HANTU PUNYA BOS! ( BAB 9 )

Bab  9
“ASSALAMUALAIKUM,”Abby  memberi  salam.  Dia  menanti  Arrayyan  untuk  mengarahkan  dia  masuk.  Dia  hendak  berbincang  dengan  Arrayyan  mengenai  perkara  ini.  Pekerja  lain  tidak  seharusnya  dijadikan  tempat  untuk  Arrayyan  melampiaskan  amarahnya.  Jika  benar  Arrayyan  berasa  bengang,  maka  sepatutnya  Arrayyan  bersemuka  dengannya  sahaja  kerana  dia  yang  menyebabkan  pekerja  lain  ketawa.
Assalamualaikum,”  dia  memberi  salam  lagi.  Kali  ini,  barulah  ada  respons  daripada  Arrayyan.  Sesudah  Arrayyan  mengarahkan  dia  untuk  masuk,  dia  melangkah  ke  dalam  pejabat  luas  Arrayyan  dengan  rasa  takut.  Takut  dijerkah  lagi  walaupun  dia  tahu  dia  akan  dijerkah  juga.  Debaran  di  dada  usah  dikata.  Bagai  tidak  mengenal  erti  surut. 
“Awak  nak  apa?”  dingin  sahaja  soalan  Arrayyan.  Dia  masih  bengang  dengn  kejadian  tadi.  Abby  menunduk-nundukkan  kepalanya  bagaikan  baru  ditepuk  dengan  zink.  Takut  dia  menghadap  muka  Arrayyan  yang  masih  menyinga  itu.  Takut  diterkam.  Isk.  Mintalah  dijauhkan.
“Saya...  saya  nak  minta  maaf  pada  bos  pasal  tadi.  Saya  tak  sengaja,”  Abby  berkata  sambil  menunduk.  Arrayyan  menyandar  ke  kerusi  sambil  jemarinya  mengetuk  meja.  Sinis  senyuman dipamerkan.  Mukanya  masih  merah  padam  lagi  menahan  malu  akibat  menjadi  bahan  ketawa  satu  pejabat.  Kedua  siku  ditongkatkan  ke  meja.  Jemari  kedua  belah  tangan  disulamkan  dan  dirapatkan  ke  bibir  sementara  matanya  tajam  mencerun  memerhati  Abby.  Abby  semakin  kegelisahan  ditenung  begitu.
“Kalau  saya  tak  maafkan  awak  atas  sikap  kartun  Spongebob  awak  yang  menyakitkan  hati  saya  ni,  awak  nak  buat  apa?”  Arrayyan  menyoal  lagi.  Dia  samakan  aku  dengan  Spongebob?  Tersangatlah  tak  patut!  Hati  Abby  menggumam  geram.  Eh?  Dia  tengok  kartunlah,  Abby!  Hahaha! 
“Saya  minta  maaf  bos,  saya  bertanggung  jawab  pada  setiap  apa  yang  terjadi  tadi.  Bos  janganlah  potong  gaji  mereka,”  Abby  mula  merayu.  Kedua  tangannya  disatukan  memohon  ampun.  Arrayyan  lagi  galak  mengenakan  Abby.  Hah,  tahu  pun  nak  pakai  mata  Garfield.  Senyuman sinis  sekali  lagi  dipamer. 
“Kalau  saya  tak  potong  gaji  mereka,  saya  potong  gaji  awak  sebanyak  lima  puluh  peratus.  Awak  okey  dengan  syarat  saya  ni?”  soal  Arrayyan  kerek  ala-ala  pandangan  David  Carruso  dalam  drama  CSI  Miami.
Siapa  suruh  kau  cari  pasal  dengan  aku?  Kau  ingat,  muka  kau  lawa,  mata  kau  bulat,  body  kau  cantik,  aku  akan  tunduklah?  Mata  besar!  Jalan  lembab.  Melatah  pulak  tu!  Memang  out  habis.  Sayang  je,  bila  melatah,  macam-macam  dia  merepek.  Arrayyan  menggumam.
Abby  serba  salah  dengan  syarat  yang  dikemukakan  oleh  Arrayyan  itu.  Habislah  gaji  dia  nanti!  Macam  mana  dengan  dia?  Dia  juga  berada  dalam  kesusahan  sekarang.  Tapi,  dia  tidak  boleh  bersikap  pentingkan  diri.  Itu  tanggung  jawabnya.  Seperti  yang  pernah  dikatakan  kepada  Azham  semalam.  Dia  yang  bertanggung  jawab  pada  gaji  kawan-kawannya  pada  bulan  ini.  Habislah  dia  dimarahi  semua  pekerja  nanti!
“Tapi  bos...”  Abby  cuba  menyangkal. Dia  tidak  mahu  korbankan  gajinya  juga.  Alamak!  Banyak  pula  masalahnya.
“Tak  ada  tapi-tapi  lagi!”  Arrayyan  berkata  tegas.  Abby  mengetap  bibirnya.  Habislah  aku.  Keputusan  harus  dibuat.  Sama  ada  bersetuju  atau  tidak  dengan  syarat  Arrayyan  itu.
“Baiklah  bos,”  akhirnya  Abby  bersuara.  Mengalah.
“Baiklah  apa?  Awak  okey  dengan  gaji  awak  dipotong  sebanyak  lima  puluh  peratus atau  awak  okey  dengan  gaji  kawan-kawan  awak  yang  dipotong?”  soal  Arrayyan  sinis.  Abby  menundukkan  kepalanya  lantas  merenung  hujung  kasut.  Sedih.
“Saya  rela  dipotong  gaji  daripada  mengecewakan  ibu,  abah  dan  orang  yang  saya  melindungi  saya.  Suka  hati  boslah.  Saya  hanya  mengikut  arahan  dan  kata-kata  majikan  saya.  Saya  faham  kenapa  gaji  saya  dipotong.  Asalkan  bos  tak  potong  gaji  kawan-kawan  saya,”  Abby  berkata  dengan  nada  perlahan  tetapi  cukup  jelas  di  pendengaran  Arrayyan. 
Matanya  sudah  berkaca-kaca  bila  mengenangkan  ibu  dan  abahnya.  Sejurus  sahaja  dia  mengucapkan  kata-kata  itu,  dia  terus  meninggalkan  pejabat  Arrayyan.  Sebelum  dia  menutup  pintu,  sempat  lagi  dia  mengucapkan  kata-kata  maaf  dan  terima  kasihnya  kepada  Arrayyan.
“Terima  kasih  bos.  Sekali  lagi,  saya  minta  maaf,”  dia  meninggalkan  Arrayyan  sendirian  tanpa  meminta  diri.

ARRAYYAN  menggaru-garu  kepalanya  yang  tak  gatal.  Apa  pasallah  dia  rasa  tak  sedap  hati  melihat  mata  Abby  yang  berkaca  tadi?  Rela  dipotong  gaji  daripada  menghampakan  kedua  orang  tua?  Aduhai!  Sebaknya  rasa  hati.  Berlakon  ek?  Eh,  macam  tulus  sangat!
Arrayyan  meraup  mukanya  berkali-kali.  Dalam  benci,  dia  jadi  simpati  pada  Abby.  Tentu Abby  orang  susah.  Kenapa  dia  harus  bersimpati  pada  perempuan  tak  cukup  lidah  tu?  Entahlah!  Benci  betullah  perempuan  ni.  Pandai  dia  main  drama! 
Dia  membelek-belek  resumeAbby.  Gambar  yang  tertera,  Abby  memakai  kaca  mata.  Tentu  sahaja  dia  rabun  dan  memakai  contactlens.  Patutlah  mata  hitam  bukan  main  besar  lagi.  Ada  sebab  rupa-rupanya.  Comel.  Eh?
Barulah  Arrayyan  tahu,  Abby  pernah  bekerja  di  Syarikat  Seth  &  Kay.  Syarikat  perlancongan  yang  baru  beberapa  tahun  bertapak  di  bumi  Malaysia  dan  diterajui  oleh  seorang  lelaki  tua  berpangkat  Dato’  yang  kaya.  Boleh  tahan.  Tiba-tiba  telefon  bimbitnya  berbunyi.
“Helo  assalamualaikum.  Arrayyan  Zainuddin,  Syarikat  Avaloft,”  Arrayyan  memberi  salam.
“Waalaikumsalam.  Ini  Arrayyan,  pengurus  besar  dari  Syarikat  Avaloft  kan?”  soal  satu  suara  garau  di  hujung  talian.  Suara  seorang  lelaki  tua.  Arrayyan  berkerut.  Sudah  diberitahu  namanya  awal  tadi.  Lagi  mahu  tanya? 
“Ya  saya.  Ada  apa  ya?  Ini  siapa?  Macam  mana  Encik  boleh  tahu  nombor  persendirian  saya?”  Arrayyan  menyoal  dengan  kening  berkerut-kerut.  Siapakah  di  hujung  talian?
“Saya  Dato’  Rahman.  CEO  Syarikat  Seth  &  Kay...”  sahut  suara  tua  di  hujung  sana.  Arrayyan  terbuntang.  Baru  lagi  dia  membaca  resumeAbby  tadi.  Adakah  dia  menyeru  nama  syarikat  itu  tadi?
“Ya,  ada  apa  yang  boleh  saya  bantu?”  soal  Arrayyan  dengan  ramah.  Hatinya  sudah  penuh  dengan  tanda  tanya  akan  tujuan  Dato’  Rahman  menelefonnya.
“Saya  hendak  memberitahu  tentang  salah  seorang  pekerja  Encik  yang  bernama  Baity.  Dia  bekas  pekerja  saya,”  kata-kata  lelaki  tua  itu  berjaya  menarik  perhatian  Arrayyan.  Kenapa  seorang  bekas  majikan  menelefon  majikan  baru  semata-mata  untuk  membincangkan  tentang  seorang  bekas  pekerjanya?
“Ya..  ya... saya  ada  pekerja  baru  yang  bernama  seperti  yang  Dato’  sebutkan  tadi,”  ujar  Arrayyan.
“Saya  nak  beritahu  tentang  dia.  Segalanya  tentang  dia,”  beritahu  lelaki  tua  di  hujung  talian.  Arrayyan  semakin  tertarik.  Ada  apa-apakah  yang  dia  perlu  tahu  tentang  Abby?  Memang  dia  teringin  nak  tahu  tentang  Abby.  Entah  kenapa.
“Ya?”  Arrayyan  menyoal  dengan  kening  berkerut.

“ABBY,  masuk  pejabat  saya  sekejap,”  Arrayyan  memanggil  Abby  yang  dilihatnya  sudah  berkemas-kemas  untuk  pulang.  Waktu  pejabat  sudah  habis.  Abby  yang  mendengar  arahan  itu  segera  ke  bilik  Arrayyan.  Semua  pekerja  sudah  balik.  Dia  jadi  takut.  Arrayyan  akan  menjadi  seperti  majikan  lamanyakah?  Sengaja  menanti  sehingga  semua  pekerjanya  pulang  dan  mengajaknya  melakukan  perkara  sumbang?  Mujurlah  dia  terselamat!  Tapi  kali  ini  terselamatkah  dia  jika  tenaga  muda  seperti  Arrayyan?  Err..  Abby!  Jangan  fikir  bukan-bukan!
            “Ya  ada  apa  bos?”  soal  Abby  sebaik  sahaja  dibenarkan  masuk  ke  pejabat  Arrayyan.  Dia  melangkah  ke  meja  Arrayyan  yang  sedang  merenungnya  dengan  renungan  maha  tajam  dengan  penuh  tertib  dan  berhati-hati.  Haraplah  Arrayyan  mahu  berbincang  mengenai  hal  kerja  sahaja.
Kenapalah  muka  Arrayyan  ini  serius  sangat?  Dia  tersalah  makan  nasikah?  Takkanlah  sekali  pun  tak  ada  momen  lucu  dalam  hidupnya  sampai  nak  tersenyum  segaris  pun  dia  tak  mampu  ukir?  Pelik  juga  Abby  dengan  Arrayyan  ini.
“Saya  nak  tanya  awak  sesuatu.  Awak  pernah  bekerja  di  Syarikat  Seth  &  Kay  sebelum  ni?”  soal  Arrayyan  dengan  muka  tanpa  riak.  Abby  mengangguk-anggukkan  kepalanya. Memang  benar.  Kenapa  ya?  Hati  Abby  mula  rasa  tak  sedap  apabila  nama  syarikat  lama  tempatnya  bekerja  dulu  disebut.  Arrayyan  sudah  mula  mendengus.
“Ya  saya,”  Abby  menjawab  dengan  jujur.  Memang  dia  pernah  bekerja  di  syarikat  perlancongan  itu.
“Boleh  saya  tahu,  kenapa  awak  berhenti  kat  syarikat  itu?”  soal  Arrayyan  dingin.  Mukanya  semakin  tegang.  Matanya  mencerlung  memandang  Abby.  Rahangnya  bergerak-gerak.  Abby  semakin  tak  tentu  arah.
“Sa..  saya  yang  minta  berhenti,”  jawab  Abby  tergagap-gagap.
“Awak  minta  berhenti  atau  awak  dipecat,  Abby?”  soal  Arrayyan  dengan  nada  yang  mula  meninggi.  Abby  terkaku.  Pucat  mukanya.  Habislah!  Tentu  sahaja  Dato’  Rahman  itu  menghubungi  Arrayyan  dan  menyebarkan  fitnah  tentangnya  seperti  yang  pernah  dilakukan  terhadap  syarikat-syarikat  lain.  Adakah  dia  akan  diberhentikan  tak  lama  lagi?  Oh  tidak!  Di  mana  dia  hendak  bekerja  lagi?
“Sa..  sa..  saya  yang  berhenti  begitu  sahaja  bos,”   jawab  Abby  takut-takut.  Meskipun  dia  sedang  berkata  jujur,  namun  dia  masih  takut  dengan  akibat  sekiranya  Arrayyan  lebih  mempercayai  Dato’  Rahman  berbanding  dengannya.  Arrayyan  berdiri  tegak.  Matanya  mencerlung  memandang  Abby.
“Awak  jangan  nak  bohong!!!”  jerkah  Arrayyan  kuat  bersama  hentakkan  kedua  belah  tangan  ke  meja  sehingga  Abby,  tanpa  sengaja  menghentak  tangannya  ke  meja  kerja  Arrayyan  dengan  kuat.  Membalas  renungan  maha  tajam  Arrayyan  dengan  riak  bengis.
“Aku  tak  bohong  la,  bongok!!!”  dia  menjerkah  kembali.  Arrayyan  terduduk  semula   ke  kerusinya  sehingga  hampir  melurut  ke  lantai.  Terkejut  dia  akibat  dijerkah  sebegitu  oleh  Abby.  Muka  gadis  itu  tersangatlah  menakutkan.  Bengis  bersama  dengusan  nafas  yang  turun  naik.  Abby  terkejut.  Melatah,  dia  tahu!  Tetapi  dia  tetap  rasa  tercabar!
“Awak  panggil  saya  bongok?!!”  Arrayyan  menjerkah  semula.  Kuat!  Abby  bertambah  terperanjat. 
“Memang  kau  bongok!!!  Eh,  bangang!  Eh!  Bukan-bukan..  eee!  Hantu  punya  bos!”  jerkah  Abby  geram.  Kaki  dihentak-hentak  ke  lantai  dengan  geram  bersama  penumbuk  yang  dikepal-kepal.  Lama-lama  dia  menekup  mulutnya.  Terperasan  pada  latahannya  yang  semakin  menjadi-jadi  itu.
“Ya  Allah.  Saya  minta  maaf  bos!  Sumpah  saya  terkejut.  Ya  Allah!  Maafkan  saya  bos,”  Abby  meminta  maaf  kalut  setelah  tersedar  dari  latahannya.  Mulutnya  ditepuk-tepuk  kuat  dengan  kedua  belah  tangannya.
Saat  itu,  Arrayyan  sudah  ternganga  dan  hampir  terbaring  di  kerusi  sandarnya  akibat  terlalu  terkejut.  Dia  memegang  dadanya.  Alamak!  Berombak  kencang!  Dia  kata  aku  bongok,  bangang  dan  HANTU?  What?  Berani  betul  perempuan  ni!  Arrayyan  tersedar  akan  keadaan  dirinya  yang  terlalu  kronik  akibat  terkejut  dengan  sikap  Abby  itu,  lantas  berdiri.  Dia  memandang  Abby  seperti  nak  telan  hidup-hidup  tanpa  perencah.
“Kau  inilah!  Kalau  aku  marah  kau,  kau  marah  aku  balik,  kan?  Kurang ajar  sangat  dah!  Mulut  tu,  kalau  aku  dapat  lempang  laju-laju  guna  tapak  kaki  aku  ni,  memang  best  sangat!”  Arrayyan  mengamuk  dengan  gigi  yang  terkacip  rapat.  Bahasanya  sudah  bertukar  menjadi  kau  dan  aku.
Geram  sungguh  dia.  Mujurlah  tiada  pekerja  di  situ  yang  melihat  dirinya  yang  ditengking  Abby  dan  hampir  melurut  ke  lantai  tadi.  Kalau  tidak,  mana  dia  nak  campak  muka  kacaknya  itu?  Sebelum  ni,  tiada  seorang  pun  manusia  yang  berani  membuntangkan  mata  kepadanya  dengan  riak  bengis  seperti  Abby  dan  Abby  berjaya  memecahkan  rekod  itu!  Gila.
“Saya  minta  maaf  bos.  Sumpah  saya  tak  sengaja,”  Abby  bersuara  sedih.  Takut  melihat  mata  bosnya  yang  tajam  menikam  anak  mata  hitamnya.
‘Sabar  ajelah  aku!’  hati  Arrayyan  menyabarkan  dirinya.  Dia  mengurut-urut  dada.
“Sekarang  aku  nak  kau,  packing  barang-barang  kau,  dan  kau  balik  dan  jangan  datang  sini  lagi.  Aku  tak  nak  pekerja  murahan  macam  kau,”  Arrayyan  berkata  lantas  berjalan  ke  pintu  pejabatnya.  Abby  ternganga  tidak  percaya.
“Bos?  Bos  cakap  apa  ni?”  Abby  menyoal  pilu. 
Sedih  bila  dia  dicop  sebagai  perempuan  murahan  tanpa  diketahui  apa  yang  menyebabkan  dia  dipandang  sebegitu  hina  oleh  bosnya.  Apa  lagi  yang  Dato’  Rahman  buat  cerita  ni?  Takkanlah  sebab  Abby  menolak  untuk  menjadi  isterinya  yang  entah  ke  berapa  itu  dia  nak  gelapkan  masa  depan  Abby?  Atau,  sebab  dia  termakan  sepakan  Abby  pada  hari  dia  ingin  mengambil  kesempatan  dahulu?  Tapi,  itu  salah  siapa?  Bukan  Abby  punya  salah  yang  menyebabkan  dia  berlaku  ganas  terhadap  bekas  majikannya  yang  gila  seks  itu.
“Kau  jangan  ingat  aku  tak  tahu  yang  kau  pernah  cuba  menggoda  Dato’  Rahman,  kan?  Dia  telefon  aku  dan  ceritakan  segala  perilaku  busuk  kau  tu  pada  aku!  Dia  kata,  sekarang  kau  dalam  proses  nak  goda  aku  pulak.  Kau  nak  harta  aku,  kan?  Supaya  nanti  senang  kau  hidup!”  Arrayyan  mengamuk. 
Bahu  Abby  terhinggut.  Dek  akibat  terlalu  terkejut  dengan  nama  yang  meniti  di  bibir  Arrayyan,  dia  tidak  melatah!  Memang  dasar...  Dato’  tu  memang  dah  melampau.  Kalau  aku  tenyeh  dahi  dia  dengan  belacan  dan  cili,  memang  best  sangat!  Hati  Abby  mengamuk.  Air  matanya  menitis  setitis  demi  setitis.  Benarlah  apa  yang  pernah  diugut  lelaki  tua  itu  sewaktu  Abby  menolaknya.  Teruknya  dia  difitnah.  Sehingga  sebegitu  rupa  Arrayyan  membencinya.
‘Aku  takkan  biarkan  masa  depan  kau  cerah!  Aku  akan  malapkan  kerjaya  kau.’ Kata-kata  berunsur  ugutan  itu  sentiasa  menghantui  Abby.  Abby  mengusap  dadanya.  Sebak  terasa  di  situ.  Sukar  bernafas dan  terasa  lelah!  Lelah  dengan  nasibnya  yang  sentiasa  malang  ini.
“Bos,  saya  tak...”  Abby  cuba  membela  malangnya,  Arrayyan  bertindak  menarik  lengannya  dan  menghalau  dia  keluar.
“Aku  tak  nak  dengar  alasan  lagi  sebab  aku  benci  perempuan  yang  suka  memberikan  alasan  macam  kau!  Sekarang  kau  ambil  barang-barang  kau  dan  berambus!”  jerkahnya  dengan  gigi  terkacip.  Abby  tidak  dapat  menahan  rasa  hati.  Sungguh  dia  sedih. 
“Ambil  ni  sekali  dan  jauhkan  diri  kau  dari  aku!”  sekeping  cek  dicampak  ke  muka Abby.  Abby  menyambut  dan  melihat  kertas  itu  beberapa  kali.  Lima  ribu?  Untuk  apa?  Abby  menggeleng.  Cukuplah  dia  difitnah.  Dia  mengoyak  cek  itu  dan  mencampakkan  kepada  Arrayyan  semula.  Dia  berlari  ke  bilik  pejabatnya  bersama  sedu-sedan.
Dia  merasakan  seolah-olah  dia  itu  perempuan  tak  bermaruah  meskipun  dia  masih  mempunyai  maruah.  Dato’  Rahman  memang  jahanam  punya  orang!  Setan  bertanduk  lapan.  Jin  bertanduk  tujuh  dan  hantu  berkepala  babi!  Abby  mencaci  bekas  majikannya  di  dalam  hati.  Sementara  dia  mengemas  alatannya,  dia  melihat  Arrayyan  sudah  melangkah  keluar  dari  pejabat  dengan  muka  bengis  sambil  membawa  briefcasenya.  Arrayyan  tidak  langsung  memandang  ke  arahnya.
Sekali  pun  jika  Arrayyan  hendak  memecatnya,  janganlah  sampai  dia  berhenti  tanpa  menegakkan  kebenarannya.  Sekarang,  dia  murah  di  mata  sesiapa.  Sungguh  dia  malu!  Malu  dengan  fitnah  orang  yang  tergila-gilakan  dia.  Tanpa  mengesat  air  mata,  Abby  laju  mengemas  barangnya.  Baru  lagi  hari  kedua  dia  bekerja  di  situ.  Sedih  sungguh  dia  dengan  apa  yang  menimpanya  ini.
“Ibu  maafkan  adik,”  akhirnya,  hanya  itu  yang  mampu  ditangisi...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design