MENANTU "MITHALI" ( BAB 2 )

Bab  2

2013-  Tahun  ini,  pelbagai  masalah  yang  jatuh  menimpa  aku.  Aku  ini  boleh  diibaratkan  seperti  sudah  jatuh  ditimpa  tangga,  ditimpa  bangunan  runtuh  dan  berbagai-bagai  lagilah!  Boleh  diumpamakan  juga  bagai  sudah  jatuh  digilis  treler  dan  kemudian  dilanggar  kereta  tetapi  masih  tak  mati-mati.  Begitulah  nasib  aku.  Hidup  segan  mati  tak  mahu.  Takut  nak  bawa  dosa  ke  kubur.  

Bermula  pada  bulan  Januari,  mummy  aku  meninggal  dunia  akibat  menghidap  kanser  payudara.  Aku  tak  ada  sesiapa  lagi  sesaat  sahaja  mummyku  menghembuskan  nafasnya  yang  terakhir.  Merintih  teruk  aku  bila  ditinggalkan  mummy.  Dalam  pelukan  aku  pula  tu!  Mujurlah  aku  masih  punya  sahabat  yang  sentiasa  memberikan  kekuatan  kepadaku.  Bahu  merekalah  tempat  aku  menumpang.  Awin,  Jeff  dan  Andy.  Tidak  pernah  kurang  layanan  mereka  padaku.  Masih  sama  seperti  dulu.  Prihatin.

Selepas  itu,  pada  bulan  Febuari  pula,  aku  berpisah  dengan  Zarul  secara  rasmi.  Perit  jugalah  hati  aku.  Yalah.  Sudah  tiga  tahun  aku  menjadi  kekasihnya.  Zarul  kata,  dia  sudah  tidak  mahu  meneruskan  perhubungan  kami  yang  entah  sampai  ke  mana  ini.  Katanya,  dia  mahukan  komitmen  yang  lebih  lagi  iaitu  di  alam  perkahwinan!  Dia  kata  aku  sudah  tidak  serius  lagi  dengannya.

Aku  tak  mampu  berikan  dia  komitmen  itu  disebabkan  aku  takut  dia  tahu  cara  hidup  aku  yang  sebenar!  Aku  juga  tidak  pasti  tentang  perasaan  aku  pada  dia.  Aku  tahu,  aku  tidak  mencintai  dia.  Aku  hanya  menyayangi  dia  sebenarnya.  Dia  hanya  tempat  aku  menumpang  kasih.  Aku  tahu,  aku  tak  patut  ‘ikat’  dia  dengan  menjalinkan  hubungan  cinta  sekiranya  tiada  hati  padanya.  Itu  menampakkan  betapa  aku  mementingkan  diri  sendiri.

Keadaan  bertambah  parah  apabila,  aku  dipecat  kerana  selalu  tidak  hadirkan  diri  ke  tempat  kerja  pada  bulan  Januari  sewaktu  mummy  sakit  dan  meninggal.  Aku  jaga  mummy  di  hospital.  Sebab  itulah  aku  gagal  hadir  ke  tempat  kerja.

Pada  bulan  Mac,  aku  mendapat  emel  daripada  Ella,  adik  kesayanganku  menyatakan bahawa  dia  akan  menetap  di  Kanada  buat  selama-lamanya.  Parah  hatiku  saat  itu!  Siapa  yang  bakal  menemaniku  di  sini  nanti?  Siapa  yang  mahu  setia  di  sisiku  nanti?  Kenapa  begitu  cepat  segalanya  diragut  daripadaku?  Kenapa  semua  ini  berlaku  serentak?

Pada  bulan  Mei  aku  dikejutkan  dengan  surat  tentang  rumah  aku  yang  bakal  disita  jika  aku  tidak  membuat  sebarang  pembayaran.  Tentang  rumah  ini,  aku  diamkan  saja  daripada  sahabat-sahabatku.  Belum  masanya  untuk  aku  memberitahu  mereka.  Hati  aku  jadi  luluh  mengenangkan  segala-gala  yang  aku  terima.  Agaknya,  betullah  kata  daddy  suatu  ketika  dahulu  bahawa  aku  ni  pembawa  malang.

Dan,  hari  ini  pada  bulan  Julai,  aku  mendapat  tahu  bahawa  rumah  mummyku  telah  disita.  Di  mana  aku  akan  tinggal  selepas  ini?  Bermacam  kerja  yang  aku  pergi  hadiri  temu  duganya,  tidak  juga  berjaya!  Wang  poket  pula  sudah  semakin  mengempis.  Tertekan  betul  aku  bila  hidup  aku  jadi  macam  ni!Mummy  ada  meninggalkan  sejumlah  wang  dalam  akaun  simpanannya  untukku  sebelum  dia  meninggal  dulu.  Sekarang,  wang  itu  sudah  tinggal  beberapa  ribu  sahaja  semenjak  aku  menjadi  penganggur  berjaya.  Memanglah  nampak  macam  banyak!  Tapi,  bayaran  rumah  pun  aku  tak  mampu  nak  bayar!  

Menyesal  pula  aku  menghabiskan  duit  itu  untuk  membeli  arak  yang  mahal-mahal  dan  buat  untuk  berhibur.  Hanya  tinggal  beberapa  jumlah  wang  lagi  buat  perbelanjaanku  untuk  bulan-bulan  seterusnya.  Aku  perlu  mencari  kerja  dalam  masa  terdekat  ini!  Duit  itu  cukup  untuk  makan  dan  sewa  selama  dua  tiga  bulan  mungkin.  Itu  pun  kalau  aku  pandai  berjimat!  Emma  Raisha  dengan  duit?  Gosh!  Macam  orang  tak  pernah  nampak  duit!  Asyik  berbelanja  sahaja  tak  kira  waktu.

Selepas  ini,  aku  harus  membuat  catuan  makanan!  Tapi,  aku  hendak  tinggal  di  mana?  Ingat  mudah  ke  nak  cari  rumah  sewa  sekarang  ni?  Kalau  ada  rumah  sewa,  aku  nak  kerja  apa?  Basuh  punggung  bayi?  Yucks.  No  way!  Emma  Raisha  tak  buat  kerja-kerja  macam  tu.  Kerja,  lagilah  susah  nak  cari.  Urghh!Aku  sudah  menghubungi  adikku  Ella  di  Kanada,  katanya  daddy  akan  berikan  dia  wang  belanja.  Dapatlah  dia  memasukkan  sedikit  wangnya  kepadaku  nanti.  Hubungan  kami  masih  baik  walaupun  terpaksa  berpisah.  Aku  reda.

Aku  pun  tak  mahu  balik  semula  pada  daddy.  Daddy  cukup  bencikan  aku.  Kata  daddy,  semenjak  aku  lahir  ke  dunia  ini,  terus  segalanya  jadi  tak  betul.  Aku  anak  malang,  katanya.  Sentiasa  buat  dia  naik  angin  dan  bermacam  lagilah.  Daddymenyalahkan  aku  ketika  dia  dengan  mummy  bercerai.  Hanya  mummy  yang  selalu  menidakkan  kata  daddy.

Daddy  cuma  sayangkan  Ella.  Semenjak  Ella  lahir  ke  dunia,  perniagaan  daddy  semakin  maju.  Sebab  itulah  Ella  dikatakan  anak  yang  membawa  rahmat.  Ella  tidak  pernah  membantah,  Ella  baik,  Ella  bagus,  Ella  rajin,  Ella  this,  Ella  that,  Ella   yada  yada  yada!  Aku  diam  saja.  Takkanlah  aku  hendak  berperang  dengan  adikku  disebabkan  daddy?

Mummy  pernah  berpesan  padaku,  sayangilah  Ella  sepertimana  aku  sayangkan  mummy.  Itu  sahaja  pesan  mummyku.  Sekarang,  adikku  berpisah  denganku,  tetapi,  kami  selalu  juga  curi-curi  berhubung  melalui  Skype.  Aku  yang  meminta  supaya  Ella  merahsiakan  perkara  ini  daripada  daddy.  Bimbang  jika  daddy  tahu,  dia  bakal  menyekat  hubungan  kami  adik-beradik.  Aku  sayangkan  Ella  sangat-sangat  sebab  Ella  tidak  pernah  lupakan  aku  sebagai  kakaknya  ini.

Rindu  nak  menatap  wajah  comel  adikku  itu.  Rupanya  ada  iras  mummy.  Aku  pula  ada  iras  daddy.  Aku  tak  suka!  Kenapa  tidak  aku  yang  ada  iras  mummy?  Ella  suruh  aku  tinggal  bersama  mereka  di  Kanada.  Katanya  daddy  sudah  mula  rindukan  aku.  Aku  langsung  tak  percaya  malah,  sebaik  sahaja  mendengar  kata-kata  Ella  itu,  aku  tergelak  sesungguhnya  sampai  puas.  Selama  berapa  tahun  aku  dengan  daddy  tinggal  serumah  dulu,  pandang  aku  pun  daddy  tak  mahu!  Takkanlah  tiba-tiba  dia  boleh  rindu?  Mungkin  daddy  sedang  mengigau  ketika  dia  mengatakan  begitu  kepada  Ella!  Nice  comedy!

Ella  kata  yang  daddy  sudah  jumpa  pengganti  mummy.  Cantik.  Aunty  Marisole  namanya.  Aku  doakan  mereka  bahagia  saja.  Aunty  Marisole  yang  banyak  menyedarkan  daddy  tentang  pentingnya  keluarga.  Daddy  disedarkan  oleh  orang  lain?  Bukan  mummy?  Oh!  Aku  rasa  nak  hantukkan  kepala  sendiri  ke  dinding.Geram  juga  bila  mendapat  tahu  tentang  hal  itu  tetapi,  aku  malas  hendak  membebankan  otak  aku  untuk  memikirkan  tentang  perkara  itu.  Ella  masih  belum  tahu  tentang  rumah  mummy  yang  telah  disita.  Kalau  Ella  tahu,  kemungkinan  dia  akan  meraung  tak  sudah.  Di  rumah  itu  sahaja  kenangan  yang  kami  ada  bersama  dengan  arwah  mummy.  Aku  pun  sudah  puas  meraung  sebenarnya  tadi.

Malang  betul  nasib  aku  tahun  ni.  Memang  tahun  2013  tidak  sukakan  Emma  Raisha  kut?  Entahlah.  Aku  rasa  seperti  hendak  menyendiri  saja.  Aku  takut  hendak  berhadapan  dengan  dunia  aku  lagi.  Aku  takut  tiada  sesiapa  mahu  berkawan  denganku  lagi.  Aku  tiada  apa-apa  lagi  dah  selain  diri  aku.Atau,  perlukah  aku  ikut  sahaja  daddy  yang  menetap  di  Kanada?  Aku  tak  sanggup  hendak  melihat  layanan  daddy  yang  berat  sebelah  pada  Ella  nanti.  Hati  aku  cukup  sayu  melihat  Ella  sentiasa  dimanjakan  daddy  dan  aku  sering  diherdik  kerana  menyemakkan  pandangan  matanya.

Yang  aku  pelik,  kenapa  daddy  baru  cari  pengganti  selepas  mummy  meninggal?  Kenapa  baru  sekarang?  Mereka  sudah  bercerai  selama  enam  tahun  lamanya!  Tidak  cukupkah  waktu  itu  untuk  daddy  mencari  pengganti?  Atau  daddy  memang  tidak  berjaya  mencari  pengganti  disebabkan  sikapnya  yang  macam  taufan  itu?  Aku  percaya,  sebab  kedualah  punca  daddy  masih  menyendiri  selepas  bercerai  dengan  mummy.

Termenung  menghadap  tasik  yang  tenang,  aku  meratapi  hidup  bersendirian  tanpa  sesiapa  lagi  ahli  keluargaku.  Hendak  meminta  tolong  daripada  Awin?  Ah!  Dia  pun  baru  sahaja  dihalau  oleh  mama  dan  papanya!  Apa  puncanya,  aku  pun  tak  pasti.Tapi  Awin  kata,  disebabkan  sikap  liarnya  sahaja.  Oh!  Dia  selalu  ikut  Jeff  pulang  ke  rumah  lelaki  itu.  Adalah  tu  projeknya.  Awin!  Aku  sudah  berpesan  kepadanya  agar  jangan  mudah  rebah  ke  pangkuan  lelaki,  tetap  juga  dia  begitu! Aku  sampai  dah  tak  larat  nak  menegur!

Peningnya  kepala  memikirkan  hidup  yang  semakin  hari  semakin  sempit  ni.Sebelum  ke  sini  tadi,  aku  ada  terserempak  dengan  Zarul  di  pusat  beli-belah.  Dia  sedang  peluk  seorang  perempuan  dengan  penuh  kasih  sayang.  Baru  aku  tahu  begitu  perangainya.  Bila  aku  nampak  dia  bersendirian,  aku  tegur  dia.  

You  dah  ada  pengganti.  Cepatnya!  Berpelukan  di  tempat  awam.”  aku  sindir  dia  sebenarnya.  Dia  tenang  sahaja.  Tak  ada  riak  terperanjat  langsung.  Tangannya  diseluk  ke  kocek.  Itulah  tabiat  dia  selama  bercinta  denganku.  Tabiat  lelaki  ego.

“Pilihan  mama  saya.  Kami  dah  kahwin  bulan  lepas.  Alhamdulillah.  Doakan  kebahagiaan  kami.”  bagaikan  ditembak  jantungku  saat  itu.  Rasa  macam  tak  dihargai  langsung!  Dia  betul-betul  terdesak  nak  berkahwin  rupanya!  Selepas  itu  aku  nampak  isterinya  datang  menghampiri.  Sempat  lagi  aku  menghadiahkan  senyuman.  Walaupun  dalam  keadaan  yang  terluka,  aku  masih  lagi  perlu  menghormati  orang.  Dia  memilih  gadis  bertudung.  Sesuailah  dengannya  yang  agak  alim  itu.  Aku  mendoakan  mereka  mendapat  cahaya  mata  yang  soleh  dan  solehah.

Hati  ini,  luka.  Ada  luka  yang  besar.  Aku  tahu  aku  tidaklah  punya  rasa  cinta  terhadap  Zarul  tetapi  aku  masih  lagi  punya  maruah.  Hatiku  tercalar  melihat  pengganti  baru  aku!  ‘Cantik’  sangat!  Muka  dia  macam  baru  lepas  kena  cium  dengan  unta!  Isy!  Tak  baik  betul  aku  samakan  seseorang  seperti  itu.  Mungkin  budi  pekertinya  lebih  elok  dan  sempurna  daripadaku.  Mungkin  dia  seorang  yang  memahami  berbanding  aku.  Bukan  mungkin...  aku  tahu,  isterinya  sejuta  kali  lebih  baik  daripadaku.  Lihat  air  muka  sahajalah.  Ada  ‘nur’.  Air  muka  aku  pula?  Kelam!  Macam  orang  tak  jumpa  jalan  pulang.

Aku  tertunduk  memandang  kakiku  yang  hanya  tersarung  fipper.  Hari  ini  aku  betul-betul  selekeh!  Aku  akuinya.  Sangat  selekeh.  Sebelum  ini,  aku  hanya  berpakaian  seperti  ini  jika  hendak  masuk  tidur.  Aku  macam  tiada  hati  untuk  meneruskan  hidup  lagi.  Air  mata  yang  kian  bertakung  aku  biarkan  meleleh  menyapa  pipiku.Baru  lagi  aku  hendak  meladeni  perasaan,  telefon  bimbitku  berbunyi.  Aku  tatap  skrin  lama.  Andy!!!  Perlukah  aku  memberitahunya  mengenai  keadaanku  sekarang?  Perlukah  aku  memberitahunya  tentang  nasib  malang  aku?  Untuk  apa?  Untuk  diabaikan  mereka?  Selepas  aku  beritahu  keadaanku,  tentu  mereka  akan  tinggalkan  aku...


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design