JODOH SEBELAH PINTU 7


Bab  7
“SAYA  nak  awak  panggil  penjaga  awak  ke  sini  sekarang  juga!  Awak  berdua  ni  memang  dah  melampau  sangat,  tahu?  Sekarang,  ambil  ni,  telefon  mereka  suruh  datang  ke sini.  Biar  mereka  tahu  apa  yang  awak  berdua  dah  lakukan  pada  saya.  Kecil-kecil  lagi  dah  pandai  nak  jadi  gangster  ya?”  aku  menghulurkan  gagang  telefon  pejabat  kepada  Zahid  dan  Ariff. 
Mereka  berdua  memandang  wajahku  dengan  takut-takut.  Telefon,  lambat-lambat  Ariff  ambil  dari  tanganku.  Muka  sedih  mula  dipamer.  Mereka  mengaku  yang kejadian  semalam  itu  memang  kerja  mereka.  Merekalah  yang memancitkan  tayar  keretaku!  Kan  betul  tekaanku?  Siapa  lagi  yang  pro  buat  kerja  macam  tu  kalau  bukan  mereka?  Huh!
“Nak  call  siapa?”  Ariff  menyoalku  takut-takut.  Aku  jegilkan  mata  dan  buat  muka garang.  Zahid  dari  tadi  tak  berkutik.  Diam.  Ketakutan.  Pucat.  Kasihan  pula  aku  melihat  muka  mereka  tetapi  mereka  memang  perlu  diberi  pengajaran!  Biar  mereka  tidak  buat  lagi  di  hari  yang  mendatang.  Sejujurnya,  aku  bukanlah  seorang  yang  garang  sangat  pun  di  sekolah.  Cuma,  bila  berhadapan  dengan  orang  senakal  ini,  darahku  automatik  naik  mencanak.
“Ibu  bapa  awak  ke,  pak  cik,  mak  cik,  nenek,  atuk,  aci,  bibik!  Sesiapa  yang  rapat  dengan  awak,  awak  panggil  ke  sini.  Biar  saya  nak  repot  sikit  aktiviti  awak  berdua  dekat  sekolah  ni.  Dengan  prestasi  pembelajaran  yang  semakin  merosotnya  lagi.  Apa  nak  jadi  dengan  awak  berdua  ni  entah?!”  aku  membebel  panjang.  Muka  mereka  terkulat-kulat  dan  berpandangan  sesama  sendiri.  Mereka  berbisik  buat  sementara.  Aku  berdiri  bercekak  pinggang  menghadap  mereka.
Ariff  mendail  nombor  yang  entah  apa  lalu  gagang  diletakkan  ke  telinganya.
“Helo,  ha,  uncle,  datang  sini.  Cikgu  Ariff  marah-marah  ni.  Ada  benda  yang  dia  nak  cakap  dengan  uncle.”  ujar  Ariff  sayu.  Aku  menahan  senyum.  Seorang  lagi  mangsa.  Sesudah  giliran  Ariff,  telefon  aku  beri  kepada  Zahid  pula.  Dia  menekan-nekan  nombor  telefon  yang  entah  berapa-berapa  itu  lalu  ditekap  ke  telinga.
“Helo...  datang  sekolah  Jay  sekarang.  Cikgu  Jay  ma...  ma...  marah...”  alamak!  Anak  orang  ni  dah  menangis  pula!  Aku  tepuk  dahi.  Zahid  ni  cengeng  rupa-rupanya.  Kalau  dalam  kelas,  nakal  mengena.  Aku  buat  muka  tak  terkesan  dengan  tangisannya  walaupun  jauh  di  sudut  hati,  aku  terasa  sayu  mendengar  tangisannya.
Beberapa  puluh  minit  berlalu.  Zahid  dan  Ariff  masih  setia  di  hadapanku.  Kami  buat  perjumpaan  di  pejabat  guru  sekolah  sahaja.  Kedua  mereka  tertunduk-tunduk  dari  tadi.  Aku  berpeluk  tubuh  dan  bersandar. Menanti  penjaga  mereka  datang.  Lama  pula.  Sepanjang  penantian  yang  entah  sampai  bila  itu,  aku  hanya  merenung  tajam  ke  arah  kedua  mereka  sehingga  nak mengangkat  kepala  pun  mereka  tak  berani. 
Jari-jari  sudah  mula  mengetuk  meja.  Menanti  dan  menanti  lagi.  Tidak  semena-mena  mataku  tertangkap  sesusuk  tubuh  yang  aku  kenali  sehingga  membuat  hidungku mengeluarkan  dengusan  yang  kuat.  Si  Bad!  Buat  apa  dia  datang  sekolah  aku?!  Ada  apa-apakah  yang  dia  cari  kat  sini? 
Aku  tunduk-tunduk  hendak  menyorok  di  sebalik  meja  dengan  berpura-pura  mengangkat  pen  yang  sengaja  aku  kuis  ke  bawah  kerana  bimbang  dilihat  Bad.  Harap  dia  blah  dari  situ.  Lagi  cepat  lagi  bagus.  Tak  nak  semakkan  kepala  otak  aku  dengan  melihat  muka  dia.  Inilah  kebetulan  paling  karut  sekali.  Tak  pernah  hayat  orang  yang  aku  benci  bakal  terserempak  dengan  aku  dalam  keadaan  begini.  Di  tempat  kerja  aku  pula  tu!
Uncle!”  terpa  Zahid.  OMG!  Inilah  uncle  diorang?  Patutlah  aku  tengok  muka  macam  ada  iras!  Perangai  tu  lagilah  beriras-iras!  Aku  tepuk  dahi.  Kalau  uncle  Ariff  ini,  Irfan,  memang  aku  terlentang  terus!
“Kenapa  ni  Jay?”  soal  Bad  prihatin.  Aku  menjeling.  Dia  menghampiri.  Mukanya  begitu  terkejut  sekali  melihat  aku.Spontan  aku  terberdiri  dari  duduk.  Aduhai!  Memang  malang  betul  nasib  aku  hari  ini.  Memang  malang!  Nasib  aku  tak  pernah  baik  setiap  kali  terpandang  muka  dia. 
“Awak,  Kak  Fashionista?”  soalnya  dengan  muka  serius. 
Aku  mendengus.  Nama  itu  paling  aku  menyampah.  Dia  tak  ada  adab  ke  berjumpa  dengan  cikgu  sekolah  ni?  Aku  mengepal  penumbuk  geram.  Kenapa  dia  tak  pernah  nak  lupa  nama  tu?  Teringin  aku  nak  pinjam  alat  dalam  cerita  Men  In  Black  tu.  Mesin  pemadam  memori.  Akan  aku  pancarkan  untuk  dia  sesudah  aku  memakai  kaca  mata  hitam.  Sungguh  segak  gayaku  nanti.
“Yalah  saya,  kat  mana  lagi  tempat  seorang  guru  harus  duduk  kalau  bukan  di  sekolah?  Di  penjara?”  soalku  sarkastik.  Dia  tersenyum  sinis.  Anak  muridku  tercengang-cengang  melihat  kami  bersinis-sinisan  sesama  sendiri.  Mana  aku  belajar  tatabahasa  sinis-sinisan  itu?
“Bukan  di  pentas  peragaan  ke,  Kak  Fashionista?”  soalnya  sinis!  Wargh!  Terkena  balik  aku.  Malu!  Malu!  Malu!
“Silakan  duduk  encik...”  aku  tak  tahu  nak  panggil  apa  dia  ni.  Baik  aku  biarkan  kosong  sahaja  selepas  ‘encik’  itu.Aku  mempelawa  dia  duduk  dan  aku  pun  kembali  duduk.
“Badrul  Shah.”  dia  menyebut  nama  penuhnya  sambil  melabuhkan  punggung.  Aku  angguk  sahaja.  Oh,  jadi  itulah  nama  penuh  dia  ya?  Aku  ingatkan  nama  penuh  dia,  Badai  Di  Jiwa!  Selalu  membadaikan  jiwa  aku  dengan  perangai  tak  matangnya  itu.  Menyampah  tahu?! 
Uncle  saya  mana,  uncle?”  sedih  suara  Ariff  bersuara  sambil  menggoyang-goyangkan  tangan  Bad.  Dia  yang  menelefon dahulu,  dia  punya  uncle  yang  lambat  sampai.  Bad  memegang  bahu  Ariff  supaya  bertenang.  Di  sebelah  tangannya  pula  sudah  tersorok  Zahid  yang  mula  hendak  menangis  ketakutan. 
“Assalamualaikum.”  satu  suara  garau  menyapa.  Aku  dan  Bad  mendongak.  Muka  kami  sama-sama  terkelu.  Irfan?!  Sekarang  aku  tahu,  kenapa  anak  murid  aku  dua  orang  ini  berperangai  macam  saka!  Memang  aku  dah  dapat  jawapannya!
“Awak?”  soalnya  teruja.  Aku  blur...  cara  mereka  terkejut  melihat  aku  berbeza  sangat! 
Bad  terkejut  melihat  aku  dengan  muka  betul-betul  horror  dia.  Macamlah  dia  nampak  hantu!  Irfan  pula  tersengih  melebar  macam  nampak  timbunan  berlian  dekat  depan  mata.  Aku  senyum  lambat-lambat.  Macam  mana  nak  cerita  pada  mereka  masalah  anak  buah  mereka  yang  aku  baru  ajar  pada  bulan  ini?  Sudahlah  di  rumah,  aku  dibuli  mereka.  Di  sekolah  pula,  anak  buah  mereka  mengambil  alih  tugas  mereka.  Nampak  tak?  Hidup  aku  macam  dah  ditakdirkan  menjadi  mangsa  mereka!  Tak  aci  betul!
“Sila  duduk  Encik  Amirul  Irfan.”  nama  penuhnya  aku  panggil.  Dia  mengangguk  dan  duduk  di  sisi  Ariff.  Bolehkah  aku  bercerita  mengenai  kes  aku  dibuli  ini?  Nampak  macam  tak  logik  tapi,  bagi  aku  logiknya  mengena  sangat!
“Kenapa  ya  kami  dipanggil?”  soal  Bad  dengan  kening  berkerut-kerutnya.
“Zahid,  Ariff,  saya  nak  kamu  sendiri  beritahu  apa  yang  kamu  dah  lakukan  pada  saya.  Sejujurnya.”  aku  malas nak  cerita  panjang-panjang.  Baik  anak  muridku  sendiri  sahaja  yang  bercerita  supaya  kes  ini  tidak  nampak  macam  aku  sengaja  mereka  cerita.  Bad  memandang  anak  buahnya.  Zahid  tergagap-gagap.
“Jay  buat  apa  pada  Kak  Fashionista  ni?”  soalnya  dengan  muka  serius.  Aku  sudah  berbulu  di  ulu  hati.  Rasa  nak  memaki  orang  tu  memang  ada.  Boleh  dia  panggil  aku  ‘Kak  Fashionista’depan  anak  buah  dia?  Benci!!!
“Ariff  buat  apa  pada  Cikgu  Mona?”  soal  Irfan  lembut.  Kepala  anak  buahnya  diusap-usap.  Irfan  lebih  prihatin  dan  penyayang.  Ye  ke?  Melihat  dari  mata  kepala,  Bad  mempunyai  kelebihan  itu  apabila  dia  menyandarkan  tubuh  kecil  Zahid  ke  dadanya.  Melindungi  anak  buahnya.  Macamlah  aku  nak  hentam  anak  buah  dia.  Sebelum  aku  hentam  anak  buah  dia,  lebih  baik  aku  hentam  dia  dulu.
“Kami  buat  apa  yang  uncle  pernah  ajar  dulu.”  selamba  sahaja  Zahid  mengadu  sambil  mula  menangis.  Aku  ternganga.  Uncle  pernah  ajar  dulu?Oh  my!  Rasa  seram  mula  menjalar  ke  minda.  Oh,  jadi  pancitkan  tayar  kereta  orang  tu  memang  ajaran  merekalah?  Memang  tak  syak  lagi,  mereka  ini  ada  konspirasi  besar  dalam  mengkhianat  orang!
“Ya,  uncle.  Uncle  ajar  kami  dulu.  Itulah  yang  kami  buat  pada  cikgu.”  Ariff  pula  memberitahu  sambil  menggoyang-goyangkan  tangan  Irfan  dengan  muka  takut.  Muka  Bad  dan  Irfan  berpandangan.  Berkerut-kerut.
“Yang  mana  satu?”  mereka  menyoal  serentak.  Aku  terkejut  mendengar  soalannya.  Macam  nak  tercabut  rahang  aku  rasa-rasanya  akibat  terperanjat  sehingga  ternganga.  Boleh  mereka  tanya  ‘yang  mana  satu’?!  Banyak  sangat  ke  ‘ilmu’  yang  diturunkan  pada  budak-budak  ni?!  Patutlah  nakal  semacam!!  Tok  gurunya  memang  betul-betul  hantu  rupa-rupanya.
“Jay  dah  letak  gam  dekat  kerusi  guru?”  soal  Bad  meneka.  Zahid  menggeleng-geleng  kepalanya.  Rahang  aku  sudah  jatuh  ke  lantai  tanpa  dapat  ditahan  lagi.  Sungguh  kejam  kalah  zionis!  Dia  mengajar  anak  buah  dia  buat  naya  kat  guru?!  Apa  punya  uncle  ni?  Kalau  aku  ada  rifle  memang  dah  ‘jalan’  empat-empat  orang  kat  depan  aku  ni!
“Letak  paku  tekan  dekat  kerusi  guru?”  soal  Bad  lagi dengan  muka  tak  bersalah.  Mukaku  dah  terkejut  kalah  orang  nampak  hantu.  Di... di...  diorang  ajar  anak  murid  letak  paku  tekan  atas  kerusi  guru??  Gi..  gi...  gila  betul!  Mujurlah  aku  tidak  dikenakan  begitu  oleh  Zahid  dan  Ariff.  Entah  macam  manalah  aku  nak  duduk  nanti  kalau  aku  terkena  trick  mereka  yang  itu.  Sungguh  kejam!
“Habis?  Jay  tabur  jarum  dekat  dalam  beg  tangan  dia?”  soal  Bad  lagi  tanpa  riak  bersalah. 
Aku  dah  mula  rasa  seram!  Gigit  kuku  jari  berkali-kali.  Makin  brutal  ni  ‘ilmu’  yang  diturunkan  kepada  anak  buah  dia.  Tahap  ke  berapa  tu  agak-agak?  Zahid  sekali  lagi  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Bukan  juga.  Jari-jemari  automatik  terasa  ngilu  membayangkan  kalau  tanganku  terkena  jarum-jarum  itu  sewaktu  mencari  barang  di  dalam  beg  tanganku.  Oh  tuhan!  Itu  penyeksaan  yang  sangat  keji!
“Ariff,  buat  apa  pada  Cikgu  Mona?  Ariff  letak  katak  bawah  meja  guru  ya?”  Irfan  menyoal  pula. 
Ariff  menggeleng-gelengkan  kepalanya  dengan  muka  yang  takut  memberitahu  perkara  sebenar.  Dadaku  sudah  senak!  Mata  perlahan-lahan  jatuh  melihat  ke  bawah  meja  pejabat.  Mujurlah  tiada  katak!  Ini,  kalau  dibandingkan  dengan  rejim  Israel  pun  memang  tak  terlawan  kejamnya!  Sedikit  sebanyak  aku  rasa lega.  Mujur  bukan  katak  yang  diletakkan  di  bawah  meja  aku  dulu  sebab  aku  paling  anti  dengan  katak. 
“Habis?  Ariff  letak  tikus  kat  laci  guru?”  soal  Irfan  dengan  muka  serius.  Kanak-kanak  itu  menggeleng-geleng  lagi.  Tikus  pula  dah?  Aku  sudah  tercungap-cungap.  Apa  pasal  mereka  ni?  Ajaran  apa  yang  mereka  bawa?  Mana  bukunya?!  Aku  juga  nak  baca.  Mudah  aku  tahu  apa  lagi  plan  yang  mereka  ada  untuk  mengenakan  guru!
“Letak  julap  dalam  makanan  guru?”  soal  Bad  lagi.  Julap?!!  Kedua  kanak-kanak  itu menggeleng  serentak.  Aku  menarik  nafas  baru.  Tangan  spontan  mengurut  dada.  Astaghfirullahalazim!  Semakin  sesak  nafas  aku  dibuat  mereka  semua  ini.  MasyaAllah!  Kejam  sungguh  ajarannya!
“Haa!  Uncle  tahu!”  Bad  terjerit  sambil  memetik  jarinya.  Mukanya  ceria  sungguh.  Aku  akhirnya  boleh  tersenyum  lega.  Tahu  pun!  Tak  perlu  lagi  aku  dengar  ‘ilmu’  mereka  yang  entah  berapa  buah  kitab  itu  lagi.  Hanya  menyesakkan  dadaku  sahaja  mendengar  ajaran  sesat  mereka  itu.  Memang  teruk  ajarannya.  Haraplah  terampun  dosa  anak  buah  mereka  bergurukan  dua  ekor  kera  itu.  Nafas  lega  akhirnya  berjaya  aku  hembuskan.
“Jay  dan  Ariff  letak  cacing  dalam  mee  cikgu  ya?”  saat  itu  aku  sudah  nak  termuntah.  Apa  kena  dengan  keluarga  mereka  ini?  Macam  mana  boleh  turunkan  ajaran  sesat  kalah  ajaran  Ayah  Pin  ini  kepada  budak-budak  kecil?  Kepala  aku  sudah  berpinar-pinar.  Pening  teramat  sangat!  Tahan  punya  tahan  akhirnya  kepalaku  memberat.  Dunia  menjadi  semakin  kelam.  Telingaku  sempat  menangkap,  ‘Mona!!’...

“MONA,  awak  okey?”  soal  Irfan  kalut  sebaik  sahaja  aku  berjaya  membuka  mata. Bad  tersenyum  senget  dengan  muka  sinisnya.  Aku  mendengus.  Kenapa  aku  perlu  tengok  lagi  muka  budak  dua  ekor  ini?  Anak  murid  aku  mana?  Aku  dekat  mana  ni? 
“Saya  dekat  mana  ni?”  soalku  dengan  kepala  masih  berdenyut-denyut.
“Awak  dekat  bilik  tidur  saya.”  Beritahu  Bad  tanpa  riak  bersalah.  Mataku  membulat.  Bilik  tidur  dia?!!  Automatik  aku  melihat  badan.  Lega.  Masih  ada  pakaian.
“Hisy!  Bukanlah.  Kau  ni  Bad!”  Irfan  memarahi  Bad.  Lega  aku  bukan  di  bilik  tidur  Bad.  Tak  rela  sungguh  rasanya  nak  ‘menetap’  di  bilik  tidur  dia.
Mataku  melilau  ke  sekeliling.  Beberapa  jururawat  sedang  lalu  lalang  bersama  pesakit  yang  berpakaian  seragam  hospital.  Hospital?!  Rasa  nak  terberanak  di  situ.  Macam  mana  aku  boleh  ada  dekat  sini?  Aku  tengok  tangan.  Dah  masuk  air?!  Irfan  setia  duduk  di  tepiku  manakala  Bad  membelek-belek  fail.  Pakaian  Irfan  dan  Bad  aku  tengok  silih  berganti.  Mereka  doktor  yang  merawat  akukah?  Jangan-jangan  mereka  dah  pakat  nak  letak  racun  dalam  kantung  air  ni?!
“Cabut  benda  ni  sekarang!  Awak  nak  bunuh  saya  ya?”  aku  menyoal  Bad  kasar. 
Tangan  aku  hulur  ke  arahnya.  Minta  dia  cabut  wayar  dan  jarum  yang  mencucuk  tanganku  itu.  Dia  menjeling  sahaja.  Tanpa  suara.
“Aku  cakap  cabut!”  aku  mengamuk.  Dia  berkerut.  Irfan  pula  mula  letak  telunjuk  di  bibir.  Syhhhh!!  Minta  aku  diam.  Aku  ketap  gigi.  Pesakit  lain  memandangku  dengan  kening  terangkat.  Alamak!  Propa  lebih  pula!  Bukannya  sengaja  aku  nak  propa,  masalahnya  sekarang,  aku  diserang  rasa  panik  yang  sangat  tinggi.  Mereka  yang  merawat  aku!
“Kau  orang  memang  nak  aku  mati  kan?  Saja  letak  racun  dalam  ni?  Kalau  anak  saudara  pun  kau  boleh  ajar  buat  bukan-bukan,  inikan  pula  kau  orang  sendiri!”  aku  menjerkah  dengan  suara  tertahan.  Bahasa  sudah  berubah  semakin  kasar.  Bad  tergelak  kecil  sehingga  terhinggut-hinggut  bahunya.  Dia  tidak  boleh  ketawa  lepas,  aku  tahu  itu!  Etika  seorang  doktor  di  hospital.  Irfan  bangkit.  Mukanya  cemas.
“Awak  dah  salah  faham  ni,  Mona!  Mana  ada  kitorang  letak  racun.  Awak  pengsan  tadi,  itu  yang  kami  bawak  pergi  hospital.  Awak  jangan  risau,  free  of  charge.  Saya  kan  doktor  yang  merawat  awak.”  Irfan  berkata  menyedapkan  hati  aku.
“Susah  saya  nak  percaya  dengan  awak  berdua  ni!Free of  charge  konon.  Jangan-jangan  ini  jalan  pintas  saya  ke  kubur.”  aku  membentak  sambil  menunjukkan  wayar  ditangan.  Semakin  kuat  hinggutan  bahu  Bad.  Irfan  pula  tersengih-sengih.  Apa  yang  kelakarnya?  Buat  orang  pengsan  macam  ni,  tak  kelakar  ke?
“Awak  janganlah  ingat  kitorang  jahat  sangat,  Mona.”  Irfan  memujukku.  Aku  mendengus.
“Dah  ajar  anak  murid  saya  letak  cacing  dalam  makananlah,  apalah.  Tak  jahat  ke  kalau  macam  itu?”  aku  menyoal  dengan  mata  membuntang.  Geram!  Geram!  Mereka  tergelak  juga  akhirnya.  Berdekah-dekah.  Ekhem!!  Jururawat  berdeham  berkali-kali.  Mereka  berdua  kemudiannya  menunduk  dan  ketawa  tanpa  suara.
Aku  memandang  mereka  berdua  dengan  muka  bengang.  Tag  nama  di  kot  doktor  mereka  aku  pandang.  Dr.  Syah  di  dada  Bad  dan  Dr.  Amirul  di  dada  Irfan.  Aku  mendengus.  Doktor  berperangai  macam  ni?  Doktor  pakar  sakit  jiwa  pun  tak  dapat  nak  rawat  doktor  dua  orang  ni.  Mental!
“Sampai  pengsan  aku  dikerjanya!”  aku  membebel  sendiri  pula.  Geram  lagi.  Mereka  gelak  lagi  dengan  cara  paling  beriman.  Irfan  tergelak  di  bahu  Bad  dan  Bad  tergelak  di  bahu  Irfan.  Nampak  tak  keserasian  mereka  tu?  Bahu  terhinggut-hinggut  tanpa  suara.  Entah  apa  yang  lucu  sangat  pun  aku  tak  tahu!
“Awak  pengsan  sebab  tekanan  darah  awak  tinggilah,  Kak  Fashionista!  Bukan  salah  kami.  Tapi  pelik,  dengar  macam  itu  pun  boleh  pengsan!”  dia  berkata  sambil  tergelak  lagi.  Tanpa  suara.  Aku  mendengus.  Tak  pernah  hayat  aku  dapat  penyakit  seumpama  itu!  Mana  pernah  keluarga  aku  dapat  penyakit  pelik-pelik  ni?  Dioranglah  penyebabnya.

“KENAPA  kau  balik  dengan  Abang  Bad  dan  Irfan  hari  ni?”  soal  Julia  kepadaku.  Aku  mengeluh. 
Di  rumah,  satu  lagi  masalah  baru.  Mujurlah  aku  sekadar  pengsan  biasa.  Tak  demam  dan  tak  sakit  teruk.  Lalu  aku  dibolehkan  balik  pada  petangnya.  Masalah  baru  pula  muncul  apabila  si  Julia  ini  seakan-akan  tidak  mahu  melihat  aku  berbaik  langsung  dengan  jiran  monyetku.  Dulu,  siapa  juga  yang  berpesan  supaya  beramah  dengan  jiran-jiran?  Dia  jugalah  orangnya.
Bukan  aku  nak  berbaik  pun.  Dah  mereka  hantar  aku  ke  hospital  menaiki  kereta  Bad,  nak  tak  nak,  balik  sekalilah  aku  dengan  dua  ekor  monyet  tu!  Sepanjang  perjalanan   pulang  ke  rumah  tadi,  mereka  menceritakan  sebab  musabab  kenapa  mereka  mengajar  anak  buah  mereka  berperlakuan  ‘zionis’  seperti  itu. 
Barulah  aku  tahu,  rupa-rupanya,  Ariff  dan  Zahid  sebenarnya  sering  dibuli  oleh  cikgu  dan  rakan  di  sekolah  lamanya  sehingga  trauma  untuk  kembali  ke  sekolah.  Disebabkan  itu,  mereka  dipindahkan  ke  sekolah  di  mana  aku  mengajar  sekarang.
Lebih  parah  lagi,  Zahid  dan  Ariff  dahulu  asalnya  pelajar  yang  skema  dan  sangat-sangat  lurus  bendul.  Tidak  sanggup  melihat  anak  buah  mereka  dibuli  dengan  kejam  oleh  rakan-rakan  sekolah  dan  cikgu  juga,  mereka  akhirnya  menukar  sekolah  dua  orang  kanak-kanak  itu.  Bukan  itu  sahaja,  sempatlah  mereka  mengajar  anak  buah  mereka  supaya  jangan  terlalu  mengikut  telunjuk  orang.  Memang  lurus  budak  dua  orang  tu.  Tak  ikut  langsung  telunjuk  orang.  Telunjuk  aku  ni  sekali  diorang  tak  ikut.  Aduhai  anak  muridku!
Malang  betul  kau  orang  ada  uncle  yang  prihatin  sangat  sampai  macam  ni  tahapnya!  Kasihan  aku  melihat  muka  mereka  yang  bengkak-bengkil  dipukul  dan  dibuli  di  asrama  sewaktu  Irfan  menayangkan  gambar  mereka  kepadaku.  Sebab  itulah  pada  pendapat  aku,  budak-budak  kecil  tak  berapa  sesuai  duduk  di  asrama.  Aku  macam  tak  percaya  aje  bila  cikgu  pun  membuli  sama.  Cikgu  jenis  apalah  yang  tak  berhati  perut  sangat  tu?!  Buat  buruk  nama  cikgu  lain  aje.
Bila  terkenangkan  semula  peristiwa  di  mana  Zahid  dan  Ariff  dirotan  oleh  guru  besar  dan  akhirnya  mereka  memancitkan  tayar  guru  besar  dahulu,  barulah  aku  tahu.  Memang  mereka  tidak  buat  tetapi  telah  dituduh  mencuri.  Aku  percaya  pada  mereka  sebab  mereka  bermati-matian  mengaku  tidak  bersalah  sampai  menangis  teresak-esak.  Dah  macam  kena  hukum  gantung  pula.
Sebagai  seorang  guru,  sepatutnya,  kajilah  dulu  sahih  ke  tidak  benda  yang  terjadi  itu.  Mentanglah  budak  dua  orang  tu  selalu  buat  masalah  dalam  kelas  setiap  guru,  dia  terus  tarik  budak  itu  dan  menuduh  mereka  mencuri.  Tapi,  sebenarnya  barang  yang  kononnya  dicuri  itu,  ada  dalam  biliknya.  Dia  yang  tersalah  letak.  Memang  aku  bengang  sangat.  Sebab  itulah  aku  buat  tak  tahu  sahaja  bila  ternampak  mereka  berdua  pancitkan  tayar  guru  besar.  Kalau  boleh,  waktu  itu  aku  teringin  nak  tumpang  sekaki  dengan  mencalarkan  keretanya  yang  berkilat  molek  itu. 
Tapi  cara  Irfan  dan  Bad  mengajar  anak  buah  mereka  itu  sangatlah  tak  betul!  Aku  ni  habis  terkena.  Mujurlah  tayar  kereta  sahaja  dipancitkan.  Kalau  dia  letak  sesuatu  dalam  makanan  aku  ke,  paku  payung  atas  kerusi  aku  ke,  tak  ke  naya  aku? 
Bad  akhirnya  tergelak  apabila  aku  membebel  mengenai  tayar  kereta  aku  yang  dipancitkan  budak  dua  orang  itu.  Irfan  mahu  bertanggung  jawab  tapi  aku  menolak.  Tidak  mengapalah.  Aku  sudah  sediakan  pam  angin  di  dalam  keretaku  pagi  tadi.  Sekarang,  keretaku  sekali  lagi  tersadai  di  sekolah.  Aduhai.
“Cukuplah  kalau  awak  berdua  cakap  dekat  anak  saudara  awak  tu  supaya  belajar  rajin-rajin  dan  ikut  cakap  cikgu  dia.  Kalau  cikgu  dia  buat  naya  barulah  betul!  Ini,  dalam  kelas  sudahlah  nakal  tak  terampun!  Bila  disuruh  berdiri  dekat  depan  dia  tonggeng-tonggeng  punggung  dekat  kita. 
Dia  orang  berdua  tu  tak  ada  kena  buli  pun  kat  sini.  Cikgu  dan  anak  murid  yang  lain  yang  kena  buli  dek  diorang.  Siap  dengan  guru  besar  lagi  kena  buli.  Suruh  diorang  behave  pulak  ya?  Abang  Long  kawasan  budak  dua  orang  tu.  Saya  pun  tak  berani  nak  cari  pasal  dengan  diorang.”  aku  membebel.  Otai  sangat  anak  saudara  diorang.  Huh!  Menakutkan.
Irfan  dan  Bad  ketawa  terbahak-bahak  mendengar  kata-kataku.  Aku  rasa,  mungkinlah  Bad  dengan  aku  memang  berbulu  sesama  sendiri.  Tetapi,  dia  dah  kurang  sikit  menyakat  aku  melainkan  panggilan  Kak  Fashionista  dia  tu.  Itu  tak  mahu  hilang.  Pelik  juga  aku  kenapa.  Tapi,  bila  datang  angin  kuat  menyakat  dia  tu,  aku  yang  duduk  kat  belakang  ni  rasa  macam  nak  katuk  kepala  dia  dengan  tukul  besi.  Sebab  dia  yang  memandu,  aku  batalkan  niat  aku.  Aku  tak  nak  mati  lagi!
“Nanti,  kalau  awak  rasa  diorang  teraniaya,  awak  buat  tak  tahu  aje  eh  bila  diorang  balas  kat  orang  yang  aniaya  mereka  tu  ye?”  Irfan  berpesan  padaku. 
Aku  memikir  dua  tiga  kali  juga.  Irfan  buat  muka  menagih  simpati  sambil  memandangku  di  belakang  ini.  Aku  akhirnya  mengangguk.  Bagus  juga.  Aku  yang  bekerja  sebagai  cikgu  ini  pun  asyik  kena  buli  dengan  cikgu  lain.  Apalah  salahnya  sekali  sekala  aku  berkompromi  dengan  budak  dua  orang  tu?  Wah,  jahatnya  aku! 
“Tapi  ada  syarat.”  aku  berkata  sambil  tersenyum.
“Apa?”  soal  mereka  serentak.
“Saya  nak  awak  senaraikan  jenis-jenis  buli  yang  awak  dah  ajar  mereka.  Saya  nak  tick  satu-satu  dengan  aduan  yang  kami  dapat  nanti.”  aku  berkata.  Mereka  berdua  tergelak  serentak.
“Panjang  berjela,  Mona!  Larat  ke  awak  nak  baca  semua  tu  nanti?”  si  Irfan  bersuara  dalam  tawanya.  Aku  tersenyum. 
“Larat  sangat.  Setakat  list-list  macam  tu,  saya  peduli  apa?”  aku  berkata  bongkak.  Aku  tulis  novel  beratus  muka  surat  langsung!  Sambungku  di  dalam  hati. Astaghfirullah.  Riak...  riak...Tanpa  sengaja,  aku  tersenyum.  Besok,  in  shaa  Allah  masalah  aku  dengan  si  Zahid  dan  Ariff  akan  selesai.  Irfan  mempelawa  untuk  menumpang  mereka  besok  tapi  aku  menolak.  Malam  nanti,  aku  nak  ambil  kereta  aku  di  sekolah  dengan  Julia  memandangkan  kereta  Julia  dah  ada  di  hadapan  rumah.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design