MENANTU "MITHALI ( BAB 3 )

Bab  3

BUNYI  stereo  yang  bising  lagi  membingitkan  dari  dalam  disko  ini  menerbitkan  rasa  rimas  dalam  diri  aku.  Memanglah  sebelum  ini  aku  sudah  terbiasa  dengan  bunyi  yang  membingitkan  telingaku  seperti  ini  tetapi  tidak  pula  pada  hari  ini!  Sudah  hampir  lima  bulan  aku  tidak  ke  sini  sebenarnya.  Sepatutnya  aku  berhenti  saja!  Entah  mengapa,  aku  berasa  tidak  mahu  melepak  lebih  lama  di  sini.  Hatiku  berasa  gusar  akan  sesuatu.  Kerana  apa?  Adakah  kerana  Zarul  sudah  berjaya  mencari  pengganti?  Benarkah  disebabkan  itu?  Atau  disebabkan  pintu  hatiku  tidak  terbuka  lagi  untuk  ke  tempat  begini?

Mungkin  sebab  yang  pertama.  Apa  kurangnya  aku  berbanding  wanita  itu  di  mata  Zarul?  Bukankah  aku  ini  lebih  cantik,  seksi,  berpengetahuan  tinggi  dan  pandai  bergaya  berbanding  perempuan  selekeh  itu?  Gosh!  Aku  masih  lagi  pertikaikan  tentang  pilihan  Zarul  rupanya.  Aku  rasa  hati  aku  tidaklah  seremuk  waktu  pertama  kali  melihat  mereka  berpelukan  tadi.  Tapi,  kenapa  hati  ini  seperti  tidak  senang  melihat  orang  lain  bahagia?

Aku  juga  yang  sudah  reda  dengan  semua  ini  bukan?  Bukannya  aku  ada  rasa  cinta  pada  dia  cuma  aku  rasa  iri  hati  bila  Zarul  menemui  pengganti  lebih  cepat  daripada  aku!  Pandai  juga  kau  mengayat  orang  ya  Zarul?  Aku  rasa  geram  dengan  kesenangan  yang  orang  lain  peroleh  bila  mana  aku  dalam  kesusahan  seperti  ini.  Aku  mengaku  hati  aku  busuk!  Ada  sahaja  kesalahan  orang  yang  aku  hendak  tegur  hari  ini.  Mungkin  kerana  aku  benar-benar  nak  melihat  ada  orang  dalam  kesusahan  sepertiku.  Sekurang-kurangnya,  aku  tidaklah  keseorangan  menghadapi  detik  sukar  begini.  Kejamnya  aku!

“Hey!  Kalau  nak  cari  pengganti  pun,  carilah  yang  jauh  lebih  baik  daripada  I,  kay?  Yang  lebih  cantik,  lebih  tinggi,  lebih  mantap  tubuh  badannya,  barulah  I  tengok  pun  jadi  tergugat.  Ini  tidak!  Macam  nak  pergi  buat  lawak  sarkas  sahaja  bini  you  tu,  Zarul!  Tolonglah!  You  memang  tak  ada  taste.  Bad  taste!”  aku  mengutuk  selamba  sendirian.  

Aku  meneguk  lagi  air  di  dalam  gelas  runcing  itu.  Sesekali  aku  tersendawa.  Mungkin  kesan  daripada  air  yang  aku  minum  di  kelab  itu.  Sepatutnya  aku  enjoy!  Tidak  cukupkah  sebotol  Margarita  yang  dibelanja  sahabatku  ini?  Andy.  Dia  memang  kaya,  segak,  bergaya  dan  menggiurkan.  Lebih  memikat  hati  berbanding  Zarul.Sumpah  aku  jatuh  cinta  kepadanya  dahulu  sewaktu  pertama  kali  aku  mengenalinya  di  sini.  Namun,  perasaanku  hanya  sementara  bila  aku  tersedar  akan  sesuatu.  Sesuatu  yang  membuatkan  hati  aku  remuk  rendam!  

Bukannya  aku  hendak  menuduh,  tetapi,  dengan  mata  kepalaku  sendiri,  aku  pernah  nampak  tangannya  meraba  bontot  dan  memeluk  tubuh  kaum  Adam  juga!  Siap  lelaki  itu  memegang  tangannya  dan  melekatkan  tangan  Andy  di  punggungnya  lebih  lama.  Geli  betul  aku  melihatnya  sehingga  aku  menggeliat  kegelian  dari  dudukku!  

Cis.  Kau  gay  rupanya  Andy!  Kau  gay!  Entah  macam  mana  hati  aku  yang  tak  berapa  nak  suci  ini  boleh  terjerat  dengan  kau  dulu.  Senyuman  kau  nampak  menawan,  badan  kau  nampak  sasa  dan  seksi  malah  mata  kau  menikam  sukma.  Sehingga  aku  terlelah  sendiri  menatapnya.  Tak  kusangka  kau  ini  jenis  orang  yang  makan  kaum  sendiri.  Kau  kaum  Lut!  Aku  kecewa...

Feel  better,  honey?”  soal  Andy  yang  baru  sahaja  usai  terkinja-kinja  dengan  Awin  dan  Jeff  di  ruang  menari.  Andy  dan  Awin  ini  bukannya  rapat  mana.  Kalau  ikutkan,  Andy  hanya  rapat  dengan  aku  sahaja.  Yalah.  Awin  itukan  awek  Jeff?  Mahu  kena  karate  dengan  Jeff  nanti  kalau  dia  rapat-rapat?  

Andy  mengajak  aku  menari  tadi  tapi  aku  tolak.  Aku  tertekan.  Bila  tertekan  sangat,  hendak  menari  pun  rasa  malas.  Kalau  orang  lain,  tertekan  sahaja  terus  memilih  untuk  menari  tetapi  tidak  aku.  Aku  tolak  Awin  ke  arah  Andy.  Awin  ajak  Andy  menari.  Sekejap  saja.  Andy  datang  pula  padaku.  Aku  tahu  Andy  tak  suka  menari  dengan  Awin.  Awin  itu  suka  meraba  bila  dia  mabuk.  Andy  kan  gay?  Manalah  suka  diraba  perempuan  tambah-tambah  Awinlah  orang  yang  merabanya!  

Sahabatku  yang  satu  itu  memanglah  lebih  teruk  perangainya  daripada  aku.  Namun,  jika  sudah  menelan  air  haram  ini,  aku  juga  teruk.  Malah  lebih  kurang  sahaja  dengan  Awin  pun.  Dia  teruk  cara  lain,  dan  aku  juga  teruk  cara  lain.  So,  fair  and  square,  okay?  

Aku  diibaratkan  sebagai  Raja  Farah  dalam  Aku  Masih  Dara  manakala  Awin  diibaratkan  seperti  Yana  Samsuddin  dalam  filem  tersebut.  Aku,  nampak  saja  liar  tapi,  satu-satunya  perkara  yang  aku  tak  suka  buat  adalah,  mengorbankan  kesucian  diriku.  No!  No!  No!  Mungkin  ramai  yang  akan  tuduh  aku  ini  seorang  yang  kolot  tapi,  aku  tetap  dengan  pendirian  aku.  Aku  hanya  boleh  dimiliki  oleh  seseorang  yang  bergelar  suami  sahaja!

Aku  dapat  rasa  Andy  memeluk  bahuku.  Aku  mengelak  tetapi  dia  mengemaskan  pelukannya.  Akhirnya  aku  hanya  membiarkan  sahaja.  Aku  tahu  dia  tak  ada  apa-apa  rasa  pun  dengan  aku.  Aku  tahu  dia  gay  jadi,  aku  tak  rasa  dia  akan  ‘terliur’  dengan  aku.  Aduhai  Andy.  Janganlah  kau  buat  pasal.  Nanti  Mason,  lelaki  yang  kau  cabul  dulu  tu,  datang  menetak  aku  pula  dengan  pisau  rambo.  Mana  aku  nak  lari?!  Pelik  juga  aku.  Ke  mana  perginya  Mason?  Si  kekasih  Andy  tu...

“Yup!  I  rasa  jauh  lebih  baik  sekarang.  Can  you  drive  me  home?”  soalku  yang  sudah  mula  pening.  Mungkin  sudah  terlalu  high  dengan  minuman  yang  entah  apa  rasa  di  tanganku  ini.  Home’?  Datang  dari  mana  home  aku?  Aku  kan  homeless?  Aku  terlupa  pula  pada  home  aku  yang  telah  disita  tadi.  Aduhai.  Ke  mana  aku  nak  jejak  selepas  ini?

“Sabarlah  sayang.  Takkanlah  nak  balik  dah?  Biasanya  you  yang  paling  liat  nak  balik!  You  look  sad!  Shall  I  treat  you  a  bottle  of  Cordon  Bleu  to  make  you  happy?”  soalnya  dengan  kening  terangkat  sebelah.  

Nakal  sungguh  mukanya.  Aku  masih  lagi  pelik,  kenapa  hari  ini  Mason  tidak  turut  serta  ya?  Biasanya  Andy  dengan  Mason  itu  macam  belangkas.  Tak  pernah  berpisah!  Ke  mana-mana,  pasti  berdua.  Macam  buddyz  Digi.  Dia  tidak  ditemani  oleh  sesiapakah?  Dia  masih  memandang  aku  dengan  muka  nakalnya.  Aku  berfikir-fikir  seketika.  Tadi,  dia  kata  dia  mahu  belanja  Cordon  Bleu?  What?!  Cordon  Bleu?!!

Oh  damn!  Sebotol  air  Cordon  Bleu  itu  mencecah  ribuan  ringgit.  Paling  murah  pun  mungkin  lima  ratus!  Tapi  itu  yang  high  class  la.  Aku  tahu  jenis  Andy  ni  suka  yang  high  class.  Standard  dalam  enam  atau  tujuh  ratus  lebih.  Gilalah!  No  way  this  man  is  going  to  treat  me  that  drink!  Memang  membazir  habis!  Rugi  betul.  Boleh  beli  sepasang  kasut  Prada.  Atau  mungkin  dua  tiga  pasang  lagi!  Entah?  Dah  lama  aku  tak  keluar  bershopping.  Sengkek!

I  love  it  but,  I  tak  boleh  lama-lama  kat  sini.  Kepala  I  sakit.  I  can’t  stop  thinking  about  that  jerk  man,  about  my  problem.  About  my  house!  Oh!  Dah  kena  sita  rupanya.  Rumah  I  kena  sitalah,  Andy!  Barulah  I  teringat!”  bebelku  sambil  menepuk-nepuk  dahi  yang  sudah  pening-pening  lalat  dan  tergelak  kecil.  Mentertawakan  diri  sendiri  yang  loser.  Aku  pun  tak  berapa  peka  dengan  apa  yang  kukatakan  kepadanya,  namun  yang  pasti,  aku  cakap  ikut  sedap  rasa  saja.  Aku  cakap  tentang  masalah  aku,  for  sure!

It’s  okay  honey,  I’m  here.  You  boleh  luahkan  apa  sahaja  yang  you  rasa  sekarang!  Everything  that  make  you  feel  better.”  ulang  lelaki  itu  penuh  yakin.  Dia  memang  seorang  sahabat  sejati  walaupun  bukan  lelaki  sejati.  Beruntungnya  aku  punya  dia  sebagai  sahabatku.

Not  here!”  ujarku  manja.  Aku  menekan-nekan  jari  telunjukku  ke  dadanya.  Bibir  aku  gigit  senget  dan  mengerlipkan  mataku  penuh  menggoda  ke  arahnya.  Dia  turut  menggigit  bibirnya.  Senget  dan  seksi.  Matanya  dikenyitkan  dan  dia  merangkul  pinggangku.  Hey  Emma,  dengan  gay  pun  jadi  ye?!  Aku  menolak  tangannya.  Tidak  berapa  selesa  dengan  status  gaynya.
Pening  dan  serabut  mungkin  yang  menyebabkan  aku  jadi  gedik  melampau  sebegini.  Biasanya,  kalau  aku  mabuk,  aku  pakai  rengek  sahaja  pada  Andy.  Alah.  Apa  aku  kisah?  Rakan-rakanku  ini  semuanya  jenis  tak  ‘makan’  kawan.  Tambah-tambah  Andy  ni.  Rasa  selamat  sangat  dengan  dia.

Sudah  cecah  dua  tahun  aku  mengenali  Andy  dan  Jeff.  Tapi,  segalanya  tentang  mereka,  masih  menjadi  rahsia.  Walau  bagaimanapun,  sekarang  aku  boleh  dikatakan,  mereka  sahabat  sejati  aku  kerana  mereka  sentiasa  ada  di  saat  aku  memerlukan  mereka.  Aku  pun  tak  pasti  macam  mana  Andy  boleh  terjebak  dalam  persahabatan  aku  dengan  Awin.  Pada  awalnya  kami  sekadar  bertukar-tukar  nombor  telefon  sahaja.  Selepas  itu,  Andy  menghubungi  kami  dan  meminta  kami  untuk  menemaninya  untuk  ke  night  club  dan  shopping  complex.  Rupa-rupanya  dalam  masa  itu  Jeff  sudah  terjerat  pada  Awin.

Selepas  keluar  beberapa  kali,  hubungan  kami  jadi  rapat.  Lebih  rapat.  Melainkan,  Andy  selalu  bawa  Mason  bersamanya.  Andy  jarang  beriringan  denganku  jika  ada  Mason.  Mungkin  nak  menjaga  hati  kekasihnya  kut?  Entah?

“Okey,  come!”  ajaknya  seraya  menarik  tanganku  mengikutinya  keluar  daripada  kelab  itu.  Aku  rasa  hendak  termuntah  tetapi  kutahankan  saja.  Risau  pula  tempiasnya  bakal  terkena  pada  baju  berjenama  Adidas  milik  Andy  itu.  Mahu  dia  samak  bajunya  selama  setahun.Dia  memeluk  bahuku.  Aku  melentokkan  kepalaku  ke  bahunya.  Ah!  Lega  sedikit  rasa.  Ada  bahu  untuk  aku  tumpangkan  kepalaku  yang  dah  naik  pening  ini.  Kalau  tidak,  cara  aku  berjalan  macam  orang  tak  ada  tulang  kaki.  Nampak  macam  sepasang  kekasih  yang  sangat  daring,  tetapi  kami  hanya  sepasang  sahabat  sejati  yang  sangat  caring

“Emma  mia  amor,  I’ve  told  you  already!  Tak  perlu  fikirkan  lelaki  macam  dia  tu!  Dia  tidak  layak  untuk  you.  Buat  bazir  air  mata  you  sahaja.  Now  look!  What  have  he  done  to  you?  Dia  dah  lukakan  hatiyou,  tahu  tak?!  I  tengok  pun  jadi  terluka  sama.  I  tak  boleh  tengok  you  dalam  keadaan  macam  ni,  Emma!  I  want  my  Emma  back.  Jujur  I  cakap,  you  tak  cantik  langsung  sekarang.”  bebel  Andy  prihatin.  Dia  kutuk  aku?  Apa  nak  hairan.  Lantaklah!  Dia  berusaha  mengimbangi  badannya  yang  menampung  berat  aku.  Dia  panggil  aku  mia  amor’?

Agaknya  warga  gay  memang  prihatin  beginikah?  Luka  hati  aku  bukan  kerana  Zarul  tetapi  lebih  kerana  rumah  yang  sudah  menjadi  pelindung  aku  selama  dua  puluh  empat  tahun  itu!  Aku  benar-benar  terluka  dengan  segala  apa  yang  aku  lalui  dalam  tahun  2013  ini.  Semua  orang  berpakat  meninggalkan  aku!  Hanya  sahabat-sahabatku  sahaja  yang  tinggal...


Aku  mula  menangis.  Terharu.  Entahlah.  Emosi  aku  tidak  tenteram  sekarang.  Apabila  dia  melihat  aku  berterusan  menangis,  dia  cepat-cepat  membuka  pintu  kereta  mewahnya.  Porsche!  Mungkin  model  911  GT2.  Damn  hot!!  Terhenti  seketika  nafasku  melihat  kereta  mewah  ini.  Kenapalah  aku  baru  perasan  akan  kewujudan  kereta  ini?

Tak  hairanlah  jika  dia  boleh  berbelanja  sakan.  Memang  dia  kaya.  Totally  rich  but  he  is  a  GAY!  Remember  that,  honey!  Aku  terhenti  di  hadapan  keretanya.  Biasanya  dia  hanya  memandu  kereta  Mini  Coopernya  sahaja.  Sahaja?  Gulp!  Belum  pernah  aku  menaiki  kereta  mewah  terlajak  seperti  ini.  Mini  Cooper  pun  mewah  juga,  cuma,  tidak  kelihatan  eksklusif  macam  Porsche  ini.  Kacaknya  Porsche  ni...  

Sekarang,  aku  berkira-kira  untuk  menangis  atau  terkinja-kinja  di  hadapan  kereta  ini.  Mewah  gila,  wey!  Rugilah  kalau  aku  membazirkan  masa  aku  yang  ada  dengan  hanya  menangis.  Tapi,  kalau  aku  terkinja-kinja  tak  tentu  pasal,  apa  pula  kata  Andy  nanti?

Akhirnya,  aku  menyambung  kembali  tangisanku  yang  terhenti  tadi.  Andy  menolakku  masuk  ke  dalam  kereta.  Cis!  Tak  gentle  langsung.  Nyaris  aku  tersungkur  ke  dalam  kereta.  Mujur  juga  skirt  paras  pahaku  tidak  terselak.  Kalau  tidak,  okey,  youwatch  a  free  live  show  today,  Andy!  Selepas itu  dia  meminta  maaf  berkali-kali.  Tahulah  aku  bahawa  dia  tidak  sengaja  tertolak  aku  rupanya.  Mujur  aku  tak  buka  silat.  Itu  pun  kalau  aku  pandai  bersilatlah.

Kami  berdua-duaan  di  dalam  kereta.  Dia  memulakan  perjalanan  kami  yang  entah  ke  mana  dengan  berhati-hati.  Mula-mula  sahajalah  dia  berhati-hati,  lama-kelamaan,  keretanya  semakin  memecut  laju.  Sehinggakan  badan  aku  terkebelakang  dengan  kelajuan  melampau  dia  memandu.  Entah  ke  mana  dia  tuju,  aku  pun  tak  tahu.  Memang  dia  pemandu  yang  cekap. 

“Sayang,  stop  crying.  Please?”  dengan  mudah  sahaja  dia  memanggil  aku  dengan  panggilan  ‘sayang’.  Geli  aku  rasa.  Yalah,  dia  itukan  spesies  suka  apa  yang  dia  dah  ada?  Damn  Emma!  Carilah  istilah  yang  lebih  sesuai  dan  tidak  kedengaran  ‘jijik’  macam  itu,  kay?!  Please,  think  first  before  you  say.  Mujurlah  istilah  itu  hanya  bergema  di  dalam  hati  nurani  ini  sahaja.  Pheww!  Kalau  Andy  dengar,  mahu  meraung  lima  kali  sehari  dia  mendengarnya.

How  can  I  stop  crying?  Tiga  jam  lepas,  I  tengok  dia  peluk  perempuan  lain.  Dan  tiga  jam  lepas  jugak  I  dapat  tahu,  yang  mereka  sudah  berkahwin!  Lepas  tu,  rumah  yang  I  duduk  selama  dua  puluh  empat  tahun  sudah  kena  sita,  Dee!  Beritahu  I,  macam  mana  I  nak  happy  dengan  berita-berita  ni?  Should  I  say  ‘yeay’  and  celebrate  this  day?”  soalku  sambil  menangis  lagi.  Aku  sudah  tidak  kisah  pada  rasa  malu  lagi.

“Sudahlah,  you  deserve  a  better  man  in  your  life.  Berlambak  lagi  lelaki  yang  nakkan  you.  You  tak  perlu  fikirkan  masalah  rumah  you  tu.  You  ada  I.  See,  kalau  you  tak  mabuk  hari  ni,  entah  sampai  bilalah  I  tak  tahu  you  ni  dah  homeless.  Why?You  tak  share  dengan  I  pun  masalah  you. How  could  you?  You  sendiri  tahu  kan,  I  takkan  pernah  tinggalkan  you?  You  ada  I  untuk  mengadu.”  ujar  Andy  memujuk.  Tangannya  menggenggam  jemariku  lalu  dibawa  ke  bibirnya.  Cis!  Dia  cium  tangan  aku?  Adakah  aku  kena  samak  selepas  ini?  Euwww!

I  have  no  one!  Semua  orang  yang  I  sayang,  dah  tinggalkan  I.  Daddy  I,  Mummy  I!  Sister  Ella  I!  I  tak  ada  sesiapa  lagi  dah.  Sedangkan  rumah  pun  I  tak  ada.  You  sendiri  boleh  fikirlah  tahap  malang  I  ni  memang  teruk!  Lepas  ni,  kawan-kawan  I  pasti  akan  meninggalkan  I  pula  sebab  I  memang  loser!!”  rintihku  lagi.  Kecewa  sangat  dengan  semua  yang  menimpa  aku.  

Sebak  rasa  hati.  Dengan  penceraian  mummy  dan  daddy  aku.  Daddy  membawa  diri  balik  ke  negara  asalnya,  Kanada.  Mummy  pula  baru  tujuh  bulan  lepas  meninggal  akibat  kanser  payu  dara.  Ella  menetap  di  Kanada  bersama  dengan  Daddy.  Daddy  sedikit  pun  tidak  mahu  aku  kembali  ke  pangkuannya.  Kata  daddy,  aku  bukan  anak  yang  baik.  Benarlah!  Aku  menjadi  begini  kerana  penceraian  mereka  pada  enam  tahun  lepas.  Aku  jadi  liar!  Ya,  aku  mengaku.  Aku  tertekan  dengan  pergaduhan  mummy  dan  daddyku  pada  setiap  hari  disebabkan  olehku!

At  least,  you  ada  Awin.  You  ada  I.  You  have  my  shoulder  to  cry  on.”  pujuk  Andy  lagi.  Lebih  lembut.Kali  ini  kereta  mewahnya  sudah  pun  berhenti  di  tepi  tasik.  Dia  memeluk  bahuku,  memberiku  seribu  kekuatan.  Itulah  Andy,  pemuda  yang  tidak  pernah  lokek  menghulurkan  bantuan  dan  memberi  kata-kata  semangat.  Dia  tidak  pernah  berkira-kira  untuk  meminjamkan  bahunya.  Dia  baik!

That’s  what  I  wanna  hear!”  ujarku  seraya  membalas  pelukannya.  

Yup,  I  always  be  here  for  you.  You  own  my  shoulder!” ujarnya  sambil  mengusap  bahuku  lembut.  Keadaannya  sama  seperti  sang  kekasih  memujuk  aweknya  yang  merajuk  hati  saja.  Lega  hatiku  mendengarnya.

I  feel  like,  diri  I  ni  useless!”  luahku  lagi.  Andy  mengeluh  mendengar  kata-kataku. 

No  you  don’t!”  sekali  lagi  Andy  cuba  menyedapkan  hatiku.  Aku  berterusan  menangis  sampai  basah  baju  Andy  dengan  air  mataku.  Biarkan!  Siapa  suruh  dia  untuk  menjadi  guru  kaunseling  tak  bertauliahku?  Siapa  suruh  dia  offer  bahunya  untukku  tadi?

Dee,  why....”  baru  lagi  aku  hendak  menyoal  tentang  ‘fitrahnya’,  telefon  bimbitnya  berbunyi.  Oh!  Bukan  lagi  telefon  bimbit  tetapi  telefon  pintar!  Mewahnya.  Touch  sana,  touch  sini.  Slide  sana  slide  sini.  Untung  benar!  Hidup  aku  dulu,  macam  itu  jugak  sehinggalah  mummy  dan  daddy  bercerai.  Terus  hidup  kami  jadi  papa  kedana.

Yeap  mama?  What’s  up?”  soalnya  selamba  setelah  telefonnya  dibawa  ke  telinga.  Wow!  ‘what’s  up’?  Seriously,  bercakap  dengan  mama,  macam  itukah?  Lagi  satu,  lewat  benar  mama  dia  tidur?  Sudah  jam  dua  pagi  ni!  Baru  lagi  aku  hendak  membuka  mulut,  dia  terlebih  dahulu  mengisyaratkan  aku  untuk  diam.  Risau  didengari  mamanya  mungkin?  But  why?  

“Yaa,  Fendy  tak  tidur  lagi,  ada  kerja.  Fendy  balik  minggu  ni  macam  biasalah.  Mama  ni  kenapa  tak  tidur  lagi?”  ujar  Andy  tidak  lama  kemudian.  Fendy?  Aku  rasa  hendak  tercekik  tulang  saat  itu  juga.  Tapi,  mana  datang  tulangnya?  Bukan  main  sivik  lagi  dia  bahasakan  dirinya.  Jadi,  nama  dia  sebenar,  Fendy?  Sudah  lama  aku  berkawan  dengan  dia,  baru  hari  ini  aku  tahu  nama  dia  Fendy?  Memanglah  aku  ni  tak  alert  langsung!  Dia  ada  kerja?  Menipu  erk?!  Takkan  dia  nak  jujur  dengan  mama  dia  pula,  kan?

No,  no  no!  Mama!  Mama  dah  janji  takkan  desak-desak  Fendy,  kan?  Remember  that?”  suaranya  mula  menaik.  Aku  nampak  dahinya  berkerut!  Aku  juga  jadi  berkerut.  Desak  apa?  Mama  dia  mendesak  dia  melakukan  sesuatu  yang  dia  tak  rela?  Curious  ni.  Kalau  aku  buka  mulut  kang,  bimbang  penampar  Andy  naik  pula  ke  muka.  Muka  dia  macam  tengah  stres  tu.

Aku  yang  terkejut  dengan  nadanya  itu  hanya  memerhati  sahaja  tingkahnya.  Alahai.  Sweetnya.  Bercakap  dengan  mama  menggunakan  bahasa  Fendy-mama!  Baby  boy!  Kalaulah  mama  dia  tahu  yang  dia  ini  seorang  gay  dan  kaki  kelab,  mahu  pengsan  setahun  orang  tua  itu  dikerjakan  anak  tunggalnya  ini.  

Yeap!  Ya  mama,  dialah  orangnya.  Like  I  said  before,  just  give  me  some  more  times!  I’ll  consider  that.  I  will,  mama!  Promise!”  seperti  orang  kalah  perang  sahaja  bunyi  nada  suara  Andy.  Manja  amat.  Sayu  saja  wajah  yang  dipamer.  Bagaikan  sedang  merintih  di  dalam  hati.

Okay,  ma.  I’ll  inform  you  later.”  ujarnya  seraya  mematikan  panggilan.  Dia  mengeluh  berat.  Saat  itu  aku,  sudah  pun  tenang.  Aku  pandang  dia  yang  tertunduk.  Bersedih  nampak  gayanya.  Aku  tersenyum  kelat.

Do  you  want  me  to  lend  you  my  shoulder?”  soalku.  Dia  tersengih  tidak  lama  kemudiannya.  Lucukah?  Tentu  dia  berfikir  yang  aku  sengaja  hendak  mengenakan  dia.  Bukan  niatku  untuk  mengejeknya  tapi,  benarlah,  dia  nampaknya  macam  memerlukan  bahuku.  Dia  dalam  masalah.  Perasaanku  sudah  pun  reda  sedikit.

I’m  okay!”  ujarnya  yakin.  Dia  mengusap  kepalaku  dengan  selamba.  Oh,  itu  tabiatnya!  Suka  membuatkan  rambutku  jadi  serabai  dan  akhir  sekali,  kepalaku  menjadi  mangsa  kucupannya.  Alah.  Dah  biasa  terjadi  pun.  Andy  memang  penyayang.  Sayang  sekali  dia  tidak  menyayangi  aku  atau  mana-mana  perempuan  lebih  dari  seorang  kawan.  

Kami  kemudiannya  keluar  dari  kereta  dan  berjalan  di  sekitar  tasik  Putrajaya  itu  dengan  berpimpin  tangan.  Kami  duduk  di  atas  kerusi  kosong  yang  tersedia  di  situ.  Bersebelahan.  Dia  menongkat  kedua  sikunya  ke  kedua  belah  lutut  dan  tertunduk  memandang  ke  bawah.  Aku  pegang  lembut  bahunya  kemudian  aku  picit-picit  perlahan.  Memberi  kekuatan  kepadanya.  Aku  tahu  dia  ada  masalah.

“Kenapa?”  aku  tanya  dia.  Dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Dia  ini  memang  perahsia  amat  orangnya!

“Temankan  I.”  dia  mengarahkan  aku  untuk  menemaninya.  Sekarang,  aku  dalam  masalah!  Dia  juga  sama.  Kami  memang  sahabat  sejati,  kan?  Sampaikan  dapat  masalah  pun  di  waktu  yang  sama.

Thank  you,  Dee...  for  being  here.”  aku  berkata  perlahan.  

A  friend  in  need  is  a  friend  indeed...  just  remember  that,  hun.”  bisiknya.  Aku  tersenyum.   Dia  menggenggam  tanganku  erat.  Aku  hanya  memandang  sayu  genggaman  tangan  ini.

‘Jangan  lepaskan  genggaman  tangan  ni,  Dee.  Tanpa  you,  I  tak  kuat,’  hanya  hatiku  sahaja  yang  mampu  bersuara...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design