JODOH SEBELAH PINTU 15

Bab  15
“ADUHHH!!!  Lapar  pulak  perut  aku  petang-petang  begini!”  aku  pegang  perut  yang  sudah  berkeroncong  sakan.  Malasnya  hendak  memasak!  Malas!  Malas!  Malas!!  Tangan  yang  menaip  sedari  tadi  terhenti  juga  akhirnya  akibat  perut  berkeroncong  minta  diisi.  Tanpa  menekan  suis  shut  down,  aku  tutup  laptop  yang  masih  terang  itu.  Kejap  lagi  aku  nak  sambung  menaip  semula.  Novel  dah  sampai  bab  enam  puluh  tujuh.  Satu  bab  saja  lagi! 
Tangan  sempat  mencapai  earphone  dan  handphone.  Earphone  kusumbat  ke  dalam  telinga.  Lagu  Bruno  Mars  kupasang  kuat.  Kaki  akuhayunkan  menuju  ke  dapur.  Sudah  tidak  tertahan  lagi  rasa  lapar  di  perut.  Terserempak  lagi  dengan  makhluk  tuhan  itu.  Julia  lagi.  Aku  buat  tak  nampak  sahaja  kewujudan  dia  di  ruang  tamu.  Terus  aku  berlalu  ke  dapur. 
Sambil  menyanyi,  sambil  aku  menanak  nasi.  Selepas  itu,  aku  keluarkan  sayur  dari  peti.  Belacan,  bawang,  lada,  bawang  putih  dan  sedikit  ikan  bilis  yang  sudah  dikupas.  Selesai  menyiang  bawang,  aku  membasuhnya  dan  menumbuk  menggunakan  lesung  batu.  Tiba-tiba,  telefon  bimbitku  bergetar.  Ada  panggilan  masuk.  Tentu  sekali  dari  dia,  Encik  Tunang  Tubi.
“Helo  assalamualaikum.”
“Waalaikumsalam.”  jawab  Encik  Tunang  Tubi.  Aku  tersenyum  mendengar  suaranya  yang  seksi  itu.  Oh  tuhan,  tolonglah  jadikan  dia  lelaki  terseksi  dalam  hidupku  nanti.  Eh?  Doa  apa  ni,  Mona?!
“Aira,  awak  buat  apa?  Bisingnya.  Kelentung  kelentang  berbunyi.”  dia  komen.
“Saya  tengah  memasaklah,  awak.”  aku  berkata  sambil  memanaskan  kuali.  Minyak  kuisi  sedikit.  Awas  masakan  aku  campak  ke  dalam  kuali.  Sampai  naik  bau,  aku  goreng  kangkung.  Kangkung  goreng  belacan!  Mudah  sekali.  Menu  di  kala  perut  teramat  lapar  begini.
“Mesti  sedap,  kan?”  soal  dia.  Aku  tergelak  kecil.
“Tak.”  aku  jawab  selamba.
“Sedapnya  bau...”  komen  dia.  Aku  terbelalak.  Boleh  bau  melalui  telefonkah?  Ada-ada  sahajalah  Encik  Tunang  Tubi  ni.
“Bau  apanya?  Bau  ketiak  sendiri?”  soalku.  Dia  tergelak  besar.
“Saya  tengah  cium  aroma  masakan  awak  ni.”  dia  berkata  sambil  tergelak  kecil.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala.  Ada-ada  sahajalah  Encik  Tunang  Tubi  ni!
“Merepek!”  aku  membebel.
Atchem!!!”  dia  terbersin  di  hujung  talian.  Aku  tergelak  kuat.
“Saya  masak  kat  sini  pun  awak  boleh  bersin  erk?”  soalku.  Dia  ikut  tergelak.
“Kan  saya  dah  cakap?  Saya  tengah  cium  aroma  masakan  awak  ni.  Sampai  terbersin  saya.  Awak  tak  bagi  jiran  awak  makan  masakan  awak  ke?  Awak  kata  jiran  awak  bujang.  Mesti  diorang  tak  pandai  memasak...”  komen  Encik  Tunang  Tubi.
Bad  dan  Irfan  tak  pandai  masak?  Haruslah!  Kalau  Taufiq,  gerenti  pandai  memasak  punya!  Dia  dah  lama  jadi  duda  kan...  siapa  lagi  yang  nak  masak  untuk  anak  dia  kalau  bukan  dia?  Tapi...  aku  pernah  cium  bau  masakan  dari  rumah  Bad  sebelum  Taufiq  pindah  sini.  Best  oh!  Mungkin  masakan  Irfan,  si  kaki  ayat.
“Eh!  Tak  ada  kerja  saya  nak  bagi  diorang  makan  masakan  saya.  Tambah-tambah  si  Bad-ut  tu!  Awak  tahu  tak  tadi,  datang  sekolah  saya,  buat  muka  kerek?  Bila  saya  balik,  elok  pulak  dah!  Ceria  semacam.  Muka  dia,  shine  bright  like  a  diamond!”  sempat  aku  menyanyi  serangkap  lirik  lagu  Diamond  nyanyian  Rihanna  itu.  Terkekeh-kekeh  Encik  Tunang  Tubi  gelakkan  aku.  Aku  kena  biasakan  diri.  Dia  memang  kuat  gelak!
“Hahaha.  Happy  sangat  nampak  awak  kut?  Awak  comel  sangat  agaknya,  tu  yang  buat  dia  suka.”  dia  berkata.  Meneka.  Aku  menjelirkan  lidah.  Masakan,  aku  hidangkan  ke  dalam  pinggan. 
“Eii comel  apalah  saya  ni?  Takkanlah?  Kat  sekolah  tadi  dia  serius.  Tapi  kesian  dekat  dia.  Anak  buah  dia  telefon  cakap  saya  nak  jumpa.  Entah  masa  bila  saya  nak  jumpa  dia?  Muka  dialah  paling  saya  duk  elak  sekali  daripada  berjumpa  selama  ni.”  aku  berkata  pula.  Encik  Tunang  Tubi  tergelak  lagi.
“Kenapa  Aira,  kenapa  awak  tak  nak  jumpa  dia?”  soal  Encik  Tunang  Tubi.  Aku  sengih.
“Sebab  dia  teruk.”  komenku  selamba.  Ah!  Bad  bukan  tahu  pun  aku  kutuk  dia!
“Kenapa  dia  teruk?”  soal  Encik  Tunang  Tubi  lagi.  Aku  mencemik.  Mengingatkan  Bad  sahaja  terus  otakku  rasa  tepu.  Malasnya  ingat  dia.  Menyakitkan  hati!  Setiap  masa  pula  lagi.
“Dia  panggil  saya  dengan  gelaran  yang  saya  tak  suka.  Lepas  tu  dia  selalu  cari  point  nak  bergaduh  dengan  saya.  Pokok  pangkalnya,  dia  selalu  buat  saya  sakit  hatilah.”  aku  berkata  serabut.  Mengenangkan  Bad  membuatkan  aku  rasa  loya  tekak!  Menyampah  dan  meluat  yang  amat!  Encik  Tunang  Tubi  terkekeh-kekeh  ketawa.
“Nama  dia  apa?”  soal  Encik  Tunang  Tubi.
“Bad  dan  Irfan.”  aku  jawab.
“Bad?”  soalnya  pendek.
“Badrul  tak  silap  saya.”  aku  berkata  pula.
“Kawan  saya  ada  nama  Badrul.  Orangnya  kacak  sangat.  Penyayang.  Baik,  ramah.”  ujarnya.  Aku  dah  nak  termuntah  mendengarnya.  Kacak  tu  dah  betul,  tapi  penyayang  tu,  biar  betul?!  Orang  nama  Bad  ni  ada  cukup  kasih  sayang  ke?
“Werk!  Lain  benar  dengan  Bad  yang  saya  kenal!  Kacak  tu,  kira  betullah.  Tapi  kalau  penyayang  tu  taklah!”  aku  memangkas.
“Ya?  Ramai  orang  nama  Bad,  kan?  Tapi  kawan  saya  tu  betullah  penyayang.  Sayang  betul  dia  dekat  tunang  dia  sampaikan  saya  naik  jealous  dengan  tunang  dia...”  ujar  Encik  Tunang  Tubi.  Gulp!
“Bad  jiran  saya  pun  dah  bertunang.”  aku  kata  takut-takut.
“Ya?  Entahkan  orang  yang  sama?”  dia  meneka.
“Takkanlah!  Sikap  tu  lain...”  aku  menidakkan.
“Eh?  Mana  awak  tahu  dia  tak  penyayang?  Kalau  dia  tak  penyayang,  buat  apa  dia  datang  ke  sekolah  awak  sebab  anak  saudara  dia?”  soal  Encik  Tunang  Tubi.  Aku  terbelalak.
“Awak  tahu  dari  mana?!”  terkejut!
“Eh  eh,  dia  ni!  Kan  awak  juga  yang  cakap  dekat  saya  tadi  yang  dia  datang  sekolah  sebab  anak  buah  dia  call  dia...”  dia  berkata  bersungguh.  Ha  ahlah!  Aku  juga  yang  cerita.  Penyayangkah  Bad?  Gulp!  Muka  tak  ada  nur!
“Eh?  Ha  ahlah.  Lupa  pulak  saya.  Kalau  orang  yang  sama...”  aku  berjeda.
“Kenapa?”  soalnya  tak  sabar.
“Kalau  orang  yang  sama,  mohon  sangat-sangat...  jangan  cerita  dekat  dia  yang  saya  dah  kutuk  dia  tahap  dewa  pada  awak.”  baru  sahaja  habis  berkata-kata,  telingaku  terpaksa  menerima  hamburan  tawanya.  Kuat.  Berdekah-dekah.  Cis!
“Kalau  betul  orang  yang  sama,  takkanlah  saya  nak  cerita.  Kalau  tak  betul  pun  saya  takkan  cerita.  Saya  simpan  je  segala  kutukan  dan  amarah  awak  tu  dalam  hati  sampai  saya  lupa,  okey?”  ujarnya.  Aku  tersenyum.  Lega.  Lega  sangat-sangat.  Encik  Tunang  Tubi  memang  lelaki  yang  baik!  Wehehe. 
“Hehehe.  Terima  kasih  awak.”  ucapku  lega.  Dia  membalas  ucapanku  dengan  ‘sama-sama’.  Kami  berbual  lagi.
“So,  awak  tak  nak  sedekahkan  dekat  Bad  tu  ke  masakan  awak?  Mesti  dia  suka  bau  masakan  awak.”  katanya.
“Ah!  Tak  ada  kerjalah  saya  nak  sedekah  dekat  dia.  Dia  pun  tak  pernah  nak  sedekah  apa-apa  kat  saya.  Sedekah  kata-kata  menyakitkan  hati  dia  tu  adalah.”  kali  ini,  tanpa  dapat  Encik  Tunang  Tubi  aku  bendung  lagi,  berdekah-dekah  suara  dia  gelak.  Apa  pasal  macam  ada  gema  je  suara  dia?  Perasaan  aku  je  kut.
“Awak  tahu  tak  yang  saya  ada  baca  artikel  baru-baru  ni,  dalam  surah  An-Naba’  ayat  18,  Allah  berfirman,  “pada  sangka  kala  ditiup,  kamu  sekalian  datang  berbaris-baris.”.  Awak  tahu  tak  yang  Bad  tu  merupakan  dalam  kategori  orang  yang  duduk  di  barisan  pertama  daripada  dua  belas  barisan?!”  bersungguh  aku  bercerita.  Hilang  sekejap  rasa  lapar.  Sekejap  lagi  aku  sambunglah  memasak  semula.  Besttopik  ni. 
“Hah?!!  Awak  biar  betul  ni  Aira?!  Awak  janganlah  main-main!  Tak  baik  tau  tuduh  Bad  bukan-bukan.  Kesian  dia.  Bukan  kerja  kita  nak  tempatkan  orang  kat  akhirat  sana.”  eh  eh  Encik  Tunang  Tubi  ni.  Bukan  main  kalut  lagi  dia  membela  si  Bad.  Risau  sangat.  Acah  je  pun.
“Yelah,  saya  cakap  berdasarkan  apa  yang  saya  baca.  Barisan  pertama  ni  adalah  orang-orang  yang  sewaktu  hidupnya  menyakiti  hati  jirannya.  Apa  balasan  dia  saya  tak  ingat  tapi  dia  duduk  kat  barisan  PERTAMA!  Huh!”  bersungguh  aku  tekan  perkataan  pertama  itu  bagi  dia  faham...
“Alah  awak,  niat  dia  nak  bergurau  dengan  awak  je  tu.”  aku  pelik.  Kenapa  dia  masih  sibuk  nak  back  up  si  Bad?  Terbakar  pula  hati  aku  ni.
“Saya  rasa  sakit  hati  dengan  gurauan  dia.”  aku  berkata  bersahaja.
“Tak  baik  awak  salah  ertikan  gurauan  dia.  Dia  mungkin  suka  kat  awak  sebab  tu  dia  gurau-gurau  macam  tu.”  sayu  pula  hatiku  mendengar  suara  sayu  Encik  Tunang  Tubi.  Adeyy.
“Macamlah  awak  tu  dia.  Bukan  main  nak  bersayu  bagai  suara.”  aku  mencemik. 
“Kalau  saya  cakap,  saya  ni  dia?”  soalnya.  Itu  jam  juga  aku  gelak  gila-gila.  Encik  Tunang  Tubi  ni  Bad,  jiran  aku?  Memang  mengarut  sangat!
“Jangan  nak  merepek.  Kalau  awak  ni  dia,  tang  mana  pula  letaknya  nama  ‘Mirul’  tu?   Nama  penuh  dia  Badrul  Syah!  Tak  ada  Mirul  langsung.  Lagi  satu,  kalau  Encik  Bad  tu  suka  saya,  ya  Allah!  Kesian  tunang  dia.”  aku  berkata  pula.  Dia  diam  sahaja.
“Awak  tahu  dari  mana  nama  saya  Mirul?  Saya  tak  pernah  cakap  pun  nama  saya  Mirul.”  eleh!  Nak  psiko  aku  pulak  Encik  Tunang  Tubi  ni,  saja  nak  buat  aku  sesak  tahap  gaban  la  ni  kononnya?  Ingat  aku  hairan?
“Mak  bagitahu  nama  awak  Mirul.”  aku  jawab  dengan  senyuman.
“Kalau  saya  cakap,  mak  awak  salah  dengar,  awak  nak  cakap  apa?”  soal  dia  pula.
“Heeee.  Mak  saya  telinga  lintah.  Kalau  abah,  harus  juga  salah  dengar.  Suruh  picit  urat,  dia  pergi  mengurat!”  aku  membebel.  Encik  Tunang  Tubi  tergelak  mendengar  kata-kataku.  Kuat  dia  gelak  sampai  berdesing  telingaku.
“Awak  maafkanlah  orang...  maksud  saya,  Bad  tu.  Kesian  sangat-sangat  saya  kat  dia...”  Encik  Tunang  Tubi  tidak  lama  selepas  dia  habis  gelak.  Dia  masih  menyuruh  aku  memaafkan  Bad.  Kesian  sangat-sangat?  Alahai!  Kenapa  entah  dia  harus  bersimpati  pada  Bad?  Dia  belum  tahu  siapa  Bad!
“Awak  tak  jealous  ke  kalau  saya  baik  dengan  dia?”  soalku.  Dia  diam  lama.
“Saya  tak  suruh  awak  berbaik  dengan  dia.  Saya  cuma  nak  awak  maafkan  dia.  Tak  elok  berdendam  tau.  Dengan  kawan  serumah  lagi  awak  nak  marah,  dengan  Bad-ut  tu  lagi.  Awak  tak  boleh  berdendam  macam  ni.  Tak  elok,  awak.”  dia  membebel.  Aku  tersengih.  Dia  ni  sentiasa  positif  aje  kan?  Kecuali  bila  berkaitan  dengan  Farhan!  Whoops!  Negatif!
“Saya  tak  berdendam  langsung  dengan  dia,  awak.  Saya  cuma  kurang  suka  bila  bab  dia  menyakat  saya  tu.  Tapi  kekadang,  boleh  buat  saya  tersenyum  sendiri  jugak  bila  kenang  balik.”  aku  berkata  jujur.  Dia  tergelak  kecil.
“Dia  tu  saya  rasa,  mungkin  berstatus  tunang  pada  pandangan  orang  lain.  Tapi  saya  rasa  dia  belum  bertunang  kut...  entah-entah  dia  terkena  macam  awak  terkena  dengan  housemate  awak...”  ujarnya.  Aku  mencemik!  Tak  ada  makna!  Takkanlah  Irfan  sengaja  nak  reka  cerita  bagi  memotong  market  Bad?  Tak  ada  kerja.  Irfan  bukan  jenis  lelaki  seperti  itu!  Kalau  Bad,  aku  percaya  la  juga.  Yakin!!!
“Sudahlah  bercakap  pasal  dia.  Cari  topik  lain.”  aku  mengalih  topik.  Malas  nak  cakap  pasal  Bad  oh!  Bosan  sangat.  Hari-hari,  setiap  masa  asyik  bercakap  pasal  dia  pada  Encik  Tunang  Tubi.  Tak  selesa  pula  aku.
“Awak  dengan  Julia  dah  berbaik?”  soalnya.  Aku  berkerut.
“Mana  awak  tahu  nama  dia?”  soalku.  Setahu  aku,  aku  tak  pernah  beritahu  pun.
“Eh?  Awak  ada  beritahu  semalam.”  ujarnya.  Aku  berkerut.  Aku  cakap  housemate  je.  Rasanya  memang  tak  ada  aku  sebut  nama  Julia.  Eh?  Mungkin  ada  kut?  Aku  yang  tak  perasan.  Tambah-tambah  bila  dah  mamai  macam  malam  buta  semalam.  Selalu  sangat  macam  ni.  Hailah,  Mona!  Aku  tepuk  dahi.
“Saya  tengah  mamai  kut  malam  tadi...”  aku  mengeluh  perlahan.  Eh?  Perut  dah  kembali  senyum!  Lapar  tak  ingat.“Eh,  awak...  kita  berbual  lagi  nanti  ya?  Saya  nak  sambung  memasak  dulu.”  aku  berkata.
“Oh!  Baiklah,  Aira.  Awak  bagi  jiran  awak  sikit.  Kesian  mereka  tu.”  Encik  Tunang  Tubi  berkata.  Aku  mencemik.  Tak  ada  masa  aku  nak  bagi  makanan  yang  aku  masak  kat  diorang!!  Nanti-nantilah  aku  bagi...
“Hmmm.  Tengoklah  macam  mana,  okey?”  aku  tidak  mahu  berjanji.  Takut  aku  ubah  fikiran  pula  nanti.  Semuanya  bergantung  pada  perangai  Bad.  Kalau  elok  dia  dengan  aku,  baru  aku  bagi.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design