SAMURAI 9

BAB  9
“PERGI  ke  kedai  Pak  Teh  kejap,  Melur.  Belikan  beras  sekampit  untuk  mak  ni  ha.  Beras  dah  habis.  Tak  makan  kau  orang  semua  ni  nanti.  Lupa  nak  suruh  abah  belikan  tadi  sewaktu  dia  ke  kedai.”mak  aku  membebel  sambil  mengeluarkan  duit  dari  kocek  baju  kurung  kedahnya. 
Aku  menggaru-garu  belakang  telinga.  Rasa  malas  sungguh  nak  memikul  beras  seberat  lima  kilo  itu.  Sudahlah  jarak  dari  rumah  ke  kedai  Pak  Teh  itu  boleh  tahan  jauhnya.  Untuk  menolak?  Aku  tak  pernah  menolak  sebarang  permintaan  daripada  mak.
Yalah,  duduk  secara  percuma  di  rumah  ini  pun  sudah  cukup  bagus.  Makan  tanggung,  berak  cangkung.  Walaupun  usiaku  mencecah  dua  puluh  satu  tahun,  aku  masih  disara  oleh  mak  dan  abah.  Orang  lain  yang  sebaya  denganku  sudah  sibuk  bekerja,  aku  masih  tinggal  di  celah  ketiak  mak  dan  abah.  Apa  yang  aku  minta,  kebiasaannya  dapat  walaupun  cepat  atau  lambat.  Jadi,  atas  jasa  mak  dan  abah  itu,  aku  haruslah  berbuat  baik  dengan  mereka,  bukan? 
“Bagi  duit.”  aku  menghulurkan  tapak  tangan.  Duit  sebanyak  dua  puluh  ringgit,  mak  letak  ke  tapak  tanganku.
“Kalau  tak  cukup,  hutang  dulu  dengan  Pak  Teh.  Duit,  abah  terbawa  ke  kebunlah  tu.  Tak  ada  dompet  dia  kat  sini.  Ajak  Aizat  suruh  tolong  pikul  beras  tu.”  mak  menyuruh.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala  sambil  mata  mengerling  ke  arah  Aizat  yang  setia  menonton  televisyen  di  ruang  tamu.
“Tak  apalah.  Melurkan  dah  biasa  pergi  beli  beras  seorang  diri.”  aku  beralasan.  Aku  nampak,  dia  memandang  ke  arahku.  Sekejap  saja  sebelum  kembali  mengalihkan  pandangannya  ke  kaca  tv.
“Mak  nak  suruh  belikan  bawang  dengan  garam  sekali  ni.  Berat.  Payah  Melur  nak  bawa.”  mak  aku  bersuara. 
“Tak  apa,  meh  Melur  belikan  aje.  Melur  boleh  bawa.  Melurkan  kuat.”  aku  berdegil.  Tak  mahu  terbabit  langsung  dengan  samurai  tu.  Menyakitkan  hati  aku  saja  pada  setiap  masa.  Aku  lebih  rela  bersusah  payah  sendirian  daripada  dibantu  Aizat.
“Betul  ni?”  soal  mak  tidak  berapa  yakin.  Aku  angguk  sambil  menayangkan  otot  lenganku  yang  seciput  ini.  Sengaja  nak  tunjuk  ‘kekuatan’  aku.
“Meh  aku  temankan.”  si  samurai  tiba-tiba  menyampuk.  Eleh,  nak  tunjuk  baik  depan  maklah  tu. 
“Tak  payahlah!  Baik  awak  duduk  rumah  tengok  tv,  lagi  bagus  dari  mencari  gaduh  dengan  saya  sepanjang  perjalanan  tu  nanti.  Mak,  Melur  pergi  dulu  ye.”  aku  terus  turun  ke  bawah,  menyarungkan  selipar  dan  berjalan  laju  ke  kedai  Pak  Teh. 
Benci  tau?  Menyibuk  aje.  Bila  aku  dah  tak  tegur  dia,  sibuk  aje  dia  buat  baik  dengan  aku.  Bila  aku  dah  macam  nak  baik  dengan  dia,  sibuk  pula  dia  melayan  aku  macam  sampah.  Suka  sangat  main  tarik  tali,  kan?  Sakit  hati  aku  tak  hilang  lagi  dengan  kes  dia  dan  Ijai  menjadikan  aku  bahan  jenaka  di  kedai  ABC  semalam.
“Lajunya  kau  jalan!”  Suara  Aizat  sedikit  melaung.  Terkejut  aku  bukan  kepalang.  Nyaris  tak  terloncat.  Dia  ikut  aku?  Nak  apa  pula  mamat  ni?  Obses  sangat  ke  dia  dengan  aku  ni?  Ya,  aku  tahu  aku  cantik...  tak  perlulah  dia  mengekori  aku  ke  mana  saja. 
“Nak  apa  ikut  saya?”  aku  teruskan  berjalan  tanpa  berpaling.
“Erm...  Mak  kau  tadi  lupa  nak  pesan.  Dia  suruh  kau  belikan  teh  sekali.  Teh  dah  habis.”  dia  berkata  dengan  nada  mendatarnya.
Teh?  Dah  habis  ke?  Baru  semalam  aku  belikan  mak  teh.  Cepat  betul  habis.  Rasanya  semalam  kami  semua  minum  Nescafe  di  waktu  petang.  Macam  mana  pula  teh  uncang  Lipton  yang  ada  dua  puluh  peket  itu  boleh  habis?  Mak  makan  ke?  Aku  terhenti  berjalan  memikirkannya.  Buk!!  Aduh!!  Cepat-cepat  aku  berpaling.  Eh?  Dia  terlanggar  aku  dengan  basikal.
“Hey!  Jangan  berhenti  macam  tu  aje!”  marahnya.  Tak  tahu  kenapa  dia  nak  marah  sangat  sedangkan  aku  yang  dilanggar  dan  bukannya  dia.
“Eh?  Bukan  basikal  ni  dah  rosak  ke?”  soalku  pelik  bila  teringat  pada  basikal  yang  menjadi  mangsa  sepakannya  itu  hari.  Tidak  memperdulikan  amarahnya.
“Aku  dah  baiki.”  jawabnya  pendek.
“Bila?”  soalku.
“Bila-bila  ajelah.  Waktu  kau  berkurung  dalam  bilik,  waktu  kau  sibuk  dengan  kawan  selekeh  kau  tu!  Waktu  kau  tengok  tv,  waktu  tv  tengok  kau.”  dia  kutuk  Ijai?  Huh!  Tak  patut.  Ijai,  selekeh  dia  pun,  duit  poket  berkepuk.  Tak  macam  si  samurai  ni!  Dahlah  tak  bekerja!  Menganggur!  Heee.  Tak  layak  jadi  hero  drama.  Hero  drama  mesti  nak  CEO  punya. 
“Cepat  naik.”  dia  berhenti  mengayuh  di  hadapanku.  Aku  buat  tak  tahu  dan  meneruskan  perjalanan  lagi.  Dia  tak  macam  hero  drama.  Hero  drama  naik  BMW!  Dia  naik  basikal  BMX  pun  tak  mampu!!  Basikal  buruk  juga  yang  dia  renew.  Eeee,  menyampahnya  aku  tengok  tahap  menganggur  dia  ni. 
“Cepatlah  naik.  Aku  carry.”  dia  mengeraskan  suaranya.  Aku  buat  tak  tahu  lagi.
“Aku  kata,  naiklah!!”  dia  sudah  mengamuk.
“Nak  paksa-paksa  orang  pulak!  Awak  tak  tahu  ke  kalau  saya  naik  kat  belakang  tu,  lepas  tu  jenuh  mak  abah  kena  tadah  telinga  lagi?  Mata  si  Hasyim  tu  ada  di  mana-mana.”aku  berkata  geram.
“Tak  apalah.  Adalah  jalan  penyelesaiannya  nanti.”  dia  berwajah  selamba.
“Apa?”  marahku.
“Nanti  kau  tahu  sendirilah.  Tak  payah  tunggu  aku  cakap.”  dia  menjawab.  Akhirnya  dia  yang  turun  dari  basikal  itu  dan  menuntunnya  di  sebelahku.  Berjalan  seiringan  denganku.
“Heeee!  Tak  sukalah  jalan  berdua-dua  macam  ni.  Pergilah  dulu  ke  kedai  Pak  Teh  tu!”  aku  mendengus.
“Aku  tak  ingat  jalan.”  eh?  Bukannya  payah  nak  ingat  jalan.  Lurusssss  aje!  Lagipun,  dulu  dia  beli  plaster  luka  dulu  kat  mana?  Kedai  Pak  Teh  juga,  kan?  Aku  tak  faham  betul  dengan  dia  ni.  
“Alasan!  Awak  ni  kenapalah  suka  sangat  mengada-ngada  macam ni?  Lebih  baik  awak  duduk  di  rumah,  petang  nanti  Leha  datang.  Hah!  Senang,  berbual  aje  dengan  diasampai  kencing  berak  dalam  seluar.  Tak  ada  siapa  nak  larang.  Ni,  sibuk  jugak  nak  ikut.  Apa  faedahnya  pun  tak  tahulah?”  aku  membentak.  Dia  buat  pekak  sahaja.
“Kau  ni  bisinglah,  Melur!”  dia  mendengus. 
Terdiam  aku  dibidasnya.  Heeee.  Memang  aku  tak  suka  sungguh  dia  ni.  Cara  percakapannya  kasar  sungguh!  Tak  sesuai  dia  bercakap  dengan  perempuan.  Ya  ke?  Leha  tu  bukan  perempuan  ke?  Apa  pasal  bukan  main  lembut  lagi  bahasanya?  Hm,  sengaja  nak  sakitkan  hati  akulah  tu  agaknya.  Dah  tak  ada  kerja  lain.  Benci  aku.
Aku  hanya  mendiamkan  diri  setelah  dimarahinya.  Sesekali  terdengar  dia  menyanyi  kecil.  Lagu  Qiaralah,  lagu  Lettolah.  Huh! 
“Asal  kau  diam?”  soalnya.  
“Tadi  awak  cakap  saya  ni  bising!”  aku  sudah  naik  marah.
“Tapi  aku  tak  suruh  kau  diam  pun,  kan?”  soalnya  sinis.  Aku  rasa  nak  cekik  sahaja  samurai  ni.  Sabar,  Melur!  Sabar!  Bukankah  sama  aje  maksudnya  amarah  dia  tu  tadi?  Heee.  Samurai  ni  memang  nak  kena!
“Apa-apa  ajelah!  Huh!”  dengusku.  Aku  berjalan  pantas  ke  kedai  Pak  Teh  yang  semakin  hampir  dengan  kami.  Tak  sanggup  lagi  untuk  berjalan  seiringan  dengan  dia.  Terasa  macam  ada  lima  ekor  setan  di  sebelahku.  Belum  kira  lagi  setan  yang  menghasut  ketika  kami  berdua-duaan. 

“PAK  TEH,  nak  beras  sekampit,  bawang,  teh  dengan  geram.”  aku  meminta  dengan  muka  monyok.  Sampai  ke  sini,  dia  masih  mengekoriku.  Benci.  Kenapa  dia  tak  balik  sahaja?  Kalau  nak  beli  teh  tu,  bukannya  berat  mana  pun.  Mampu  aje  aku  nak  bawa.  Kalau  tak  mampu  sangat,  aku  junjung  saja  beras  tu  atas  kepala.  Macam  aci-aci  selalu  buat.
“Geram?”  soal  Pak  Teh  dan  Aizat  serentak.
“Geram  dengan  awak!”  aku  jegilkan  mata  ke  arah  Aizat.  Dia  pandang  Pak  Teh.  Pak  Teh  tergelak.
“Garam.”  dia  membetulkan  kataku.  Pak  Teh  mengangguk.  Aku  bersandar  ke  meja  kaunter  Pak  Teh  manakala  dia  membuka  peti  sejuk.  Minuman  ringan  diambil  sebanyak  dua  botol.  Kickapoo.
“Semalam  baru  beli  teh,  kan?”  soal  Pak  Teh.
“Ha  ah.  Itu  yang  pelik  tu.  Ni  tadi,  dia  yang  cakap,  mak  pesan  suruh  beli  teh.”  Aku  berkata  kepada  Pak  Teh  yang  mula  bergerak  mencari  barang-barang  yang  dipesan  aku.
“Teh  tu  mak  kau  cakap  ada  kera  masuk  dalam  rumah  makan  teh-teh  tu.  Habis.”  Cerita  Aizat  pula.  Eh?  Kera  mana  pernah  masuk  rumah  aku!  Kalau  masuk  sekali  pun,  takkanlah  aku  tak  tahu  berita  sensasi  ni?  Pak  Teh  hanya  tersenyum  saja  mendengarnya.  Kepalanya  digeleng-gelengkan.  Entah  kenapa?
“Mak  tak  cerita  pun.  Saya  duduk  kat  rumah  sepanjang  hari,  kenapa  saya  tak  perasan  ada  kera  masuk?  Kalau  kera  tu  masuk  mesti  diorang  jumpa  saya  dulu.  Minta  izin.”  kelentongku.  Pak  Teh  sudah  tergelak  besar  manakala  Aizat  memandangku  dengan  muka  bosannya.  Bosan  mendengar  cerita  auta  aku. 
“Oh  patut  pun  aku  tengok  kau  dengan  kera  tak  ada  beza.”  Gumamnya  namun  aku  masih  boleh  mendengar  dengan  jelas.  Jangan  sampai  terbang  segala  bekas  coklat  di  Kedai  Pak  Teh  ini  nanti  kalau  sekali  aku  amuk.
“Hish!  Pak  Teh,  nak  cili  api  seguni.  Nak  cilikan  mulut  dia  ni  biar  mengeleber  macam  selulit.”  Aku  berkata  geram.  Semakin  galak  tawa  Pak  Teh.  Sakit  sungguh  hati.  Aku  memang  ditakdirkan  untuk  dikenakan  Samurai  ini  ke?  Tak  ada  samurai  lain  dah?  Macam  Kaenu  Reeves  dalam  47  Ronin  tu  ke,  nak  juga  aku...
“Waktu  kera  tu  masuk  mesti  waktu  kau  tengah  sedap  terbongkang.  Sebab  tu  kau  tak  perasan.”  Kata  Aizat  lagi.  Sengaja  menambah  rasa  sakit  hati  aku. 
Aku  memandang  sekilas  ke  arah  Pak  Teh  yang  tersenyum-senyum  sambil  mendapatkan  barang  yang  aku  pesan.  Pak  Teh  boleh  ketawa  dengan  lawak  bengong  Aizat? Selesai  Pak  Teh  membawa  barang  yang  kami  minta  itu  ke  meja  kaunter,  ditekan-tekan  kalkulator.  Titt,  titt!  Titt! 
“Air  ni  nak  kira  sekali  ke?”  soal  Pak  Teh  pada  Aizat.  Aizat  mengangguk  minta  kira  sekali.  Mataku  terbuntang.  Mula  pandang  duit  di  tangan  takut-takut.  Ada  dua  puluh  aje.  Beras,  bukan  sebarang  beras!  Beras  wangi  tu!  Gulp!  Manalah  cukup!  Patut  aku  halau  saja  dia  balik  tadi.  Menyusahkan  sungguh.
“Dua  puluh  empat  ringgit  lapan  puluh  sen.”  Pak  Teh  berkata  sambil  menayangkan  angka  yang  tercatat  pada  kalkulator.
“Alah!  Mana  cukup.  Pak  Teh,  saya  hutang  dulu  yer.”  aku  berkata  sopan  sambil  menghulurkan  dua  puluh  ringgit  kepada  Pak  Teh. 
Pap!!  Tanganku  ditampar  laju  ke  tepi  sebelum  sempat  Pak  Teh  mengambil  wang  yang  aku  beri.  Aku  pandang  Aizat.  Mukanya  selamba.  Not  lima  puluh  dihulurkan  pada  Pak  Teh.  Asyik  lima  puluh  ringgit  dia  tu  aje.  Auta  betul  dia  ni.  Padahal  itu  sekeping  sahaja  wang  yang  dia  ada.  Macamlah  aku  tak  tahu?
“Nah,  guna  duit  ni.  Duit  tu  pulang  balik  kat  mak  kau.  Aku  menumpang  rumah  kau,  takkan  seenak  aku  nak  makan  free?”  dia  menyoalku.  Eh?  Bagusnya.  Pak  Teh  tersengih.
“Bagus  Aizat.  Bila  dah  besar  ni,  berfikiran  jauh.”  puji  Pak  Teh.  Aizat  mengangguk  sahaja.  Eleh.  Banggalah  tu  dipuji  Pak  Teh.  Muntah  aku!
“Saya  belajar  banyak  benda  kat  sana.”  dia  berkata  perlahan.  Botol  airnya  diambil.  Sebotol  lagi  dihulur  kepadaku.  Beras  di  atas  meja  kaunter  dipeluk  dan  dia  meninggalkan  aku  tanpa  mengambil  baki  wangnya.
“Berikan  duit  lebih  tu  pada  Melur.”  dia  sempat  berpesan  sebelum  keluar  dari  kedai  Pak  Teh.  Pak  Teh  menghulurkan  aku  baki  wangnya.  Dua  puluh  lima  ringgit  dua  puluh  sen.  Mungkin  pada  orang  lain  duit  ni  tiada  nilai.  Tapi  pada  aku,  duit  ini  bernilai  sangat.
“Bagus  budak  Aizat  tu.  Tak  berdendam  orangnya.  Dia  kena  fitnah  pun  boleh  dia  buat  macam  tak  ada  apa.”  Pak  Teh  memuji.  Fitnah?
“Oh!  Dia  ada  hati  kat  Leha.  Memanglah  dia  buat  tak  tahu.”  aku  berlagak  faham.
“Bukan  Lehalah!   Fitnah  Leha  tu  kecil  aje.  Tu  yang  dia  tak  kisah  tu.  Ada  yang  lagi  besar.  Pak  Teh  tak  nampak  macam  dia  suka  Leha.  Pak  Teh  nampak  macam  dia  suka  kau!”  uhukkk!!  Tersedak  sakan  aku  dibuatnya. 
“Hahaha!  Pak  Teh  ni,  pandai  melawak!  Saya  balik  dulu  ye.”  aku  meminta  diri.
“Ni  teh,  garam  dengan  bawang.  Jangan  tercicir.  Pak  Teh  berpesan.  Aku  angguk  sambil  mengepit  air  botol  Kickapoo  di  celah  ketiak  dan  membimbit  plastik  berisi  bawang,  garam  dan  teh  yang  dipesan  mak.

“LAMA  kau  berdating  dengan  Pak Teh  kat  dalam  tu.”  dia  bersandar  di  tiang  elektrik  dengan  berpeluk  tubuh.  Laaa.  Aku  ingatkan  dia  dah  pergi?  Maknanya,  sekali  lagilah  aku  kena  hadap  dia  ni  sampai  ke  rumah  nanti?Kenapa  mesti  aku? 
“Ada  rahsia  kerajaan.”  jawabku  selamba.
“Mana  perginya  beras?”  soalku.  Dia  memuncungkan  mulutnya  ke  arah  basikal.  Tempat  duduk  belakang  basikal  itu  terdapat  beras  yang  sudah  diikat  supaya  tidak  jatuh.
“Jom  balik.”  dia  mengajakku.  Aku  angguk.  Dia  menuntun  basikalnya  sambil  berjalan  beriringan  denganku.
“Awak  pernah  kena  fitnah?”  soalku.  Dia  terhenti.  Aku  ikut  terhenti.  Lama  dia  berdiri  statik  begitu.  Hanya  dadanya  sahaja  bergerak  naik  turun  menarik  nafas  yang  dalam.  Benarlah  dia  difitnah?  Daripada  reaksi  dia,  macam  berat  sahaja  fitnah  yang  menimpanya.
“Pak  Teh  yang  cakap  kat  kau?”  soalnya  memecah  kesunyian.  Aku  mengiakan.
“Lagi  dia  cakap  apa  kat  kau?”  soalnya.  Aku  angkat  bahu.
“Tak  ada  apa  dah.  Dia  cakap  tu  aje.”Ujarku  jujur.  Aku  nampak  dia  mengangguk-anggukkan  kepalanya.
“Okey.”  dia  membalas  dan  meneruskan  perjalanan.
“Siapa  fitnah?  Hasyim?”  soalku  yang  membontotinya.
“Lambat  laun  kau  akan  tau  jugak.”  dia  berkata  selamba.
“Eleh.  Nak  berahsia  pulak.  Bagitahulah!”  aku  mendesak.  Tak  sedap  hati  aku  ni  kalau  tak  tahu  pangkal  cerita.
“Aku  kata  nanti  kau  akan  tahu  la.  Buat  masa  ni,  baik  kau  tutup  mulut  kau  sebelum  aku  sendiri  yang  tolong  tutupkan  dengan  mulut  aku.”  jawabnya  bersahaja.  Aku  nak  tahu  sekarang  masalahnya!  Bukannya  nanti!  Huh!  Nak  tutup  mulut  aku?  Boleh  blah!  Dengan  mulut  dia?  Boleh  mati  keras  aku  dekat  sini...
“Suka  sangat  berahsia.  Pelik-pelik  aje  lelaki  zaman  sekarang  ni.”  aku  membebel.
“Banyak  bunyi  pulak  kau  ni.”  dia  menjelingku.  Huh! 
“Tak  patut  awak  layan  saya  macam  saya  yang  fitnah  awak.  Orang  yang  fitnah  awak,  nak  pulak  awak  layan  dengan elok.  Saya  ni?  Huh!”  aku  meninggalkannya  yang  masih  menuntun  basikal  itu. 
“Satu  hari  nanti  kau  akan  tau  jugak!”  dia  berkata  kuat.  Aku  menjelingnya.  Pedulilah.
“Tak  nak  tau  pun!”  aku  menjelirnya.  Geram.
“Pulak  dah?!”  katanya  pelik.

“NI,  masa  bila  mak  suruh  beli  teh  ni?  Berlambak  lagi  teh  uncang  kat  dapur  tu.  Siapa  yang  nak  minum?  Ke  Melur  nak  makan?”  mak  membebel.  Aku  pandang  Aizat  dengan  dahi  berlapis-lapis.
“Bukan  mak  ke  yang  suruh  Aizat  ke  kedai  Pak  Teh...”  belum  sempat  lagi  aku  menghabiskan  ayatnya,  Aizat  sudah  menyampuk.
“Aku  salah  dengarlah  tu.”  jawabnya  sambil  menggaru-garu  belakang  kepala. 
Huh?  Salah  dengar?  Logik  ke  tidak?  Teh?   Atau...  mungkin  dia  terdengar  yang  mak  suruh  dia  temankan  aku  ke  kedai  Pak  Teh.  Pak  Teh  dan  teh,  bunyi  yang  sangat  sama!  Boleh  jadi  tu.  Eh,  tapi  ‘Kisah  Aizat  dan  Kera’  pula  bagaimana?  Apa  yang  mak  dah  sebut  sampai  dia  boleh  terdengar  kera  masuk  rumah  makan  teh? 
“Bukan  ke  ada  kera  masuk  rumah...”  aku  baru  nak  menyoalkan  emak  perihal  kera  yang  masuk  rumah,  terus  dipotong  Aizat.
“Melur,  aku  cakap  aku  salah  dengar,  kan?!”  suara  Aizat  tertahan-tahan  tetapi  tegas  sekali.
“Kera  apa  pula  nak  masuk  rumah  ni?  Kamu  berdua  tu  yang  ‘keranya’.  Bergaduh  dua  puluh  empat  jam.  Naik  rimas  mak  menengoknya.”  Mak  membebel. 
Ewah!  Kami  pula  yang dilabelsebagai  kera.  Semakin  hairan  aku.  Apa  yang  tersumbat  di  telinga  Aizat  sampai  teruk  sangat  dia  tersalah  dengar  ni?  Tersumbat  cicakkah?  Aizatlangsung  tidak  memandang  mukaku  malah  dia  memandang  ke  tempat  lain  sambil  bersiul-siul.  Peliknya  perangai  dia  sekarang.
“Mak,  ni  duit  mak.”  aku  menghulurkan  duit  baki  kepada  mak.
“Lah!  Apa  pasal  dua  puluh  balik?  Kamu  tak  bayar  ke,  Melur?”  soal  mak  aku  terkejut.  Namun  duit  itu  dicapai  juga.
“Ni,  dia  yang  bayarkan  tadi.”  aku  memuncungkan  mulut  ke  arah  Aizat. 
“Kenapa  bayarkan,  Aizat?”  soal  mak.
“Biarlah  Mak  De.  Tak  selesa  juga  saya  duduk  sini,  tak  keluarkan  duit  pula  tu.  Macam  menyusahkan  aje.”  dia  bersuara.  Ha!  Tau  pun  kau!  Geram  aku  nak  balun  dia  dengan  kata-kata  itu  biar  berasap  telinganya.  Aku  pasti,  selepas  telinganya  berasap  tentu  giliran  telinga  aku  pula  berasap  dengan  bebelan  mak.  Jadi,  lebih  baik  aku  diam  sahaja.
“Hm.  Aizat  tu  anak  saudara  Mak  De.  Tak  selesa  apanya?  Tak  menyusahkan  langsunglah.”  mak  aku  menggeleng-gelengkan  kepalanya. 
“Takpelah  Mak  De,  anggap  ajelah  saya  belanja  hasil  titik  peluh  saya.”  ujarnya  pula.  Mak  aku  mengalah.  Dia  angguk  sahaja.  Malas  nak  berkata  apa.  Si  samurai  ini  kan  degil  ya  Rabbi?  Titik  peluh?  Titik  peluh  buat  kerja  apa  entah? 
“Nah.  Ni  duit  lebih  awak.”  aku  menghulurkan  wang  baki  kepadanya.
“Kau  simpanlah.  Buat  beli  ABC  ke.  Teddy  bear  kecik  macam  si  selebet  tu  belikan  ke.”  dia  berkata  lantas  meninggalkanku.  Eh?  Apa  kena? 
“Ijai  dah  bagi,  buat  apa  nak  beli  lagi?”  soalku  keliru.  Dia  terhenti  melangkah.
“Simpan  jela!  Banyak  bunyi  pulak  dia  ni!”  bentaknya  sambil  berlalu  pergi. 
Eh?  Datang  bulan  lagi  ke  apa?  Tiba-tiba  ajenak  berkasar.  Heee,  sabar  sajalah  hati.  Aku  renung  duit  di  tangan.  Sengihan  jahat  menjelma.  Aku  ada  duit!  Bolehlah  aku  meronggeng  dekat  Pekan  Sehari  hari Ahad  ni  dengan  Ijai.  Nak  ucap  terima  kasih?  Dia  sudah  hilang  dari  pandanganku.  Hm.  Nanti  ajelah.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design