MENANTU "MITHALI" ( BAB 8 )

Bab  8
AKU  bangun  tidur  macam  hari-hari  biasalah.  Tapi  hari  ini  terasa  ada  bezanya  apabila  aku  rasa  macam  diri  aku  ini  diperhatikan  oleh  seseorang.  Aku  celikkan  mata  dan  aku  ternampak  dia  sedang  duduk  di  sebelahku!  Manisnya.  Rambutnya  kusut  masai  dan  matanya  masih  sepet.  Mungkin  baru  bangun  tidur.
“Lenanya  you  tidur,  Emma.  I  datang  dari  tadi  tengok  you  pun  you  boleh  tak  terganggu  langsung.”  tegurnya  dengan  senyuman.  Dia  duduk  di  sisi  aku  sudah  lama  jugalah  rupanya.  Adey!  Malunya  aku.  Sudahlah  muka  aku  buruk  gila  waktu  tengah  tidur.
You  tak  tidur?”  soalku  walaupun  aku  dapat  mengagak  jawapannya.  Aku  duduk  di  atas  katilku  sambil  membaiki  rambutku  yang  kusut-masai.
“Dah  tidur.  Baru  bangun  setengah  jam  lepas.”   Andy  berkata  sambil  tersenyum.  Setengah  jam  lepas?  Awal  betul  dia  bangun?  Biar  betul  Andy  ni?
No  wonder  mata  you  sepet.  Dah  pukul  berapa  ni?”  soalku  sambil  memejam  dan  mencelikkan  mata.  Aku  gosok  mata  aku.  Mengantuk  lagi  sebenarnya  ni.
“Lagi  sepuluh  minit  pukul  lapan.  I  nak  pergi  kerja  pukul  sembilan  nanti.  Is  that  okay  for  you  to  stay  alone?”  soalnya.  Aku  mengangguk  saja.  Aku  bukannya  budak  empat  tahun  yang  menangis  bila  ditinggal  sendirian  di  rumah.  Ini  Emma  Raisha,  kay?  Sudah  dua  puluh  empat  tahun!  I’m  big  enough.
You  nak  I  tolong  you?”  aku  menyoal  dia  sambil  menekup  mulutku.  Apa  tujuanku  berbuat  begitu?  Tentulah  tak  mahu  dia  pengsan  jika  tercium  bau  mulutku  yang  baru  bangkit  dari  tidur  ini.  Aku  memang  anti  bercakap  dengan  orang  jika  baru  bangkit  dari  tidur.  Dia  mengangkat  keningnya.
“Tolong  apa?”  dia  bertanya  pendek.  Kening  lebatnya  terjungkit-jungkit.  Cis.  Nampak  seksi  sangat  walaupun  riak  dia  biasa  saja.
Iron  baju  kerja  you  ke  apa  ke?”  soalku  pula  namun  masih  lagi  dalam  keadaan  sama  seperti  tadi.  Mulutku  tekup.  Andy  berkerut  seketika  mendengar  kata-kataku.  Muka  dia  macam  tak  percaya  pada  aku  sahaja.  Aku  serius  ni!  Takkanlah  aku  nak  tinggal  sini  goyang  kaki  goyang  badan?  Aku  patut  membantunya  juga!  Tak  selesa  betul  aku  kalau  tinggal  di  rumah  orang  dan  buat  muka  tak  malu.  Duduk  goyang  kaki  macam  madam  besar!
You  boleh  buat  ke?”  dia  menyoal  kembali.  Habis,  siapa  nak  beri  jawapan  kalau  macam  ni?  Asyik  berbalas  soalan  sahaja  dari  tadi.  Penat  tau?
Sure!  You  jangan  duduk  rapat-rapat.  Mulut  I  tengah  busuk  ni.  Kang  meninggal  you  kat  sini.”  akhirnya  aku  menjawab  dan  menolak  badannya  yang  menghampiri  aku  dengan  tangan  kiriku.  Dia  tergelak-gelak.
“Okey,  pergi  basuh  muka  dan  gosok  gigi  dulu.  I  nak  ambilkan  baju  dan  ironsteam.”  dia  berkata  seraya  meninggalkanku.  Aku  lipat  selimut  terlebih  dahulu.  Kemudian,  tempat  tidurku  aku  kemas  dengan  rapi.  Cuba  untuk  menjadi  sekemas  Andy.
Aku  basuh  muka  dan  gosok  gigi  di  kamar  mandiku.  Usai  saja  membersihkan  muka,  aku  keluar  dengan  nafas  lega  dan  aku  dapat  melihat   Andy  dan  iron  steamnya  sudah  menungguku  di  atas  katil.  Dia  sedang  tersenyum  seperti  biasa.  Andy  memang  pemurah  dengan  senyuman.  Jangan  tak  tahu  pula.  Sebab  senyumannyalah  aku  cair!
“Okey,  I’ll  teach  you  how  to  use  it.”  dia  ajar  aku  seperti  biasa.  Yakin  benar  dia  yang  aku  memang  tak  tahu  nak  guna  benda  alah  itu.  Dia  mengajar  dengan  demonstrasinya  sekali.  Selepas  itu,  dia  tinggalkan  aku  dan  bersiap  di  biliknya.
Semua  barang  elektrik  milik  Andy  ini  canggih-canggih.  Susah  hati  aku  bila  hendak  menggunakannya.  Rosak  nanti,  mahu  mati  sebulan  aku  nak  membayarnya.  Sudahlah  mahal-mahal  jenama  yang  digunakannya.  Usai  menggosok  pakaian  kerja  Andy,  aku  menutup  suis  dan  mengemas  dengan  berhati-hati.  Aku  ketuk  pintu  biliknya.  Dia  buka.  Dia  sedang  bertuala  saja  tika  itu. Muka  aku  rasa  tebal  berinci-inci  melihat  keadaannya.  Cis!  Seksi  gila.  Indahnya  kalau  dia  ditakdirkan  jadi  lelaki  sejati  dan  jadi  suami  aku.  Kawasan  utama  yang  akan  aku  kucup  adalah  dadanya.  Ngeehehehe.  Miang!
“Pakai  ni.”  aku  menyerahkan  baju  kemejanya  dan  berlalu  dari  situ.  Sempat  lagi  dia  mengusikku.
You’re  blushing,  mia  amor!”  aku  buat  tak  dengar  saja.  Lantaklah!
                                                                                                              
AKU  pandang  dia.  Relax  saja?  Lagi  dua  puluh  minit  dia  masuk  kerja.  Boleh  dia  buat  tak  tahu  saja?  Siap  makan  roti  bakar  dengan  penuh  nikmat  lagi.  Sampai  terpejam  matanya  menikmati  roti  itu.  Khusyuk  sungguh!  Dengki  pula  aku  melihatnya.  Aku  pula  yang  makan  cepat-cepat  bimbang  dia  kesuntukan  masa  sedangkan  dia  siap  boleh  duduk  dengan  senang-lenang  lagi.
You  kerja  apa  sebenarnya,  Dee?”  barulah  hari  ini  aku  menyoal  dia  sedangkan  kami  sudah  lama  berkenalan.  Baru  terlintas  di  fikiran  hendak  menanyakan  soal  itu.  Dia  nampak  mewah!  Andy  berhenti  mengunyah.  Aku  agak,  kerja  dia  tentu  sebagai  broker  atau  remisier!  Yang  kaya-kaya.
“I  pengurus  besar  syarikat  perindustrian  papa  I.”  jawabnya  bersahaja.  Lepas  tu  aku  terus  diam  bagaikan  tertelan  lidah  sendiri.  Tak  nak  tanya  apa-apa  lagi  dah.  Pengurus  besar?  Ya  Allah!  Kaya  gila  mamat  ni  rupanya!!  ‘Syarikat  papa  I’?  Rasa  macam  nak  tersembur  keluar  gigi-gigiku  setelah  mendengarnya.  Takut  pula  aku  untuk  tinggal  di  kawasan  ini  dengan  orang  kaya  terlajak  macam  Andy  ini.  Takut  disalah  anggap  pula  nanti.
“Kenapa  you  tanya?”  soalnya  tidak  lama  kemudian.  Separuh  roti  bakar  itu  sudah  dimamahnya.  Matanya  tajam  memandang  aku.  Gulp!
“I  baru  bercadang  nak  sindir  you.  You  ingat  syarikat  tu  bapak  you  yang  punya  ke?  Siap  boleh  relax  aje  macam  tak  ada  apa-apa  masalah.  I  tengok  yourelax  sangat.  Itu  yang  I  tanya.  Patutlah  you  tak  tergesa-gesa  nak  pergi  kerja.  Memang  syarikat  bapak  you  pun.  Make  sense.”  aku  berkata  sambil  mengangguk-anggukkan  kepalaku  tanda  faham.  Andy  tergelak.
“Perjalanan  ke  tempat  kerja  I  tak  sampai  sepuluh  minit  pun.”  dia  berkata  selamba.  Inilah  baru  macho!  Tak  ada  nak  sibuk-sibuk  memikir  masalah  lambat  datang  kerja  atau  takut  bos  marah.  Dialah  bos!  Untunglah.
“Umur  you  berapa  Emma?  Betul  ke  dua  puluh  empat?”  soalnya.  Dia  pandang  tepat  ke  mata  aku.  Aduh.  Masa  inilah  jantung  mula  berfungsi  dengan  laju.  Kenapa  dia  tanya  pasal  umur  aku?  Tak  ada  soalan  lainkah?
“I  kan  dah  pernah  cakap.  Umur  I  dua  puluh  empat.  You  dua  puluh  tujuh  kan?”  soalku  selamba.  Yalah,  sudah  lama  kami  berkenalan.  Kami  pernah  berborak  tentang  usia  masing-masing  sewaktu  diawal  perkenalan  dulu.
“Nope,  I  tipu  you  aje  dulu  dan  I  tak  sangka  you  percaya.”  ujarnya  selamba  sambil  menghabiskan  sisa  roti  yang  tinggal.  Mukanya  tiada  riak!  Aku  terbelalak  saat  itu  juga.  Dah  dua  tahun  aku  kena  ‘sate’  dengan  dia?  Wah!  Gila  kejam.
“Apa?  You  tipu  I?  Habis  umur  you  berapa?”  soalku  semacam  tak  percaya.  Dia  mengangkat  tiga  jarinya.  Aku  terkejut  gila.  Nyaris  kerusi  yang  aku  duduki  ini  berat,  kalau  tidak,  pasti  aku  sudah  terlentang  ke  belakang!
“Tiga  puluh??!”  soalku  yang  sudah  gelabah  gila  ni.  Macam   mana  dia  kata  umurnya  tiga  puluh  sedangkan  wajahnya  sesuai  untuk  orang  yang  berumur  dua  puluh  tujuh  tahun!  Ah,  tapi  memikirkan  kerjanya  sekarang,  berpatutanlah  dengan  umurnya.  Sesuai  juga.  Pengurus  muda.  Aum!  Pengurus  besar  apa  yang  berumur  dua  puluh  tujuh?  Ada,  tapi  mungkin  rare!
“Yeap!  Besok  umur  I  genap  tiga  puluh  tahun.  Tua  dah  I  rasa  diri  I  ni.”  katanya  sayu.  Tiga  puluh,  dikatakan  tua?  Aku  tak  tahu  hendak  berkata  apa  lagi.  Besok  birthday  dia?  Yang  ke  tiga  puluh?  What?
What  the  hey,  you  dah  gila  ke?  Kenapa  baru  sekarang  you  mengaku  tentang  perkara  ni?  Setahun  you  berkawan  dengan  I,  kan?”  soalku  tidak  percaya.  Dia  ketawa  lagi.  Mungkin  kerana  aku  sambung  terus  perkataan  what  the  hey  tu  kot?  Entahlah.
“Saja.”  jawabnya  selamba.  Aku  boleh  terkena  sakit  jantung  dan  stroklah  kalau  duduk  rumah  dia  lama-lama.  Macam-macam  kejutan  aku  dapat.  Entah  umur  aku  panjang  atau  tidak  jika  terus  menetap  di  sini  lebih  lama!
“I  nak  buat  kek!  Untuk  you.”  aku  dapat  idea  dan  terus  aku  luahkan  pada  Andy  tanpa  menunggu  masa  yang  lama.  Dia  memandangku.  Matanya  bersinar!  Tapi  hanya  untuk  sementara  sahaja.  Mukanya  bertukar  keruh.
“Tapi  you  pandai  ke  buat  kek?”  soalnya  seolah-olah  sedang  merendah-rendahkan  martabat  aku!  Memperkecilkan  kebolehan  Emma  Raisha.  Aku  tersentak  dengan  soalan  berbaur  sindiran  daripadanya.  Sarkastik  habis!  Ya, aku  tahulah  aku  tak  pandai  memasak.  Siapalah  aku  ni...
“I  memang  suka  buat  kek.  Memasak  biasa  I  tak  pandai.”  aku  berkata  dengan  senyuman  meskipun  hati  aku  rasa  tercabar  dengan  nada  sinisnya  tadi.  Cuba  untuk  meyakinkan  dia.  Aku  sedang  jujur  sekarang  ni.  Tidak  nampakkah  dia  akan  lingkaran  pari-pari  dari  syurga  di  atas  kepalaku  ini?  Siap  ada  kepak  putih  lagi!
“I  nak  you  belikan  alatannya.  Boleh?”  soalku  lagi.  Andy  mengangguk  laju.  Aku  rasa,  mungkin  dia  sudah  percaya  padaku.
Of  course,mia  amor!”  ujarnya  sambil  tersenyum.  Menawan! 
“Nanti  I  textyou  barang-barang  yang  I  nak.”  aku  berkata  kemudian.  Yalah,  dia  dah  lambat  sebenarnya.  Lagi  lima  belas  minit  nak  masuk  kerja.  Dia  angguk  sekali.  Aku  tersenyum.  Puas!  Akan  aku  buktikan  kepadanya  yang  aku  pandai  membuat  kek!  Apa  guna  oven  di  rumahnya  ini  kalau  tidak  pernah  guna?!Aku  nak  tengok  dia  melutut  di  kakiku  kerana  memandang  rendah  padaku.  Aku  juga  nak  tengok  dia  jilat  jari  bila  makan  kek  aku.  Cis!  Melampau.
Take  care.”  dia  berkata  sambil  ‘mencium’  pipiku  lagi  dengan  dua  jarinya.  Aduhai!  I  am  not  your  wife!  Aku  rasa  dihargai  sangat  bila  dilayan  sebegitu.  Rasa  berdosa  dikambus  cepat!  Ingatanku  pada  Zarul  sudah  semakin  luput.  Mabuk  dah  aku  ni.  Mabuk  cinta  pada  si  jejaka  gay!  Dia  tentu  menganggap  aku  sebagai  adiknya,  tapi  aku  dah  mula  anggap  dia  lebih  dari  itu.
Aku  hantar  pemergiannya  dengan  ekor  mata  sahaja.  Segaknya  dia  berpakaian  kerja.  Dari  belakang  pun  nampak  segak.  Andy,  dia  memang  prihatin.  Hanya  dia  yang  melayanku  bagaikan  puteri  selama  ini.  Aku  risau  akan  tersalah  tafsir  tentang  layanannya  terhadapku.  Aku  rasa,  kalau  betullah  aku  jatuh  cinta  tahap  tujuh  petala  pada  dia,  aku  keluar  dari  rumah  ni  sajalah!  Tak  sanggup  rasa  bila  cinta  yang  aku  rasa  tidak  dapat  dibalas. 
Aku  sekarang  sedang  memikir  hendak  buat  apa  ya  di  rumah  besarnya  ini?  Aku  naik  tangga  sehingga  ke  tingkat  atas  sekali.  Penat  juga  aku.  Aku  tengok  pemandangan  luar  dari  atas.  Cantik  sangat.  Sukanya  hati  aku  bila  tengok  semua  rumah  di  sini  cantik  dan  mewah  macam  rumah  Andy.  Macam  rumah  di  kawasan  kejiranan  orang  putih.  Semuanya  tersusun  begini.  Halaman  pula  dipenuhi  dengan  rumput  hijau  yang  ditanam.  Hm.  Cantik  betul.
Kereta  di  garaj  masing-masing  pula,  usah  katalah.  Semuanya  mewah-mewah.  Audi,  Mini  Cooper,  BMW,  Mercedes.  Hailah.  Bilalah  aku  nak  kaya  seperti  diorang  semua  ni?  At  least,  dapat  pakai  Audi  pun  jadi.  Wahaha!
Aku  ambil  keputusan  untuk  turun  semula  ke  bawah.  Ke  dalam  bilikku.  Aku  senaraikan  keperluan  untuk  membuat  kek  dan  aku  menghantar  senarai  itu  kepada  Andy  dalam  bentuk  mesej.
Bibik  ni  tak  datang-datang  pun  lagi.  ke  dia  takut  telinganya  rosak  disebabkan  nyanyian  Andy  lagi?  Hahaha!  Don’t  you  worry  bibik,  hari  ini,  kita  hidup  aman  damai! Telinga  kita  selamat!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design