SOMETHING STUPID 12

Bab  12
“ASSALAMUALAIKUM..”  Irsyad  memberi  salam  dengan  debaran  yang  menggila.  Haraplah  mood  Aiman  okey  sahaja.  Berkajang-kajang  doa  yang  telah  dibacanya  sebelum  memberi  salam  kepada  tuan  rumah.  Berharap  benar  agar  Aiman  sudi  memaafkannya  atas  apa  yang  telah  berlaku.  Selepas  peristiwa  enam  tahun  lepas,  dia  tidak  lagi  mendengar  khabar  berita  mengenai  Aiman  dan  Zara.
Mereka  sudah  habis  belajar.  Sewaktu  menerima  ijazah  pula,  Aiman  gagal  menghadirkan  diri.  Cuma  wakilnya  sahaja  yang  tampil.  Itu  pun  Irsyad  tidak  kenal  siapa.  Mereka  benar-benar  telah  lesap!
“Waalaikumsalam...”  jawab  satu  suara  garau  yang  baru  membuka  pintu.  Eh  eh!  Aiman!  Badannya  dah  nampak  tegap  sekarang!  Lebih  katang  dari  dulu.  Gulp.  Irsyad  menelan  liur.  Makin  katang,  makin  kuatlah!  Bila  makin  kuat,  maka  makin  barailah  dia  ditumbuk  dan  dibelasah  Aiman.  Lama  wajahnya  diperhati  oleh  Aiman.  Irsyad  semakin  gugup.  Ditenung  atas  dan  bawah  begitu. 
“Lah!  Kau  Cat?!”  terus  tubuh  Irsyad  dipeluk.  Irsyad  ternganga.  Aiman.  Dia  tentu  tidak  tahu  menahu  mengenai  kejadian  enam  tahun  lepas!  Itu  yang  dapat  Irsyad  rumuskan  berdasarkan  layanan  Aiman  terhadapnya.  Lambat-lambat  Irsyad  membalas  pelukan  Aiman.
Jika  Aiman  masih  belum  tahu  perkara  yang  sebenar,  maknanya  masalah  semakin  besarlah!  Bagaimana  dia  hendak  menceritakan  hal  sebenar.  Dia  lebih  rela  didebik  terlebih  dahulu.
“Masuklah!  Macam  mana  kau  tau  alamat  rumah  aku?”  soal  Aiman.  Irsyad  membontoti  langkah  Aiman  ke  dalam  rumah.
“Hadi.  Aku  tunggu  kau  datang  rumah  aku.”  jawab  Irsyad.  Aiman  ternganga.
“Kau  kenal  Hadi?”  soalnya.  Irsyad  mengangguk-anggukkan  kepalanya.
“Baru  kenal...”  ujar  Irsyad  lantas  duduk  di  sofa  rumah  Aiman  setelah  dipelawa  duduk.
“Aku  tak  ingat  macam  mana  nak  ke  rumah  kau.”  hanya  itu  yang  dibalas  Aiman.  Dia  berlalu  ke  dapur  setelah  meminta  diri  untuk  membuat  air  seketika.  Irsyad  merenung  ke  segenap  rumah  itu.  Boleh  tahan  besar.  Aiman  dah  berkerjaya  sekarang  nampaknya.  Seketika  kemudian,  Aiman  muncul  bersama  dulang  berisi  cawan  dan  jag  air.
“Asal  pindah  sini?”  soal  Irsyad.
“Saja.  Zara  yang  nak  pindah  ke  sini.”  jawab  Aiman.  Zupp!  Nama  Zara  dah  disebut.  Tapi  reaksi  Aiman  masih  sama.
“Oh,  adik  kau,  Zara  apa  khabar?”  soal  Irsyad  lagi.
“Hah?  Tak  jumpa  dia  lagi  ke?  Hadi  dengan  Zara  tu  mana  pernah  berenggang.  Habis,  mana  kenal  Hadi  kalau  Zara  pun  kau  tak  jumpa  lagi?”  soal  Aiman  semakin  pelik.  Irsyad  tersentak.  Cemburunya  meruap-ruap  sesaat  terdengarkan  mengenai  Hadi  dan  Zara.  Namun  disabarkan  hatinya.  Kerana  cemburu,  dua  hati  menderita.  Dia  tidak  mahu  lagi  berprasangka  buruk.
“Jumpa.  Tapi  sekejap.  Tak  sempat  nak  bertegur.”  jawab  Irsyad  perlahan.  Bukan  tak  sempat.  Tapi  Zara  terlebih  dahulu  melarikan  diri.
“Eh,  macam  mana  kau  tau  dia  adik  aku?”  soal  Aiman  pelik.  Ya!  Memang  dia  tak  cerita.
“Bahari.”  jawab  Irsyad  sepatah.
“Kenapa  kau  rahsiakan  hubungan  kau  dengan  Zara  dulu?”  kalau  tak  tentu  aku  tak  buat  benda  bukan-bukan  kat  dia!!  Sambung  Irsyad  di  dalam  hati.
“Saja.  Dia  nak  mengelak  dari  lelaki  ‘pelik-pelik’  yang  mengurat  dia.  Aku  pulak...  kau  tahulah,  kan?  Nak  mengelak  dari  Zarina  punya  pasal...”  cerita  Aiman  pula.  Takut  dia  membayangkan  kegedikkan  Zarina  dulu. 
Irsyad  mengangguk-angguk  tanda  faham.  Aiman  punya  pasal,  sampai  sekarang  Zarina  membujang.  Kata  Zarina,  Aiman  cinta  pertamanya.  Kalaulah  Aiman  tengok  keadaan  Zarina  sekarang,  tentu  dia  akan  terkejut!  ‘Dan..  kalaulah  Zara  tahu  penderitaan  aku.  Seribu  kali  dia  akan  terkejut!  Tapi...  terkejutkah  dia  kalau  dia  seribu  kali  lebih  menderita  daripada  aku?’
So,  Zara  okey  ke?”  soal  Irsyad  lagi.  Soalannya  tadi  tidak  dijawab.
“Itulah  baru  okey  sikit.  Kalau  dulu,  sebelum  mama  papa  kami  meninggal...  aku  sendiri  naik  pelik  dengan  perangai  dia.  Tak  nak  bercakap.  Tak  nak  makan...”  cerita  Aiman.  Gulp!  Irsyad  menekur  lantai.
“Dia  ada  cakap  tak  kenapa  dia  jadi  macam  tu?”  soal  Irsyad.  Aiman  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Tidak  tahu  menahu.
“Tak  tahulah  dia.  Aku  syak,  dia  rasa  tak  sedap  hati  kut?  Yalah,  selepas  perubahan  perangai  dia,  terus  mama  papa  kami  pergi.  Lepas  mama  papa  meninggal,  lagi  teruk  keadaan  dia.  Sampai  hantar  ke  hospital.  Teruk.  Cengkung  bukan  main  lagi.  Lepas  tu  meracau-racau  dalam  tidur.  Jerit-jerit.  Aku  tau  dia  tak  rela  mama  papa  aku  pergi.”  cerita  Aiman.  Gulp!  Lagi  sekali  liur  ditelan.  Irsyad  semakin  serba  salah.
“Dia...  meracau  apa?”  soal  Irsyad  semakin  takut.
“Entah.  Jerit-jerit  cakap  tak  naklah,  janganlah!  Entah  apa-apa.”  Kata  Aiman  lagi.
“Hani  adik  Hadi  cakap  dia  ada  sebut  nama  aku  dalam  tidur...”  Irsyad  hendak  menyoal  mengenai  perkara  itu.  Dan  dia  tahu  apa  akibatnya  bila  Aiman  curiga  nanti.  Cerita  enam  tahun  lepas  menjadi  ‘cagaran’.  Seramnya...  namun  dia  harus  bersemuka  dengan  amukan  Aiman  nanti. 
“Ada.  Dia  memang  suka  sangat  dekat  kau  waktu  zaman  belajar  dulu.  Aku  rasa  dia  kecewa  bila  kau  pilih  Shila  dulu  kut.  Adik  aku  tu  memanglah  mudah  bawak  masalah  dia  masuk  mimpi.”  cerita  Aiman  pula.  Mukanya  macam  tidak  menyimpan  sebarang  syak  wasangka.  Air  muka  Irsyad  berubah.  Zara  pernah  sukakan  dia?  Pernah  SUKA  pada  dia?
“Asal  kau  tak  pernah  beritahu  aku?”  soal  Irsyad  dengan  nada  suara  tersekat-sekat.  Menggeletar  tangannya  apabila  mengetahui  tentang  perkara  itu.  Semakin  dihunjam  rasa  bersalah.  Tentu  Zara  terlalu  membenci  Irsyad  bila  kepercayaannya  diragut...
“Eeeii.  Kau  gila?  Malu  adik  aku  nanti.”  Selamba  sahaja  Aiman  bersuara.  Air  di  atas  meja  dituang  dan  diteguk.  Dituang  untuk  Irsyad.  Irsyad  meneguk  air  itu  perlahan-lahan.  Zara!
“Sekarang?”  soal  Irsyad.
“Entah?  Aku  tengok  Hadi  tu  macam  berkenan  kat  dia..”  ujar  Aiman  pula.  Irsyad  mendengus.  Jangan  harap!
“Dulu  dia  belajar  kat  Jengka  lagi  ke?”  soal  Irsyad  lagi.
“Tak.  Tukar  kampus.  Entah  dia.  Nak  menyusahkan  orang  buat  surat  bagai...”  cerita  Aiman  bersahaja.  Nampaknya  Irsyad  berminat  benar  untuk  mengetahui  lebih  lanjut  mengenai  Zara.  “Eh,  yang  kau  tanya  pasal  dia  dari  tadi  ni  kenapa?”  soal  Aiman  pelik.
“Aku  rindu  kat  dia...”  luah  Irsyad.  Tergelak  Aiman  dibuatnya.
“Haha!  Mengarut!”  Aiman  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Betul.  Aku  rindu  kat  dia.  Sangat...”  ujar  Irsyad.  Aiman  tersengih.  Gatal  Irsyad  ni  rupa-rupanya!
“Eh.  Habis  tu  Shila  apa  cerita?”  soal  Aiman  tidak  mahu  mengulas  lanjut.  Teringat  pada  gadis  yang  menjadi  ‘madu’  angan  adiknya  dulu.  Kalau  dia  puji  Shila,  muka  adiknya  berkerut  seribu.  Tahulah  dia  yang  Zara  ada  hati  pada  Irsyad.  Cuma  malu  nak  mengaku.
“Ada...  sihat.  Makin  montel.  Sekarang  duduk  kat  rumah.  Jaga  anak.”  cerita  Irsyad.  Teringat  pada  Ami.  Comel.  Macam  mamanya.  Tersenyum  Irsyad  mengenangkan  keletah  Ami.
“Wah.  Dah  ada  anak.  Lama  kau  orang  bertahan  ye.  Tak  sangka  aku!”  kagum  Aiman  mendengarnya.
“Bukan  akulah  suami  dia.  Aku  dengan  dia  mana  boleh  menikah.  Dia  tu  anak  susuan  mummy  aku.  Mana  ada  aku  bercinta  dengan  dia.  Anak  angkat  mak  bapak  aku  tu.”  cerita  Irsyad.  Terkejut  bila  Aiman  menyangka  dia  dengan  Shila  itu  bercinta.
“Lah!  Mati-mati  aku  dengan  Zara  ingat  yang  kau  bercinta  dengan  dia!  Sia-sia  ajelah  adik  aku  patah  hati  bila  kau  berdating  dengan  Shila.  Kesian  Zara,  sampai  mengigau  dia.  Kecewa  sangat  dulu.”  Aiman  berkata  sambil  tersengih.  Irsyad  tersenyum  hambar.  Apa  reaksi  Aiman  bila  dia  tahu  sebab  sebenar  Zara  mengigau  dulu?
“Tak  adalah.  Dia  anak  angkat  mummy.  Kiranya  dia  adik  angkat  akulah.”  cerita  Irsyad  sambil  tersenyum  tawar.
“Kalau  Zara  tahu   pasal  ni  enam  tahun  lepas,  mesti  dia  happy  gila!”  selamba  sahaja  Aiman  bercerita.  Irsyad  tersenyum  hambar.  Ya.  Itu  pun  kalau  sebelum  kejadian  tu...
“Kau  bujang  lagilah  ni,  ya?”  soal  Aiman.  Irsyad  mengangguk-angguk.  Inilah  peluang  yang  ditunggu-tunggu.  Nak  masuk  jarum! 
“Lah...  sayangnya.  Rupa  ada.  Badan  pun  boleh  tahan  katang.  Nak  tunggu  apanya  lagi?  Duduk  bersiul  tepi  jalan,  berderet  perempuan  beratur  tau?”  soal  Aiman  bersenda.  Bahu  Irsyad  ditepuk-tepuk  ambil  dia  tergelak.  Irsyad  tersengih.
“Tunggu  Zara.”  Jawab  Irsyad  pendek  namun  penuh  maksudnya.  Bertambah  kuat  tawa  yang  dilepaskan  Aiman.  Berdekah-dekah.
“Buat  apa  tunggu  dia?”  soal  Aiman  setelah  tawanya  reda.
“Entah.  Dah  lebih  enam  tahun  aku  tunggu  dia.  Aku  call  dia  guna  nombor  telefon  yang  ada  pada  Shila  tapi  dia  tukar  nombor  nampaknya.  Aku  call  kau.  Pun  sama...”  jawab  Irsyad  jujur.  Terdiam  terus  Aiman  mendengarnya.  Alahai!  Ini  semua  pasal  diam-diam  jatuh  cinta  ke  apa  ni?  Belakang  telinga  digaru.
“Dia  tukar  nombor,  aku  pulak  handphone  kena  curi!”  beritahu  Aiman.  Irsyad  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Patutlah  begitu  payah  untuk  dia  menghubungi  Aiman  dan  Zara.
“Asal  tak  luah?”  akhirnya  Aiman  menyoal  juga.
“Sebab  setiap  kali  aku  mendekat...  banyak  halangannya.  Dia  tak  suka  layan  aku.  Dia  tak  pernah  nak  bercakap  dengan  aku.  Lepas  tu...   aku  ingatkan  dia  awek  kau...”  ujar  Irsyad  sambil  tertunduk.  Sebab  itulah  dia  tega  menyakiti  Zara...
“Oh.  Ha  ah.  Kau  ada  cakap  tadi.  Kalau  kau  bagitau  awal-awal,  aku  rasa,  dialah  orang  paling  happy.”  komen  Aiman.  Irsyad  tersenyum  hambar.  Dah  tak  boleh  putar  balik  waktu.  Kalau  boleh  putar  sekali  pun,  dia  hanya  ingin  putarkan  waktu  semasa  dia  merosakkan  Zara.  Dia  tidak  mahu  kejadian  itu  terjadi!  Kenapalah  dia  tiada  iman  ketika  itu?!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design