HANTU PUNYA BOS! ( Bab 6 )



Bab  6
“ABBY,  ibu  rindukan  anak  ibu  ni.  Sihat  ke?”  suara  lembut  di  hujung  talian  menggetarkan  naluri  Abby.  Dia  terlalu  rindukan  ibunya.  Baru-baru  ini  dia  ada  menelefon  ibunya  kerana  dia  ingin  mendapatkan  berita  tentang  si  ibu  tetapi  ibunya  tidak  mengangkat  sebarang  panggilan  daripadanya.  Jadi  dia  menelefon  abahnya  pula.  Abah  pula  tidak  banyak  bercakap.  Tapi  abah  kata  keadaan  semuanya  baik-baik  sahaja.  Jadi  Abby  mula  berasa  lega.
“Abby  sihat  bu.  Ibu  pulak  macam  mana?”  Abby  menyoal  ibunya  di  dalam  sendu.  Bukannya  dia  tidak  boleh  balik  ke  kampung  yang  terletak  di  KL itu  juga  tetapi  dia  yang  segan  sendiri.  Dia  tiada  wang  atau  cenderahati  untuk  dihulurkan  kepada  ibu  dan  ayahnya  nanti.  Dia  sudah  tidak  bekerja  lagi  sekarang.
“Ibu  macam  ini  ajelah.  Abby,  dah  dapat  kerja  ke  dik?”  ibunya  menyoal  lagi.  Ibunya  memang  sentiasa  memanggilnya  dengan  panggilan  manja  sebegitu.  Maklumlah,  dia  itukan  anak  bongsu  dalam  keluarganya.
“Belum  lagi  ibu.  Nanti  adik  usahakan  ya?  Ibu  meniaga  tak  sekarang?”  soalan  Abby  kali  ini  dibalas  dengan  keluhan.
“Itulah.  Ibu  tak  meniaga  ni.  Dah  seminggu  lebih,”  ibunya  bersuara  lagi.  Lirih.  Tentu  ibu  sudah  kehabisan  wang!  Macam  mana  ni?  Aku  belum  mendapatkan  pekerjaan  lagi.
“Lah,  kenapa  ibu  tak  beritahu  awal-awal?  Apa  yang  menyebabkan  ibu  tak  meniaga  lama  macam  tu?”  Abby  menyoal  lagi.  Prihatin  sekali  nadanya.  Ibunya  mengeluh.  Aik,  soalan  dia  langsung  ibunya  tak  menjawab.  Dia  dapat  menghidu  sesuatu.
“Ibu  sakit  lagi?”  Abby  menyoal.  Lama  ibunya  mendiamkan  diri.  Abby  tahu  akan  jawapannya!  Ibunya  memang  sakit  dan  dia  langsung  tak  diberitahu.
“Tidak,”  ibunya  menjawab  sepatah.
“Ibu  jangan  tipu  adik,”  Abby  menegaskan  suaranya.  Keluhan  ibu  di  hujung  talian  membuktikan  telahannya.  Abby  menangis!

“BABE,  aku  rasa  aku  nak  terimalah  tawaran  bekerja  di  tempat  bos  hantu  kau  tu,”  Abby  akhirnya  memberi  kata  putus  buat  sahabatnya.  Matanya  sembab  akibat  menangis  terlalu  lama  malam  tadi.  Diela  tersenyum  lebar.  Kata-kata  Abby  itu  umpama  bulan  jatuh  ke  riba,  duit  jatuh  ke  dalam  kocek!  Dia  sedang  ketandusan  idea  untuk  memberi  alasan  kepada  bosnya  yang  garang  itu.
“Kau  tak  menyesal  ni?”  soal  Diela  yang  sudah  tersengih  sehingga  ke  telinga  itu. 
Abby  mengangguk  lambat-lambat.  Separuh  hatinya  seperti  menyuruh  untuk  dia  menerima tawaran  kerja  itu  dan  separuh  lagi  melarang  keras.  Gilalah!  Kau  dahlah  melatah,  berani  ke  kena  jerkah  hari-hari?  Silap  hari  bulan  kau  yang  menjerkah  bos  kau  semula,  Abby!  Hati dia  memberi  amaran.  Abby  menelan  liur.  Alamak.  Pahitnya!  Dia  perlukan  kerja,  tapi  kondisi  dia  juga  tidak  berapa  elok.  Dia  melatah  agak  teruk!
Sure?”  Diela  menyoal  Abby  sambil  menjungkit-jungkitkan  keningnya.  Abby  menggeleng-gelengkan  kepalanya  laju  tanda  tidak  pasti  dengan  keputusan  yang  dibuatnya.
“Aku  tak  sure.  Langsung  tak  sure!  Aku  cakap  betul  je,  aku  terdesak  sangat  nak  bekerja  kat  situ.  Kalau  tak  sebab  terdesak,  memang  haram  aku  tak  jejak  kaki  ke  situ!”  Abby  bersuara  bengang.  Dia  memicit-micit  dahi  yang  terasa  pening  tiba-tiba  itu.  Tidak  tahu  hendak  membuat  keputusan  yang  bagaimana.
“Alahai,  awat  tetiba  emo  ni  kawan?”  Diela  menyoal.
“Aku  geram.  Ibu  aku  masuk  hospital  baru  ni  dia  tak  beritahu  aku.  Takut  aku  risaulah  apalah.  Bila  aku  tanya  pasal  dia  punya  bisnes,  boleh  dia  jawab,  ibu  dah  lama  tak  meniaga.  Geram  mana  aku?  Habis,  kalau  aku  tak  berikan  ibu  aku  duit,  apa  ibu  aku  nak  makan?  Sudahlah  duit  Along  aku  beri,  ibu  aku  dah  habiskan  bayar  bil  rawatan  dia.  Langsung  tak  cerita  kat  aku.  Sedih  weh.  Macam dianaktirikan  pulak  aku  rasa,”  Abby  berkata  geram.  Terkilan  sebenarnya  kerana  dia  langsung  tidak  tahu  menahu  nasib  ibunya.
Air  matanya  mula  berlinang.  Rasa  macam  dirinya  tidak  penting  sahaja  buat  ibunya.  Mana  boleh  ibunya  merahsiakan  perkara  penting  seperti  itu.  Dia  berhak  tahu  juga!  Diela  berusaha  menenangkan  sahabat  karibnya.
“Wey,  janganlah  cakap  lagu  tu.  Ibu  tu  duk  risau  kalau  kau  tau,  kau  duk  abaikan  makan  minum.  Aku  tau  sangatlah  ibu  kau.  Dia  macam  ibu  aku  sendiri  dah.  Usah  sedih-sedih  na?”  dia  memujuk  Abby.  Cis,  mentanglah  tunang  dia  orang  utara.  Boleh  dia  berlagu  tu  lagu  ni  dengan  aku?  Getus  Abby  di  dalam  hati.
“Aku  sedihlah,  pasai  dia  selalu  sangat  biaq aku  jadi  orang  yang  terakhir  tau  pasai  kesihatan  dia.  Awat,  aku  ni  bukan  anak  dia  ka?  Awat  dia  layan  aku  lagu  ni?”  ambik  Abby,  dengan  kau-kau  sekali  dah  terikut  cakap  loghat  orang  Utara!  Diela  menelan  senyum.  Alahai.  Comel  sungguh  sahabat  karibnya  ini. 
“Kau  ni,  think  positive  dear!  Okeylah,  sekarang  ni,  kita  abaikan  dulu  bab  yang  makan  hati  sentap  urat  sendi-sendi  tu  semua.  Sekarang,  kau  kena  buat  keputusan  rasmi,  kau  nak  atau  tidak  bekerja  dekat  situ?  Aku  tanya  sekali  aje  ni,  lepas  tu,  aku  tak  nak  mau  tanya  dah.  Aku  cari  hak  lain  yang  mana  nak  bekerja  kat  situ,”  Diela  menyoal  dengan  nada  mengugut.  Eleh,  bukannya  dia  boleh  mencari  pengganti  tempatnya  dalam  masa  terdekat  ini.  Abby  mengeluh.
“Kalau  aku  cakap  tak,  lepas  ni  aku  nak  makan  apa  pulak?  Aku  bukannya  anak  raja  yang  boleh  duduk  goyang  kaki.  Aku  kena  cakap  ya  jugalah  dalam  terpaksa,” Abby  bersuara  parau. 
“Kau  jangan  risau.  Aku  boleh  jadi  sifu  kau  nanti.  Kau  BBM  aku  aje  apa  yang  kau  kena  buat  dan  aku  akan  balas  terus.  Terus!”  Diela  mengulangi  kata-katanya  dengan  nada  yakin.  Abby  rasa  bersemangat  mendengar  kata-kata  Diela  itu.  Dia  menganggukkan  kepalanya  dengan  semangat  yang  mula  berkobar-kobar. 

“SIAPA  nama  awak?”  Arrayyan  menyoal  sinis.  Dia  memandang  Abby  dari  atas  sehingga  ke  bawah.  Lagaknya,  tersangatlah  bongkak.  Buat  apa  dia  tanya  nama  lagi?  Bukan  ke  Diela  dah  beritahu  dia  pasal  aku?  Siap  disertakan  dengan  resume  lengkap  lagi.  Abby  menggerutu  di  dalam  hati.
Abbysebenarnya  tidak  tahu  nak  kata  apa.  Dia  tergagap-gagap.  Kenapalah  Diela  tidak  memberitahunya  dengan  lebih  spesifik  tentang  ketampanan  bosnya  ini.  Sumpah  air  liurnya  hendak  meleleh  keluar  apabila  melihat  wajah  tampan  Arrayyan.  Matanya  yang  bundar  berwarna  kelabu dan  berbulu  lebat.  Mata  yang  kuyu  sedikit.  Cantik!  Lelaki,  kalau  dah  matanya  cantik,  maka  dia  akan  selamanya  cantik  di  mata  Abby.  Betul  ke?
Beralih  pula  ke  hidung  mancung  mencacaknya.  Alahai.  Kalau  ada  hidung  macam  ini,  baik  aku  nak  buat  frame  aje.  Getus  hati  Abby.  Cantiknya.  Terpacak  elok.  Bibirnya  yang  bergerak-gerak  lembut  kelihatan  sangat  sesuai  dengan  setiap  isi  mukanya.  Tidak  besar  dan  tidak  kecil.  Sedang-sedang  sahaja.  Eh,  kejap,  bibirnya  yang  bergerak-gerak?  Bergerak?!!
“Saya  tanya  awak,  apa  nama  awak  cik?  Awak  tak  nak  perkenalkan  diri  awak  kepada  pekerja  semua  ke?”  Arrayyan  mengulangi  soalannya  tadi.  Kali  ini  nadanya  kedengaran  begitu  tegas.  Abby  tersedar  dari  lamunannya.  Aduhai.  Kereknya  bos  aku  ni. 
“Nama  saya  Nur  Baity  Jannati  binti  Razali,”  jawab  Abby  kalut. 
“Hai,  takkan  nak  panggil  Nur  Baity  Jannati  binti  Razali?  Sempatlah  client  menciput  lari  dulu  daripada  mendengar  nama  panjang  awak  tu,”  wajah  Abby  bertukar  kelat.  Kan  dah  kena  sebutir!  Aduhai.  Semua  pekerja  di  hadapan  mereka  menahan  senyum.  Awal-awal  lagi  dah  kena  sound.  Macam  tak  percaya  sahaja  Abby  bahawa  lelaki  inilah  insan  yang  sering  dikutuk  Diela  selama  ini.
Muka  macam  baik  aje?  Tapi,  luaran  kan?
“Err.  Awak  semua  boleh  panggil  saya  Abby.  A-B-B-Y,”  Abby  menjawab  pula.  Satu  soalan  ditanya,  satu  soalan  dijawab.  Begitulah  keadaan  dia  dari  tadi.  Bercakap  sambil  memandang  sekilas  ke  arah  pekerja-pekerja  Arrayyan  yang  tidak  berkelip  memerhatikan  dia  macamlah  dia  terlepas  dari  Zoo  Melaka.  Dia  hanya  mampu  tertunduk  menekur  lantai.  Kekok  sangat!  Beberapa  kali  jari  yang  sama  dipatah-patahkan.  Itu  tabiat  dia  ketika  sedang  menggelabah.  Riak  sahaja  nampak  tenang  sedangkan  lutut  dah  nak  tercabut  sebenarnya.
“Cik  Abby,  saya  rasa  nak  cekik  awaklah.  Beritahulah  kedudukan  awak  dekat  sini  sebagai  apa?  Lagi,  umur  awak,  status  dan  sebagainya.  Saya  rasa,  kat  dalam  ni  ramai  pekerja  yang  bujang  sibuk  nak  tahu  tentang  awak!”  sinis  lagi.  Abby  rasa  macam  tertelan  tanah.  Arrayyan  menyeluk  kedua  belah  tangannya  ke  dalam  kocek  dan  kepalanya  menunduk  ke  bawah  memandang  kasutnya  yang  hitam  berkilat.  Segak  sekali  pandang.  Dua  kali  pandang,  masih  segak  lagi.  patutlah  tak  kahwin  sampai  ‘tua’.  Bersikap  perfectionist,  plus,  dia  memang  perfect.  Nak  cari  bini  pun  kena  fikir  banyak  kali!
‘Lagak  lelaki  ego,  begitulah!’  desis  hati  kecil  Abby.  Arrayyan  berdeham.  Abby  tersedar  dari  khayalannya. 
“Saya  minta  maaf,  tuan!”  Abby  meminta  maaf  daripada  Arrayyan. 
“Jangan  panggil  saya  tuan  sebab  awak  bukan  bibik  saya.  Saya  pun  tak  pegang  pangkat  Inspektor  atau  Kapten  kat  sini  rasanya,”  kena  lagi!  Abby  menahan  rasa  sabarnya  di  dalam  hati.  Semakin  menggila  hinggutan  bahu  pekerja-pekerja  di  situ  yang  menahan  tawa.  Salahkah  kalau  dipanggil  Tuan? 
“Perkenalkan  diri  awak!”  arahan  tegas  tetapi  perlahan  daripada  Arrayyan.  Abby  mengangguk  tanda  faham.
“Baiklah  bos,  hai  semua...”  belum  sempat  Abby  menyambung  ucapannya,  Arrayyan  memotong.
“Hai?  Sepatutnya  sebagai  orang  islam,  mulakan  ucapan  awak  dengan  memberi  salam,”  Arrayyan  masih  lagi  bertindak  sebagai  guru  Pendidikan  Moral  yang  mencari  kesalahan  pekerjanya.  Sabar  Abby  ya?  digenggam  geram  jemarinya.  Nafas  sudah  turun  naik.  Dari  tadi  Arrayyan  asyik  mencari  kesalahannya.
“Dah  bos  potong  saya  cakap!  Macam  mana  saya  nak  ucap  salam?!”  ternyata  Abby  tidak  dapat  menahan  sabarnya.  Alahai.  Abby  itu  tersangatlah  garang  sebenarnya!  Semua  pekerja  terdiam  mendengar  amarah  Abby  itu.  Tentu  di  dalam  hati  mereka  sudah  berdebar-debar.  Berani  betul  Abby  melawan  kata  bos?  Arrayyan  sendiri  pun  bagaikan  ternganga  dengan  jawapan  keras  daripada  Abby  itu.  Wah! 
“Awak  melawan  cakap  saya?!”  Arrayyan  membuntangkan  matanya  tidak  percaya.  Abby  menunduk.  Dia  gigit  bibirnya  separuh.  Aduhai.  Ke  mana  perginya  kesabaran  hati  yang  dipupuk  sejak dia  menggenyeh  mata  yang  terkatup  pagi  tadi?  Hilang  dibawa  aruskah?
“Maaf,  maafkan  saya  bos,  saya  dah  terbiasa  bercakap  dengan  kawan  saya  macam  tu.  Maaf,”  pinta  Abby  kalut.  Janganlah!  Dia  betul-betul  memerlukan  kerja  ini!  Dia  tersangat  perlukan  kerja  ini.  Dengan  keadaan  ibunya  yang  tak  berapa  sihat  itu  membuatkan  dia  dihurung  rasa  bersalah  kerana  tidak  dapat  memberikan  wang  belanja  buat  ibunya.
“Itulah.  Kawan,  dengan  bos,  besar  bezanya!  Lain  kali,  fikir  dahulu  dengan  siapa  awak  bercakap.  Bukan  main  hentam  sahaja.  Saya  tak  nak  perkara  ini  berulang  lagi.  Memandangkan  hari  ini  hari  pertama  awak  bekerja  di  sini,  jadi  saya  akan  menahan  rasa  sabar  saya.  Kalau  besok,  sabar  saya  menghilang,  jangan  berhenti  secara  drastik.  Sampai  ke  lubang  cacing  saya  cari  awak,”  kereknya  nada  dia.  Rasa  nak  sedekahkan  batu  kat  dagu  dia  biar  terbelah  dua.
“Maafkan  saya,  bos,”  Abby  meminta  maaf  lagi.  Padahal  di  dalam  hatinya  sudah  berbakul  sumpah  seranah  ditadahkan  untuk  bos  kereknya  itu.
“Baik,  sambung  apa  yang  tergendala  tadi,”  Arrayyan  bersuara.  Abby  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Dia  kembali  menghadap  pekerja  yang  setia  menanti  ucapan  pengenalan  daripadanya.
“Assalamualaikum.  Saya  Nur  Baity,  kalian  semua  boleh  panggil  saya  Abby.  Saya  berumur  dua  puluh  lima  tahun.  Status  saya  bujang,  masih  belum  bertunang  dan  belum  berkahwin.  Saya  bekerja  di  sini  sebagai  PA  kepada  Encik  Arrayyan  binti  Dato’  Zainuddin  menggantikan  tempat  sahabat  karib  saya  Nor  Adilah  binti  Mukhtar,”  Abby  memperkenalkan  dirinya  dengan  tenang.
Pekerja  yang  lain  dilihatnya  sedang  terkekeh-kekeh  ketawa.  Dia  pelik.  Arrayyan  sudah  menggaru-garu  dagunya.  Matanya  memandang  Abby  dengan  tajam  bagaikan  sedang  mengancam  ‘habitat’  dan  keselesaan  Abby.  Abby  tertanya-tanya  di  dalam  hatinya,  hey,  why  are  they  acting  so  weird?’ 
“Sebut  balik  nama  penuh  saya,”  Arrayyan  mengeluarkan  arahannya.  Tegas.  Lah  kenapa  pulak?  Arrayyan  dilihatnya  sedang  mengurut  dagu  yang  berjambang  nipis  itu.
“Encik  Arrayyan  binti...  eh!  Maaf!  Maaf!  Encik  Arrayyan  bin  Dato’  Zainuddin.  Ya  Allah  bos,  saya  minta  maaf  sesangat!”  Abby  bersuara  serba-salah  setelah  menyedari  kesalahannya.  Dia  menekup  mulutnya  yang  terlopong  dengan  tangan  kanannya.  Pekerja-pekerja  lain  sudah  terbahak  ketawa.  Kecoh  pejabat  itu  dengan  gelak  ketawa  mereka.  Abby  gigit  bibir.  Muka  Arrayyan  sangat  menakutkan!
“Ada  saya  suruh  awak  semua  gelakkan  saya?!”  mencerlung  mata  Arrayyan  memandang  ke  setiap  mata  pekerjanya.  Semua  terdiam  dan  tertunduk  menahan  gelak.
“Dan  awak  pulak,  Abby,  mentanglah  saya  cakap  hari  ini  saya  kawal  kemarahan  saya,  berani  awak  memperlekehkan  saya?!”  Arrayyan  menatap  anak  mata  coklat  bundar  milik  Abby. Abby  rasa  bagaikan  tertelan  pasir.  Alamak!  Tajamnya  anak  mata  Arrayyan.  Arrayyan  mengalihkan  pandangan  matanya  ke  arah  pekerja-pekerjanya  pula.
‘Diela  ni,  aku  suruh  cari  pekerja  yang  telinganya  tak  besar  macam  dia,  dia  bantai  cari  pekerja  yang  bermata  bulat  macam  mata  Koala  pulak  dah!  Takut  aku  nak  menengok  matanya!’  Arrayyan  mengomel  di  dalam  hati.  Debaran  di  dada  menyurut  perlahan-lahan.
“Maaf  bos,  saya  tak  sengaja.  Bukan  niat  saya  hendak  memperlekehkan  bos!”  Abby  bersuara  dengan  kalut.  Keningnya  bertaut.  Hari  pertama  bekerja  pun  dia  dah  mencari   pasal  dengan  Arrayyan.  Bukannya  dia  sengaja  pun.  Arrayyan  tersenyum  sinis.
“Tak  sengaja  konon,”  dia  tidak  memandang  langsung  ke  arah  Abby.  Lebih  selesa  merenung  pekerja-pekerjanya  yang  lain.  Tangan  masih  di  dalam  kocek.  Sekejap-sekejap  dibawa  keluar  sekadar  untuk  mengurut  dagu  dan  kening.  Lelaki  ego!
“Betul  bos!”  Abby  menegakkan  lagi  kenyataannya.  Arrayyan  mengangguk  perlahan-lahan.  Rimas  apabila  mendengar  suara  Abby.  Bersungguh-sungguh  Abby  membela  dirinya  membuatkan  dia  malas  melayan. 
“Sudah,  sekarang,  semua  boleh  sambung  bekerja.  Saya  nak  awak,  Abby,  sediakan  air  kopi  dalam  cawan  saya.  Cawan  yang  paling  besar!”  arah  Arrayyan  dan  terus  dia  memboloskan  dirinya  ke  dalam  bilik  pejabatnya.Semua  pekerja  berkerumun  mengelilingi  Abby  menghulurkan  salam  perkenalan.
“Hai,  nama  akak,  Rozieana.  Abby  boleh  panggil  akak,  Kak  Rozie,”  Rozie  memperkenalkan  dirinya  terlebih  dahulu  bersama  huluran  salam.  Abby  menyambut  dengan  senyuman  mesra.  Jelas  lesung  pipit  kirinya  yang  dalam  itu.  Tentu  ada  pekerja  lelaki  bujang  yang  bakal  terpesona  dengan  keayuannya  nanti.  Atau  dia  dah  kahwin?  Hehee..
“AkuSuzanna  dan  ini  partnerakuAzham,”  Suzanna  memperkenalkan  dirinya  dan  dia  turut  memperkenalkan  Azham  yang  berdiri  segak  di  sebelahnya. 
Azham  tersenyum  cuma.  Abby  membalas  senyuman  Azham.  Abby  berkenalan  dengan  ramai  pekerja  di  situ.  Ada  yang  bernama  Fatin,  Alia,  Natasha,  Maira,  Siti  dan  bermacam  lagilah  nama.  Penat  dia  diserbu  ramai  orang.  Tidak  kurang  juga  dengan  jejaka  bujang  di  situ.  Setelah  hampir  lima  minit  diserbu  pekerja-pekerja  di  situ,  Arrayyan  muncul.
“Mana  kopi  saya?!”  Arrayyan  menyoal  tegas.  Semua  menciput  lari  ke  tempat  masing-masing  sebaik  sahaja  Arrayyan  mula  bersuara.  Bukannya  kuat  mana  seperti  yang  Abby  sangkakan.  Mana  ada  ribut  petir  taufan  apa  pun?  Tipu  aje  lebih  Diela  ni.
“Baik  bos,  saya  buatkan  sekarang!”  Abby  bersuara  lantas  berlari  ke  pantri  dengan  lajunya.  Dia  harus  menyediakan  air  kopi  untuk  bosnya  dengan  cepat  sebab  Diela  pernah  berkata  bahawa  bosnya  tidak  suka  menunggu.  Tiada  sesiapa  yang  suka  menunggu...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design