Italian Boy 7

BAB  7

“WAH  Bedah,  cantik  kau  hari  ni.”  Tegur  Ikram.  Aku  menayang  sengih.  Lain  orang  yang  aku  harapkan  pujian,  orang  lain  yang  beri.  Tak  apalah.  Sekurang-kurangnya  ada  yang  nak  puji.  Benji  menjelingku  sekilas. 

“Biasa  je  I  tengok.”  Komennya  dengan  cemikan. 

Automatik  aku  menjeling  sebaik  saja  mendengar  komennya.  Lebih  baik  dia  tak  payah  bersuara  langsung  sebab  kata-kata  dia  itu  cukup  menyakitkan  hati.  Cuba  korang  guna  sepenuh  effort  untuk  meng-impress-kan  seseorang  lepas  tu  seseorang  tu  boleh  cemik  muka  dan  cakap  biasa  aje  usaha  korang  tu?  Korang  tak  rasa  nak  kakikan  dia  ke?

“Pelik  aku  dengan  mata  kau  ni.”  Tegur  Ikram  pada  Benji.  Aku  hanya  buat  tak  tahu.  ‘Biasa’  lebih  elok  dari  ‘tak  cantik  langsung’  kan?  Aku  cuba  sedapkan  hati  sendiri. 

“Kau  nak  popcorn  tak?”  soalku  kepada  Ikram,  mengubah  topik.

“Sayang,  tentulah  nak.  Share  ajelah.  Tak  habis  kalau  makan  sorang-sorang.”  Ikram  mengada-ngada.  Aku  menjuihkan  bibir.  Cukup  meluat  mendengar  kata-katanya. 

“Tak  habis  kalau  aku  beli  sebekas  untuk  kau.  Tapi  bila  aku  tak  belikan  kau,  kau  habiskan  yang  aku.  Takde-takde.  Lebih  baik  beli  asing-asing.  Kau  boleh  share  dengan  Benji.”
 
“I  tak  makan  sangat  popcorn.  Mungkin  I  ambil  yang  you  aje  nanti.”  Dia  bersuara  apabila  perlu.  Seperti  biasa. 

“Biarlah.  Hello  guys,  kita  tengok  dua  cerita  ni  nanti.”  Dan  aku  rasa  satu  bekas  popcorn  dikongsi  bertiga  takkan  cukup  sebab  aku  hantu  popcorn!

“The  Cobbler  dah  takdelah,  ngek.  Kau  tak  dengar  ke  Benji  cakap  tadi?”  soal  Ikram  menyekeh  kepala  aku.  Aik  pelik.  Fast  7  masih  ada.  Takkan  The  Cobbler  dah  tak  ada? 

“Lah,  habis  tu  tengok  cerita  apa  aje  kita  ni?”  soalku  bersedih.  Punyalah  aku  nak  berlama-lama  melepak  dengan  Ikram.  Alih-alih…  tak  ada  pulak  cerita  tu.  Dahlah  lama  tak  berpeluang  melepak  dengan  Ikram.  Huh. 

“I  ganti  dengan  Avengers.  Tapi  ada  gap  tiga  jam.  Kita  boleh  pergi  makan  dulu.  Karaoke  ke…”  Benji  berkata.  Aku  angguk. 

“Awal  sangat  kita  pergi.  Dah  banyak  gap.  Tapi  takpe  juga.  Boleh  selit-selit  dengan  shopping  kan?  Karaoke  pun  sounds  nice  to  me.”  Aku  cuba  menceriakan  suasana.  Sebenarnya  aku  tak  minat  berkaraoke.  Bukan  tak  minat  sebab  suara  aku  tak  sedap.  Tak  minat  sebab  suara  aku  sedap  dan  aku  tak  mahu  berkongsi  dengan  sesiapa  mikrofon  aku  tu  nanti.  Hahaha.
 
“Yeah!”  sahut  Benji. 


“HISH.  Cerita  orang  putih  mesti  nak  kena  tayang  punggung  perempuan  yang  montok-montok  macam  ni.  Kenapa  entah?”  komenku  tidak  lama  selepas  cerita  itu  bermula.  Sakit  mata  nak  tengok.  Yelah,  aku  perempuan.  Nak  berkenan  apa  dekat  punggung  perempuan?  Lainlah  kalau  budak  dua  orang  kat  kiri  dan  kanan  aku  ni.  Tak  berkelip  mata  memandangnya. 

“Nak  kibar  bendera  pun  terlenggok-lenggok  gitu.  Gelinya.”  Kutuk  aku  lagi.  Mana  taknya?  Pengibar  bendera  waktu  kami  drag  dulu,  lelaki.  Kadang-kadang  Ikram  jadi  tukang  kibarnya.  Tak  ada  maknanya  perempuan  berani  ke  tengah  dalam  saat-saat  cemas  begitu.  

“Syhhh.  Distracting.”  Faham-faham  sajalah  ayat  tu  muncul  dari  mulut  siapa.  Aku  menjelingnya  yang  berada  di  kananku.  Dahlah  kotak  popcorn  aku  dia  ambil.  Tangan  menyeluk  kotak  popcorn  lalu  menyumbat  ke  dalam  mulut  tanpa  riak  bersalah. 

Mesti  tengah  bayang  mengunyah  apa  yang  ditayang  di  dalam  filem  ini.  Huh!  Memikirkan  saja  aku  jadi  loya.  Aku  memandang  Ikram  di  sisi  dengan  wajah  meminta  simpati.  Dia  mengerlingku  sekilas. 

“Nak?”  soalnya.  Aku  angguk.  Dia  menghulurkan  popcorn  namun  kotak  popcorn  dia  berlaga  dengan  kotak  popcorn  yang  Benji  pegang. 

“I  dah  tak  nak.  Manis  sangat.  You  ambillah.”  Kata  Benji.  Aku  tersenyum  dan  menilik  isi  popcorn  dengan  cahaya  yang  samar-samar  dalam  bilik  panggung.  Mati  senyumanku. 

“Dah  sikit!  Konon  ‘I  tak  makan  popcorn  sangat’.  Sama  aje  macam  Ikram!  Tak  makan sangat,  tapi  bila  dah  makan,  tinggal  separuh.”  aku  mengajuk  cara  dia  bercakap  tadi.  Ikram  terkekeh-kekeh  gelak.  Seketika  kemudian,  dia  mencurahkan  popcorn  di  dalam  kotaknya  ke  dalam  kotakku  sehingga  tinggal  sedikit  dalam  kotaknya.

Oh,  this  is  why  I  love  you.”  Aku  berkata  terharu.  Ikram  mengenyit  mata  sebelum  kembali  fokus  menonton  filem.  Aku  pandang  Benji  sekilas.  Dia  menjelingku. 

Flirting.”  Dia  menjeling  terbalik.  Hek  eleh.  Aku  dengan  Ikram  memang  begitu.  ‘love’  kami  merupakan  kasih  sayang  antara  rakan.  Hubungan  kami  dah  macam  adik  beradik.

Shut  up.  Very  distracting.”  Aku  memulangkan  paku  buah  keras.  Aku  lihat  dia  tahan  senyum. 


“AKU  rasa  sedih  sangat  tadi...  nak-nak  bila  kita  tahu  Paul  Walker  dah  mati.  Ayat  Vin  Diesel  last  tu…  menusuk  betul.”  Komenku  pada  Ikram.  Ikram  mengangguk-anggukkan  kepalanya  sambil  menyudahkan  sedutan  terakhir  air  Pepsinya  sebelum  membuang  cawan  kertas  itu  ke  dalam  tong  sampah. 

“Aku  pun  sama.  Lepas  ni  takkan  samalah  dah  cerita  tu  sebab  dia  dah  tak  ada…”  kata  Ikram.  Aku  berpaling  ke  belakang.  Teringat  pada  Benji. 

“Kenapa  jalan  dekat  belakang?”  soalku.  Dia  tersenyum  hambar.

“Saja.  Nak  tengok  siapa  ingat  I.”  katanya  seperti  berjauh  hati.  Aku  tersenyum.  Lengannya  aku  paut.  Lantaklah  dia  nak  rasa  pelik  atau  apa.  Ini  pautan  seorang  sahabat.  Bukan  pautan  gedik  manja. 

“Saya  ingat  orang  yang  dah  belanja  saya.”  Aku  tersenyum  dan  mengheretnya bersama  Ikram  pergi  dari  situ.  Mesti  ramai  orang  ingat  aku  perempuan  paling  beruntung  diapit  dua  lelaki  kacak. 

“So  kita  nak  makan  dekat  mana?”

“Kopitiam.”  Ikram  berkata  sepatah.


“MARI  makan…”  aku  menepuk-nepuk  kedua  belah  tangan  apabila  makanan  yang  dipesan  terhidang  di  depan  mata.  Gembira  tak  terkata.  Duduk  dalam  aircond  panggung  wayang  tu  gila  sejuk!  Bila  sejuk,  perut  cepat  lapar.  Sekotak  popcorn  pun  tak  dapat  membantu. 

Makanan  yang  dipesan  memang  sama  dengan  makanan  Ikram.  Kami  kan  sahabat  sejati  sentiasa  di  hati?  Mana  boleh  berbeza  sedikitpun. 

“Ehemmm.”  Benji  berdeham   bersama  mata  yang  mengecil  memandangku. 

Serentak  itu,  aku  bagaikan  robot,  menadah  tangan.  Huh,  cukuplah  sekali  aku  termalu  sendiri  dengan  dia  sewaktu  kami  pulang  dari  airport  dulu.  Aku  tak  nak  peristiwa  sama  menghantui  aku.  Ikram  nampak  terkejut  dengan  tindakan  spontan  aku  tadi. 

“Doa.”  Aku  berkata  sepatah.  Pecah  tawa  Ikram. 

“Tak  sangka  kau  akan  ingatkan  aku.”  Yelah,  biasanya  bila  dah  tinggal  sebutir  nasi  dalam  pinggan  baru  kami  nak  teringat  baca  doa  makan.  Orang  lain  dah  baca  doa  selepas  makan,  kami  baru  baca  doa  nak  makan. 

“Dan  tak  sangka  yang  Benji  akan  ingatkan  aku.”  Aku  menjeling  Benji  di  sebelah.  Benji  tersenyum  bangga.  Terdiam  Ikram.  Mesti  dia  malu,  dia  itu  melayu  sejati  pun  tak  ingat  nak  berdoa  sebelum  makan.  Macam  aku  rasa  dulu. 

“Pergh,  melalui  ehem  aje…”  Ikram  komen  tidak  lama  kemudian.  Selesai  berdoa,  kami  mula  melantak,  memenuhi  perut  yang  kosong.

Sewaktu  makan,  aku  dan  Ikram  banyak  menggunakan  isyarat  mata  dan  ilmu  telepati.  Dia  kemudian  tersengih-sengih.  Kemudian,  tidak  lama  kemudian  dia  memotong  cendawan  dalam  mangkuknya  dengan  sudu  dan  garfu  lalu  diletakkan  ke  pingganku.  Tanpa  sebarang  bicara. 

“Hmm,  I  tak  tahu  pula  you  both  so  talented  dalam  ilmu  telepati.”  Tegur  Benji  dengan  nada  mendatar  tanpa  memandang  wajah  kami.  Dia  menekuni  makanannya. 

It  was  a  gift.”  Kata  kami  serentak  dan  kemudian  ketawa  bersama. 

Itulah  perkara  yang  sering  menjadi  teguran  orang  ramai  mengenai  aku  dan  Ikram.  Dan  itu  juga  merupakan  jawapan  kami  kepada  mereka  yang  menegur.  Kami  memang  rapat  sehinggakan  tak  perlu  berkata  apa-apa.  Hantar  saja  isyarat  mata,  semua  akan  selesai. 

Ramai  kata  kami  ditakdirkan  untuk  bersama.  Entah  apa-apalah  teori  mereka.  Asal  ada  connection  menggunakan  minda  sikit,  mesti  kata  sesuailah,  berjodohlah.  Huh. 

“KASUT   apa  kau  nak  beli  ni?  Berjam  usyar  satu  pun  tak  berkenan.”  Ikram  sudah  mula  berbunyi.  Aku  menayang  sengih.  Sejujurnya,  aku  sendiri  pun  tak  tahu  kasut  jenis  macam  mana  yang  aku  nak. 

“Kaulah  tak  bagi  cadangan.”  Aku  salahkan  dia.  

“Macam  biasalah…  aku  aje  yang  salah.  Jom,  pergi  kedai  Vans.  Kasut  Vans  je  sesuai  dengan  kau  sebab  kaki  kau  kecik.”  Redha  saja  dia  bila  dipersalahkan.  Dia  memang  pandai  berfesyen.  Lelaki  yang  sentiasa  berpakaian  up-to-date  jadi  dia  lebih  tahu  tentang  fesyen  semua.  Citarasa  dia  pada  pakaian  perempuan  juga  sangat  tinggi.  

“Kasut  yang  macam  mana?”

“Kita  tengok  dulu…”  dia  berkata  sambil  menarik  telingaku  dan  kami  beriringan  jalan  ke  butik  Vans.  Menyampah  aku  nak  berjalan  dengan  Benji.  Senyap  sunyi  saja  makhluk  tu. 

“Hey  Oddie,  give  me  my  chewing  gum.”  Tiba-tiba  Ikram  menadah  tangan.  Aku  menyeluk  beg  tangan.  Dia  tumpang  letak  barang  dalam  beg  aku. 

Setelah  meraba-raba  ‘harta’  yang  dicari  sambil  berjalan,  akhirnya  terjumpa  juga.  Chewing  gum  itu  terletak  dalam  bekas  petak  berwarna  hitam.  Aku  menghulurkan  kepada  dia  tanpa  kami  berhenti  berjalan  dan  tanpa  aku  memandang  wajahnya.  Dah  macam  cerita  ejen  risikan,  pendrive  bertukar  tangan  sewaktu  berjalan  dengan  perisik  lain  yang  berselisihan  sambil  muka  memandang  ke  arah  lain,  cover  line. 

Tapi,  ini  bukan  pendrive.  Ini  chewing  gum  saja.  Sejurus  selepas  kotak  hitam  itu  bertukar  tangan,  dia  membuka  jaket  coklat  yang  dipakainya  dengan  penuh  gaya. 

Tiba-tiba  terasa  seolah-olah  kami  sedang  menjalani  pengambaran  filem  risikan  Rusia.  Kami  berpandangan,  tak  perlu  berkata  apa-apa.  Ilmu  telepati  kami  sangat  kuat.  Kami  tergelak  serentak. 

“Siallah!  Style  doe.”  Dia  berkata  bangga.

“Silap  tak  ada  orang  rakam  aje  tadi.  Aduh!”  aku  berkata  pula. 

“Itulah.  Mentanglah  baru  habis  tengok  Fast  7  kan?  Memang  style  aje  cara  berjalan.  Cara  passing  chewing  gum  pun  nak  kena  style.”  Dia  terkekek  gelak. 

“Siap  buka  jaket  lagi.  Kau  pehal  ngek?  Silap  takde  angin  sepoi-sepoi  bahasa  aje  tadi.”  Aku  menumbuk  tapak  tanganku.  Rugi-rugi.  Kalaulah  ada  yang  merakam  betapa  berkarismanya  cara  chewing  gum  itu  bertukar  tangan  tadi,  pasti  boleh  pecah  panggung. 

Funny.”  Mendatar  komen  yang  kami  terima.  Wajahnya  juga  serius  memandang  kami  berdua.  Aku  tahu  dia  memang  tak  faham  apa  pun  yang  berlaku.  Hanya  aku  dan  Ikram  saja  yang  faham.  Dan  sebenarnya  aku  dah  terlupa  pun  pada  kewujudan  dia  sebab  dia  terlalu  pasif. 

I  seriously  have  no  idea,  what’s  the  matter  with  you  two.  Ilmu  telepatikah  atau  you  both  memang  originally  insane?”  Benji  membebel. 

Nampaknya  dia  tak  sukakan  ilmu  telepati  kami  yang  kuat  ini.  Aku  dan  Ikram  berpandangan  dan  kami  tergelak  serentak.  Sekali  lagi  ilmu  telepati  kami  gunakan.  Nak  buat  macam  mana,  anugerah  Allah.  

It’s  just  the  situation.  Lawak.  Macam  dalam  movie.”  Terang  Ikram  sambil  menarik  beg  tanganku  agar  mengekor  langkahnya.  Kami  dah  sampai  di  butik  Vans. 

“Pilih  dik…”  Ikram  tiba-tiba  bertukar  menjadi  customer  service  assistant.  Aku  terkekeh  gelak. 

“Aku  tak  pandailah  bab-bab  pilih  kasut  stylo  ni.”  Aku  cakap  terus  terang.  Mudah  saja,  jari  telunjuk  Ikram  jatuh  kepada  satu  pasang  kasut  di  hadapan  kami.  Tak  perlu  tunggu  aku  arahkan  dia  untuk  membuat  pilihan. 

“Okey,  aku  ambik  yang  ni.”

“Macam  tu  aje?”  soal  Benji  dengan  kening  bertaut.  Aku  tersenyum  dan  mengangguk. 

“Saiz  36  please.”  Pintaku. 

“Pilihan  aku  tak  pernah  salah.”  Ikram  berkata  bangga.  Benji  menunjukkan  riak  tak  faham  apa-apa  yang  dah  berlaku.  Kesian  dia.  Dia  perlu  banyak  bergaul  dengan  kami  berdua  kalau  nak  ‘survive’  dalam  persahabatan  kami.  Siapa  tahu  suatu  hari  nanti  dia  akan  mahir  menggunakan  ilmu  telepati  seperti  kami? 



0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design