JODOH SEBELAH PINTU 6

Bab  6
“KESIAN  dia...”  masih  lagi  dalam  mood  mengejek  aku.  Aku  tahankan  rasa  geram  yang  sudah  mencapai  tahap  bahaya  dan  sukar  untuk  diubati  ini.  Sudah  puas  aku  halau  dia  balik,  dia  masih  berdegil  konon-konon  nak  ‘temankan’  aku  kat  sini.  Kalau  tak  teman,  tak  adanya  hati  aku  nak  sakit  macam  sekarang  ni!  Masalahnya,  dia  buat  apa  kat  sini?
“Awak  boleh  balik  tak?”  soalku  kasar. 
“Awak  ni  sombong  sangatlah,  Mona.  Tak  baik  tau  sombong-sombong  sesama  jiran.”  tegurnya.
“Habis  yang  awak  gatal  sangat  nak  menegur  tu  kenapa?  Dah  tahu  saya  memang  spesies  macam  ni  dari  awal  awak  pindah  rumah  tu  kan?”  soalku  sambil  menghentam.  Dia  tersenyum  manis.  Tidak  langsung  terkesan.  Seperti  kebiasaannya.  Oh  tuhan,  dia  memang  kacak. 
“Saya  tegur  awak  sebab  kesombongan  awak  ni  la.  Betul-betul  respect  pada  awak  sebab  awak  tak  melayan.  Saya  cuma  nak  ajak  awak  berkawan.  Bukan  ajak  berkahwin.  Tapi  kalau  berkahwin  pun...”  pappp!  Buku  aktiviti  anak  muridku  aku  tumbuk  geram.  Biarpun  tanganku  sakit,  muka  aku  buat-buat  tenang.  Macam  aku  dapat  sambung  saja  ayatnya  di  belakang.
“Sebab  itulah  saya  tak  suka  awak!  Awak  ni  spesies  kuat  mengayat!”  aku  menembaknya  dengan  kata-kata  sinis.  Dia  tersengih  sahaja.  Kepala  digaru-garu  dengan  muka  berkerut-kerut.
“Saya  memang  macam  ni.  Dengan  awak  aje  sebenarnya.  Awak  mengingatkan  saya  pada  seseorang  yang  sangat  baik  dengan  saya.  Tapi  awak  janganlah  risau,  bukan  nak  mengayat  pun.”  ujarnya  sambil  tersengih.
“So,  Irfan,  kalau  awak  nak  berkawan,  awak  kawanlah  dengan  Julia.  Dia  tu  macam  ada  hati  kat  awak.”  aku  berkata  selamba.  Kalau  Julia  tahu  yang  aku  sedang  kenenkan  dia  dengan  Irfan,  tentu  dia  rasa  bangga  gila.  Dia  itukan  suka  pada  Irfan?
“Saya  suka  dia  sebab  dia  ramah.  Tapi  saya  suka  awak  jugak  sebab  awak  misteri.  Awak  garang.  Seperti  yang  saya  kata,  awak  mengingatkan  saya  pada  seseorang  yang  saya  kenal.”  misteri?  Aku  mencemik.  Siapa  orang  yang  dia  kenal?  Kekasihkah?  Wah!  Kalau  dia  ada  kekasih,  rasanya  tak  perlu  lagi  dia  nak  menggatal  di  sini.  Tapi,  dia  menggatalkah?  Sebenarnya  tidak.  Habis  tu,  berkahwin  tadi?  Alah,  aku  tak  tahu  pun  ayat  seterusnya,  bukan? 
“Saya  tak  suka  awak  suka  saya  sebab  saya  tak  suka  awak  yang  suka  mengayat  ni  suka  kat  orang  yang  suka  menyendiri  macam  saya.”  aku  berkata  dengan  penuh  semangat. 
Lama-lama  aku  terdiam.  Memikir  semula  kata-kataku.  Apa  pasal  macam  lebih  dari  lima  aje  perkataan  ‘suka’  yang  aku  sebut  ni?  Betul-betul  tak  suka  ke  eh?  Muka  Irfan  pun  terkejut.  Kemudian  dia  mengulang  tayang  ayat  aku  beberapa  kali  dan  beberapa  kali  itu  juga  dia  tersangkut.  Alamak  Mona!  Kau  dah  buat  dia  dan  kau  sendiri  keliru!  Aku  tepuk  dahi.
“Saya  tak  suka,  awak  suka  saya,  sebab  saya...  apa  tadi,  Mona?”  soal  Irfan  sambil  menggaru  belakang  telinga.  Aku  tergelak  spontan.  Kasihannya  dia.  Macam  duduk  kat  lost  world!  Terkeliru  pula.  Usahkan  dia,  aku  sendiri  pun  keliru!
“Saya  dah  lupa.”  aku  bercakap  sambil  berdeham.  Tak  sangka  aku  boleh  tergelak.  Irfan  ikut  tergelak.
“Apalah  awak  ni!  Cakap  sampai  berbelit  urat  otak  saya.”  dia  tergelak  kecil. 
Aku  tersenyum.  Lama-lama  keadaan  jadi  canggung  pula.  Teringat  bagaimana  aku  menempek  aiskrim  ke  atas  kepalanya  baru-baru  ini.  Err.  Dia  ni  sebenarnya  okey.  Cuma  aku  tak  suka  tang  dia  menggatal  tu  aje.  Rasa  nak  cekik-cekik  aje.
“Pasal  aiskrim  tu.  Err,  maaf...”  aku  bersuara  serba-salah.  Aku  tak  sangka  yang  aku  akan  minta  maaf  dengan  dia.  Mungkin  sebab  kesudian  dia  untuk  menegur  aku  tanpa  mengungkit  kisah  aiskrim  itu  kut?  Dia  tergelak  spontan.
“Dahlah.  Apa-apa  ajelah  Mona.  Saya  tak  kisah  langsung.  Betul  kata  awak,  automatik  saya  rasa  sejuk  atas  kepala  waktu  tu.”  dia  berkata.  Aku  tergelak  kuat.  Hilang  keayuan  yang  aku  cuba  cover  selama  ni.  Kelakarlah  dia  ni  rupanya.  Boleh  dia  relax  aje  bila  dah  dapat  ‘hadiah’  daripadaku.
“Jom,  saya  hantarkan  awak  balik.”  dia  mempelawa  sambil  tergelak  lagi.  Aku  tersenyum  sahaja  mendengar  pelawaannya.  Dia  baik.  Sebenarnya...  at  least!  Hahaha.
“Tak  apalah!”  aku  bersuara.  Menolak.  Malu.
“Anggap  ajelah  saya  maafkan  awak  kes  aiskrim  tu  kalau  awak  sudi  dihantar  saya.”  dia  berkata  sambil  tersenyum  senget.
“Tadi  awak  kata  tak  kisah?!”  aku  memprotes.  Ingatkan  aku  dah  dimaafkan.
“Tak  kisah  dan  dah  maafkan  tu  berbeza.”  dia  pamer  senyum  senget  lagi  sekali.  Aku  mendengus.  Oh!  Nak  ambil  kesempatan  rupanya.  Tak  maafkan  dan  tak  kisah  tu  berbeza  ke?  Macam  pelik  aje.  Kalau  tak  kisah,  tentulah  kesalahan  aku  dimaafkan.  Eh?  Teori  mana  pula  yang  aku  pakai  ni?
“Cepatlah  Mona.”  ajaknya. 
Aku  akhirnya  bangkit.  Memang  sampai  kiamatlah  kalau  tunggu  bas  ni  ada.  Biasanya  hampir  setiap  jam  ada.  Entah  kenapa  payah  sangat  nak  dapat  bas,  entah?  Kalau  aku  bawa  kereta,  hampir  setiap  minit  terserempak  dengan  bas.  Tak  RapidKL,  Metrobus!  Hari  ini,  semua  tak  ada.  Dah  kena  bom  ke  apa?  Hish!
“Sebelum  awak  masuk,  hai,  nama  saya  Irfan,  saya  jiran  baru  awak.”  Irfan  mengucap  salam  perkenalan.  Aku  sengih.  Nak  kena  jawab  jugak  ke  sedangkan  aku  memang  dah  tahu  nama  dia  Irfan  dan  dia  memang  dah  tahu  nama  aku.
“Hai,  Irfan.  Nice  to  know  you.  Really.”  aku  haikan  dia  dengan  senyuman  salah  kena.  Dia  tergelak  bukan  main  kuat  lagi.  Entah  apa  yang  lucunya  aku  pun  tak  tahu?
“Masuklah,  Mona.  Jom,  saya  hantar  awak.”  dia  mengalah  akhirnya.  Aku  akhirnya  mengangguk.  Buku,  aku  letak  atas  riba.
“Meh  sini  buku-buku  tu.”  dia  meminta.  Aku  mengangkat  buku-bukuku.
“Kenapa?”  soalku  pendek.
“Nak  letak  kat  belakang  la.”  ujarnya  pula.
“Tak  apalah.”  aku  menolak.  Dia  tetap  meminta.  Akhirnya  aku  menyerahkan  dengan  keluhan.  Mengalah.  Dia  ni  gentle  sangat  ni  pasal  apa?  Aku  rasa  dia  ni  dah  salah  anggap.  Aku  bukan  orang  yang  dia  kenal  tu.  Aku  Mona  aje.  Jiran  dia.
“Saya  nak  ajak  awak  makan  dulu  ni.  Perut  dah  berkeronyot.”  dia  berkata  pula.  Berkeronyot  ke  berkeroncong?  Berkeronyot  bunyinya  buruk  benar!  Entah  perkataan  itu   diapprove  atau  tidak  dalam  kamus  dewan.  Aku  rasalah...  eh  kejap?  Dia  nak  pergi  makan  dulu  ke?
“Awak  nak  pergi  makan  dulu?”  soalku.  Dia  angguk.  Seatbelt  dipasang.  Aku  menelan  liur.  Aku  kena  teman  diakah?  Menyesal  pula  aku  tumpang  dia  balik!
“Awak  dah  habis  kerja  dah?”  aku  menyoal  lagi.
“Belum.  Patutnya  saya  buat  half  day  hari  ni  tapi...  macam  malas  pulak!  Sayang  gaji.  Nanti  nak  cuti  lagi  dah  payah.”  katanya  sambil  tergelak.  Aku  tersenyum.
So,  apa  kes  awak  tadi?  Macam  mana  boleh  rosak  kereta?”  dia  menyoal  sambil  memandu.  Air-cond  bukan  main  kuat  lagi  dia  pasang.  Boleh  beku  bulu  hidung  aku  duduk  menghirup  udara  di  dalam  ni.  Dah  tentu-tentu  kerja  dalam  office  ni.  Berair-cond.  Berkemeja  dan  bertali  leher  bagai.  Nak  duduk  tempat  sejuk  aje.  Beruang  kutub  tak  sedar  diri!  Eh?  Terkutuk  pulak!
“Anak  murid  saya  pancitkan  tayar  kereta  saya.”  aku  berkata  selamba.  Dia  tergelak.
“Mana  awak  tahu  anak  murid  awak  yang  pancitkan  tayar  kereta  awak  tu?  Entah-entah  awak  terlanggar  paku  ke.”  soalnya  sambil  memandang  aku  sekilas.
“Diorang  memang  ada  rekod  macam  tu.  Tiap-tiap  minggu,  kalau  tak  puas  hati  dengan  mana-mana  cikgu  mesti  diorang  pancitkan  tayar.  Dah  tak  larat  nak  larang  dah.  Puas  didenda.  Nakal  sangat.  Guru  besar  punya  kereta  pun  diorang  pancitkan.”  aku  menjawab.  Irfan  gelak  bertambah  besar. 
“Tau-tau aje  awak  diorang  pancitkan  tayar  guru  besar.”  dia  komen. 
“Saya  taulah  sebab  saya  nampak  tapi  saya  tak  beritahu  sesiapa.”  aku  berkata  pula.  Dia  tergelak  lagi.  Kali  ini  semakin  kuat  tawanya.  Serius,  aku  tak  tahu  tang  mana  yang  lucu  sehingga  dia  tergelak  dari  tadi.  Dia  ni  memang  mudah  gelak  tak?  Mungkinlah!  Tapi  okey  juga.  Manis,  what?
“Awak  tahu  tapi  awak  tak  report  kat  guru  besar  tu  kenapa?”  soal  Irfan  dengan  muka  memerahnya.  Aku  tersengih.
“Sebab  itu  hari, saya  bengang  dengan  guru  besar  tu  jugak.”  aku  berkata  sambil  tergelak  kecil.  Mona,  jahatnya  kau!  Dia,  macam  biasa  tergelak  lagi.
“Oh,  I  see.  Nampak  tu.”  dia  berkata  selamba.
“Budak-budak  zaman  sekarang  ni  memang  nakal  mengena.”  komen  Irfan  sambil  membelok  ke  satu  arah.  Eh?  Dia  nak  bawa  aku  ke  mana?  Aku  dah  gelabah.
“Nak  makan  kat  mana  ni?”  soalku  kalut.
“Jangan  cuak  sangat.  Saya  nak  bawak  awak  makan  dekat  dengan  Kompleks  Mutiara  aje.”  ujarnya  kepadaku.  Aku  mengangguk.  Tak  apalah.  Baik  aku  belanja  dia.  Mungkin  sebagai balasan  kepada  pertolongan  dia  pada  hari  ini.  Mata  aku  tertancap  pada  sesuatu.  Automatik  aku  tersenyum.
“Kad  apa  ni?”  soalku  sambil  tersengih.
“Macam  punch  card  la  lebih  kurang.  Jangan  tengok  lama-lama.  Saya  skema  sangat  waktu  tu.”  dia  berkata  sambil  tersengih.  Aku  angguk-angguk  dan  gelak.  Dia  berkemeja  dan  berkot  putih.  Macam  doktor!  Bercermin  mata  tanpa  bingkai  dengan  rambut  belah  tepi.  Mujurlah  aku  dalam  kereta,  tak  boleh  gelak  golek-golek!  Kelakarnya  muka  dia  waktu  ni!  Siapalah  yang  membahan  dia  sampai  muka  jadi  begini?
“Amirul  Irfan  bin  Kamal.”  aku  menyebut  namanya.  Dia  tersenyum.
“Rahsia  nama  penuh  saya...”  hek  eleh!  Nak  berahsia  pula.  Kau  dah  kenapa?
“Kenapa?”  soalku  pelik.  Dia  tersenyum  sahaja. 
“Macam  mana  awak  boleh  lalu  dekat  Intan  Baiduri  ni?”  soalku  pelik.
“Saya  memang  selalu  lalu  dekat  situ.  Nak  tengok  anak  buah  saya  sama  ada  sudah  naik  bas  ataupun  tidak.”  Beritahunya. 
“Awak  ada  anak  buah  yang  belajar  dekat  situ?”  aku  agak  terkejut.  Dia  mengangguk  sambil  matanya  fokus  memandang  jalan  raya.  Malas  nak  tanya  lebih-lebih.

“WAHH,  sejak  bila  balik  berdua  ni?  Semenjak  peristiwa  aiskrim  terlungkup  di  atas  kepala  ke  macam  mana  ni?”  soal  Bad  mengejek.  Aku  menutup  pintu  kereta  Irfan  dengan  rasa  sebal.  Cis  dia  ni!  Ada  saja  menyibuk!  Aku  jeling  dia  dua  ratus  lapan  puluh  darjah.  Geram!
Irfan  di  dalam  kereta  tersengih-sengih  sahaja  ditegur  begitu.  Dia  memasukkan  kereta  ke  halaman  rumah.  Aku  tunggu  dia  keluar  dari  kereta  sebenarnya.  Terlupa  nak  ucap  terima  kasih  tadi.  Dah  kena  ‘potong’  tadi!  Bad  ni  buat  aku  menyampah  betullah!
“Irfan,  terima  kasih  ya?”  aku  mengucapkan  terima  kasih.  Dia  mengangguk  dan  tersenyum.  Dua  jarinya  dicantumkan  dan  diletakkan  ke  kening.  Salute.  Maknanya,  no  big  deal!  Aku  angguk  dan  tersenyum.  Bad  bersorak  riang  dan  bersiul-siul  menyakat  aku  dengan  Irfan.  Aku  jeling  dia  tiga  ratus  sepuluh  darjah. 
Tiba-tiba  teringat  pada  buku  aku!  Aku tepuk  dahi.
“Irfan,  buku  saya...”  aku  bersuara  sambil  ketap  bibir.  Kalau  boleh  aku  nak  lari  aje  ke  dalam  rumah  sekarang  ni.  Tension  tengok  muka  Bad  yang  nakal  mengena  ni.  Irfan  membawa  keluar  buku-bukuku. 
“Hailah,  mesti  payahkan  jadi  cikgu?  Kena  bertahan  dengan  ragam  budak-budak  lagi.  Kena  tanda  buku  lagi.  Kena  itu  kena  ini.”  Irfan  faham  situasi  aku.  Aku  berbangga.  Dia  menyerahkan  bukuku  sedikit  demi  sedikit.  Aku  mengambil  dan  tersengih. 
“Terima  kasih.”  aku  mengucapkan  terima  kasih  dan  dia  mengangguk.
“Sama-sama.”  balas  Bad.  Bad?  Eh?!  Macamlah  aku  cakap  dengan  dia.  Perasan  tak  sudah  mamat  ni!
“Apa  kes  boleh  balik  berdua  ni?”  soal  Bad  sambil  tersengih  nakal  dan  menyenggol  bahu  temannya.  Aku  berjalan  masuk  ke  rumah.  Malas  nak  melayan.  Malas  nak  mendengar.  Malu  betul  aku  bila  kisah  kereta  aku  masuk  berita  hangat.
Sebaik  sahaja  aku  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah,  aku  disapa  oleh  wajah  Julia  yang  berkeronyot.  Aku  tahu  apa  problem  dia.  Aku  tahu  sangat!  Tak  lain  tak  bukan. Irfanlah  tu.  Bukan  aku  sengaja  nak  balik  dengan  jiran  aku!
“Kau  sengaja  aje  kan?  Dah  tahu  aku  tak  suka  kau  rapat  dengan  dia,  itu  jugalah  kau  sibuk  nak  menggatal!”  dia  sindir  aku.  Sinis.  Aku  berkerut.  Apa  pasal  pula  dia  ni?  tiba-tiba  nak  emo?  Masa  bila  aku  menggatal?
“Wey,  agak-agaklah.  Kau  ni  tolonglah  jangan  menuduh  melulu  macam  ni!  Semak  dulu  cerita  sebenar.  Kaji  dalam-dalam.  Kau  tengok  aku  menggatal  ke  tadi?  Aku  takde  panggil  dia  ‘abang’  macam  kau  pun!”  aku  menempelak  geram.  Langkah  kaki  kuhayun  ke  bilik.  Tak  pernah  aku  setegang  ini  dengan  Julia.  Sebab  lelaki  pula  tu.  Kalau  aku  berkawan  sekali  pun,  salah  ke?  Bukan  aku  jangka  aku  bakal  berkawan  dengan  dia!
“Wey!  Kau  kan  tahu  aku  suka  dia.  Kenapa  kau  ikut  dia  balik??”  soal  Julia  bengang.  Aku  tergelak  kecil.  Langkah  kakiku  mati  di  hadapan  pintu  bilik.  Aku  tak  nak  bergaduh  dengan  Julia  sebab  crush  dia.  Tak  masuk  akal.  Aku  senang  dengan  Irfan  tapi  aku  tak  ada  hati  kat  dia.  Kalau  ikutkan  kat  mana  hati  aku  berada,  masih  lagi  pada  Fareez  dan  selama-lamanya  Fareez.  Mungkin  nanti,  suami  aku  pula  yang  merasa  kasih  sayangku  tetapi  bukan  lelaki  bergelar  kawan!
Ternyata  Julia  masih  tidak  kenal  aku.  Aku  nak  cerita  kat  dia  satu  cerita  ni.  Harap  dia  tak  fikir  bukan-bukan  lagi  pasal  aku.
“Meh  ikut  aku  masuk  bilik.”  aku  menarik  Julia.  Sebuah  kotak  bawah  katil,  aku  tarik  keluar.  Agak  besar  kotak  itu.  Dia  tercengang.
“Dulu  kau  yang  minta  aku  berkawan  dengan  jiran-jiran.  Bila  aku  mula  tegur,  kau  marah-marah.  Aku  tak  kisah  sebab  dia  tu  crush  kau.  Aku  pun  tak  nak  kacaucrush  orang.  Sebab  aku  memang  bukan  perampas!  Ni,  dia  ni  ex  fiance  aku.  Hati  aku  kat  dia.  Takkan  berubah!”  aku  bersuara  parau.  Gambar  Fareez  yang  sudah  lama  tidak  aku  keluarkan,  akhirnya  kembali  aku  keluarkan  dari  kotak  itu.  Julia  tercengang.  Dia  memang  tak  tahu  pasal  Fareez.  Aku  rahsiakan  daripada  dia.
“Kau  pernah  bertunang?”  soalnya  terkejut.  Aku  bawa  keluar  tiga  bentuk  cincin  pula.  dia  berkerut.
“Ini  cincin  tunang,  cincin  risik  dan...  cincin  perkahwinan  kami.  Sepatutnya!  Dia  meninggal  sehari  sebelum  kami  berkahwin.  Kau  ingat,  semudah  itu  aku  nak  lupa  dia?  makan  masa  bertahun,  Julia.  Makan  tahun...  sebab  aku  dengan  dia  bercinta  dari  zaman  aku  habis  sekolah  lagi!  Sebab  itulah  aku  tak  nak  ada  lelaki  pun  dekat  dengan  aku  sebab  aku  takut  jadi  macam  ni  lagi. 
Kau  jangan  risau.  Mak  abah  aku  sedang  usaha  cari  jodoh  untuk  aku.  Aku  yang  suruh  sebab  aku  dah  tak  ada  masa  nak  bercinta.  Kau  berhenti  berdengki  dengan  aku  kalau  disebabkan  Irfan,  Bad  atau  sesiapa  sajalah.  Buang  karan.  Kasih  sayang  aku  pada  Fareez  dan  pada  suami  aku  nanti.  Kau  pegang  kata-kata  aku  ni.”  aku  berkata  dengan  suara  tertahan.  Mata  terasa  panas. 
Tengok  gambar  Fareez  yang  segak  berpeluk  tubuh  dan  bersandar  di  tiang  rumah  itu  benar-benar  meluluhkan  hati  aku.  Rasa  rindu  kembali  membuak-buak  di  dalam  dada.  Sungguh.  Aku  rindukan  arwah.  Kami  bercinta  agak  lama  dan...  langsung  tiada  happy  endingnya.
“Aku...  aku...”  Julia  sudah  tergagap-gagap.  Aku  menggelengkan  kepala.  Aku  tak  salahkan  dia.  Dia  patut  tahu  semua  ni  supaya  tiada  lagi  salah  faham.  Dari  awal  lagi  dia  cemburu  dengan  aku  yang  sering  menjadi  perhatian  Irfan  kononnya. 
“Ini  semua  buktinya.  Lepas  ni,  kau  jangan  fikir  bukan-bukan  lagi  pasal  aku.  Tadi  tu  kebetulan  dan  aku  terpaksa!  Terpaksa  tumpang  dia  sebab  tak  ada  bas  dan  teksi.  Dan  kebetulan  dia  ada  kat  situ.  Tak  ada  menggatal  menggedik  langsung.  Kau  jangan  risau.”  aku  berkata  sambil  mengeluh.  Kemudian  aku  meletakkan  semula  barang-barang  yang  aku  keluarkan  tadi  ke  dalam  kotak.  Kotak  aku  tutup  dan  kubawa  rapat  ke  dada.  Ada  rasa  rindu  yang  menggebu  di  hati...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design