SAMURAI 14

BAB  14
SEWAKTU  kakiku  hendak  melangkah  ke  pangkin,  tanganku  ditarik  kuat  dari  belakang.  Ya  Allah!  Terkejut  sungguh  aku  jadinya.  Heeee.  Nyaris  tak  tertumpah  asam  pencicahyang  aku  bawa  di  tangan  kanan  ini.  Aku  nak  makan  buah  mangga  muda  yang  dicicah  dengan  kicap  di  pangkin.  Buah  mangga  muda  sudah  setia  menanti  di  pangkin  sana  dibawa  pulang  oleh  Alongku  dari  KL  beberapa  hari  lepas.  Aku  berpaling.  Aku  dah  agak  dia!  Hanya  dia  yang  rajin  berkasar  begini  denganku.  Tiada  orang  lain! 
“Aizat,  kenapa  awak  suka  sangat  tarik  tangan  saya  macam  ni?”  aku  mengamuk. 
Dulu  pun  dia  tarik  tangan  aku  macam  ni.  Apa  dia  ingat  tangan  aku  ni  untuk  dibuat  tarik  tali  ke?  Dia  memang  suka  membuli  aku  bila  mak  abah  tak  ada  kat  pandangan  mata.  Aku  nak  melepak  dekat  pangkin  pun  payah!  Semua  disebabkan  dia.  Mana-mana  aku  pergi  aje,  mesti  dia  ada  sekali.  Aku  merentap  tanganku  dengan  kasar  dan  berjalan  ke  pangkin  dan  melabuhkan  punggungku  ke  situ. 
“Suka  hati  akulah.  Aku  nak  tarik  tangan  kau  ke,  nak  tarik  kau  ke.”  dia  berkata  selamba  lantas  melabuhkan  punggungnya  ke  sebelahku.  Aku  mengesot  menjauhinya.
“Nak  apanya?”  aku  menyoal  dia  dengan  geram.
“Tak  ada  apa.  Kau  nak  makan  sedap  sorang-sorang  aje  kan?  Tak  ajak  aku.”  bebelnya.  Aku  mencemik.  Nak  ajak  dia  untuk  makan  dengan  aku?  Blah  la! 
“Buat  apa  nak  ajak  awak  makan?  Kalau  awak  makan  sedap,  bukannya  nak  ingat  saya.  Balik-balik  si  Leha  patah  leher  tu  jugak  yang  awak  sibukkan.”  aku  menjelingnya  geram.
“Kau  jealous  erk?”  soalnya  dengan  kening  terangkat-angkat.
“Tak  ada  masa.”  Aku  menjelingnya  terbalik.
“Eleh.  Nampak  sangat  kau  jealous.”  Yakin  benar  dia.  Tak  ada  masa  aku  nak  cemburu!  Bukan  dapat  apa  pun.
“Saya  cakap  benda  yang  betul.  Buat  apa  nak  makan  ajak  awak?  Awak  makan  apa-apa  tak  pernah  ajak  saya.”  aku  mengulang  kata-kataku.  Dia  terdiam  seketika.
“Okay,  salah  akulah  tak  ajak  kau  makan.”  ujarnya  tanpa  riak  bersalah.  Mengaku  salah  tapi  riaknya?  Tak  bersalah.  Tak  faham  aku.  Memang  aku  takkan  pernah  faham  lelaki  macam  dia  ni.  Pelik!
Dia  mencapai  pisau  di  atas  pangkin  dan  mengambil  sebiji  buah  mangga  lalu  dikupas-kupasnya  laju.  Aku  pula  yang  terasa  seriau  melihat  kepantasan  dia  menggunakan  pisau.  Tak  takut  terhiris  tangankah?
Sesudah  itu,  dia  membasuh  buah  tersebut  di  paip  yang  berdekatan  sebelum  kembali  duduk  di  sebelahku.  Macam  itu  aje?  Aku  tak  pelawa  pun  boleh  pula  dia  menyibuk.  Buah  mangga  di  tangannya  dihirisdan  sesekali  buah  tersebut  dihulurkan  kepadaku.  Aku  menyambut  dan  mencicah  sebelum  menyuap  ke  mulut.
“Cicahkan  untuk  aku.”  dia  meminta  sambil  tangannya  sibuk  menghiris  buah  itu.  Aku  menurut.  Ambil  sehiris  buah  mangga  muda  dan  cicahkan  untuk  dia. 
“Suapkanlah.  Itu  pun  nak  kena  bagitau  ke?”  soalnya  kerek.  Aku  mendengus.
“Awak  bukannya  tak  ada  tangan  sampai  tak  boleh  nak  suap  sendiri.”  aku  mencemik. 
“Aku  pegang  buah  ni.”  dia  memberi  alasan.
“Awak  boleh  letak  aje  dulu  buah  dan  pisau  tu  ke  tepi.”  aku  menyangkal  kata-katanya.  Dia  nak  aku  suap?  Sorry!  Kalau  dia  Aaron  Aziz,  baru  aku  suapkan.  Tak  payah  suruh  pun  terus  aku  suapkan.  Buah  di  tangan  masih  tidak  aku  suapkan  ke  mulutnya.  Dia  meletakkan  buah  mangga  dan  pisau  ke  dalam  dulang  lalu  diangkat  tanganku  dan  dibawa  ke  mulutnya.
“Terima  kasih  suapkan  aku.”  ujarnya  bersahaja. 
Ternganga  aku.  Heeee.  Kenapa  dengan  dia  ni?!  Bila  masa  aku  suapkan  dia?  Kadang-kadang  aku  tak  percaya  dengan  cerita  mak.  Waktu  kecil-kecil  aku  dulu,  aku  sangat  manja  dengan  Aizat.  Manja  sampai  selalu  tidur  di  ribanya.  Itu  waktu  kecillah.  Aku  pun  lupa.  Pernah  ke?  Eee,  tak  rela  nak  membayangkannya  sekarang.
“Gila!”  aku  menjelingnya. 
“Bakal  laki  kau  jugak  yang  gila  ni.”  redha  sahaja  dia  dipanggil  gila. 
Setelah  puas  aku  makan,  aku  bangkit  meninggalkan  dia  dan  alat-alatan  yang  aku  bawa  tadi  di  atas  pangkin  itu.  Biarlah  dia  yang  bawa  masuk.  Kali  ini  tangan  kiriku  direntap  kuat  sehingga  aku  terduduk  ke  ribanya.  Cepat-cepat  aku  bangun.
“Heeee,  awak  ni  kenapa?  Gatal  sangat!”  aku  memarahinya  sambil  tangan  kanan  menampar  kuat  bahunya.  Dia  hanya  tersenyum  senget.  Tangannya  masih  tidak  melepaskan  tanganku.
“Biarlah.  Aku  suka  kau  duduk  kat  riba  aku.”  dia  jawab  sambil  menyumbat  sepotong  buah  mangga  muda  ke  mulutnya.  Dia  mengunyah  dengan  muka  tak  ada  perasaan.  Geram  pula  aku  melihat  muka  dia  ni.  Kalaulah  dia  pacat,  nak  aje  aku  tabur  garam  dekat  dia  bagi  tamat  riwayatnya!  Tapi...  sanggup  ke  aku  nak  tengok  dia  mampus?  Gulp!  Eh?  Aku  ni  kenapa?
“Eee,  gatal!”  aku  menjelingnya. 
Aku  cuba  melepaskan  tanganku  dari  pegangannya  namun  tak  berjaya.  Dia  pegang  aku  sampai  timbul  urat!  Kasar  sangat  dia  ni.  Apalah  nasib  aku  bakal  bernikah  dengan  orang  kasar  macam  dia  ni?
“Awak  ni  kasarlah!”  aku  memarahinya.
“Memanglah  kasar.  Aku  lelaki.  Takkan  kau  nak  aku  jadi  lembut  macam  sotong  pulak!”  dia  menjawab  selamba. 
Aku  menahan  diri  dari  tergelak.  Tak  dapat  bayangkan  kalau  dia  betul-betul  selembut  sotong.  Warghh!  Keadaan  dia  sekarang  adalah  lebih  baik!  Aku  lihat  dia  juga  menahan  diri  dari  tersenyum.  Kenapalah  payah  sangat  nak  tengok  dia  senyum  ya?  Kadang-kadang  aku  fikir  dia  ni  terlalu  menjaga  ego  dia  yang  melangit  tu.
“Aizat,  lepaslah.  Apa  kata  orang  nanti.”  aku  merungut.
“Diorang  akan  kata,  kau  dengan  aku  memang  patut  menikah  cepat-cepat.”  dia  berbisik  perlahan  sambil  tersenyum  dan  mengenyitkan  matanya. 
Subhanallah!  Manisnya  senyuman  dia.  Patutlah  dia  payah  senyum.  Untungnya  aku  dapat  melihat  senyumannya.  Aku  tiba-tiba  tersedar.  Dah  lama  aku  perhatikan  dia  sampai  senyumannya  mati  merenungku.  Berdebar  sungguh  hati  aku!
“Tak  ingin  saya  menikah  dengan  awak!”  aku  merungut  perlahan.  Tak  pasti  dengan  hati  sendiri.  Benarkah  aku  tak  ingin?
“Ye  ke  tak  ingin?”  soalnya.  Aku  mendengus.
“Kau  duduk  semula,  baru  aku  lepas  tangan  kau.”  dia  berkata  separuh  berbisik.  Aku  menurut  lambat-lambat.  Kenapalah  aku  mudah  terpukau  dengan  dia?  Ilmu  apa  dia  pakai  entah?
“Melur,  maksud  aku,  duduk  kat  tepi  aku.  Bukan  atas  riba  aku.”  dia  menegur. 
Mataku  terbuntang.  Ya  Allah!  Aku  duduk  elok  kat  atas  riba  dia!  Apa  ni,  Melur?!  Gatalnya  kau!!  Cepat-cepat  aku  duduk  kat  tepi  dia  dan  memandang  ke  arah  lain.  Dia  tergelak  kecil.  Sungguh,  aku  nak  tengok  sangat  muka  dia  sedang  gelak  tapi...  aku  malu.
“Aku  faham  keinginan  kau  untuk  duduk  atas  riba  aku,  Melur.  Tak  apa.  Tak  lama  lagi  dah...”  dia  berkata  meleret.
“Aizat,  tolong  jangan  perasan!”  aku  mendengus  sambil  tangan  kucepuk  ke  belakang  badan  dia  secepat  mungkin.  Dia  tergelak  akhirnya.  Aku  pandang  dia.  Ternganga.  Terkejut  melihat  dia  gelak.  Bila  dia  perasan  aku  ralit  perhatikan  dia,  terus  dia  diam.
“Kenapa  kau  pandang  aku  macam  tu?”  dia  menyoalku.  Kekok.
“Suka  tengok  awak  gelak  macam  ni.”  aku  mengaku.  Serius,  terpukau!
Well...  aku  hanya  gelak  dengan  orang  yang  aku...”  dia  terhenti.
“Orang  yang  awak  apa?”  soal  aku  tak  sabar.
“Orang  yang  aku...”  jeda.  “Ah!  Biarlah!”  dia  mendengus.  Aku  terdiam  sahaja.  Malas  nak  mendesak.  Orang  yang  dia  suka  buli.  Aku  tahu  sangat,  itu  jawapan  dia.  Tentu  dia  tak  sampai  hati  nak  bagitahu  aku  macam  itu.
“Kenapa  kau  diam?”  soalnya.
“Kenapa  awak  suruh  saya  duduk  balik?  Awak  nak  apa?”  soalku.
“Aku  nak  kau.”  jawabnya  tanpa  memandangku.  Dup!  Berdebar  jantung.
“Apa  kena  dengan  awak  ni  Aizat?!”  terberdiri  aku  mendengar  kata-katanya.  Dia  tersenyum.  Tanganku  ditarik  agar  duduk  kembali.  Dan  aku  pun  terduduk  kembali  di  atas  pangkin  itu.
“Jangan  bagitau  aku  yang  jantung  kau  dah  berdebar  menyebut  nama  aku.”  ujarnya  sambil  tergelak  kecil.  Aku  jadi  pelik  dengan  dia  ni.  Bukan  main  ceria  sangat  dia  ni?  Entah-entah  dia  ni  dah  buang  tabiat  nak  mampus?  Heee,  jauh-jauhkanlah.  Aku...  tak  sanggup  kalau  dia  mati!  Memanglah  aku  tak  suka  dia  tapi  tak  adalah  sampai  doakan  yang  tidak-tidak.
“Heee,  tak  ada  masa  nak  layan  awak  ni!  Mental!”  jeritku  geram.  Aku  berdiri  dengan  spontan.  Sakit  hati  usah  dikata.
“Di  hati  ini  tempatmu,  bunga  melur...  bukan  di  taman  yang  indah,  bunga  Melur...” dia  menyanyi  lagu  Tan  Sri  P.  Ramlee  itu  sambil  memejamkan  matanya  dan  melekapkan  tapak  tangannya  ke  dada.  Tapi  liriknya  digubah  sekali  lagi.  Heee.  Aku  tak  faham  betul  dengan  dia  ni!  Kenapa  dia  jadi  macam  ni?  Dia  buat  aku  berdebar!  Takkanlah  dia  suka  aku?  Mengarut!
“Aizat!  Tolonglah  jadi  normal!”  aku  bersuara  geram.
“Laaa,  kalau  aku  jadi  normal,  kau  pulak  yang  menangis.”  dia  bersuara  dengan  muka  tenangnya  itu.  Aku  mendengus.
“Saya  lebih  rela  menangis.”  aku  berkata  selamba.
“Aku  tak  rela  nak  terus  buat  kau  menangis.”  jawabnya  pula. 
Heee,  dia  mendebarkan  hati  aku  sangat-sangat  ni!  Kenapa  dengan  Aizat  ni?!  Mana  pergi  perangai  samurai  dia?  Ini  lagi  ganas  dari  samurai  tahu  tak?!  Seramnya!  Aku  cepat-cepat  meninggalkan  dia  di  situ.  Lantaklah!  Mood  dia  tengah  senget  tu.
Dapat  aku  dengar  dia  tergelak  sakan.  Mengejek  akulah  tu.  Malas  aku  nak  pusing  tengok  dia.  Buat  jantung  aku  semput  mengepam  darah  saja.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design