SAMURAI 2

BAB  2
“AIZAT!  Dah  sampai  rupa-rupanya!  Eh?  Balik  berdua?  Dah  kenal-kenallah  ni?”  mak  tersengih  lebar.  Panjang  umur  mak.  Baru  lagi  si  Samurai  senget  ni  duk  tanya  tentang  mak.  Aku  pandang  encik  samurai  yang  masih  dengan  wajah  seriusnya  itu.  Dia  menjelingku  360  darjah  sehingga  bergolek-golek  anak  mata  hitamnya.  Aku  ternganga.  Sombong  dan  bajet  betul  mamat  ni.  Kalau  wajahnya  stok  model-model  boleh  aku  terima.  Ni,  muka  macam  stok  ‘model’  yanggaru  ketiak  kat  atas  pokok.  Kera  lagi  handsome! 
“Mak!  Dia  ni  gila!”  aku  mengadu  di  depan  dia.  Dia  mencemik.
“Eh,  kau  tu  yang  gila.  Banyak  mulut.  Pot  pet  pot  pet  tak  henti-henti.  Mak  De  bencikan  siapalah  waktu  mengandung  dulu  sampai  terkenan  dekat  budak  ni?”  soalnya  selamba.  Aku  rasa  macam  nak  hentak  botol  kicap  di  dalam  plastik  ini  keatas  kepalanya.  Aku  banyak  mulut  ini  disebabkan  dia  yang mencari  masalah  denganku  terlebih  dahulu.  Bukannya  aku  teringin  hendak  bercakap  banyak  dengan  orang  gila  macam  dia  ni.
“Mak!”  aku  mengadu  sambil  hentak  kaki  tanda   protes. 
Mak  tergelak  sahaja.  Tidak  langsung  membela  sesiapa  di  antara  kami.  Plastik  ditanganku  emak  capai.  Tangan  kanan  emakku  dicapai  dan  dikucup  sang  samurai  dengan  lembut.  Tersentuh  pula  hatiku  melihat  adegan  itu.  Oh,  tahu  pula  dia  hormat  orang  tua.  Tak  sangka  betul.Aku  sangkakan  yang  dia  bakal  buat  bena  tak  bena  sahaja  kepada  mak  aku  tadi.
“Apa  pandang-pandang?!”  dia  menjegilkan  matanya. 
Eleh.  Aku  pandang  kau  cium  tangan  mak  aku  pun  kau  nak  marah!  Seriuslah  dia  ni  mental.Macamlah  aku  pandang  dia  tak  pakai  baju.  Euw!  Memang  aku  tak  rasa  hendak  pandang  dia  langsung  sekalipun  dia  tidak  mengenakan  sebarang  pakaian  ke  tubuhnya.  Sudahlah  tubuhnya  langsung  tak  tough,  terbantut  seleraku.
“Saya  pandang  sebab  takut  awak  terus  cium  tangan  mak  saya  sampai  ke  bahu.”  aku  menjelingnya.  Lagi  nak  tanya  kenapa?  Aku  pelik  ni!  Tak  nampak  ke  dia  muka  curious  aku  tengok  dia  hormat  mak  aku?
“Eh!  Ada  pulak  cakap  dengan  abang  macam  tu?”  mak  membebel.  Abang?  Aku  pandang  dia,  dia  pandang  aku.  Serentak  kami  menjelirkan  lidah.  Meluat.  Muka  macam  ini  nak  dibuat  ‘abang’?  Puih!  Terima  kasih  sahajalah.  Bagi  percuma  sepuluh  pun  aku  tak  mahu.Mak  membelek  isi  plastik  itu.
“Abang?  Sejak  bila  entah  orang  ada  abang  yang  rambut  panjang  macam  ni...”  aku  mengomel  perlahan  sambil  menjelingnya  360  darjah.  Dia  menjelingku  kembali.
“Sejak  bila  entah  aku  ada  adik  yang  bermulut  bising  macam  si  minah  ni.”  dia  berkata  pula.  Mak  hanya  tergelak  mendengar  kata-kata  pedas  dari  Encik  Samurai  itu.  Sungguh  aku  rasa  geram!  Sesuka  hati  kau  ajekan  nak  panggil  aku  minah?
“Kenapa  sampai  ada  telur  yang  pecah  ni?”  soal  mak  dengan  suara  tak  puas  hati.  Aku  tertunduk.  Alamak!  Terlupa  pada  telur  yang  pecah  tadi.  Mak  marah  ke?
“Dia  yang  ninjakan!”  aku  jelir  lidah  kepada  Aizat.  Dia  membuntangkan  mata.  Tak  percaya  kena  fitnah  dengan  aku.  Siapa  suruh  cari  pasal  tadi,  kan?  Padan  dengan  muka  dia.
“Eh?Fitnah  tu,  Mak  De.Kau  ni.  Aku  pulak  yang  kena.  Aku  tak  sentuh  pun  telur  itu.”  dia  membela  diri.
“Anak  Mak  De  ni  memanglah  dia!  Usah  dilayan  ye,  Aizat.  Mak  De  tahu  kamu  takkan  tak  buat  kerja-kerja  tak  berfaedah  begitu.  Kerja  macam  tu,  ni  ha...  si  anak  dara  Mak  De  ni  aje  yang  rajin  membuatnya.”  mak  aku  meluku  kepalaku  dengan  buku  lima.  Humph!  Aizat  tayang  muka  bangga  bila  aku  diluku  mak.  Geram  betul  aku  dengan  dia  ni.  Sumpah  pun!
“Eh,  lupa  nak  tanya.  Kamu  ni  bila  sampai  ke  mari?”  soal  emak  yang  tak  mahu  aku  bertempur  dengan  samurai.  Mak  pun  dah  tahu  mulut  aku  laser  tahap  mana.  Tapi...  yang  samurai  ni  lagi  laser  daripada  mulut  aku!
“Saya  ni  baru  aje  sampai,  Mak  De.  Jumpa  budak  senget  ni  kat  kedai  depan  sana.  Ingatkan  dah  legalah  lepas  pada  jumpa  dia.  Tengok-tengok,  muka  dia  lagi  ikut  saya  balik  ke  rumah.  Saya  sangkakan  dia  terlepas  dari  Tanjung  Rambutan  tadi.  Rupa-rupanya  anak  dara  Mak  De.”  jawabnya  selamba.  Mak  aku  hanya  tergelak.  Mak!  Dia  kutuk  anak  mak  macam  ni  pun  mak  boleh  ketawa  senang  perut?  Tak  adil  betul!  Masa  bila  entah  aku  ikut  dia  balik?  Perasan  sangat  dia  ni.  Buat  aku  tambah  menyampah  padanya.
“Lain  kali  tengok  keadaan  diri  dulu  sebelum  cakap  orang  terlepas  dari  Tanjung  Rambutan.  Saya  berpakaian  elok.  Lainlah  kalau  awak.  Pakai  seluar  jeans  koyak-koyak.  Rambut  panjang  kalah  perempuan.  Pakai  baju  lengan  digulung-gulungkan  sampai  nampak  bulu  ketiak.  Muka  pulak  macam  orang  pecah  rumahaje.”  aku  menjelir.  Mak  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Ini  namanya  rock!”  doa  menaikkan  jari  kelingking,  telunjuk  dan  ibu  jarinya.  Simbol  rock  kononnya.  Nak  muntah  kacang  aku  mendengarnya.  Mujur  aku  tak  makan  kacang  tadi.
“Rock  kepala  hanguk  awak!  Pengemis  punya  pakaian  lagi  cantiklah  dari  pakaian  pelik  awak  ni.  Pengemis  pun  malu  nak  pakai  baju  macam  ni.  aku  mendengus.  Sengaja  aku  menayang  muka  tak  hairan  aku  dekat  dia.
“Pengemis  otak  kau!”  dia  menjegilkan  matanya.  Aku  mula  menayang  penumbuk  kecilku  ini.
“Jangan  bergaduhlah,  anak-anak!”  abah  muncul.  Aku  terdiam  dan  menunduk.  Bila  abah  dah  masuk  campur,  tiada  sesiapa  berani  membantah  lagi.  Si  samurai  bersalaman  dengan  abahku.  Cium  tangan  lagi.  Tak  sangka  dalam  imej  rocknya,  dia  menghormati  orang  tua.  Oh,  itu  merupakan  satu  kebaikan  yang  ada  dalam  dirinya.
“Pak  De,  si  Alang  dengan  Din  mana?”  soal  samurai  tanpa  menghiraukan  pergaduhan  kami  tadi. 
Aku  mencemik.  Nak  tunjuk  prihatinlah  tu  kononnya?  Boleh  blah!  Kalau  dengan  aku?  Memang  tiada  langsung  dia  nak  tunjuk  perangai  macam  ni.  Baru  tak  sampai  sejam  berjumpa  dengan  dia,  otak  aku  dah  mula  rasa  sakit.  Mulut  dia  macam  torpedo.  Dia  hanya  tahu  untuk  ‘memberi’  sahaja  tanpa  ‘menerima’.  Itu  yang  membuatkan  aku  tak  puas  hati  dengan  sikapnya.
“Ada,  melepak  agaknya.  Biasalah...  orang  bujang.  Macam  itulah  bila  dah  balik  kerja.  Dekat  rumah  ni  bukannya  ada  aktiviti  lain  yang  diorang  boleh  buat  selain  melayan  budak  kecil  ni.”  abahku  berkata  sambil  merunyai-runyaikan  rambutku.  Kemudian,  dia  menghampiri  si  samurai  dan  memeluk  bahunya.
“Mak,  ni  dia  duit  lebih.  Seringgit  lagi,  tu,  air  mineral  dia.  Orang  tolong  bayarkan  tadi.”  aku  memulangkan  baki  kepada  emakku.  Merajuk  dengan  mak  kerana  langsung  tidak  menghiraukan  rengekanku  tadi.  Sebab  tu  aku  guna  ‘orang’.  Mak  hanya  tersenyum. Aku  berjalan  ke  bilik.  Malas  nak  menghadap  muka  orang  pecah  rumah  macam  si  samurai ni.  Cemburu  aku  melihat  kemesraan  dia  dengan  orang  tuaku.
“Seringgit  pun  nak  kecoh!”  dia  menyindir.  Aku  berpusing  semula.
“Abah  tengoklah  dia  ni.  Selalu  cari  gaduh  tau?!”  aku  mengadu.
Rasa  nak  sepak  dia  laju-laju.  Nak  kata  dia  sedang  bergurau,  mukanya  serius  dan  tampak  sinis.  Belum  pernah  aku  berhadapan  dengan  lelaki  bermulut  laser  seperti  dia  ini.  Abang-abangku  pun  tak  macam  ni.  Gurauan  mereka  berpada-pada  sikit.
“Melur...”  lembut  abah  menyebut  namaku.  Nada  abah  menyuruh  agar  aku  mengalah  dengan  sepupu  jahatku  ini.  Aku  mendengus.  Semuanya  nak  bela  si  samurai.  Benci!
“Melur?  Sampai  besar  pun  kau  kena  panggil  Melur  ek?  Tak  ada  nama  glamor  ke?  Kesiannya  aku  kat  kau.”  dia  mengejek  namaku.  Cis!
“Elok  sikit  eh  mulut  tu!  Abah  tengoklah  dia  ni!”  aku  mencemik.  Nak  menangis  rasanya.  Dari  tadi  aku  asyik  terkena  saja  dengan  dia  ni.  Biadab  sangat.  Abah  dan  mak  tergelak  sahaja.  Geram!  Geram!  Geram!
“Eloklah  mulut  aku  ni.”  dia  menjawab  lagi.  Kalau  tadi  aku  rasa  seperti  hendak  hentakkan  kepala  dia  dengan  botol  kicap,  sekarang  aku  rasa  nak  hentak  kepala  sendiri  dekat  dinding  seribu  kali.  Sakit  hati  sangat.
“Mak  De  panggillah  dia  Melati  ke,  Kemboja  Puteh  ke, Orked  ke?  Ni,  Melur!  Nama  klasik!  Sedap  lagi  nama  Saloma.”  dia  mengejek.  Aku  rasa  macam  nak  cantas  sahaja  kepala  dia.  Melati  tu  pun  klasik  juga  apa?!  Semua  nama  dia  bagi  tu  pun  nama  klasik,  tahu?!  Itu  pun  belum  lagi  dia  jumpa  Leha.  Kalau  tak,  tentu  dia  akan  katakan  perkara  yang  sama  pada  Leha.
“Mak!  Baik  mak  bawak  dia  pergi  berjampi.  Mulut  dia  ni  puaka  sangat!”  aku  akhirnya  menangis  geram.  Sempat  aku  sedekahkan  penumbuk  sedebik  ke  dadanya  dengan  kuat.  Dup!  Kuat!  Aku  boleh  dengar  bunyi  tumbukanku!  Dia  tu  sudahlah  tulang.  Aku  dengar  dia  mengaduh.  Ah!  Pedulilah...
“Melur...”  panggil  mak  memujuk. 
Aku  berlari  ke  bilik.  Nak  mengangis  puas-puas.  Sakitnya  hati.  Tak  pernah  lagi  aku  jumpa  lelaki  yang  menyakitkan  hati  macam  dia  ni  seumur  hidupku.  Sebab  dialah,  aku  mula  rasa  kekurangan  perhatian  dari  mak  dan  abah.

MALAM  ini,  suasana  di  meja  makan  nampak  mesra  alam  sekali.  Semua  orang  sibuk  bercerita  kecuali  aku.  Aku  hanya  terdiam.  Kepala  sedikit  pun  tak  kuangkat.  Sedari  tadi,  aku  hanya  menunduk,  menekuni  makananku.  Banyak  kali  abang-abangku  cuba  menarik  minat  aku  berbual. 
Sudah  banyak  kali  mereka  menyebut  nama  Aaron  Aziz.  Ya,  mereka  tahu  bahawa  aku  dan  Aaron  Aziz  tidak  dapat  dipisahkan.  Aaron  merupakan  aktor  kegemaranku.  Aku kemam-kemam  bibir  sahajalah  kerana  tak  mampu  memberi  komen  mengenai  artis  pujaanku  yang  satu  itu.  Aku  sedang  memprotes!  Satu-satunya  cara  aku  memprotes  ialah  dengan  mogok  suara.
Teringin  benar  aku  hendak  menceritakan  keterujaanku  melihat  Aaron  Aziz  yang  berlakon  dalam  Ombak  Rindu  dan  Adam  dan  Hawa  itu  kini  menjadi  pengacara  kepada  rancangan   realiti  tv,  Fear  Factor.  Tapi  aku  tak  mampu  bersuara.  Sebab...  si  samurai  ada  di  sini.  Kalau  aku  bersuara,  mesti  dia  nak  memperkecilkan  aku  lagi  seperti  tadi.
“Melur  tak  tengok  ke  Aaron  Aziz  tadi?  Kitorang  tengok  Fear  Factor.  Melur  tak  keluar.  Rugi  tau?  Nampak  badan  tough  mamat  tu.  Tambah-tambah  bila  dia  pakai  baju  ketat  warna  hitam.  Teringin  sungguh  nak  jadi  katang  macam  dia.”  Abang  Alangku  berkata  sambil  dipersetujui  oleh  abang  Dinku.  Argh!  Bencilah  macam  ni.  Aku  hanya  menggeleng-gelengkan  kepala  buat  muka  tak  kisah.  Padahal  aku  kisah  sangat! 
Semuanya  sebab  samurai.Terlepas  peluang  aku  untuk  menonton  artis  pujaanku  itu.  Benci  samurai!  Benci!  Benci!  Kalau  dia  tak  menyakitkan  hati  aku,  memang  aku  buat  muka  tembok  saja  dengan  menonton  rancangan  itu  tanpa  mempedulikannya.  Masalahnya...  dia  dah  buat  aku  menangis  dari  awal  lagi!Aku  benci  lelaki  yang  tidak  pandai  menjaga  perasaan  orang  seperti  dia.
Selepas  makan  dengan  tergesa-gesa,  aku  membasuh  pinggan.  Tak  sanggup  lagi  hendak  mendengar  mereka  semua  memuji  Aaron  Aziz  di  depanku.  Muncul  pula  dia,  si  samurai  di  sebelahku.  Dia  menanti  giliran  untuk  membasuh  pinggannya  sendiri.  Ada  bagusnya  juga.  Basuh  pinggan  tu  sendiri,  jangan  sibuk  nak  mengharapkan  aku.  Aku  dah  memasak  untuk  dia  pun  dah  cukup  bagus!  Menyesal  aku  tak  letak  julap  dalam  makanannya  tadi.  Biar  dia  terus  bermastautin  di  dalam  tandas  sahaja  sebagai  balasan  perbuatannya  terhadapku.  Benci  betul  bila  aku  kenang  semula!
“Melur.”  panggilnya  lembut.  Tangannya  cuba  mencapai  span  kuning  di  tanganku  tetapi  aku  menepis.  Ikut  turn  la!  Huh!  Lembut  macam  mana  pun  kau  nak  panggil  aku,  takkan  aku  layan.  Aku  tahu  niat  kau  nak  Melurkan  aku!  Nada  suaranya  mengejek  namaku. 
“Melur....”  mendayu-dayu  dia  memanggilku. Benci.  Meremang  bulu  romaku.
“Jangan  panggil  nama  sayalah!”  aku  menjelingnya.  Bengang.  Aku  tahu  dia  cuma  hendak  mengejek  namaku.  Buruk  sangatkah  sepatah  nama  ini? 
“Habis  tu  kalau  aku  tak  panggil  kau  Melur,  aku  nak  panggil  kau  apa?  Telur?”  soalnya  selamba  dengan  suara  mendatar. 
Aku  menahan  sabar.  Jangan  sampai  terbelah  dua  pinggan  ni  aku  hentakkan  ke  kepala  dia.  Sabar  aku  semakin  menipis  semenjak  kehadiran  dia.  Aku  merenjiskan  tanganku  yang  basah  ke  muka  dia  lantas  aku  berjalan  ke  luar  dapur.  Padan  dengan  muka.  Terkelip-keliplah  kau  seorang  diri!
“Melur...  tak  baik  buat  Aizat  macam  tu.”  tegur  abah. 
Heee.  Ada  saja  mata  yang  nampak  perbuatan  khianatku  padanya.  Asyik-asyik  salah  aku  aje  yang  mereka  nampak.  Aku  pandang  Aizat,  dia  tayang  muka berlagak  sambil  mengesat  wajahnya  yang  basah  direnjisku.  Memang  aku  rasa  nak  cap  muka  dia  dengan  tapak  kaki!  Tak  apa,  kali  ni  kau  selamat.Selamat  sebab  ada  abah  dan  mak.Aku  tenyeh  hidung  dengan  ibu  jari  sambil  menghantar  pandangan  maut  kepadanya  sebelum  berlalu  pergi.
“Berlagak.”  Komennya  selamba.  Abang-abangku  bergosip  berdua.  Dari  wajah  mereka,  aku  tahu  yang  mereka  sebenarnya  sedang  berusaha  menahan  gelak.  Heeee!  Aku  geram  sungguh.  Satu  keluargaku  memanjakan  Aizat  lebih  dari  mereka  manjakan  aku.  Aku  anak  bongsu  di  rumah  ini.  Bukannya  Aizat,  si  samurai  bengong  tu!  Ah!  Kenapa  Along  tiada  di  kampung  sekarang?  Tentu  nasibku  bakal  terbela  sedikit  dengan  adanya  Along.

AKU  berbaring  di  dalam  buaian  di  beranda  rumah.  Tengah-tengah  malam  begini,  memanglah  agak  menakutkan  kalau  aku  bersendirian  di  buaian  tetapi  itulah  aktivitiku  pada  setiap  malam.  Lagi  pula,  aku  ingin  menghilangkan  stres!  Stres  dengan  kehadiran  si  kambing  tu!  Haaa.  Kan  dah  dapat  pangkat  baru?Kambing  pula.  Rasakan  kau,  samurai!
Aku  membelek  bintang.  Cantik  bintang  hari  ini.  Bersinar  terang  dan  indah.  Bulan  pun  nampak  penuh.  Indahnya  ciptaan  Allah  SWT.  Betapa  bersyukurnya  aku  melihat  keindahan  ini  dengan  mata  kepalaku  sendiri.  Jatuh  simpati  aku  pada  mereka  yang  tidak  dapat  melihat  keindahan  alam  ini.  Bagaimanalah  mereka  rasa? 
Terdengar  derapan  langkah  menghampiriku.  Abah  kut?  Nak  pujuk  akulah  tu.  Yalah,  aku  kecil  hati  dengan  abah.  Sebelum  adanya  Aizat,  memang  abah  akan  utamakan  aku.  Sekarang?  Apa  yang  dah  jadi?Semuanya  Aizat!  Itu  Aizat, ini  Aizat  sampaikan  aku  rasa  tersisih...
“Kau  buat  apa  kat  dalam  tu?”  soalnya. 
Suara  dialah.  Humph!Bukan  suara  abah.  Abah  dah  tak  nak  pujuk  aku  lagi  ke?  Sedihnya.  Aku  benci  Aizat.  Aku  tak  nak  tegur  dia  lagi  sebab  dia  jahat.  Aku  berpura-pura  tak  dengar  sapaannya.  Konon-konon  leka  sangatlah  merenung  bintang.  Aku  nak  buat  apa  lagi  dalam  buaian  ni?  Baringlah!  Takkan  memasak  pula?  Dia  berdiri  di  sebelahku  sambil  mendongak  ke  langit,  memerhati  bintang  sama  sepertiku.  Tangan  diseluk  ke  kocek.  Ikutkan  hati  aku  ni,  mahu  sahaja  aku  tendang  dia  biar  berlipat  tulang  belakangnya,  namun  aku  harus  bersabar.  Aku  bukanlah  perempuan  jahat  seperti  itu.
“Aku  tak  tahu  pun  Melur  ada  masalah  pendengaran.”Tegurnya.  Selepas  itu  dia  gelak  ikut  hidung.  Tahan  gelak  sampai  tak  tertahan  ke  macam  mana?  Aku  tahu  dia  gelakkan  nama  aku.Klasik  sangat  ke  nama  Melur  tu?  Benci  betul  aku  pada  dia  ni.  Pandang  muka  dia  pun  aku  dah  tak  ingin,  tau  tak?!
“Tak  payah  nak  Melurkan  saya  sangat!  Kang,  bertelur  dahi  awak  tu  saya  kerjakan.”  aku  mendengus.  Dia  tayang  muka  tak  hairan  saja.  Menyampah  aku.
“Bagi  aku  baring  kat  situ  pulak.”  dia  menghentikan  ayunan  perlahan  buaianku  dengan  mencengkam  tepi  buaianku  menggunakan  sebelah  tangan  sahaja. 
Aku  menggoyang-goyangkan  badan  supaya  buaian  ini  kembali  membuai  tetapi  dia  bertindak  menarik  buaian  itu  dengan  lebih  kuat.  Rapat  ke  pahanya.  Tulang  dia  berkalsium  ke  apa?  Kuat  sungguh.  Badan  keding  aje  masalahnya.  Tak  bergerak  langsung  dia  meskipun  aku  meronta  sepenuh  tenaga  di  dalam  buaian  ini  supaya  aku  dapat  berbuaisemula.
“Tak  payah.”  aku  berkata  dengan  nada  yang  semakin  meninggi.
“Bagilah.  Dekat  tempat  aku  tak  ada  benda  alah  ni.”  dia  masih  lagi  tidak  mahu  melepaskan  buaianku.  Tersenget  buaianku,  tak  berayun  dan  statik.  Aku  pandang  lantai.  Alamak!  Tersenget  macam  ni.  Takutnya  jika  terjatuh  ke  bawah.
“Tak  ada  buaian  macam  ni?  Kat  KL  sana  patut  ada  semua  benda  ni.”  aku  menempelaknya  geram.
“Memang  tak  ada.  Buaian  kat  sana  lawa-lawa.  Tak  seburuk  ini.”  dia  mengutuk.  Dasar  budak  bandar!  Kalau  dah  tahu  lawa,  kenapa  nak  yang  buruk  lagi?  Dia  ni  sengaja  betul  cari  penyakit!
“Kalau  dah  tahu  buruk,  pergilah  cari  buaian  lain  yang  lawa  dari  buaian  ni!”  aku  menjelingnya.  Masih  berdegil  untuk  tidak  menyerah  kalah  kepadanya.  Buaian  ini,  aku  yang  punya!
“Aku  nak  yang  buruk  ni.  Nak  tengok  keteguhan  dia.”  dia  memberi  alasan  dengan  suara  yang  mendatar.  Alasan  sungguh.  Macamlah  dia  tu  berat  sangat  sehingga  hendak  menguji  keteguhan  buaian  ini.  Sedangkan  Abang  Din  yang  berbadan  besar  itupun,  buaian  ini  mampu  tampung,  inikan  pula  dia  yang  keding  ini.
“Tak  payah  nak  beri  alasanlah!  Dahlah,  lepaskan.  Jatuh  saya  ni  nanti!”  aku  mendengus  kuat. 
Dia  menggoncang-goncang  buaianku  dengan  kedua  belah  tangannya  mengharapkan  agar  aku  terjatuh.  Aku  mencengkam  kuat  buaianku  tetapi  dia  semakin  agresif  menggoncang  buaianku.  Dia  ni  kasar  sungguh  orangnya!  Gedebuk.  Akhirnya  aku  terjatuh  jua  ke  lantai!  Sakitnya.  Aku  melihat  siku  yang  terasa  sakit.  Mujur  di  beranda  ada  mentol  yang  bercahaya  oren.  Boleh  nampaklah  juga.  Menggelupas  kulit  sikuku.
Aku  meniup  sikuku.  Sakit!!!  Dia  merebahkan  badannya  ke  buaian  tanpa  riak  bersalah  lantas  mengalaskan  tangan  kiri  ke  bawah  kepala  sambil  memejamkan  mata.  Hah!  Bagus!  Tidur  kat  luarlah  kau  seorang  diri.  Lagi  bagus  kalau  ada  kera  tengah  malam  begini.  Biar  dia  kena  kekah  dengan  kera.  Baru  padan  dengan  muka.  Aku  bangkit  dan  ingin  melangkah  ke  dalam  rumah.  Namun,  seluarku  ditarik.  Nyaris  terlondeh  ke  bawah,mujurlah  sempat  aku  tarik  ke  atas  semula.  Hey!  Apa  ni?
“Hey  lepaslah!”  aku  menjerkah.  Aku  merentap  seluarku  namun,  tangannya  masih  mencengkamnya.  Dia  ni  bukan  sahaja  kasar,  malah  tak  pandai  nak  hormat  hak  privasi  orang.  Bagaimana  kalau  tercabut  seluarku  tadi?  Tak  rela  sungguh  aku!
“Bagi  aku  tengok  siku  kau.”  dia  berkata  sambil  membuka  matanya  perlahan-lahan  memandangku.  Aku  menjelingnya.  Dia  memuncungkan  mulutnya  ke  arah  sikuku.  Masih  menyuruhku  untuk  menunjukkan  sikuku  yang  luka  tadi.  Untuk  apa?  Untuk  dia  tambah  asam  limau  pada  luka  akukah?
Serentak  itu  aku  melihat  semula  sikuku.  Ada  kesan  darah  sedikit.  Pedulilah.  Perit  begitu  padakusikit  saja.  Tidak  seperit  hati  aku.  Aku  merentap  kuat  seluar  trekku  dari  pegangannya  sebelum  melangkah  masuk.  Tak  ingin  aku  nak  bertegur  dengan  dia  lagi.Perangai  macam  setan!  Kalau  dulu  ada  cerita  Ali  Setan,  sekarang  dah  moden.  Aizat  Setan  pula  menggantikan  Ali.  Aku  dengar  dia  mengeluh.  Apa  pasal  pulak  dia  nak  mengeluh?  Patutnya  aku  yang  mengeluh.  Kehadiran  dia  tak  diundang...


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design