JODOH SEBELAH PINTU 10

Bab  10
“MAK  CIK  sebelah  rumah  ni  baru  aje  pindah  keluar,  terus  ada  orang  baru  masuk.  Adik-beradik.  Seorang  duda,  seorang  lagi  bujang  trang  tang  tang  tang!  Dua-dua  memang  mengancam.”  Bersungguh  Julia  menyambut  kepulanganku  dengan  berita  itu.  Dia  bercerita  sehingga  membulat  matanya.  Nampak  kesungguhan  dia  kat  situ. 
Aku  mengeluh.  Apa  pasal  mak  cik  sebelah  rumah  ni  pindah?  Konon  bulan  lepas  kata  tak  jadi  nak  pindah?  Kiranya,  rumah  kami  ni  tersepit  dengan  lelaki-lelaki  la  ni?  Dudalah,  bujanglah. 
Dugaan  aku  yang  dah  nak  bertunang  ni  agaknya...  akan  aku  anggap  itu  dugaanku.  Eh,  pasal  apa  pula?  Macamlah  aku  nak  menggatal.  Tupperware  berisi  makanan  masakan  mak  aku,  aku  letak  di  atas  meja.  Sofa  yang  sedia  untuk  memelukku,  aku  terjah.  Baring.  Rehat-rehatkan  tulang-temulang  disebabkan  memandu  lama  dari  Damansara  ke  Selayang.  Apa  yang  menyebabkan  lama?  Jammed  tentunya!  Hari  Ahad  ditambah  pula  dengan  ada  kemalangan  jalan  raya  tadi.  Masakan  tidak  jammed?
Julia  tidak  henti-henti  bercerita  mengenai  jiran  baru  kami.  Baru  berpindah  sewaktu  aku  pulang  ke  rumah  mak  dan  abah  pada  hari  semalam  disebabkan  mak  cik di  sebelah  rumah  berpindah  pada  sehari  sebelumnya.  Kiranya  hari  ini  merupakan  hari  kedualah  mereka  di  sini.
“Kau  tak  nak  tanya  ke  ciri-ciri  lelaki  tu?”  soal  Julia  teruja.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku  dan  mencemikkan  mulut.  Tak  berminat  langsung  hendak  tahu  mengenai  jiran  baru  mahupun  jiran  lama  yang  senget  itu. 
“Ala,  tanyalah!”  eh?  Main  desak-desak  pula.  Bahu  aku  digoncang-goncangkan  dengan  gedik.  Meminta  aku  menanyakan  mengenai  jiran  baruku.
“Macam  mana?”  soalku  terpaksa.  Julia  tersenyum  kemenangan.
“Duda  tu  handsome.”  itu  jawapan  dia?  Semuanya  handsome!  Irfan  handsome,  Bad  handsome!  David  Carusso  handsome!  Semua  handsome  di  mata  Julia.  Tiada  yang  tidak  handsome.  Pendapat  aku  pula...  semua  yang  Julia  kata  handsome  itu  memang  handsome  kecuali  David  Carusso.
“Semua  orang  handsome  kat  mata  kau.”  selamba  aku  menempelaknya.  Muka  dia  keruh  seketika.
“Kali  ini  super  power  punya  handsome.  Kalau  kau  nak  Irfan  tu,  kau  boleh  ambil.  Aku  nak  abang  duda...  ada  something  tentang  dia  yang  membuatkan  aku  rasa  lain  macam.  Nak  kata  handsome  gila-gila  tu  tidaklah.  Tapi,  mungkin...  jambang  dia  kut  yang  buat  aku  rasa  nak  usik...  atau...  atau...  bibir  seksi  terbelahnya  itu...”  Julia  berkata  sambil  memejamkan  matanya.  Tengah  bayangkan  yang  dia  pegang  jambang  si  dudalah  tu.  Aku  julingkan  mata  ke  atas. 
Dia  dah  mula  buat  perangai  gedik  dia.  Siapa  tak  kenal  Julia?  Drama  queen...
“Duda  ada  anak?”  soalku.  Dia  angguk  berkali-kali.  Terkelip-kelip  biji  matanya.  Huh!  Usah  tanyalah  tahap  ke  berapa  tahap  gedik  dia.  Memang  teratas!
“Berapa?”  soalku  pendek.  Dia  angkat  jari  telunjuk.  Satu...  duda  satu  anak  rupanya.  Tentu  bercerai.  Tak  ada  kes  lain.
“Comel  sangat  muka  anak  dia.  Kulit  cerah  aje.  Rambut  perang-perang  sikit.  Mungkin  ikutkan  gen  bini  lama  dia  kut?  Sudahlah  budak  tu  ramah.  Suka  betul  aku  menegurnya.”  bersungguh  jawapan  yang  aku  terima.  Aku  berdeham. 
Setahu  aku,  Julia  jenis  sukakan  lelaki  yang  bujang.  Kacak.  Badan  tough  petak-petak  macam  papan  kekunci  laptop  aku.  Si  duda  pun  begitukah?  Dulu,  dudalah  golongan  yang  Julia  elakkan.  Apa  yang  somethingnya’  dengan  si  duda  sehingga  Julia  nampak  begitu  bersemangat  sekali  untuk  bercerita  mengenainya?  Harus  aku  ambil  tahu...
Setahu  aku  lagi,  Julia  bukannya  suka  pada  kanak-kanak!  Sebab  itu  dia  mengajar di  sekolah  menengah.  Kalau  dah  sampai  tahap  suka  budak-budak  ni,  curious  juga  aku.  Apa  yang  istimewanya  si  duda  itu?  Jeng  jeng  jeng!
“Kau  sukakan  duda,  itu  perkara  baru.  Kau  kata  anak  si  duda  itu  comel,  itu  lagilah  perkara  baru!”  aku  memberi  komen.  Julia  tersenyum  manis. 
“Aku  pun  tak  tahulah.  Perasaan  aku  lain  setiap  kali  nampak  dia.  Rasa  berdebar.  Bila  berbual  dengan  anak  dia  pula,  entahlah.  Rasa  sejuk  hati.  Aku  cadang  nak  buat  puding  roti  untuk  anak  dia.  Sebab  anak  dia  kata,  teringin  nak  makan  puding  roti.”ujar  Julia  sambil  tersenyum  simpul.  Aku  ikut  tersenyum.  Sampaikan  nak  buat  puding  roti  untuk  si  anak?  Ini  pelik!  Dah  terkena  panahan  cintalah  ni  jawapannya!
“Bujang  sorang  lagi  tu  kau  takkan  tak  nak  pulak?”  aku  menyindirnya.  Julia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Tak  nak  sesiapa  dah.  Aku  suka  abangnya...”  jawab  Julia  sambil  tersenyum  angau.  Aku  geleng-gelengkan  kepala  sahaja  dengan  perangai  Julia  yang  mudah  sangat  jatuh  hati  ini.  Kalau  betul  dia  suka  si  duda  ni,  haraplah  lelaki  ini  lelaki  terakhir  yang  dia  jatuh  suka  secara  drastik  begini.  Kalau  ada  lagi,  baik  aku  jampikan  saja  kawan  aku  ni.

PETANGini,  aku  terpaksa  keluar  dengan  pakaian  sukan.  Julia  mengajakku  untuk  berjoging.  Apa  masalah  dia  pun  aku  tak  tahu.  Puas  dia  memaksaku, akhirnya,  aku  bersetuju.  Kasihan  pula  dia  sampai  memonyok  muka  dengan  aku.  Selalunya,  bila  aku  mengajak  dia  berjoging,  beribu-ribu  alasan  dia  beri.  Sekarang?  Aku  pula  yang  didesaknya.  Macam  ada  something  wrong  somewhere  saja.
“Hai...”  tegur  satu  suara  garau.  Aku  berpusing  menghadap  arah  suara  itu  datang.  Seorang  lelaki  tinggi,  berkulit  hitam  manis  dan  berkaca  mata.  Jiran  barukah  dia?  Kacaknya  boleh  tahan...
“Assalamualaikum.”  aku  menyapa  pula.  Muka  dia  berubah  malu-malu  meow!  Mungkin  dia  ingat  aku  sedang  menyindir  dia  kut?  Padahal  aku  memang  sudah  terbiasa  menegur  orang  dengan  memberi  salam  terlebih  dahulu.  Sudah  menjadi  tabiat...  tabiat  yang  bagus,  bukan?
“Waalaikumsalam...  awak  duduk  kat  sini,  dengan  Julia  ya?”  soalnya.  Aku  mengangguk-anggukkan  kepala  mengiyakan  soalannya  bersama  senyuman  seikhlas  hati.  Dia  tegur  secara  elok,  baguslah.
“Oh,  saya  jiran  baru  awak.  Baru  lagi  pindah  masuk  semalam.  Julia  kata  awak  balik  rumah  mak  abah  awak  baru-baru  ni.  Saya  tak  sempat  berkenalan  dengan  awak.  Nama  awak  apa?”  soalnya  ramah.  Aku  berdeham.  Kenapa  nak  tahu  nama?Eh.  Apa  salahnya,  kan?
“Nama  dia  Kak  Fashionista.”  satu  suara  menyampuk  sebelum  aku  sempat  membuka  mulut.  Aku  tahu  suara  siapa.  Bad!  Siapa  lagi  yang  panggil  aku  dengan  panggilan  itu  kalau  bukan  dia?Dari  mana  entah  munculnya  dia?  Kalau  ada  cili  sudah  lama  aku  cilikan  mulut  dia!  Kena  tanam  cili  depan  rumah  pula  lepas  ni.  Jiran  baru  aku  tersengih  mendengar  jawapan  Bad  itu.  Kelakarlah  sangat,  Bad!  Bravo!
“Betul  ke?”  soal  lelaki  di  hadapanku  ini.  Takkanlah  wujud  orang  bernama  begitu?  Heee.  Aku  tempeleng  juga  budak  dua  orang  ni  nanti.
“Bad!  Baik  diam  kalau  tak  nak  kena  sembur  dengan  racun  rumput!”  aku  memberi  amaran.  Bad  terkekeh-kekeh  gelak  mengejek.  Geram  betul  aku!  Geram!  Geram!!  Jiran  baru  turut  tergelak  namun  setelah  dia  memandang  wajah  seriusku,  terus  dia  telan  tawanya.  Takutlah  agaknya  tu.
“Mona  nama  saya.  Jangan  pedulikan  dia.”  aku  memperkenalkan  diri  sambil  menjeling  Bad.  Tak  rela  kalau  aku  dikenali  sebagai  Kak  Fashionista  di  kalangan  jiran  aku!  Lagi  parah  bila  satu  perumahan  ni  kenal  aku  dengan  nama  Kak  Fashionista  dan  tahu  sebab  aku  dipanggil  begitu.  Memang  hantu  punya  Bad!
“Awak?”  soalku  tidak  lama  kemudian.  Rasa  bersalah  pula  melihat  si  jiran  baru  yang  terkulat-kulat  menantiku  untuk  menyoal  namanya.  Siapalah  nama  dia?
“Oh!  Mona.  Nama  saya  Amirul  Rashid.”  ujarnya  sambil  tersenyum  sungging.
“Nak  panggil  apa  ni?”  aku  sekadar  berbasa  basi  sementara  menanti  si  Julia  bersilat  dengan  alat  soleknya  di  dalam  bilik.  Lama  sungguh  mak  nenek  tu  bersiap.  Sempat  mendung  dulu  cuaca  ni  nanti.  Kata  nak  berjoging?
“Nak  panggil  Amirul  boleh,  Rashid  pun  boleh.  Tapi  saya  lebih  suka  kalau  awak  panggil  saya,  Alang.  Sebab  saya  lebih  selesa  dipanggil  Alang.  Famili  panggil  saya  Alang  dari  saya  kecil  lagi.”  ujar  lelaki  itu  dengan  ramah  sambil  tersenyum  manis.  Aku  mengangguk.  Tidak  lama  selepas  itu  aku  terlompat  sendiri!  Amirul?  Alang?  Gulp!  Kebetulan  saja. 
“Kenapa?”  soal  Amirul  Rashid  sambil  tergelak  kecil  melihat  aku  terloncat  tadi.
“Eh?”  aku  cover  ayu.  Seganlah  pula.  Buatnya,  dia  encik  bakal  tunangku,  mana  aku  nak  sorok  muka?  Perangai  aku  tak  semenggah  depan  dia.  Wahahaha.  Esk!  Tak  mungkin!  Tak  mungkin!  Mungkin  pelanduk  yang  bernama  serupa  je  kut?  Aku  menyedapkan  hati  sendiri.
“Hai  Alang...”  Julia  menyapa.  Alhamdulillah.  Dah  muncul  budak  ni.  Selamat.
“Hai  Jue...”  Amirul  Rashid  menyapa  semula.
“Hai  Abang  Bad.”  Julia  menegur  lagi.  Aku  berpaling.  Bad  masih  di  sini?  Dia  tersengih  apabila  Julia  menegurnya.
“Hai.”  Bad  membalas  sapaan  Julia.
“Abang  Bad  buat  apa  petang-petang  ni?”  soal  Julia  beramah.  Aku  mencemik.  Tak  kuasa  aku  nak  menegur  dia  begitu. 
“Oh,  abang  tengok  ulat  bulu  naik  daun...”  balas  Bad  selamba  sambil  matanya  mengerling  ke  arahku.  Aku  hembus  nafas  sekuat  hati.  Kalau  ada  tahi  hidung,  dah  lama  terpelanting  ke  muka  dia!  Geram  sungguh  aku.  Menyindir  sahaja  kerjanya.  Bila  dia  nak  bersara  entah?
“Bad!”  aku  menjerkah  geram. 
What?”  dia  menyoalku  dengan  muka  blur.  Inocent  sahaja  wajah  yang  dipamer.  Rasa  geram  nak  cabaikan  biji  matanya.  Terkebil-kebil  lagak  budak  kecil  tiada  salah.  Amirul  Rashid  di  hadapanku  yang  masih  setia  di  sebalik  pagar  hanya  tersenyum  simpul  dan  malu-malu.  Lesung  pipitnya  begitu  jelas  ketara.  Wah,  comelnya!
“Menyindir  orang  ajelah  kerja  dia.”  bebel  aku  sendiri. 
Baju  lengan  panjang,  aku  sinsingkan  ke  siku,  bersiap  sedia  untuk  mencari  barang  yang  boleh  dihayun  ke  arah  Bad  ni.  Sudahlah  curi  dengar  perbualan  orang.  Lepas  tu,  sibuk  sahaja  dia  nak  menyampuk!  Lepas  tu  siap  dengan  pakej  menyindir  aku  lagi.  Eii!  Macam  manalah  aku  tak  sakit  jiwa  berhadapan  dengan  orang  macam  dia  ni?
“Eh?  Menyindir  apa  pulak?  Betullah  ni,  ha!  Ada  ulat  bulu  warna  kuning  hitam  naik  daun!”  dia  menunjuk  ke  arah  daun  pokok  bunga  yang  aku  tanam. 
Aku  mendengus.  Aku  tahu  tiada  ulat  bulu  di  situ.  Setiap  hari  aku  jaga  tanamanku  dengan  elok.  Setiap  hari  aku  tatang  bagai  minyak  yang  penuh  pada  tanamanku!  Hitam  kuning?  Itu  pakaianku  hari  ni!  Kalau  yang  jadi  daunnya,  tentulah  si  Amirul  Rashid  sebab  dia  pakai  baju  fit  warna  hijau  tua!  MEMANG  BAD  NI  MENTAL!!  Julia  terkekeh-kekeh  gelak  apabila  menyedari  double  meaning  Bad.  Sabar  ajelah!
“Besok  jangan  tanya  kenapa  Zahid  kena  gantung  sekolah.”  aku  bersuara  sambil  menahan  rasa  geram  yang  kian  memuncak.  Ugutan  mula  dijalankan.  Air  muka  Bad  berubah.  Zahid  tiada  kaitan  dengan  kes  ini  tetapi  budak  kecil  itu  ada  kaitan  dengan  si  pembuat  kes  ini.  Padan  dengan  muka.  Aku  tahu  betapa  dia  sayangkan  Zahid.
“Okey,  sorry!”  dia  mengalah.  Kedua  belah  tangan  diangkat  tanda  dia  sedang  mengalah.  Magnificant!  Good!  Tak  payah  susah-susah  aku  nak  ugut  benda  bukan-bukan.  Aku  menyapu  kedua  belah  tanganku.  Settle  satu  masalah!  Apa  yang  susah?  Ini  Mona  Airawani,  kan?
“Tapi  jangan  tanya  kenapa  kalau  besok  kereta  Kak  Fashionista  tak  bertayar.”  dia  sambung  dengan  riak  tak  bersalah.  Senyum  senget-mengejek-menganjing  dia  jelas kelihatan.  Aku  ternganga  luas  akibat  tak  percaya!  Setan  punya  Bad!  Ada  alasan  dia  mengalah  rupa-rupanya.  Gelak  Julia  semakin  menjadi-jadi.  Dia  sudah  tahu  kisah  benar  di  sebalik  tayar  kereta  aku  yang  pancit  itu  hari.  Memanglah  patut  dia  gelak  sakan  macam  ni.  Eee!
Mujurlah  AmirulRashid  tidak  gelak  kerana  dia  tidak  tahu  punca  cerita.  Mujur...  kalau  dia  tahu,  aku  rasa  lebih  baiklah  aku  kurung  diri  aku  di  dalam  rumah  sahaja.
“Eh,  mana  abang  yang  seorang  lagi  tu?”  soal  Julia  setelah  puas  gelak.  Matanya  terintai-intai  ke  pintu  rumah  sebelah.  Hmm.  Itulah  niat  dia  sebenarnya.  Nak  mencuci  mata  tengok  si  duda.  Macamlah  aku  tak  kenal  kawan  baik  aku  ni.  Gelakkan  aku  tapi  mata  pandang  ke  pintu  rumah  jiran  baru.
“Oh!  Taufiq  ya?  Dia  pergi  berjoging  kat  taman  sana  dengan  anaknya.  Nak  teman  anaknya  bermain  di  taman  sambil-sambil  tu...”  ujar  Amirul  Rashid  sambil  tersenyum. 
Taufiq  namanya...  aku  angguk  perlahan-lahan.  Patutlah  Julia  tergedik-gedik  nak  berjoging  hari  ni.  Siap  dengan  pakej  mendesak  lagi.  Ada  agenda...  mesti  dia  tahu  si  Taufiq  itu  rajin  berjoging  dengan  anaknya  pada  setiap  petang,  sebab  itulah  dia  mengemukakan  cadangan  hendak  berjoging  pada  hari  ini. 
‘Kau  memang  bijak  Jue!’ 
“Oh!  Kebetulan!  Kita  pun  nak  joging  ke  taman  tu  kan,  Mona?!”  Julia  sudah  mengheret  lenganku.  Eh?  Ada  ke  dia  kata  kami  nak  ke  taman  tu?  Aku  pandang  Julia  dengan  muka  blur,  Julia  mengecilkan  matanya  dan  mengangguk-angguk  sedikit.  Memberi  isyarat  supaya  aku  mengiyakan  kata-katanya.
“Err.  Aaaa,  ya!”  aku  jawab  teragak-agak.  Mulut  Julia  sudah  bergerak-gerak  mengucap  terima  kasih  kepadaku  kerana  membantunya.  Tak  pasal-pasal  aku  dapat  dosa  kering  menipu  orang  hari  ni.
“Mona.”  panggil  Amirul  Rashid.  Aku  berpaling.
“Boleh  tolong  bagi  ni  dekat  Ema  tak?”  soal  Amirul  Rashid  sambil  menghulurkan  sebotol  air  dalam  botol  air  berwarna  pink  kepadaku.  Aku  ternganga.  Siapa  pula?
Emawho?”  aku  menyoal.  Dia  tersenyum  dan  menggaru-garu  kepalanya  spontan.  Muka  macam  orang  serba-salah  pun  ada  juga.
“Ema,  anak  abang  Taufiq.”  ujar  Amirul  Rashid.  Baru  lagi  aku  nak  memberi  alasan  yang  aku  tak  kenal  siapa  itu  Taufiq,  terus,  botol  air  minuman  yang  dihulurkan  kepadaku  dirampas  oleh  Julia.
“Tak  apa,  Alang.  Jue  bagi  aje  nanti.  Mona  tak  kenal  siapa  Abang  Taufiq.  Jue  kenal.”  ujar  Julia  sambil  terkedek-kedek  berlari  anak  meninggalkan  aku.  Bersungguhnya  dia  hendak  ke  taman...  nampaklah  aku  pada  kesungguhan  dia  nak  beli  jiwa  Taufiq  tu.  Hisy.  Gatal  terlajak  sungguh  anak  dara  Pak  Cik  Rahim  ni!
“Terima  kasih,  Jue!”  jerit  Amirul  Rashid. 
“No  mention!”  Julia  tidak  berpaling  tetapi  dia  mengangkat  ibu  jarinya  tanda  sama-sama.  Aku  berpamitan  sebelum  mengekori  langkah  si  Julia.  Bad  memanggilku.  Langkahku  mati  lagi.

SAMBIL  berlari  perlahan  ala-ala  atlet  yang  sedang  berlari  di  atas  treadmill,  aku  membelek  telefon  bimbit  yang  bergetar  menandakan  ada  mesej  masuk.  Siapa  pula  yang  mesej  aku  di  saat-saat  begini?  Nombor  pelik!  Gulp.  Belum  pernah  aku  diganggu  nombor  pelik  semenjak  beberapa  bulan  ini.  Daripada  berlari  perlahan,  kini  aku  hanya  berjalan.
“Assalamualaikum.”  Hanya  itu  mesej  yang  aku  terima.  Aku  buat  tak  endah  sahaja.  Lantak  dialah!  Waalaikumsalam,  aku  jawab  di  dalam  hati  sahaja.  Yang  pasti,  dia  orang  Islam.  Satu  maklumat  dalam  satu  mesej.  Oh  ya,  dia  juga  agak  sopan  sebab  memulakan  mesej  dengan  memberi  salam  tetapi  belum  cukup  sopan  sebab  dia  tidak  nyatakan  siapa  dia.
“Tak  jawab  berdosa.”  lagi  sekali  aku  menerima  sms  daripadanya. 
Aku  menghentikan  langkah  apabila  kaki  sudah  menjejak  kawasan  taman.  Aku  duduk  di  bangku  yang  kosong  di  situ  sambil  membiarkan  Julia  beramah  dengan  Abang  Taufiqnya.  Kacak!  Memang  betullah  kata  si Julia.  Mata  redup,  bibir  seksi,  jambang  pula  nipis.  Ada  gaya  Farhan  sikit.  Tapi  serius,  sangat-sangat  kacak!  Hampir  jugalah  aku  cover  cun  tadi.  Hm...  nak  big  fish  aje  si  Julia  ini...
“Waalaikumsalam.”  aku  balas  mesej  itu  dengan  terpaksa.  Siapa  dia  ni?
“Tak  nak  tanya  ke  saya  siapa?”  soal  dia  pula  dalam  sms  ke  seterusnya.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala.  Menyedari  dia  tidak  nampak  gelenganku,  aku  membalas  pendek.  Huruf  ‘x’  mewakili  tak  nak.  Malas  nak  ambil  tahu  walaupun  hati  tertanya-tanya  juga  siapa  sebenarnya  dia.
“Saya  bakal  tunang  awaklah,  Aira.  Dah  dua  hari  saya  tunggu  awak  mesej  saya  tapi  tak  ada.”  dia  membalas  bersama  simbol  muka  sedih.  Aku  terbuntang.  What?  Aku  tak  nak  tahu  dia  siapa,  tapi  dia  beritahu  juga.  Tak  apalah.  Tak  adalah  hati  aku  tak  tenang  memikirkan  dia  itu  siapa!  Betul  ke  dia  bakal  tunang  aku?  Aduh,  aduh!  Apa  aku  nak  buat  ni?  Apa  yang  aku  boleh  buat  sekarang?! 
“Si  Doktor?”  aku  menyoal.  Tidak  lama  selepas  itu,  dia  membalas.
“Errr.”  hanya  itu  sahaja  yang  dibalas?  Tak  puas  hati  pula  aku.  Betulkah  dia?  Atau...  alamak,  bukankah  terlalu  tidak  beradab  untuk  aku  mempersoalkan  pekerjaannya?  Kenapalah  aku  tak  tanya  si  Dirulkah?  Tentu  dia  fikir  yang  aku  ini  terlalu  sibukkan  pekerjaannya.  Oh  tuhan,  aku  memalukan  diri  sendiri!  Alah,  dah  alang-alang  tanya,  tak  mengapalah. 
“Maksudnya?”  soalku  lagi.
“Mungkin...”  jawabnya.  Main-main!
“Mirul?”  soalku  lagi.
“Hehehe.”  balasnya  pendek.  Macam  tak  nak  main  mesej  aje.  Betul  ke  bakal  tunang  aku  ni?  Ke  abah  yang  menyamar?  Bukannya  abah  aku  tak  pernah  buat  kerja  macam  ni?  Dulu,  waktu  dia  baru  tukar  nombor  telefon  pun  begitu  juga  perlakuannya!
“Alang?”  soalku  lagi.
“Erm...”  balasnya  lagi.  Pendek.
 Macam  abah!  Hatiku  kuat  menyatakan  dia  abah  aku!  Entah-entah,  abah  nak  kenakan  aku  sekali  lagi  tak?!  Aku  mula  mendail  nombor  telefon  ‘si-bakal-tunang’  ini  secepat  mungkin.  Aku  nak  sergah!  Memang  kerja  abah!  Dulu  aku  pernah  kena  prankmacam  ini.  Betul-betul  situasi  seperti  ini.  Abah  menyamar  sebagai  kekasih  gelapku!  Cis!  Abah  aku  memanglah  ‘bahagia’  sikit  cara  dia  mengenakanku.  Kadang-kadang  sampai  menangis  aku  disakat  abah.
I’m  at  a  payphone  trying  to  call  home  all  of  my  changes  I  spend  on  you,’  suara  Adam  Levine  berkumandang  sebelum  talian  diangkat.  Tak  mudahlah  abah!  Pasang  lagu  Payphone  dekat  Caller  Ringtone!  Nanti  mulalah  membebel  bila  kredit  asyik  habis  kena  telan!  Belum  pun  dia  menyapa,  terus  aku  menyergah!  Hahahaa.
“Abah!!!  Jangan  ingat  Aira  tak  tahu  ni  semua  kerja  abah!  Cepat  mengaku!  Cepat!  Cepat!  Cepat  mengaku!!  Dulu  abah  menyamar  jadi  kekasih  gelap  Aira,  sekarang  menyamar  jadi  bakal  tunang  pulak!  Tak  serik-serik  ek  nak  kenakan  Aira?  Kali  ni  jangan  harap  Aira  tertipu  lagi!”  aku  menyergah  sambil  tergelak  jahat.  Berbangga  kerana  aku  berjaya  mematahkan  hasrat  abah  untuk  terus  mempermainkan  aku.  Tentu  abah  kehilangan  kata  sekarang,  sebab  itulah  dia  diam  sahaja.
Biar  abah  tahu,  anak  dara  dia  ni  semakin  bijak.  Tidak  mudah  tertipu.  Takkan  ada  lelaki  yang  berani  menganiaya  aku.  Itulah  Mona  Airawani.  Anak  abah  yang  semakin  dewasa.  Wah!  Terasa  diri  ini  gagah  pula.
“Erkk?  Errr...  Aira?”  soal  suara  itu.  Aku  terdiam.  Eh  alamak!  Bukan  suara  abahlah.  Suara  siapa  ni?  Malu!  Malu!  Malu!
“Si...  si...  siapa?”  soalku  tergagap-gagap.  Rasa  malu  kerana  telah  tersalah  orang,  aku  tolak  ke  tepi.  Terperanjat  mendengar  suara  itu.  Garau  dan  seksi.  Gulp!  Benarkah  dia...  lelaki  yang  dijodohkan  untukku?


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design