Selamat Malam Cinta 3

BAB  3

Cinta,  sukar  untuk  dimengertikan
Namun  seringkali  dinantikan...

“BULAN  MADU  di  awan  biru...”  nyanyi  suamiku  perlahan  ke  telingaku.  Aku  tergelak.  Suka  benar  dia  menyakatku.  Bukannya  dia  tidak  tahu  aku  penggayat  tegar.  Dan,  ya  kami  berada  di  dalam  kapal  terbang  untuk  pergi  berbulan  madu.  Takkan  nak  naik  kereta  pulak?  Boleh  patah  pinggang  meskipun  hanya  ke  negara  jiran. 

“Abang  suka  tau...  kacau  Irqin  nak  tidur.”  Mataku  masih  dalam  keadaan  terpejam.  Telingaku  ditiup  berkali-kali  sehingga  aku  tergelak  kegelian.  Terpaksa  aku  tahankan  suaraku  kerana  tidak  mahu  mengganggu  penumpang  lain.

“Sayang  bukan  nak  tidur  pun.  Sayang  cuma  pejam  mata  sebab  takut  nak  tengok  luar.  Bukalah  mata,  sayang.  Tengok  luar.  Tengok  sekarang  ni,  kita  dekat  awan...”  bisiknya  dan  kemudian  mengucup  telingaku. 

“Gayat.”  Aduku.  Tanganku  diusap-usap  lembut.  Kemudian,  dapatku  rasa  tapak  tanganku  basah  dikucupnya  berkali-kali.  Suka  betul  dia  buat  aku  rasa  dihargai.

“Sayang  ni.  Tak  sporting  langsung.  Sayang  patut  hargai  masa  sayang  dengan  abang.  Masa  itu  emas.  Abang  kalau  boleh  nak  setiap  masa  dengan  Irqin.  Nak  merasai  kemanisan  masa  tu  dengan  orang  yang  abang  cinta.  Supaya,  nanti  tiada  apa-apa  yang  akan  kita  kesalkan.  Bila  tua  nanti,  kita  akan  kenang  semua  kenangan  indah  bersama.”  Panjang  lebar  syarahan  suamiku.  Ya,  dia  seorang  yang  sangat  menghargai  masa.

“Irqin  bukan  sengaja  nak  jadi  tak  sporting.  Abang,  lambat  lagi  ke  eh?  Irqin  lapar.”  Aku  mengubah  topik  memandangkan  perutku  benar-benar  terasa  kosong.

“Alahai  kesiannya  dia.  Abang  order  makanan  ye?”  pujuknya  sambil  melabuhkan  bibirnya  ke  dahiku  tanpa  disuruh.  Dia  memang  suka  menunjukkan  kasihnya  dengan  cara  itu.  Mengucup  dahi,  ubun-ubun,  belakang  tangan  dan  tapak  tanganku.

“Abang  tutuplah  tingkap  tu,  Irqin  gayat.”  Suruhku.  Dia  patuh.  Tingkap  kapal  terbang  ditutup.  Aku  cuba  membayangkan  diri  ini  berada  di  dalam  bas  yang  penuh  dengan  orang.  Biarlah  tak  logik  asalkan  rasa  gayatku  mengurang.

“Sayang  nak  kongsi  dengan  abang  atau  nak  makan  sendirian  berhad?”  soalnya  lagi.

“Nak  kongsi  laa...”  kataku  pula.  Aku  suka  berkongsi  dengannya.  Lagi  suka  bila  dia  menyuapkan  aku.  Ya,  aku  tahu  aku  terlalu  manja  dengannya.  Siapa  yang  tidak  dimanjakan  oleh  suami  dengan  cara  begini  pasti  akan  mengatakan  yang  aku  mengada-ada.  Ya,  tak  dinafikan  yang  aku  sangat  mengada  bila  dengan  Rasydan.


“SAMPAI  dah.  Phuket  huh?  Cantik  kan  laut  dia?”  pujinya  bersama  senyum  manisnya.  Aku  turut  tersenyum.  Lengannya  yang  agak  berotot  itu  aku  peluk  erat  dengan  kepala  yang  sengaja  aku  jatuhkan  ke  bahunya.  Walaupun  perjalanan  tak  sampai  dua  jam,  tapi  disebabkan  rasa  gayat,  aku  rasa  bagaikan  sudah  dua  hari  aku  duduk  di  dalam  kapal  terbang  itu.

Loya,  pening,  segala  jenis  penyakit  datang.  Huh!  Macam  manalah  nak  balik  nanti? 

“Sangat  cantik.”  Pujiku  sambil  mengucup  bahunya.  Mata  kuangkat  tepat  ke  wajah  kacaknya.  Dia  sedang  merenungku  dalam.

“Sayang  lagi  cantik.”  Pujinya.  Bibirnya  dilabuhkan  ke  dahiku.  Lama,  sehingga  terpejam  mataku  menikmati  kehangatan  kucupan  itu.  Penuh  dengan  kemanisan  dan  kasih  sayang.

Can’t  deny  it.”  Ujarku  dengan  nada  gurauan.  Kepalanya  terundur  ke  belakang  sedikit.  Wajahku  dipandang  dengan  senyuman  senget.

“Eleh,  mengada.  Teruknya  perasan.  Bini  siapa  ni,  huh?”  soalnya  sambil  merunyai-runyaikan  rambutku.  Wajahnya  mencemik.

“Entah?”  jawabku  sambil  menjelirkan  lidah.

“Hello!  Anybody  khapWho  is  she  na  khapMedai?”  dia  bercakap  menggunakan  slang  Thailand.  Macam  pandai  saja.  Serentak  itu,  aku  kutil  pinggangnya  sekuat  hati  sehingga  dia  terloncat  dan  mengaduh  kesakitan  tapi  dalam  masa  yang  sama,  dia  tergelak  macam  nak  gila. 

“Abang  ni,  sampai  hati!  Buruk  tahu  tak  cakap  macam  tu?”  aku  mencemik.  Merajuk.  Terasa  hati  betul.  Boleh  dia  tanya  orang  yang  lalu  lalang,  siapa  aku  ini?  Bukan  bini  diakah?

“Abang  bergurau  aje,  sayang.  Sakit  tau...”  dia  menggosok-gosok  pinggangnya.  Mesti  berbekas.  Biarlah.  Siapa  suruh  dia  menyakiti  hatiku?

“Mengada  tau!”  aku  merengus  sambil  berpeluk  tubuh  dan  membelakanginya.  Dapat  aku  rasa  dia  menghampiriku. 

Serentak  itu,  tangannya  melingkar  di  pinggangku.  Telingaku  digigit  lembut.  Cara  dia  memujukku  memang  mampu  mencairkan  hatiku.  Pipiku  dikucup  dan  dia  menongkatkan  dagunya  ke  bahuku.  Masih  dengan  cara  memujuknya  yang  tersendiri  itu

Wajahku  akan  diperhati  lama.  Aku  memuncungkan  bibirku.  Sengaja  tunjuk  protes  bila  dipujuk  dengan  cara  begitu.  Malu  hendak  mengaku  yang  itulah  cara  paling  berkesan  untuk  dia  memujukku.

“Uh-uh-uh!!  Buat  muncung  itik  macam  tu  pulak.  Heee,  jom  masuk  hotel.  Abang  kena  buat  sesuatu  dengan  muncung  itik  tu.”  Dia  menggomol-gomol  pipiku  sehingga  aku  terpaksa  merungkaikan  pelukannya  di  perutku.

“Abang!”  aku  menjegilkan  mataku  padanya  yang  hanya  tersengih-sengih  itu.  Di  khalayak  ramai  dia  boleh  tunjuk  keromantisan  tahap  semanis  madu  dia  ini?

“Tengok  kiri  kanan,  sayang.  Ramai  aje  yang  lebih  pada  tu...”  selamba  dia  berkata.  Yelah,  dah  mat  saleh.  Bukan  Islam.  Apa  nak  hairan  buat  perkara  tak  senonoh  begitu? 
“Kita  Islam.”  Aku  membidas.  Dia  tersenyum  saja.

“Tapi  dah  halal.  Jom.  Kita  kena  rehat  dulu.  Cas  bateri.  Nanti  nak  pergi  jalan-jalan,  kan?”  pujuknya  sambil  menarik  tanganku  dan  dikucup  berkali-kali.  Aku  sudah  mampu  tersenyum  pada  tika  ini.  Mudah  sahaja  dia  membuat  aku  tersenyum.  Aku  cuma  perlu  melihat  senyumannya.  Semudah  itu.

“Hmmm,  bagus  juga.  Irqin  penat  ni.” 

“Baru  ke  Phuket.  Belum  ke  Paris  lagi...  entah  macam  mana  keadaan  Irqin  agaknya  kalau  duduk  dalam  kapal  terbang  sampai  ke  Paris.”  Dia  berkata.

“Dari  ke  Paris, baik  ke  Mekah.”  Bidasku.  Dia  tersengih.

“InsyaAllah  satu  hari  nanti.  Sama-sama  kita  kumpul  duit  buat  umrah.”  Dia  berkata. 

“Hari  ni  giliran  abang.”  Ujarku  selamba.  Sengaja  ingin  mengingatkan  dia  tentang  tanggung  jawab  dia  semenjak  kami  membuat  keputusan  untuk  bergilir-gilir  melakukannya.

“Ya  abang  tahu...”  sedih  sahaja  nadanya. 

“Tak  apalah.  Kalau  abang  penat,  besok  sajalah.  Tak  pun  kita  tunggu  bila  kita  balik  Malaysia  semula  ke.”  Aku  mengerti  yang  dia  itu  penat. 

Kami  kena  tunggu  satu  jam  lebih  di  airport.  Dahlah  perut  masih  kosong  kerana  aku  terlajak  tidur  dan  tak  sempat  buat  sarapan.  Hehehe.  Berkejar  ke  sana  ke  mari.  Jadi,  apalah  salahnya  jika  aku  memberinya  masa  untuk  berehat?  Bukannya  selalu.

“Tak  nak.  Abang  suka  bila  tiba  giliran  abang.”  Dia  bertegas.  Eleh,  giliran  aku  dia  suka,  giliran  dia  pun  dia  suka. 

“Abang  kan  penat?”  aku  memujuk  pula.

“Tak  penat.  Selagi  cinta  abang  ni  ada  dekat  sisi  abang,  abang  takkan  rasa  penat.  Percayalah  cakap  abang.”  Katanya  bersama  cuitan  di  daguku.  Aku  tersenyum  mendengarnya.  Dia  memang  pandai  membeli  jiwa...

Sure  ni?  Bukan  sebab  nak  jaga  hati  Irqin?”

“Bukan  sayang.  Abang  sure.  Abang  suka  dapat  picit  bahu  sayang.  Sebab  at  the  end  of  the  day,  abang  boleh  letak  kepala  atas  badan  sayang... dan  tidur  dengan  lenanya.”


“CINTA,  give  me  that  camera.  Berdiri  dekat  sana.  Abang  nak  ambil  gambar.”  Dia  mengarahkan  aku  berdiri  di  tempat  berlatarbelakangkan  pemandangan  laut  yang  membiru.  Aku  menurut  saja. 

“Posing  ala-ala  top  model  sikit.  Biar  berapi  Tyra  Banks.”  Arah  suamiku.  Aku  tergelak.  Topi  lebar  di  atas  kepala  hampir  melayang  ditiup  angin  aku  pegang.  Belum  sempat  aku  bergaya,  dia  sudah  menekan  klik.

“Okey,  tak  payah  bergaya.  Abang  dah  dapat  shot  yang  cantik.”  Tapak  tangannya  dinaikkan,  mengarahkan  aku  mematungkan  diri.

“Abang,  topi  Irqin  nak  terbang  tadi.  Semulalah.  Semulalah.”  Aku  mengarahkan  dia  mengambil  gambar  sekali  lagi.  Dia  tergelak.

“Cantik  dah  tadi  sayang.  Candid  habis.  Comel  je  sayang  ketawa.  Nak  tengok?”  soalnya.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku.  Tak  mahu.  Aku  tahu  dia  menjaga  hatiku  saja. 

Apa  yang  cantiknya  kalau  muka  cuak  cuba  menangkap  topi  yang  hampir  terbang?  Membayangkan  saja,  aku  tak  berselera. 

“Yalah,  yalah.  Cepat  bergaya  semula.  Abang  ambilkan  sekali  lagi.  Dah  tarik  dah  muncung  dia  tu...”  dia  mengalah.  Inilah  sikapnya  yang  paling  aku  suka.  Dia  selalu  mengalah. 

“Abang  jangan  menyesal  kahwin  dengan  Irqin.”  Selamba  aku  berpesan  sambil  mula  mengangkat  sebelah  kaki.  Kedua  belah  tanganku  dinaikkan  ke  atas.  Menunjukkan  yang  aku  sedang  menikmati  pemandangan  indah  itu.

“Tidak  sayang.  Takkan  pernah.  Hish  apalah  cakap  macam  tu.”  Bebelnya  sambil  tangan  lincah  menekan  butang  klik.

“Sebab  Irqin  suka  bergambar...”  aku  menjelirkan  lidahku  sambil  membuat  gaya  yang  lain  pula.  Memang  makan  hatilah  Tyra  Banks  kalau  dia  tengok  gambar-gambar  aku.

“Sayang,  abang  lagi  suka  kalau  memori  kad  abang  ni  penuh  dengan  muka  sayang  tahu?”  dia  berkata  sambil  menghampiriku.  Pingangnya  aku  peluk  bila  dia  memeluk  bahuku.

“Tolong  picitkan  button  tu.”  Dia  mengarahkan  aku  untuk  memicit  butang  klik  pada  kameranya.  Aku  menurut.  Dia  tersenyum.  Ada  gambar  yang  aku  sengaja  melentokkan  kepala  ke  dadanya.  Ada  juga  gambar  dia  mengucup  ubun-ubunku.   

“Abang!  Sini...  sini!”  gamitku  apabila  ternampak  minah  saleh  tak  pakai  baju  langsung.  Hanya  berspender  saja  berjemur  di  tengah  panas. 

“Kenapa  sayang?”  soal  Rasydan  dengan  wajah  sesak. 

“Pejam  mata.”  Arahku. 

“Adoi  apa  pulak  ni?”  soal  Rasydan  pelik. 

“Kalau  Irqin  cakap,  abang  jangan  pandang...” 

“Minah  saleh  tu  ek?”  soalnya  memotong  percakapanku.  Serta-merta  aku  kutil  lengannya.
“Abang  dah  pandang!”  dia  tergelak.  Bahuku  dipautnya. 

“Dah  dia  kat  depan  kita.  Terpandang.  Bukan  sengaja.  Dia  buatlah  macam-macam  style,  atau  tak  pakai  apa-apa  sekalipun...  Abang  tak  terliur  langsung.”  Kata  Rusydan  selamba  sambil  berjalan  tenang  melintasi  minah  saleh  yang  berbogel  itu.  Bahuku  masih  kejap  dalam  pelukannya. 

“Nanti  kita  dating  dalam  bilik  ajelah,  abang.  Banyak  sungguh  cabaran...”  aku  berkata.  Suamiku  tergelak. 

“Ya  Allah  sayang.  Baru  abang  tahu  rupa  sayang  jeles.  Comelnya...”  berair  matanya  gelak  tanpa  suara.  Amboi  lucu  sangat  ke  bila  tengok  bini  cemburu?  Mujur  dia  tak  ketawa  berdekah-dekah.  Kalau  tak  memang  makan  tangan. 


“JOM  tengok  apa  yang  menarik  sangat  dengan  Patong  Beach  ni  pada  waktu  malam?”  Rasydan  bersiap-siap  hendak  keluar.  Aku  pula  masih  terkial-kial  hendak  mengenakan  mekap  ke  muka. 

“Abang,  jom  cari  penkek  pisang.  Dah  terasa-rasa  dah  kat  tekak  ni.  Sedap  betul  yang  petang  tadi  tu  kan?”  aku  mengurut  tekak. 

Teringat  penkek  pisang  yang  kami  makan  petang  tadi.  Memang  sedap  sungguh.  Harga  pun  berpatutan.  Memang  penkek  pisang  terkenal  sebagai  makanan  jalanan  di  Phuket.  Atau  mungkin  di  Thailand.  Tapi  kena  pandai-pandai  juga  bertanya.  Takut  kena  kedai  yang  tak  halal.  Contohnya,  ada  bahan  ‘lain’  yang  diisi. 

“Sedap...”  suami  aku  mengiakan  sambil  mengeluarkan  telefon  bimbitnya.  Nak  call  driverlah  tu. 

Dia  bercakap  dengan  pemandu  pelancong  kami  yang  berasal  dari  Phuket  yang  boleh  berbahasa  Melayu  menggunakan  slang  Kelantan  itu,  Ilyas.  Tentu-tentunya  orang islam.  Sempat  lagi  dia  ketawa.  Cheh  dah  macam  bercakap  dengan  awek  pula. 

Sesudah  bersiap,  kami  dibawa  Ilyas  ke  sekitar  Patong  Beach.  Memang  malam  hidup  tempat  ni.  Makan  hati  aku  tengok  pondan-pondan  dan  perempuan  di  kawasan  Patong  Beach  ini.  Semuanya  berpakaian  seksa  dan  menyakitkan  mata.  Siap  goda  laki  aku  lagi.  Berapa  kali  aku  tunjuk  penumbuk  sampai  Rasydan  terpaksa  memeluk  aku.  Bimbang  mereka  memukul  aku.  

“Ni  tempat  orang,  cuba  jangan  tunjuk  gengster.”  Pesan  Rasydan  sambil  ketawa.  Seronok  ye  tengok  aku  jeles?  Huh! 

“Sakit  mata  ni  tengok  tetek  palsu  diorang!  Suara  bukan  main  garau  lagi.  Lepas  tu  duk  kerling-kerling  abang.  Heyyy!  Memang  nak  kena.  Tak  peduli  dah  dia  tu  transgender.”  Aku  membebel.  Bertambah  kuat  suamiku  gelak. 

“Kita  patut  duduk  kat  Krabi,  kan?  Sana  tenang  sikit.”  Suamiku  mengeluh. 

“Abang  jangan  menggatal  okey?”

“Dengan  orang  yang  ada  apa  abang  dah  ada?  Eee!  Geli!”  Rasydan  menggeliat  geli-geleman. 

Pondan-pondan  di  sini  seribu  kali  lebih  cantik  dari  aku!  Cis,  diorang  bedah  macam  mana  boleh jadi  cantik  sangat  tu?  Hilang  habis  muka  jantan  diorang.  Mujur  ada  di  kalangan  mereka  yang  kami  dapat  kenal  pasti  melalui  suara  yang  tak  dapat  dibendung  garaunya.
 
“Dengan  perempuan  lain  kat  sini!  Dengan  pondan  pun  tak  boleh.  Jangan  sekali  terfikir  pun!  Kalau  Irqin  tidur  tengah  malam  buta  nanti  abang  curi-curi  keluar...”  Aku  memberi  amaran. 

Ingatkan  dekat  tepi  pantai  tadi  habislah  dugaan.  Malam  ni  ada  lagi.  Lagi  banyak  pula  tu.  Tergugat  rasa.

Memanglah  Phuket  ni  cantik.  Tapi  kalau  tempat  begini,  orang  menari  tiang  di  mana-mana...  memang  meluat  aku  tengok.  Lepas  ni  aku  nak  pangkah  tempat  bernama  Phuket  ni  dari  senarai  tempat  perlancongan  aku.  Tak  pun...  mungkin  Patong  Beach  ni  yang  aku  pangkah!  Tak  sesuai  untuk  honeymoon.  Makan  hati.  Mungkin  boleh  bawa  balik  ‘honey’  tanpa  moon  dalam  Bahasa  Melayu.  No  way!  Madu-madu,  no

Aku  menjeling  pada  perempuan  atau  pondan  mana  entah  yang  menari  tiang  menggeliat  geliut  macam  ular  kena  palu  dari  jauh.  Aku  yang  dah  berlaki  ini  pun  masih  malu  nak  menari  tiang  dengan  aksi  ghairah  begitu.  Usahkan  menari  tiang...  menari  pun  tak  reti! 
“Apa  fikir  jauh  sangat  tu?”

“Ingat  abang  ni  jenis  lelaki  miang  ke  tak  cukup  dengan  satu?”  dia  mula  bernada  macam  orang  berjauh  hati. 

“Kalau  takut  sangat,  sayang  ikatlah  abang...”  tiba-tiba  dia  tersengih  miang.  Kening  diangkat-angkat. 


“Hee  gatal.”  Aku  ikut  tersenyum.  Senyum  malu.  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design