SAMURAI 5

BAB  5
“HAI  Leha,  berita  apa  pulak  ya  kali  ni?”  aku  menyindir  sebaik  sahaja  kelibat  Leha  melenggang-lenggok  datang  ke  rumahku.  Muka  tak  tahu  malu.  Dia  menjelingku  dan  berjalan  ke  arah  Aizat  yang  sedang  bermain  gitar  di  tangga  rumah. 
“Sibuklah  kau.  Aku  bukan  nak  cari  kau  pun.”  dia  menjelingku.  Aku  mencemik.  Buah  rambutan  di  dalam  bakul,  aku  makan.  Aizat  yang  tolong  panjatkan  tadi.  Hehehe.  Mesti  sebab  dia  rasa  bersalah  denganku.  Yalah,  dia  dah  buat  aku  jatuh  dari  pokok  minggu  lepas!  Nyaris  tak  patah  tulang  aku.
“Habis?  Datang  sini  nak  apa?  Nak  cari  penyakit?  Ke  nak  cari  gaduh?!”  soalku  sinis. 
“Orang  nak  cari  abang...”  dia  menjelingku.  Abang?  Puih!  Macam  mana  pula  abang  dia,  Si  Man  Sewel  tu  boleh  ada  dekat  rumah  aku  ni?  Mengarut  betul.  Dia  menjelingku  dan  berdiri  tegak  di  hadapan  Aizat.  Dia  memintal-mintal  rambutnya.  Gedik  ya  Rabbi!  Oh!  Aizat  ke  ‘abang’  dia?
“Abang  Aizat,  Leha  nak  minta  maaf  sebab  Leha  buat  kacau  dulu.”  dia  memintal-mintal  rambutnya.  Aku  julingkan  mata  ke  atas.  Geli.  Nak  menggediklah  tu.  Aizat  angkat  kepala.  Jarinya  terhenti  memetik  gitar.  Dia  memandangku.  Aku  menjeling  terbalik.
It’s  okay  Leha,  abang  faham.”  dia  berkata  lembut  sambil  menjeling  ke  arahku.  Tercekik  biji  rambutan  aku!  Uhuk  uhuk!!  Abang?  Dengan  aku?  Tidaklah  aku  hadap  sangat  panggilan  tu  tapi,  ini  dah  melampau.  Dengan  aku,  dia  beraku-engkau  aje.  Tapi  dengan  Leha,  si  perempuan  yang  penjaja  cerita  ni?  Nak  pula  dia  berabang-Leha!  Aku  tayang  muka  meluat.
Aizat  memandangku  dengan  kening  terangkat. Senyuman  senget  lagi  sinis  disedekahkan  buatku.  Entah  kenapa.  Nak  tunjuk  sangat  dia  ber-abang  dengan  Leha  ke  macam  mana?  Ingat  aku  hairan  agaknya?!  Aku  menghempas  bakul  rambutan  di  sebelahku  dengan  geram.
“Leha  tak  sengaja.”  hmm.  Leha  pun  bukan  main  lagi...  panas  biji  mata  aku  melihatnya.  Tergedik-gedik.  Sumpah  aku  rasa  nak  tolong  tinjukan  dahi  dia.  Tak  sengaja  nak  jaja  cerita?  Boleh  ke  macam  tu?  Geli  sangat!
“Tak  apa,  Leha.  Abang  tak  salahkan  Leha.  Leha  nak  buah  rambutan  yang  abang  panjatkan  tadi?  Si  bunga  Melur  ni  dah  ambil  pulak.  Abang  cadang  nak  bagi  Leha.”  dia  menghampiriku  lantas  merampas  keras  bakul  buah  rambutan  lalu  dihulurkan  kepada  Leha.  Nak  bagi  Leha?  Dia  bukannya  tahu  pun  Leha  nak  datang  minta  maaf  hari  ni.  Sengaja  nak  sakitkan  hati  akulah  tu!  Dasar  makhluk  samurai!
Leha  buat  muka  terharu  gila.  Dia  menjelingku  gedik.  Bangga  bila  Aizat  sudi  menghadiahkan  dia  sesuatu.  Sesuatu  yang  berbulu!  Dan  mataku  sudah  berbulu  menengoknya!  Ternganga  aku.  Geram  betul!  Tadi  dia  kata,  dia  beri  pada  aku  rambutan  ni  sebab  tak  nak  aku  memanjat  lagi.  Sekarang?  Nak  bagi  Leha?  Huh!  Menyampah  sangat  tau?!  Entah  apa  yang  istimewa  sangat  dengan  Leha  tu  pun  aku  tak  tahulah!
Dup!  Sebiji  buah  rambutan  yang  masih  setia  di  tanganku,  aku  campak  tepat  ke  dahi  si  samurai.  Padan  muka  kau!  Padan  muka!  Dia  menggosok  dahi  dan  mengaduh.  Aku  bangkit.
“Sakitlah  bongok!”  dia  menjerkahku.  Terkejut!  Kuat  dia  menjerkah.  Dia  ni,  kasar  sungguh-sungguh  tau?!  Benciii!  Bongok  dia  panggil  aku?  Dia  memanglah...!!  urff!!!
“Samurai  bangang!”  aku  jerkah  dia  semula  dengan  geram.  Sempat  aku  hentak-hentak  kaki  tanda  protes.  Dia  menjelingku  360  darjah.  Sumpah  menakutkan!

“DI  atas  sana  tempatmu,  bunga  Melur,  bukan  di  taman  yang  indah,  bunga  Melurrr..  hanya  di  dahan  rambutan,  tiada  dihiasi  jambangan  indah  permaiii.”  lagu  Allahyarham  Tan  Sri  P.  Ramlee  digubah  semata-mata  nak  kenakan  aku.  Aku  rasa  nak  menangis.  Leha  terkekeh-kekeh  gelak  mendengar  suara  Aizat  yang  menyumbang  dengan  sendirinya  saat  key  tinggi  dinyanyikan.
Mujur  suara  dia  tak  sampai  menyanyikan  lagu  itu.  Kalau  sampai,  ada  juga  kaki  aku  sampai  ke  muka  dia.
“Hahahaa!  Abang  Aizat  ni  pandailah  buat  lawak!”  si  Leha  meliang-lintuk  di  sisi  Aizat.  Urfff.  Aku  nak  muntah  sangat.  Sumpah  pun!  Kenapa  mesti  nama  aku  Melur?  Aku  tak  suka  nama  ni!  Tak  suka!  Tak  suka!!  Kenapa  tak  nama  Siti  Nurhaliza  ke  apa  ke.  Yang  sedap-sedap  sikit  ke.  Siapa  yang  taruk  nama  aku  Melur  ni?!  Heee.
“Pandai  kan  abang  gubah  lagu?”  riak  dia  menjawab.  Matanya  sempat  menjeling  ke  arahku.  Menyampahnya  aku  tengok  Leha.  Sudah  berhari-hari  dia  jadi  pendatang  asing  tanpa  izin  di  sini.  Benci  sungguh  aku.  Nak  melepak  dekat  pangkin  ni  lama-lama  pun  aku  dah  tak  lalu  kalau  muka  ini  yang  perlu  aku  hadap  setiap  masa.
Rasa  panas  hati  menyaksikan  kemesraan  dua  ekor  kera  jadian  ini.  Bunyi  enjin  motor  semakin  hampir.  Eh?  Dah  lama  aku  tak  nampak  dia.  Hahaa!  Tak adalah  aku  rasa  nak  sakit  hati  lagi!  Tak  perlulah  aku  nak  layankan  sangat  ‘pemandangan’  yang  menanahkan  biji  mata  aku  ni. 
“Abang  Aizat,  abang  nyanyikanlah  lagu  untuk  Leha  pula.”  tergedik-gedik  Leha  meminta  untuk  dinyanyikan. 
“Aselehei...  ha,  lehe,  Leha  patah  leher!”  Ijai  tanpa  disuruh,  menyanyikan  lagu  itu  khas  untuk  Leha  berserta  tariannya.  Kahkahkah!  Kat  situ  juga  aku  gelak  gila-gila.  Padan  dengan  muka.  Kelat  wajah  Leha  dikerjakan  sahabat  karibku  yang  sememangnya  anti  dengan  dia  itu.  Muka  Aizat  juga  berubah.  Nak  tergelak  tetapi  dia  tahan.  Buruk!
“Leha  tak  suruh  pun  kau  menyanyi,  Ijai!”  Leha  menghentak-hentakkan  kakinya  tak  puas  hati.
“Bukan  aku  menyanyi  untuk  kau  pun.  Aku  menyanyi  untuk  Melur.”  balas  Ijai  sambil  menjelirkan  lidahnya.  Hahahahaha!  Aku  gelak  lagi.  Nak  terkencing  sungguh  aku  rasa  ni. 
“Heee!”  jerit  Leha  geram.
“Ijai!  Kau  apa  khabar??  Lamanya  tak  jumpa.  Makin  handsome  ar!”  aku  tumbuk  bahunya.  Dia  tergelak  sambil  mengambil  duduk  di  sebelahku.
“Aku  malas  nak  datang  sini  sangat.  Kau  pun  tahu,  kan?  Mulut  orang  kampung  ni.  Semuanya...  hm.”  dia  mengeluh.  Aku  angguk. 
“Aku  rindu  nak  berborak  dengan  kau!”  aku  buat  muka  nak  menangis.  Dia  tergelak  kuat.
“Mengadalah  kau  ni!  Eh,  kejap.  Dalam  raga  motor  aku  ada  hadiah  untuk  kau!  Gaji  pertama  aku  yang  baru  naik  pangkat  ni.”  dia  berjalan  ke  arah  motor  lantas  mengambil  sekotak  hadiah  dan  seplastik  unknown!  Aku  tak  tahu  apa  di  dalam  plastik  merah  itu.  Naik  pangkat?  Dari  supervisor  dia  jadi  apa  erk?
“Untungnya  aku!  Yeay!!  Hadiah  apa?”  soalku  teruja. 
Eh?  Kenapa  suasana  diam?  Dah  tak  menyanyi  ke  Aizat?  Aku  kerling  ke  arahnya.  Mukanya  masih  serius  merenung  aku.  Macam  nak  telan.  Si  Leha  pula  mencemik  memandangku  sambil  berpeluk  tubuh.  Agaknya  dia  dengki  aku  yang  mendapat  hadiah  daripada  Ijai.  Pedulilah!  Werk  werk!  Padan  muka,  kau  tak  dapat!
“Tengoklah  sendiri.”  ujarnya  sambil  menyerahkan  hadiah  itu  dan  kembali  duduk  di  sebelahku. 
Di  dalam  plastik  itu rupa-rupanya ABC  yang  dibungkus  dalam  cawan  plastik.  Dua  cawan.  Yeay!  Dah  lama  tak  makan  ABC.  Aku  cucuk  straw  dekat  ABC  cup  itu.  Kemudian,  aku  serahkan  pada  Ijai.  Straw  kedua  aku  cucuk  di  cawan  yang  lagi  satu  untuk  aku.  Kami  menyedut  sama-sama  sambil  berbual-bual.  Kalau  jumpa  Ijai  memang  meriah  sungguh  duniaku.  Dia  sahabat  yang  tidak  pernah  kedekut  denganku  dan  sentiasa  mendengar  masalahku.  Dia  sahabat  terbaik  yang  pernah  aku  ada.
“Bukalah  kotak  tu.”  arah  Ijai  sambil  memuncungkan  mulutnya  ke  arah  kotak.  Aku  menurut  arahannya.
“Eh!  Comelnya!!!”  aku  terjerit  kecil.  Aku  mengeluarkan  dua  patung  kecil.  Comel  sungguh. 
“Yang  tu  kau,  yang  ni  aku!”  Ijai  tergelak  apabila  dia  menunjukkan  yang  dialah  patung  yang  memakai  skirt  itu  manakala  aku  patung  yang  memakai  tuxedo.  Pertukaran  jantinakah?
“Hahahaha!  Mana  boleh  kau  jadi  yang  pakai  skirt!”  aku  tergelak  kuat.  Dia  ikut  gelak.
“Yela!  Perangai  kau  kan  macam  jantan  sikit!  Dengan  memanjat  pokoknya  lagi...”  dia  melaser  aku.  Aku  terkekeh-kekeh  gelak.
“Habis?  Kau  macam  perempuanlah?”  aku  sambung  gelak  lagi.  Sampai  berair  mata.  Ijai  juga  ketawa  kuat  bila  aku  kata  dia  perempuan.
“Melur!  Tak  elok  gelak  dekah-dekah  macam  tu.  Kau  tu  anak  dara!”  jerkah  Aizat  tiba-tiba.  Tertelan  anak  tekak  aku  dibuatnya!  Terkejut  kena  jerkah.  Ijai  turut  terdiam.
“Padan  dengan  muka,  gedik  sangat!”  Leha  menjelirkan  lidahnya  padaku.
“Tak  boleh  ke  sekali  aje,  kau  tak  berkasar  dengan  aku?!”  jerkahku  semula  dengan  nafas  yang  turun  naik.  Air  mata  mula  merembes.  Geram.  Buat  pertama  kalinya  aku  bahasakan  diri  aku  ‘kau  aku’  dengan  dia.  Muka  dia  nampak  berubah.  Terkejut  dijerkah  agaknya.  Leha  juga  nampak  tergamam.  Apa  mereka  ingat  aku  takut?!
“Melur,  Aizat  cakap  benda  betul...”  mak  aku  yang  menilik  dari  tingkap  itu  menyampuk.  Mungkin  mak  nak  menegur  aku yang  gelak  kuat  ni  kut.  Aizat,  kalau  dia tegur  secara  baik  tak  apalah  juga.  Ini  dia  menjerkah!
“Semuanya  Aizat  yang  betul!  Semua  dia  betul!”  aku  jerit  geram  dan  berlari  masuk  ke  dalam  rumah  meninggalkan  hadiahku  dan  Ijai.  Aku  gelak  pun  salah.  Aku  diam  pun  salah.  Aku  buat  apa-apa  semuanya  salah!  Sakitnya  hati  aku. 

SELEPAS  kes  itu,  aku  langsung  tidak  bertegur  sapa  dengan  Aizat.  Leha  jauh  sekali.  Setiap  kali  dia  melenggang  di  rumahku,  aku  naik  terus  dalam  rumah.  Malas  aku  nak  menyaksikan  drama  sebabak  mereka.  Aku  jadi  berat  mulut.  Bengang.  Bengang  dengan  Aizat.  Dia  tak  pernah  cuba  berlembut  denganku. 
Buktinya,  baru  tadi.  Aku  tak  usik  dia  sikit  habuk  pun,  dia  sibuk  pula  menyendeng  dan  mengejek-ejekku.  Tak  habis-habis  dia  memanggilku  bunga  melur.  Bila  aku  mendengus,  dia  tukar  jadi  bunga  telur.  Menyampah!  Kejam  sungguh!
Kalau  setakat  ejek  sahaja  aku  tak  hairan  lagi.  Ini,  dia  sibuk  dengan  perangai  nak  mengadanya  itu.  Setiap  hari  Leha  datang  rumah  dan  Aizat  akan  menyanyikan  Leha  lagu  cinta  samurainya.  Dengan  aku  tak  ada  pula  dia  nak  menyanyi  begitu.  Aku  benci  dia.  Bukan  cemburu.  Tapi...  urgh!  Aku  tak  tahu  kenapa!
“Abang  Aizat...”  suara  sengau  manja  menggedik  itu  lagi  yang  menjadi  santapan  telinga  aku  setiap  hari.  S.E.T.I.A.P  H.A.R.I!  Aku  menjeling  terbalik.  Kalaulah  dia  tahu  betapa  aku  bencikan  dia...  huh!
“Ya  Leha...”  lembut  ke  main  Aizat  membalas!  Melayan!  Gatal!
“Apa  pandang-pandang?!”  Aizat  menjegilkan  mata  ke  arahku.  Terkejut  aku! 
Aii,  pandang  pun  tak  boleh  dah  sekarang  erk?!  Sakit  sungguh  hati  aku  ni,  tuhan  saja  yang  tahu.  Kalau  tak  nak  aku  pandang,  pergilah  dating  atas  pokok.  Biar  satu  kampung  yang  pandang!
Ini  aku  rasa  nak  sembur  dua  ekor  ni  dengan  Ridsect!  Biar  mampus  keras  macam  nyamuk  gajah!  Heee.  Kenapa  aku  nak  marah  sangat  pun,  aku  tak  tahu?!  Geram,  hari  ni  samurai  panjat  pokok  rambutan  lagi.  Tapi  kali  ni  dia  tak  bagi  aku  usik  langsung  buah  tu.  Dia  kawal  rapi.  Geramnya.  Kedekut  pula  dia.  Bila  aku  nak  memanjat,  sibuk  pula  dia  melarang.  Macamlah  dia  abang  aku.  Abah  pula  ikut  melarang  sama  bila  dia  mengadu  kat  abah.  Benci  sungguh  aku.
“Leha  nak  buah  tu.”  mulut  Leha  memuncung  dari  jauh.  Jari  telunjuk menggulung-gulung  rambut.  Selalu  buat  gedik  macam  tu. 
“Dia  takkan  bagi.”  aku  mencemik.  Tadi  dia  petik  tapi  dia  tak  hulur  kat  aku  pun.  Takkan  aku  nak  minta?  Aku  sudah  lama  tidak  bercakap  dengan  dia.
“Aku  nak  bagi  Leha.  Sebab  tu  aku  tak  bagi  sesiapa  usik  tadi.”  dia  berkata  selamba.  Leha  tergelak  mengejek.
Well,  abang  Aizatkan  suka  kat  Leha...”  dia  menggedik-gedik  perasan. 
Aizat  buat  muka  toya  sahaja.  Aku  kat  sini,  rasa  macam  nak  sepak-sepak  kulit  durian  kat  muka  masing-masing.  Tiba-tiba  sehelai  daun  jatuh  ke  rambut  Leha.  Aku  tahan  senyum.  Malas  nak  tegur.  Biar dia  sibuk  menggulung  rambut  dia.  Biar  dia  rasa  dia  cantik  sangat  dengan  daun  tu  atas  kepala.
‘Hee,  nak  aje  aku  sikatkan  rambut  kau  tu  dengan  kulit  durian,  tau?’  aku  menjelingnya  360  darjah.  Cakap  dalam  hati  sahajalah.  Malas  nak  tunjuk  sangat  rasa  sakit  hatiku  ini.  Tiba-tiba,  Aizat  mengalihkan  daun  itu.  Aku  rasa  nak  meraung  geram!
“Ada  daun  atas  kepala  Leha.”  tegurnya  prihatin  sambil  mengerling  ke  arahku. 
Macam  nak  menunjuk  sangat  yang  dia  prihatin  pada  Leha.  Leha  sudah  melenggok  macam  sotong  dibuang  tulang  satunya.  Huh!  Rambutan  pada  tangannya  dikekah  dan  dia  menyumbat  ke  dalam  mulut  dengan  malu-malu  sambil  matanya  tidak  henti-henti  melirik  pada  si  samurai.  Aku  geram!  Rambutan  masak  ranum  itu  nampak  sangat  sedap.  Argh!  Aku  nak  juga.
“Nak?”  soal  Leha.
Aku  angguk  dengan  muka  sedih.  Memang  aku  nak  sangat.  Terliur.  Dah  lama  tak  makan  buah  rambutan  semenjak  kali  pertama  Leha  minta  maaf  dengan  Aizat,  sejak  itulah  aku  berhenti  makan  rambutan.  Baru  lagi  Leha  nak  beri  aku,  terus  Aizat  merampasnya.
“Dia  spesies  yang  suka  panjat  pokok.  Berkawan  dengan  nyet-nyet  tu.  Dia  boleh  ambil  sendiri.”  Aizat  berkata  selamba. 
Sedihnya.  Tak  disangka-sangka  air  mata  tiba-tiba  bergenang.  Sakit  hati...  sungguh  hati  aku  sakit  sangat-sangat.  Rasa  dipermainkan.  Dia  juga  yang  tak bagi  aku  memanjat  dulu.  Aku  memandang  Leha.  Dia  tersenyum  mengejek. 
Yang  tu  seekor  lagi!  Tak  ikhlas  nak  memberi.  Aku  mendengus.  Cuba  menahan  air  mata  yang  tiba-tiba  bergenang.  Dia  layan  aku  macam  ni...  macam  aku  tak  ada  hati  dan  perasaan.  Setiap  hari  begini.  Hati  aku  rasa  tak  tertahan  langsung  dah  menjadi  mangsa  buli  mereka  berdua!
Aku  melangkah  ke  belakang  rumah  membawa  hati  kecil  ini.  Terliur  sangat-sangat  pada  rambutan  yang  dikunyah  Leha  tadi.  Tak  apa.  Aku  memang  lebih  rela  berkawan  dengan  nyet-nyet  tu  berbanding  dengan  monyet  jadian  dua  ekor  ni!  Perangai  macam...  urgh!
Sakitnya  hatiii!!!  Kenapalah  setiap  kali  aku  dibuli,  pasti  tiada  mak  atau  abah  menyaksikannya?  Di  saat  aku  membalas  dengan  kata-kata  amarahku,  barulah  mak  dan  abah  muncul.  Dan...  aku  pasti  dipersalahkan.  Kenapalah  mesti  aku  yang  melalui  nasib  malang  begini?  Nak  marah  Aizat  pun  aku  dah  tak  berselera  sekarang.  Biarlah.  Balik-balik,  aku  juga  yang  dimarahi  semula  nanti.
“Nak  pergi  jumpa  nyet?”  soal  Aizat  sinis  sambil  menghalang  laluanku  dengan  tubuh  kedingnya.  Aku  menjelingnya.  Gugur  setitis  air  mataku.  Terus  aku  menolak  tubuhnya  ke  belakang  dan  meneruskan  perjalananku  menuju  pokok  rambutan  di  belakang  rumah.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design