MENANTU "MITHALI" ( BAB 14 )

Bab  14
YOU  buatkan  I  cupcakes  Emma,  eh?”  soal  Andy  dengan  nada  yang  teramat  ceria.  Aku  mengangguk  sambil  tersenyum  melihat  wajahnya  yang  ceria.  Aku  berjalan  ke  arahnya  yang  menatang  sedulang  cupcakes  yang  aku  buat  petang  tadi.  Barang-barang  dah  ada,  lebih  baik  aku  buatkan  dia  cupcakes  memandangkan  dia  begitu  gemar  makan  cupcakes  aku.  Tambahan  pula,  aku  kebosanan  di  rumah.  Tak  ada  aktiviti  langsung.
Dia  tersenyum  manis  membalas  senyumanku  lantas  mengambil  sebiji  cupcakes  di  dalam  dulang  lalu  disumbat  ke  dalam  mulutnya.  Sampai  terpejam  matanya  menikmati  cupcakes  yang  kubuat  itu.  Hendak  tergelak  aku  melihat  telatahnya  yang  nampak  comel  itu.
“Sedapnya  cupcakesyou.  Sedap  sangat-sangat!  Suka  betul  I  makan.”  dia  puji  cupcakes  aku  dengan  bersungguh  sekali.  Aku  rasa  kembang  sekejap. 
Thanks!”  aku  ucapkan  dengan  senyuman  bangga.  Ceh!  Memang  tak  dapat  nak  kawal  rasa  bangga  dalam  diri  ni  bila  dia  puji  cupcakes  aku.  Itu  pun  belum  lagi  dia  puji  muka  aku!
Welcome,  mia  amor!”  jawabnya.  Suka  betul  dia  panggil  aku  begitu.  Dengki  Mason  nanti!  Eh,  dia  dengan  Mason  dah  lama  tak  berjumpa.  Apa  yang  dah  jadi  eh?  Dah  clash  ke?  Gelinya  nak  pakai  perkataan  begitu  untuk  pasangan  gay.  Kelakar!  Dia  makan  lagi  sebiji.  Cupcakes  aku  ini  bukannya  besar  mana.  Sekali  dia  sumbat  masuk  mulut  sahaja,  sudah  sadaqallahulazim!  Habis  dan  hanya  tinggal  kertas!
“Jom  tengok  movie  nak?”  dia  ajak  aku.  Aku  jungkit  kening.  Movie?Dia  menarik  tangan  aku  sambil  sebelah  lagi  tangannya  masih  setia  menatang  dulang  cupcakes  aku.  Suka  betul  dia  pada  cupcakes  aku  rupanya.  Setiap  minggu  akan  aku  buat  untuknya.  Tak  adalah  aku  rasa  teruk  duduk  di  rumahnya  tanpa  menabur  bakti.
Movie?  Cerita  apa?”  aku  soal  dia.  Dia  menjungkitkan  bahu.  Oh,  jadi  dia  belum  putuskan  untuk  menonton  cerita  apa  ya?  Aku  ikut  saja  kata  dia.  Aku  pun  sedang  kebosanan  ni.  Mata  pun  tidak  rasa  mengantuk.
“Nanti  kita  pilih  dalam  hard  disk  I.  Jomlah.  Tengok  kat  bilik  I  jom.  Kat  situ  ada  tv  besar!  Baru  syok  nak  tengok.  Gambar  besar,  terang  lagi.”ujarnya.  Aku  angguk-angguk  bersetuju.  Ada  benarnya  juga  kata  dia.  Tengok  kat  bilik  dia  lagi  syok!  Ada  katil  lagi  untuk  kami  landing.  Kami  berjalan  ke  arah  ruang  tamu. 
Dia  memasang  wayar-wayar  yang  berselirat  di  hadapan  tv  plasmanya.  Aku  sudah  pun  landing  di  atas  katilnya  yang  empuk  sungguh  itu.  Syoknya.  Aku  letakkan  bantal  di  belakang  badandi  kepala  katil  supaya  kedudukan  aku  lebih  selesa.
Andy  pun  sama  juga.  Dia  ambil  tempat  di  sebelahku.  Sebelum  itu,  dia  sudah  menutup  lampu  dengan  menepuk  sekali  tangannya,  supaya  keadaan  di  ruang  tamu  itu  menjadi  gelap.  Barulah  ada  feel  nak  tengok  cerita.  Janganlah  tengok  cerita  hantu.  Boleh  mati  tercekik  aku  kat  sini.  Aku  ini  sebenarnya  boleh  tahan  juga  pengecutnya.  Tambah-tambah  bila  cerita  itu  berunsur  suspens,  mahu  terkujat  aku  di  depan  tv.
Selepas  itu,  Andy  suruh  aku  untuk  membuat  pilihan  sama  ada  ingin  menonton  cerita  apa.  Semuanya  cerita  Inggeris.  Patutlah  dia  suka  benar  speaking  London!  Aku  pakai  sebut  sahaja.  Dia  buka  cerita  yang  aku  sebut.  Hm.  Harapnya  bukan  cerita  hantu.
Best  tak  cerita  ni?”  aku  tanya  dia.  Biasanya  itulah  perangai  aku  sebelum  menonton  movie.  Akan  aku  tanya  dahulu  tentang  cerita  itu.  Kalau  tak  best,  sumpah  aku  tak  nak  tengok.  Bazir  masa  aku  saja  kalau  tengok  cerita  yang  tak  best.  Dia  jungkitkan  bahu  tanda  tidak  tahu.  Aku  mula  berkerut.  Takkanlah  tak  tahu  kut?
“I  tak  tahu.  Movie  lama  ni.  Bukan  yang  latest.  I  baru  ambil  dari  Mason  movie  ni  minggu  lepas.  I  tak  tengok  pun  lagi.”  dia  berkata  pula.  Dia  menekan  remote  dan  membetulkan  duduknya  di  sisi  aku  bila  cerita  itu  sudah  bermula.  Rapat.
Asyik-asyik  Mason  saja  yang  disebutnya.  Naik  cemburu  pula  aku  mendengar  nama  itu!  Lima  minit  pertama,  tak  ada  gaya  macam  cerita  hantu  pun.  Aku  tarik  nafas  lega.  Mujurlah  bukan  cerita  hantu.  Sepuluh  minit  kemudian,  ada  babak-babak  yang  tidak  sepatutnya  aku  tengok!  Aku  berdeham.  Alihlah!  Andy,  alihlah  cerita  lain!  Apa  pasal  kau  relax  aje  tengok?!
Aku  pandang  mukanya.  Nak  terloncat  jantung  ke  luar  bila  tengok  yang  dia  sebenarnya  tak  pandang  skrin  tv  tetapi...  dia  pandang  aku.  Tajam!  Daguku  diangkat  lembut.  Ekhem!!!  Kuat  aku  berdeham.  Dia  terkalih  memandang  skrin.  Daguku  dilepas  kalut. 
Bukan  cerita  hantu  tetapi  cerita  yang  menjijikkan!  Eeee.  Menyesal  aku  sebut  cerita  itu  tadi.  Inilah  cerita  Inggeris.  Bab-bab  ‘itu’  tak  pernah  ditinggalkan!  Sentiasa  ada  dalam  filem-filemnya. 
Sorry,  I  tak  tahu  pun  ada  cerita  macam  ni.  Ini  cerita  lama  sebenarnya.  Mason  ni  nakal  betul.  Takpe,  nanti  I  kerjakan  dia  cukup-cukup!”  dia  meminta  maaf  daripadaku.  Mungkin  dia  tahu  aku  tak  selesa  kut?  Oh,  jadi  dia  okey  lagilah  ni  dengan  Mason?
Ayat  dia  yang  belakang  tu  buat  aku  rasa  nak  muntah.  Memanglah ‘awek  you  tu  nakal.  Hendak  sahaja  aku  luahkan  begitu.  Selepas  itu,  kami  banyak  mendiamkan  diri.  Mungkin  kesan  daripada  movie  tak  berapa  nak  senonoh  tadi  kut?  Mason  ni,  kononnya  gay?  Cerita  macam-macam  ini  pula  ditontonnya.  Erkh!  Jijik  betul.  Aku  pandang  Andy.  Mukanya  relaks  sahaja.  Oh!  Selamat.  Mujurlah  Andy  ini  spesies  gay!  Kalau  tidak,  mati  keras  aku  kat  sini  kena  goda!  Pheeww!  Buat  apa  nak  takut?  Aku  kan  tengah  bendera  merah  ni?
Jadi  kami  pilih  untuk  tonton  cerita  Leap  Year.  Kalau  sebut  ‘Lip  Ear’  pun  macam  betul  walaupun  maksudnya  lain.  Matthew  Goode  jadi  heronya.  Bila  heronya  hensem,  aku  pun  apa  lagi?  Mula  memasang  angan  hendak  sehidup  semati  dengan  Matthew  Goode  sedangkan  aku  sudah  ada  suami  yang  kacak.  Suami  di  atas  kertas  aje  pun.  Alah,  apa  ada  hal?  Berangan  aje  pun.
Risau  juga  kalau  cerita  ini  pun  cerita  hantu  atau  yang  tidak  senonoh  macam  cerita  tadi.  Minta-mintalah  bukan!  Kami  tonton  cerita  itu  dengan  penuh  khusyuk.  Sesekali,  tangan  Andy  meraba  ke  dulangku  dan  menyumbat  cupcakes  yang  aku  buat  tadi. 
Tinggal  cupcakes  terakhir,  aku  berebut  jugalah  dengan  Andy,  tapi,  aku  mengalah  saja  memandangkan  dalam  peti  masih  ada  dua  dulang  lagi.  Mata  makin  memberat  bila  perut  dah  kenyang.  Cerita  yang  kami  tonton  itu  memang  sweet  sangat!  Tapi  terlebih  makan  cupcakes  yang  sweet  ni  membuatkan  mata  kami  mengantuk.  Tanpa  sedar,  mata  aku  terpejam  rapat....

PAGI  esoknya  aku  rasa  seperti  tidak  selesa.  Kenapa?  Aku  bergerak  ke  kiri.  Sempit.  Aku  berpusing  ke  kanan.  Sempit  juga.  Ruangan  bagaikan  terhad.  Akhirnya  aku  baring  menelentang.  Kaki  bagai  dihimpit.  Tiba-tiba  perutku  terasa  dipeluk  kejap  sehingga  menghangatkan  tubuh  aku  yang  agak  kedinginan  akibat  disapa  suhu  air-cond  yang  dipasang.  Aku  celikkan  mata  seluas-luasnya. 
Andy!  Dia  ada  disebelahku.  Sedang  nyenyak  tidur  rupanya.  Peluk  aku  dengan  kaki  ‘mengunci’  kedua  belah  kakiku.  Aduhai  Andy!!!  Aku  imbau  semula  detik  semalam  dan  aku  sudah  pun  rasa  gugup  gila.  Aku  tertidur  dengannya  semalam  di  katil  ini? Alamak!  Aku  tidur  dengan  dia?  Eh!  Dia  suami  akulah!  Tak  apa.  Tak  berdosa.  Aku  mula  menyedapkan  hati.  Selimut  yang  menutupi  tubuhku  dan  Andy,  aku  alih  ke  tepi.  Andy  selimutkan  aku?  Terharunya.
Aku  kerling  ke  arah  jam  di  dinding  biliknya.  Sudah  pukul  tujuh  suku  pagi.  Aku  kejutkan  Andy.  Comelnya  tengok  dia  menggeliat  macam  budak  setahun.  Aku  kejut  lagi.  Lambat-lambat  matanya  terbuka.  Berkerut-kerut  dahinya  sebaik  saja  membuka  mata.
You  kerja  kan?  Bangunlah!”  aku  kejutkan  dia. 
Dia  angguk  perlahan  sambil  tersenyum  manis.  Alahai,  rambutnya  kusut  masai.  Macam  baru  lepas  kena  tinju  dengan  aku.  Dia  bangkit  perlahan-lahan  dari  baringnya.  Aku  juga  bangkit.  Aku  pergi  cuci  muka  dahulu  di  dalam  bilikku.  Selepas  itu,  aku  ke  biliknya  pula.  Aku  kemas  katil  dia  yang  kami  guna  semalam.  Bukan  main  berkecah  lagi.  Dengan  dulang  cupcakes  yang  masih  ada  di  atas  meja  di  sebelah  katilnya.  Ya  Allah!  Inilah  hasilnya  bila  makan  sambil  tengok  cerita. 
Dia  sedang  mandi.  Kedengaran  pancuran  air  dari  dalam  bilik  airnya.  Secepat  mungkin  aku  mengemas  katil.  Kemudian,  aku  keluar  dari  biliknya  membawa  dulang  ke  dapur.  Beberapa  puluh  minit  kemudian,  Andy  turun  dari  tangga  dengan  langkah  segak  sambil  melipat-lipat  lengan  kemejanya.  Aku  nampak  dia  sudah  lengkap  berkemeja  putih  berseluar  slack  hitam.  Segaknya!  Tambah-tambah  dia  hanya  mengenakan  tali  leher  yang  berwarna  biru  gelap.  Macam  tokoh  korporat  pula  aku  tengok.  Rambut  pun  bukan  main  style  lagi  dia  rapikan.
Younak  kerja  dah?”  aku  menyoalnya.  Dia  mengangguk-anggukkan  kepalanya  dan  tersenyum  senang.  Kot  yang  tersidai  di  lengan  diletakkan  di  atas  sofa.  Berkot?  Ada  mesyuaratkah?  Gembiranya  wajah  dia.  Siap  bersiul  lagi.
“I  dah  sediakan  breakfast  untuk  you.  Baru  lagi  I  berfikir  macam  mana  nak  panggil  you.  Mujur  you  dah  turun.”aku  berkata  lantas  menarik  tangannya  supaya  mengekoriku  ke  dapur.Selepas  itu  dia  duduk  di  hadapanku.  Kuhulur  roti  bakar  yang  sudah  disapukan  planta  dan  kaya  kepada  dia.  Dua  keping.  Dia  sambut  dengan  ucapan  terima  kasih.  Kami  makan  tanpa  sebarang  bunyi  sampailah  dia  bersuara.
“I  betul-betul  minta  maaf  pasal  movie  tak  senonoh  semalam.  I  tahu  Mason  sengaja  nak  menyakat  I!”  dia  berkata  begitu.  Aku  tersenyum  pahit.  Bahagia  benar  dia  dengan  Mason!
It’s  okay.  Kita  bukan  tengok  lebih  pun,  mujur  you  sempat  alih!  You  jangan  risaulah.  I  okey.”  aku  berkata  begitu  untuk  menyedapkan  hatinya.
“Itulah.  Kalau  tengok  lebih  semalam,  I  takut  aje...”  dia  belum  habiskan  ayatnya, aku  sudah  menyampuk.
You  takut  I  terkam  you,  ya?  Haha!  I  bukan  orang  yang  macam  tu.  I  ada  manner.  Lagipun  I...  Whisper,  have  a  happy  period.”  aku  berkata  dengan  tagline  tuala  wanita  Whisper.  Dia  tergelak  mendengarnya.
“I  tahu.  I  kenal  you.  Dah  jadi  isteri  I  pun  you  masih  lagi  jaga  manner.  You  memang  sopan.”  dia  bercakap  dengan  senyuman  menawan.  Pagi-pagi  lagi  dia  dah  pasang  jerat.  Terjerat  hati  aku  ini  melihat  senyuman  manisnya.  Dia  kata  aku  sopan?  Aku  cuma  menghormati  dia  yang  tak  minat  pada  aku  ni!  Kalau  ikutkan  perangai  nakal  aku  ni,  dah  lama  aku  terkam  dia.  Nak  takut  apa?  Dah  sah,  bukan?
“I  pun  kenal  you.  Sangat  kenal  you.  Jangan  risaulah!”  aku  berkata  tenang  walaupun  hatiku  sudah  berkocak  hebat. 
Serius  aku  cakap,  sebenarnya  aku  takut  terterkam  dia!  Aku  ni,  bukan  boleh  dipercayai  sangat!  Kalau  dia  terkam  aku,  nampaklah  menipunya  cerita  aku  di  situ  sebab  dia  itukan...  hesy.  Biarlah  dia  dengan  hidup  dia.  Asalkan  dia  tak  kacau  aku,  aku  patut  bersyukur  bahawa  dia  sanggup  memperisterikan  aku  untuk  menjaga  aku.
“Pasal  bibik,  I  rasa  kita  tak  perlukan  bibik  lagi.  I  akan  buat  semua  kerja  bibik  tu  mulai  hari  ini.  Lagipun,  kita  dah  sah  nikah.  I  dah  selesa  dengan  kedudukan  kita  sekarang  ni.”  aku  bersuara  setelah  puas  berfikir  tadi  sewaktu  menyediakan  sarapan  buatnya.
“Serius?”  soal  Andy.  Aku  angguk.
“Baik.  Lagipun,  I  tak  berapa  suka  kalau  ada  orang  yang  I  tak  kenal  duduk  di  rumah  ni.  Walaupun  untuk  mengemas  rumah.  Dulu  I  hire  dia  pun  sebab  nak  bagi  you  selesa.”  dia  berkata  selamba.
“Okey!  Thanks,  Andy...”  luahku.  Dia  tersenyum.  Tapak  tangannya  singgah  di  atas  kepalaku  dan...  rambutku  dirunyaikan  olehnya!
Usai  makan,  dia  bangkit  dari  duduknya.  Tiba-tiba  dia  hampiri  aku  dan  dipegang  kedua  belah  pipiku  lantas  dicium  dahi  aku  sebelum  meninggalkan  rumah.  Aku  ketar  lutut!  Janganlah,  Andy.  Jangan  macam  ni.  Nanti  aku  tersyahdu  sendiri.  Aku  tak  boleh  betul  melihat  wajah  kacaknya  itu.  Aduhai.  Comel.  Nak  saja  aku  tumbuk-tumbuk  buat  donat.  Isy!  Kasarnya.
Take  care.”  pesannya.  Esh.  Aku  yang  sepatutnya  tinggalkan  dia  pesan  itu  sebab  bukannya  aku  yang  keluar  rumah  tetapi  dia.  Aku  akan  setia  di  dalam  rumahnya  ini  seperti  seorang  isteri  mithali  menanti  kepulangan  suaminya  dari  tempat  kerja. 
Youtoo.”  akhirnya  aku  bersuara. 
Aku  senyum.  Setelah  dia  pergi,  aku  pegang  dahiku  dengan  senyuman  yang  amat  sukar  untuk  aku  tafsirkan.  Memang  sah!  Aku  ini  gila.  Aku  sudah  sah  jatuh  tergolek  di  hati  Andy.  Aku  sukakan  dia.  Suka  sangat-sangat.  Andy..  Andy.  Kau  buat  hidupku  haru!  Tolonglah  jadi  lelaki  tulen.  Itu  saja  doaku.
Aku  berbaring di  sofa  kami  baring  sama-sama  semalam.  Alahai.  Rindunya  pada  Andy  walaupun  tak  sampai  sepuluh  minit  berpisah.Andy,  jangan  sampai  aku  buat  keputusan  drastik!  Aku  akan  goda  kau  sampai  kau  punya  taste  tu  berubah!  Oucch!  Nakal  juga  kau  ni  Emma!  Aku  tepuk  pipi  berkali-kali.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design