JODOH SEBELAH PINTU 4

Bab  4
PETANG  yang  nyaman...  aku  bercadang  hendak  mencabut  rumput  di  dalam  pasu  bunga.  Sudah  lama  aku  tidak  membuat  kerja  penjagaan  bunga-bunga  kesayanganku.  Bunga  semakin  bertambah  tetapi,  nak  menjaga  pula  aku  terasa  malas.  Semenjak  munculnya  jiran  lelaki  yang  bujang  seperti  sekarang  ini,terasa  wujud  satu  batas  yang  besar.  Bimbang  nanti  menjadi  perbualan  mulut  jiran  tetangga  yang  lain.  Yalah,  kami  sama-sama  bujang,  kan?  Tambahan  pula,  aku  memang  tak  berminat  nak  menghadap  Bad  dan  Irfan.  Mereka  sentiasa  mengenakan  aku  setiap  kali  terserempak  dengan  aku.
Aku  memakai  earphone  dan  memasang  lagu  penyanyi  kesayanganku.  Siapa  lagi  kalau  bukan  Bruno  Mars?  Suara  seksinya  menyeksakan  nafasku!  Lebih-lebih  lagi  jika  dia  menyanyi  lagu  Grenade,  Talking  To  The  Moon  dengan  When  I  was  Your  Man.  Adess,  cair...  cair...  dengan  suara  Bruno  Mars  yang  seksi  itu.  Aku  tak  faham...  kenapa  suara  Bruno  Mars  ni  shedap  shangat-shangat?  Kalau  aku  jumpa  dia,  memang  aku  jentik  tengkuk  dia  sebab  dah  berjaya  buat  aku  jatuh  hati  pada  suaranya.
Kemudian,  aku  sarungkan  tudung  bawal  dan  aku  sidaikan  ke  bahu  kiri  dan  kanan.  Siap!  Tak  payah  nak  make  over  bagai.  Percayakan  pada  natural  beauty  okey?  Cheh!  Padahal  diri  sendiri  yang  malas  nak  bergaya.  Aku  keluar  dengan  bacaan  bismillah  lantas  memulakan  kerja-kerjaku.
Same  bed  but  it  feels  just  a  little  bit  bigger  now.  Our  song  on  the  radio  but  it  don’t  sound  the  same!!!”  aku  mula  menyanyi  girang.  Rumput  yang  menghijau  dalam  pasu  bungaku,  aku  tarik  keluar  macam  tarik  bulu  ayam.  Yeeha!  Sesudah  satu  pasu,  aku  meneruskan  dengan  pasu  lain  pula.  Seronok!  Ada  lapan  belas  pasu  kesemuanya.  Jiranku  di  sebelah,  tiada...  hehehe.  Itu  pasallah  aku  menyanyi  gila-gila  holiao!
Baru  lagi  otak  tenang  sebab  tiadamereka,  tup-tup...  senyuman  bahagiaku  mati  sebaik  sahaja  ternampak  kelibat  Irfanyang  baru  pulang  dari  kerja.  Jelas  kelihatan  muka  penat  dia!  Cepat-cepatlah  masuk!  Bad  tentunya  tak  balik  lagi.  Irfan  punya  kereta  sahaja  yang  masuk  parking  ni...  Kenapa  pulak  aku  mesti  perhatikan  gelagat  jiran  aku  eh?  Mona!! 
Makin  leka  aku  buat  kerja,  makin  aku  rasa  diperhatikan.  Aku  mendongak,  nyaris  tak  tercampak  perkakas  di  tangan.  Irfan  ikut  bercangkung  di  hadapanku  rupa-rupanya.  Menghadap  aku  buat  kerja  pula  tu!  Dia  tersengih  melihat  muka  terkejutku.  Dia  tak  pandai  nak  masuk  ke  rumah  ke?  Nyaris  tak  terhenti  denyutan  nadi  aku!
Aku  longgarkan  earphone  di  kedua-dua  telingaku.  Hanya  terdengar  sayup-sayup  lagu  Bruno  Mars.  Kalau  dengar  lagu  kuat-kuat,  automatik  mulut  pun  nak  nyanyi  kuat-kuat  juga.Selepas  itu,  nanti  mulalah  aku  juga  yang  termalu  sendiri.
“Sedap  juga  suara  awak.”  puji  Irfan.  Aku  tersenyum  malu.
“Awak  pernah  rasa  ke??”  soalku  pula.  Ada  pula  suara  yang  sedap?  Merdulah!  Merdu?  Aku  sedang  duduk  dalam  bakul  atau  apa  ni?
“Hehehe...  merdu.  Maksud  saya,  pitchingnya  boleh  tahan.  Hampir  tak  kenal  saya  dengan  awak  tadi.  Ingatkan  Bruno  Mars  dah...”  dia  berkata  sambil  tergelak  kecil.  Memang  nak  kenakan  aku  rupa-rupanya!  Ada  pula  suaraku  yang  lemah-lembut  bak  sutera  ini  disamakan  dengan  suara  jantan?  Memang  dia  ni...  isk!
Tidak  lama  selepas  itu,  muncul  pula  Abang  Seksa.  Siapa?  Encik  Opocie...  huh!  Asal  pandang  dia  aje,  automatik  mata  aku  terbakar.  Terus  terasa  bahang-bahang  yang  aku  bakal  dikenakan  olehnya  sebentar  lagi.  Dia  keluar  dari  perut  kereta  dengan  gaya  kalut  dia.
“Akak  Fashionistaaaaa...”  sapanya.  Seperti  yang  aku  jangka,  dia  menegurku  dengan  panggilan  yang  buat  aku  naik  isim  memikirkan  kenapa  aku  patut  dipanggil  begitu?  Dia  gerenti  bakal  menyakat  aku  dengan  lebih  teruk  lagi.  Menyesal  pula  aku  longgarkan  earphone  aku  ni  tadi.  Menyampah  betul  aku  nak  hadap  muka  dia  ni. 
“Bad...”  Irfan  meleretkan  suaranya  tanda  tidak  mahu  aku  diganggu.
What?”  soal  Bad  sambil  mengangkat  bahunya  dengan  mulut  yang  mencebik.  Buat  muka  innocent.  Menyampah  betul  aku  tengok  muka  Bad.  Lebih  rela  aku  tatap  buntut  kera  dari  muka  dia  sekarang!  Irfan berdeham.
“Jangan  kacau  Mona  aku.”  Irfan  bersuara.  Mataku  terbuntang.  ‘Mona  aku’  dia  kata?  Hold  on,  sejak  bila  aku  jadi  hak  milik  dia?  Ada  tercop  di  dahikah  yang  aku  ini  milik  Irfan?  Gelinya.
“Sejak  bila  saya  jadi  Mona  awak?!”  soalku  kasar.  Dia  tersengih-sengih  sambil  menggaru-garu  belakang  telinga.  Bad  mencemikkan  muka.
“Dia  Monafendy  aku...”  Bad  pula  bersuara.  Irfan  tahan  gelak.  Aku  mendengus  geram.  Kalau  boleh  disedekahkan  pelempang,  sungguhlah  happy  rasa  hati.  Kalau  boleh,  biar  terteleng  ke  kiri  mukanya.
“Kau  ni  Bad...  dah  tak  lama  nak  kahwin  dah.  Bagilah  chance  kat  aku  pulak  nak  mengurat  anak  dara  orang.  Apa  kata  tunang  kau  nanti...”  Irfan  bersuara  dengan  dengan  kening  yang  terangkat-angkat.  Terlebih  jujur  pula.  Janganlah  mengaku  dia  nak  mengurat  aku  depan  aku!  Ades!  Eh,  dah  bertunang  rupanya  Encik  Opocie  ni. 
Guess  what?  Pertama  sekali,  aku  fikir,  ada  ke  orang  nak  kat  dia?  Mulut  macam...  hai  ya  Allah!  Puaka!  Perangainya,  lagilah  puaka.  Puaka  Niang  Rapik  pun  boleh  makan  hati  dengan  perangai  puaka  dia.  Aku  rasa,  kerja  dia,  gerenti  menyakat  tunang  dia  sampai  tunang  dia  menangis  gila-gila  ni. 
“Eh?  Dah  bertunang?  Ada  jugak  makhluk  yang  terliur  kat  dia,  eh?”  soalku  bernada  sarkastik.  Padan  dengan  muka.  Kelat  wajah  Bad  dengan  seranganku.  Hahaha!  Rasakan...  jangan  dia  ingat  hanya  dia  tahu  nak  menyindir  orang.
Why?  Jealous?”  soal  Bad  sambil  mengangkat  kening.  Hold  on  a  sec!  Ini  melampau!  Sangat  perasan  dan  aku  nak  muntah! 
Excuse  me?”  soalku  yang  sudah  berdiri  bercekak  pinggang.  Keningku  terangkat  tinggi.  Geram!  Ada  masa  pula  aku  nak  cemburu?  Tak  ada  kerja  sungguh!  Irfan  berdiri  memegang  pagar  dan  memandang  aku  dan  Bad  silih  berganti.  Dia  tercengang-cengang  di  tengah.  Tak  tahu  hendak  mengadili  yang  mana  satu.
Don’t  you  hear  me?  Are  you  jealous  of  me,  Kak  Fashionista?”  soal  Bad  sinis.  Kini  dia  berpeluk  tubuh  dengan  muka  kerek  tak  bergulanya  itu.  Kenapa  dia  tak  masuk  aje  rumah  dan  jangan  keluar  sampai  bila-bila?  Hati  aku  sakit  teramat  sangat  dah  ni!  Sakit,  sakit  dan  sakittt!!
Scusa?”  soalku  sekali  lagi.  Kali  ini  dengan  bahasa  Itali!  Sungguhlah  tak  percaya  bila  dia  kata  aku  jealous.  Apa  dia  ingat  aku  ada  hati  ke  pada  dia?  Muntah  berdarah!!  Aku  takkan  jatuh  hati  pada  dia.  Takkan!
Jealous?”  soalnya  dengan  senyuman  senget  lagi  sinis. 
“Nak  jealous  apa?  Cut  the  crap!”  nadaku  sudah  meninggi.  Irfan  ternganga-nganga.  Tidak  tahu  hendak  mencelah  bagaimana.
Jealous  ke  yang  saya  ni,  ada  juga  orang  nak.  Awak  tu,  ada  ke,  eh?”  soal  Bad  menyindir.  Terbakar!  Terbakar!  Bukan  tak  ada  yang  nak,  aku  yang  jual  mahal!  Aku  yang  tak  mahu  fikir  pasal  bercinta  okey?!
Whatever  you  think!  Nak  jealous  dengan  awak?  I’m  sorry,  tak  ada  faedah.  Better   saya  jealous  dengan  Jaclyn  Victor  sebab  dia  jadi  penyanyi  terkemuka  Malaysia.  And,  by  the  way...  tahniahlah  nak  kahwin.  And,  beritahu  pada  bride,  takziah  buat  dia.  kahwin  dengan  laki  tak  siap  macam  awak!  Loca!”  aku  menghempas  alat  pencakar  tanah  ke  lantai  dan  aku  pijak-pijak  geram.  Irfan  menaik  turunkan  kedua  belah  tangannya  supaya  aku  bertenang.  Bad  tergelak  sinis.
Relax,  dear.  Dia  memang  macam  ni.  Bad,  jangan  kacau  dia...”  Irfan  bersuara  memujuk.
“Aku  kacau  dia?  Ohlala!  Baik  aku  masuk  tidur  lagi  baik.”  angkuhnya  dia!  dia  berjalan  memasuki  rumah  sambil  merungkaikan  tali  leher.  Irfan  meminta  maaf  bagi  pihak  Bad.  At  least,  Irfan  tidaklah  annoying  macam  Bad.  Aku  hargailah  sikit.  Irfan  ikut  masuk  ke  rumah.  Aku  sumbat  semula  earphone  ke  dalam  telinga.  Daripada  aku  layan  rasa  sakit  hati  aku  ni,  baik  aku  dengar  suara  Bruno  Mars  yang  menyejukkan  telinga.

“AISKRIM!!!”  kuatnya  jeritan  Julia!  Aku  yang  mendengar  lagu  sekuat  hati  ini  pun  masih  boleh  tersentak.  Aku  cabut  sebelah  earphone  dari  dalam  tudung.  Aku  pandang  dia  dengan  pandangan  tak  puas  hati.
“Abang  Mail...”  leret  Julia  gedik.  Nak  aiskrim  ke  nak  tuannya  ni? 
Aku  julingkan  mata  ke  atas  bila  tengok  Julia  pintal-pintal  rambut  panjangnya.  Huk  aloh!  Gedik  tak  menahan.  Kalau  sembur  muka  dia  pakai  spray  merah  ni,  seronok  juga.  Aku  geleng-gelengkan  kepala.  Mataku  tertancap  pada  sesusuk  tubuh  yang  baru  keluar  dari  rumah  sebelah.  Irfan  dengan  singlet  hijau  lumutnya  bersama  dengan  seluar  pendek  berwarna  putih.  Comelnya  dia.  Eh?  Mona!
Eh?  Cepatnya  dia  tukar  baju.  Tak  sampai  sepuluh  minit  pun.  Nak  buat  apa  duduk  kat  luar  kalau  tak  ada  aktiviti?  Menyusahkan  pula.  Menyeksakan  nafas  aku.  Hihihi.
“Aiskrim,  Julia?”  soal  Abang  Mail,  si  penjual  aiskrim  kepada  Julia.  Julia,  bila  melihat  kelibat  Irfan,  terus  buat  serius.  Hilang  lenggok  suara  gediknya  tadi.
“Saya  nak  aiskrim  jagung.”  serius  wajah  Julia  kali  ini.  Wahhh!  Ini  nak  mengayat  the  big  fish  la  ni.  Abang  Mail  tu  dah  berkahwin.  Yang  di  sebelah  rumah  ini  masih  bujang  trang  tang  tang...  mestilah  Julia  nak  yang  trang  tang  tang  tu.
“Mona  nak?”  Abang  Mail  menyapa.  Aku  tersenyum  comel.  Eh?  Perasannya  aku!  Melihat  aiskrim  di  tangan  Julia  membuatkan  tekakku  tiba-tiba  diserang  rasa  haus.
“Jue,  kau  bayarkan  dulu.  Aku  nak  aiskrim  keladi.”  aku  bersuara  pula.  Kaki  melangkah  ke  paip  dan  aku  membasuh  tangan  sebersih-bersihnya  beserta  sabun  basuh  cecair  yang  sengaja  aku  tinggalkan  di  luar  bila  hendak  mencuci  kereta.
“Baru  pindah  dik?”  soal  Abang  Mail  menyapa  Irfan  yang  hanya  bertenggek  di  bangku  hadapan  rumahnya.  Irfan  mengangguk  dan  tersenyum.  Manis!
“Baru  bang...”  jawab  Irfan  penuh  berbudi.  Alahai.  Aku  dah  mula  suka  dia  ni.  Sebab...  dia  agak  comel.  Lagu  Count  On  Me  nyanyian  Bruno  Mars  berkumandang  di  telinga.  Kuat.  Lebih  kuat  dari  lagu  Grenade  nyanyian  Bruno  Mars  yang  sedang  aku  dengar  dari  Mp3  telefon  bimbitku.  Aku  melihat  ke  arah  Irfan. 
“Helo.”  dia  menjawab  panggilan.  Dia  pun  suka  BM?!  What  a  surprise!!  Leka  aku  termenung  mengenangkan  minat  kami  yang  tiba-tiba  tersama  ni.  Alamak.  Petanda  apa-apa  ke? 
“Abang  Bad,  nak?”  soal  Julia.  Bad?  Aku  memandang  ke  pintu  rumah  sebelah.  Bad  sedang  bersandar  ke  tiang  pintu  dengan  muka  angkuhnya.  Aku  menjeling.  Tak  puas  hati.  Apa  pasal  dia  keluar  cepat  sangat?
Lagi  satu,  mana  baju  dia  pergi?  Apa  pasal  dia  pakai  seluar  trek  coklat  semata  tanpa  baju?  Saja  nak  tunjuk  body  petak-petak  macam  papan  kekunci  laptop  tu  ke  apa?  Aku  buat  tak  nampak  kewujudannya.  Lidah  menikmati  aiskrim  keladi  di  tangan. 
Thanks  Jue,  abang  tak  nak.”  jawab  Bad  mendatar  sambil  matanya  memanah  pandang  aku.  Kerek.  Tak  puas  hati  dengan  aku  lagi  ke  apa?  Masih  tak  puas  hati  lagi  kena  sindir  yang  dia  tu  ‘laku’  jugaklah!
Okay,  abang  Bad.  Abang  Irfan,  nak  tak  aiskrim?”  soal  Julia  pula.  Abang  Mail  sudahpun  meminta  diri.  Irfan  memasukkan  telefon  bimbit  ke  poket  seluarnya.  Dia  tersengih  dan  menghampiri  kami.  Tangannya  menggenggam  pagar.
“Kalau  abang  nak  yang  pada  tangan  Mona  tu  boleh?”  soal  Irfan  dengan  muka  gersangnya.  Aku  memberi  renungan  amaran.
Watch  your  mouth.”  aku  bersuara  memberi  amaran.  Dia  tersenyum  senget.  Bad  sudah  bersorak,  woohoo!  Mengayat.  Bukan  aku  nak  perasan  tapi  aku  tahu,  Irfan  ni  sedang  mengayat.
“Mona,  boleh  tak?  Abang  nak  rasalah  aiskrim  keladi  tu.”  abang??  Aku  mendengus.  Jangan  buat  aku  hilang  sabar.  Lelaki  jenis  inilah  yang  masuk  dalam  blacklist  aku.
“Tak  payah  nak  mengada.  Tadi  tak  nak  beli  sendiri!”  aku  bersuara  geram.  Dia  tersenyum  menggoda.  Ya  Allah!  Aku  tarik  balik  pujian  aku  pada  dia  tadi.  Tak  comel  langsung!  Gersangnya!  Irfan  dengan  kegatalan  tahap  maksimanya,  Bad  dengan  mulut  puaka  niang  rapiknya!  Aku  dengan  kesabaran setebal  kulit  bawangnya...  argh!
“Ala,  Mona,  bolehlah...  tadi  tengok  macam  tak  best.  Bila  tengok  lidah  Mona  yang  cute  rasa  aiskrim  tu,  automatik  abang  rasa...”  pap!!  Tak  sempat  dia  sambung,  dah  terpacak  aiskrim  kon  atas  kepala  dia.  Siapa  suruh  gatal  sangat?  Tak  bestlah,  lidahlah,  cutelah!  Benci!
“Automatik  rasa  sejuk  kat  atas  kepala,  kan?”  aku  menjerkah  geram.  Bad  sudah  tergelak  sampai  tergolek-golek  ke  tanah  manakala  Julia  menggigit  kuku.
“Abang  Irfan,  maafkan  kawan  saya.  Maafkan  dia.”  beria-ia  dia  meminta  maaf  bagi  pihakku.  Kalau  aku,  sampai  kiamat  aku  tak  nak  minta  maaf!  Siapa  suruh  miang  sangat?  Sepatutnya,  aku  yang  makan  ais  krim  keladi  ni  yang  miang  macam  keladi. Aku  berpeluk  tubuh.  Irfan  menarik  aiskrim  kon  itu  dari  kepalanya  lalu  ditenung  aiskrim  itu  dengan  sengihan  lebar.  Dia  tersengih?  Aku  tak  salah  tengok  ke?
“Tak  apa,  Jue.  Abang  suka.  Inilah  baru  cabaran  namanya...”  Irfan  mengenyitkan  matanya.  Rahang  aku,  Julia  dan  Bad  sudah  cecah  lantai!  What  the?
“Urgh!  Disgusting!”  aku  berlari  masuk  ke  rumah.  Ilai  tawa  Bad  masih  jelas  kedengaran.
“Macam  tu  kau  nak  buat  bini?  Kalau  aku,  fikir  lapan  puluh  kali  pun  jawapannya  tidak!”  Bad  terkekeh-kekeh  gelak.  Bad  kutuk  aku?  Memang  Bad  ni  dah  melampau  tau  tak?!  Aku  geram  betul.  Julia  masuk  ke  rumah  dengan  muka  merah  padam.  Aku  tau,  dia  marahkan  aku.
“Asal  abang  Irfan  suka  kat  kau?!”  soalnya  meninggi  tetapi  nada  terkawal.
“Mana  aku  tahu?  Lepas  ni,  tak  ada  maknanya  dia  nak  suka.”  aku  mengangkat  bahu.  Julia  menghentak  kaki.
“Kau  tak  patut  buat  dia  macam  tu.”  Julia  menegur.
“Tak  patut  apa?  Padan  dengan  muka  dia.  Gatal  sangat,  siapa  suruh?”  aku  membentak.  Aku  tak  rasa  yang  aku  salah  pun...  memang  setimpallah  apa  yang  Irfan  terima  itu.  Siapa  suruh  gersang  sangat?
“Kalau  kau  tak  nak  dia,  pass  ajelah  kat  aku.”  Julia  bersuara  merengek.  Aku  menghembus  nafas  dengan  kasar.  Tak  suka.  Dalam  otak  Julia,  dia  fikirkan  mengurat!  Mengurat!  Mengurat  dan  mengurat!  Aku  naik  tension!
“Memang  aku  tak  nak!”  aku  menjawab  selamba. 
Badan  aku  rebahkan  ke  sofa.  Tv  dibuka.  Siaran  MTV  menjadi  fokus  aku  pada  hari  ini.  Semua  lagu  Bruno  Mars  ditayangkan.  Untung  aku  agaknya  hari  ni.  Aku  menguatkan  lagu  sehingga  benar-benar  kuat.  Aku  malas  nak  berborak  dengan  Julia  sebenarnya.  Isunya,  tak  lain  tak  bukan  pasal  lelaki!!  Itu  yang  aku  rimas  tu.  Macam  dah  tak  ada  topik  lain  yang  hendak  dibualkan.  Menggatal  saja  kerja  dia.
“Kau  nak  abang  Bad  eh?”  Julia  menyendeng  ke  bahuku.  Aku  jelirkan  lidah  dan  buat  muka  meluat.
Heavennya  kalau  tak  dengar  nama  tu.  Itu  lelaki  terakhir  yang  akan  aku  buat  laki  sekiranya  dah  habis  lelaki  kat  dunia  ni!”  aku  jawab  dengan  penuh  dendam  kesumat.  Bagai  terngiang-ngiang  ejekannya.  Suaranya  memanggilku  Kak  Fashionista.  Huh!  Terbakar  betul  rasa  hati  ni.
“Mula-mula  memang  gaduh...”  Julia  menyakat  lagi.  Aku  mendengus.
“Aku  tak  suka  dia.  Lagipun  dia  dah  bertunang  dan  bakal  kahwin.  Irfan  yang  cakap. So,  memang  taklah!  Kalau  dia  single  pun  memang  aku  tak  hingin!  Bukan  kau  sepatutnya  jatuh  hati  dekat  Bad  ke?”  soalku.  Dulu  bukan main  dipuji  Bad  sesungguhnya.  Julia  ternganga.   Terkejut  dengan  berita pertunangan  Bad  agaknya.
“Memang  dulu  aku  suka  dia.  Tapi  dia  tu  tak  cakap  lembut  dengan  aku.  Tak  gentle  langsung.  Lagipun  kau  cakap  yang  dia  dah  nak  kahwin,  kan?  Sebab  tu  aku  suka  Irfan.  Dia  lembut,  gentle...  baik...  ramah.”   puji  Julia  pula.  Aku  mengeluh.  Mudahnya  dia  menukar  perasaannya.  Macam  tukar  channel  guna  remote.  Jealous  pula  aku  yang  payah  jatuh  hati  pada  sesiapa  ni.  Tapi  aku  akan  pastikan  yang  hati  aku  takkan  jatuh  pada  dua  ekor  badut  itu. 
Aku  benci  Bad  dan  Irfan.  Dua-dua  buat  aku  sakit  kepala.  Baik  tak  ada  jiran!  Aku  tolak  badan  Julia  dari  menghempap  bahu  aku.  Rimas.  Lagu  Bruno  Mars  aku  nyanyikan  dengan  gembira.Treasure!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design