Selamat Malam, Cinta 1

BAB  1

Tersimpul  indah  ikatan  ini,
Tersimpul  sudah  di  hentian  nurani.

“SELAMAT  pengantin  baru,  Irqin!”  pipiku  dikucup  kiri  dan  kanan.  Aku  tersenyum  bahagia  sambil  menunduk  hormat.  Tubuhnya  yang  kian  berisi  itu  kuraih  ke  dalam  pelukan.  Lama.

“Terima  kasih,  Farah.”  ucapku  terharu.  Dia  sahabat  karibku  yang  menetap  di  luar  negara  kini  atas  alasan  mengikut  si  suami  yang  bekerja  di  sana.  Sungguh  aku  tak  menyangka  bahawa  dia  sudi  hadir  juga  walaupun  menelan  belanja  yang  banyak  untuk  membeli  tiket  buat  seisi  keluarganya.

“Rindu  kat  kau,  Qin!”  luahnya.  Air  mata  mengalir  dari  pelupuk  matanya.  Aku  ikut  menangis.  Terharu.  Ya,  aku  juga  merinduinya.  Setiap  hari,  pasti  kami  akan  berhubung  melalui  Skype  meskipun  jarak  kami  jauh  beribu  batu.  

“Aku  rindukan  kau  juga.”  aku  mengesat  air  mataku  dengan  menggunakan  tisu.  Bimbang  solekan  terjejas.  Ini  hari  bahagiaku. 

“Bertuahnya  aku  ada  kawan  macam  kau.  Sanggup  kau  terbang  balik  semata-mata  untuk  attend  wedding  aku.  Terharu  sangat!”  air  mataku  mengalir  lagi.  Dia  ikut  menangis.

“Kau  cakap  seolah-olah  aku  ni  bini  Superman  pulak  main  terbang-terbang  ni.  Mana  boleh  aku  tak  datang.  Best  friend  forever  aku  nak  kahwin!  Gilalah  kalau  aku  tak  pergi.  Kau  sentiasa  ada  untuk  aku,  takkan  aku  tak  ada  untuk  kau?”  soalnya  pula.  Terharunya  aku!  Air  mata  semakin  banyak  pula  mengalir  dek  rasa  terharu  dengan  kesungguhan  sahabat  karibku  ini.

“Habis  mekap  aku!”  aku  mengutil  lengannya  dengan  tangisan  bersisa.  Dia  tergelak.

Not  my  fault.  Kau  yang  cengeng.  Dah  aku  berjangkit  sama.”  dia  tergelak  dengan  air  mata  yang  masih  bersisa  di  pipi.

You  buat  perempuan  yang  I  sayang  menangis.  You  ni  memang  nak  kena.”  pinggangku  dirangkul  dari  belakang.  Dia  datang  bersama  senyuman  manisnya.  Dia,  Encik  Rasydan,  bekas  majikanku  dulu.  Farah tergelak  sahaja  mendengar  kutukan  Rasydan.  Dia  dengan  Rasydan  pernah  berkenalan  dulu.  Jadi,  tidaklah  mereka  kekok  berbual  dan  bergurau.

“I  tak  sengaja!”  Farah  berkata  sambil  mengesat  air  matanya  yang  masih  bersisa  dengan  ibu  jari. 

“Banyaklah  you  punya  tak  sengaja.  Sayang  berbual  apa  ni?  Kenapa  sampai  menangis  ni?”  soalnya  sambil  merenung  anak  mataku.  Aku  tersenyum.  Sejuk  sungguh  mata  hati  memandang  dia.  Manis  sekali  orangnya.

I’m  just  telling  her  how  much  that  I’ve  missed  her.”  aku bersuara.  Berbisik  ke  telinganya  dan  dia  menunduk  sedikit  dek  kerana  perbezaan  ketinggian  kami.  Kemudian  dia  berkerut  sedikit.

“Cakap  rindu  pun  menangis?”  soalnya  tidak  percaya.

Yup.  We  both  girls.  Ah  hem...  women!  Faham-faham  ajelah.”  jawab  Farah  sambil  mengangkat  keningnya.  

That’s  why  I  never  understand  women,  my  dear.”  ujarnya  berlawak  sambil  mencuit  daguku.  Farah  tersengih.  Aku mengutil  lengan  suamiku.  Nak  buat  perangai  sweet  dia  di  hadapan  kawan  aku  pula.  Malulah  aku.

You  berbual  dengan  wife  I  dulu,  ya?  I  nak  pergi  layan  tetamu  sekejap.  Jangan  buat  princess  I  menangis  lagi  kalau  tak,  I  tak  bagi  dia  jumpa  you  lagi!”  pesannya  berbaur  gurauan  kepada  Farah  sambil  menyedekahkan  senyuman  paling  manis  buat  kami.  Sempat  dia  mengucup  keningku  sehingga  terpejam  mataku.  Rasa  hangat.  

“Wow!  Kau  dengan  dia,  sepadan  sangat.  Serius!  Kacaknya  dia  pakai  macam  tu.  Kau  tak  ada  rasa  bangga  ke  bersuamikan  lelaki  macam  dia?  Perfect!”  Farah  memuji.  Aku  tersenyum  simpul.  Siapa  menyangka?  Dia  yang  sekacak  itu  menjadi  suamiku  kini?

“Ya  ke?  Aku  rasa  aku  tak  padan  dengan  dia.  Aku  ketot,  dia  tinggi.”  aku  tersengih.  Farah  cubit  lenganku.

“Heee.  Sepadan  tu  bukannya  terletak  pada  sama  tinggi  ke  sama  rendah.  Sepadan  tu  terletak  pada  sikap  kau  orang  sesama  sendiri,  paras  rupa  kau  orang,  the  sweetnessthe  love!  Semua  tu  diambil  kira!  Oh  my  Allah!  Tak  sangkanya!  You  finally  get  married!”  Farah  berkata  dengan  muka  menghayati  kata-katanya.  Aku  tergelak  sahaja.  Dia  ini  memang  takkan  pernah  lari  dari  sikap  Doktor  Cintanya.

SweetnessLove?  Oh!  Tak  sangka  aku  ada  semua  tu.”  aku  buat  riak  terkejut.  Farah  tepuk  bahuku  dengan  penamparnya.  Aduh!  Berbisa!

“Main-main  kau  eh!  Kau  tunggu  malam  ni.  Memang  kau  akan  behave  habis!”  Farah  memberi  amaran.  Kali  ini  aku  pula  yang  terdiam.  Liur  ditelan.  Alamak.  Kenapalah  aku  boleh  lupa  pada  agenda  malam  ini?  Malam  pertama!  Malam  yang  paling  digeruni!! 
 
“Farah,  ajarkan  aku.”  aku  menelan  liur.

You  don’t  need  me  actually.  Well  I  guesshe’ll  be  a  great  mentor.”  dia  mengerling  ke  arah  Rasydan.  Aku  telan  liur  berkali-kali.  Ini  bermakna,  Farah  tidak  mahu  mengajarku.  Malah,  dia  mengharapkan  Rasydan  yang  mengajar?  Gulp!


HAPPY  tak,  sayang?”  soalnya  sambil  duduk  di  sisiku.  Aku  angguk.  Ya!  Gembira.  Majlis  perkahwinan  yang  selama  ini  hanya  wujud  dalam  khayalanku  kini  benar-benar  menjadi  kenyataan. 

Kami  menikah  dengan  modal  yang  habis  hampir  seratus  ribu!  Itu  semua  disebabkan  kesungguhannya  hendak  menunjukkan  rasa  cintanya  kepadaku.  Ah!  Anak  orang  kaya  bolehlah!  Pangkat  pun  besar.  Operation  Manager  di  syarikat  yang  sudah  gah.  Biarpun  banyak  kali  aku  melarang  kerana  membazir,  dia  tetap  berdegil.  Biarkan!

“Ada  Farah  yang  hadir.  Tak  ada  apa  yang  dapat  membuatkan  Irqin  rasa  tak  puas  hati.  Semuanya  perfect!”  aku  bersuara  kagum.  Dia  tersengih.

Come.”  dia  menggamit  tanganku.  Aku  bangkit  dari  katil.  Dia  masih  duduk.

“Nak  ke  mana?”  soalnya.

“Abang  kan  cakap  ‘come’  tadi?”  soalku  pula.  Dia  tergelak  kecil  sehingga  sepet  sedikit  mata  bulatnya.

Here.  Duduk  atas  riba  abang.”  dia  menepuk  ribanya.  Aku  tersengih.  Salah  anggap!  Ingatkan  dia  nak  ajak  aku  menari  ke,  atau  ke  mana-manalah!  Rupa-rupanya  di  bilik  ini  juga.  Jangan  gemuruh,  Irqin!  Jangan  gemuruh!  Aku  mengingatkan  diri  sendiri.  Panik  sungguh  rasanya.  Berdegup  kencang  saja  jantungku.  Takutnya,  Ya  Allah!

“Tak  maulah!  Irqin  ni  nampak  aje  kecil,  tapi  berat!”  aku  menolak.

“Biarlah.  Abang  larat.”  jawabnya  selamba.  Aku  duduk  juga.  Keningku  menjadi  sasaran  bibir  merahnya.  Lama  sehingga  terpejam  mataku  menikmati  kucupan  hangat  itu.  Benar-benar  mendamaikan.  Benar-benar  menyentuh  perasaan.  Sebak  sendiri  aku  apabila  dikucup  begitu.

I  love  you,  Nazreena.”  ucapnya.  Aku  tersengih.  Malu  bila  dia  memanggil  nama  pertamaku.  Payah  untuk  aku  dipanggil  Nazreena  disebabkan  sebutannya  agak  sukar  disebut  berbanding  Irqin.

I  love  you  too,  Encik  Rasydan  Hakim!”  ucapku  sambil  tersengih.  Matanya  terbuka.  Senyuman  manis  dilemparkan.

Don’t  you  ever  call  me  ‘encik’  lagi.  Zaman  bekerja  sudah  berlalu.”  dia  menongkat  dagunya  ke  bahuku.  Mengucup  telingaku  perlahan.  Aku  cuba  berlagak  tenang  walaupun  jantung  sudah  terloncat  ke  Sydney!  Sungguh  aku  segan  berhadapan  dengan  situasi  seperti  ini.  Terasa  kekok.  Tidak  tahu  bagaimana  mahu  gambarkan  perasaanku  sekarang. 

“Tapi  Irqin  suka  panggil  ‘encik’.  Menunjukkan  betapa  berkarismanya  suami  Irqin  ni.”  pujiku.  Dia  tersenyum.  Hidungku  disentuh  lembut  dengan  jari  telunjuknya.

Good  reason.  Tak  nak  panggil  Encik  Hubby?”  soalnya.  Aku  menggeleng-geleng.
I  think  ‘abang’  is  better.”  ujarku.  Dia  tergelak  kecil.

“Abang  pun  prefer  dipanggil  ‘abang’.  Lebih  sedap  bunyinya.  Lebih  hormat.”  dia  mengucup  telingaku  sekali  lagi.  Aku  tersengih.  Romantiknya!  Aku  hanya  menikmati  kucupan  hangatnya.  Dia  tidak  terburu-buru.  Legalah  aku.  kalau  dia  jenis  yang  terburu-buru,  meraung  pun  tak  guna.  Dah  jadi  suami  pun.

“Abang  ada  teka  teki  untuk  Irqin.”  tiba-tiba  dia  bersuara  setelah  lama  kami  menyepikan  diri.  Mungkin  diri  masih  terasa  kekok.  Kami  tidak  pernah  bersentuhan  kulit  sebelum  ini.  Malam  ini,  sentuhan  yang  haram  telah  pun  dihalalkan.  Debaran  di  hati  usah  dikata.

“Ya?  Macam  mana  bunyi  teka-teki  tu?”  soalku  sambil  berpaling  memandangnya.  Hidung  kami  bersentuhan.  Terasa  panas  desahan  nafasnya  menampar  wajahku.  Jantungku  hampir  saja  berhenti  berdegup  dengan  situasi  ini.

“Teka-teki  tu,  sayang  kena  bangun.  Berdiri  di  sebelah  abang.”  ujarnya.  Aku  menurut.  Pelik  semacam  sahaja  teka-tekinya.  Dia  membawaku  ke  hadapan  cermin.

“Tadi  abang  ternampak  sticker  ni  sewaktu  tinjau  alat  mekap  sayang,  do  you  mind  if  I  use  them?”  soal  Rasydan.  Aku  tergelak  kecil.  Alat  mekap  aku  dia  tinjau?  Untuk  apa?  Bukan  banyak  pun.

Pada  sticker  pun  berkenan  ke?  Aku  memang  suka  kumpul  sticker  bintang  kerana  aku  memang  suka  pada  bintang.  Aku  angguk  sahajalah. Bukan  setakat  sticker  sahaja  yang  aku  suka  kumpul,  aku  juga  suka  mengumpul  perhiasan  seperti  jam  dan  bantal  yang  berbentuk  bintang.  Selain  itu,  baju  bercorak  bintang  turut  menjadi  obsesiku.

Aku  perhatikan  sahaja  tingkah  lakunya. Dia  menampal  sticker  bintang-bintangku  ke  cermin.  Bertaburan  bintang-bintang  itu  di  birai  cermin.  Entah  apa  punya  pekerjaanlah  yang  dia  buat  ni?  Aku  pandang  wajahnya  melalui  cermin.  Kacaknya  dia.  Dia  memeluk  bahuku,  membawaku  rapat  ke  dadanya.  Proses  menampal  sudah  pun  tamat.  

“Okey!  Teka-tekinya  berbunyi  macam  ni.  Hmm.  Dalam  banyak-banyak  bintang  ni,  yang  mana  paling  cantik,  paling  cerah?  Yang  paling  indah  untuk  ditatap  sampai  ke  tua?”  soalnya  bersama  senyuman.  Aku  ikut  tersenyum.  Cuba  mencari  bintang  yang  paling  cantik.  Bersinar  indah.  Lama  juga  aku  merenung  satu  persatu  bintang  itu.  Taste  dia,  bukannya  main-main.  Kalau  aku  tersalah  pilih  nanti,  tentu  aku  akan  malu  sendiri.

“Yang  ni?”  soalku  sambil  ibu  jariku  singgah  ke  atas  sticker  bintang  yang  berkilat  itu.  Aku  paling  suka  bintang  itu  kerana  sinarnya  nampak  jelas.

“Kenapa  pilih  yang  tu?”  soal  dia  pula.

“Sebab  dia  berkilat.  Warna  silver.  Terang  berbanding  yang  lain.”  aku  tersengih.

“Ya?”  soalnya  sambil  buat  muka  ‘Not  bad,  Irqin!’.  Aku  angguk  mengiyakan  soalan  pendeknya.  Dia  tersenyum  senget.

So?  Betul  ke?”  soalku  teruja  ingin  tahu  jawapannya.  Dia  memeluk  tubuhku  dari  belakang.  Dagunya  singgah  di  bahuku  lantas  dia  menggoyang-goyangkan  tubuhku  dengan  tarian  statiknya.

You  are  wrong,  my  dear.”  Ujarnya  sambil  meniup  lembut  telingaku.  Aku  menggeliat  kegelian.  Salah  ke?  Dia  menggamit  tanganku.

This  is  the  most  shining  star  among  them.”  dia  membawa  tanganku  dan  melekapkan  tangan  kami  ke   kawasan  tiada  taburan  bintang.  Hanya  ada  wajah  kami  berdua.  Dia  melekapkan  tangan  kami  di  atas  dadaku  dalam  cermin  tersebut.

And  it’s  you...”  sambungnya  lagi.  Air  mataku  mula  berlinang  kerana  terharu.  Tidak  menyangka  bahawa  dia  akan  seromantis  ini.  Di  pejabat,  orangnya  serius  sekali.  Sewaktu  bercinta,  dia  sweetlah  juga.  Sikit...  Akukah  ‘bintang’  yang  dimaksudkan?  Sungguh  aku  terharu!

“Bintang  hati  abang...  paling  bersinar  terang...”  pujinya  lantas  mengucup  pipiku.  Cukup  berhati-hati  cara  dia  ingin  membuat  aku  selesa  dengannya.  Mujur  sangat  dia  tak  gelojoh.  Pernah  aku  dengar  kes  malam  pertama  seorang  rakanku,  si  pengantin  lelaki  terus  tutup  lampu.  Tak  ada  berbual  dah.  Gila  seram! 

“Dan  abang,  bulan  Irqin.  Cinta  hati  Irqin.  Yang  akan  menemani  setiap  malam  Irqin.  Malam  tanpa  bulan  akan  menyebabkan  huru-hara.”  ujarku  sambil  berpaling  dan  membalas  pelukannya.  Kuat.  Aku  rasa  selamat  dalam  pelukannya  yang berbahang.  Selesa  dan  sempurna.

“Dan  sayang...  malam  abang  tanpa  ‘bintang’  ni  diibaratkan  seperti  tiada  penyeri.  Walau  ada  sejuta  bintang  yang  bertaburan  di  langit,  takkan  sama  dengan  Irqin  abang.  Bintang  yang  paling  cerah  dan  terindah  di  alam  ini...”  dia  melagakan  dahi  kami.  Hidung  kami  bersentuhan.  Anak  matanya  merenung  ke  dalam  anak  mataku.

I  love  you,  sayang.”  ucapnya.

I  love  you  more,  abang!”  sebaik  sahaja  aku  mengucapkan  itu,  dia  merapatkan lagi  jarak  kami  sehingga  tiada  jarak  yang  tinggal.  Desahan  nafas  gelisah  jelas  kedengaran.  Rapat  sehingga  aku  dapat  merasa  degup  jantungnya  yang  memukul  dada.

“Abang  malu  sebenarnya...”  dia  bersuara  apabila  dia  melepaskan  bibirku.  Aku  tersenyum  dan  mengangguk.  

“Irqin  seribu  kali  lebih  malu.”  Aku  menjawab  pula.  Senyumannya  malu-malu  sekali.  Sesekali  bibirnya  diketap.  Jarak  kami  masih  lagi  dekat.  Saling  merenung  antara  satu  sama  lain.  Kerdipan  matanya  yang  lemah  itu  benar-benar  menguji  perasaanku.  Dia  sangat  menggoda  dalam  keadaan  itu. 

“Maaf  kalau  Irqin  rasa  tak  selesa.  Abang  tak...” 

I  love  you  anyway.”  Cantasku  sambil  mengucup  laju  tepi  bibirnya.  Sungguh  aku  malu,  tapi  apa  salahnya  kalau  aku  kurangkan  rasa  kekok  dia  itu?  Dia  tersenyum  lebar.  Pipiku  diusap  dan  dipicit  geram. 

“Nazreena  yang  naughty...”  bisiknya.

“Rasydan  yang  pemalu.  Nampak  saja  kerek!”  kutukku.  Dia  tergelak  cara  orang  beriman.  Pipiku  menjadi  mangsa  ciuman  geramnya.  Rasa  kekok  antara  kami  perlahan-lahan  hilang.  Dia  mula  memimpinku  ke  arah  mahligai  cinta  yang  bahagia.


Malam  yang  kami  lewati  bersama  sangat  indah  dan  sedikit  pun  tidak  terganggu.  Sedar-sedar,  telingaku  menangkap  ‘Selamat  malam,  cinta.  I  love  you.’  Aku  tersenyum  dengan  mata  yang  terpejam  rapat.  Mengantuk.  I  love  you  two  three  four  five  trillion,  abang!  Banyak  sangat-sangat!  

3 komen:

  1. Sweet mengalahkan susu pekat manis! Haha. Err ni novel ke mini novel? Ke cerpen?

    ReplyDelete

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design