Italian Boy 1

Hey Hey Hey kita dah masuk cerita barulah! Italian Boy. Yang ni genre dia...  hm... tak reti jugak nak kategorikan dalam genre mana. Nak kata kelakar, takde. Nak kata sedih takde. Yang pasti cerita ni memang guna gaya bahasa terlebih sempoi okey. Nak kata diari tak jugak. Ish, pepandailah kamu kategorikan sendiri. HAHAHAHA

BAB  1

HAI,  nama  aku  Oddie.  Aku  pemilik  Oddie’s  Paradise.  Memang  klise  sekali  apabila  cerita  bermula  dengan  pengenalan  diri.  Tapi  nak  buat  macam  mana?  Aku  kena  perkenalkan  diri  aku  terlebih  dahulu  supaya  korang  tahu  serba  sedikit  tentang  aku. 

Aku  perempuan  Melayu  terakhir,  kata  abangku.  Dia  merepek.  Jangan  percayakan  dia.  Aku  seorang  yang  agak  lasak  sebenarnya.  Aku  suka  tempat  tinggi.  Lagi  tinggi  lagi  bagus.  Gayat?  Uh-uh.  Tak  ada  istilah  gayat  dalam  kamus  hidup  aku.  Tapi…  ada  pengecualian.  Nanti  aku  cerita  pasal  gayat  yang  terkecuali  itu. 

Sebab  apa  abang  aku  cakap  aku  ni  perempuan  Melayu  terakhir?  Sebab  aku  ada  butik  pakaian  perempuan  yang  diberi  nama  Oddie’s  Paradise.  Butik  dengan  perempuan  kan  feminin  bunyinya?  Mula-mula  butik  ni  aku  buka  secara  online  saja.  Dan  aku  sebagai  agent  dropship  sebab  waktu  belajar  dulu  aku  perlukan  duit  lebih.  Aku  anak  yang  baik  yang  tak  mahu  menyusahkan  hidup  mama  dan  papa  aku. 

Tiba-tiba  terkencang  pula  bisnes  aku.  Dari  agent  dropship,  kini  aku  menjadi  taukeh.  Aku  selalu  ke  Vietnam  dan  Bangkok  untuk  memborong  stok  baru.  China?  Belum  berkesempatan  lagi  sebab  jauh  dan  perlukan  modal  yang  lebih  besar. 

Sebagai  seorang  businesswoman  online  dan  offline  yang  baru  nak  berjaya  macam  aku  ni,  aku  memang  kena  banyak  bersabar  bila  mendengar  perkataan  ‘hye  sis,  bila  nak  pos  barang?’  dari  customer  aku.  Customer  always  right,  kan?  Walaupun  waktu  tu  kau  rasa  nak  geletek  diorang  sebab  diorang  baru  buat  payment  terus  tanya  bila  nak  pos.  Lagi  sakit  hati  bila  kau  dah  tulis  tulisan  besar-besar  PRE-ORDER  tapi  diorang  duk  tanya  hari-hari,  bila  nak  pos,  bila  nak  pos! 

Come  on,  business  ladies,  high  five!  Kita  semua  pernah  merasa  pengalaman  yang  ‘mencabar’  ni.  Macam-macam  yang  aku  nak  ceritakan  tapi  sorry.  Sampai  sini  dulu.  Muka  mama  dah  terjengul  depan  pintu.

“Tak  mandi  lagi?”  tegurnya.  Aku  sengih.  Angguk  dan  menggeliat.  Comforter  aku  tarik  menutupi  muka  sebelum  merebahkan  badan  semula  ke  atas  katil. 

“Ya  Allah,  Oddie.  Bangunlah!”  suruh  mama.  Aku  menyelak  comforter  yang  menutup  muka.  Sengihan  paling  lebar  aku  sedekahkan  buat  mama.  Aku  memang  dah  bangun  tapi  sengaja  aku  bermalasan  kat  atas  katil  ni.  Inilah  my  hardest  goodbye!  Katil  kesayanganku…
 
Mama  menghampiriku  lantas  melabuhkan  punggung  di  sisiku.  Rambutku  yang  runyai  menutup  muka,  mama  alih  dan  selit  ke  belakang  telinga.  Selepas  itu,  kepalaku  mama  usap  dan  tersenyum  manis.  Keningku  bertaut,  mula  memandang  mama  dengan  pandangan  curiga. 

“Hmmm,  semacam  aje  mama.  Kenapa  eh?”  soalku  terus.  Tahu.  Mama  buat  begitu  sebab  ada  agenda.  Kalau  tak  nak  minta  tolong  aku,  tentu  mama  ada  benda  yang  nak  suruh  aku  turut  cakapnya. 

“Minggu  ni  duduk  rumah  ye?”  pujuk  mama.  Aku  dah  agak!  Aku  gosok  mata  yang  rasa  berhabuk. 

“Kan  duduk  rumah  dah  ni?”  giatku. 

“Maksud  mama,  Sabtu  Ahad.”  Mama  tersenyum  manis.  Hmm,  mama  yang  aku  kenal,  kalau  senyum  melebihi  telinga  ni,  pasti  dia  dah  ada  perancangan  yang  pelik-pelik  yang  dia  nak  aku  join

“Tak  bolehlah,  ma.  Oddie  nak…”  belum  sempat  aku  sambung  ayat,  dia  dah  mencelah  dulu. 

“Panjat  gunung  lagi?”  sinis  soalan  Mama.  Alah.  Mama  bukan  tak  tahu  hobi  aku  ni  lain  dari  yang  lain.

“Bukan  gunung,  ma.  Bukit  je.”  Aku  sengih.  Bila  sebut  bukit  mama  tahulah  ke  mana  aku  nak  pergi.  Mama  julingkan  matanya  ke  atas. 

“Bukit  Broga  tu  dah  banyak  kali  Oddie  panjat.  Tiap-tiap  minggu.  Tak  bosan  ke?  Minggu-minggu  depanlah  pulak.”  Pujuk  mama.  Suaranya  masih  lembut.  Macam  suara  nurse  di  hospital  swasta. 

“Alah  ma…”  baru  nak  ber’alah’  sikit,  mama  dah  buat  muka  sepuluh  sen.  Ni  yang  aku  tak  sampai  hati  ni. 

 “Tolonglah,  Oddie.”  Mama  guna  suara  dengan  tone  paling  rendah  dan  beralun  merdu  memujuk  aku. 

“Mama  janganlah  buat  muka  seposen  macam  tu,  ma.  Sayu  hati  ni.  Mama  nak  Oddie  duduk  rumah  buat  apa?”  aku  menyoal  mama.  Mama  ketap  bibir,  tahan  senyum.  Dah  kenapa?  Rasa-rasanya  rancangan  mama  nakal.  Sebab  mama  pernah  senyum  macam  tu  sekali  aje  iaitu  sewaktu  dia  ajak  aku  jadi  spy  papa.  Takut  papa  curang  di  belakangnya. 

Dah  lama  mama  tak  buat  muka  macam  ni.  Takkan  nak  suruh  aku  jadi  spy  lagi  sekali  kut?  Papa  sekarang  dah  banyak  duduk  kat  rumah,  kalau  tak  silap  akulah… 

“Benji  balik  minggu  ni.”  Mendengar  satu  nama  itu,  jantungku  seolah-olah  berhenti  berdegup.   

“Huh?”  terduduk  terus  aku  mendengarnya.  Okey,  scene  ni  berhenti.  Mari  aku  ceritakan  serba  sedikit  tentang  Benji. 

Benji  seorang  lelaki  berdarah  kacukan  Itali.  Ayah  kandungnya  merupakan  orang  Itali.  Mamanya  kawan  baik  mamaku.  Mereka  berkawan  semenjak  di  bangku  sekolah  lagi.  Nak  dijadikan  cerita,  ayah  Benji  ni  jatuh  hati  dekat  Aunty  Marlynn  sewaktu  Aunty  Marlynn  belajar  di  Itali.  So,  mereka  pun  berkahwin. 

Tapi…  seribu  kali  tapi.  Ayah  Benji  tak  mahu  kekal  lama  dalam  Islam.  Sebaliknya,  dia  berbalik  semula  ke  agama  asalnya  dan  menceraikan  Aunty  Marlynn  sebab  dia  dah  jumpa  perempuan  lain.  Waktu  tu  Benji  baru  berusia  setahun.  Selepas  itu  Aunty  Marlynn  pulang  ke  Malaysia  dan  menikah  dengan  orang  Malaysia.  Tan  tan!!!  Sebab  itulah  muka  Benji  dan  Uncle  Rahmad  tu  lain  benar.  Sebab  dia  hanya  anak  tiri. 

Walaupun  anak  tiri,  Uncle  Rahmad  menatang  Benji  bagai  minyak  yang  penuh.  Mengalahkan  anaknya  sendiri.  Mungkin  sebab  dia  kesian  dengan  nasib  Benji  yang  tidak  mendapat  kasih  sayang  seorang  bapa  kandung  agaknya. 

Benji,  orangnya  memang  sebijik  muka  orang  Italilah.  Tapi  sayang  seribu  kali  sayang,  dia  tak  pandai  cakap  Itali.  Dia  tak  nak  belajar  langsung.  Katanya  malu  dia  berasal  dari  situ.  (aku  rasa  dia  terlalu  marahkan  ayahnya) 

So,  dia  belajar  di  USA.  Ambil  kos  apa  entahlah,  aku  tak  tahu.  Oh,  dan  ya.  Dia  merupakan  crush  aku.  Aku  suka  dia  sebab  dia  payah  senyum  kut?  Dia  pendiam  sangat.  Gaya  dia  misteri.  Oh  tuhan!  Aku  rindu  nak  tengok  dia…  enam  bulan  lepas  dia  ada  pulang  ke  Malaysia…  dan  dialah  gayat  aku  yang  terkecuali  tu.  Setiap  kali  berada  dekat  dengan  dia,  mesti  aku  rasa  gayat  yang  melampau.  Tak  tahu  kenapa?

Mungkin  sekarang  dia  dah  habis  belajar  pun… 

“Ekhem.”  Dehaman  mama  mematikan  ingatanku  pada  Benji,  si  kacak  itu. 

“Kenapa  mama?  Apa  kena  mengena  antara  Benji  dengan  Oddie?”

“Mama  nak  suruh  Oddie  jemput  dia  kat  airport.  Bawak  dia  pergi  berjalan-jalan…”  mendayu-dayu  suara  mama. 

“Pelik  ni.  Kenapa  mesti  Oddie?”  aku  memandang  mama  penuh  dengan  rasa  curiga.  Macam  tak  boleh  nak  suruh  Aunty  Marlynn  sendiri  yang  pergi  ambil  dia.  Tak  Aunty  Marlynn,  hmmm,  orang  lain  pun  ada.  Contohnya,  teksi!  Benji  tu  dah  besarlah!  Lelaki  pulak  tu.  Kalau  dekat  US  dia  boleh  hidup,  takkan  kat  negara  kecil  macam  Malaysia  ini  pun  nak  kena  berjemput? 

“Hmm.  Nak  mama  jujur  ke?”  muka  mama  nampak  lain  macam.  Berseri-seri. 

“Okay,  it’s  gonna  hurt,  right?”  aku  yakin  mama  ada  agenda  lain… 

“Depends…”  senyuman  mama  melebar. 

“Apa  dia?”

You  know  how  much  Aunty  Marlynn  likes  you,  right?”  aku  dah  agak!  Memang  yang  inilah  yang  mama  akan  cakap.  Blah blah  blah,  jodoh. 

“Yeah…  so?”  aku  buat-buat  tak  faham.

“Yeah.  And  dia  kalau  boleh  nak  jadikan  Oddie  menantu  dia.”  Hmm,  dah  dapat  agak  pun.  Aku  menjulingkan  mata  ke  atas.  Kesian  kat  Benji  tu.  Mesti  dia  tak  tahu  apa-apa. 

“Hish  mama  ni!  Orang  tu  entah-entah  perempuan  minah  saleh  kat  sana.”  Yelah.  Muka  standard  mamat  Itali  kut?  Takkanlah  tak  tersangkut  langsung  minah  saleh?  Menipulah! 

“Aunty  Marlynn  dah  check.  Clear,  sayang.  Tak  ada.  Sebab  itulah  Aunty  Marlynn  nak  jodohkan  dengan  Oddie.  Sebab…”

“Sebab  apa?” 

“Benji  dah  lama  simpan  perasaan  dekat  Oddie.”  Okey,  ini  kelakar.  Benji  pandang  aku  pun  asyik  menjeling.  Takkan  simpan  perasaan  pulak?  Jangan-jangan  simpan  perasaan  benci  tak?

“Kenapa  gelak?”

“Lucu.”  Gelakku  bertambah  kuat. 

“Apa  yang  lucu?”

“Mama  kalau  nak  tipu  pun  tengoklah  pada  logik  tak  logiknya.  Anak  mama  ni  dahlah  kulit  hitam.  Lawa  pun  tak.  Dia  duk  sana  hari-hari  tau  menghadap  perempuan  mata  biru?  Sekali  kena  jodohkan  dengan  perempuan  yang  bukan  setakat  mata  aje  hitam,  tapi  dengan  muka-muka  ni  sekali.  Alahai,  kesianlah  dekat  dia  mama.”  aku  memangkas. 

“Alah,  trylah  dulu.  Hitam  boleh  pakai  collogen.  Qu  Puteh  ada,  Terlajak  Laris  pun  ada.  Oddie  dulu  tak  hitam  pun  tapi  sibuk  dengan  hiking  segala  yang  jadi  hitam  tu…”  mama  membebel. 

“Mama…”

“Mama  tahu  Oddie  dah  lama  sukakan  dia.  Inilah  masanya,  Oddie.”  Mama  tiba-tiba  menjadi  seorang  pakar  psikologi.  Bahaya  ni. 

“Excuse  me,  mama?”

“Jangan  nak  excuse  me  sangatlah.  Macamlah  Oddie  bukan  lahir  dari  perut  mama.  Mama  tahu  macam  mana  anak  mama  punya  expression  impression  segala  sion.”  Mama  berkata  yakin.  Aku  angkat  kening  sebelah.  Macam  mana  mama  tahu  rahsia  hati  aku? 

“Apa  mama  merepek  ni?”  aku  merungut. 

“Setiap  kali  kita  ke  rumah  Aunty  Marlynn,  Oddie  akan  tenung  gambar  Benji  dekat  dinding  lebih  dari  lima  minit.”  Mama  bersorak  tiba-tiba  sebaik  saja  usai  berkata-kata.  Macam  bangga  sangat  bila  berjaya  buktikan  tanggapannya  betul. 

“Mama!” 

“Apa?”

“Mama  ni…” 

“Kalau  nak  harapkan  Oddie  pendam  perasaan  tu,  memang  akan  jadi  kulat  tahu?  Baik  mama  ambik  pendekatan  macam  ni.”  Amboi,  semakin  bahagia  wajah  mama. 

“Oddie  tak  nak  Aunty  Marlynn  tahu…”

“Aunty  memang  dah  tahu.”

“Hah?!” 

“Dialah  yang  perasan  Oddie  pi  tenung  gambar  anak  bujang  dia.”

“Aduh  malunya.  Kalau  Benji  tahu…”

“Benji  takkan  tahu.  Kami  rancang  nak  bagi  Oddie  dengan  Benji  sedar  perasaan  masing-masing.  Tapi  memandangkan  mulut  mama  ni  tak  boleh  simpan  rahsia,  sekarang  Oddie  dah  tahu  pelan  mama  dengan  Aunty  Marlynn.  Jangan  sampai  Benji  tau,  okey?  Kalau  boleh  biarlah  sampai  akhirnya  dia  mengaku  yang  dia  jatuh  hati  dengan  anak  mama  yang  cantik  ni…”  ganasnya  pendekatan  orang  tua  kami. 


“SO,  you  ambik  I?”  soalnya.  Aku  angguk  lambat-lambat  sambil  memeluk  kertas  kadbod  yang  tertulis  nama  dia.  Aku  sedang  gayat  sebab  dia  betul-betul  di  hadapanku.  Okay,  how  I’m  gonna  react?  Menjerit  ke?  Peluk  dia?  Kiss  pipi  dia?  Menyorok  bawah  kain  mak  cik  kat  hujung  sana?  No!  Cool,  Oddie.  Cool…  ingat,  dia  tak  tahu  tentang  perasaan  kau,  so  you  don’t  have  to  worry  much.

“Yap.”

Aku  perasan  banyak  mata  memandang  ke  arah  kami.  Mesti  diorang  kata  kami  langsung  tak  sepadan.  Ramai  sangat  perempuan  pandang  dia.  Itu  yang  buat  aku  semakin  rendah  diri.  Tahulah  dia  kacak,  aku  tak  cantik.  Tak  payahlah  pandang  aku  atas  bawah  begitu.  Terhina  sungguh  rasanya! 

“Mama  I  mana?”  dia  tercari-cari  kelibat  mamanya.  Aku  angkat  bahu  menandakan  tiada.  Hello,  dia  Nampak  aku  berdua  ke  tercegat  dekat  sini?  Dia  masih  dengan  muka  sombong  dia  tu.

Beg  kulit  yang  berwarna  coklat  bergalas  di  bahunya  dijatuhkan  lantas  dia  menyangkutkan  ke  bahu  aku.  Okay.  Not  cool,  man.  So  not  cool…  semakin  teruk  rasa  gayat  aku  bila  tangannya  singgah  ke  bahuku,  membetulkan  tali  beg  dia  yang  hampir  menggelebeh  ke  bawah.  

“I  nak  pergi  makan.”  Cermin  mata  hitamnya  langsung  tak  dijatuhkan.  Memang  trendy  cermin  matanya.  Nampak  sesuai  dengan  muka  dia  yang  mampu  melelehkan  liur  sesiapa  yang  pandang.  Terutamanya  aku… 

“Of  course.”  Aku  berpusing  secepat  mungkin.  Boleh  mencair  muka  aku  kalau  kena  tatap  muka  kacak  dia  lama-lama.  Rambutnya  memang  rambut  orang  Italilah.  Yang  berkerinting  cara  macho  tu.  Lepas  tu  hidung  usah  kata.  Boleh  buat  sangkut  baju  dah.  Mancung  sungguh.  Bibir  pulak…  hai…  bila  aku  dapat  nikmati  bibir  comel  tu?  Dalam  mimpilah,  Oddie!

“So,  how  long  will  you  stay  here?” 

“As  long  as…”  you  love  me?  Sambungku  di  dalam  hati.  Eh?  Kenapa  dia  berhenti  macam  itu  aje?

“As  long  as  I  want.”  Jawabnya  bersahaja.  Kaca  mata  akhirnya  dilipat  dan  disangkut  ke  baju  putih  plain  yang  dipakainya.  Wargh!  Sangat  tak  adil  tahu  dia  buat  gayat  aku  tak  hilang?  Renungan  mata  dia…  gila!

“So  ammm…  awak  nak  makan  kat  mana?”
 
“Dekat  mana  you  rasa?” 


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design