Italian Boy 2

BAB  2

AKU  ingin  melabuhkan  punggung  di  sebelahnya.  Tak  sanggup  juga  kalau  terus  bertatapan  muka  dengan  dia.  Baik  aku  duduk  di  sebelah  dia  saja.  Tapi  malang…  dia  meletakkan  kakinya  di  situ.  Tak  senonoh  langsung  cara  dia  duduk! 

“Saya  nak  duduk.” 

“Banyak  lagi  kerusi  lain.”  Jawabnya  selamba  sambil  mengerling  ke  arah  kerusi  di  hadapannya.  Memang  rasa  nak  cekik  dia  ni.  Aku  ambil  keputusan  untuk  duduk  di  kerusi  sebelah  yang  bertentangan  dengan  dia.  Tak  perlulah  aku  bertentang  mata  secara  depan  dengan  dia. 

“Kenapa  tak  duduk  depan  I?”  nadanya  masih  sama.  Mendatar.

“Ammm…  duduk  sini  senang  nak  keluar…”  huh.  Alasan  aku  memang  bagus  betul.  Tempat  duduk  aku  ni  memudahkan  aku  untuk  keluar  terus.  Dia  angguk.  Tidak  lama  kemudian  dia  menggamit  seorang  pelayan  untuk  datang  ke  meja  kami.  Sesudah  makanan  dipesan,  pelayan  itu  pergi. 

Aku  jugalah  yang  masih  kaku  macam  nak  arwah  dekat  sini.  Menyesal  aku  tak  bawa  fon  tadi.  Ingatkan  tak  adalah  kegunaan.  Aku  gigit  kuku  ibu  jari.  Mata  sesekali  curi-curi  pandang  dia.  Dia  tekun  membelek  surat  khabar  di  atas  meja  ini. 

Mujur  juga  tahu  nak  baca  surat  khabar.  Lama  dia  biarkan  aku  sepi  sendiri  kat  sini.  Entah  apa  yang  dibacanya  aku  pun  tak  tahulah.  Even  aku  sendiri  pun  payah  nak  selak  akhbar.

“So…”  dia  panggung  kepala.  Aku  telan  liur.  Baru  aku  cakap  ‘so’,  dia  dah  tenung  aku  macam  nak  arwah  tu  kenapa?  Keningnya  diangkat  sebelah. 

“Lupa.”  Aku  berkata  tidak  lama  kemudian.  Dah  memang  lupa  nak  cakap  apa.  Sekali  kena  tenung  aje,  sewel  terus  aku.  Dia  kembali  tunduk  dan  membaca  surat  khabar. 

Okay,  keep  reading.  Aku  tahulah  akhbar  tu  lagi  cantik  dari  aku. 

Blurghhh… 

Dia  pandang  aku  yang  buat  bubbling  ini.  Aku  gigit  bibir. 

“Distracting.”  Komennya  sepatah.  Perghhh!  Padu  beb.  Tepat  ke  jantung. 

“Sorry.”  Aku  garu  pipi.  Memang  dia  ni  sombong  betullah!  Menyesal  aku  suka  dia.  Tak  ada  yang  elok  pun  selain  rupanya.  Perangai  zero. 

Makanan  sampai  juga  akhirnya.  Aku  rasa  nak  sembah  pelayan  ni  tahu?  Terima  kasih  banyak-banyaklah  sudi  selamatkan  awkward  moment  tadi. 

Tanpa  menunggu  lama,  terus  aku  menyuap  makanan.  Dia  berdeham.  Aku  berhenti  mengunyah  dengan  nasi  penuh  dalam  mulut.  Macam  ada  benda  yang  tak  kena  saja.  Aku  pandang  mukanya.  Dia  tadah  kedua  belah  tangannya.  Alamak! 

“Doa!”  aku  bercakap  sambil  tersedak-sedak.  Nyaris  tak  tersembur  keluar  nasi  aku  kunyah  tadi.  Lupa  nak  baca  doa. 

“Allahuma…”  dia  membaca  doa  makan  dengan  lancar  sekali.  Terkejut  juga  sebab  dia  itukan  duduk  di  negeri  orang  putih?  Aku  ingatkan  dia  lupa  diri.  Rupa-rupanya  aku  yang  lupa  diri.  Duduk  di  Malaysia  pulak  tu.  Memalukan! 

*****************************

“LEMME  drive.”  Dia  menadah  tangan  minta  kunci.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku.  Mana  boleh  Bumblebee  aku  nak  beri  dia  bawak!  Calar  nanti. 

“You  bawak  slow.” 

“Okey  biar  saya  bawa.  Saya  janji  kali  ni  saya  tak  bawa  slow  macam  tadi...”  dia  angguk.

Okey,  sir.  Kau  nak  tengok  sangat  kan  aku  memecut?  Kau  memang  silap  besarlah  mencabar  seorang  bekas  drifter  macam  aku  ni. 

Aku  melangkah  masuk  dengan  bacaan  Bismillah.  Begitulah  setiap  kali  nak  bawa  kereta.  Dia  sudah  ambil  tempat  duduk. 

“Buckle  up,  sir.”  Arahku  sambil  menahan  senyum.  Dia  buat  tak  dengar  saja.  Oh,  Italian  boy  ni  kerek  ya? 

Aku  mula  memandu  kereta  manualku.  Mula-mula  aje  aku  acah-acah  bawak  perlahan.  Bagi  dia  menguap  dua  tiga  kali.  Seperti  jangkaanku,  dia  menguap.  Aku  menyangkutkan  kaca  mata  hitamku  ke  hidung.  Lagu,  aku  pasang  kuat.  Dear  Future  Husband  dari  Meghan  Trainor.  Sambil  menyanyi,  aku  mula  nak  beraksi. 

Dear  future  husband  here’s  a  few  things,  you  need  to  know  if,  you  wanna  be…  my  one  and  only  all  my  life…” 

Sesampai  di  jalan  lurus  yang  kurang  kereta,  aku  mula  tersenyum.  Dalam  keadaan  statik,  aku  masukkan  gear  satu.  Keretaku  berkelajuan  sederhana.  Aku  menekan  clutch  dan  menarik  handbreak  sehingga  kereta  berpusing  ke  kanan.  Kemudian  aku  lepaskan  handbreak  dan  clutch  serentak.  Dengan  tenang,  aku  kawal  stereng  dan  throttle  sehinggalah  kereta  kembali  berpusing  mengikut  arah  lawan  dan  kereta  kembali  tegak. Drift  terbaik  U-turn  aku  setakat  ini.  Ngam-ngam  soi  aje  lajaknya.  Bagus  betul. 

Aku  kerling  Benji  di  sisi.  Tangan  kirinya  sudah  berada  di  tempat  pemegang  di  atas  pintu  kereta  dan  tangan  kanan  mencengkam  kemas  kusyen  kereta.  Walaupun  riaknya  tenang  saja,  tapi  aku  tahu  dia  dah  mula  takut.  Aku  menekan  pedal.  Badan  Benji  bagai  ditolak  ke  belakang. 

Aku  menjeling  kakinya.  Dia  dah  tekan  brek  imaginasi.  Bagus! 

Stop  this  car,  let  me  drive!”  satu-satu  perkataan  keluar  dari  mulutnya. 

Hahahaha!  Rasa  macam  nak  berjoget  kegembiraan  bila  tengok  dia  begitu.  Aku  menghentikan  kereta  ini  di  tepi  jalan  sambil  memasang  signal.  Dia  keluar  dengan  muka  bengisnya  lantas  menuju  ke  arah  pemandu.  Aku  pula  terus  melangkah  ke  tempat  penumpang  tanpa  perlu  keluar  dari  kereta.  Biasalah  badan  kecil,  menyusup  ajelah. 

“You  nak  bunuh  diri,  jangan  libatkan  I!”  dia  mendengus.

“Awak  juga  yang  cakap  saya  bawa  slow.”

“Tapi  I  tak  suruh  you  buat  drift  kat  sini!” 

“Oh  ya?  Sebab  cara  awak  bercakap  tadi  macam  nak  saya  tunjukkan  kehebatan  saya  memandu.”  Selamba  aku  mengangkat  bakul. 

I  don’t  trust  a  girl  that  use  three  pedals.”  Oh,  sebab  itu  rupanya  dia  nak  drive.  Cakaplah  awal-awal.  Jangan  bagi  alasan  aku  bawa  slow. 

A  kickass  girl  use  three  pedals.”  Jawabku  bersahaja.  Lantaklah  kalau  dia  nak  terasa.  Pergi  mandilah. 

Dumbass!”  kutuknya. 

Asshole.”  Suara  tak  keluar  tapi  mulutku  saja  yang  bergerak. 

Dia  menyangkutkan  kaca  matanya  ke  hidung.  Sempat  lagi  dia  menjelingku.  Okey.  Fine.  Aku  memang  suka  pun  jelingan  dia  tu.  Huh!  Berasap  mata  aku  melihatnya.

***********************************

WHY  don’t  you  pick  me  up?”  bentaknya  sebaik  saja  dia  keluar  dari  kereta.  Wajah  ceria  Aunty  Marlynn  berubah  mendengar  soalan  itu.  Ada  ke  patut  soal  macam  tu  untuk  orang  yang  dah  sambut  kepulangan  dia  dengan  senyuman  seindah  suria? 

Pernah  tak  korang  tiba-tiba  jadi  tak  suka  pada  seseorang  disebabkan  attitude  dia  zero?  Aku  pernah!  Sekarang  inilah.  Aku  boleh  terima  layanan  dia  pada  aku  dingin.  Tapi  aku  tak  suka  dia  melayan  mama  dia  begitu.  Keluar  dari  kereta  macam  tak  boleh  nak  peluk  cium  dulu? 

Kalau  akulah  pulang  dari  oversea  setelah  sekian  lama  tak  jumpa  mak  aku,  gerenti  aku  pergi  terpa  mak  aku  dulu  dan  cium  mak  aku.  Ini  tak!  Sibuk  nak  merajuk  macam  budak  kecil.  Budak  kecil  pun  fikir  lima  enam  kali  nak  buat  perangai  macam tu.  

“Mama  busy.” 

I  don’t  buy  it.”  Hish  kurang  ajarnya  budak  Itali  ni…  kalau  Aunty  Marlynn  benarkan,  aku  nak  tolong  sekeh-sekehkan  kepala  dia.

Son…”

“Suruh  dia  balik.”  Begitu  saja  arahannya.  Aku  cukup  faham.  Akulah  ‘dia’  tu.
Aku  bergerak  ke  tempat  pemandu  dan  segera  menutup  pintu  kereta  yang  dia  buka  tanpa  menutup  balik.  Memang  tak  ada  adab  budak  Itali  ni.  Dia  ingat  ada  orang  yang  nak  tolong  buka  tutup  pintu  untuk  dia  agaknya.  

Malas  nak  duduk  di  situ  lama-lama,  aku  aku  reverse  keretaku  sambil  memandang  ke  cermin  pandang  belakang…  dia  tercegat  di  belakang  kereta  aku,  bercekak  pinggang.  Laju  kaki  menekan  brek.  Jantung  macam  dah  nak  tercabut. 

“Hey!  Awak  nak  kena  langgar  ke?”  marahku  sebaik  saja  menurunkan  cermin  kereta.  Mujur  aku  sempat  tekan  brek.  Kalau  tak  gerenti  dia  dah  masuk  hospital  dah. 

My  bag.” 

“Tahu  pun!” 

I  said  my  bag.  My  bagpack.  Not  my  bad!”  dia  bercakap  sepatah-sepatah.  Okay,  aku  pekak!  Rasa  nak  angkat  cermin  dan  buat  tinted  gelap.  Malunya!  Depan  Aunty  Marlynn  pulak  tu.  Aku  menjeling.  Sombong  betul  dia  ni.  Aku  layan  elok  pun  buat  kerek. 

“Ambillah.”  Jawabku.  Dia  membuka  pintu  kereta  belakang  lantas  menyauk  beg  kulitnya.  Bagus. 

“Tutup  pintu  balik!”  arahku  kasar.  Selepas  pintu  dihempas,  aku  terus  pecut  keluar  dari  laman  rumah.  Dekat  selekoh  berdekatan,  aku  drift.  Saja  nak  bagi  dia  bau  asap  kereta  aku. 

Nak  bawa  ke  mana  perangai  kerek  dia  tu?  Ucap  terima  kasih  pun  tak.  Setahu aku,  mamat  Perancis  aje  yang  kerek.  Tak  sangka  mamat  Itali  pun  sama.  Mentang  dah  jadi  model.  Hey,  kau  femes  kat  negara  orang,  bukan  Malaysia! 

***************************

SO  macam  mana  dengan  Benji?”  soal  mama  sambil  tersenyum  lebar.  Manisnya  muka  mama…  yang  tak  manisnya,  muka  aku!  Boleh  mama  kenangkan  semula  Benji?  Nak  muntah  rasanya  bila  bayangkan  muka  sombong  dia. 

Rude.”  Komenku  sepatah  lantas  melabuhkan  punggung  ke  sebelah  mama.  Kepala  aku  jatuhkan  ke  bahu  mama. 

“Kenapa?”

“Entahlah.  Makin  bongkak,  mama.  Rugi  tau  Oddie  terpaksa  habiskan  masa  dan  minyak  kereta  Oddie  untuk  orang  yang  tak  pandai  berterima  kasih  macam  dia.”  Aku  merungut. 

Mama  tersenyum. 

“Jangan-jangan  dia  malu,  tak?”  teka  mama.  Mama  ni  memang  positif  aje  yang  dia  fikir.  Memanglah  bagus,  tapi  dalam  keadaan  sekarang…  sangat  tak  bagus. 

“Tak  adalah  mama.  Mama  tau  tak?  Dari  awal  Oddie  pick  up  dia  kat  airport  sampailah  kami  pergi  makan  lepas  tu  balik,  muka  satu  pesen  dia  itulah  yang  dia  tayang,  mama.  Tak  ada  nak  senyum.  Tak  ada  nak  berbual.”  Aku  mula  membebel. 

“Lah.  Takkan  dia  tak  buka  mulut  langsung?”  mama bersuara  lembut.  Aku  mencemik.  Teringat  patah-patah  perkataan  yang  menyayat  hati  yang  keluar  dari  mulut  Benji. 

“Ada.  Contohnya,  ‘I  nak  makan’,  ‘distracting’,  ‘let  me  drive’,  ‘awak  bawak  slow’  dan  seangkatan  dengannya.”  Aku  mengajuk  cara  Benji  bersuara.  Cara  sombong  bongkak  dia  tu.  Mama  sudah  tergelak  mendengarnya.

“Mama,  it  ain’t  funny!  Dia  sangat  menjengkelkan.  I’m  totally  regret  for  what  I’ve  done  today.  Oddie  tak  sepatutnya  ikut  cakap  mama.  Oddie  patut  duduk  di  butik  aje.”  Aku  mula  membentak.  Mama  seolah-olah  tak  hairan  dengan  layanan  buruk  Benji  terhadapku. 

“Eleh,  sejam  kat  butik  pun  dah  membebel.  Sanggup  ke  duk  sana  lama-lama?”  mama  menyindir. 

“Huh,  at  least  lebih  baik  dari  menghadap  dia.  Dia  ingat  dia  balik  Malaysia  ni  dia  femes  macam  dekat  sana  agaknya.  Sombong  gila!”  aku  merengus. 




0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design