JODOH SEBELAH PINTU 3

Bab  3
GOOD  morning,  sunshine!”  aku  disapa  satu  suara  garau  yang  seksi  seperti  biasa.  Semenjak  dia  menjadi  jiran  aku  ni,  pantang  nampak  aku,  pasti  dia  akan  menegur. 
Dengan  ayat-ayat  ala-ala  buaya  naga  dia  tu.  Siapa  lagi  kalau  bukan  Irfan?  Kalau  si  Badrul  tu  pulak,  pantang  nampak  aku,  mesti  nak  mengena  aje  kerja  dia.Aku  pandang  sekilas  pada  Irfan  yang  duduk  di  dalam  kereta  dengan  sebelah  kakinya  keluar.  Segak  dia  bersandar  ke  pintu  keretanya  dengan  enjin  kereta  yang  sedang  dipanaskan.  Berpakaian  formal.  Macam  orang  kerja  pejabat.  Erm...  kacak.
Aku  buat  tak  endah  sahaja  pada  kewujudannya  di  situ  walaupun  dia  tersenyum-senyum  bajet  kacak.  Pedulilah!  Dasar  lelaki  kuat  mengayat!  Tanganku  lincah  memasukkan  segala  jenis  buku  ke  dalam  kereta  dan  kemudian,  aku  panaskan  enjin  kereta  Myviku.  Aku  buat  tak  dengar  sapaan  dia  tadi.  Malaslah.  Bukan  dapat  apa  pun  kalau  layan  buaya  karat  tu.
Hey  sunshine.  Shining  bright  today?”  soalnya  pula.  Geram  aku  nak  tanya,  muka  aku  ni  ada  gaya  tengah  shining  ke?  Macam  matahari  ke?  Tak  nampak  ke  dia,  muka  aku  sikit  punya  berkeronyot  ni?  Menyampah  betul.
Stop  calling  me  that!  Ii’m  not  sunshine!  Please  stop  calling  me  sunshine  or  I’ll  cut  you!”  aku  mengugut.  Geramnya.  Dia  tersenyum  sahaja. 
Teacher  huh,  sunshine?  Nama  apa?”  dan  dia...  masih  lagi  memanggil  aku  dengan  panggilan  sunshine.  Aku  sakit  hati  betul!  Mana  dia  tahu  aku  cikgu?  Err,  buku-buku  latihan  ni  kut?  Ketara  amat!  Mujur  aku  tak  pakai  name  tag  lagi.  Kalau  tak,  terserlah  ‘ke-skema-an’  aku.  Kenapa  dia  tak  mengalah  sahaja?  Takkan  dia  tak  nampak  betapa  ‘ikhlasnya’  aku  nak  melayan  dia  sekarang?
“Tak  payah  tahu  nama  saya.”  aku  berahsia. 
Aku  mengukir  senyum  paksa.  Kemudian  melangkahkan  kaki  kiri  masuk  ke  dalam  kereta  dan  duduk  bersandar  macam  si  Irfan.  Kaki  kanan  terjulur  keluar.  Bezanya,  kereta  aku  menghadap  rumah,  kereta  dia  pula  menghadap  ke  luar  pagar.  So,  sebelah-menyebelahlah  kami  ni.
“Ala,  senanglah  nanti.  Kalau  saya  panggil  awak,  sunshine,  awak  marah.”  Dia  berkata  dengan  senyuman  segak  Diether  Ocamponya. Oh  no,  no!  Bukan  Diether  tapi,  ‘kembar’  Diether  yang  lagi  handsome  tu,  Xian  Lim.  Ermm.  Boleh  tahan  mengancam.  Eh,  eh?  Mona,  jangan  dilayan  sangat  perasaan  tu.  Dugaan  mata.  Dugaan  sangat.
Don’t  call  me,  then!It’s  easy.”  aku  berkatasinis  sambil  mata  menghala  ke  pintu  rumah.  Menanti  satu  kelibat  untuk  muncul  dari  situ.
Mana  budak  Julia  ni?  Melaram  kalah  orang  nak  kahwin!  Aku  tak  nak  berlama  kat  sini.  Takut  si  beruang  tu  keluar!  Bila  dia  keluar,  tentu  aku  lagi  menjadi  mangsanya.  Dan  seperti  yang  aku  geruni,  beruang  itu  keluar  dengan  segaknya.  Gulp!  Dah  macam...  arghh!  Handsomenya!  Kenapa  mata  aku  ni?  Bertambah  power  ke  apa?  Kena  buat  spek  mata  barulah  ni  nampaknya.
Segaknya  dia  dengan  kemeja  biru  laut  disinsing  paras  siku  dengan  tali  leher  berwarna  biru  tua  yang  belum  dipasangkan  lagi  tersangkut  di  bahu.  Kemeja  pun  tak  butang  habis  menunjukkan  keseksian  dia.  Stoking  dikibas-kibas  sebelum  disarungkan  dengan  kalut.  Eh,  eh?  Mona!!!  Kenapa  leka  pandang  dia?  Aku terus  pandang  ke  tempat  lain.  Malas  nak  layan  perasaan  gila  aku  ni.  Aku  ada  terpuji  dia  seksi?  Memang  dunia  ni  dah  nak  kiamat  ke  apa?
“Eh,  eh!  Kak  Fashionista  rupanya!”  dia  dah  buat  dah!  Dia  dah  buat!  Dia  memang  dah  buat  aku  marah!!!  Seluar  slack  yang  dipakainya  disapu-sapu  bagai  ada  kekotoran.  Aku  menjelingnya  tiga  ratus  enam  puluh  darjah.  Masih  tak  lupakah  dia  pada  kejadian  memalukan  aku  tu?!  Geram  betul!
“Kau  ni,  Bad!  Tak  baik  panggil  sunshine  aku  macam  tu.”  Irfan  bersuara.  Sejak  bila  entah  aku  jadi  sunshine  dia?  Uwerk!  Tak  ingin!  Bad  tayang  muka  meluat.  Aku  lagilah  seribu  kali  meluat.  Kalau  mulut  ni  boleh  buat  lebih  mencebik  dari  huruf  U  yang  terlingkup  ke  bawah,  sudah  lama  aku  buat  untuk  menandakan  betapa  meluatnya  aku  dengan  dia.
Sunshine  kau  ke  kak  Fashionista  aku  ni,  Pan?”  soal  Bad  lantas  terkekeh-kekeh  mentertawakan  aku.  Aku  julingkan  mata  ke  atas.  Sejak  bila  aku  jadi  Kak  Fashionista  dia  entah?  Mulalah  waktu  ni  aku  nak  pinjam  alat  pemadam  ingatan  yang  dalam  cerita  MIB  tu.  Biar  dia  hilang  semua  ingatan  terus,  lagi  bagus.  Boleh  aku  mengaku  yang  dia  itu  orang  gaji  aku  selama  ini. 
Sunshine,  please?  Tell  me  your  name?”  soal  Irfan  masih  memujuk  untukku  tahu  namaku.  Aku  menggeleng  dan  tersenyum  nipis.  Tak  nak  beritahu.  Memujuk  atau  mendesak?  Dari  tadi  tak  putus  asa  pun  dia.  Aku  pula  yang  rasa  nak  putus  asa  menunggu  Julia  di  sini.
“Nama  dia,  Fa-shio-nis-ta!”  sebut  Bad  satu  persatu.  Argh!  Ada  yang  makan  kaki  goreng  berempah  ni  kang!  Tak  sempat  aku  nak  jawab  lagi  dia  dah  jawab.  Letak  nama  bukan-bukan  pulak  tu.  Sabar,  Mona!
Hisy!  Kau  ni  Bad!  Kacaulah!  Awak,  bagitaulah  nama  siapa.”  pujuk  Irfan  lagi.
“Nama  dia...  jeng  jeng  jeng...”  Bad  dah  buat  gila.  Aku  mendengus.  Kalau  marah,  cepat  tua.  Aku  tak  nak  nampak  tua  disebabkan  umur  pun  dah  meningkat  saban  hari  ni.  Kesabaran  aku  semakin  terhakis  sejak  kemunculan  Bad  ni.  Aku  genggam  stereng  sekuat  hati.  Tak  tahan.  Tak  tahan  betul!  Ini  dugaan  pagi-pagi  buta  namanya.  Sangat-sangat  dugaan!  Hon  aku  picit  sekuat  hati  sehingga Bad  termelatah.
“Opocot!”  hahahaha!  Melatah  anak  teruna  orang  ni  rupa-rupanya.  Buat  malu!  Aku  anak  gadis  Mak  Cik  Sarimah  ini  tak  melatah  pun.  Aku  rasa  diri  aku  hebat  tika  ini.  Hebat  kerana  tak  melatah.
Dia  mengusap  dada  manakala  Irfan  sudah  terkekeh-kekeh  mentertawakan  dia.  Err.  Lebih  sesuai  kalau  guna,  berdekah-dekah  kut?  Sebab...  muka  Irfan  tu,  lagi  sikit  nak  sama  dengan  muka  beruk  sembelit.  Ketawa  bukan  main  kuat  lagi.  Aku  tahan  senyum  dengan  mengetap  rapat  bibir  aku.  Tercuit  juga  hati  ni  nak  ketawa  sebab  aku    betul-betul  rasa  lucu  bila  berhadapan  dengan  lelaki  melatah.  Lebih  melucukan  lagi  bila  berhadapan  dengan  orang  yang  ketawa  dengan  volume  yang  sangat  tinggi  macam  si  Irfan  ni.  Siapa  sangka,  orang  sekacak  ini  tidak  cover  langsung  apabila  ketawa?
Muka  Bad  dah  macam  cemberut.  Oh,  sekarang,  aku  akan  panggil  kau  Encik  Opocie!  Kenapa  tak  Opocot?  Tak  comel  langsunglah  bunyi  Opocot  tu  kat  telinga  aku.  Klise.  Selalu  sangat  dah  dengar.  Rasakan  kau  Encik  Opocie!  Rasakan!!!  (gelak  jahat).
Hon  aku  tekan  lagi.  Nak  kenakan  Encik  Opocie  dengan  nak  panggil  Julia  di  dalam.  Bukan  main  lagi  cikgu  seorang  tu  melaram!  Dan  sekali  lagi  Encik  Opocie  melatah.  Aku  tahan  gelak  sampai  keras  perut.  Sabar  Mona,  sabar...  jangan  gelak. 
“Eh  dia  ni  memang  nak  kena!”  Encik  Opocie  dah  berbunyi.  Macam  marah  saja  pada  aku  sebab  aku  dah  menyebabkan  dia  melatah.  Hahaha.  Rasakan.  Sekarang  aku  dah  tahu  kelemahan  kau!  Kau  Opocie!
“Bisinglah  Mona!  Sabarlah  kejap!”  suara  Julia  dari  dalam  menjerit.  Aku  telan  air  liur.  Gulp!
Kenapa  Julia  panggil  nama  aku?  Kenapa,  Julia?  Kenapa?  Soalku  di  dalam  hati  sambil  membuat  riak  wajah  orang  tak  dapat  menerima  hakikat.  Memang  habis  aku  kena  tegur  setiap  hari  jika  Irfan  dan  Bad  ni  tahu  nama  aku.  Tak  sukanya.  Tak  ada  masa  nak  beramah  dengan  orang  gatal  dan  kaki  sakat  macam  jiran  senget  aku  ni. 
“Mona...”  leret  Irfan sambil  tersenyum.  Alamak!  Dia  dah  tahu  nama  aku.  Wrongactionlah  tadi!  Huh.  Mesti  hari-hari  dia  nak  menegur  aku  lepas  ni...  hmmm...
“Monalisa...” leret  si  Bad  pula. 
Ada  jugak  aku  hayun  pasu  bunga  kat  kepala  dia  ni  kang.  Boleh  dia  buat  gaya  potret  Monalisa  kat  depan  aku?!  Aku  tak  tahan  betul!  Dugaan  melampau.  Irfan  terkekeh-kekeh  melihat  Bad  buat  gaya  potret  Monalisa  tu.  Harus  aku  akui,  sedarjah  lagi  muka  Bad  dengan  Monalisa  tu  nak  dekat  sama.  Aku  ketap  gigi.  Kesabaran  sudah  tiada  lagi.
“Sehari  tak  ganggu  hidup  orang  tak  sah  ke  hidup  tu?  Tak  boleh  nak  tengok  orang  hidup  tenang  ke?”  aku  menyoalnya  geram  dengan  suara  tertahan  dan  gigi  yang  terkacip  elok.
“Eh!  Garangnya!”Bad  buat-buat  takut  dengan  menggigit  kuku-kuku  jemari  tangannya.  Meluatnya  aku  tengok  dia  ni!  Reaksinya  bukan  main  over  lagi.  Apa  dia  ingat,  dia  dah  cukup  comel  agaknya  nak  buat  reaksi  macam  tu?  Macam  sotong!
“Siapa  suruh  panggil  orang  Monalisa?  Saja  nak  tengok  orang  naik  darah?  Saya  starlight  jugak  awak  ni  nanti!”  aku  marah  lagi.Turun  naik  nafas  aku  dikerjakan  dia  ni!  Fareez  dulu  tak  macam  ni  pun.  Eh!  Bukan!  Irfan  tak  macam  dia  pun!
Okaysorry...sorry.  My  bad!  Pan,  jangan  panggil  dia  Monalisa,  tau?  Aku  tersilap  tadi.  Kesian  kat  dia.”  Bad  menunduk-nunduk  meminta  maaf.  Aku  menarik  nafas.  Haaa,  tau  pun  takut  kena  starlight!  Mujur  dia  tahu  meminta  maaf.  Kalau  tak,  spanar  kat  bawah  kaki  ni,  memang  aku  hayun  kat  kepala  dia  laju-laju.  Biar  biol  anak  teruna  orang  ni  setahun!  Bertahun-tahun  lagi  bagus.  Biar  dia  merempat  terus  dekat  tepi  jalan  sana.  Astaghfirullahalazim  Mona,  bawa  bersabar... 
“Panggil  dia  Monafendy.  Kejam  tu  dah  ada  gaya.”  tambah  dia. 
Aku  rasa  nak  menangis  kat situ  juga. Siapa  yang  kejam  sekarang?  Ingatkan  dia  betul-betul  insaf.  Rupa-rupanya,  dia  panggil  aku  dengan  panggilan  pembunuh  yang  pernah  menggemparkan  satu  Malaysia  dulu  tu.  Lagi  teruk  dari  Monalisa,  tau  tak?  Seribu  kali  lagi  teruk  dari  Monalisa!  Jangan  tanya  kenapa  kalau  sebulan  lagi  aku  masuk  berita  dan  ganti  tempat  Monafendy!  Aku  betul-betul  rasa  nak  katuk  kepala  orang  sampai  bersepai  dengan  spanar  sekarang  ni!
Irfan  pula  menahan  tawa  sehingga  tawanya  tersembur  ikut  hidung.  Aku  benci  dua  ekor  monkey  ni!  Aku  benci  sangat.  Benci!  Benci!  Benci!!!  Kelibat  Julia  akhirnya  muncul  juga.  Amboi.  Hampir  tak  kenal  aku  Julia  dengan  cina  opera!  Aku  mendengus.  Kalau  tak  memikirkan  kereta  dia  rosak,  memang  aku  cabut  awal-awal  lagi!  Tak  ingin  aku  menghadap  dua  ekor  beruk  mat  ye  sebelah  rumah  aku  ni.  Menyakitkan  otak  saja.
Tanpa  menghiraukan  budak  dua  ekor  tu,  terus  aku  tutup  pintu  kereta  dengan  kuat.  Saja  nak  tunjuk  protes.  Julia  sempat  lagi  bersapa  dengan  jiran  aku  tu.  Hai,  abang  Bad,  abang  Irfan.  Sihat  ke?  Nak  pergi  ke  kerja  dah  ke?  Dan  bermacam-macam  soalan  yang  ditanya.  Aku  julingkan  mata  ke  atas.  Bad  melayan  Julia  dengan  ramah,  manakala  Irfan  hanya  tersenyum  memandang  aku.  Manisnya  senyuman  dia...
Geram  nak  tanya  Julia,  hai  Julia,  nak  makan  penampar  aku  tak?!  Sengaja  nak  melengah-lengahkan  masa  aku.  Aku  mendengus  dan  menekan  hon  sekali  lagi.  Terlompat  kecil  Julia.  Kali  ini  si  Bad  tak  melatah  tapi  dia  pandang  aku.  Tajam  sangat.  Gulp!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design