JODOH SEBELAH PINTU 12

Bab  12
“KAU  takut  saham  kau  jatuh  kan?  Itu  pasal  kau  suruh  rahsiakan.  Apa  pasal  tak  nak  diorang  tahu?  Sebab  kau  merasa  nak  menggatal  pulak  dengan  Abang  Taufiq?  Dengan  Abang  Bad?  Dengan  Abang  Irfan?  Dengan  Alang?  Macam  tu?”  aku  dihujam  dengan  soalan  yang  begitu  menyakitkan  hati  di  saat  aku  menyambung  tulis  novelku  yang  telah  sekian  lama  terbiar.
Tengah  stress  begini  memang  terapi  sungguh  bila  dapat  menulis.  Idea  mencurah-curah  bagaikan  hujan  lebat  di  musim  tengkujuh.  Tanganku  yang  sedang  menaip  laju  serta-merta  terhenti  mendengar  tuduhan  Julia  yang  langsung  tidak  berasas  itu.  Kalau  ikutkan  hati  aku,  dah  lama  budak  Julia  ni  lonyai  aku  belasah.  Sudahlah  dia  tuduh  aku  macamlah  aku  ni  sibuk  nak  menjaga  market.  Macamlah  aku  kisah  sangat  nak  berpacaran  dengan  salah  seorang  dari  jiran-jiranku. 
Sudahlah  dia  bercerita  tentang  aku  menyerah  soal  jodoh  kepada  mak  abah  aku.  Macamlah  aku  terdesak  sangat  nak  berlaki.  Macamlah  aku  ni  tak  laku  langsung!  Aku  terluka  bila  sahabat  karibku  sendiri  yang  berkata-kata  begitu.Lidahnya  lebih  tajam  dari  belati!  Ikutkan  hati,  mahu  sahaja  aku  hamburkan  amarah  aku  kepadanya.  Biar  dia  tahu,  aku  tak  suka  cerita  tentang  aku  dijaja.  Cerita  yang  belum  tentu  sahih  pula  tu!  Kenapa?!  Kenapa  dia  nak  cerita  tentang  semua  tu?  Penting  ke?  Pada  aku,  itu  semua  no  reason  for  concern!
Tanganku  kembali  menyambung  taip.  Lantak  kaulah  Julia.  Kalau  kau  menyakitkan  hati  aku  lagi,  jangan  tanya  kenapa  kalau  aku  memaki  kau.  Itu  sahaja.  Aku  malas  bersuara  sebab  aku  tak  mahu  timbulkan  pergaduhan.  Sungguh  aku  berkecil  hati  dengan  Julia.  Rasa  meluat  semenjak  kami  ada  jiran  lelaki.  Perangai  dia  nak  jaga market  dan  menggeletis  tu  semakin  menjadi-jadi.  Disebabkan  dia  BFF  aku,  aku  bertahan  dengan  karenah  dia  yang  terkadang  menjengkelkan  aku  ni.
“Aku  bercakap  dengan  kau...  kau  nak  mengurat  abang  Taufiq  pulak  kan?  Pantang  tengok  aku  cup  laki  tu,  kau  mesti  nak  dekat  kan?  Dulu  abang  Irfan,  sekarang  abang  Taufiq.  Kau  tak  boleh  jadi  lebih  baik  dari  itu  ke?”  soal  Julia sinis.  Cup?  Dia  ingat,  siapa  jodoh  dia,  dia  boleh  pilih?  Boleh  main  cup-cup?  Tanganku  terhenti  menaip  lagi.  Tapi  kali  ini,  tapak  tanganku  menghentak  meja  sekuat  hati.  Pap!! 
Geram.  Aku  manusia  biasa.  Kurang  imannya  bila  amarah  menguasai  diri...  aku  berdiri  dari  dudukku.  Menghadap  Julia.  Memang  dia,  aku  nampak  sebesar  semut  dah.  Kalau  dia  nak  bergaduh,  baik!  Mari  bergaduh.  Sebab  aku  memang  dah  lama  sangat  tak  maki  orang.
“Kau  ingat  aku  gedik  macam  kau  ke?  Kau  ada  bukti  nak  cakap  aku  macam  tu?”  soalku  geram.  Muka  Julia  sudah  berubah.  Takut-takut.  Agaknya  dia  terkejut  aku  hentak  meja  tadi  kut?  Dari  dia  di  pintu  bilikku,  kini  dia  sudah  berundur  setapak  demi  setapak  bila  aku  menghampirinya.  Dia  berundur  sehingga  terkeluar  dari  bilikku  tanpa  perlu  aku  menghalaunya.
“Mona,  aku...”  dia  tergagap-gagap.
“Aku  tanya,  kau  ada  bukti  ke?!”  aku  menjerkah.  Bahu  dia  terhinggut.  Dadaku  turun  naik  menahan  geram.Tuhan  tolonglah  bentengkan  kesabaranku  sedikit  sahaja.  Bimbang  tanganku  melayang  pula...
“Kalau  tak  ada  bukti,  jangan  nak  main  tuduh!  Kau  ingat  aku  terliur  sangat  ke  nak  ambil  hak  orang?  Yang  dah  bercup  pun  aku  tak  inginlah  Julia!  Jodoh  kita  bukan  pada  yang  kita  main  cup-cup!  Besok-besok  tukar  nak  cup  laki  lain  pula.  Kau  ingat  aku  ni  gatal  macam  kau  ke?!  Pantang  nampak  laki  terus  nak  menggedik!  Aku  marah  kau  sebab  kau  jaja  cerita  aku.  Pasal  mak  abah  aku  carikan  jodoh  untuk  aku.  Cerita  kau  menunjukkan  aku  ni  tak  laku  kat  mata  diorang!  Menunjukkan,  aku  ni...  terdesak  sangat  nak  berkahwin! 
Kalau  aku  dah  bertunang,  aku  boleh  terima  lagi.  Kalau  aku  ni  dah  nak  kahwin  pun  tak  apa.  Masalah  sekarang  ialah  benda  tu  belum  tentu  jadi  lagi.  Tak  sahih  pun  lagi.  Malu  aku  kalau  tak  jadi  bertunang.  Malu  muka  aku!  Bukan  kau!  Otak  kau  letak  kat  mana?  Jangan  tuduh  aku  nak  menjaga  market  aku  bila  kau  sendiri  yang  sibuk  nak  jaga  market  kau!  Kau  cerita  semua  tu  supaya  mereka  semua  tak  berbual  dengan  aku.  Itu  yang  kau  nak,  kan?  Supaya  perhatian  mereka  beralih  pada  kau  yang  bujang  ni  saja!”  aku  menjerkah  lagi.  Sungguh,  lega  lepas  aku  hamburkan  rasa  terkilanku  setelah  lama  aku  memendamnya.  Biarlah  dia  tahu  perasaan  terkilanku  kerana  dia  tidak  pernah  mahu  menjaga  hatiku.
Air  mata  Julia  sudah  luruh.  Entah  kenapa,  rasa  kasihan,  sedikit  pun  tidak  ada  dalam  hatiku.  Memang  aku  dah  tak  boleh  tahan!  Ya,  cakaplah  aku  kejam  atau  apa  aku  sudah  tidak  kisah.  Tiada  maknanya  lagi  aku  nak  fikirkan  perasaan  orang  lain.
“Mona...  aku...”  dia  sudah  tersedu-sedan.  Entah  kenapa,  aku  tak  teringin  hendak  memujuk  pun.  Tuduhan  dia,  cara  dia...  buat  aku  rasa  marah.  Benci!
“Lepas  ni,  jangan  pernah  bercakap  dengan  aku.  Kau,  kau!  Aku,  aku!  Aku  tak  kenal  dah  kau  siapa.”  aku  berkata  lantas  menutup  pintu  bilik  sekuat  hati.  Air  mataku  mula  merembes.  Inilah  kali  pertama...  aku  memarahi  dia.  Aku  bersikap  tidak  profesional  hanya  kerana  amarah.  Hanya  kerana  rasa  diri  terhina.  Tapi  aku  puas.  Aku  takkan  minta  maaf  dengan  dia! 

TELEFON  bimbitku  berbunyi.  Aku  mengelap  air  mata.  Lama  juga  aku  menangis.  Selepas  mandi  tadi,  aku  kembali  melayan  perasaan.  Menangis  bagai  kehilangan  orang  yang  disayangi.  Secara  teorinya,  ya!  Aku  kehilangan  Julia,  seorang  rakan  baikku  hanya  kerana  seorang  lelaki  yang  belum  tentu  menjadi  milik  sesiapa.
Aku  kecewa.  Kawan  baik  aku  yang  bergelar  guru  sekolah  menengah  itu  tidak  mempunyai  akal  yang  panjang.  Otaknya  agak  singkat.  Itu  yang  aku  kesalkan  sangat.  Aku  malu.  Cerita  tentangku  dijaja  sebegitu  rupa.  Malu  jika  aku  dituduh  perempuan  tak  laku.  Malu  jika  dituduh  terdesak  nak  kahwin  sehingga  perlukan  bantuan  mak  dan  abah  untuk  mencari  jodohku...  aku  malu!  Telefon  yang  dari  tadi  menjerit-jerit  minta  diangkat  akhirnya  aku  jawab.
“Helo  assalamualaikum.”  aku  memberi  salam.  Nada  suara,  cuba  aku  tahan.
“Waalaikumsalam.  Aira...”  lembut  suara  di  hujung  talian  menyapa.  Oh!  Dia  rupa-rupanya.
“Ya...”  aku  menyahut.
“Suara  awak  sengau  semacamlah.  Awak  menangis?  Awak  okey  tak?”  soal  Encik  Bakal  Tunang  di  hujung  talian.  Prihatin  sungguh  bunyinya.  Rupa-rupanya  ada  juga  yang  prihatin  terhadap  diriku.  Air  mataku  automatik  mengalir  semula  apabila  mengenangkan  yang  aku  tidak  okey  disebabkan  Julia.  Sedu-sedan  mula  menemaniku.Daripada  sedu-sedan,  sekarang,  esakan  semakin  kuat.  Tidak  langsung  aku  pedulikan  dia  di  hujung  talian.
“Aira...”  panggilnya  lembut.  Adakah  dia  serabut  mendengar  hingusku  yang  sekejap-sekejap  aku  tarik?  Atau,  dia  sebenarnya  tidak  suka  akan  perempuan  menangis?  Entah-entah  dia  ingat  aku  sengaja  ingin  mendapatkan  perhatian  dari  dia,  tak?
“Bagi  saya  lima  minit  awak,  kejap  lagi  awak  telefon  balik.  Saya  tak  okey  sangat-sangat  ni.”  aku  berkata  jujur  dalam  sedu-sedan.  Bunyi  hingus  menemani  helaan  nafasku.
No,  no,  no.  It’s  okay.  Take  your  time.  Saya  tak  nak  letak.  Saya  nak  temankan  awak.  Saya  nak  jadi  bahu  tempat  awak  menangis.  Menangislah  kalau  itu  buat  awak  rasa  lebih  baik.  Menangis  itu  bagus  kadangnya,  Aira.  Terlepas  apa  yang  terbeban  kat  hati  tu.  Awak  jangan  risau.  Saya  ada.”  ujar  Alang  lembut.  Dia  faham...  semakin  terharu  aku  mendengar  kata-katanya.  Oh  tuhan!  Baiknya  dia.
“Saya  menangis  bisinglah.  Saya  malu  dengan  awak...”  aku  bersuara  tersekat-sekat.  Tersedu-sedan  lagi.
“Tak  apa.  Comel...”  ujarnya  pula  sambil  tergelak  kecil.
“Awak  belum  tengok  muka  saya.  Kalau  awak  tengok,  mesti  awak  terkejut.  Mesti  awak  tarik  balik  perkataan  comel  tu...”  aku  berkata  lagi  dalam  tangisan.  Kotak  tisu  di  ribaku,  aku  letak  ke  tepi.  Sempat  tanganku  menarik  berhelai-helai  tisu  untuk  mengelap  mata  dan  menghembus  hingus.  Dia  tergelak  di  hujung  talian.
“Tak  apa.  Saya  tak  kisah.  Awak  comel  ke  tak  comel  ke,  tetap  juga  saya  nak.”  katanya  selamba.  Jadi,  aku  melayan  perasaanku  dengan  menangis  dan  menangis  lagi.
“Aira.  Kalau  benda  tu  membebankan,  lepaskanlah.  Jerit  kuat-kuat  ke?  Tak  apa,  saya  dengar.”  Alang  di  hujung  talian  berkata  lembut.  Air  mataku  semakin  lebat.  Sudah  lama  tidak  ada  orang  seprihatin  ini  denganku  kecuali  mak  dan  abah.  Dulu  arwah  Fareez,  sekarang  dia...
Tapi,  untuk  aku  menjerit  di  waktu  begini,  memang  tak  kena  sangatlah  walaupun  aku  teringin  nak  lampiaskan  jeritanku  sepuas  hati.  Ya,  aku  akan  menyanyi  sepuas  hati  setiap  kali  rasa  tertekan.  Tapi,  sekarang  sudah  malam  buta.  Kalau  aku  menyanyi,  bimbang  besok  hari  aku  disarungkan  baju  pasung  pula.
“Nanti  jiran  saya  marah!”  aku  berkata  dalam  tangisan.  Malu  memanglah  malu.  Tapi  aku  betul-betul  sedang  bersedih  ni.  Dia  sajalah  tempat  aku  bercerita  sebab...  Julia  dah  khianati  aku.  Sedihnya.  Memikirkan  Julia,  aku  menangis  lagi.  Sesekali  terdengar  Alang  tergelak  kecil  mendengarku  menangis.
“Awak  jerit  kuat-kuat,  tekuplah  guna  bantal,  sayang.”  Katanya.  Huh!  Meremang.  Sayang?  Mujurlah  aku  tengah  layan  perasaan  sedih  aku  ini  kalau  tidak?  Mahu  tergagap  aku  hendak  berkata-kata  dengan  dia.
Still  lagi  bising.  Nanti  saya  dituduh  mengganggu  ketenteraman  awam  pula.”  Aku  mengeluh  perlahan. 
“Kalau  diorang  marah,  awak  ambil  tukul,  awak  ketuk  kepala  diorang  sampai  ‘senyap’.”  ujarnya  bersama  tawa  kecil.  Aku  ikut  tertawa  kecil  sebelum  menyambung  tangisanku.  Merepek!  Macamlah  tak  ada  polis  di  Malaysia  ini  aku  untuk  buat  jenayah  seperti  itu.  Tapi  dalam  otak  aku  sudah  membayangkan  jika  aku  mengetuk  kepala  Bad  dengan  tukul.  Entah  kenapa  muncul  pula  wajah  dia  dalam  kotak  fikiran  aku.  Mungkin  sebab  memang  dia  saja  yang  suka  cari  pasal  dengan  aku  agaknya.
“Main-mainlah  awak  ni!”  aku  marah  dia.  Dia  tergelak.
“Aira,  saya  serius.  Lepaskan  kalau  ia  membebankan  awak...”  dia  berkata  lagi.
“Nanti  awak  tak  jadi  nak  bertunang  dengan  saya  bila  dah  dengar  suara  saya  menjerit...”  aku  berkata  sedih.  Sengaja  nak  mengada-ngada.  Dia  gelak  lagi.
“Awak  merepek  apa  ni?  Saya  bukan  lelaki  macam  itulah.  Sekali  saya  buat  keputusan,  payah  saya  nak  tukar  balik.  Buat  masa  ni,  belum  pernah  saya  buat  keputusan  dan  saya  tukar  semula  keputusan  saya.  Lagipun,  saya  bukannya  suruh  awak  buat  benda  tak  elok  pun.  Takkanlah  disebabkan  jeritan  awak  pun  saya  nak  batalkan  pertunangan  kita?  Awak  ni,  Aira...”  dia  berkata  dengan  nada  serius.
“Betul  ni  awak  tak  kisah,  kalau  saya  menjerit  ni?”  soalku  tidak  lama  kemudian.
“Ehm  hem...”  dia  mengiyakan.  Oh,  tak  kisah  ye?  Satu...  dua...  tiga...
Tension  betul  akuuuu!!!”  aku  menjerit  sekuat  hati.  Melepaskan  segala-galanya  yang  terbuku  di  hati.  Yes!  Lega  sikit.  Betul  kata  dia. 
Ouch!”  dia  di  hujung  talian  mengaduh  bersama  gelak  kecil.  Alamak!  Kuat  sangat  ke?
“Kenapa  awak?”  soalku.
“Sakit  telinga  saya.  Saya  tak  ready  lagi  tadi  nak  dengar  awak  jerit  sebenarnya.  Hahaha.  Terperanjat.  Serius  comel  awak  ni.”  dia  berkata  sambil  tergelak.  Bersungguh-sungguh  pula  tu  dia  gelak.  Tang  mana  yang  comel?  Dia  bukannya  pernah  jumpa  aku!
Sorry?!”  aku  meminta  maaf.  Kuat  sangat  agaknya  aku  menjerit  pada  malam-malam  buta  begini.  Tak  pernah  dibuat  orang  menjerit  di  waktu  begini.  Ah,  pedulilah!  Aku  lepas  tension!
“Tak  apalah  awak.  Saya  tak  kisah  pun.  Sekarang  awak  dah  lega?  Feel  better?”  soalnya.  Aku  angguk.  Selepas  itu  aku  ketuk  dahi.  Lupa.  Dia  tak  nampak  aku  angguk.  Aku  berjalan  ke  arah  suis  lampu  lantas  aku  tutup.  Aku  nak  berbual  dengan  dia  sebelum  tidur.  Wehehe.
Feeling  better...”  aku  mengiyakan.  Dia  mengucap  syukur.
Alhamdulillah.  So  sekarang,  dah  okey  atau  awak  nak  share  masalah  awak?  Saya  sedia  mendengar.”  dia  berkata  dengan  nada  prihatin.  Aku  menahan  senyum.  Mak,  abah!  Terima  kasih  sudi  kenalkan  lelaki  seprihatin  ini  kepada  Aira.  Mungkin  keprihatinan  dia  tak  kekal  lama,  tapi,  cukuplah  untuk  hari  ini.  Aira  rasa  gembira  sungguh. 
“Kalau  saya  cerita,  awak  janji  jangan  cerita  dengan  sesiapa  masalah  saya  ni?”  aku  minta  dia  berjanji.  Entah  kenapa  aku  percayakan  dia.  Mungkin  kerana  kami  menerima  nasib  yang  serupa  kut?Atau,  mungkin  juga  kami  bakal  berkongsi  katil.  Eh?  Berkongsi  hatilah,  Mona!!!  Gatalnya  aku!  Aku  berbaring  di  atas  katil.  Selimut,  aku  tarik  sehingga  ke  paras  dada.  Bantal  kutepuk  tiga  kali  bersama  pesanan,  tolong  bangunkan  aku  pukul  lima  pagi!
“Saya  sudi  mendengar.  Saya  janji  akan  rahsiakan.  Lagipun,  tak  ada  sebab  saya  nak  beritahu  masalah  awak  kat  orang  lain.  Untuk  apa  pula,  ye  tak?  Aira,  saya  nak  awak  selesa  dengan  saya  dan  tak  anggap  saya  macam  orang  luar  meskipun  kita  belum  kenal  rapat  lagi.”  suaranya  romantik  sekali.  Cair  betul  aku.  Tak  apalah  kalau  orangnya  tak  handsome.  Suara  pun  dah  berjaya  sejukkan  hati  aku  ni.
“Hmm.  Betul  tu.  Okey,  cerita  dia  macam  ni...  saya  bergaduh  dengan  kawan  baik  saya  sebenarnya.  Dia  housemate  saya.  Saya  sedih  sangat  sebab  inilah  kali  pertama  saya  bergaduh  besar  dengan  dia...”  ujarku  sambil  menahan  sebak.  Teringat  kejadian  petang  tadi  automatik  bibir  tercebik-cebik  menahan  sedih.
“Ya?  Pasal  apa?”  soalnya  yang  setia  menanti  ceritaku.
“Pasal  lelaki...”  aku  bersuara  hampa.  Sebab  lelaki,  Julia  dan  aku  jadi  begini.
“Jangan  kata  yang  awak  dengan  dia  suka  pada  lelaki  yang  sama.  Habis  tu  awak  nak  campak  saya  ni  kat  mana?”  soal  dia  sedikit  kalut.
“Bukanlah  awak!  Saya  bergaduh  dengan  dia  memang  pasal  laki  tapi  bukan  sebab  berhubungan.  Awak  janganlah  risau.  Saya  tak  buat  hal,  okey?  Sebenarnya  macam  ni...  dia  suka  pada  jiran  saya.  Jiran  saya  tu  pulak  bergurau  dengan  saya.  Dia  sakit  hati.  Dia  ceritakan  tentang  saya  yang  nak  bertunang  ni  dekat  jiran-jiran  saya.  Saya  malulah. 
Dia  siap  umumkan  lagi  tentang  awak,  iaitu  pilihan  mak  abah  saya.  Dalam  hati  saya,  eh,  perlu  ke  cerita  pasal  pilihan  orang  tua?  Nampak  sangat  yang  saya  terdesak  nak  kahwin.  Nampak  sangat  macam  saya  tak  laku  sampaikan  ada  orang  tua  kena  pilihkan.  Sejujurnya,  saya  malu  sangat.  Entah  kat  manalah  saya  nak  letak  air  muka  saya  ni.”  aku  berkata.  Air  mata  kembali  bertakung.
“Lah.  Kesiannya  kat  awak.  Tak  patut  dia  buat  awak  macam  tu.  Tapi  bagus  jugak  dia  beritahu  pasal  kita.  At  least,  tak  adalah  jiran  awak  nak  menggatal  dengan  awak.  Nampak  tak?  Hikmah  tu.  Lagi  pula,  janganlah  disebabkan  perkara  tu  awak  nak  rasa  rendah  diri,  rasa  diri  tak  laku  apa  semua.  Saya  tak  rasa  macam  tu  pun  terhadap  awak...”  dia  berkata  pula.  Aku  mendengus.  Memang  betul  ada  hikmah  di  sebalik  setiap  kejadian  itu  tetapi...
“Tapi  saya  malulah,  awak!  Dia  cakap  macam  tu.  Dia  tak  fikir  ke  perasaan  saya?  Saya  takut,  kita  tak  jadi  bertunang.  Saya  malu  tau  bila  benda-benda  tak  jadi  ni?  Apa  pula  kata  jiran  saya?  Apa  kata  orang  ramai?”  aku  berkata  serius.
“Awak  jangan  risau.  Lepas  dengar  awak  menjerit  tadi,  saya  yakin  awak  jodoh  saya.  Awak  tulang  rusuk  saya.  Kita  bertunang  hujung  minggu  ni.  Jangan  risau  okey?  Semua  pasti  jadi.  Akan  jadi  punya.”  dia  berkata  seakan  berjanji.  Yakin  benar  dia!  Kenapa  pula  dia  yakin  setelah  aku  menjerit  tadi?  Tak  faham  sungguh  aku!
“Kalau  tak  jadi?”  soalku  sedih.
“Tak  ada  kalau-kalaulah,  Aira.  Pasti  jadi!”  dia  jawab  yakin.
“Awak  belum  tahu  siapa  saya.”  ujarku.
“Awak  pun  belum  tahu  siapa  saya.”  dia  membalas.  Okey!  Dia  berjaya  mendiamkan  aku  untuk  beberapa  saat.
“Eeee,  nak  menang  ambillah!”  aku  mengamuk.  Dia  tergelak.  Aku  turut  tergelak  kecil.  Tak  sangka  aku  bakal  memarahi  dia. 
“Aira...”  panggilnya  lembut.
“Ya...”  aku  menyahut.
“Ceritalah  lagi.  Sampai  jadi  gaduh  tu  kenapa?”  soalnya.
“Dia  asak  saya.  Dia  kata  saya  sengaja  nak  jaga  market.  Kononnya  saya  sengaja  merahsiakan  tentang  pertunangan  kita  nanti  untuk  menggatal  dengan  jiran-jiran  lelaki  saya.  Saya  marahlah  dia.  Cantik  sungguh  tuduhan  dia  tu!  Saya  marah  sungguh-sungguh  sampai  saya  tak  sendiri  pun  tak  percaya.  Saya  tak  pernah  berniat  pun  nak  menggatal  dengan  jiran-jiran  lelaki  saya.  Saya  cuma  takut.  Takut  kalau  benda  tu  tak  jadi  sebab  ramai  dah  tahu. Kalau  tak  jadi,  mulut  orang  lagi  yang  saya  kena  hadap.  Saya  dengan  arwah  dulu  tak  jadi.  Sehari  sebelum  kahwin  langsung.  Mulut  orang  juga  saya  kena  hadap   walaupun  semuanya  sekadar  bersimpati  kepada  saya.  Saya  cuma  tak  nak  benda  tu  berulang.  Saya  tak  suka  menagih  simpati  orang.”  aku  berkata  parau.
Memang  itulah  alasan  kenapa  aku  marah  Julia.  Bukannya  sebab  nak  jaga  market  aku.  Tidak  terlintas  langsung  di  hatiku  nak  menjaga  market.
“Saya  faham  tempat  awak.  Saya  pernah  rasa  apa  yang  awak  rasa  dengan  kawan  baik  awak  tu.”  komennya.  Dia  juga  pernah  merasa  hal  yang  sama?  Biar  betul?
“Sudahlah.  Saya  malas  nak  cakap  pasal  dia  lagi.  Sakit  hati  saya  tak  hilang  lagi.  Saya  tak  suka  dituduh  melulu.  Sebab  tu  saya  marah  sangat.  Sekarang,  kita  buat  sesi  perkenalan  ya?  Kesian  awak.  Dari  tadi  kena  dengar  saya  membebel.”  aku  berkata.  Dia  tergelak.
“Saya  okey  ajelah,  Aira.”  katanya.
“Okeylah.  Saya  nak  tahu  tentang  awak.  Ceritalah.”  aku  berkata  serius. 
“Tak  ada  yang  istimewa  sangat  pun  tentang  saya  ni.  Saya  seorang  yang  penyayang,  itu  semestinya.  Kasih  sayang  saya  untuk  keluarga,  Allah,  dan  awak  sangat  banyak.  Hehehe.  Saya  tak  suka  perempuan  gatal  dan  saya  suka  perempuan  garang.  Macam  awak.  Sebab  dengar  katalah,  perempuan  garang  macam  awak  ni  sebenarnya  sangat  romantik  dengan  pasangan.  Lagi  pula,  perempuan  garang  sukar  didekati.  Sebab  itulah  saya  rasa  bertuah  dapat  dekati  awak.”  dia  berkata  selamba.  Aku  terkekeh-kekeh  ketawa.
“Mana  ada  garanglah!”  aku  menafikannya.
“Betul  awak  garang.”  Katanya  pula.  Yakin  benar  bunyinya.
“Tak  baik  fitnah.”  Kataku  pula.
“Saya  cakap  perkara  yang  betul.  Dari  tadi  saya  kena  marah  aje  dengan  awak.”  katanya  pula.  Aku  tergelak  kecil. 
“Alah,  bukan  marah  betul  pun...  dahlah,  sambung.”  Aku  mengarahkan  dia  untuk  menyambung  semula  sesi  perkenalan  kami  yang  terhenti  tadi.  Eh,  tak  habis  ke  kredit  dia?  Eh?  Ha  ahlah!
“Saya  doktor  bahagian...”
“Eh  kejap!  Kredit  awak  tak  habis  ke  ni?  Dah  lama  awak  telefon  saya,  kan?”  aku  memotong  tanpa  dia  sempat  menghabiskan  ayatnya.  Dia  tergelak  lagi.  Entah  apa  yang  lucunya.
“Tak  habis.  Saya  buat  131.  Nanti  dah  habis  sejam,  saya  buatlah  lagi.”  ujarnya  selamba.  Oh!  Masing-masing  pakai  Maxis.  131  hanya  seringgit  sejam.  Tapi  dengarnya,  Maxis  dah  nak  tukar  pelan.
“Oh,  sambung  balik.  Awak  doktor.  Umur?”  soalku.  Padahal abah  pernah  beritahuku.  Tapi  aku  agak  ragu-ragu  untuk  mempercayainya.  Abah  aku  tu  kan  suka  bergurau.
“Umur,  dua  puluh  lapan  tahun.  Tinggi,  enam  kaki.  Berat,  berat  sangat.  Sebab  saya  berisi  sikit.  Muka  kalau  setakat  nak  buat  cover  depan  majalah  maskulin  tu  memang  laku.”  ujarnya  sambil  tergelak.  Aku  ikut  tergelak.  Ingatkan  dia  serius.  Hailah!
“Eeee,  perasannya!”  kutukku.  Dia  tergelak.
“Saya  tak  handsomelah.  Badan  pun  chubby-chubby.  Kulit  hitam  manis.  Pakai  kaca  mata.  Gigi  pun  tak  berapa  nak  elok.”  ujarnya  sambil  tergelak.  Aku  ikut  tergelak.  Bagaimana  rupanya,  itu  belakang  kira. 
“Sambung  lagi.”  aku  arahnya  sambung.
“Suka  makan  makanan  kurang  berkhasiat  walaupun  saya  seorang  doktor.  Contohnya,  burger...  pizza,  jajan.  Awak  jangan  contohi  saya  ek?”  dia  berpesan.  Aku  terkekeh-kekeh  gelak.“Suka  warna  hitam  dan  putih.”sambungnya.  Sama!  Yang  ini  sama  dengan  ciri-ciriku.
“Samalah!  Awak  suka  warna  hitam  dan  putih  atas  alasan  apa?  Apa  yang  ada  pada  warna  itu?”  soalku.
“Simbolik...”  komennya  sepatah.  “Awak?”  soalnya.
“Sebab  warna  hitam  melambangkan  misteri.  Warna  hitam  tu  cantik!  Macam  ada  rahsia  di  sebaliknya.  Kalau  warna  putih  pulak...  sebab  damai.  Kesucian.  Bersih.  Tenang...”  ujarku  sambil  memejamkan  mata  dan  membayangkan  warna  putih...  putih  semata.
“Awak  memang  simbolik!”  ujarnya  sambil  ketawa  kecil.  Aku  ikut  ketawa.
“Mak  abah  awak  kata  awak  penulis  novel.”Katanya  lagi.  Senyumanku  mati.  Jadi,  dia  dah  tahu  banyak  perkara  tentangku.  Hmmm.  Kalau  korek  rahsia  dengan  mak  abah  menggunakan  cara  psiko  macam  aku  guna  dulu,  memanglah  menjadi.  Tapi,  aku  tak  rasa  dia  perlu  guna  cara  psiko  sebab  mak  abah  memang  dah  berkenan  sangat  dekat  dia.  Jadi,  mungkinlah  mak  dan  abah  yang  sendiri  menghebahkannya  tanpa  segan  silu.
“Tulis  pun  ikut  suka  aje.Bila  ada  idea  tu,  adalah.  Bila  tak  ada  tu,  bertahunlah  tak  menulis.  Tak  layak  digelar  penulis  pun  lagi.” aku  merendah  diri.  Sejujurnya,  memang  aku  tulis  ikut  suka  aku  saja.
Nak  kata  aku  penulis  novel?  Oh,  please!  Tak  sesuai  sangat  walaupun  aku  memang  tulis  novel.  Entah,  pada  aku,  pangkat  penulis  itu  hanya  sesuai  untuk  ditujukan  buat  penulis  yang  berbakat  seperti  Damya  Hanna,  Melur  Jelita,  Aisya  Sofea,  Fauziah  Ashari  dan  lain-lain.  Penulis  yang  mempunyai  ilmu  pengetahuan  yang  luas.  Tidak  sepertiku.
“Tapi  stilllagi  seorang  penulis  novel.”Katanya  tidak  mahu  kalah.
“Apa-apalah  awak!”  aku  berkata  geram.  Malas  hendak  bercerita  lanjut  mengenai  minatku  yang  satu  itu.  Aku  tak  selesa.  Tak  suka.  Sebab  dia  lelaki.  Lelaki  jarang  ada  yang  baca  novel.  Dan,  jarang  lelaki  suka  bercerita  tentang  novel  ini.
“Bila  nak  buat  novel  kisah  kita  ni?”  soal  dia.  Hailah!  Novel  lagi  ke?  Cubalah  ubah  topik.  Malu  aku  jadinya.
“Kisah  kita  tak  bermula  pun  lagi...”  aku  berkata  selamba.  Dia  tergelak  kecil.
“Kisah  kita  dah  lama  bermula  sebenarnya.  Awak  saja  yang  tak  tahu  tentang  tu.  Awak  janji  dengan  saya  ya,  Aira,  lepas  kahwin,  awak  tulis  cerita  kita.  Suka  duka,  gaduh  baik  segala.  Macam  mana  kita  kenal,  semua  tu  awak  kena  masukkan  ke  dalam  novel  tu  nanti.”  pintanya.
Tulis  kisah  tentang  dijodohkan  oleh  ibu  dan  abah?  Klise  sungguh!  Entah  apa  kata  pembaca  nanti.  Teruknya  hasil  nukilan  Medina  Wari.  Ok,  nama  pena  aku  memang  sangat  pelik,  okey?  Jangan  tanya  kenapa  sebab  aku  pun  tak  tahu  kenapa  aku  letak  nama  itu  sebagai  nama  penaku.
“Esk!  Tak  ada  masa  la  saya!”  aku  mengelak.
“Bolehlah?”  pintanya  dengan  suara  manja. 
“Okeylah...”  aku  mengalah  sahaja.  Kalau  boleh,  cepatlah  habis  topik  ni.  Tak  larat  nak  tahan  rasa  malu  dah.  Penulis  novel  jiwang  yang  tak  ada  kekasih?  Karut!  Tapi  itulah  aku.
“Awak  pakai  nama  pena  apa?”  soalnya  lagi.  Aduh,  topik  ni  lagi.
“Dah  kahwin  nanti  awak  tahulah.”  ujarku  berahsia.  Malaslah  nak  beritahu  dia  tentang  Medina  Wari. 
“Saya  tanya  abah.”  ugutnya. 
“Abah  awak  tahu  ke?”  soalku.
“Abah  awaklah  sayang.  Tak  lama  lagi  jadi  abah  saya  juga.  Jadi,  saya  panggil  abah  ajelah.  Abah  saya,  saya  panggil  daddy.”  ujarnya  sambil  tergelak  kuat.  Tahulah  aku  dia  ni  banyak  main-main!
Daddylah  sangat.  Nak  gaya  barat  aje.”  aku  menjuihkan  bibir.  Badanku  sudah  mengiring  ke  sisi.  Menghala  ke  tingkap.  Terlihat  samar  cahaya  lampu  menerjah  masuk  melalui  tingkap  kaca  itu.  Mata  terus  memanah  ke  langit.  Berharap  agar  kami  melihat  bulan  yang  sama...
“Hahaha.  Saya  panggil  ayah  sebenarnya.”  ujarnya  sambil  tergelak  kecil.  Aku  tersenyum. 
Ayah  rupa-rupanya.  Entah  bagaimanalah  rupa  ayah  dia?  Tak  dapat  aku  gambarkan...  kami  kemudiannya  berbual-bual  tentang  diri  kami.  Tentang  cinta  lamanya  yang  pergi  meninggalkan  dia  setelah  menemui  kekasih  baru.  Tentang  dia  yang  lambat  mendapat  tahu  bahawa  dia  telah  ditinggalkan.  Tentang  diriku  yang  menjadi  pengantin  tak  jadi.
“Aira...”  tiba-tiba  suaranya  berubah  romantik  tahap  kronik.  Jantungku  mulaa  dipalu  kebimbangan.  Rasa  jatuh  hati  mendengar  suaranya. 
“Ya...”  jawabku.
“Erm...  awak  tak  lihat  bulan?”  soalnya.  Lihat?  Kelakarnya  bila  lelaki  menggunakan  perkataan  lihat  berbanding  ‘tengok’  atau  ‘pandang’.  Skema!
“Saya  tengah  tengoklah  ni.”  jawabku  sambil  memandang  bulan.
“Saya  pun  sama.  Cantikkan?”  soalnya.
“Ya...”  jawabku  sambil  menganggukkan  kepalaku  sedikit.  Pedulilah  jika  dia  tak  nampak  pada  anggukkanku.
“Macam  awak.”  sambungnya.  Manisnya  mulut  dia...
“Hahaha.  Mengarutlah  awak  ni.”  aku  hanya  tergelak.  Gelak  yang  kekok.
“Saya  serius.”  Jawabnya  pendek  dengan  suara  huskynya.  Oh  tuhan,  bagaimana  jika  kami  benar-benar  berjodoh  suatu  hari  nanti?  Adakah  aku  akan  ditemani  suaranya yang  seksi  ini? 
“Awak  belum  tengok  rupa  saya.  By  the  way,  terima  kasih.”  Ucapku.  Kami  berbual-bual  tentang  maklumat  masing-masing  seperti  hari  jadi,  pekerjaan  dan  sebagainya  tidak  lama  kemudian. 
Akhirnya  kami  mencapai  kata  sepakat,  kalau  rasa  nak  ubah  fikiran,  tolong  beritahu  awal-awal  dan  kami,  jawab  TIDAK  akan  ubah  lagi.  Dia  bercerita  juga  bagaimana  dia  berjumpa  dengan  abah  buat  pertama  kalinya  dan  abah  bercekak  pinggang  macam  nak  marah  sehingga dia  berundur  beberapa  tapak  ke  belakang  akibat  takut.  Kemudian  abahku  gelak  gila-gila  mengejeknya.  Bukan  setakat  abah  aku  yang  gelak,  ayah  dia  pun  tergelak  sama.  Aku  yang  mendengar  ceritanya  itu  turut  tergelak. 
Apa  pasallah  abah  nak  bercekak  pinggang  bagai  menyambut  kedatangannya?  Siapa  yang  tak  berundur  kalau  awal-awal  datang  lagi,  terus  tuan  rumah  bercekak  pinggang  tanpa  diketahui  apa  sebabnya.  Abah...  abah...  nakal  sungguh!
Akhirnya,  kami  menamatkan  panggilan  setelah  menyedari  jam  sudah  menginjak  ke  angka  satu  setengah  pagi.  Tiba-tiba  rasa  rindu  bertamu.  Cintakah  ini?  Senyuman  di  bibirku  terukir  lagi.  Harap  dia  tidak  tinggalkan  aku.  Nombor  telefonnya  yang  masih  belum  aku  simpan  petang  tadi  akhirnya  menjadi  simpananku.
Encik  Tunang  Tubi... (Encik  Tunang  To  Be)


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design