MENANTU "MITHALI" ( BAB 9 )

Bab  9
“NI  barang-barang  yang  you  nak.”  Andy  menyerahkan  barang-barang  yang  dibelinya  tadi.  Aku  rasa  gembira.  Andy  memang  tidak  pernah  menghampakan  aku  dari  segi  pertolongan.  Malah,  dia  belum  pernah  menghampakan  aku  kecuali  hubungannya  dengan  Mason.  Memang  hal  itu  sahaja  yang  menyebabkan  hati  aku  hampa  dan  remuk!  Err.  Let’s  not  talk  about  it...
Aku  mengambil  barang-barang  yang  dihulurkan  dengan  ucapan  terima  kasih.  Gembiranya  aku  melihat  barang-barang  yang  dibelinya.  Banyak  sungguh.  Aku  rasa,  Andy  ini  tersalah  baca  kut?  Mana  ada  aku  minta  banyak-banyak  macam  ni?
“Berapa  semua  ni?”  soalku.  Aku  masih  punya  wang  untuk  membayar  alatan  itu.   Dia  tersenyum.  Lain  benar  senyumannya  itu.  Nakal!  Oh  dia  mahu  kenakan  aku  ya?
You!”  jawabnya  selamba.  Aku  terbuntang!  Lain  yang  aku  tanya  lain  yang  dia  jawab.  Korek  telinga  ke  belum  Andy  ni?
“I  tanya  berapa  semua  ni?”  aku  sudah  menggelabah.  Soalan  aku  tadi,  aku  ulang  dengan  sebutan  jelas  satu  persatu.  Biar  betul  Andy  ni!  Aku  tak  naklah  rasa  macam  ni.  berdebar-debar  macam  baru  lepas  kena  kejar  dek  puma.
“Yalah  I  jawab  semua  ini  bersamaan  dengan  you!”  aku  naik  seriau.  Dia  mula  memeluk  pinggangku.  Biar  betul  Andy  ni?  Takkanlah  semacam  ini  perangainya?  Kata  gay?!  Oh  gosh!  Lutut  Emma  Raisha  dah  mula  ketar!!!  Kenapa  sebelum  ini,  bila  dia  peluk  pinggang  aku,  aku  tak  rasa  seperti  yang  aku  rasa  sekarang?  Gulp!
You  ni.  Seriuslah!”  aku  tak  suka  dengan  jawapannya  itu.  Menakutkan  aku  sebenarnya.  Aku  rasa  macam  dia  sedang  menggoda  aku.  Cis!  Maaflah  terperasan  sikit.  Aku  lepaskan  rangkulannya  secepat  mungkin.  Aku  berdebar  setengah  mati.  Pucat!  Mak  takut!
“Hahaha.  You  know  me,  right?  Saja  menyakat  you.  Tak  payahlah  bayar.  I  belikan  untuk  you,  you  buatkan  kek  untuk  I.  So,  fair  and  square!”  dia  berkata  selamba  sambil  merungkaikan  tali  lehernya.  Penat  sahaja  riak  wajahnya  membuatkan  aku  rasa  simpati.
“Yalah.  Tapi,  inikan  birthdayyou.  Rasanya  macam  tak  patut  pula  I  buat  you  macam  ni.”  aku  berkata  dengan  nada  yang  tak  tenang.  Aku  jadi  tidak  selesa  dengan  layanan  yang  diberikan  olehnya.  Terlalu  istimewa.  Dan  aku  pun  mulalah  perasan  berkali-kali.
It’s  not  a  big  deal.”  jawabnya  lantas  naik  ke  tingkat  pertama.  Cis.  Dia  tinggalkan  aku  bodoh-bodoh  macam  tu  saja?Mungkin  dia  hendak  masuk  ke  bilik  dan  menukar  pakaian.  Aku  mengeluh.  Aku  bercadang,  hari  ni,  aku  nak  buat  Vanila  Cupcakes  dahulu  memandangkan  sudah  lama  juga  aku  tinggalkan  skil  membuat  kek  aku  ini.
Aku  masukkan  dua  gelas  tepung.  Aku  minta  sebungkus  tepung  Blue  Key  dengan  Andy  tadi.  Tapi  Andy  beli  tiga  bungkus.  Entah  bilalah  nak  habis  ni!  Sangat  pelik.  Aku  tersalah  taip  atau  Andy  yang  tersalah  baca?  Tengoklah,  nanti  okey  atau  tidak  hasilnya  untuk  cupcakes  aku  nanti.  Kemudian  aku  masukkan  satu  setengah  gelas  gula. 
Banyak?  Nampak  sahaja  banyak.  Dah  siap  nanti,  hasilnya,  mesti  manis  dan  comel  macam  aku  juga.  Maaflah,  sepanjang  aku  tinggal  dengan  Andy  ini,  sikap  aku  pun  dah  jadi  terikut-ikut  dengan  dia.  Kuat  perasan.
Sebelum  itu  aku  panaskan  oven  terlebih  dahulu  kepada  350  darjah.  Aku  susun  bekas  cupcakes  itu  di  dalam  barisan.  Cantik.  Kemudian  aku  campurkan  serbuk  penaik,  garam,  susu  dan  vanila  ke  dalam  mangkuk  yang  berisi  tepung  dan  gula  tadi.  Aku  kacau  bahan-bahan  itu  selama  dua  minit.
Selepas  itu  aku  tambah  telur  putih,  empat  biji  dan  pukul  dengan  laju  sehingga  berbuih  dan  bahan-bahan  itu  nampak  gebu.  Aku  pukul  cepat-cepat  dalam  masa  dua  minit  sahaja.  Sudah  macam  pro  saja  lagak  aku.  Hasilnya,  aku  berpuas  hati  dengan  bakal  cupcakesku.Kemudian  aku  masukkan  ke  dalam  bekas  cupcakes  yang  aku  susun  tadi.  Aku  masukkan  ke  dalam  oven  selama  dua  puluh  sehingga  dua  puluh  lima  minit.
Selepas  siap,  aku  sejukkan  dahulu  selama  sepuluh  minit.  Selesai  sahaja,  aku  buat  krim  yang  berwarna-warni  dan  aku  hiaskan  di  atas  cupcakes  aku.  Aku  rasa  gembira  kerana  cupcakes  aku  menjadi  pada  hari  ini. 
Andy  ini  entah  ke  mana  dia  pergi  agaknya.  Aku  hendak  menyuruh  dia  untuk merasa  cupcakes  aku  ni.  Tak  sabar  pula  rasanya.  Lama  juga  aku  terperap  di  dapur.  Aku  makan  sebiji  cupcakes  aku.  Sedap!  Masih  tak  berubah  skil  aku  rupanya.
Aku  kemas  segala  peralatan  tadi.  Bersepah!  Lega  apabila  segalanya  siap.  Jadi,  aku  susun  cupcakes  aku  di  atas  meja  kecil  di  ruang  tamu.  Andy  selalu  duduk  di  situ  setiap  hari.  Jam  masih  awal  lagi.  Baru  pukul  tujuh  setengah  malam.  Aku  masih  ada  masa  lagi  untuk  mandi  dan  membuat  kek  untuk  hari  jadi  Andy  pula.  Tak  sabar  rasanya  untuk  memberikan  Andy  kek  buatan  aku.
Kenapa  aku  melakukan  semua  kerja  ini?  Kerana  aku  mahu  berterima  kasih  kepada  Andy  oleh  kerana  dia  telah  membenarkan  aku  tinggal  sementara  di  rumahnya.  Juga  kerana...  hati  aku  benar-benar  terasa  ingin  menyambut  hari  jadinya.  Sekurang-kurangnya,  aku  mahu  ada  kenangan  bersamanya...
Hey,  you  buat  cupcakes?”  soalnya  yang  entah  bila  wujud  di  belakangku.  Aku  berpaling  dan  tersenyum  melihat  dia  yang  hanya  berseluar  pendek  tanpa  baju  itu.  Seksi  gila.
“Yup!  I  buatkan  youcupcakes.  Malam  ni,  I  buatkan  you  kek  pulak!”  aku  berkata  begitu  lantas  memberikannya  sebiji  cupcakes.  Dia  ambil  dan  memamahnya  perlahan.
“Sedap.  Lembut  rotinya.  You  belajar  dari  mana  buat  ni?”  soal  Andy  lantas  menghabiskan  cupcakes  itu.
“I  belajar  dari  macam-macam  cara.  Mula-mula  I  belajar  dari  arwah  mummy  I,  lepas  tu,  I  tengok  rancangan  DC  Cupcakes  dan  Cake  Boss.  I  tengok  tv  dan  internet.  Lepas  tu  I  beli  buku-buku  cara  membuat  cupcakes  dan  kek.”  aku  turut  makan  cupcakes  setelah  menerima  pujian  daripadanya.  Aku  duduk  di  sofa.  Penat  berdiri  di  dapur  tadi.  Dia  pula  mengambil  duduk  di  sisiku.Cupcakes  yang  ada  diatas  meja,  diambil  lagi.  Bangga  rasanya  bila  aku  berjaya  membuatkan  dia  makan  makanan  yang  aku  buat.  Siap  bertambah  lagi.
Kami  menonton  tv  sambil  memakan  cupcakes  tersebut.  Kami  juga  ada  berborak  kosong.  Dia  ini  boleh  tahan  kelakarnya.  Aku  suka  cara  dia.  Dia  tidak  pernah  sesekali  menceritakan  aku  tentang  hubungan  peribadinya  dengan  Mason  walaupun  aku  tahu  mereka  bahagia  bersama.  Lihat  sahajalah  muka  dia.  Ada  nur.  Bahagia,  maksud  aku.  Jealousnya  aku!
Dia  layan  aku  masih  sama  seperti  mula-mula  kami  kenal  dulu.  Selesa.  Terus  terang  aku  kata  yang  aku  rasa  selesa  dengan  keadaan  kami  ini.  Bagaikan  teman  tapi  mesra.  Dia  ada  bercerita  tentang  seorang  lelaki  ini.  Kacak.  Kalau  imannya  tak  kuat,  sudah  lama  diterkam  lelaki  bermuka  jambu  itu.  Aku  tergelak.  Tapi  dalam  hati,  parah  juga  aku  mendengarnya.  Akhirnya  aku  meminta  diri  untuk  mandi.  Malas  hendak  meladeni  perasaan  aku  yang  semacam  apa  ini. 
Badan  aku  yang  mula  berlengas  juga  membuatkan  aku  rasa  tak  selesa  bila  dipeluk  olehnya.  Aku  memang  dah  rasa  tak  selesa  dipeluk  olehnya  semenjak  tinggal  berdua  ni.  Andy  ini  memang  manja.  Tak  dapat  aku  bayangkan  bagaimana  dia  bermanja  dengan  Mason!  Auch!  Emma!!!

HAPPY  birthday  toyou!  Happy  Birthday  toyou!  Happy  birthday  to  youAndy,  Happy  birthdaytoyou.”  aku  menyanyi  selamba.  Sumbang  atau  tidak,  hanya  Andy  yang  boleh  nilai.  Tapi,  aku  rasa  suara  aku  dah  macam  Siti  Nurhaliza  dah...
Aku  bawa  kek  yang  akubuat  tadi  ke  hadapan  di  ruang  tamu.  Jam  sudah  menunjukkan  pukul  dua  belas  malam.  Akulah  orang  terawal  mengucapkan  dia  ucapan  Selamat  Hari  Jadi  dan  aku  rasa  sangat  berbangga.  Weee.Andy  tersenyum  senang  mendengar  aku  menyanyi.  Tapi,  aku  tak  tahulah  pula  kalau  hatinya  rasa  jengkel  dengan  nyanyianku.  Dia  menyambut  kek  hari  jadinya  dengan  muka  megah  semacam  apa.
“Inilah  pertama  kali  I  raikan  birthday  di  rumah  sendiri.  Dengan  you  pulak  tu.  Terharunya.”  dia  berkata  terharu.  Dia  menyambut  keknya  dengan  senyuman  manis.  Ikhlas.  Kek  tersebut  diletakkan  di atas  meja.  Aku  ambil  gambar  dia  dengan  keknya.  Cun.  Dia  calitkan  krim  kek  berwarna  merah  itu  ke  hidungku. 
Oh.  Main  kasar  ya?  Jangan  tak  tahu,  aku  sengaja  simpan  krim  lebih  sewaktu  buat  kek  ini  tadi  sebab  nak  calitkan  dekat  muka  dialah.  Aku  ambil  mangkuk  berisi  krim  kek  di  dapur  lantas  aku  calitkan  sebanyak  mungkin  di  mukanya.  Dia  ketawa  dan tidak  mengelak.  Bagai  merelakan  sahaja  mukanya  dicomotkan  aku.  Dia  turut  mencuit  krim  dalam  mangkukku  untuk  dicalitkan  ke  mukaku.  Sesekali,  baju  kami  kotor  terkena  krim  yang  berwarna  putih  dan  merah  itu.
Setelah  aku  perasan  mukanya  sudah  berubah  jadi  muka  badut  McDonald,  barulah  aku  berhenti.  Dia  ketawa  senang  hati.  Dia  peluk  aku.  Pipinya  dilagakan  di  pipi  aku.  Kemudian,  tangannya  bertindak  menyeluk  poket  seluarnya  dan  mengambil  telefon  bimbitnya.  Dia  suruh  aku  senyum.  Aku  senyum  sampai  ke  telinga. 
Bermacam  pose  yang  kami  lakukan  dalam  gambar.  Sampaikan  kami  yang  melihat  gambar-gambar  yang  kami  rakam  tadi  pun  tergelak.Memandangkan  lilin  masih  belum  ditiup,  aku  akhirnya  mengarahkan  dia  berhenti  dari  mengambil  gambar  kami.  Kek  itu  harus  dirasmikan  dahulu.
 Make  a  wish.”  aku  mengarahkan  dia  untuk  berdoa  dahulu.  Dia  memejamkan  matanya.
“I  harap,  mama  papa  I  akan  terima  apa  jua  pilihan  hati  I  tanpa  bantahan  dan  rasa  kecewa.”  dia  berdoa  dengan  mata  terpejam.  Tentu  Mason!  Beratnya  keluhan  dilepaskan.  Aku  jatuh  simpati  padanya.  Alangkah  indahnya  kalau  dia  ini  lelaki  tulen?  Tak  perlu  risau  memikirkan  pilihan  hati.
Wow!  A  big  wish!”  aku  berkata  lantas  menepuk  tanganku. 
Yeap.  A  very  big  wish.”  katanya  diikuti  dengan  tiupan  memadamkan  lilin  yang  sudah  pendek  itu.  Aku  tersenyum  saja.  Kelat.  Aku  tahu  maksud  doanya.  Setelah  kek  dipotong  dan  potongannya  diletakkan  di  atas  piring,  aku  simpan  kek  selebihnya  di  dalam  peti.  Aku  tarik  tangannya.
Come.”  aku  ajak  dia  ke  ruang  tamu  hadapan  rumah.  Dia  ikut  sahaja  tanpa  bantahan.  Aku  tutup  lampu  dan  nyalakan  lilin  wangi  miliknya  yang  terdapat  dalam  laci  bilik  tidurku.  Kami  berdua-duaan  dalam  gelap. 
“Wow!  Dah  macam  couple.”  katanya  sambil  tersenyum.  Dia  duduk  di  sisiku.  Rapat.  I mean,  sangat  rapat!  Dadaku  bagaikan  digoncang!  Berdebar  tahap  gaban.
Youwish!”  aku  berkata  tegas  menahan  rasa  malu.  Aku  sengaja  hendak  makan  dalam  gelap  bersamanya.  Baru  nampak  suasana  romantis.  Selebihnya, aku  memang  sudah  merancang  dari  awal  lagi  hendak  menyambut  hari  jadinya  dengan  suasana  begini.  Barulah  lain  daripada  yang  lain.
I  love  my  30th  birthday.”  ujarnya  sambil  tersenyum.  Dia   sukakan  hari  jadi  dia  sedangkan  orang  lain  tidak  suka  meraikan  hari  lahir  yang  sudah  mencecah  angka  3  di  pangkalnya!  Biar  betul  Andy  ni?  Kami  menghabiskan  masa  berdua-duaan  pada  malam  hari  jadinya.  Sesekali  dia  ketawa  ceria  dengan  lawak  bodohku.  Kadang-kadang  aku  buat-buat  ketawa  bila  dia  buat  lawak  tak  jadinya.
Aku  ajak  dia  berkaraoke  tetapi  dia  menolak.  Katanya,  biarlah  suasana  ini  berterusan.  Dia  suka.  Tenang.  Sambil  memeluk  bahuku,  dia  bercerita  mengenai  zaman  kanak-kanaknya  dulu.  Aku  tergelak.  Dia  kata,  kalau  aku  tahu  semua  kisah  dia  sewaktu  kecil-kecil  dahulu,  tentu  aku  tak  percaya.
Bila  aku  suruh  dia  supaya  membuka  cerita  mengenai  dirinya  di  awal  remaja,  dia  menolak.  Dia  kata,  cukuplah  kalau  aku  tahu  kehidupannya  serba  sedikit  sewaktu  kecil.  Aku  tidak  mahu  mendesak  kerana,  aku  tidak  punya  hak  untuk  mendesaknya.  Aku  bukan  isterinya  malah,  bukan  juga  kekasihnya.  Aku  hanya  seorang  sahabat  buat  Andy.  Sahabat...
Kami  berkongsi  kek  dan  berborak  sehingga  lewat  malam  ditemani  beberapa  tin  Coca  Cola.  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design