SAMURAI 4

BAB  4
KU  teringat  hati,  yang  bertabur  mimpi.  Ke  mana  kau  pergi  cinta...  perjalanan  sunyi,  engkau  tempuh  sendiri,  kuatkanlah  hati  cinta.  Ingatkan  engkau  kepada,  embun  pagi  bersahaja,  yang  menemanimu  sebelum  cahaya,  ingatkan  engkau  kepada  angin  yang  berhembus  mesra  yang  kan  membelaimu  cinta.”  terbuka  kembali  mataku  mendengar  suara  dia.  Pandai  dia  menyanyi!  Lagu  Sebelum  Cahaya!  Aku  suka  lagu  tu!
Betul  ke  dia  menyanyi?  Atau  ada  sesiapa  pasang  lagu  tu?  Tapi  dengarnya  macam  live  saja.  Petikan  gitar  akustik  membuatkan  aku  yakin.  Itu  suara  si  samurai.  Tak  sangka...  pandai  menyanyi  rupa-rupanya  dia.
“Sedap  suara  Aizat.”  mak  pun  memuji.  Aku  angguk  sedikit.  Mengiyakan.  Tak  sangka  dalam  mulut  jahat  dia  tu,  suaranya  boleh  tahan  sedap.
“Hm.  Bolehlah.”  aku  jawab  dengan  ego.
“Dari  kecil  lagi  suka  menyanyi.  Mak  ingat  lagi.  Dia  darjah  enam  waktu  tu,  Melur  baru  masuk  tadika.  Dia  bergendang-gendang  dengan  tin-tin  susu  kosong  yang  dia  kutip.  Lepas  tu  dia  menyanyi  lagu  nasyid.  Tapi  suara  dia  dulu  nyaring  bukan  main!  Sampai  arwah  mak  dia  pun  mengamuk  mendengar  dia  menyanyi.”  mak  aku  bercerita  dan  tergelak  sendiri.  Aku  ikut  tergelak. 
Oh!  Beza  usia  dia  denganku  adalah  enam  tahun.  Jauh  juga  tu.  Aku  dah  dua  puluh  satu.  Dia  dua  puluh  tujuhlah?  Lepas  belajar  dekat  sekolah  jahat,  dia  buat  apa?  Kenapa  baru  sekarang  dia  balik  kampung?  Itu  aku  nak  tahu  sangat!  Selama  dia  duduk  KL,  macam  mana  kehidupan  dia  kat  sana?  Tentu  liar!
Kekuatan  hati  yang  berpegang  janji,  genggamlah  tanganku  cinta,  ku  tak  akan  pergi  meninggalkanmu  sendiri,  temani  hatimu  cinta,  ingatkan  engkau  kepada,  embun  pagi  bersahaja,  yang  menemanimu  sebelum  cahaya,  ingatkan  engkau  kepada,  angin  yang  berhembus  mesra,  yang  kan  membelaimu  cinta...  ku  teringat  hati yang  bertabur  mimpi,  kemana  kau  pergi  cinta,  perjalanan  sunyi,  engkau  tempuh  sendiri,  kuatkanlah  hati  cinta...  aku  tersentuh  mendengar  nyanyiannya. 
Tak  sangka.  Dia  boleh  menyanyi,  dan  aku  terperasan  sedikit.  ‘Engkau’  dalam  lagu  tu  macam  aku  aje.  Ngehehe!  Dengan  samurai  pun  aku  boleh  berkenan?  Tak!  Tak  okey?!Aku  melalut  sebab  sedap  sangat  kena  urut.  Itu  sahaja  sebabnya!
“Sedap  suara  kau,  Jat.”  suara  Abang  Din  memuji.  Abang  Din  dah  balik?!  Awalnya.  Tentu  dia  balik  berehat  sebab  jam  pun  belum  pukul  dua  lagi.  Mak  cepat-cepat  menutup  tubuhku  dengan  kain  batik  kerana  bimbang  Abang  Din  masuk  ke  rumah.
“Jangan  masuk!!!”  jerit  Aizat.  Aku  sudah  tak  senang  dalam  baringan.  Takut.
“Kenapa  pulak?”  abangku  menyoal.  Tombol  pintu  tak  jadi  dibuka.  Aku  dan  mak  melepaskan  nafas  lega  serentak.  Terima  kasih,  Aizat.  Dalam  tak  rela,  aku  berterima  kasih  kepadanya.
“Adik  kau  berurut  kat  dalam.”  Aizat  berkata. 
“Kenapa  pula?”  soal  Abang  Din.  Eh!  Banyak  tanya  orang  tua  ni! 
“Dia  jatuh  pokok  tadi.  Terseliuh  pinggang.  Mak  De  tengah  urut.  Kau  tak  payah  masuklah!  Tunggu  siap  dulu.”  dia  melarang  keras. 
“Macam  mana  boleh  jatuh  pokok?  Dia  kan  handal  memanjat?  Macam  kera  dah  skil  dia  memanjat.”  Abang  Din  menyoal  sambil  tergelak.  Aku  dengar  suara  Aizat  tergelak.  Macho  habis.  Geram  betul  aku!  Selalu  aku  dibahan  mereka.
“Melur  dengar  tau?!”  aku  menegur  dari  dalam.  Semakin  kuat  gelak  tawa  mereka.Entah  macam  manalah  muka  Aizat  tengah  gelak  kan?  Teringin  benar  aku  nak  tengok.  Mesti  kacak...
Aku  tersenyum.  Nampak  sweet  pulak.  Eh?  Kenapa  hati  aku  macam  nak  belot  saja  ni?  Takkan  sebab  dia  menyanyi  lagu  Sebelum  Cahaya  kut?  Mengarut!  Ke  sebab  dia  angkat  aku  tadi?  Lagi  mengarut  sebab  dia  angkat  lepas  tu  terus  dia  lepaskan  aku  ke  tanah  sampai  pinggang  aku  tak  boleh  nak  bergerak  langsung.  Mujurlah  mak  aku  ni  bekas  bidan.  Tahulah  juga  nak  mengurut  aku.  Kalau  tak,  memang  aku  suruh  dia  yang  urut!  Eh?  Gatalnya  aku.

“SIAP  dah.  Mari  masuk.”  mak  memanggil  mereka  di  luar. 
Aku  dah  boleh  bangun.  Tapi  pinggang  terasa  lain  macam  sikit.  Jalan  pun  kena  sopan  sangat.  Aku  duduk  bersandar  di  kerusi  depan  tv.  Tidak  lama  kemudian,  mereka  masuk.  Sedang  aku  rasa  seronok  ingin  menonton  cerita  Endless  Love,  si  Aizat  mengalih  channel  MTV!  Nak  aje  aku  sepak  dia  ni.  Mujur  aku  sedang  tak  berdaya.  Aku  tak  pernah  missed  tengok  cerita  Endless  Love  tu,  tahu  tak?!  Marian  Rivera  dan  Ding  Dong  Dantes  tu  pelakon  kegemaran  aku  sepanjang  hayat.  (Selepas  Aaron  Aziz  okey?)
Sekarang  aku  kena  hadap  cerita  yang  pelik  ni.  Entah  artis  mana-mana  yang  tersengguk-sengguk  memegang  gitar  sambil  menyanyi.  Ingat  style  agaknya?  Macam  ada  spring  kat  leher!  Pelik  aje.  Entah  sejak  bila  Astro  aku  ada  channel  ni  pun  aku  tak  tahu.  Serius,  ketinggalan  zaman  sungguh  aku!
“Janganlah  alih!”  aku  mendengus.  Cuba  merampas  semula  remote  tetapi  dia  mengelak.  Dia  buat  pekak  sambil  melarikan  remote  ke  kiri  dan  ke  kanan  dari  aku.  Oh!  Dia  tahu  aku  tak  boleh  aktif  bergerak,  tangkas  saja  dia  melarikan  remote  daripadaku.
“Mak!  Tengok  dia  ni!”  aku  mengadu.
“Mak  kau  dah  jenuh  tengok  muka  aku.  Jangan  risau.”  jawabnya  selamba.  Kacang  tanah  di  dalam  tupperware  diambil  dan  dikunyah  tanpa  riak  bersalah.  Mak  pula  tergelak  kecil  mendengar  jawapan  dia.
“Heee!”  aku  mendengus  geram.
“Aizat,  Melur.  Abah  dengan  mak  nak  cakap  sikit  ni.”  mak  pandang  abah.  Abah pandang  mak.  Aku  dan  Aizat  pandang  mak  dan  abah  dengan  muka  pelik.  Aizat  aje  yang  tetap  dengan  muka  kereknya  itu.
“Cakaplah  Pak  De.”  Aizat  berkata  selamba  sedangkan  aku  sudah  kecut  perut.
“Malam-malam,  bila  Melur  di  luar,  Aizat  jangan  tumpang  sekaki.  Lepas  tu  bila  Aizat  pula  di  luar,  Melur  jangan  tumpang  sekaki.  Takut  jadi  buah  mulut  lagi.  Melur  pun  tahu  kan  perangai  Hasyim  dengan  Leha  tu  macam  mana?  Sedar-sedar  aje,  dah  kecoh  sekampung  kisah  kau  orang  berdua  yang  kononnya  berkuch-kuch  hota  hai  tengah  malam  semalam. 
Aizat,  nanti  bila  si  Melur  ni  jatuh  ke  apa,  tinggal  dulu  dia  kat  bawah  pokok  tu.  Panggil  Pak  De  ke...  Mak  De  ke.  Kamu  bukannya  tak  tahu  si  Hasyim  tu  macam  mana  orangnya?  Nanti  dia  buat  mulut  lagi.  Niat  kamu  memanglah  baik,  nak  menolong.  Orang  pandang  pula  berbeza.  Kalau  nak  lepak  sama-sama,  lepak  dekat  depan  pangkin  tu.  Biar  semua  mata  nampak.  Siang-siang  harilah  tapinya.”  abah  bersyarah.  Aku  pandang  Aizat.  Dia  pandang  aku.  Jeling.  Cis!  Menjeling  sahaja  dia  tahu!
“Baik  Pak  De.”  jawab  Aizat  patuh.
“Bukan  ke  tadi  mak  dengan  abah  yang  suruh  dia  pujuk...”  belum  habis  berkata-kata,  si  Aizat  menyampuk.
“Aizat  masuk  bilik  dulu  Pak  De,  nak  mandi.  Tadi  dukung  budak  busuk  sampai  badan  pun  sama  busuk.”  dia  berlalu  begitu  sahaja.  Sempat  dia  campakkanremote  tv  ke  ribaku.  Bersungguh-sungguh  aku  menyambut  remote  itu.  Hish!  Macam  apa  je.
“Tengoklah  dia  tu,  abah!  Suka  sangat  buat  Melur  macam  ni.”  aku  mencemik.
“Melur  pun.  Jagalah  nada  suara  bercakap  dengan  dia.  Tak  elok  berkasar  tau?  Dia  lagi  tua  daripada  Melur.  Kenalah  hormat.”  abah  menegur.  Kan?  Salah  aku  lagi  yang  abah  nampak.
“Abah,  dia  yang  mula  cakap  tak  elok  dengan  Melur.  Bahasa  dia  kasar  sangat.”  aku  sudah  terasa  nak  menangis.
“Melur  kan  tahu,  dia  tu  duduk  dalam  persekitaran  macam  mana?  Belajar  kat mana  dulu?  Membesar  macam  mana?  Memang  cara  percakapan  dia  berubah.  Dah  tak  sama  macam  kecil-kecil  dulu.  Adik,  abang.  Dah  tak  ada  semua  tu.”  abah  aku  berkata  lembut.  Aku  mencemik. 
Bukan  aku  mengharapkan  dia  membahasakan  dia  dia  tu‘abang’  denganku  tapi,  sekurang-kurangnya,  respectlah  aku ni  sikit.  Cara  bercakap  tu,  kurangkanlah  dari  menyindir  aku!  Dan,  sekali  lagi,  abah  nampak  salahku  seorang...

“NAH!”  dia  menyerahkan  sehelai  plaster luka  kepadaku.  Aku  mengangkat  muka.  Dia  duduk  di  sisiku  di  atas  pangkin.  Dia  mengangkat  sebelah  kaki  ke  atas  pangkin  lantas  dipeluk  kakinya  itu.  Tangannya  lincah  membuka  balutan  plaster  luka  itu. 
“Untuk  apa?”  soalku  pelik. 
Dia  nak  bagi  benda  alah  ni  untuk  apa?  Tak  faham  betul  aku.  Dia  ke  kedai  Pak  Teh  semata-mata  untuk  membeli  benda  inikah?  Tak  berasasnya  alasan  dia  ke  sana.  Buat  penat  dia  berjalan  kaki  sahaja.  Aku  tak  nampak  langsung  barang  apa  yang  dibelinya.
“Untuk  tutup  mulut  kau  yang  bising  tu!”  jawabnya  selamba.  Kasar!
“Tak  payah.  Tahulah  saya  nak  tutup  mulut  sendiri.”  aku  menjelingnya  lantas  bangun.  Belum  sempat  melangkah,  tanganku  dipautnya.  Aku  berpaling.  Nak  marah!  Dia  menjatuhkan  kakinya  dari  pangkin.  Mukanya  begitu  serius.
“Jangan  pergi.”  terkejut aku.  Terasa  diri  ini  sedang  shooting   drama  Korea  pula.  Dia  menghalang  aku  pergi?  Gulp!
“Lepaslah!  Nanti  Hasyim  nampak!”  aku  merentap  tanganku  tapi  tak  berjaya.  Dia  menggenggam  kuat.  Sekali  rentap,  aku  terduduk  semula.  Kali  ini  ke  atas  ribanya!  Sakit  pinggangku!  Sudahlah  baru  lepas  berurut!  Cepat-cepat  aku  bangun.  Aduhhh!  Tersenget  tulang  pinggangku  kalau  berterusan  bangkit  dan  duduk  secara  mengejut  begini.  Dia  tersenyum  senget.  Tangannya  masih  tidak  mahu  melepaskan  lenganku.
“Biarlah  dia  nak  nampak  pun!”  jawabnya  selamba.  Mukanya  juga  tenang.  Bagaikan  tiada  apa  yang  berlaku.  Tak  sakit  ke  dia?  Aku  duduk  atas  riba  dia?  Alah.  Aku  bukannya  gemuk  pun.  Tapi,  dia  tu  keding!
“Aizat,  janganlah  macam  ni.”  aku  cuba  melonggarkan  pegangannya.  Dia  tetap  mengeraskan  diri.  Dia  pandang  aku.  Maksud  aku,  tajam.  Dia  pandang  aku  tak  berkelip. 
“Barulah  aku  dapat  dengar  kau  panggil  nama  aku  dengan  elok.”  ujarnya  masih  ralit  merenung  aku.  Aku  sudah  terasa  lain  macam  ditenung  begitu.  Rasa  macam  ada  sesuatu  yang  pelik  melekat  kat  muka  aku  yang  menyebabkan  dia  tak  berkelip  begitu.
“Lepaslah.”  aku  mula  rasa  nak  menangis.
“Kau  duduk  dulu  baru  aku  lepas.”  dia  berkata.  Aku  akur.  Duduk  di  sebelahnya.  Dia  melepaskan  tanganku.
“Tunjuk  siku  yang  luka  malam  tadi.”  arahnya.  Oh!  Dia  nak  tampal  kat  siku  rupa-rupanya.  Bukan  nak  tampal  kat  mulut  aku.  Cakap  ajelah  terus  terang,  kan  senang?  Tak  adalah  aku  nak  memberontak.  Heee.
“Kecil  je.”  aku  mendengus.  Luka  di  sikuku  tak  besar  mana  pun.  Menggelupas  kulit  aje  pun.  Perit,  memanglah  perit.  Setiap  kali  kena  air  tu,  terkancing  jugalah  gigi  aku.  Tapi,  biasalah  tu.
“Bagi  aku  tengok!”  dia  berkata  tegas.  Aku  menunjuk  dengan  muka  tak  rela. 
“Meh,  aku  tampal  benda  alah  ni.”  dia  mengilas  tanganku. 
Adey!  Sakit  sungguh!  Dia  ni  memang  tak  pandai  berlembut  langsung.  Dari  nak  tampal  luka  aku,  dia  nak  seliuhkan  pula  lengan  aku!  Dia  ni  boleh  diumpamakan  seperti  tikus  membaiki  labu!  Dia  menampal  plaster  itu  ke  sikuku  yang  terluka  malam  tadi.  Usai  menampal.  Dia  mengusap-usap  dahulu  plaster  itu  supaya  melekap  di  sikuku.  Perbuatannya  itu  membuatkan  aku  merentap  cepat  tanganku.  Apa  dia  ingat  aku  suka  agaknya  dia  buat  begitu?
“Jangan  cederakan  diri  sendiri  lagi.”  ujarnya  dengan  muka  tak  bersalahnya.  Aku  ternganga.
“Saya  cederakan  diri  sendiri?  Memang  taklah!  Awak  yang  buat  saya  kena  ni.”  aku  menunjukkan  sikuku  dengan  tak  puas  hati.  Luka  disebabkan  dia!  Geramnya!  Macamlah  aku  sengaja  nak  buat-buat  jatuh.  Dah  dia  yang  rajin sangat  nak  goncang  buaian  aku  tu,  siapa  suruh?
Well,  aku  tak  sengajalah  tu.”  ujarnya  begitu  selamba  sambil  bangun  dari  pangkin.  Dia  berjalan  ke  arah  rumah.  Naik  tangga  dan  menghilang  di  dalam  rumah.  Begitu  sahaja?  Tak  sengaja  menggoncang  buaian  aku  berkali-kali  sehingga  aku  melepek  jatuh  ke  bawah?  Huh!  Alasan  orang  tak  normal.
Heee!  Dalam  baik  dia,  dia  memang  tetap  dengan  perangai  samurai  dia!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design