Ah,  pedulikan  dia. 

“Ekhem…  Adik,  bird-bird  ni,  tak  elok  tau  biar  dia  macam  ni?  Adik  kena  simpan  dia  dalam  sangkar.  Nanti  dia  terbang…  pastu  burung  helang  ngap!”  siap  aku  tepuk  kedua  tangan  konon-konon  burung  helang  ngap  bird-bird  budak  kecil  ni. 

Tiba-tiba  telingaku  menangkap  ketawa  beberapa  orang  yang  lalu  lalang.  Alamak!  Malu  betul.  Ada  mata  lain  yang  menyaksikan  aku  memujuk  budak  kecil  ni  rupa-rupanya.  Aku  pandang  Benji,  dia  sudah  berpaling  dari  memandangku  dan  bahunya  bergegar.  Dia  ketawa?  Hey,  tak  nak  ke  tolong  pujuk  sekali?

“Mama,  adik  nak  pakai…”  tiba-tiba  budak  itu  menggamit  mamanya.  Yes!  Aku  berjaya!  Rasa  nak  buat  lompat  bintang  sebab  dah  berjaya  pujuk  budak  untuk  pakai  seluar. 

“Terima  kasih,  dik.”  Ucap  mamanya.  Aku  angguk.  Benji  segera  meninggalkan  aku  lalu  masuk  ke  dalam  tandas  lelaki.  Cis,  tak  nak  pusing  pandang  aku  langsung  dah?  Mesti  dia  nak  puji  otak  kreatif  aku  tapi  malu-malu… 


“ARE  YOU,  for  real?  Nanti  burung  helang  ngap?  Oh  My  God!  I  tak  dapat  bayangkan  kalau  mama  I  cakap  macam  tu  dekat  I  waktu  kecil.  Damn!  Like,  who’s  going  to  buy  it?”  dia  berkata  sambil  tergelak,  dalam  masa  yang  sama,  dia  hina  usaha  murni  aku  untuk  memujuk  budak  kecil  tadi  pakai  seluar.  Memang  nak  kena  dia  ni. 

“At  least  saya  dah  berjaya  buat  budak  tu  pakai  seluar.  Bukan  hanya  ketawa  mengejek  macam  sorang  makhluk  tu.”  Aku  menyindir  pedas.  Dia  masih  ketawa. 

“That  words  tho…  I  just  can’t  help  myself  from  laughing.  You  pandai  melawak.”  Dia  berkata.

“Berapa  lama  lagi  awak  nak  ketawa?  We’ll  gonna  miss  the  whole  thing.”  Aku  berjalan  meninggalkan  dia.  Geram  tahu? 

Setakat  ketawa  nak  mengejek  aku  baik  tak  payah.  Aku  lebih  rela  dia  buat  perangai  sombong  dia.


SELESAI  kami  beriadah,  Benji  mengajakku  pulang.  Mencari  makan.  Perut  kami  pun  dah  lapar.  Tak  sangka  dia  itu  merupakan  orang  yang  sukakan  keindahan  alam  sama  sepertiku.  Cantik  sungai  di  situ  tadi.  Aku  rasa  bahagia  bila  tengok  air  sungai  yang  bersih  itu  mengalir  bebas  di  celah-celah  batu  tanpa  ada  sekatan. 

Suasananya  pun  nyaman…  satu  benda  yang  paling  aku  suka  tentang  hutan  ialah  baunya.  Bau  pokok-pokok  begitu  menyegarkan.  Aku  sampai  leka  menikmatinya  tadi.  Mujur  Benji  cepat-cepat  sedarkan  aku.  Dia  sedarkan  aku  dengan  tepuk  tangan  depan  muka  aku  macam  yang  aku  buat  dekat  budak  lelaki  tadi. 

Aku  rasa  dia  terpaksa  bawa  aku  ke  sini…  sebabnya,  dia  kembali  serius  lepas  aku  memarahinya  tadi.  Sepatah  ditanya  sepatah  dijawab.  Atau  dia  terasa?  Tak  mungkinlah!  Aku  bukannya  jerkah  dia  pun.  Dia  ni  jenis  tak  banyak  mulut.  Tapi  hari  ni  dapat  jugalah  aku  tengok  dia  tersenyum  dan  ketawa.  Semalam,  jangan  mimpi!  Cuma  aku  cadangkan  supaya  dia  senyum  dan  ketawa  dengan  lebih  kerap  lagi.  

Let  me  drive.”  Ujarku  sesudah  kami  mengisi  perut.

“Uh-uh.”  Hanya  itu  yang  dijawabnya  sebelum  berjalan  ke  tempat  pemandu.  Eleh,  seriklah  tu.  Aku  senyum  senget. 

“Saya  seorang  drifter.  Once.”  Aku  mula  berbangga  dengan  status  aku.  Hihihi.  Mujurlah  ada  berkawan  baik  dengan  seorang  kaki  drift.  Belajar  jugalah  aku  cara-cara  nak  hauskan  tayar  kereta. 

“Tahu.” 

“So?”

“No.”

“Hm…  saya  boleh  drag…”  aku  berkata  lagi.  Sengaja  nak  pancing  minat  dia  untuk  biarkan  aku  memandu.  Dia  memandu  tak  laju  pun.  Pandai  kutuk  orang  aje.  Paling  laju  pun  dia  tekan  100  aje.  Kalau  aku,  gerenti  dan  pecah  meter  tu  aku  tekan…  cheh.

No.”  cepat  saja  dia  memintas.  Cis.  Takut  sangat  ke  naik  kereta  dengan  aku? 

“Hm…  you  don’t  talk  much…”  aku  dah  mula  bosan  dengan  suasana  sunyi  sepi  begini.  Silap  dalam  kereta  ni  cengkerik  tak  hidup  aje.  Kalau  cengkerik  ada…  aku  rasa  sakan  aku  berbual  dengan  cengkerik. 

“Hanya  yang  penting  saja.”  Dia  bersuara  lagi.  Sombong!  Nak  bawak  ke  mana  perangai  sombong  tu?   

What  do  you  think  about  me?”  dia  nampak  tersentak  dengan  soalan  aku.  Dia  ingat  aku  nak  mengayat  dia  ke?  Ini  soalan  terus  terang  dari  aku. 

Nothing.”  Lebih  bagus  dari  distracting

“Tak  nak  tanya  saya?  Awak  tak  nak  tahu  ke  apa  yang  saya  fikirkan  tentang  awak?”  aku  masih  berusaha  untuk  berbual  rancak  dengannya.  Dia  pandang  aku  sebentar  sebelum  kembali  fokus  memandu.  Sempat  lagi  dia  menjeling. 

Sepi… 

I  hate  this  dead  end  conversation!”  aku  memekik  geram  sambil  kedua  belah  tangan  melekap  ke  pipi.  Sekali  lagi  dia  menjelingku.  Masih  tiada  suara.  Nampak  sangat  dia  tak  sudi  nak  melayan  aku  yang  banyak  mulut  ni.

I  hate  you,  Italian  Boy.”  Dengusku.  Dia  pandang  aku  dengan  kerutan  sebelum  kembali  pandang  ke  depan.  Sama  macam  tadi.  Sakitnya  hati,  Ya  Allah!

“Malaysian.”  Dia  membetulkan  kata-kataku.  Hairan  pulak  aku  dengan  status  kewarganegaraan  yang  dia  dapat  tu? 

“Hey,  appreciate  me.  Saya  cuba  untuk  ceriakan  suasana.  Saya  cuba  untuk  mengajak  awak  berbual  dengan  saya.  Saya  tak  nak  kita  rasa  kekok.  Awak  tak  rasa  nak  berbual  ke  dengan  saya?”  aku  menyoal  lagi.

Just  shut  up…  very  distracting.”  dia  mengomel  perlahan.  Menyampahnya  aku  perkataan  tu.  Sumpah  pun! 

“Kata-kata  maaf  malam  tadi  memang  useless.  Saya  dah  agak  awak  memang  terpaksa  datang  dan  meminta  maaf  dari  saya.  Hari  ni  pun  mesti  awak  terpaksa  kan?  Mesti  Aunty  Marlynn  yang  pujuk  suruh  awak  keluar  dengan  saya,  kan?”  tuduhku. 

Yeap.”  Hancurnya  hati  bila  tau  itu  jawapannya. 

Don’t  talk  to  me.  Ever!”  tiba-tiba  aku  mengamuk.  Sakit  hatinya.  Memang  dia  terpaksa  sangat  rupa-rupanya.  Aku  memalingkan  badanku  membelakanginya.  Memang  tak  nak  pandang  muka  bajet  bagus  dia  tu  lagi  dah. 


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design