JODOH SEBELAH PINTU 13

Bab  13
AKU  oleskan  secalit  gincu  ke  bibir  dan  aku  merapatkan  bibir  beberapa  kali.  Meratakan  gincu  yang  berwarna  natural  itu.  Aku  muncungkan  mulut  ke  arah  cermin.  Nampak  cantik  sangat  bentuknya!  Eh?  Riak!  Riak!  Astagha.
Kemudian  aku  kepitkan  bulu  mataku  dengan  pelentik  bulu  mata.  Melindungi  mata  sembabku  semalam.  Teruk  benar.  Menangis  tak  ingat  dunia!  Tiba-tiba  rasa  malu  pada  Encik  Tunang  Tubi.  Entah  apalah  yang  dia  katakan  padaku  nanti.  Aduhai.  Harap  dia  tidak  mengadu  pada  abah  aku  yang  aku  menangis  bagai  nak  rak  hanya  disebabkan  bergaduh  dengan  Julia.  Tentu  abah  akan  kata  yang  aku  masih  belum  matang  lagi.
Melihat  wajahku  sendiri  di  dalam  cermin  membuatkan  aku  tertawa  kecil.  Mata  sembab  sakan!
“Siapalah  yang  malang  nak  kat  aku  ni?”  aku  menyoal  sendiri. 
Pipiku,  aku  tepuk  berkali-kali  dengan  kedua  belah  tangan.  Tak  percaya.  Mukaku  yang  biasa-biasa  ini  ada  ke  orang  nak?  Tapi,  Encik  Tunang  Tubi  kan  tak  pandang  rupa?  Haraplah  dia  jenis  macam  itu.  Jangan  bila  dia  tengok  aku  nanti,  dia  lari  sebatu.  Bukanlah  nak  kata  muka  aku  tak  lawa.  Lawa  sebenarnya...  ececeh!
Eeee,  ya  Allah!  Perasannya  aku!  Sambil  membelek  muka  sendiri  yang  bebas  dari  noda  jerawat  ni,  aku  tersentak. 
Just  give  me  a  reason  just  a  little  bit  enough!  Just  a  second  we’re  not  broken  just  bend.  And  we  can  learn  to  love  again...’  Sms  masuk!  Aku  berlari  mendapatkan  telefon  bimbitku  di  atas  katil.  Semenjak  perbualan  mesra  antara  aku  dengan  Encik  Tunang  Tubi  itu  semalam,  memang  aku  rasa  excited  sekali  melihat  telefon  bimbit. 
Pagi  tadi,  celik  sahaja  mata,  terus  aku  sambar  telefon.  Entah  apa  penyakit  aku  hari  ni  agaknya?  Ternanti-nanti  sms  daripada  Encik  Tunang  Tubi.  Aku  belum  kronik  lagi  kan?  Hehehe.  Adakah  sms  yang  baru  aku  terima  ini  daripadanya?  Melihat  ada  satu  sms  masuk.  Aku  berharap  sangat  agar  dia  yang  mesej.  Hendak  terkinja-kinja  aku  apabila  sms  daripadanya  masuk.
“Assalamualaikum.  Morning,  Aira.  Kerja  elok-elok  tau.  Drive  safe.”Pesannya  bersama  smiley  senyum.  Aku  tersenyum  sehingga  ke  telinga.  Dah  lama  aku  tinggalkan  perasaan  begini.  Sudah  lama!  ‘Fareez’  yang  baru  muncul  semula.  Bahagianya.  Apa  aku  nak  balas  ni?  Banyak  kali  aku  membaca  sms  yang  sama.  Bibir  pula  tidak  henti-henti  menguntum  senyuman.  Jujur  aku  bahagia.  Buat  masa  sekaranglah...
“Waalaikumsalam.  Morning  awak!  Awak  pun  sama.  Kerja  elok-elok.  Jangan  mengurat  nurse.  Drive  safe.”  pesanku  pula.  Sengaja  buat-buat  cemburu.  Sms  masuk  lagi  tidak  lama  kemudian.
“Saya  dah  ada  awak.  Buat  apa  saya  nak  mengurat  nurse?”  soalnya.  Aku  tersenyum  sahaja.  Membiarkan  smsnya  yang  itu  tidak  berbalas.  Sekarang  sudah  jam  enam  lima  puluh  minit  pagi.  Biasanya  aku  bertolak  ke  sekolah  pukul  tujuh  suku.  Hari  ini  sengaja  aku  hendak  bertolak  awal.  Malas  hendak  bertembung  dengan  Julia. 
Telefon  bimbitku  berbunyi.  Aku  tersengih  melihat  si  pemanggil.
“Helo  assalamualaikum.”  salam  kuberi.  Debaran  tiba-tiba  muncul.  Kali  pertama  berbual  dalam  telefon  dengannya  untuk  hari  ini.
“Waalaikumsalam.  Aira.  Awak  tak  balas  sms  saya...”  ujarnya  bernada  rajuk.  Aku  ketap  bibir.  Heee.  Tak  balas  mesej  pun  jadi  isu  ke?  Sedih  sungguh  suara  dia  bila  aku  mengabaikan  sahaja  sms  daripadanya.
“Saya  nak  balas  apa?”  aku  menyoal  pelik.  Bila  dia  dah  kata  macam  tu,  aku  nak  balas  apa  lagi?  Aku  bukannya  jenis  yang  suka  bersms  sangat  pun.  Menaip  menggunakan  komputer  riba  aku  sukalah!  Berbeza  tu...
“Hm,  balas  ajelah  apa-apa.  ‘Baiklah  sayang’  atau  apa  ke?  Jangan  gatal-gatal  ke,  sayang  awak  ke  apa  ke...”  dia  merungut.  Aduhai.  Cair  mak!  Aku  tergelak  kecil  mendengar  rungutannya  itu.
“Sayang?  Awak  serius  nak  saya  cakap  macam  tu?  Heee.  Tak  naklah  saya!”  aku  berkata  sambil  menggeliat  geli-geleman.  Dia  ikut  tergelak  di  hujung  talian.
“Yalah.  Saya  dengar  aje  suara  awak  saya  dah  jatuh  sayang  pada  awak.  Dengar  awak  menjerit  malam  tadi  pun  dah  berdetak  hebat  jantung  saya.  Tak  tahulah  awak  macam  mana.”  ujarnya.  Aku  telan  liur.  Wujudkah  orang  seperti  ini?  Mendengar  suara  sahaja  boleh  jatuh  sayang?Mendengar  aku  menjerit  pula  berdetak  hebat  si  jantung?  Berdetak  hebat  sebab  terkejut  gamaknya.  Mengarut!
“Banyaklah  awak  punya  sayang.  Merepek.  Kalau  jadi  tunang  saya  pun  belum  tentu  saya  nak  sayang  ye.”  aku  berkata  selamba.
“Betullah  saya  sayangkan  awak.  Tambah-tambah  lepas  awak  menjerit  semalam.  Alhamdulillah,  itu  awak. Tak  ada  nak  cover  ayu.  Tapi  awak  tu  tak  tentu  lagi  nak  sayang  saya  bila  dah  jadi  tunang  awak.  Sampainya  hati  awak...”  rajuknya.  Dengar  aku  menjerit  pun  bertambah  sayang?  Hey,  ini  pelik!  Tak  habis-habis  dia  duduk  ungkit  mengenai  suara  aku  menjerit  semalam.  Yakin  aku  ini  jodoh  dia  hanya  disebabkan  jeritan  lolong  aku?  Dan...  alhamdulillah,  itu  aku  katanya?  Bertambah  tak  faham  aku  dibuatnya!
“Okeylah.  Gurau  aje.  Sorry  okey?  Saya  kena  pergi  kerja  cepat  ni.  Saya  tak  nak  terserempak  dengan  housemate  saya.  Marah  masih  belum  reda  lagi  ni.”  aku  bersuara  selamba.  Tak  ada  masa  nak  pujuk  dengan  ayat  bunga-bunga.  Memang  silap  besarlah  kalau  dia  nak  aku  pujuk  dia  cara  macam  tu.  Dia  tergelak  kecil.
“Jangan  marah  lama-lama  sangat  Aira.  Tak  elok  untuk  awak.  Tak  elok  untuk  dia.  Okeylah.  Saya  sayang  awak.  Bye  bye.  Take  care.”  Ujarnya  selamba.  Mudahnya  dia  sayangkan  aku?!
“Err.  Okay.  Bye,  take  care  too.  Assalamualaikum.”  aku  berkata  tanpa  membalas  kata-kata  sayangnya.  Baru  lagi  sehari,  Mona.  Baru  sehari...
“Bye  waalaikumsalam.”  Jawabnya.  Talian  mati.Panaskan  enjin  sahaja  sudah  hampir  sepuluh  minit.  Aku  masukkan  buku  ke  dalam  kereta.  Sesudah  itu,  aku  duduk  di  dalam  kereta  sambil  kaki  tersadai  keluar  sebelah  macam  biasa.
“Malam  tadi  ada  yang  terjerit  kuat.  Tension  katanya.  Tension  dengan  bakal  tunang  ke...?”  sindir  satu  suara  meleret.  Aku  mendengus.  Bad  ni,  kalau  sehari  tak  ganggu  aku  memang  tak  boleh  ke?  Memang  dia  tak  dapat  hidup  tenang  ke  macam  mana?  Dengar  suara  dia  saja  buat  aku  sakit  hati.  Tapi...  alamak!  Dia  dengar  suara  aku  menjerit  macam  tarzan  semalam?  Gulp!!
Aku  pandang  dia  dengan  kerutan  di  dahi  akibat  rasa  tak  puas  hati.  Irfan  di  sebelahnya  hanya  tersenyum  manis.  Masing-masing  berpakaian  formal.  Aku  tak  faham.  Doktor  memang  berpakaian  formal  begini  ya?  Pernah  aku  lihat,  seorang  doktor  hanya  memakai  baju  t  lengan  pendek  berkolar.  Atau  kurang  berdisiplin  eh?  Entah?!
“Hai  Mona.”  sapa  satu  suara.  Oh  my!  Ini  encik  Taufiq!  Si  Julia  yang  punya.  Nak  tegur  ke  tak  payah?  Kalau  tak  menegur  nanti,  dia  tuduh  aku  sombong.  Kalau  menegur  nanti,  Julia  tuduh  aku  menggedik.  Balas  sahajalah  pendek.
“Hai.”  balasku  seperlahan  yang  boleh.
“Awak  menjerit  semalam  kenapa?”  soal  Taufiq  lagi.  Aku  telan  liur.  Dua-dua  belah  rumah  dengar  ek? 
“Eh!  Tak  ada  apalah...”  aku  berkata  malu-malu.
“Ye  ke  tak  ada  apa?”  muncul  pula  si  Amirul  Rashid.  Dia  tersengih-sengih.  Tangan  di  dalam  kocek.  Aku  telan  liur.  Aduhai.  Semua  dengarkah?  Malunya.  Menyesal  aku  ikut  cakap  Encik  Tunang  Tubi  semalam!  Menyesal  sangat-sangat!  Kalau  tak,  tak  adalah  jiran-jiran  aku  nak  pandang  pelik  macam  ni.
“Betullah  tak  ada  apa.  Cuma  tension  sikit  je.”  aku  tersengih  malu.
Tension  tu  tension  jugak.  Mengganggu  ketenteraman  awam  tu  kena  ambil  kisah  jugak.”  sindir  Bad  lagi.  Hey,  sekali  aku  ikut  cadangan  Encik  Tunang  Tubi  malam  tadi  ni  bagus  jugak.  Mujurlah  rumah  aku  tak  ada  tukul.  Kalau  ada  tukul,  dah  lama  aku  ‘senyapkan’  si  Bad  ni!
“Sibuklah!”  aku  menjerkah.  Mukanya  berubah.  Dia  mengusap  dada.  Barangkali  terkejut  dengan  jerkahanku.  Siapa  suruh  mengganggu?  Taufiq  dan  Amirul  Rashid  ikut  memegang  dada  dengan  muka  terperanjat.  Kuat  sangat  ke  aku  menjerkah?  Aduhai.
“Uih  mak!  Garang  betul  la  jiran  kita  ni.  Tension  bebenar  dia  ni.  Nampak!  Nampaklah  aku  tekanan  yang  dia  hadapi  ni.”  dia  berkata  kepada  Irfan  dengan  muka  terkejut.  Menyampahnya  aku!  Tangan  masih  setia  mengurut  dada.  Macam  terperanjat  sangat  je  kena  jerkah.
“Biarlah  dia  lepaskan  tension  dengan  cara  dia.  Berkesan  cara  tu.”  Irfan  membelaku  dengan  senyuman  meleret.  Aku  menarik  nafas.  Dugaan  macam  ini  kan  hari-hari  aku  hadap?  Chill,  Mona!  Chill!
“Malang  tunang  dia...”  komen  Bad  sambil  tersengih.  Urgh!
“Dengan  tunang  lainlah!  Awak  berdua  apa  tahu?!  Menyibuk  aje  tak  sudah-sudah!”  aku  marah  lagi.  Kenapa  mereka  sering  menyakitkan  hati  aku?  Terutamanya  Bad  ini.  Benci  betul  aku  dibuatnya.
“Uuuu!  Dengan  tunang  tu  lain  macam  mana  ya  Kak  Fashionista?”  Bad  menyakat  lagi.  Irfan  tergelak  kecil  sahaja.  Comel!  Eh?  Aku  bakal  ada  tunang  tak  lama  lagi,  kan?  Tak  elok  aku  pandang  lelaki  lain.  Astaghfirullah.
“Macam  ni!”  aku  mengangkat  penumbukku  ke  arah  Bad.  Dia  tergelak  sambil  menekan-nekan  perutnya.  Taufiq  dan  Amirul  Rashid  ikut  terkekeh-kekeh  gelak  melihat  pergaduhan  aku  dengan  Bad  ini.
“Mak  aih!”  Irfan  terperanjat.  Kemudian,  dia  tergelak  sama.
“Dum!  Pintu  kereta  aku  tutup.  Air-cond  aku  pasang.  Pagi-pagi  lagi  dah  berasap  satu  badan!  Budak  dua  orang  tu  memang  tak  boleh  nampak  aku  ke  macam  mana?!  Geram  sungguh  aku  jadinya.  Mujurlah  dua  beradik  tu  behave  sikit  perangainya.  Tak  adalah  nak  menyakat  aku  macam  si  Bad  dan  Irfan.  Kalau  mereka  juga  sekepala,  boleh  masuk  hospital  sakit  mental  aku  dibuatnya!

“AIRA...  awak  sibuk  ke?”  sms  aku  terima  pada  hari  itu  membuatkan  senyumanku  tanpa  dapat  ditahan  lagi  sudah  mencecah  ke  telinga!  Jemariku  laju  sahaja  menyentuh  papan  kekunci.  Membalas  smsnya.
“Dalam  kelas.  Duduk-duduk  aje  pun.  Tunggu  budak  siapkan  latihan.”  aku  membalas  smsnya  dengan  senyuman.
“Awak  jangan  menggatal  dengan  budak-budak  tu  ye.”  dia  berpesan.  Bahuku  terhinggut  menahan  gelak.  Budak  tak  baligh  lagi  pun  dia  ingat  aku  terliur  ke?  Kalau  baligh  sekali  pun,  apa  dia  ingat  aku  ni  jenis  yang  mudah  jatuh  cinta?!  Apalah  Encik  Tunang  Tubi  ni!  Merepek  betul!
“Banyaklah!  Awak  ingat  saya  gatal  sangat  ke  sampaikan  budak  tak  baligh  lagi  pun  saya  nak  tackle?”  aku  menyoal.  Tersenyum.  Telefon  bimbit  di  tangan  aku  pandang  dengan  tak  sabar.  Cepatlah  balas...
“Okey.  Kalau  macam  tu  jangan  menggatal  dengan  yang  dah  baligh.  Guru-guru  lelaki  ke.”dia  menghantar  sms  kepadaku  tidak  lama  selepas  aku  membalas.  Aku  tergelak  juga  akhirnya.  Tak  larat  betul  aku  kalau  macam  ni.  Dia  cemburu  ke?  Takkanlah! 
“Merepek  awak  ni!”  aku  siap  letak  tanda  seru  lagi.  Geram! 
“Betullah  Aira.  Saya  tak  nak  awak  menggatal  ke,  digatalkan  ke...  saya  tak  nak.  Saya  tak  nak  awak  tinggal  saya  walaupun  saya  bukan  siapa-siapa  pada  awak.  Belum  siapa-siapa  lagi.  Saya  tak  mahu  bakal  tunang  saya  terberkenan  kat  lelaki  lain...”  balasnya.  Aku  terlongo  sekejap.  Comelnya.  Serius  ke  dia?  Apa  pasallah  romantik  sangat  ni?  Siapalah  gerangannya?  Tak  sabar  untuk  aku  tahu  siapa  dia.  Cepatlah  kahwin!  Wehehehe...  gatalnya  aku!
Eh  nanti  kejap,  dia  tak  sibuk  ke?  Pelik  juga  aku!  Dari  tadi  bersms  denganku.
“Cikgu...”  panggil  seorang  anak  muridku.  Aku  angkat  kepala.  Masya-Allah!  Dah  depan  mata  aku  sahaja  rupa-rupanya  budak  Ariff  dan  Zahid.  Aku  urut  dada.  Telefon  bimbit  tercampak  ke  dalam  beg.  Mujur  tak  tercampak  ke  lantai.  Phew!  Cepat-cepat  aku  kawal  senyumanku. 
“Ya  Zahid,  Ariff.”  aku  menjawab  serius.
“Dari  tadi  cikgu  senyum.  Ada  apa-apa  ke...?”  soal  mereka  berdua  sambil  mengangkat-angkat  kening  dengan  riak  muka  nakal  tak  terampun.  Aku  membuntangkan  mata.  Busybody  betul  budak  dua  orang  ni!
“Tak  adalah.  Eh?  Pelajar  lain  mana?!”  menyedari  bahawa  hanya  ada  aku  dan  mereka  berdua  di  dalam  kelas  membuatkan  aku  terkejut  sangat!  Tadi,  anak  muridku  memang  sedang  tekun  menghadap  buku.  Nak  keluar  rehat  punya  pasal.
“Semua  dah  keluar  rehat.  Loceng  dah  berbunyi  tadi.”  Zahid  berkata  jujur.  Aku  terbelalak.  Bila  masa  loceng  berbunyi?!  Ye  yo  oh  je  budak-budak  ni?!  Aku  pandang  keluar.  Eh?!  Memang  sekarang  dah  waktu  rehatlah!  Pelik!  Bila  masa  loceng  berbunyi  ni?  Takkan  aku  tak  sedar  bunyi  loceng  yang  kuat  tu?  Penangan  Encik  Tunang  Tubi.
“Hah?!  Kenapa  diorang  tak  tunggu  sampai  cikgu  bagi  keluar?!”  aku  membebel  geram.  Boleh  diorang  main  keluar  aje?At  least,  hantarlah  buku  dulu  ke  apa?
“Diorang  tanya  tadi  tapi  cikgu  sengih-sengihpandang  telefon  dan  tak  jawab.  Saya  bagilah  diorang  keluar.  Kesian.  Diorang  mesti  tengah  lapar.”  Ariff  berkata.  Aku  tepuk  dahi.  Baik  hati  si  Ariff  ni...
“Siapa  suruh  awak  bagi  diorang  keluar?!”  aku  membuntangkan  mata  dengan  geram.  Sesuka  hati  dia  saja  memberi  arahan  kepada  rakan-rakannya.  Ya  Allah budak  dua  orang  ni  memang  melampau  sungguh!
“Sengaja,  cikgu  kan  kawan  uncle  kitorang.”  jawab  Zahid  tanpa  rasa  bersalah. 
Muka  tu  dah  la  macam  muka  Bad.  Aku  tenyeh  jugak  dengan  cili  muka  budak  ni!  Selamba  dia  saja  menjawab  begitu.  Sabar  ajelah!  Boleh  dia  jawab  ‘sengaja’?  Eii!  Terbit  perkataan  uncle  itu  mengingatkan  aku  kepada  si  Bad  dan  Irfan.  Sudahlah  pagi  tadi  Bad  menyakitkan  hati  aku  dengan  sindiran  dia.  Huh!  Meletup!!
“Masa  bila  entah  cikgu  berkawan  dengan  uncle  kau  orang?  Please!  Bagi  free  pun  tak  nak!”  aku  dah  mula  merusuh.  Dah  ternampak  Bad  di  muka  si  Zahid  ini.  Dendamku  pagi  tadi  masih  belum  berbalas.  Tak  balas  pada  Bad,  pada  Zahid  pun  jadi!  Padan  muka!  Siapa  suruh  muka  sama?!  Siapa  suruh  perangai  sama?!
“Ye  ke  tak  nak?  Uncle  handsome  pun  cikgu  tak  nak  ke?”  soal  mereka  tak  percaya.
“Tak  nak.”  entah  kenapa.  Satu  kerja  pula  aku  nak  bergaduh  dengan  budak-budak  ni!  Memang  aku  dah  tak  ada  kerja  lain  sangat  dah  agaknya.
“Weh,  percaya  ajelah  cakap  cikgu  tu.  Tadi  muka  cikgu  berseri-seri  main  mesej.  Rasanya  ada  lagi  handsome  dari  uncle  kita  kut  yang  mengurat  cikgu?”  Ariff  berbisik  kepada  Zahid.  Zahid  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Ingat  aku  tak  dengar  bisikan  kau  orang  berdua?!  Berbisik  macam  pakai  mikrofon!  Bertuah  punya  budak!  Ada  yang  makan  rotan  ni  kejap  lagi...
“Tapi  uncle  paling  handsome.  Pakwe  cikgu  mesti  tak  handsome  macam  uncle.”  Zahid  mencebirkan  bibirnya.  Aku  nak  marah  bila  Encik  Tunang  Tubi  aku  kena  kutuk  oleh  pelajar  tak  siap  ni.  Encik  Tunang  Tubi  aku  tak  bersalah!  Biarlah  muka  dia  tak  handsome  sekali  pun  asalkan  perangai  dia  lagi  handsome  dari  jiran  aku  tu!
“Hey!  Pergi  rehatlah!”  aku  mengamuk  geram.  Sakit  pula  hati  aku  diapi-apikan  anak  muridku  ini.  Mereka  berdua  tergelak  serentak  dan  berlari-lari  anak  keluar  kelas.
“Cikgu  menggatal!  Tak  malu!”  sempat  lagi  mereka  menyanyi  mengejek  sambil  menonggeng-nonggeng  punggung  kepadaku.  Eee!  Sebijik  perangai  Bad  dan  Irfan!  Aku  geram  betul!  Tak  hormat  aku  langsung.  Mentanglah  aku  dah  capai  kata  sepakat  dengan  Irfan  dan  Bad  dulu  bahawa  aku  tidak  akan  mengenakan  sebarang  tindakan  terhadap  mereka.  Menyesal  aku!
Telefon  bimbit  dalam  beg  aku  capai  semula.  Bertubi-tubi  sms  daripada  Encik  Tunang  Tubi  aku.  Hailah.  Sorry!
“Aira.”
“Aira...”
“Kenapa  tak  balas?”
“Sibuk  eh?”
Baru  lagi  hendak  membalas,  telefonku  bergetar.  Panggilan  masuk.  Hisy  dia  ni!  Tak  boleh  nak  tunggu  langsung  ke?  Aku  mulalah  rasa  nak  marah  bila  setiap  masa  dia  asyik  nak  on  call,  nak  mesej.  Sudah  lama  aku  abaikan  telefon  bimbitku  sebelum  ini,  dan  sekarang  aku  perlu  sentiasa  bersama  telefon  bimbit  kembali.
“Helo,  assalamualaikum.”  aku  memberi  salam  lantas  mengemas  barang-barangku.  Aku  mahu  naik  ke  pejabat  guru.  Sudah  habis  waktu  mengajar  rupa-rupanya.  Malu  betul  aku  tertangkap  dengan  dua  orang  budak  nakal  tak  terampun  itu.
“Kenapa  tak  balas  sms  saya,  Aira?”  soalnya  merengek.  Aku  tahan  gelak.  Tak  balas  pun  jadi  isu?!  Bukan  tak  balas  sebenarnya,  tak  sempat  balas.
“Saya  tak  sempat  balas.  Anak  murid  saya  yang  namanya  Zahid  dan  Ariff  tu  nakal  tak  terampun.  Dia  perasan  kita  bersms.  Dia  sakat  saya.  Tak  larat  betullah  saya  dengan  diorang  berdua  tu.  Dua  kali  lima  dengan  pak  saudaranya.  Tak  tahan!  Nak  pecah  kepala  saya  ni!”  aku  mengadu  geram.  Terkacip  habis  gigiku.  Tanpa  aku  dapat  tahan,  kaki  sudah  pun  menghentak  lantai.  Geram!
“Pak  saudara  dia?  Awak  kenal?  Hmm?”  soalnya  seakan-akan  merajuk.
“Ya,  saya  kenal.  Dulu,  budak  dua  orang  tu  pancitkan  tayar  kereta  saya.  Saya  suruh  diorang  panggil  penjaga,  sekali  dia  panggil  pak  saudaranya.  Lagi  malang  bila  pak  saudaranya  tu  jiran  sebelah  rumah  saya,  awak  tahu  tak?  Dahlah  yang  dua  orang  tu  perangai  kalah  badut!  Di  rumah,  saya  kena  sakat  dengan  diorang  berdua,  di  sekolah  dengan  anak  buah  diorang  berdua.  Saya  sampai  pengsan  hari  tu.  Semuanya  disebabkan  empat  makhluk  tu!  Dahlah  saya  dirawat  oleh  jiran  saya  tu  jugak,  awak  fikirlah  sendiri  berapa  kali  malang  yang  saya  terima  sebab  diorang  dalam  satu  hari  sahaja.”  aku  berkata  bersungguh.  Geram.  Encik  Tunang  Tubi  berdekah-dekah  mendengar  aduanku.  Aku  mencemik.  Tak  bersimpati  pada  akukah?!
“Kesiannya  kat  awak,  Aira.  Kat  sekolah  ada  orang  menyakat,  kat  rumah  pun  ada  orang  menyakat  juga.  Kat  rumah  mak  abah  pun  mesti  mak  abah  awak  menyakat  awak  kan?”  soalnya.  Aku  tersenyum.  Dia  faham  aku.
“Ya.  Memang  betul  sangat  tu.  Dekat  rumah  dengan  dua  ekor  badut,  dekat  rumah  mak,  dengan  perangai  abah  yang  susah  nak  serius.  Kat  sekolah  dengan  murid   lagi.  Cikgu  pun  saya  kena  sakat  juga.  Cikgu  Farhan!  Orangnya  nampak  serius.  Tapi  kuat  menyakat.”  aku  berkata  pula  bersama  keluhan.  Hari-hari  aku  disakat  lima  makhluk  itu.  Tak  larat...  mujurlah  aku  jarang  disakat  abah  sebab  aku  jarang  balik...
“Cikgu  Farhan?  Lelaki  ke  perempuan  dia  tu?”  soalnya.  Aku  tergelak. 
“Lelakilah!  Mana  ada  Farhan  nama  perempuan.”  aku  membebel.  Setahu  aku,  payah  nak  ada  perempuan  nama  Farhan.  Ada  tu  memanglah  ada...  tapi...  jarang-jarang.
“Ada,  pesakit  saya  nama  Farhan,  perempuan...”  katanya  pula.
“Okey.  Dia  lelaki.”  aku  membetulkan.
“Awak  jangan  menggatal  dengan  Farhan  tu.”  dia  memberi  pesan.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala.  Tak  sangka  dia  ni  jenis  cemburu  juga  orangnya.
“Tak  ada  masa  saya  nak  menggatal  dengan  dia.  Kalau  saya  nak,  dari  dulu  lagi  saya  menggatal  dengan  dia.”  aku  menjawab  selamba.
“Dia  menyakat  apa?”  dingin  suara  Encik  Tunang  Tubi.  Alamak.  Cemburu  ke?
“Kes  tayar  pancit  dululah.  Dia  ajak  saya  naik  motor  dengan  dia.  Konon  nak  tumpangkan  saya.  Bersungguh-sungguh  dia  ajak...”  belum  pun  aku  habis  bercerita,  dia  menyampuk.
“Lepas  tu  awak  naik  tak?!”  soalnya  kuat.  Terkejut  aku!
“Tak.  Sebab  tu  bukan  motor  dia,  tapi  tu  motor  pak  cik  tukang  kebun.  Dia  gelak  semahunya  bila  saya  cakap  yang  saya  tak  nak  naik  motor  dengan  lelaki.  Tak  manis.  Geram  betul  saya.  Lepas  tu  dia  ajak  saya  naik  kereta  dia.  Itu  baru  betul.  Kereta  dia...”  aku  tak  habis  bercerita  lagi,  sekali  lagi  dia  menyampuk.
“Habis  tu  awak  naik?!”  soalannya  kuat  macam  tadi.  Aku  mendengus.  Apa  kena  dengan  Encik  Tunang  Tubi  aku  ni?!
“Taklah.  Saya  dah  malu  gila  sebab  kena  sakat  masa  tu.  Takkan  saya  nak  naik?  Lepas  tu  saya  bawak  buku  saya  tunggu  bas.  Saya  tumpang  jiran  saya  balik  rumah.  Jiran  yang  badut  tu...”  aku  bersuara  takut-takut.  Takut  sebab  suara  Encik  Tunang  Tubi  tadi  macam  marah-marah.  Tiba-tiba  dia  tergelak.
“Eleh,  dalam  badut  orang  tu  nak  pulak  awak  tumpang!  Lain  kali  jangan  tumpang  sesiapa.  Jiran-jiran  awak  pun  jangan  melainkan  ada  orang  lain.  Perempuan  atau  budak!  Dengar  cakap  saya  ni...”  dia  berpesan.
“Baik  awak...”  aku  patuh.
“Saya  tak  nak  awak  jatuh  cinta  dengan  jiran  awak.  Saya  nak  awak  jatuh  cinta  dengan  saya  seorang  sahaja.”  ujarnya.  Aku  angguk.  Eh!  Dia  tak  nampak!
“Baik  awak.  In  shaa  Allah...”  aku  patuh  lagi.
“Mona!”  panggil  satu  suara  garau.  Aku  berpaling.  Telefon  bimbit  masih  di  tangan.  Kelibat  Cikgu  Farhan  menyeluk  poket  seluarnya  muncul.  Dia  bersandar  ke  pintu  kelas  aku.
“Ya  saya?”  aku  menyahut.
“Aira?”  di  talian  pun  sama!  Adess!
“Awak  tak  keluar  rehat  ke?”  soal  Farhan.  Aku  menggeleng.
“Tak  rehatlah,  Pa’an.  Saya  puasa  hari  ni.”  aku  berkata  sambil  tersenyum.
“Oh!  Puasa  ganti  erk?!”  soalnya  nakal  bersama  sengihan  yang  memang  selayaknya  menerima  tamparan  menggunakan  kaki.  Aku  menjegilkan  mata.  Malunya!  Dia  tergelak  kuat.
“Gurau-gurau.  Saya  pergi  dulu.”  dia  meminta  diri.  Aku  mengangguk.
“Saya  panggil,  awak  buat  tak  tahu.  Dia  juga  yang  awak  layankan...”  ujarnya  berjauh  hati.  Aku  menelan  liur.
“Dia  siap  bergurau  pasal  peribadi  awak  pula  tu.  Saya  tak  suka.  Gatalnya  cikgu  tu.  Kalau  kita  kahwin  nanti,  memang  saya  cucuk  dia  dengan  ubat  pelali  kalau  dia  bergurau  macam  tu  lagi  dengan  awak.”  dia  berkata  geram.  Aku  tergelak  mendengar  kata-katanya.  Mentanglah  dia  itu  doktor.  Main  cucuk-cucuk  orang  sajalah  yang  dia  tahu!
“Ganasnya  doktor  ni!”  aku  berkata  sambil  tergelak.
“Jangan  gelak.  Saya  sedang  serius.  Saya  tak  nak  orang  kacau  wife  saya  macam  tu.  Sekarang  dia  selamatlah  sebab  awak  belum  jadi  tunang  dan  wife  saya...”  dia  bersuara  geram.  Aku  mengulum  senyum.  Aduhai.  Kelakar  juga  dia  ni  rupa-rupanya.
“Okey  sorry.  Saya  pun  takexpect  dia  nak  bergurau  benda  macam  tu.  Saya  puasa  nazar  sebenarnya.  Anak  murid  saya  banyak  dapat  5A  dalam  percubaan.”  aku  bercerita  hal  sebenar  kenapa  aku  berpuasa.  Bukanlah  disebabkan  puasa  ganti.
“Itu  pun  awak  yang  berpuasa  nazar  kenapa?”  soalnya  sambil  tergelak  kecil.  Tiada  lagi  suara  merajuk.  Lega.  Mudah  sejuk  rupa-rupanya  dia.
“Sebab...  saya  punya  subjek  ramai  yang  dapat  A...”  ujarku  bangga.  Bukan  sengaja  nak  berbangga  tetapi...  ini  berita  gembira.  Aku  perlu  berkongsi  dengan  seseorang  dan  dia  adalah  Encik  Tunang  Tubi  aku.
“Tahniah  Aira.  Saya  tahu  awak  seorang  guru  yang  bagus.”  pujinya.  Aku  tersenyum.  Kaki  melangkah  ke  bilik  guru  apabila  masa  rehat  hampir  tamat.  Aku  dan  Encik  Tunang  Tubi  akhirnya  berhenti  berbual  buat  masa  ini...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design