MENANTU "MITHALI" ( BAB 4 )

Bab  4

SATU  kerja  gila  bila  mana  aku  mengikut  Andy  pulang  ke  rumahnya!  Sumpah  aku  takut.  Tapi,  dia  telah  menyatakan  bahawa  semuanya  akan  okey.  Aku  tidak  perlu  risau  tentang  apa-apa  pun.  Itu  katanyalah!  Tadi,  aku  terpaksa  menyeludup  masuk  ke  rumahnya.  Bahaya.  Takut  ditangkap.  Rumah  dia  juga  besar!  Boleh  tahanlah.  Banglo.

Bukan  boleh  tahan  lagi,  ini  memang  rumah  mewah!  Subang  Heights  Bungalow!  Pheewit!  Nak  aje  aku  minta  stay  sampai  mereput  kat  sini.  Jadi  madam  besar.  Macam  tuan  empunya  rumah.  Andy,  kahwinilah  I!

Andy,  can  I  stayhere?”  soalku  selamba  yang  masih  tercengang  dengan  kecantikkan  rumah  ini.  Memang  tak  ada  rasa  malu  langsung.  Oh,  mungkinkah  kesan  daripada  Margarita  tadi?  Atau  aku  sememangnya  sudah  tidak  kenal  erti  malu  lagi?  Nak  kata  kesan  dari  Margarita,  kepala  aku  dah  kurang  peningnya.  Aku  dalam  keadaan  waras  ni...

Setiap  pintu  rumahnya  berkaca.  Dan  nampak  mewah  sangat!  Yalah,  rumah  aku  tidak  semewah  ini.  Sebab  apa  aku  bersetuju  untuk  mengikut  Andy  pulang  ke  rumah?  Aku  sekarang  sudah  jadi  penganggur  terhormat!  Dalam  masa  yang  sama,  aku  ditinggalkan  orang  yang  aku  sayang.  Rumah  pula  telah  disita.  Semuanya  berlaku  dalam  tahun  2013!  Semuanya  berlaku  serentak.  Mana  aku  tak  pening?  Jadi,  aku  setuju  sahajalah  dengan  pelawaan  Andy.

Of  course  you  can.  I  cadang  pun  memang  nak  ajak  you  stay  dengan  I  kat  sini  since  that  you’re  a  homeless  girl  now.  You  had  clearly  fallen  on  hard  times,  so  why  shouldn’t  I  help  you?”  ujarnya  selamba  dengan  senyum  senget.  Aku  tercengang  lebih  luas.  Tidak  terasa  dengan  kata-katanya  yang  menyatakan  aku  a  homeless  girl  now’ tetapi  aku  rasa  terharu.  Terharu  dengan  kebaikan  hatinya.  Dia  kata  aku  fallen  on  hard  times,  dan  ya!  Memang  betul.  Aku  memang  tengah  tak  ada  duit  langsung!

Are  you  serious?”  mataku  membulat  tidak  percaya.  Andy  ketawa.  Aku  suka  tengok  dia  ketawa.  Nampak  macho  dan  seksi.  Ah!  Lupakan  keseksian  dia  yang  bukan  untuk  perempuan  macam  aku  ni!

Yeap!  You  can  count  on  me.”  jawabnya  yakin.  Count  On  Me.  

Lagu  nyanyian  Bruno  Mars  juga  merupakan  lagu  tema  persahabatan  kami.  Kalau  boleh,  aku  nak  melompat  sungguh-sungguh.  Rasa  macam  nak  buat  lompat  bintang  sepuluh  kali  dalam  lima  saat.  Terlalu  gembira!  Aku  tahu  yang  aku  sedang  menambah  dosa.  Bersekedudukan  dengan  lelaki  bukan  muhrim  mahram  seperti  ini.  Tetapi  aku  tidak  punya  pilihan  lain!

“Okey,  mana  bilik  untuk  I?”  soalku  yang  tak  berselindung  dengan  perasaan  malu  lagi.  Andy  tersenyum  nakal.  Tangannya  didepakan.

You  tidur  dengan  I.”  jawabnya  sambil  mengenyitkan  matanya  yang  kuyu  itu.  Aku  membuntangkan  mata.  

Are  you  damn  crazy?  For  god  sake!  Aku  bukanlah  perempuan  yang  mudah  menerima  golongan  homoseksual  ini.  Tetapi,  disebabkan  Andy  tergolong  dari  kumpulan  itu,  aku  dengan  muka  tak  malunya  meminta  untuk  tinggal  bersama.  Yalah,  gerenti,  kesucian  diriku  terjaga.  Aku,  perempuan  yang  hanya  mahukan  untung  dan  tidak  mahu  rugi!  Dan  sekarang,  perangaiku  itu  tidak  berubah  pun  walaupun  tiada  apa-apa  lagi  harta  padaku.  Melainkan  sebuah  kereta  Myvi.  

Oh  My  Lord!  Kereta  aku?  Macam  mana??!Tersadai  kat  mana?  Haraplah  Awin  bawa  balik.  Sekarang  sudah  jam  lima  pagi.  Kunci  pada  Awin,  sudah  tentulah  selamat.  Kawan  baikku  itu  memang  boleh  diharap.  Barulah  sekarang  aku  teringatkan  kereta  aku.  Apa  punya  tuanlah!

No,  just  kidding!  You  can  choose  one.  Mana-mana  saja.  Atas  tu,  tepi  sekali  bilik  I  tau?  You  jangan  salah  pilih  pulak.  Sebab,  selamanya  you  kena  stay  kat  bilik  tu  once  you  choose  it.  Okey?  Tak  mau  tukar-tukar.”  Andy  mengenakan  syaratnya.  Aku  mengangguk-angguk  tanda  setuju.  Kalau  aku  pilih  biliknya,  bermakna,  aku  akan  tidur  dengan  diakah?  Erkh!  Tak  mahu  fikir  macam  ni!!  Aku  ketuk  kepalaku  sekali.

Gosh!  Ingatkan  betul-betullah  kena  tidur  dengan  you!  Tak  dapat  I  nak  bayangkan  macam  mana!”  aku  berkata  lega.  Andy  ketawa  geli  hati  mendengar  jawapanku.

That’s  not  going  to  happen.  You  know  me  better!”  dia  berkata  dengan  muka  bangga.

Yeap!  I  know  you!  I  really  really  knowyou!”  aku  berkata  selamba.  Dalam  hati  mahu  saja  aku  menambah,  you’re  a  gay!’.  Tapi  tak  sampai  hati  pula.  Biarlah  dia  dengan  fitrahnya  asalkan  dia  tak  ganggu  aku.  Sekurang-kurangnya,  aku  selamat...

“Inilah  masanya  I  buat  tour  kat  rumah  you!  Okay,  anggaplah  I  sebagai  pemantau  kebersihan.”  ujarku  selamba  sambil  melangkahkan  kaki  ke  setiap  penjuru  rumah.  Dia  tergelak  kecil.  Tangan  di  dalam  kocek.

You  are  the  first  girl  that  step  into  my  house.  And  I’m  glad!”  ujar  Andy  sambil  tersenyum  manis.  Kan?  Mesti  sebelum  ni,  Mason  yang  dibawanya  masuk  ke  dalam  banglo  mewah  dia  ni.  Wow!!  Agak-agak  berapa  kali  mereka  berasmara  dana  di  sini?  Eeeuuuww!  Jijik  betul  otak  kau  ini  Emma.  

“Mason?”  soalku  selamba.  Andy  berkerut.

He’s  not  a  girl!”  jawabnya  tegas.  Wow!  Garangnya.  See?  I’ve  told  you  already.  Nampak  tak  ke-gay-an  dia  kat  situ?  Damn!  Badan  dia  dah  smoking  hot!  Muka  dia  dah  seriously  handsome!  But!  Itulah.  Tak  ada  satu  pun  makhluk  tuhan  ini  sempurna.  Tak  apalah.  Tak  payah  fikir  pasal  kejadian  dia  okey?

“Okey,  I  nak  bilik  ni!”  aku  duduk  terkinja-kinja  di  atas  katil  yang  bertilam  empuk  itu  dengan  perasaan  yang  gembira  teramat  sangat  setelah  tiga  buah  bilik  aku  jelajah.  Inilah  bilikku!  Sudah  aku  cop  tempat  ini  sebagai  bilik  tidurku.  Yeay!  Bilik  yang  cantik,  kemas  dan  luas.  Sukanya!

“Ada  syarat  tau  kalau  you  nak  terus  stay  sini?”  ujarnya  seketika  kemudian.  Air  mukaku  berubah.  Syarat  apa  pula?

“Kena  bayar  sekarangkah?”  soalku  lurus.  Andy  ketawa  kuat.  Entah  apa  yang  kelakar,  aku  pun  tak  tahu.  Yang  pasti,  muka  aku  cuak  habislah  saat  ini.

Nope  sayang!”  jawabnya  tidak  lama  kemudian.  Kemudian  dia  ketawa  lagi.Why  is  he  laughing  at  me?  Do  I  look  like  an  idiot?  Aku  tengah  terdesak  gila  ni.  Kalau  aku  stay  dengan  Awin,  okey  tak?  Awin  pun  stay  dengan  Jeff!  Macam  mana?  Aku  tak  ada  hala  tuju,  so,  Andylah  tempatku  bergantung  harap!  Untuk  sebulan  dua  saja.  Nanti,  aku  bayarlah  kepada  dia  segala  perbelanjaannya  selepas  aku  bekerja  nanti.  

Then?”  soalku  pelik.

Youdon’t  have  to  pay!  But,  you  have  to  cook!  I  tak  ada  pembantu  rumah.  I  tak  boleh  nak  bawa  you  keluar  selalu.  Nanti  kita  kena  cekup.  You  just  stay  in  here!  Tak  boleh  keluar  rumah.  Once  you  step  in,  you  can’t  step  out.  Never!  Understood?”  soal  Andy.  Aku  mengangguk  perlahan-lahan.  Aku  ingatkan  syarat  apalah  tadi.

“Habis  macam  mana  I  nak  kerja,  Dee?”  soalku  bersedih  setelah  teringat  pada  kerja  yang  aku  harus  cari  nanti. Andy  duduk  di  birai  katil,  bersebelahan  denganku.  Dipeluk  bahuku  kejap.

Youdon’t  have  to  worry  bout  that!”  ujarnya.

Why?”  kata-katanya  membuatkan  aku  naik  pelik.  Kenapa?  Habis,  aku  bekerja  sebagai  apa?  Sebagai  perempuan  simpanan  diakah?  Esh!  Dia  itu  ‘lain’!

Cause,  I  can  afford  everything.”  ujarnya  lagi.  Kedengaran  seperti  dia  sedang  membangga  diri  tetapi  wajahnya  benar-benar  ikhlas.  Aku  keliru  dengan  riak  wajah  yang  dipamerkan  oleh  si  Andy  ini  sebenarnya.

But,  I  have  to  work.  To  pay  back  your  money!”  aku  membantah.  Takkanlah  free-free  sahaja  aku  duduk  kat  rumah  mewah  dia  ni?  Memang  mewah  betullah  hidup  aku.

No need  to  pay  back  my  money.”  dia  berkata  tegas.  

“Hmm.  What  if  you’re  getting  married?  What  about  me?  Are  you  going  to  abandon  me? ”  soalku  pula.  Lama  Andy  terdiam  dan  aku  tahu  kenapa.  

That’s  not  gonna  happen!” ujarnya  dan  lantas  berdiri.  See?  Cakap  pasal  married,  berubah  terus  air  mukanya.  Siap  cakap,  that’s  not  gonna  happen  lagi.  Cis!  Melepas  aku!  Okey,  aku  masih  mengharapkan  yang  dia  itu  bukan  gay.  Atau,  mungkin  mengharapkan  agar  minat  dia  berubah  kepada  perempuan.

“Andy!  Thanks!  I  owe  you  so  much!”  ucapku  apabila  melihat  dia  melangkah  ke  luar.  Dia  berhenti  melangkah  sekejap.  Aku  nampak  dia  menganggukkan  kepalanya  dan  terus  berjalan.  Why?  Dia  takut  dengan  perkataan  married  disebabkan  dia  gay?  Oh.  Of  course!  Gay  mana  yang  tak  takut  untuk  berkahwin  dengan  perempuan?

Aku  berbaring-baring  di  atas  katil  ini.  Empuknya!  Sumpah!  Sudah  lama  aku  tidak  merasa  berbaring  di  atas  tilam  seempuk  ini.  Selesanya.  Baik  sungguh  hati  Andy  ini  rupa-rupanya.  Kalau  seribu  orang  golongan  gay  yang  baik  hati  macam  Andy,  akan  kuubah  pandangan  buruk  aku  terhadap  golongan  tersebut!  

Dek  kerana  rasa  penat  akibat  tidak  tidur  sedangkan  jam  sudah  pukul  empat setengah  pagi,  aku  menarik  selimut  lembut  itu  sehingga  ke  paras  dada.  Barulah  teringat  hendak  menutup  suis  apabila  mataku  sudah  mula  memberat.Malas  betul.  Jadi  aku  panggil  Andy.  Jahat  tak  aku?  Memang!  Tidak  dapat  aku  nafikan  lagi  kejahatan  aku  berada  diparas  paling  bahaya  sehingga  hampir  terkeluar  lapan  tanduk  di  atas  kepalaku.  Jahat  sangat!

“Andy!”  laungku  dengan  menggunakan  suara  malas  tetapi  penuh  bertenaga.  Sengaja  aku  malas  hendak  bangun  semula.  Aku  kan  madam  besar  di  rumah  orang?  Teruk  betul!  Baru  tak  sampai  sejam  aku  duduk  di  sini,  aku  sudah  tunjuk  belang.  Muka  tak  tahu  malu.

Yeap!”  sahutnya.  Tidak  lama  kemudian  dia  masuk  ke  bilikku.  Rambutnya  kusut  masai.  Pakaiannya  sudah  ditukar.  Kacaknya  dia  berseluar  pendek  dan  berbaju  t-shirt  lengan  pendek  berwarna  merah.

“I  punya  bilik  kat  sebelah  aje.  Why?”  soalnya.  Mungkin  dia  berkata  begitu  disebabkan  suaraku  yang  mampu  memecahkan  lima  biji  gelas  dalam  frekuensi  yang  paling  tinggi  kut?  Ah  peduli  apa  aku.

“Tolong  tutup  lampu  tu,  please?!”  arahku  selamba.  Andy  membuntangkan  matanya.  Ternganga  sekejap  mulutnya.  Hendak  tergelak  pun  ada  bila  melihat  riaknya.

“Hey!  Pemalas  betul!  Macam  ni,  kalau  you  malas  nak  capai  suis,  you  boleh  tepuk  tangan  sekali  saja  untuk  off,  thenyou  tepuk  dua  kali,  untuk  on  lampu  ni.  As  simple  as  that.”  ujar  Andy  bersama  demonstrasinya.  Ditepuk  sekali,  terus  malap  suasana  bilik  aku.  Dia  tepuk  kembali  dua  kali,  menyala  semula.  Sekali  dia  tepuk  semula.  Akhirnya  gelap.

Aku  tercengang.  Wow!  Ini  sudah  jauh  lebih  mewah  dari  hidupku  dulu.  Lampu  yang  mendengar  kata.  Eh  bukan!  Lampu  yang  mendengar  tepukan!  Aku  ingatkan  hanya  cerita  omputih  sahaja  ada  lampu  ini.  Bagus!  Segar  sekejap  mataku  jadinya.

Setelah  Andy  keluar,  aku  pun  apa  lagi?  Beberapa  kali  aku  main  tepuk  amai-amai  di  dalam  bilik  itu.  Sampaikan  terkekeh-kekeh  sendiri  aku  ketawa.  Seronok  betul  melihat  lampu  yang  ‘mendengar  kata’.  Kalau  lampu  ini  boleh  berkata-kata,  tentu  dia  akan  berkata,  ‘Hai,  sudah-sudahlah  menepuk  tangan!  Penat  dah  ni  nak  menyala-nyala!  Tidur-tidurlah!’.  Aku  ketawa  lagi.  Comel  betul  aku  melihat  lampu  ini.  

“Hai  sudah-sudahlah  tu  bermain  dengan  lampu!  Tak  penat  ke?  Tidur-tidurlah!  Kesian  kat  lampu  tu.”  teguran  itu  membuatkan  aku  ternganga.  Sama  seperti  apa  yang  aku  fikirkan.  Lampu  ini  bercakapkah?  Aku  sudah  naik  cuak.  Rumah  ini  berhantukah?

Tiba-tiba  pintu  terkuak  dari  luar.  Gosh!!!  Mujur  aku  tak  menjerit.  Andy  rupanya.  Sedang  memeluk  bantal  peluk?  Wow!  This  is  really  cute  actually!  Lelaki  semacho  dan  sesegak  Andy  sedang  mengelek  bantal  peluk?  Auch!  Suhu  badan  aku  naik  mendadak!!  Comelnya  Andy!

Sorry!”  ucapku  perlahan.  Menahan  suka  sebenarnya.

Why  are  you  playing  with  the  lamp?  Ada  apa-apa  masalah  ke  dengan  lampu  tu?”  soalnya  dengan  nada  mengantuk.  Alahai  kesiannya.  Monyok  wajahnya.  Mesti  dia  kepenatan sangat.

How...  how  did..  how  did  you  know  that  I  am...??”  aku  kehilangan  kata-kata.

“Bila  rumah  ni  gelap,  memang  dia  akan  gelap  sungguh.  Kalau  dia  tiba-tiba  ada  biasan  cahaya  terang,  maknanya,  someone  is  playing  with  the  lamp!”  sarkastik  pula  bunyinya.  Terasa  jugalah  hatiku  buat  sesaat.  Aku  tahan  ketawa  sahaja.  Kesian  dia  terpaksa  menahan  kantuk  apabila  berhadapan  dengan  kejakunan  melampau  aku.  

“Okey,  I’ll  promise!  Inilah  kejakunan  yang  pertama  dan  juga  yang  terakhir  I!”  aku  mengakuinya.  Aku  juga  sudah  berjanji.  Bagus  kan?

“Betul  ni?”  soalnya  kemudian.  Aku  mengangkat  ibu  jariku  tinggi.  Dia  berpuas  hati  nampaknya  dan  pergi  meninggalkanku  setelah  pintu  ditutup!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design