Italian Boy 8

BAB  8

“BENJI,  kau  tolong  ambilkan  gambar  kita  orang  boleh?”  pinta  Ikram.  Belum  pun  Benji  memberi  kebenaran,  Ikram  sudah  meletakkan  Iphone6nya  di  tapak  tangan  Benji.  Bahuku  dipaut  wajah  Benji  serius  saja  dari  tadi. 

“Okey,  thanks.”  Ucap  Ikram  sebaik  sahaja  gambar  kami  diambil. 

“Ambil  gambar  I  dengan  Oddie  pulak.”  Permintaan  Benji  itu  membuatkan  dahi  aku  berlapis.  Pelik.  Nak  pulak  dia  bergambar  dengan  aku  yang  biasa-biasa  ni  tadi.  Tapi  aku  turutkan  sajalah.  Nak  jaga  hati.  Lagipun  aku  pun  memang  teringin  nak  simpan  gambar  kami  berdua.  Sebenarnya. 

Tiba-tiba,  tangannya  jatuh  di  bahuku.  Nampak  kekok.  Dia  macam  nak  pegang  bahu  aku  tapi  macam  teragak-agak.  Entahlah.  Akhirnya  dia  cuma  letak  saja  tangan  ke  bahuku,  tak  cekup  pun  bahu  aku  macam  Ikram  buat  tadi.  Aku  mulai  gayat.  Cepatlah  Ikram  ambil  gambar  kami  berdua.  Aku  nak  chow. 

“Jom,  selfie  bertiga.”  Ajak  Ikram  sambil  menunjuk  telefon  bimbitnya yang  sudah  dibuka  kamera  depan.  Nak  tak  nak  terpaksalah  aku  menurut.  Aku  dihimpit  mereka  berdua.  Mentanglah  aku  perempuan  dan  kecil  daripada  mereka,  berani  mereka  himpit  aku  macam  daging  burger?  Huh! 

“Say  cheese…”  arah  Ikram.  Aku  dan  Benji  menurut  patuh.  Sengihan  lebar  kami  sedekahkan. 

“Berapa  lama  lagi  masa  yang  kita  ada  ni?”  soalku  setelah  kami  mula  berjalan  semula  tanpa  arah  tuju.  Nak  cari  kasut,  aku  dah  jumpa.  Aku  dah  tak  nak  cari  benda  lain  dah. 

Benji  mengerling  jam  tangannya.

“An  hour  and  half.”  Katanya. 

“Karok  jom.  My  treat.”  Ikram  berbaik  hati  hendak  belanja  hari  ni. 

“Kau  tau  tak  karok  kat  Red  Box  tu  harga  dia  sembilan  puluh  lebih  per  kepala?  Untuk  tiga  jam?  Dan  ada  buffet?  Membazirlah!  Kita  baru  aje  lepas  makan.  Lepas  tu  lagi  sejam  setengah  dah  bazir.”  aku  menegah. 

“Okey  so,  apa  kita  nak  buat  ni?”  soal  Benji. 

“Hmmm,  nyanyi  jelah.  Aku  belanja  jangan  risau.  Sampai  tamat  masa,  kita  terus  tengok  wayang.”

“Alah  membazirnya…” 

“Takpe.  Aku  belanja,  kan?”  Ikram  masih  bertegas. 

“Yelah,  tapi  sejam  setengah  lagi,  dibazirkan  macam  tu  aje.  Makanan  buffet  pun…  hmmm.” 

“Takpelah.  Aku  dah  lama  tak  dengar  kau  menyanyi.  Dah  lama  tak  berduet  dengan  kau.  Makanan  aku  boleh  habiskan.  Sebab  perut  lapar  jugak  ni.”  Ikram  menepuk-nepuk  perutnya. 

“Hey,  baru  lepas  makan  kut…”  Benji  bersuara.  Terkejut  dengan  selera  Ikram  yang  luar  biasa.

“Dia  ni  tong  sampah.”  Selamba  aku  mengutuk.  Serentak  itu,  Ikram  memaut  leherku  dan  sengaja  mengetatkan  pautan  lengannya  supaya  aku  tercekik.  Sebelah  tangannya  meluku  kepalaku.  Aku  tergelak  besar.  Marah  sangat  dia  bila  dipanggil  tong  sampah  padahal  memang  betul  pun. 

Tapi  dia  kuat  makan  macam  mana  sekali  pun,  badan  tetap  maintain


“YOU  tak  payahlah  rapat-rapat  macam  tu  dengan  Ikram.  I  tengok  dia  macam  suka  Saleha.  Nanti  you  patah  hati.”  Terkejut  aku  mendengar  kata-katanya.  Masakan  aku  suka  Ikram?  Aku  dah  lama  berkawan  dengan  dia.  Dah  nama  pun  kawan,  memang  aku  anggap  kawan  sungguhlah. 

Patutlah  senyap  semacam  saja  dari  tadi.  Kami  dalam  kereta,  menghala  pulang ke  rumah  selesai  menonton  Avengers  tadi.  Tentu  dia  fikir  aku  sukakan  Ikram.  Tidaklah! 

Mentanglah  aku  menyanyi  berduet  dengan  Ikram  lagu  cinta,  dia  ingat  kami  bercinta  agaknya.  Mengarut!  Aku  pun  ada  berduet  dengan  dia,  apa?  Suara  dia  memang  sedap.  Memang  malu  muka  aku  dengan  Ikram  yang  menyanyi  bagaikan  katak  panggil  hujan  ni.  Huh!

“Rapatlah  dah  saya  kawan  baik  dia.  Dia  yang  ajar  saya  erti  bebas.  Dia  yang  ajar  saya  macam-macam.  Drift,  drag…  segala  yang  mencabar  semua…”  aku  cuba  untuk  tidak  cepat  melenting.  Mungkin  dia  tak  bermaksud  pun  nak  menyinggung  perasaanku. 

“I  tak  suka  tengok  you  rapat  sampai  macam  tu.  Peluk-peluk.  Almost  kissing.”  Dia  bergumam  tapi  aku  dengar.  Almost  kissing?  Tak  pernah  langsung!  Mana  ada.  Mata  dia  buta  ke  apa? 

“Tapi  kenapa?”  kali  ini  aku  sudah  berkecil  hati.  Aku  dengan  Ikram  dah  lama  berbaik.  Memang  dah  macam  adik  beradik.  Kalau  orang  kata  kami  bercinta  pun  aku  dah  rasa  sumbang  sangat  sebab  aku  anggap  dia  tu  abang  aku. 

“Sebab  you  nampak  macam  perempuan  terhegeh-hegeh.  Macam  tak  tahu  malu.  You  tahu?  Dia  tu  cuma  layan  you  macam  adik  aje.  You  yang  perasan  lebih.”  Kata-katanya  kali  ini  memang  tak  dapat  dimaafkan! 

“Saya  anggap  dia  dah  macam  abang  kandung  saya  sendiri  dan  tolonglah  jangan bercakap  seolah-olah  saya  ni  ada  hati  dekat  dia!  Saya  rasa  sumbang  tahu  tak!  Berhenti  dekat  sini!  Saya  balik  naik  teksi.”  Aku  mengamuk.  Air  mata  mula  berjujuran.  Kecil  hati  sungguh  aku. 

Aku  ingatkan  hubungan  kami  dah  baiklah.  Rupa-rupanya  dia  masih  sama!  Sombong  dan  langsung  tak  pandai  menjaga  hati.

“Oddie,  I…”  dia  mula  tergagap-gagap.  Terkejut  barangkali  melihat  aku  menangis.  Memang  aku  sentap  gila!  Apa  masalah  dia  pun  aku  tak  tahulah.  Asyik  nak  cari  kesalahan  aku  saja. 

“Berhenti  sekarang!”  aku  mengamuk.  Dia  terpaksa  menurut.  Aku  keluar  dari  keretanya  dan  terus  pergi  tanpa  berpaling  lagi.  Aku  tahu  dia  tak  blah  lagi.  Masih  menunggu  di  sana  tapi  aku  tak  ada  hati  nak  masuk  semula  ke  dalam  kereta  tu. 

Aku  tahan  sebuah  teksi  dan  terus  balik. 


“ODDIE…  mana  Benji?”  mama  terkejut  melihat  aku  balik  menaiki  teksi.  Dia  yang  masih  memegang  remote  pagar  itu  sedikit  ternganga.  Air  mata  aku  masih  tak  kering,  mungkin  menyebabkan  dia  masih  ternganga. 

“Kenapa  ni  sayang?”  mama  menyoalku. 

“Mama  jangan  sebut  lagi  nama  dia.  Oddie  benci  dia.”  Aku  berkata  dalam  tersedu-sedu  sambil  terus  masuk  ke  bilik. 

Pintu  bilikku  diketuk  bertalu-talu. 

“Oddie,  apa  yang  dia  dah  buat  dekat  Oddie?  Cakap  dengan  mama,  sayang.  Dia  ada  ambil  kesempatan  ke?”  soal  mama  kerisauan  di  luar  bilik. 

“Bukan!  Dia  menyakitkan  hati.  Dahlah  mama,  Oddie  nak  menyendiri.”  Aku  menekup  muka  dengan  bantal  dan  menangis  puas-puas.  Kecewanya  aku  bila  hubungan  baik  aku  dengan  Ikram  disalah  ertikan  malah  aku  dituduh  tersorong-sorong  pula.  Memang  mulut  Benji  tu  sangat  puaka! 


AWAL  aku  bangun  hari  ni.  Awal-awal  pagi  lagi  aku  dah  bersiap  sedia  untuk  ke  Bukit  Broga.  Aku  terlalu  stress  sampai  tak  dapat  nak  fikir  apa  lagi  dah.  Sembap  mataku  akibat  menangis  malam  tadi.  Kami  bukannya  bercinta  pun.  Nak  kata  putus  cinta  lagilah  tidak.  Tapi  kesannya  sama  macam  orang  putus  cinta.  Mungkin  sebab  perasaan  aku  rasa  terhina  sangat  agaknya.  Entahlah? 

Bagpack  aku  galas  di  belakang.  Air  mineral  botol  kecil  aku  sumbat  di  tepi  beg.  Stoking  aku  pakai.  Muncul  mama  bertelekung.  Aku  terus  menunduk.  Aku  tak  nak  mama  tengok  mata  aku  bengkak  macam  belon  sebab  menangis  kerana  seorang  lelaki  yang  menjadi  pujaan  hati.

“Pagi  mama.”  Tegurku  cuba  menceriakan  suara. 

“Nak  ke  mana?”  eleh  mama  macam  tak  tahu  kalau  aku  berpakaian  begini?

“Takkan  ke  butik  pulak,  ma…”  tegurku  sambil  menyarungkan  kasut  sukan. 

“Solat  dah  ke?”  soal  mama.  Angguk.  Tangan  ligat  mengikat  tali  kasut.

“Elok-eloklah  tu  karang.”  Pesan  mama.  Angguk  lagi.  Aku  salam  tangan  mama  dan  segera  berpaling.  Aku  tahu  mama  dah  sedar  dengan  mata  sembap  aku. 

“Oddie.”  Panggil  mama.  Langkah  aku  terhenti. 

“Nanti  mama  cuba  cakap  dengan  Aunty  Marlynn  ya?”  lembut  suara  mama  memujuk.  Aku  pejam  mata.  Dengar  nama  mama  Benji  pun  aku  jadi  sentap. 

“Mama,  Oddie  tak  nak…”  aku  merengek.  Aku  memang  tak  nak! 

“Ya  mama  tahu,  sayang.  Mama  nak  cakap  tentang  itulah.  Mama  dengar  cakap  Oddie.”  Aku  berpaling  semula  dan  memeluk  mama.  Pipi  mama  aku  kucup.  Kemudian  mama  kucup  dahi  aku.  Sejuk  sedikit  hati  yang  membara. 

“Terima  kasih,  mama.” 

Aku  harap,  di  atas  puncak  nanti  aku  akan  bertemu  jodoh.  Aku  tak  nak  ingat  Benji  lagi.  Tak  nak. 


LEGA  bila  berjaya  sampai  ke  puncak.  Seperti  biasa,  bila  sudah  sampai  ke  puncak  ini,  tugas  aku  mengambil  gambar  pemandangan.  Walaupun  dah  berkali-kali  naik  ke  sini  tapi  aku  tak  pernah  rasa  puas  untuk  menangkap  gambar  pemandangan  yang  cantik  ini. 

“Cantik,  kan?”  tegur  seorang  lelaki.  Aku  berpaling  melihat  wajahnya.  Silau  sebab  mentari  pagi  dah  menyinar.  Aku  kecilkan  mata.  Dia  tersenyum  dan  menghampiriku.  Orangnya  segak  sekali.  Segak  gaya  melayu. 

“Amzar.”  Dia  memperkenalkan  diri. 

“Oddie.”  Aku  memperkenalkan  diri  sambil  tersenyum.

“Oddie  untuk?”  keningnya  terangkat.  Aku  tersenyum. 

“Saodah.”  Bohongku.  Dia  tersenyum  lebar  dan  mengangguk  sedikit.  Mesti  dia  kata  nama  tu  klasik  dan  patutlah  aku  menggelarkan  diri  aku  Oddie. 

“Kenapa  bukan  Odah?  Ops,  I  um…  I  Aliff  Amzar.”  Dia  memperkenalkan  nama  penuhnya.  Aku  menayang  sengih.  Tak  hairan  pun  dengan  nama  Saodah? 

“Sofia  Irdina.”  Aku  memberitahu  jujur.  Dia  angguk  dan  tersenyum.  Dia  sudah  di  sisi  aku,  menghadap  pemandangan  yang  indah  ini  bersama.  Tangannya  di  dalam  kedua  belah  kocek  seluar  trek. 

Too  much  heaven.”  Ujarku  tiba-tiba  bila  melihat  kecantikan  alam  yang  terbentang  di  depan  mata.  Mata  terpejam,  hidung  menarik  nafas  panjang.  Segarnya. 

“Huh?”

“Cantik.”  Ujarku.  Dia  senyum  lagi.

Yes.  Awak  mengingatkan  saya  lagu  Too  Much  Heaven.”  Keningku  terangkat.  Terkejut  mendengarnya.  Dia  tahu  lagu…

“Bee  Gees!”  kami  berkata  serentak,  kemudian  ketawa.

Nobody  gets  too  much  heaven  no  more.  It’s  much  harder  to  come  by,  I’m  waiting  in  line.”  Kami  menyanyi  serentak.  Kemudian,  ketawa  lagi.  Okey,  dia  lucu.  Dan  dia  berkemungkinan  ada  ilmu  telepati  macam  aku  dengan  Ikram.  Ouch!  Sebut  Ikram,  teringat  peristiwa  semalam.  Cepat-cepat  aku  kambus  rasa  sakit  hatiku.

“Saya  tak  sangka  awak  tahu  lagu  tu!”  aku  berkata  sambil  tergelak  lucu.  Dia  melirik  senyuman  manis. 

Are  you  kiddingThat’s  my  favorite  song!”  ujarnya  pula. 

“Awak  suka  Bee  Gees?”  soalnya  tiba-tiba.  Angguk.

Like,  who  doesn’t?  Bee  Gees  kan?” 

“Kan?  Saya  suka  lagu  How  Deep  Is  Your  Love  dengan  Stay  Alive.”  Dia  mula  rancak  berbual. 

Well  you  can  tell  by  the  way  I  use  my  walk…”  aku  menyanyi  sepotong  lagu  Stay  Alive.  Dia  tergelak  senang  hati. 

Yeap!  Awak  memang  peminat  Bee  Gees.”  Katanya  sambil  bertepuk  tangan  dan  ketawa  kecil.  Kagum. 

“Saya  minat  To  Love  Somebody.”  Aku  berkata. 

You  don’t  know  what  its  like…  Baby  you  don’t  know  what  its  like…  to  love  somebody…”  dia  menyanyi  perlahan.  Aku  tergelak  kecil.  Ya.  Aku  suka  sangat  lagu  tu.  Lagu  untuk  Benji  tanpa  Benji  tahu  lagu  itu  untuknya.  Allah,  dia  lagi…  dia  lagi.  Aku  tak  nak  ingat  dia.  Itu  sebabnya  aku  kat  sini.

Kami  berpandangan  dan  tersenyum.  Tak  tahu  apa  yang  lucu  sangat  tapi  kami  masih  tersenyum.  Tak  sangka  barangkali  yang  kami  akan  berbual  rancak  begini  sedangkan  baru  saja  berkenalan.  Kacak  sungguh  dia.  Dengan  jambang  yang  nipis…  mata  redup,  hidung  mancung,  bibir  terbentuk  cantik.  Allahu,  boleh  cair  aku  kalau  tatap  lama-lama. 

Aku  perasan  matanya  merenung  aku.  Mungkin  dia  juga  meneliti  wajahku.  Aku  berkerut.  Tidak  ke  pelik  tu? 

Kemudian  kami  tersedar  setelah  lama  bertatapan  sesama  sendiri.  Aku  berdeham.  Masing-masing  mengalih  pandangan.  Tiba-tiba  dia  tergelak  kecil.  Mungkin  masih  teringat  perbualan  kami  tiba-tiba  rancak  hanya  disebabkan  lagu  Bee  Gees. 

“Selalu  naik  ke  sini?”  soalnya  memecah  kesunyian. 

Are  you  kidding?  Saya  ke  sini  setiap  minggu.”  ujarku. 

“Saya  jarang  ke  sini  aje.  Dalam  sebulan  sekali  aje.  Tapi  baru  inilah  nampak  awak.”  Ujarnya.  Aku  angguk.  Aku  pun  baru  inilah  pertama  kali  ternampak  dia.  Takkan  Allah  makbulkan  doa  aku  agar  menemukan  jodoh  buatku  di  atas  puncak  ni?  Biar  betul? 

It’s  pretty  hard  to  find  me.”  Gurauku.

One  in  a  million  huh?”  dia  tersenyum  senget.

Kinda.”  Jawabku  sambil  tersenyum.  Dia  tergelak  kecil. 

Kami  berbual  macam  biasa  selepas  itu.  Amzar  seorang  arkitek.  Umurnya  sudah  tiga  puluh.  Mati-mati  aku  ingat  dia  baru  dua  puluh  something  sebab  dia  nampak  muda  dan  segak.  Kalau  dia  pakai  tuksedo  ni,  mahu  berhenti  mengepam  jantung  aku.  Sedangkan  dia  pakai  pakaian  sukan  pun  aku  sudah  telan  liur  berkali-kali. 

Kami  turun  ke  bawah  bersama-sama  sambil  rancak  berbual.  Tak  susah  pun  nak  berbual  dengan  dia  sebab  dia  sangat  ramah.  Kedua-dua  belah  pihak  berbual  sama  rancak.  Tidaklah  macam  aku  dengan  Benji.  Asyik  aku  saja  yang  banyak  mulut.  Hish,  Benji  lagi. 

“Payah  nak  jumpa  perempuan  memanjat  sendirian.  Maksud  saya,  tak  dengan  kawan-kawan  perempuannya  yang  lain.”  Lamunanku  terhenti  mendengar  suaranya. 

“Awal-awal  dulu  ajak  kawan.  Lama-lama  dah  biasa,  dan  saya  cakap  dengan  diri  saya,  ‘Hey  Oddie,  apa  kata  kau  belajar  pergi  sendirian  pulak?’  And  here  I  am.”  Aku  tersenyum  bangga  dengan  pencapaianku. 

“Saya  baru  kali  pertama  memanjat  sendirian.”  Ujarnya.  Oh.  Aku  terangguk-angguk.  Teringin  juga  nak  tanya  dia,  sebelum  ni  memanjat  dengan  girlfriend  ke?  Atau  kawan?  Kang  dia  kata  aku  sengaja  guna  pick  up  line  pulak.  Tapi  serius,  aku  memang  nak  tahu  dan  aku  tak  tahu  kenapa  aku  nak  tahu  sangat.

“Rasa  puas  hati  bila  berjaya  sampai  ke  puncak  kan?  Lebih  dari  bila  pergi  dengan  kawan-kawan.”  Ujarku.  Dia  angguk. 


“HEY,  can  I  have  your  number?  Mana  tau  kut-kut  I  nak  ajak  you  panjat  ke  sini  lagi…  atau  makan-makan,  lepak-lepak  dengan  you  ke?”  soalnya  bila  kami  sudah  pun  di  bawah.  Aku  angguk. 

Sure.”  Tambah  kawan,  apa  salahnya?  Aku  menyeluk  tangan  ke  dalam  bagpack.  Dompet  aku  keluarkan  dan  selepas  itu  aku  keluarkan  pula  kad  bisnes  dan  hulurkan  kepada  dia.  Dia  mengambil  kad  tersebut  dan  tersenyum.

“Oddie’s  Paradise.  Nice.”  Dia  tersengih.  Giginya  rata  cantik  terbentuk.  Hai,  semuanya  indah.   

“Saya  tak  tahu  awak  ada  bisnes  sendiri.”  Aku  hanya  senyum.  Selalu  sangat  orang  tak  sangka  aku  ada  butik.  Muka  aku  nampak  macam  tak  sesuai  ke  nak  buka  butik? 

“Semua  orang  cakap  macam  tu.  Maklumlah,  saya  ni  tak  ada  gaya…”  aku  mula  buat  ayat  merendah  diri. 

“Hey,  bukan  itu  maksud  saya…”  dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Aku  tersengih.  Aku  tahu  maksud  dia  apa.  Sekadar  nak  memuji  sebenarnya. 

“Hmm,  saya  kena  balik.”  Aku  mengakiri  rasa  kekok  ini. 

Can  I  see  you  again?  Oddie?”  aku  telan  liur.  Yes!  Yes!  Yes!  Nak  saja  aku  jerit  macam  tu  untuk  menunjukkan  betapa  terujanya  aku  bila  dia  menyoal  begitu  tapi,  takkanlah?

You  got  my  number,  so…”  Aku  tersenyum  sebelum  melangkah  ke  kereta.  Dia  tersenyum  semakin  lebar.

“Oh  yes!”  Dia  ketuk  kad  itu  ke  keningnya. 

Aku  senyum  lagi.  Tak  tahulah  kenapa,  senyuman  ni  terasa  bahagia  sangat.  Bagpack  aku  campak  ke  bawah  tempat  letak  kaki  di  sebelah  penumpang.  Dia  pula  sudah  menghilang  dari  pandangan  mata.  Hmm…  Aliff  Amzar.  Nice  name

Lagu  aku  pasang.  The  Carpenters,  Top  Of  The  World.  Aik,  pelik  semacam  aje  lagu  ni.  Nak  sindir  aku  ke?  Atau  aku  yang  terlebih-lebih  nak  terasa?  HAHAHA.  Aku  tak  pasti  kenapa  aku  gembira  sangat.  Sebab  aku  berjaya  sampai  ke  puncak  dan  stress  itu  hilang  selepas  melihat  keindahan  alam  atau  sebab  aku  jumpa  Amzar? 


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design