MENANTU "MITHALI" ( BAB 6 )


Bab  6

BEFORE  I  left,  I’ll  cook  something  special  for  you!”  Andy  berkata  dengan  senyuman  manis  yang  sentiasa  menghiasi  bibirnya.  Alahai!  Comelnya. Sekarang  jam  sudah  menunjukkan  pukul  lapan  suku  malam.  Pukul  berapa  ya  dia  dan  Mason  akan  berjumpa?  Tentu  mereka  nak  manja  bagai.  Ouch!  Teruknya  pemikiran  aku.  Sudah  tercemar.  Sudah  lama  aku  tak  update  antivirus  dalam  otakku  ini.  Ah.  Lupakan  tentang  mereka.  Kalau  aku  berfikir  tentang  mereka,  hati  aku  juga  yang  remuk.
You  nak  masak  apa?”  soalku  sekadar  berbasa-basi. 
Aku  rasa  sakit  hati  bila  memikirkan  hubungan  dia  dengan  Mason.  Bukan  kerana  cemburu  berlebihan  tetapi  kerana  fitrah  manusia  yang  telah  dijadikan  tuhan.  Aku  akui,  aku  memang  tak  cukup  pengetahuan  agama  tapi,  aku  tetap  rasa  hubungan  sesama  jenis  itu  terlalu  jijik  dan  amatlah  dilarang  keras.  Manusia  sudah  dicipta  untuk  hidung  berpasangan,  lelaki  dan  perempuan.  Hey,  bercakap  tentang  larangan  agama,  arak  pula  bagaimana?  Erkkk.  Aku  kan  dah  nekad  nak  berhenti  minum?
“I  nak  masakkan  you  chicken  gril  with  cencaluk,  carrots,  and  mango.”  ujarnya  dengan  senyuman  menawan.  Dia  tersenyum  lagi!  Aduhai.  Janganlah  senyum.  Tak  ada  masalah  ke,  Andy?  Setiap  masa  kau  asyik  tersenyum  aje.
Aku  tersenyum.  Makanan  apa  tu?  Cencaluk?  Biar  betul  Andy  ni?  Aku  ingatkan  dia  ni  bandar  terlajak  sampaikan  hanya  tahu  makan  salad  saja.  Rupa-rupanya,  dia  masih  menerapkan  ciri-ciri  kampung  dalam  dirinya!  Wah.  Ada  juga  lelaki  macam  ini  makan  cencaluk?  Sudah  nampak  metropolitan  gila.  Kagum  aku!
“Sedap  ke?”  soalku  ragu-ragu.  Cencaluk?  Mangga?  Mahu  terburai  perut  makan  benda-benda  masam  macam  tu?  Apalah  Andy  ni.  Betul  ke  dia  boleh  memasak?  Kalau  aku  bermalam  di  jamban  hari  ini,  jangan  tanya  kenapa  aku  pukul  Andy  sampai  lembik  besok!  Mulalah  hati  terasa  ragu-ragu  dengan  Andy.
Trustme.  Sedap.  I  yang  masak.  Mestilah  sedap  punya!”  ah.  Dia  angkat  bakul  lagi.  Aku  menjelingnya  saja.  Kuat  betullah  berangan  mamat  ni!  Dia  ketawa  lagi  setelah  melihat  reaksi  meluatku.  Seksi.
“Macam  mana  nak  sediakan?”  soalku  lagi.  Sengaja  hendak  menambahkan  perbualan  kami.  Aku  tidak  suka  kalau  tak  mendengar  suaranya.  Jadi  sasau.  Aku  sudah  nampak  macam  wartawan  pula.  Rajin  benar  aku  bertanya  itu  dan  ini.  Nampaknya  Andy  tidak  menunjukkan  riak  bosan  pun  denganku.  Dia  jawab  dengan  senyuman  manis.  Ah!  Boleh  kena  kencing  manis  aku  kalau  duduk  di  sini  lagi  sebulan  dua.  Sumpah  dia  memang  menawan.  Macam  lelaki  tulen.  Arghh!
“Macam  ni,  first,  you  potong  halia  ni  macam  ni,  cincang  panjang-panjang  dan  halus-halus.”  dia  membuat  demo  seperti  biasa.  Seperti  dia  ajar  aku  tepuk  tangan  tutup  lampu  dan  juga  sewaktu  dia  ajar  aku  menggunakan  mesin  penyedut  hampagas  yang  kecil  molek  itu.  Comel!  Dia  sememangnya  seorang  tok  guru  yang  baik.Aku  leka  memerhati  cara  dia  membuat  masakan  istimewanya  itu.
Then?”  soalku  tidak  sabar  lagi.  Wow.  Macam  menarik  saja  ramuannya.  Lebih  menarik  lagi  si  pembuatnya.  Tekun  sekali  dia  menghadap  bahan-bahan  itu.
Then,  isi  cencaluk  ini.  Make  sure,  air  cencaluk  tu  tak  ada  sebab  air  cencaluk  banyak  asid.  Isi  sesudu  lebih.  Then,  isi  daging  ayam  seketul  ni  yang  dah  dihiris  permukaannya  kat  sini.  Gaulkan  sekali.”  dia  ajar  aku  menggaul  ayam tersebut  menggunakan  tangan  pula.  Mukanya  serius  kali  ini.  Aku  sudah  kecur  air  liur  melihat  cara  dia  menyediakan  makanan  itu.  Kecur  air  liur  melihat  makanan  atau  Andy? 
“Perap  selama  setengah  jam.  Sementara  tu,  potong  buah  mangga,  bawang  dan  lada  besar  yang  dibuang  bijinya  ini  halus-halus,  sediakan  kuali.  Panaskan...  Masukkan  minyak.  Then,  masukkan  lada  mesin,  seterusnya  masuk  semua  sekali  ke  sini.”  dia  menerangkan  dengan  penuh  khusyuk.
“Mana  you  belajar  masak  benda  ni?”  soalku  pelik. 
“I  tengok  Masterchef  Malaysia.  I  ubah  ramuan  dia  dan  cara  memasaknya  sikit.”  saat  itu,  aku  sudah  mula  mengalih  perhatian  ke  wajahnya.  Kacak. 
Bibir  merah  seksinya  tergerak-gerak  mengajar  aku  untuk  menyediakan  chickengrilnya  tadi.  Suaranya  tidak  lagi  aku  dengar.  Hanya  slow  motion  sahaja  bibir  seksinya   sahaja  yang  masih  bergerak-gerak.  Seksi.  Aku  ralit  memerhati  mukanya  yang  putih  bersih  itu.  Apa  punya  indahlah  makhluk  ciptaan  tuhan. 
Apa  yang  kurang  pada  wajahnya?  Tahi  lalat  di  bawah  mata  kirinya?  Oh!  Itu  penambah  ‘perisa’  sebenarnya.  Dia  nampak  lebih  seksi  dengan  tahi  lalat  itu.  Bibirnya  yang  seksi  itu?  Itu  hak  aku!  Maaf.  Cantik  sungguh  bibirnya.  Apa  yang  kurang  di  wajahnya?  Telinga  pula?  Oh.  Telinga  dia  agak  besar.  Mujur  tidak  capang!  Tapi  tetap  tidak  mencacatkan  wajahnya. 
Kenapalah  dia  tidak  ditakdirkan  untuk  menjadi  lelaki  sejati?  Dia  bukan  lelaki lembut.  Dia  juga  bukan  lelaki  metroseksual  di  mana  lelaki  suka  memakai  alat  solek.  Dia  nampak  macam  lelaki  tulen!Aku  pernah  menaruh  minat  pada  dia.  Sampai  sekarang  pun  aku  minat  lagi.  Zarul?  Sekadar  tempat  untuk  aku  lampiaskan  rasa  sunyi.  Zarul,  aku  sayangkan  Zarul.   Biasalah.  Aku  tak  tahulah  macam  mana  dengan  kata  hati  aku  ni.
Kadang-kadang  aku  rasa  sayangkan  Zarul  sangat-sangat.  Tapi,  hari  ni,  aku  boleh  rileks  je  bila  teringatkan  perempuan  yang  dia  peluk  tu!  Cemburu?  Adalah  sikit.  Dengan  aku,  Zarul  tak  peluk  macam  tu  pun.  Zarul  tu  baik.  Dia  mana  tahu  aku  kaki  kelab.  Depan  dia  aku  hipokrit  gila.  Dia  nak  pegang  tangan  aku,  aku  elak.  Tak  selesa.  Yalah.  Memang  aku  tak  selesa  pun!  Aku  memang  tak  suka  bersosial  pun  walaupun  aku  suka  menghabiskan  masa  hidup  aku  di  kelab  malam.  Macam  mana  tu??  Hanya  Andy!  Hanya  Andy  sahaja  yang  memelukku  seperti  itu.
Aku  tak  larang.  Sebab  apa?  Sebab  dia  tentu  tak  bernafsu  pada  perempuan.  Itu  yang  menyebabkan  aku  tidak  pernah  melarang  dia  daripada  memegang  tangan  dan  memeluk  diriku.  Aku  tak  rasa  takut  pun.  Malah  selesa  pula!  Macam  abang  dengan  adik.Kadang-kadang  aku  rasa  sayang  sangat-sangat  pada  Andy,  tapi,  bila  dia  cakap  nak  tidur  rumah  Mason,  aku  tak  rasa  marah  pun?  Cemburu?  Adalah  sikit.  Macam  kes  Zarul  juga.  Tapi,  aku  dengan  Zarul  kan  sudah  pernah  berpacaran?  Aku  dengan  Andy?  Hanya  berkawan.
Andy,  kenapalah  aku  jumpa  kau  ek?  Sedangkan,  sepatutnya,  kita  tak  bertemu  langsung,  itu  lebih  baik!  Tak  adalah  aku  rasa  macam  tersyok  kat  kau!  Aku  rasa  dah  masuk  perangkap  cinta  kaulah!
“Hey!  Day  dreaming?”  sergah  suara  garau  Andy  membuatkan  aku  terlopong  gila. 
“Terkejut  mak!”  aku  mengurut  dada  dengan  kedua  belah  tangan.  Agak  gedik  reaksi  aku.  Andy  sudah  tergelak  bagai  orang  gila  bila  aku  bahasakan  diri  aku,  ‘mak’.  Aku  mengarahkan  dia  untuk  diam.  Dia  menjungkitkan  keningnya.
“Kenapa?”  dia  menyoal  pelik.  Barulah  aku  perasan,  dia  sudah  hampir  menyudahkan  masakannya.  Dia  sedang  membasuh  tangannya  di  sinki.
“Nanti  orang  lain  dengar  you  ketawa!”  aku  berkata  sambil  membuntangkan  mataku  sebagai  amaran  buatnya.
Nope,  kalis  bunyi sayang.  Rumah  I  ni  kalis  bunyi,  you  nak  berkaraoke  kat  ruang  tamu  kat  depan  tu  sampai  tarcabut  anak  tekak  pun  boleh!  Make  sure,  tutup  sliding  door  rapat-rapat  kalau  tak  mahu  rumah  ni  dikelilingi  jiran  yang  marahkan  you  sebab  buat  bising.”  katanya  sambil  mencuit  pipi  comelku.  Aku  biarkan  sahaja.  Kalau  tangannya  berbekas  cencaluk  tadi  yang  mencubit  pipiku,  mahu  juga  aku  samak  lima  kali.
Sure?  Yes!  I  nak  karaoke!” aku  terjerit  kegembiraan.  Andy  tersenyum  senang.
“Okey,  sit!  Kita  tunggu  lagi  lima  minit  ayam  ni  dalam  microwave.”  dia  berkata  lantas  mendudukkan  aku  di  kerusi  dapurnya.  Dia  duduk  di  sisiku.  Wanginya.  Nak  jumpa  Mason  bukan  main  lagi  dia  bergaya.
“Puas  you  teliti  muka  I?”  soalnya.  Aku  tersenyum  salah  kena  rasanya.
“Tak  puas.  I  nak  tenung  sampai  besok  pagi.”  aku  jawab  sahaja  tanpa  teragak-agak  biarpun  dadaku  sudah  berdebar-debar  akibat  terkantoi.  Buat  selamba.  Dia  pandang  aku.  Tajam.  Rasa  macam  tertusuk  kat  jantung  hati  aku  ni,  tapi  aku  balas  juga  walaupun  sekejap.  Tewas!  Dia  mendekatkan  wajahnya.  Kami  semakin  rapat...  gulp.
Ting!!  Kami  kalut  bangkit  dari  duduk.  Kay,  makanan  aku  dah  siap.  Mujurlah  ada  halangan!  Kalau  tidak,  malu  sungguh  aku  nak  menatap  mukanya  dengan  wajah  merah  aku!  Dia  bangkit  dan  tersenyum-senyum.Tentunya,  kami  berpisah  sekejap  lagi.  Bolehlah  aku  pergi  menyelongkar  bilik  tidurnya!  Ha  ha  ha!!! 
Tapi,  lebih  baik  jangan.  Orang  dah  bagi  aku  duduk  sini  pun  dah  cukup  baik.  Janganlah  aku  berperangai  tak  semenggah  kat  rumah  orang!  Buat  malu  saja.  Jadi,  aku  batalkan  niat  aku  untuk  meneroka  biliknya  malah  aku  gantikan  dengan  niat  yang  lain. 
“Okey,  makanan  you  dah  siap.  Nasi  ada  dalam  periuk  tu,  I  pergi  dulu.”  ujarnya  lantas  mengucup  dua  jarinya  dan  ditepekkan  ke  pipiku.  Aku  ternganga.  Aku  sudah  keras  di  tempat  kejadian!  Dia  ‘cium’  aku?  Walaupun  tak  cium  betul-betul  tapi  still,  ia  boleh  dianggap  sebagai  sebuah  ciuman. 
Dia  pergi  begitu  sahaja.  Tinggalkan  aku.  Aku  pegang  pipi  aku.  Rasanya,  aku  nak  bingkaikan  pipi  aku  ni!  Aku  diserbu  rasa  bahagia  teramat.  Nak  senyum  selebar yang  mungkin!  Aku  diserang  satu  penyakit.  Di  mana  aku  panggil  ia  sebagai  penyakit  sawan  cinta!
Aku  makan  nasi  dan  lauk  yang  dimasaknya  tadi  dengan  senyuman  yang  tak  lekang  dari  bibir.  Sedap.  Rasa  macam  tersangkut  pada  tukang masaknya  sekali,  Andy.  Bahagia  sangat.  Tapi,  bodohlah  aku.  Jatuh  cinta  pada  seorang  yang  tak  mungkin  dapat  membalas  rasa  cinta  aku.  Cintakah  aku  pada  Andy? 
Hell  no!  Lupakan  dia!!  Dia  dengan  Mason  sedang  sibuk  nak  ‘berprojek’,  aku  boleh  tangkap  cintan  dengan  gayboy!  Lebih  baik  aku  gali  kubur  aku  sendiri.  Dah  nak  kiamat  dunia  aku  agaknya!  Dulu,  golongan  gaylah  yang  aku  sering  caci,  tapi,  bila berkenalan  dengan  Andy?  Nak  caci  pun  rasa  tak  sanggup.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design