HANTU PUNYA BOS! ( BAB 13)

Bab  13
“WEH,  korang  berdua  tak  pelik  ke  dengan  perangai  bos  sekarang  ni?”  Suzanna  mula  bergosip  ketika  Abby,  dia  dan  Azham  sedang  menikmati  makan  tengah  hari  di  kafe.  Azham  mengangguk  setuju  dengan  kata-kata  Suzanna  itu.  Memang  dia  pun  naik  pelik  dengan  sikap  Arrayyan  sekarang.Abby  menjungkitkan  keningnya  seketika.  Pending!
“Nak  pelik  apanya?”  soal  Abby  lantas  menyuapkan  makanan  tanpa  menghiraukan  kata-kata  Suzanna  itu.
“Weh  Zana,  dia  budak  baru.  Manalah  dia  menghadap  dengan  caci  maki  bos  sangat.  Hari  kedua  aje  dia  kena  maki.  Lepas  tu  terus  bos  jadi  insan  yang  soleh  dan  cemerlang,”  bebel  Azham.  Suzanna  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Ya  tak  ya  juga!
Abby  naik  meluat  mendengar  Azham  memuji  Arrayyan.  Soleh  dengan  korang!  Dengan  aku?  Suruh  buat  itu  ini  macamlah  aku  ada  sepuluh  tangan!  Hantu  punya  bos!  Sudahlah  dia  suka  sangat  mendera  aku!  Cemerlang  dengan  kau  orang!  Dengan  aku?  Huh!  Memang  takde  langsung  ciri-ciri  kecemerlangan  itu.  Abby  mendengus  geram.
“Cakaplah,  apa  yang  awak  orang  pelik  sangat  ni?”  soal  Abby  geram.
“Sebelum  ni,  dia  tu,  pantang  kita  buat  silap  sikit,  tentu  saja  akan  dihamuk  sepuas  hati.  Sekarang  ni,  dia  macam  dah  pasif.  Tak  ada  nak  jerkah  sana-sini  macam  dulu.  Kalau  jumpa  dengan  pekerja-pekerja  pun  dia  boleh  tunduk  hormat  semula.  Memang  pelik  gilalah,”  Azham  bersuara.  Suzanna  di  sebelahnya  mengangguk-angguk  tanda  setuju.
“Oh,  saya  tahu  sebab  apa  dia  jadi  macam  itu,”  Abby  berkata  selamba  tanpa  menyedari  yang  dia  mungkin  akan  termalukan  bosnya  sendiri.
“Kenapa?”  soal  Azham  dan  Suzanna  serentak.
Abby  kecut  perut!  Alamak!  Biarpun  dia  benci  akan  Arrayyan,  namun  takkanlah  dia  hendak  memalukan  bosnya  itu?  Kalaulah  pekerja  lain  tahu  bahawa  Arrayyan  pernah  dipukul  gara-gara  mulutnya  yang  berbisa  itu,  mahu  teruk  Arrayyan  ditertawakan  mereka  semua.  Lagi  malang,  tentu  Abby  bakal  dipecat!  Oh  no!
“Alah,  sebab  urat  kentut  dia  putuslah  tu,”  Abby  menjawab  selamba.  Debaran  di  dada  mula  menyurut.  Lantaklah  kalau  alasan  tak  logik  sekali  pun.  Yang  pasti,  dia  tidak  akan  memberitahu  sesiapa  mengenai  insiden  itu. 
Azham  dan  Suzanna  yang  menyangka  Abby  bergurau  sudah  berdekah-dekah  ketawa. 
“Wey,  aku  ingatkan  betullah  dia  tahu  sebab  apa  tadi,  kan  Zaham?!”  Suzanna  menumbuk  bahu  Azham  dan  ketawa  lagi. 
Abby  hanya  melihat  dua  orang  itu.  Sama  cantik  dan  sama  padan.  Tidak  mahukah  mereka  bercinta  sesama  mereka?  Tentu  sweet.  Azham  itu  orangnya  agak  ramah  berbanding  Suzanna  yang  nampak  agak  serius  dan  pendiam  di  pejabat.  Bahasa  mereka  pula,  ‘kau  aku’.  Tak  macho  langsung!  Tapi  okey  what?  Nampak  keserasian  mereka  bila  berbual.
“Weh,  makan  cepat.  Saya  kena  sambung  kerja  ni.  Bos  kita  tu  garang  sangat  dengan  saya,”  Abby  bersuara  kalut.  Tidak  mahu  berbincang  tentang  topik  yang  sama.  Arrayyan,  Arrayyan,  Arrayyan!
“Garang  sebab  apa  pula?  Dengan  kami  semua  dia  okey  aje?”  Azham  bersuara.
“Itu  kalau  dia  dengan  awak  orang  semua.  Kalau  dengan  saya,  dia  tak  okey!  Dia  suruh  buatitu  dan  ini  setiap  masa.  Inipun  dia  beri  masa  tak  sampai  satu  jam  untuk  mencekik!  Kalau  tak,  potong  gaji,”  ujar  Abby  dalam  sendu.  Sendulah  sangat!
“Eh,  cakap  pasal  potong  gaji,  dia  jadi  potong  tak  gaji  kita  bulan  ni?”  soal  Azham  memandang  muka  Suzanna  dengan  pelik.  Suzanna  menjungkitkan  bahunya  dan  memandang  ke  arah  Abby  pula.  Azham  turut  sama  menanti  jawapan  dari  mulut  Abby.
“Pasal  tu,  kau  orang  tak  payah  risau.  Saya  dah  settlekan  semuanya  dengan  bos,”  ujar  Abby  sambil  tersenyum  hambar.  Yalah!  Lima  puluh  peratus  gajinya  bakal  melayang!  Takkan  dia  nak  gelak  pula  dalam  keadaan  dia  yang  bersusah  hati  itu?
“Kau  settle  macam  mana?”  soal  Suzanna  yang  lebih  selesa  menggunakan  ‘kau  dan  aku’  berbanding  Azham  dan  Abby  yang  suka  menggunakan  ‘awak  dan  saya’.  Abby  tersenyum  hambar.
“Saya  minta  maaf  dan  suruh  dia  potong  gaji  saya  seoranglah!”  jawab  Abby.
“Huh?  Alahai.  Mana  adil  macam  tu.  Kasihanlah  kat  awak!  Kami  yang  gelakkan  dia  separuh  nyawa,  awak  pulak  yang  kena,”  Azham  bersuara  tidak  puas  hati.  Abby  tersenyum  sahaja.  Dah  mereka  tergelakkan  Arrayyan  separuh  nyawa  itu  atas  ‘jasa’  dia.  Memanglah  dia  kena  bertanggung  jawab.
“Alahai,  awak  berdua  ketawakan  dia  sebab  latahan  saya.  Saya  yang  melatah  teruk  sampai  awak  semua  ketawakan  dia.  Jadi,  dalam  kes  ni,  saya  rasa  bertanggung  jawab  pada  apa  yang  dah  jadi,”  tutur  Abby  selamba.  Dia  menghabiskan  makanannya  dan  menyisip  air. 
“Baiknya!”  ujar  Suzanna  terharu.  Azham  mengangguk-anggukkan  kepalanya  tanda  bersetuju  dengan  Suzanna.
“Terima  kasih,”  Azham  mengucapkan  terima  kasih  kepada  Abby.  Abby  mengangguk-anggukkan  kepalanya.

“AWAK  lambat  lima  minit,  gaji  ditolak  lima  puluh  ringgit!”  Arrayyan  bersuara  tegas.  Mata  Abby  terbuntang.  Eh,  si  penolak  gaji  ni  memang  melampau  sungguh!  Lewat  lima  minit  aje?  Apa  pasal  Arrayyan  setiap  masa  di  pejabat  hari  ini?  Naik  rimas  Abby  melihatnya.
“Eee!  Mana  aci  bos?  Saya  diberi  masa  empat  puluh  minit  aje.  Dahlah  tak  sama  dengan  pekerja  lain  yang  dapat  sejam  setengah.  Bos  ni!  Dahlah  gaji  saya  dah  kena  potong  lima  puluh  peratus.  Entah  tinggal  berapa  sen  aje  nanti!”  Abby  menggumam  geram.  Arrayyan  membuntangkan  matanya  dan  seperti  biasa  Abby  turut  membuntangkan  matanya.
“Awak  ni!  Suka  sungguh  merungut!  Awak  nak  kena  pecat  ke  apa?  Saya  beri  empat  puluh  minit  tu  dah  kira  okeylah  dari  saya  beri  awak  masa  tiga  puluh  minit,”  Arrayyan  berkata  geram.  Misi  mendera  Abby  dijalankan  lagi  sehinggalah  gadis  itu  tidak  berani  lagi  melawan  katanya!  Hahahaa.
“Tapi  bos,  saya  makan  tadi  pun  dah  nak  tercekik  dah  sebab  speed.  Saya  nak  kena  solat  lagi.  Manalah  cukup  masa  tu,”  bebel  Abby  lagi.  Memang  tak  cukup!  Empat  puluh  minit  sahaja?  Apa  Arrayyan  ingat  dia  makan  di  surau  ke?  Boleh  terus  ambil  air  sembahyang  begitu?
“Okey,  mulai  hari  ini,  awak  akan  diberi  masa  rehat  selama  tiga  puluh  minit!”  Arrayyan  bengang  bila  Abby  melawan.  Abby  membuntangkan  matanya  geram.  Eh,  mana  aci?!  Tak  adil  sungguh.
“Eh,  mana  boleh,  makin  sikit  pulak  dah!  Apa  ni  bos?”  soal  Abby  yang  semakin  tak  keruan  itu.  Kalau  dia  boleh  buat  jahat,  sudah  lama  dia  waxkan  jambang  halus  yang  tumbuh  di  muka  Arrayyan  itu  kasi  dia  menjerit  habis!
“Atau  awak  nak  saya  kurangkan  lagi?”  soal  Arrayyan.  Abby  akhirnya  akur  dengan  perintah  Arrayyan  itu.  Tak  apalah.  Dia  itukan  bos?  Hantu  punya  bos!  Ambil  kesempatan  atas  kesusahan  orang  lain.  Bongok!  Kutuk  hatinya  geram.
“Tak  apalah.  Ini  dia,  kertas  yang  bos  suruh  saya  buat  pagi  tadi.  Dah  siap.  Saya  keluar  dulu,”  Abby  meminta  diri  dengan  lemah.  Arrayyan  rasa  nak  tergolek  di  situ  juga  akibat  menahan  rasa  lucu  yang  melampau.  Haa.  Ambik  kau!  Tahu  pun  buat  muka  macam  setan  diceramah  agama!
“Nanti  dulu,”  panggil  Arrayyan.  Rasanya,  kalau  dia  tak  melihat  air  mata  Abby,  tak  nampaklah  dia  itu  bos  yang  berkuasa  di  situ,  ya  tak?
“Ya?”  soal  Abby  lemah.  Masa  rehatnya  disingkatkan  dan  dia  juga  bakal  kehilangan  duit  gaji  yang  banyak.  Memang  bos  ini  hantu!  Hantu  berkepala  lima!  Syaitan  bertanduk  lapan!  Jin  berpunggung  lima!  Urrghh!
“Memandangkan  awak  dah  melanggar  etika  kerja  saya,  saya  akan  memberikan  awak  denda  yang  setimpal  dengan  kesalahan  awak!”  Arrayyan  bersuara  lagi.  Puas  dia  menahan  senyum  dan  membuat  riak  selamba  lagi  serius. 
“Huh?  Masa  bila  saya...”  belum  pun  habis  bersuara,  Arrayyan  memangkah.
“Tadi,  ambil  masa  rehat  lama.  Lepas  tu,  mulut  awak  tu,  melawan  cakap  saya!  Awak  nak  saya  ciumkan  ke  mulut  awak  tu  baru  awak  nak  diam?”  soal  Arrayyan.  Lama-lama  wajahnya  sendiri  berubah  bila  menyedari  kata-katanya  tadi  terdapat  unsur-unsur  mengurat.  Wajah  Abby  sudah  merah  membahang  apabila  bos  hantunya  itu  dengan  selamba  berkata  seperti  itu.  Eee.
“Apa  ni  bos?  Cium-cium  pulak!”  tempelak  Abby  dalam  malunya.  Arrayyan  sendiri  sudah  terasa  awkward  dengan  keadaan  itu.
“Saya  tak  habis  cakap  lagi.  Saya  nak  ciumkan  mulut  awak  tu  dengan  katak  hijau  yang  melekit-lekit!”  Arrayyan  mencipta  jawapan  secepat  mungkin.  Fuh!  Selamatlah  aku  ya  Tuhan!
Abby  cuba  membayangkan  apa  yang  dikatakan  Arrayyan  kepadanya.  Cium  katak?  Ergghh!  Gelinya.  Tapi,  kalau  cium  Arrayyan?  Eee.  Abby  menahan  muntah.  Dia  lebih  rela  bercium  dengan  katak  hijau  yang  melekit-lekit  itu  seratus  kali  daripada  mencium  mulut  Arrayyan  untuk  sekali!  Eee!  Dia  dengan  katak?  Dia  sangat  geli  tetapi  kalau  dia  dengan  Arrayyan  pula?  Sumpah  dia  jijik! 
Tak  dapat  dia  bayangkan  kalau  mulut  mereka  bersentuhan.  Lagi-lagi  bila  mulut  mungilnya  bersentuhan  dengan  mulut  Arrayyan  yang  dipenuhi  jambang  yang  pendek  itu.  Werk!  Sudahlah  perangai  macam  harem.  Hubungan  dia  dengan  Arrayyan  itu  macam  pemburu  babi  dengan  babi.  Oh  no!  Gelinya.  Dia  menggeliat  geli-geleman  di  situ.
“Baiklah  bos,  dendalah  apa  sahaja.  Saya  keluar  dulu,”  Abby  berkata  lantas  berlari  keluar.  Dia  tak  tahan  nak  muntah!!!
Sebaik  sahaja  Abby  keluar,  Arrayyan  terkekeh-kekeh  sendirian.
“Tahu  pun  nak  geli  pada  katak!”  dia  menggumam  sendirian.  Dia  tersenyum.  Entah  kenapalah  dia  suka  melihat  Abby  berserabut.  Lagi  berserabut  Abby,  lagi  tenang  hatinya.  Lagi  tenang  hati  Abby,  lagi  berserabut  pula  dia  rasa.  Nampak  tak  betapa  kejamnya  dia  di  situ?

“KAU  ni  kenapa?”  soal  Diela  kepada  Abby  yang  kelihatan  pucat  itu.  Dia  melekapkan  belakang  tangannya  ke  dahi  Abby.  Pelik.  Tak  demam  pun?
            “Aku  tak  laratlah.  Sakit  kepala  aku  ni  kena  dera,”  adu  Abby  lemah.  Kalau  dulu,  sewaktu  Diela  bekerja  dengan  Arrayyan  dan  pulang  dalam  keadaan  seperti  ini,  dia  tergelak  bagaikan  orang  nak  mati.  Sekarang,  bila  tiba  giliran  dia  pula,  rasa  nak  bunuh  diri!
“Siapa  dera  kau?”  soal  Diela  ingin  tahu.
“Siapa  lagi?  Bos  hantu  tulah!  Kau  tak  tahu,  dia  bagi  aku  waktu  rehat  empat  puluh  minit  aje.  Lepas  tu,  dia  bagi  aku  kerja  berlambak!”  adu  Abby  lagi.  Diela  terbuntang.
“Hey?  Aku  dulu  dapat  rehat  sejam  setengah.  Banyak  gila  waktu  dia  potong!  Mana  aci  macam  tu!”  Diela  mula  mengamuk.  Dia  juga  berasa  bengang  dengan  Arrayyan.  Sepatutnya  Arrayyan  melayan  Abby  dengan  baik  memandangkan  Abby  sudah  membantunya  ketika  dia  susah  dahulu.  Ini  tidak!  Abby  yang  makin  teruk  didera.  Kenapa  pula  dah?
“Itulah.  Hari  ni  dia  ubah  lagi,  dia  kasi  aku  tiga  puluh  minit  sebab  aku  memprotes.  Kalau  aku  protes  lagi,  dia  kurangkan  lagi,”  Abby  bersuara  parau.  Mukanya  sedih  sekali.  Kasihan  Diela  melihat  sahabat  karibnya  begitu.  Bahu  Abby  dipicit  lembut.  Dia  tahu,  bekerja  di  bawah  Arrayyan  memang  memenatkan.  Itu  memang  tidak  dinafikan.  Arrayyan  begitu  serius  dengan  tugasnya.
“Isk!  Teruknya!  Mana  pernah  dia  berkelakuan  ‘sumbang’  macam  tu,”  Diela  membebel.  Cis!  Sumbang  Diela  kata?  Macamlah  Abby  mengadu  yang  dia  dicabul  Arrayyan!  Diela  ini,  kadang-kadang,  ayat  gramatisnya  tak  berapa  nak  jadi!
“Itulah  pasal.  Hari  ni  gaji  aku  kena  tolak  lima  puluh  ringgit  sebab  aku  lewat  lima  minit!  Seminit  sepuluh  ringgit.  Kalau  cukup  beberapa  puluh  minit  sehari?  Entah  berapa  negatif  yang  aku  hutang  gaji  dengan  dia  pulak,”  adu  Abby  lagi.  Diela  kini  sudah  terkancing-kancing  giginya  menahan  marah.  Arggh!!  Teruknya  bekas  bos  dia.  Perangai  macam  saka.  Saka  pun  tak  macam  tu!
“Hey,  aku  belum  pernah  pun  kena  macam  tu!”  Diela  membandingkan  lagi  keadaan  dia  dan  Abby  yang  bekerja  di  situ.  Abby  mengeluh.  Dia  tahu  kenapa  Arrayyan  bersikap  sebegitu.  Kerana  dirinya  juga.  Mulut  dia  lancang  dan  dia  sendiri  pun  tak  dapat  nak  kawal  terkadangnya.  Dia  tahu  Arrayyan  cukup  bencikan  dia  bekerja  di  situ.  Lihat  panahan  mata  dan  layanan  Arrayyan  pun  dia  dah  tahu.
“Itulah.  Mungkin  dia  rasa  bengang  sebab  aku  asyik  melawan  cakap  dia  tak?”  Abby  meneka.  Diela  mengangguk-anggukkan  kepalanya. Mungkin  juga.  tapi,  sudah  dipesan  pada  Abby,  banyakkan  bersabar.  Arrayyan  memang  tak  berapa  betul!
“Memang  logik  sangat.  Bos  itu  mana  pernah  berperangai  pelik  macam  tu.  Ini  dah  kejam  tahap  Israel  dah!  Kau  patut  jaga  mulut  kau  bila  dengan  dia.  Habis  dia  pecat  kau  nanti  kang,”  Diela  berpesan.  Risau  pula  dia  pada  Abby  yang  agak  garang  dan  bermulut  laser  itu.  Abby  itu  bukan  kira  bos  tak  bos,  siapa  langgar,  dia  sepak. 
“Ada  aku  kisah?  Kalau  ya  tekaan  aku,  lagi  aku  buat  dia  panas  hati.  Tengoklah  siapa  yang  keras  kepala,”  Abby  berkata  dengan  nada  jahat.  Wajahnya  juga  mempamerkan  senyuman  jahat.  Senyuman  dendam  kesumat  terhadap  Arrayyan  yang  sudah  membuat  urat  otaknya  berselirat  setiap  hari.
“His  kau  ni!  Janganlah!”  Diela  pula  yang  takut-takut.  Abby  ni  bukannya  boleh  dibuat  main.  Ganas  juga  perangainya.  Kalau  dah  bengang  tu  nanti,  adalah  ideanya  nak  kenakan  orang.
“Aku  tak  kira.  Dia  kenakan  aku  sehabis  nyawa  boleh  pulak?  Alah,  kau  jangan  risau.  Aku  nak  buat  dia  rasa  serabut  sikit  aje,”  Abby  berkata  pula.  jari  telunjuk  dan  ibu  jari  dirapatkan  tanda  ‘sikit’.
Malas  hendak  mendengar  ceramah  Diela  jika  dia  berkata,  dia  hendak  memporak-perandakan  hidup  Arrayyan.  Benci  sungguh  dia  pada  Arrayyan.  Perangai,  makin  hari  macam  haram.  Suka  betul  dia  membebankan  Abby  dengan  kerja  yang  menimbun  sehingga  Abby  berasa  tidak  selamat  lagi  bekerja  di  situ.
Diela  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Abby,  jangan  buat  pasal!  Hatinya  melarang  keras.  Dia  tahu,  Abby  itu  seorang  yang  sangat  keras  kepala  dan  otai  orangnya.  Pernah  sekali  Abbymemasukkan  julap  dalam  makanan  bos  lamanya  yang  miang  itu.  Selepas  itu,  boleh  dia  buat  muka  tak  bersalah?  Mujurlah  tak  jadi  kes.  Akhirnya  Dato’  Rahman  berkata,  dia  yang  tersalah  makan!  Hahaha.
Nak  lagi  kejam?  Abby  pernah  ‘mewujudkan’  perjumpaan  Dato’  Rahman  dengan  klien  di  Serdang  ketika  dia  sedang  mengambil  MC.  Punyalah  jauh.  Padan  dengan  muka.  Dasar  miang!
Banyak  yang  telah  Abby  lakukan  pada  Dato’  Rahman  yang  miang  itu.  Tapi  mujur  Abby  pandai  berlakon  dan  berlagak  seperti  tidak  bersalah  dan  tidak  tahu  apa-apa.  Jangan  dibuat  main  dengan  Abby.  Tapi...  Arrayyan  pun  dua  kali  lima  liciknya  dengan  Abby.  Dah  macam  battle  pula.  Siapa  yang  bakal  mengalah  ni?  Arrayyan  ke  Abby?
Hati  Diela  terpaksa  menyokong  Arrayyan  disebabkan  perangai  hantu  bosnya  itu.  Abby  takkan  pernah  menang  dengan  Arrayyan!  Arrayyan  ada  shield  dia  yang  tersendiri...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design