HANTU PUNYA BOS! ( Bab 7 )

Bab  7
“LAMA  gila  awak  buat  air  ni.  Berjambang  bagai  dah  saya  menunggu,”  amboi  kut  ya  pun  nak  imagine,  janganlah  tinggi  sangat,  bos.  Dah  memang  berjambang  dah  pun!  Getus  Abby  di  dalam  hati. 
Jambang  apa  yang  tumbuh  dalam   masa  lima  minit?  Jambang  ke  jamban?  Hendak  sahaja  Abby  menyumpah  seranah  bosnya  itu.  Kerek  nak  mampus!  Harap  muka  aje  kacak,  tapi  perangai  macam  tahik!  Kutuk  Abby  di  dalam  hati.  Geramnya,  kalaulah  bosnya  ini  sebesar  kutu,  sudah  lama  ditindas  sampai  lebur!  Lagi  sedap  kalau  diketuk  lima  puluh  kali  dalam  masa  sesaat  dengan  tukul!  Biar  terbenam  kepalanya  ke  dalam  tanah.
Tanpa  sedar,  Abby  tergelak-gelak  dengan  imaginasinya  mengerjakan  bosnya  yang  kerek  itu.  Alangkah  indahnya  jika  dapat  mengenakan  orang  seperti  itu.  Tambah-tambah  jika  orangnya  adalah  Arrayyan  Zainuddin!  Melihat  muka  derita  Arrayyan  bakal  menerbitkan  rasa  bahagia  di  jiwanya.
“Gelak  seorang  diri.  Kenapa  dengan  awak  ni?  Saya  tak  diberitahu  oleh  Diela  pun  tentang  masalah  mental  awak,”  selamba  sahaja  Arrayyan  bersuara  kerek. 
“Bukan  bos,  maaf,  saya  ketawakan  ayat  bos  tu.  Boskan  memang  dah  ada  jambang,  buat  apa  nak  salahkan  saya?”  selamba  Abby  menjawab.  Dia  tergelak  kecil.  Mujurlah  masih  punya  alasan  untuk  dijawab.  Kalau  tak?  Mana  nak  cekau  jawapan  kartun?  Arrayyan  panas hati  dengan  jawapan  yang  diterimanya  tadi.
“Tak  apa.  Gelaklah  puas-puas,  besok,  tahulah  awak  kena  dengan  saya  macam  mana.  Jangan  tiba-tiba  awak  nak  berhenti  kerja  sudah.  Saya  takkan  terima  alasan  bodoh,”  ugut  Arayyan.  Terus  Abby  menutup  mulutnya.  Diletakkan  muk  kopi  itu  ke  atas  meja  Arrayyan.
“Maaf  bos.  Ni  dia  air  yang  bos  minta,”  kata  Abby  sambil  tertunduk-tunduk.
“Lambat  betul  membuat  kopi.  Diela  itu  dulu  pun  tidaklah  selambat  ini,”  selamba  sahaja  Arrayyan  mengungkit  nama  Diela.  Lagi  seronok  membandingkan  Diela  yang  bertelinga  besar  dengan  Abby  yang  bermata  besar  ini!  Nak  tengok  sikit,  apa  reaksi  Abby  bila  dibandingkan  dengan  Diela.  Mata  dipandang  Abby  dari  atas  hingga  ke  bawah  dengan  riak  megah.  Aik!  Dia  rileks  je?  Takkan  tak  jealous?
“Maafkan  saya  bos,  saya  berkenalan  dengan  pekerja-pekerja  kat  sini  tadi.  Itu  yang  lambat  sikit  tu,”  Abby  menjawab  perlahan.  Dia  tertunduk-tunduk.  Tidak  berani  menentang  mata  Arrayyan  yang  cantik  itu.  Boleh  terkena  sawan  dia  melihat  mata  Arrayyan  yang  galak  menatap  anak  matanya.  Tajam  menikam  sukma  tembus  kat  hati!  Eh?
“Awak  ni  memang  ada  sajakan  alasan?”  Arrayyan  mencedutkan  keningnya.  Bengang  kerana  setiap  amarahnya  dijawab  selamba  oleh  Abby.  Rasa  macam  nak  tikam  sahaja  gadis  bertubuh  ala-ala  model  ini.  Daripada  tikam  baik  aku  tibai!  Esh!  Maksiat.  Maksiat!!  Arrayyan  spontan  meraup  mukanya.  Boleh  dia  fikir  tak  elok?
“Bukan  bos,  saya  bercakap  benda  yang  betul,”  Abby  masih  lagi  mempunyai  jawapan  berani  mati  untuk  soalan  kerek  bosnya  itu.  Arrayyan  mengeluh.  Dahi  dipicit-picit  penuh  serabut.  Tengok,  masih  lagi  menjawab!  Pekerja  apalah  macam  ni.  Diela,  kau  akan  aku  cari  sampai  mati.  Mana  kau  kutip  pekerja  biadab  macam  ni?  Semput  jantung  aku!
“Apalah  malang  nasib  aku  dapat  pekerja  yang  macam  ni?  Yang  telinga  capang  dah  berhenti,  dapat  yang  bermata  besar  macam  koala  pulak!  Alasannya  beribu,”  Arrayyan  mengeluh  kuat.  Fail-fail  ditolak  ketepi  dengan  kasar.  Abby  mengetap  bibirnya  kuat-kuat.  Kalau  boleh  ditumbuk  lumat  mulut  Arrayyan  tika  ini,  sudah  pasti  dia  melakukannya.  Mujurlah  kau  bos  aku.  Getus  Abby  di  dalam  hati.
“Tercegat  apanya  lagi?  Blahlah!”  halau  Arrayyan  geram.  Tidak  suka  sungguh  dia  melihat  wajah  Abby  itu.  Memanglah  comel  tetapi  mulutnya,  eeee!  Melawan!  Arrayyan  paling  pantang  dengan  orang  yang  tidak  tahu  menghormatinya.  Tangan  Arrayyan  mengibas-ngibas  ke  arah  pintu. 
Abby  mencemik  geram  sebaik  sahaja  dia  memusingkan  badannya  ke  belakang  dan  dia  membuat  muka  meluat.  Ingat  aku  ni  nyamuk  ke  apa?  Harap  muka  aje  handsome  tapi  perangai  kalah  hantu.  Hati  sudah  mendecit  geram. Dia  keluar  dengan  lenggang-lenggok  modelnya  ke  pejabat  kecilnya.  Bosan  betul!
Sambil-sambil  membelek-belek  beberapa  buah  fail,  Arrayyan  mencuri  pandang  Abby  yang  duduk  tak  diam  sekali  di  dalam  pejabat  kecilnya.  Sekejap  Abby  dilihat  tertunduk  ke  bawah  dan  sekejap-sekejap  terlenggak-lenggak  ke  atas.  Sekejap  dia  tergaru-garu  kepalanya  dan  sekejap-sekejap  dia  tepuk  dahi.  Seketika  kemudian,  kelihatan  Abby  menghantuk-hantukkan  kepalanya  ke  meja  berkali-kali. 
“Meh  sini  aku  hantukkan  kuat-kuat!  Menyemakkan  biji  mata  aku  aje,”  bebel  Arrayyan  geram.  Ada  benda  yang  dicarilah  tu.
Sakit  mata  Arrayyan  melihatnya.  ‘Apa  pasal  minah  ni  buat  semak  mata  aku  sangat  ni?  Apa  yang  sebenarnya  dia  cari?  Aduh.  Berterabur  bulu  mata  aku  melihatnya.  Kelam  kabut  dan  tersangatlah  meloyakan  tekak  dengan  gaya  dia  yang  macam  beruk  ada  kutu  tu.’  Bebel  Arrayyan  sendirian  di  dalam  hati.  Kalau  nak  diikutkan  hatinya,  mahu  sahaja  dia  menjerkahAbby.  Dia  bukannya  boleh  melihat  pekerjanya  berkeadaan  macam  itu.  Sebiji  macam  orang  terkena  tungau!
Arrayyan  menekan  buzzer.
“Abby,  masuk  bilik  saya  sekarang,”  arahnya.  Dia  tidak  boleh  melihat  keadaan  Abby  yang  mengganggu  konsentrasinya  itu.  Hilang  fokus  dia  hendak  membuat  kerja.  Tidak  lama  kemudian,  Abby  memasuki  bilik  pejabat  Arrayyan  dengan  muka  berkerut.  Tentu  dia  pelik  dipanggil  beberapa  kali  oleh  Arrayyan  pada  hari  ini.
“Awak  tak  reti  beri  salam  ya?”  soal  Arrayyan  bengang.  Terkejut  dia  melihat  Abby  sudah  tercegat  di  hadapan  matanya.  Entah  bila  gadis  itu  masuk,  dia  pun  tak  tahu.  Khusyuk  sangat  membuat  kerja  sampaikan  dia  tidak  menyedari  bahawa  Abby  telah  pun  masuk.  Nyaris  tak  terpelanting  pen  di  tangan.
“Maaf  bos,  tapi  waktu  bos  tekan  buzzer  tadi,  bos  tak  beri  salam  pun.  Lagi  satu,  saya  dah  ketuk  pintu  bos  dan  beri  salam.  Tapi  bos  buat  derk  aje.  Diela  ada  cakap,  bos  dia  memang  pesenmacam  ini.  Dia  cakap  kalau  kali  ketiga  pntu  diketuk  tanpa  respons,  dia  suruh  serbu  masuk,”  selamba  jawapan  yang  dijawab  Abby. 
Arrayyan  rasa  macam  tertelan  tanah  dengan  jawapan  yang  diterimanya.  Aduhai  Abby!  Mulut  berpuaka.  Dia  rasa  tergugat  bila  carta  mulut  puakanya  kini  akan  dikongsi  bersama  seorang  gadis  seperti  Abby.  Argh!  Tak  minat  berkongsi  carta!  Rasatergugat  sungguh  dia  dengan  Abby.  Memang  Abby  itu  jenis  yang  macam  inikah?  Macam  mana  Diela  boleh  berkawan  dengan  dia?  Tapi  apa  nak  hairan?  Gajah  berkawan  dengan  koala.  Okeylah  tu.  Akibat  rasa  geram  dengan  Abby,  tanpa  sengaja  dia  menggenggam  jemarinya  kuat.
‘Apa  ni?  Siapa  bos  sekarang  ni?  Aku  ke  dia?  Sabar!  Ingat  janji  kau  pada  papa,  Ayan.  Hari  pertama  aje,  bawak  bersabar  dengan  pekerja  baru.’  Dia  meniup  semangat  bagi  dirinya  sendiri.  Kalau  diikutkan  hatinya,  pasti  sudah  lima  enam  kali  Abby  dimaki  atas  sebab  mulutnya  yang  begitu  pandai  menjawab.
“Kenapa  bos  panggil  saya?”  Abby  mematikan  lamunan  Arrayyan.  Arrayyan  tersentak.
“Kenapa  awak  menyemakkan  pandangan  mata  saya,  Abby?  Kenapa  awak  tak  duduk  diam  dalam  bilik  awak?  Tak  cukup  selesakah  bilik  kerja  awak  tu?  Saya  tengok  awak  dah  sebiji  macam  beruk  banyak  kutu.  Tergaru  sana  sini,”  tegur  Arrayyan  tanpa  memandang  wajah  Abby.  Tangannya  begitu  tekun  menulis  sesuatu.  Menconteng  dalam  erti  kata  sebenarnya.  Dia  bengang  dengan  Abby  tadi.  Sebab  itulah  sampai  tangan  rasa  nak  menconteng  saja.
Entahlah  kenapa,  dia  begitu  suka  sekali  mencari  kesalahan  Abby.  Mungkin  kerana  dia  tidak  dapat  melunaskan  rasa  marah  dia  lantas  dia  mencari  kesalahan  Abby  kut?  Entahlah.  Yang  pasti,  dia  langsung  tidak  suka  pada  kewujudan  Abby  di  pejabatnya!  Dia  tak  suka!!!
Dia  merasakan  seolah-olah  Abby  ditakdirkan  untuk  berada  di  situ,  memanaskan  hatinya  dan  mempersendakan  dirinya.  Abby  begitu  pandai  menjawab  sehingga  dia  rasa  tercabar.  Kenapa  ada  gadis  yang  bermulut  macam  aku  ni?  Eeei,  tak  puas  hati  betul  aku.  Sudahlah  awal  pagi  tadi  lagi  dia  buat  semua  pekerja  mentertawakan  aku  dengan  gelaran  ‘binti’  dia  tu.  Aduhai!  Aku  benci  kau  budak!  Arrayyan  mengutuk  Abby  di  dalam  hati.
Abby  berkerut.  Itu  pun  salah?  Macamlah  dia  suruh  Arrayyan  perhatikan  dia!
“Saya  mencari  sesuatu.  Buku  nota  Diela.  Dia  ada  tulis  tugasan  sebagai  PA  kepada  bos  kat  dalam  tu.  Kalau  bos  rasa,  saya  ni  menyemakkan  mata  bos,  ada  baiknya  bos  tekun  bekerja  dan  jangan  pandang  ke  bilik  saya.  Nanti  saya  taruk  langsir  ya  kat  dalam  bilik  tu  supaya  bos  tak  rasa  serabut  dengan  saya  lagi. Saya  memang  macam  ni.  Mudah  kalut  orangnya,”  Abby  menjawab  dengan  lembut  dan  lurus.  Arrayyan  menconteng  laju  kertas  tadi  lantas  mencekupnya  dengan  geram.  Masya-Allah  budak  inilah!  Menjawab  lagi.  semakin  luntur  rasa  sabarnya.
Abby  terperanjat.  Alahai.  Apa  pasal  pulak  bos  ni  renyukkan  kertas  tu?  Tadi,  bukan  main  tekun  dia  membacanya.
“Ini,  awak  ambil  ni,  awak  taip  semula,”  Arrayyan  menyerahkan  kertas  yang  direnyuknya  tadi  kepada  Abby  tanpa  memandang  wajah  gadis  itu.  Abby  tertelan  liur.  Apa  yang  Arrayyan  nak  marah  sangat ni?  Dia  jawab  soalan  yang  perlu.
“Kenapa  bos  renyukkan?  Lepas  tu,  mulalah  mintak  saya  taip  balik!  Saya  pun  ada  kerja  lain  ni  bos...”  Abby  merungut.  Memanglah  bukan  pekerja  yang  baik.  Arrayyan  ketap  bibir  menahan  marah.  Papa!  Kenapa  papa  setuju  nak  ambil  dia  bekerja  di  sini?  Kaki  sudah  menghentak-hentak  lantai  dengan  kuat  manakala  tangan  pula  menepuk  meja  beberapa  kali.  Geram.  Geram!  Abby  ketap  bibir  rapat.  Takut  dengan  keadaan  Arrayyan  itu.
Memanglah  Arrayyyan  ada  meminta  kepada  Diela  untuk  Abby  menggantikan  Diela  namun,  Abby  tetap  dinilai  oleh  Arrayyan  dan  papanya.  Dan  papanya  bersetuju  dengan  mudah.  Melihat  saja  senyuman  dan  jawapan  dari  mulut  Abby,  terus  papanya  setuju.  Dato’  Zainuddin  kata,  Abby  sesuai  sangat  bekerja  di  situ  kerana  Abby  berfikiran  matang  dan  tetap  pendirian.  Menyampah!  Kalau  dulu  aku  tahu  dia  jadi  PA  aku,  aku  rela  tak  berPA  sampai  mati.  Matang  apa  macam  ni?  Dengus  Arrayyan.
“Awak  ni,  tolonglah  sekali  aje,  jangan  menjawab  apa  yang  saya  arah.  Saya  suruh  taip  balik  dan  awak  taip  baliklah!”  Arrayyan  masih  mengawal  nadanya  walaupun  sudah  tinggi.  Terkancing  giginya  akibat  menahan  geram  yang  teramat. 
“Baiklah  bos,  kalau  tak  ada  apa-apa   saya  keluar  dulu,”  Abby  meminta  diri  lantas  keluar  dari  bilik  yang  panas  itu. 
Bukannya  bilik  itu  tidak  berair-cond  tetapi  perangai  bosnya  itu  telah  memanaskan  hatinya.  Sabar  ajelah  hati.  Dada  digosok  perlahan  dengan  mimik  muka  meluat.  Dia  membuka  kertas  yang  direnyuk  Arrayyan  itu.  Alahai.  Sudah  berconteng  sakan.  Tentu  Arrayyan  bengang  dengan  jawapannya  lantas  diconteng  kertas  itu  semahunya.  Habis!  Memenatkan  aku  aje  nak  kena  tulis  balik.  Menyusahkan  betullah  Encik  Arrayyan  Zainuddin  ni.
“Hai  Abby,  awak  ada  masalah  ke  dengan  bos?”  Azham  menyoal  Abby  sebaik  sahaja  ternampak  Abby  keluar  dari  bilik  Arrayyan  dengan  muka  mencuka.  Abby  tersenyum  kepada  pemuda  kacak  itu.  Azham  memang  kacak.  Tersangatlah  kacak.  Lebih  kacak  dari  bosnya.  Tetapi,  mungkin  disebabkan  oleh  senyuman  Azham  yang  tak  pernah  lekang  dari  bibir  kut?  Kan  manis  kalau  senyum  macam  ni?  Sejuk  hati  sesiapa  yang  memandang.
‘Bos  tu  tak  pernah  senyum.  Mana  nak  tahu  macam  mana  senyumannya?  Entahkan  Encik  Arrayyan  dah  diajar  sejak  kecil  supaya  jangan  senyum.  Kalau  senyum,  berdosa,  masuk  api  neraka!’  Abby  membentak  di  dalam  hati.
“Saya  tak  ada  masalah  dengan  dia.  Dia  yang  ada  masalah  dengan  saya.  Biasalah.  Kalau  dapat  bos  muda  memang  macam  ini,  kan?  Baran  lain  macam,”  Abby  menjawab  selamba.  Dia  mengerling  sekilas  ke  arah  Arrayyan  yang  sedang  membelek  kertas  di  dalam  pejabatnya.  Azham  tergelak.
“Awak  ambil  tugas  ini  dengan  lebih  tenang  berbanding  dengan  Diela  pada  mula  dulu,”  Azham  bersuara.  Abby  berkerut.  Tenang  apa?  Rasanya  dialah  yang  paling  kalut  antara  dia  dengan  Diela.
“Saya  tak  adalah  tenang  mana.  Tapi,  kalau  saya  gelabah,  mesti  orang  ingat  saya  dah  nak  terbersalin  kat  sini.  Kalau  saya  tersasul  atau  tersalah,  saya  mula  gelabah.  Contohnya  macam,  kalau  satu  tanggung  jawab  tu,  saya  terabaikan,  saya  akan  rasa  bersalah  dan  mula  menggelabah.  Bukan  sikit-sikit  tapi  sangat-sangat  gelabah,”  entah  kenapa  Abby  berkata  begitu  pun  dia  tak  tahu  sebenarnya.  Riak  mukanya  bersungguh-sungguh  bercerita  kepada  Azham.
Dia  teringat  pada  ibunya.  Kerana  kasih  dan  cinta  pada  ibu  dan  ayah,  dia  sanggup  berkorban  tentang  perasaannya.  Dia  sanggup  dimaki  oleh  Arrayyan  jika  itulah  yang  harus  dilakukan  untuk  membalas  budi  ibu  dan  ayahnya.  Itulah  tanggung  jawab  dia  sebagai  anak,  bukan?
“Yalah.  Macam  awak  tersalah  sebut  nama  bos  tadi  juga,  kelakar  betul.  Kitorang  semua  ingatkan  awak  akan  dimaki  sebab  bos  tu  pantang  kalau  pekerjanya  melakukan  sedikit  pun  kesalahan.  Dia  nak  semua  kerja  yang  sampai  ke  tangan  dia,  perfect!”  Azham  berkata  sambil  tergelak  kecil.  Kelakar  bila  dia  terkenang  semula  bagaimana  Abby  menyebut  nama  Arrayyan  pagi  tadi.  Puas  ditahan  tawanya.
“Itu  saya  memang  tak  sengaja.  Sebab  saya  dah  set  dalam  kepala  otak  nak  bintikan  nama  Diela.  Sampai  tak  ingat  pada  nama  bos,”  Abby  membela  diri.  Memang  betul  apa  yang  dikatanya  itu.  Memang  dia  tidak  perasan  terbintikan  nama  Arrayyan.  Azham  tersenyum  dan  mengangguk,
“Kami  tahu.  There  is  no  one  who  dare  to  mess  up  with  him,  right?  Takkan  la  awak  tiba-tiba  nak  cari  gaduh  dengan  bos  baru,”  Azham  bersuara.  Abby  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Betullah.  Siapa  sanggup  cari  pasal  dengan  bos  besar?  Gilalah  orang  tu.Sudahlah  bosnya  yang  ini  terkenal  dengan  perangainya  yang  mengalahkan  hantu.
“Abby,”  panggil  Azham  perlahan  bila  Abby  mula  menapak  pergi.Abby  berpaling.  Kening  terangkat  sebelah. Muka  Azham  dilihat  dengan  riak  pelik.  Azham  tersenyum  manis.
“Tapi  saya  rasa,  awak  boleh,”  Azham  bersuara.  Bertambah  pelik  Abby  sampai  berkerut-kerut  dahinya.
“Boleh  apa?”  Abby  menjungkitkan  keningnya.  Pelik!
“Boleh  tundukkan  bos,”  Azham  berkata  lantas  pergi  duduk  semula  ke  mejanya.  Abby  mengangkat  bahunya.  Entah  apa  yang  Azham  ni  dah  merepek.  Nak  tundukkan  orang  yang  tak  pandai  menunduk  seperti  Arrayyan?  Memang  tersangatlah  tak  masuk  akal! 

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design