SAMURAI 10

BAB  10
“NAK  ke  mana  tu  Melur?”  soal  mak  pada  aku  yang  sedang  mencalitkan  minyak  wangi  ke  kawasan  urat  lengan.  Mak  ni,  tahu-tahu  sahaja  aku  nak  keluar.  Aduhlah  Melur!  Mestilah  mak  tahu!  Takkanlah  duduk  di  rumah  pun  aku  nak  pakai  perfume,  ya  tak?!  Lagi  pula,  aku  memang  melaram  sedikit  hari  ni.  Maklumlah.  Pekan  sehari,  kan?
“Nak  pergi  pekan  sehari  mak.”  jawabku  sambil  tersenyum  bangga.
“Ai,  banyak  duit  kau,  Melur.”  mak  berkata  sangsi.  Mestilah  mak  tak  percaya.  Aku  sudah  lama  tidak  menerima  tempahan  gubahan  hantaran.  Dan  sekarang  aku  bergantung  seratus  peratus  pada  duit  mak  dan  abah.
“Aizat  bagi.”  aku  berkata  sambil  menempekkan  bedak  kompak  ke  wajahku.
“Abang  Aizat...”  mak  menegur.  Tidak  suka  cara  aku  menggelarkan  Aizat  begitu.  Aku  mencemik.  Tak  ingin  aku  nak  panggil  dia  ‘abang’.  Geli.  Dia  pun  pasti  tak  ingin  dipanggil  abang.  Bukankah  dulu  dia  tidak  mahu  menganggap  aku  ini  seperti  adiknya? 
“Alah,  tak  payah  nak  abang-abang  pun  tak  apa.  Dengan  Melur  pun  dia  guna  aku-kau  aje.  Dia  pun  tak  hairanlah,  mak.  Jangan  risau.”  ujarku  selamba.
“Hmm.  Tak  lama  lagi  jadi  laki  Melur  tu.  Baik  belajar  panggil  abang  awal-awal.  Ni,  nak  pergi  dengan  siapa?”  soal  mak. 
Aku  mencemik  lagi  apabila  mak  kata  tak  lama  lagi  Aizat  bakal  menjadi  suamiku.  Sungguh  aku  tak  rela.  Ya,  dulu  aku  pernah  bersetuju.  Tapi  itu  dulu  punya  cerita.  Sekarang  tak  lagi!  Lagi  pula,  aku  tak  rasa  yang  kami  bakal  menikah.  Mak  auta  sahaja  sebab  takut  aku  jadi  anak  dara  pemalas.  Aku  kenal  sangat  mak  aku.
“Nak  pergi  dengan  Ijai.”  jawabku  selamba  sambil  mengoleskan  petroleum  jelly  ke  bibirku.
“Pergi  dengan  Abang  Aizat  kamu  sekali.  Tak  elok  pergi  berdua  saja.  Nanti  apa  kata  tunangnya.”pesan  mak.  Aku  mencemik  serta-merta.  Sikit-sikit  Abang  Aizat.  Uwerk.  Meluat  aku  dengan  Samurai  tu. 
“Ada  Nora.”  jawabku  yang  masih  tidak  mahu  ditemani  Aizat.  Mak  mengeluh  sedikit.  Keningnya  digaru-garu  dengan  jari  kelingking.  Sebelah  tangan  lagi  bercekak  pinggang.  Mungkin  mak  tak  tahu  nak  kata  apa  dah  dengan  aku.  Yalah,  setiap  kata-katanya  pasti  aku  tepis  dengan  penuh  keazaman.  Aku  tak  mahu  ada  Aizat.  Itu  saja.  Terencat  niatku  hendak  berbelanja  kalau  dia  ada.  Diakan  suka  pertikaikan  setiap  perkara  yang  aku  buat?
“Nanti  Nora  cemburu  pula.”  mak  memberi  alasan.
“Mak...  Orang  tak  naklah  macam  ni.  Setiap  kali  nak  gerak  aje  mesti  kena  ada  si  samurai  tu.  Lagilah  jadi  buah  mulut  orang  nanti.  Mengekor  aje.  Melur  ni  bukannya  kucing  sampai  nak  kena  ada  ekor.  Ekor  yang  buruk  pula  tu.  Lagilah  Melur  tak  nak.”  aku  membebel.  Aku  sudah  bersiap  dengan  dompet  di  celah  ketiak.  Hendak  membeli  belah  di  pekan  sehari. 
“Kau  kutuk  aku,  Melur?!”  suara  samurai  menyapa  tiba-tiba.  Terkejut  aku!  Dia  dah  tercegat  kat  depan  pintu  rupa-rupanya!  Eh?  Apa  pasal  kacak  semacam  aje  dia  ni?  Bukan  main  dia  bergaya.  Nak  ke  mana?  Dia  tercengang  sedikit  memandangku  yang  kini  berdiri  berhadapan  dengannya.  Eleh,  mesti  dia  terkejut  bila  tengok  aku  cantik  sangat  hari  ni.
“Mana  ada  saya  kutuk  awak?!”  aku  menafikannya.  Takkanlah  aku  cakap  tak  nak  pergi  dengan  dia  pun  satu  kutukan?
“Kau  ingat  aku  tak  dengar?  Ekor  kucing  tu  apa?”  dia  berkata  sinis.
“Ekor  kucing  Ijai.  Terkepot.”  Aku  membuat  cerita.  Mak  sudah  menggeleng-gelengkan  kepalanya. 
“Tak  payah  nak  kelentonglah.  Habis  kau  panggilaku  samurai,tu  apa  pulak?”  soalnya  tak  puas  hati.
“Selama  ni  saya  panggil  awak  samurai  tak  ada  pulak  awak  nak  mengamuk.”  aku  menjelingnya.
“Hari  ni  tak  boleh!”  dia  menjelingku  semula.  Eh  eh!  Dia  ni,  mengada-ngada.  Apa  dia  fikir  dia  comel  kalau  cakap  begitu?
“Lantak  awaklah!  Mak,  Melur pergi  dulu  ya?”  aku  meminta  diri. 
“Melur,  kau  kena  pergi  dengan  aku.  Nanti  ada  orang  buli  kau,  aku  tunjuk  muka  saja,  diorang  dah  bertempiaran  lari.”  cheh!  Ayat  tak  boleh  blah  betul.  Kalau  aku   tengah  makan  tadi,  memang  tak  hadamlah  makanan  aku!  Siapalah  yang  nak  lari  tengok  dia?  Sudahlah  badan  keding.  Kalau  orang  lari  pun,  aku  yakin  orang  itu  akan kembali  membawa  geng  untuk  mentertawakan  dia  secara  berjemaah.
“Ala,  tak  payahlah  pergilah.”  aku  berkata  dengan  muka  serius.  Tak  selesa  sungguh  aku  kalau  dia  ikut  aku  pergi  ke  mana-mana.  Nanti  jadi  buah  mulut  lagi.
“Peduli  apa  aku?  Kau  bagi  ke  tak  ke,  aku  memang  nak  pergi  ke  pekan.  Mak  De,  saya  pergi  dulu  ya.”  dia  meminta  izin  dengan  mak  aku  lantas  dikucup  tangan  emak.  Aku  ternganga  sedikit.  Aku  keluar  dari  rumah  pun  tak  pernah  cium  tangan  mak.  Mulalah  aku  rasa  malu  sendiri.  Huhuhu.
“Hati-hati  ya,  Aizat?  Tengok-tengokkan  Melur  ni  sekali.  Jangan  bagi  dia  rapat  sangat  dengan  Ijai  tu.  Nanti  kecil  hati  Nora.”  mak  bersuara.  Aizat  mengangguk.  Heee,  benci!  Kena  pergi  dengan  dia  jugakah?  Menyampah  tahu?
“Mak  De  jangan  risau.  Kalau  dia  dekat  dengan  Ijai  tu,  saya  dukung  dia  balik  rumah!”  Aizat  berkata  selamba.  Nak  dukung  aku?  Larat  ke?  Mak  hanya  menggeleng-gelengkan  kepalanya  mendengar  kata-kata  Aizat  itu.
“Melur,  kau  tukar  baju.  Kau  pakai  apa  ni?”  arahnya  selamba.  Aku  terkejut.  Ingatkan  dia  pandang  aku  sebab  kagum.  Rupa-rupanya  dia  suruh  aku  tukar  baju?  Rasa-rasanya,  inilah  pertama  kali  aku  melaram.  Takkan  tak  cantik  kut?
“Saya  pakai  bajulah.  Tak  okey  ke?”  soalku.
“Tak.  Kau  padam  mekap  kau  sekarang.  Macam  orang  gila.”  Katanya.  Eh?  Seteruk  itukah  pemakaian  aku  hari  ini?  Setahu  aku,  aku  memakai  sehelai  kemeja  putih  berlengan  labuh  dipadankan  dengan  seluar  jeans  lusuh  straight  cut.  Takkanlah  aku  nak  ke  pekan  sehari  dengan  memakai  seluar  trek  seperti  kebiasaannya?  Tak  cantiklah!
“Mana  ada  mekap?  Letak  bedak  aje  pun.  Tak  pakai  alis  mata  pun.  Mulut  pun  biasa-biasa  saja.  Letak  maskara  saja  pun  kena  padam  ke?”  protesku.
“Padam!  Buruk!”  kutuknya.
“Biarlah!”  aku  menghentak  kaki  tanda  protes. 

“ASAL  setiap  kali  aku  tengok  muka  kau,  mesti  muka  Aizat  ada  sekali?”  Ijai  menyoalku  perlahan.  Takut  Aizat  yang  berjalan  di  belakang  terdengar  soalannya. Aku  tersengih.
“Apa  kau  ingat  aku  saja  suka-suka  nak  bawa  dia?  Hey,  aku  lebih  rela  kalau  kera  berderet  ikut  kat  belakang  akulah.  Mak  akulah  yang  suruh  dia  ikut.”  aku  kembali  berbisik.  Tiba-tiba,  Aizat  mencelah  antara  aku  dengan  Ijai.
“Mak  kau  dah  pesan,  jangan  bagi  kau  dengan  Ijai  rapat-rapat  sangat.  Kau  nak  aku  dukung  kau  buat  balik  ke  rumah  ke?”  keras  suaranya  menegah.  Cheh!  Benci  betul  aku  mendengarnya.  Aku  menilik  ke  arah  Ijai  di  sebelah  kiri  Aizat.
See?  Aku  rimas  sebab  inilah!”  aku  membentak  sambil  menjeling  Aizat.  Ijai  tergelak  kuat. 
“Hairan  pulak  aku  dengan  rimas  kau  tu?  Mak  kau  punya  pesanan  ni.  Aku  kena  jaga  kau!”  dia  menjelingku.  Alasan  sungguh!
“Mak  takut  Nora  terasa  hati.  Nora  bukannya  ada  lagi.  Rumah  Nora  pun  kita  tak  lalu  lagi.”  aku  mencemik  geram.
“Kau  nak  Nora  nampak  dulu  ke  baru  kau  nak  menjauh?”  soal  Aizat  sinis.  Aku  menjelingnya.  Heee,  memang  apa  yang  dia  kata  tu  ada  betulnya  juga.
“Apa  pasal  kau  diam?  Sebab  dah  kalah?”  soalnya  selamba.  Aku  menjelingnya.
“Diamlah,  pepijat!”  aku  menjelingnya  geram  dan  melangkah  ke  depan  dengan  langkah  besar.  Benci  sangat-sangat,  tahu?!
“Pepijat  mana  boleh  diam  setiap  kali  jumpa  bunga  melur.  Serangga  sukakan  bunga.”  jawabnya  selamba.  Aku  terhenti  melangkah  dibuatnya.  Dia  sukakan  akukah  maksud  kata-kata  dia  tu?  Eeee,  apa  pasal  otak  aku  kuat  perasan  sangat  ni? 
Bukkk!!  Terkedepan  aku  dilanggarnya!  Nyaris  tak  tersembam  ke  tanah  bila  lengan  aku  dipaut  Aizat  daripada  jatuh.  Ijai  sudah  terkekeh-kekeh  gelak.  Heee.  Geram  betul  aku!  Aku  merentap  tanganku  sesudah  stabil  berdiri.
“Hey  kau  ni!  Apa  pasal  suka  sangat  berhenti  mengejut  macam  ni?  Ini  kali  kedua  dah  kau  buat  brek  emergency  macam  ni.”  marahnya.  Dua  kali  aku  dimarahinya  disebabkan  berhenti  mengejut.  Mana  aku  nak  tahu  yang  dia  ikut  belakang  aku  serapat  itu.  Lagi  satu,  perlukah  dia  ikut  aku  sampai  tahap  ini?
“Mana  saya  tahu  awak  nak  ikut  rapat  macam  ni!”  aku  menjelingnya.
“Lain  kali,  pacak  side  mirror  kat  atas  bahu  kau  tu,  kalau  nak  main  brek-brek  macam  ni!  Tengok  ada  orang  ke  tidak  dekat  belakang.”  marahnya.  Bertambah  kuat  Ijai  gelak.  Mengarut  sangat  Aizat  ni.  Dia  ingat  aku  boleh  jadi  macam  dalam  cerita  Kungfu  Hustle  tu  ke  apa?Ada  pisau  terpacak  dekat  bahu  dan  buat  side  mirror.
“Heee,  biarlah!”  aku  mendengus  dan  kembali  berjalan.  Malas  dah  aku  nak  tanya  dia  sama  ada  dia  suka  kat  aku  ke  tidak.  Berdasarkan  pemerhatian  aku,  dia  suka...  dia  suka  menyakitkan  hati  aku!

“KAU  nak  beli  apa?”  soalnya.  Aduhai.  Dia  lagi,  dia  lagi!  Kenapalah  dia  ikut  aku  ke  mana-mana  saja  aku  pergi?  Aku  nak  usyar  pakaian  dalam  pun  tak  boleh.  Payahlah  begini.
“Tak  beli  apa.  Tengok-tengok  aje.”  aku  berkata  lantas  berjalan  beriringan  dengan  Nora  dan  Ijai.  Dia  menandingi  langkahku  dan  berbisik  ke  telingaku.
“Takkanlah  tujuan  kau  datang  sini  semata-mata  nak  tengok-tengok  aje?”  sindirnya.
“Eh,  biarlah  saya  nak  tengok  ke.  Nak  jeling  ke  apa...”  aku  melawan.  Aku  ingin  kembali  berjalan  dengan  Nora  dan  Ijai  namun  dihalang  Aizat.
“Baik  kau  jangan  menyibuk  dekat  dia  orang.  Orang  tu  nak  dating  berdua.  Jalan  dengan  aku  kat  sini,  ada  faedahnya.  Dating  dengan  aku  ni  haa.  Aku  boleh  belanja  kau.”  dia  tak  pasti  sama  ada  dia  betul-betul  berbisik  ataupun  dia  berbisik  pakai  mikrofon!  Kuat.  Ijai  tersenyum-senyum  mendengar  kata-kata  Aizat  itu.  Bangga  sangat  dia  bila  Aizat  memahaminya  yang  nak  berdating  tu.  Aku  mencemik.
“Jauhkan  jarak  awak  dari  saya,  sepuluh  meter.”  Aku  mengarahkan  Aizat  untuk  menjauhiku.  Dia  mencemik.
“Okey.  Jangan  kau  lari  dari  aku  sudah.  Sampai  ke  hujung  dunia  aku  mengejar.”  Dia  berkata  selamba.  Aku  mengangkat  ibu  jariku.  Setuju!  Lagi  pula,  berdayakah  aku  hendak  berlari  sampai  ke  hujung  dunia? 
Aku  berhenti  melangkah  betul-betul  di  depan sebuah  gerai  buah.  Tekak  teringin  nak  merasa  buah  jambu  air  dan  jambu  batu.  Tentu  enak  jika  buah  itu  dicolek  dengan  asam  boi  dan...  kicap  berlada.  Digigit  sampai  hancur  dan  ditelan...  Oh  tuhan!  Kecur  liurku  membayangkan  aku  memakannya  dengan  pergerakan  perlahan. 
“Beli  buah,  dik?”  soal  si  peniaga  tua  kepadaku  sekali  gus  mematikan  bayanganku.  Aku  mengangguk.  Yelah,  takkan  aku  nak  beli  kasut  pula  di  gerai  buah-buahan  ni?  Terus  dia  menyerahkan  sebuah  bakul  kecil  untuk  mengisi  buah  kepadaku.  Aku  memilih-milih  dengan  berhati-hati.  Risau  kalau  dapat  buah  yang  sudah  buruk. 
“Cantiknya  awak  ni.  Hai  awak.  Nak  beli  apa  ni,  hmm?”  soal  seorang  lelaki  yang  langsung  tak  dikenali.  Ini  seorang  lagi,  tanya  soalan  budak  tadika!  Aku  berhenti  dekat  sini,  takkanlah  nak  beli  motor  pula?!
Gelinya  aku.  Macam  orang  tak  pernah  jumpa  perempuan  pula  dari  gaya  teguran  dia.  Kasihan.  Aku  tidak  mengendahkan  soalan  dari  lelaki  itu  malah  aku  meneruskan  aktivitimemilihbuah-buahan  yang  mengecurkan  air  liurku  ini.  Peniaga  tua  itu  pula  hanya  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Nama  awak  apa?”  soal  lelaki  itu  lagi.  Heee,  sungguhlah  aku  rimas  dengan  spesies  lelaki  macam  ni.  Kalau  orang  dah  diam  tu,  maknanya  tak  mahu  layanlah!  Aku  mengelak  apabila  lelaki  itu  berdiri  di  sebelahku.
“Jangan  sombong  sangat,  awak.  Berdosa.  Datang  dengan  siapa  ni?”  soal  lelaki  itu  lagi.  Dia  ni,  gerenti  geng-geng  mat  pek  yang  selalu  duduk  kat  bawah  jambatan  tu.  Orang  kampung  seberang.  Cara  pemakaian  pun  melambangkan  dia  memang  geng-geng  mat  pek!
“Jangan  kacau  bini  aku,  boleh?”  soal  satu  suara  tiba-tiba.  Aku  berpaling.  Aizat!  Dia  sedang  berpeluk  tubuh  dan  menghantar  pandangan  tajam  kepada  si  lelaki  yang  menggangguku.  Huh.  Apa  motif  dia  cakap  aku  bini  dia?  Cakap  adik,  sudahlah!
“Ka...  kau?”  soal  si  lelaki  itu  tergagap-gagap.  Macam  takut  benar  saja  dia  melihat  Aizat.  Sampai  pucat  wajah  dia.
“Kenapa  dengan  aku?  Teringat  kenangan  lama,  huh?”  soal  Aizat  dengan  muka  tegangnya. 
Aku  tak  pasti,  kenapa  muka  dia  setegang  ini.  Kenangan  lama?  Apa  maksud  Aizat?  Kenapa  lelaki  itu  tiba-tiba  bertempiaran  lari?  Dan,  benarkah  seperti  yang  Aizat  kata  di  rumah  tadi?  Lihat  saja  muka  dia,  pasti  orang  bertempiaran  lari?  Memang  betul!  Tak  sangka  akan  ada  orang  takutkan  si  keding  ini.
“Kenapa  dengan  dia  tu?”  soalku  tak  tertahan.
“Nampak  hantu.  Dah,  beli  cepat,  lepas  tu  balik.  Mujur  aku  ada.”  Aizat  masih  lagi  dengan  muka  tegangnya. 
Aku  tak  faham.  Kenapa  Aizat  ni  ditakuti  lelaki  itu?  Kenangan  lama?  Ada  kaitan  dengan  kes  dia  masuk  sekolah  jahat  dulukah?  Mungkin.  Mungkin  lelaki  itu  dibulinya.  Maksud  aku,  dibuli  dengan  teruk  sehingga  meninggalkan  trauma.  Boleh  jadi.  Aku  nak  sangat  kenal  dengan  Aizat  yang  dulu.  Apa  pasal  dia  berubah  jadi  jahat?  Sewaktu  aku  berpindah  ke  Negeri  Sembilan  dulu,  dia  masih  di  sekolah  rendah.  Menurut  emak,  waktu  di  sekolah  rendah,  aku  manja  sangat  dengan  dia. 
Dalam  beberapa  tahun  tinggal  di  Negeri  Sembilan,  kami  dikejutkan  dengan  berita  dia  dihantar  ke  sekolah  bagi  pesalah  juvana  di  Kuala  Lumpur.  Sewaktu  itu,  aku  masih  tidak  mengerti  mengapa?  Jadi,  aku  tidak  mengambil  peduli  langsung.  Sehingga  sekarang  pun,  aku  masih  lagi  tidak  mengerti  mengapa  dia  dihantar  ke  sana.  Bila  ibu  dan  bapanya  meninggal  dunia,  barulah  kami  pulang  semula  ke  kampung  ini  dan  tinggal  di  rumahnya  yang  telah  kosong  itu.  Sekarang,  dia  pulang  semula  ke  sini.  Ah,  berbalik  semula  kepada  topik  asal!  Aku  rasa,  betullah!  Lelaki  tadi  tu  pernah  dibuli  Aizat  dulu!  Lihat  sajalah  muka  trauma  dia  tu.
“Kau  nak  termenung  sampai  lusa  ke?”  soal  Aizat.  Aku  tersentak.
“Tak,  memikirkan  lelaki  tadi.  Tentu  teruk  dia  dibuli  awak  dulu.  Sampai  pucat  lesi  macam  tu  sekali.”  Aku  menyerkap.  Air  muka  Aizat  berubah.
“Kau  tak  faham  apa-apa,  jangan  mudah  meletakkan  seseorang  dalam  sesuatu  situasi.  Beli  cepat,  kalau  tak,  kau  balik  seorang!”  Dia  mendengus.  Terkejut  aku.  Apa  pasal  tiba-tiba  dia  nak  membentak  ni?  Aku  memilih  jambu  air  dan  jambu  batu  dengan  cepat.  Bimbang  jika  tiada  orang  mahu  membayarnya.
Sesudah  Aizat  membayarkan  jambu  itu  untukku,  dia  mengajakku  untuk  pulang.  Aku  menolak.
“Saya  nak  pergi  beli  asam  boi.  Nak  cicah  dengan  jambu  ni.  Lepas  tu  nak  beli  apam  balik  untuk  mak  dan  abah.  Lepas  tu,  laksa  pinang.  Perut  dah  lapar.  Awak  nak  balik,  awak  baliklah  dulu.  Tak  apa,  biarlah  saya  balik  sendiri.  Saya  dah  biasa.”  Aku  menghalaunya  dengan  cara  paling  hormat.
“Nanti  laki  tu  kacau  kau  lagi,  payah  pulak  hidup  kau.  Beli  cepat  sikit.  Pilihkan  untuk  aku  makanan  sedap-sedap  sikit.  Perut  aku  pun  lapar.”  Ujarnya.  Aku  angguk  saja.  Dari  tadi,  dia  asyik  membayar.  Apalah  salahnya  kalau  aku  buat  baik  dengan  dia,  kan?  Tapi...
“Apa  kaitan  lelaki  tadi  tu  dengan  awak?”  soalku.
One  fine  day,  kau  akan  tahu  jugak.  Aku  cerita  satu  persatu  kat  kau  nanti.  Dah,  cepat.”  Dia  mengarahkan  aku  untuk  cepat-cepat  membeli. 
“Nanti  tu  bila?  Kalau  semua  benda  awak  nak  ceritakan  nanti,  awak  ingat  ke  semua  cerita  tu?”  soalku  tidak  berpuas  hati.  Semua  benda  dia  cakap,  dia  nak  ceritakan  nanti.  Masalahnya,  bila?!  Geram  sungguh  aku.  Suka  betul  dia  berahsia.  Tak  padan  dengan  lelaki  samurai.  Berjiwa  sentimental  rupa-rupanya.
“Kan  aku  dah  cakap?  One  fine  day!  Aku  ingat  punya.”  dia  menegaskan.  Sekarang  bukan  finedaykah?  Aku  mengalah  juga  akhirnya.  Biarlah.  Apa  boleh  buat?  Takkan  aku  nak  desak  dia  supaya  bercerita  pula,  ya  tak?  Aku  bukanlah  seteruk  itu.

“MAK  Senah  kata,  kau  ada  terserempak  dengan  Daus  tadi  dekat  pekan  sehari,  betul  ke?”  soal  Abang  Din  kepada  Aizat.  Mak  Senah  ada  ke  dekat  pekan  tadi?  Tak  perasan  pula  aku.  Memang  orang  kampung  ni  terror  bab  sebar  berita.  Jangan  pelik  pula.  Sebab  itulah  aku  kena  berhati-hati  sepanjang  hidup  di  kampung  ini.  Berhati-hati  pun,  tetap  juga  jadi  bahan  bualan  orang. 
Aizat  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Mengiakan  soalan  Abang  Din.  Siapa  pula  Daus?  Masa  bila  pula  Samurai  ni  ada  terserempak  dengan  mana-mana  kawan  dia?  Mungkin  sewaktu  aku  suruh  dia  jauhkan  diri  dia  sepuluh  meter  tadi  kut?
“Dia  nampak  kau,  dia  tak  buat  apa  ke?”  soal  Abang  Din  lagi.  Aku  sudah  berkerut  seribu.  Kenapa  ni?  Macam  ada  kisah  tersembunyi  saja.  Dari  nada  Abang  Din,  aku  dapat  rasakan  ada  sesuatu  yang  tak  kena  antara  lelaki  yang  bernama  ‘Daus’  itu  dengan  Aizat.
“Tak,  dia  terus  lari.”  Jawab  Aizat  serius.  Oh!  Lelaki  yang  mengurat  aku  tadi.  Daus  ke  namanya? 
“Hm.  Maaf  pun  dia  tak  ada  cakap?”  soal  Abang  Din  tak  percaya.  Huh?  Maaf?  Oh!  Jadi  bukan  kes  Aizat  masuk  juvanalah  agaknya.  Entah-entah  kes  rebut  awek  ke?  Logik  juga.  Sebab  si  Daus  tu  kan  mengurat  aku.  Kali  ni,  entahkan  Aizat  nak  menang  dan  disebabkan  itulah  Aizat  mengaku  aku  bini  dia,  tak?  Hmm.  Boleh  jadi...
“Tak.”  Jawab  Aizat  sepatah.
“Apalah  pengecut  punya  budak.  Kalau  aku  jadi  kau,  dah  makan  penumbuk  dah  mamat  tu.”  Abang  Din  berkata  serius.
“Tak  dan  nak  layang  penumbuk,  dia  lari  dulu.”  Jawab  Aizat  pula.  Cakap  besar.  Macamlah  dia  berani  nak  buat  kacau.  Semakin  hati  aku  tak  keruan  nak  ambil  tahu.
“Orang,  bila  dah  tahu  diri  tu  salah,  memanglah  macam  tu  keadaannya.”  Komen  abah  pula  yang  baru  muncul  di  ruang  tamu  itu.  Aku  semakin  geram  nak  menyoal.  Tapi...  abah  dah  banyak  kali  pesan,  jangan  sibuk  nak  menyampuk  dalam  mana-mana  perbualan.  Bertabahlah  Melur!
“Mak  Senah  puji  kau.  Katanya  kau  boleh  bersabar  tadi.  Kalau  aku...  tak  ada  mananya  dia  boleh  balik  guna  kaki.”  Abang  Din  menayang  sengih.  Ah!  Apa  yang  mereka  katakan  ni?! 
“Kes  dulu,  aku  tak  kisah  sangat.  Aku  nak  tumbuk  dia  tadi  bukan  sebab  kes  dulu  tapi  sebab  dia  duk  mengusik  si  Melur  ni.  Aku  pantang  betul  orang  usik  hak  aku.”  Aizat  bersuara  geram.  HAH?!!  Dia  cakap  HAK  dia?!!!Abang  aku  sudah  tersedak-sedak.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design