Selamat Malam Cinta, 10

THIS IS THE LAST CHAPTER yang berada di dalam blog. lepas ni kalau nak sambung baca lagi lima bab, masuk group Kisah Dongeng Dekna Lee ye. Kat sana ada lima sambungan bab Ikmal dan Arissa juga. Love, Love!

BAB  10

“APA  yang  awak  nak  tanya  saya?  Tanya  cepat,  saya  banyak  kerja  dekat  rumah.”  Bohongku.  Aku  rasa  dia  juga  tahu  yang  aku  sedang  berbohong  memandangkan  aku  hanya  duduk  di  rumah  sepanjang  hari.  Aku  tidak  bekerja.

“Saya  nak  tahu,  puan  sendiri,  ada  tak  yang  pernah  rasa  tak  berpuas  hati  dengan  puan  sehingga  menimbulkan  motif  untuk...”  soalannya  membuatkan  aku  terbuntang.  Apa  pula  maksud  dia?  Bukankah  baru-baru  ini  dia  menyoal  tentang  sesiapa  yang  tidak  berpuas  hati  dengan  suamiku.  Dan  sekarang,  dia  mahu  menyoal  sesiapa  yang  tidak  berpuas  hati  dengan  aku  pula?  Adakah  dia  ingin  menuduh  aku  adalah  punca  suamiku  disabotaj?

“Awak  cakap  apa  ni?!”  suaraku  mulai  menaik.

“Puan,  bagi  saya  habiskan  dulu.  Saya  dah  bertanya  kepada  kawan-kawan  arwah  namun  semua  kata  yang  arwah  tak  pernah  bermusuh.”  Inspektor  Amri  bersuara.

“Jadi  apa  kaitan  pula  dengan  orang  tak  berpuas  hati  dengan  saya?  Sekarang  awak  nak  menuduh  saya?!”  soalku  geram.  Kalau  boleh  aku  tinggalkan  parut  dekat  muka  dia,  dah  lama  aku  tinggalkan!  Mulutnya  cabul  sekali.

“Ya  Allah...”  dia  memicit  dahi.

“Saya  bertanya  sebab  mungkin  ada  pihak  yang  sebenarnya  tak  berpuas  hati  dengan  puan  dan  sedaya  upaya  cuba  untuk  menjatuhkan  puan.  Dia  mungkin  tahu  kelemahan  puan.  Iaitu  suami  puan.  Itu  yang  saya  maksudkan.”  Beritahu  Inspektor  Amri.  Aku  mula  menelan  liur.  Terasa  malu  kerana  salah  sangka.  Ah!  Dia  tak  patut  menyoal  aku  dengan  soalan  sebegitu.

“Tak  ada.”  Jawabku  pendek.

“Satu  nama  pun  tak  muncul?  Waktu  kecil-kecil  dulu  ke?  Atau  puan  pernah  jadi  pembuli...  sehingga  menyebabkan  dia  berdendam?”  soalan  terbarunya  membuatkan  darahku  naik  mendadak.  Kalau  tadi  aku  rasa  bersalah  kerana  tersalah  sangka,  kali  ini  aku  yakin  yang  aku  takkan  tersalah  sangka  lagi.

“Soalan  apa  ni?!  Awak  tengok  muka  saya  ni  ada  gaya  pembuli  ke?!”  aku  sudah  naik  minyak.  Mana  boleh  dia  soal  soalan  sebegitu  bodoh  kepadaku.  Aku  tak  pernah  membuli  orang  seumur  hidupku.  Langsung  tak  pernah!  Dibuli  pernahlah  juga.  Itupun  sewaktu  aku  darjah  satu!  Mustahil!

Dia  memandangku  dengan  pandangan...  ‘saya  rasa  muka  puan  ada  gaya  pembuli,  sikit-sikit’. 

“Ada?”  soalku  terkejut.  Hampir  terpekik  aku  melihat  reaksi  dia  bagi  soalan  aku  tadi.  Dia  angguk.

“Tak  ada!  Tak  ada!  Saya  tak  pernah  buli  orang.  Suami  saya  pun  tak  pernah  buli  orang.  Kami  bukan  dari  keturunan  jahat-jahat.  Kalau  itu  yang  buat  awak  puas  hati.”  aku  menarik  nafas  sedalam-dalamnya.  Aku  betul-betul  perlu  banyak  bersabar  dengan  orang  yang  sebegini.  Kalau  sabarku  hilang,  jangan  tanya  kenapa  dia  yang  kena  gari.

“Tak  apalah  puan,  itu  saja  buat  masa  ni.”  Dia  menunduk  hormat  kepadaku  sebelum  berlalu.  Dapat  aku  lihat  senyuman  yang  cuba  ditahannya.  Aha  aha!  Seronok  sangat  menuduh  aku  pembuli,  agaknya. 

“Macam  tu  aje?  Apa  perkembangannya?”  soalku  geram.  Aku  nak  tahu  apa  perkembangan  kes  yang  sedang  dia  siasat  ini.

“Saya  sedang  cari  maklumat.  Saya  harap  puan  bersabar.  Ada  kes  yang  makan  masa  berbelas  tahun.  Ada  yang  makan  masa  sehari  saja.  Tapi  kita  tak  ada  saksi,  jadi...  kes  ini  boleh  jadi  lama.”  Dia  tidak  langsung  cuba  untuk  menyedapkan  hati  aku.  Satu  sebab  lagi  yang  membuatkan  aku  menyampah  tengok  muka  dia.


PERCAYALAH,  aku  tidak  rela  nak  berhadapan  dengan  dia  lama-lama.  Tapi  aku  terpaksa.  Aku  hendak  tahu  perkembangan  kes  siasatannya.  Dia  hanya  berkemeja  t  berkolar  dan  berseluar  jeans  biru.  Mungkin  hari  ini  dia  tidak  masuk  ke  balai  agaknya.  Aku  juga  sudah  boleh  menghafal  rutin  hariannya.  Mungkin  kerana  beberapa  minggu  ini  dia  kerap  benar  menghubungiku  dan  berbincang  mengenai  kes  suamiku.

“Macam  mana?”  soalku  tanpa  menunggu  lama.  Aku  nak  tahu  perkembangan  kes  suamiku.  Kalau  boleh,  aku  mahu  tahu  setiap  hari. 

“Pesan  air  dulu.”  Dia  mengarahkan  aku  supaya  bersabar.

“Saya  nak  tahu  macam  mana?”  aku  tetap  bertegas.  Dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya  dengan  desakanku.  Mungkin  dia  geram  denganku.  Sengaja  dia  melengah-lengahkan  masaku  dengan  melihat  menu  minuman  yang  terdapat  di  restoran  itu.  Kalau  boleh  aku  sekeh,  sudah  lama  aku  lakukannya.  Menguji  kesabaran  sungguh.

“Kami  rasa,  kami  dah  dapat  agak  siapa  yang  melakukannya.”  Beritahunya  selepas  selesai  memesan  minuman.

“Siapa?  Kenapa  tak  tangkap?”  soalku  bersungguh. 

“Dapat  agak  dan  dapat  tahu  tu,  lain  puan.  Kalau  dapat  tahu  sekali  pun,  selagi  tak  ada  waran,  tak  ada  bukti,  kami  tak  boleh  bertindak.  Kalau  dapat  agak,  apa  yang  kami  agak  tu  salah,  akan  memburukkan  reputasi.  Buat  masa  ni,  kami  memilih  jalan,  berhati-hati.  Dia  mungkin  boleh  terlepas  buat  sementara  waktu  ni...  tapi  tidak  nanti.”  Beritahu  Amri  dengan  riak  tenangnya.  Aku  mencemik. 

“Ini  aje  perkembangan  dia?”  tubuhku  bersandar  ke  kerusi  dengan  berpeluk  tubuh.  Aku  bazirkan  masa  aku  dengan  menghadap  muka  dia  semata-mata  untuk  mengetahui  yang  dia  dapat  agak  siapa? 

“Awak  syak  siapa?”  soalku.

“Pihak  kami  tak  boleh  beritahu  siapa  kami  syak  selagi  tak  sahih.  Saya  minta  maaf...”  dia  berkata.  Ini  yang  buat  aku  naik  minyak  ni.  Memang  sangat-sangatlah  membazirkan  masa  aku.  Aku  bangkit,  menarik  beg  tangan  dan  terus  meninggalkan  dia  sendirian. 


“PUAN!”  panggilan  dia  tidak  aku  hiraukan  sehinggalah  dia  menghentikan  langkahku  dengan  menarik  tanganku.  Aku  terhenti  dan  berpaling  memandang  wajahnya  dengan  muka  bengis.  Kenapalah  dia  ini  terlalu  kasar  orangnya?

“Atas  alasan  apa  awak  suruh  saya  ke  mari  dan  bagi  saya  berita  yang  seciput  ni?”  soalku  dengan  marah. 

Dia  sengaja  nak  suruh  aku  berharap  atau  dia  sengaja  nak  membazirkan  masa  aku?  Aku  tak  faham!  Sudah  berapa  lama  kes  ini  dibiarkan  begini?  Ya  aku  tahu,  ada  kes  yang  memerlukan  masa  yang  lama  untuk  diselesaikan  cuma  aku  dah  bosan  menunggu.  Aku  mahu  keadilan  ditegakkan! 

“Awak  nak  kejujuran  ke  penipuan?”  dia  menyoalku  dengan  nada  yang  agak  tegang.

“Kejujuran.  Awak  pasti  tak  tahu  siapa  kan?  Awak  mesti  tak  tahu  pun  siapa  orangnya  dan  tak  dapat  nak  agak  pun  sesiapa  kan?”  soalku  dengan  geram.  Wajahnya  ditundukkan  memandang  ke  bawah.  Aku  agak  pandangan  ini  mengiyakan  soalanku.

You’re  wasting  my  time.”  Aku  mendengus.  Aku  tak  suka  ada  orang  yang  membazirkan  masa  aku  untuk  meratap  pemergian  suamiku.  Ya,  aku  masih  lagi  menangis  mengenangkan  suami  aku  dan  aku  tahu  ianya  tidak  elok.  Aku  cuma...  mahu  menangis  puas-puas  dan  sekarang  dia  sudah  mencuri  masaku!

“Saya  nak  jumpa  awak.”  Beritahunya.

What?”  aku  sudah  mula  rasa  lain  macam.  Cara  pandangan  dia...  tipulah  kalau  aku  kata  pandangan  itu  bukan  pandangan  kasih,  bukan  pandangan  lelaki  yang  prihatin.  Aku  pernah  mendapat  pandangan  itu  daripada  seorang  insan...  Rasydan.

“Satu-satunya  alasan  saya  buat  begini  ialah,  saya  nak  jumpa  dengan  awak,  Irqin.  Saya  nak  tengok  muka  awak.”  Pengakuannya  merobek  jantungku.  Bagaimana  boleh  jadi  begini?  Dia  itu...  dia  itu  lelaki  yang  membawa  berita  buruk  kepadaku...

What!”

I  don’t  know  what  I’m  talking  about.  I’m  so  sorry.  Saya  hantarkan  awak  balik.”  Dia  sudah  kelam-kabut  sebaik  sahaja  melihat  reaksiku.

“Sejujurnya,  saya  nak  tengok  muka  awak  setiap  masa  and  I  don’t  even  know  why...  saya,  minta  maaf.”  Dia  menarik  nafas  dalam-dalam.


“Saya  boleh  balik  sendiri.  I  don’t  need  your  help.”  Kataku  sambil  berlalu  pergi.  Berdebar  jantungku.  Semudah  itu  dia  kata  rindu?!  Gila.  Atas  alasan  apa?

2 komen:

  1. Macam mana nak masuk group tu? Saya nak masuk . Ni email saya zatyapishhh@gmail.com . Apa apa send inbox boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, saya baru baca. sis boleh search Kisah Dongeng Dekna Lee :)

      Delete

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design