HANTU PUNYA BOS! ( BAB 8 )

Bab  8
“MACAM  mana  kau  dengan  hantu  tu?”  soal  Diela  sambil  mengunyah  sandwichsardin  yang  baru  dihidang  olehnya.  Dia  duduk  berhadapan  dengan  Abby  yang  sedang  menyapu  sardin  hancur  ke  atas  roti  kepingnya. 
“Hantu?”  soal  Abby  sambil  lantas  menjungkitkan  keningnya.  Apa  yang  pelik  sangatnya?  Dia  ada  terserempak  dengan  hantukah  tadi?  Rasanya,  memang  tak  ada.  Minta-mintalah  dijauhkan  terus!
“Itu  Incik  Arrayyan  Zainuddinlah!”  Diela  bersuara  geram.  Sebijik  macam  orang  Bangla.  Terbahak  Abby  dengan  kata-kata  Diela  itu.Apa  pasal  pula  Diela  nak  tahu  tentang  bos  lamanya?  Sudah  naik  rindu  ke?  Hehehe.  Mungkin  juga.  Sehari  tak  dijerkah,  mungkin  hidup  Diela tidak  sempurna  agaknya.
“Hantu  tu?  Tak  menghantui  aku  sangat  pun.  Dia,  tak  macam  kau  cakaplah.  Memetir.  Takde  pun.  Dia  tegas  biasa-biasa  aje  dengan  aku.  Takdelah  sampai  terhinggut  bahu.  Tapi,  ada  juga  macam  yang  kau  cakap  tu,  dia  suka  cari  kesalahan  orang,”  Abby  berkata  sambil  membelek-belek  kukunya.  Sandwich  sardin  di  tangan  kanan  disuap  ke  mulut  dengan penuh  selera.  Omnomnom!  Berselera.
“Dia  dah  cari  kesalahan  kau  ke?”  Diela  mula  berminat  mendengar  kata-kata  Abby  itu.  Mencari  kesalahan  orang.  Itu  memang  sifat  semula  jadi  bos  lamanya.  Abby  mengangguk  dengan  mulut  penuhnya.  Sesudah  ditelan  sandwichnya,  dia  bersuara.
“Ada.  Kau  tau  tak,  ada  ke  patut  tadi,  dia  panggil  aku  semata-mata  untuk  tanya  kenapa  aku  semakkan  pandangan  mata  dia?  Dia kata  aku  macam  beruk  banyak  kutu.  Beruk?!  Dia  samakan  aku  dengan  binatang  berkutu  tu.  Gila  tak  handsome!  Eeei,  aku  rasa  Encik  Arrayyan  tu  tak  cukup  karanlah!  Dia  lahir  punggung  keluar  dulu  atau  apa?  Perangai  macam  tahik!  Boleh  dia  kata  aku  menjawab?  Dah  dia  tanya,  takkan  aku  tak  jawab.  Nanti  kalau  aku  tak  jawab  apa  yang  dia  kata?  Dia  mesti  anggap  aku  biadab  pulak  ya  dak?”Abby  menyoal  Diela.  Diela  mengangguk-angguk  tanda  setuju.  Memang  kalau  berhadapan  dengan  Arrayyan,  menjawab  salah,  tak  jawab  pun  salah!  Jadi,  kuranglah  rasa  hairan  Diela  di  situ.
“Aku  rasa,  bos  tu  ada  masalahlah.  Sebab  dia  dah  terlewat  kahwin,  dia  jadi  macam  tu.  Kurang  kasih  sayang,”  ulas  Diela  sambil  mencemikkan  mukanya.  Abby  mencebirkan  bibirnya.  Tak  rasional  langsung.  Lewat  kahwin?  Kurang  kasih  sayang?  Berperangai  macam  tu?  Abby  tak  rasa  ada  kaitan  langsung  dengan  perangai  gila  Arrayyan  tu.
“Kurang  kasih  sayang  apa?  Aku  rasa  dia  tu  terlalu  dimanjakan.  Sampai  tak  pandai  nak  respect  orang.  Setiap  masa  dia  nampak  dia  yang  perfect,”  Abby  mengemukakan  pendapatnya.  Diela  menjungkitkan  bahunya.  Mungkin  juga.  Logik  pendapat  Abby  itu.  Arrayyankan  anak  orang  kaya.  Biasa  bermanja-manja  ni?
“Apa  kata,  kau  mengurat  bos  tu.  Dan  tanya  dia,  kenapa  dia  jadi  macam  tu?”  Diela  memberi  cadangan  gila.  Hampir  sahaja  Abby  tercekik  anak  tekak  sendiri  akibat  terkejut.  Nak  mengurat  untuk  apa?  Untuk  mati  cepat  dijerkah  setiap  hari  atau  apa?
“Kau  nak  aku  mengurat  bos?  Maaf!  Dia  bukan  taste  aku.  Wandi  itu  taste  aku.  Tak  minat  aku  lelaki  yang  sentiasa  seluk  poket  seluar  macam  Arrayyan tu.  Lepas  tu,  tilik  kasut  dia.  Sekejap-sekejap  tilik  kasut  yang  hitam  berkilat  tu.  Itu  lelaki  ego  namanya.  Macam  sakai.  Kau  tahu  sakai  tu  macam  mana?”  soal  Abby.  Diela  menggeleng-gelengkan  kepalanya  lurus  tanda  tidak  tahu.
“Macam  kau!”  ambik  kau  Diela.  Abby  tengah  bengang,  boleh  dia  kemukakan  cadangan  gila  seperti  itu?  Diela  terkujat.  Cis!  Apa  pula  dia  dikatakan  sakai?  Sangat  tak  patut.
“Hish.  Percaya  aje  aku  dengan  kau,”  marah  Diela.  Nak  tergelak  juga  dia  melihat  muka merah  padam  Abby  itu.  Baru  sehari  bekerja  dengan  Arrayyan,  terus  Abby  rasa  meluat.  Bahaya  betul!
“Sebab  tu  aku  kata  kau  sakai.  Mana  boleh  kau  nak  suruh  aku  mengurat  dia.  Ee.  Orang  mental  pun  belum  tentu  nak  lelaki  yang  macam  itu,”  Abby  mengutuk  lagi.  Diela  terkekeh-kekeh  ketawa.  Memang  betul!  Siapalah  nak  orang  macam  Arrayyan  itu?  Suka  mencari  kesalahan  orang,  bajet  diri  kacak,  perfect.  Sentiasa  nak  merendah-rendahkan  orang  lain.  Husss!
Sorry  kay?  So,  keseluruhan  kerja  kau  macam  mana?”  Diela  mengubah  topik.
“Aku  okey  aje  kerja  kat  situ.  Tak  ada  masalah.  Lagipun  aku  diterima  dengan  baik  oleh  pekerja  kat  situ.  Bos  tu  sikap  dia,  kerek  ajelah.  Dengan  pekerja  lain  aku  okey,”  Abby  memberi  kesimpulan.  Diela  mengangguk-angguk  tanda  berpuas  hati  dan  bersetuju  dengan  Abby.
“Mesti  Azham  dan  Suzanna  layan  kau  okey  kan?  Dengan  Kak  Rozie.  Betul  tak?”  soal  Diela  teruja.  Dia  tahu,  muka  itulah  yang  selalu  membantunya  dan  memberi  ucap  selamat  bagi  yang  baru  bekerja  di  Syarikat  Avaloft  itu.  Abby  mengangguk-angguk  dan  tersenyum.  Benar  kata-kata  Diela. 
Diorang  baik  sangat  dengan  aku,”  ujar  Abby  bersama  senyuman  senang  hati.  Benar,  Azham  dan  Suzanna  memberikan  layanan  terbaik  kepadanya  juga  Kak  Rozie.  Rasa  selesa  berbual  dengan  mereka  bertiga.  Kalau  pekerja  lain,  Maira  yang nampak  kurang  senang  sedikit  dengan  kehadirannya  tetapi  apa  dia  kisah?  Dia  bukan  bekerja  untuk  disukai  semua  orang.  Dia  hanya  bekerja  untuk  buat  yang  terbaik  bagi  membantu  ibu  dan  bapanya.  Itu  sahaja.

“SAYA  panggil  awak  tadikan,  Cik Abby kenapa  awaktak  masuk?!”  meninggi  suara  Arrayyan  menyoal  Abby  dengan  mata  yang  sudah  membuntang.  Geram!  Kalau  boleh  ditelan  gadis  bermata  besar  itu,  sudah  pasti  dia  sudah  melakukannya.  Dia  sendiri  pun  berasa  aneh  dengan  dirinya.  Jika  dia  menatap  anak  mata  Abby  yang  besar  itu,  secara  automatik,  matanya  turut  membesar. 
Bengang  dia  dengan  Abby  usah  dikata.  Ada  ke  patut,  Abby  bertindak  bodoh  dengan  tidak  menghiraukan  panggilan  dia  ke  dalam  bilik  pejabatnya?  Ee,  memang  cari  masalah.  Hajat  hati,  dia  hendak  membebani  gadis  itu  dengan  tugas-tugas  yang  banyak  sehingga  gadis  itu  berasa  serik  lagi  untuk  melawan  katanya,  alih-alih,  dia  dikenakan  semula  oleh  gadis  itu.  Sakit  betul  hatinya.
Boleh  Abby  buat  don’t  know  saja  terhadapnya?  Eee,  benar-benar  mencabar  minda.  Siap  boleh  berborak  bagai  dengan  Azham  dan  Suzanna.  Lagi  sakit  mata  Arrayyan  melihatnya.  Pakai  eye  mo  pun  tentu  tak  jalan!  Makan  gaji  buta!  Kutuknya di  dalam  hati.
“Saya  minta  maaf  bos,  tadi  saya...”  baru  lagi  dia  hendak  mengemukakan  alasannya,  Arrayyan  pantas  mencantas.
“Saya  tak  nak  dengar  sebarang  alasan  lagi!  Awak  ni  Abby...  banyak  betul  alasan,  kan?”  Arrayyan  semakin  menjegilkan  matanya.  Dah  hampir  terkeluar  biji  matanya  akibat  membuntang  melebihi  had.  Alahai.  Susahlah  macam  ni.  Abby  menggaru-garu  belakang  telinga  comelnya.  Dia  menelan  liur.  Hendak  jawab  apa  kalau  dah  Arrayyan  tidak  mahu  mendengar  penjelasannya?
Tadi  dia  hendak  merujuk  kepada  Azham  dan  Suzanna  mengenai  dokumen  yang  dipegangnya.  Selama  dia  bekerja  ini,  itulah  pertama  kali  dia  terpaksa  mengendalikan  dokumen  seperti  itu.  Dokumen  yang  Arrayyan  renyuk  dan  contengkan  semalam.  Ada  beberapa  patah  perkataan  yang dia  tak  dapat  lihat  dengan  jelas  disebabkan  sudah  diconteng  oleh  Arrayyan.  Dia  perlu  mengetahui  apa  isi  kandungannya  supaya  tidak  terdapat  sebarang  kesalahan  taip.
“Maaf  bos,  tapi  saya...”  belum  pun  Abby  melindung  dirinya,  Arrayyan  sudah  memotong.
“Saya  apa?!!”  jerkah  Arrayyan  kuat  sehingga  Abby  melatah.
“Saya  manalah  tahu  awak  tu  apa?!!”  jerkah  Abby  pula.  Kali  ini  bahu  Arrayyan  terhinggut.  Terperanjat.  Rasanya  inilah  julung  kalinya  dia  dijerkah  semula  oleh  pekerja  bawahannya  sepanjang  dia  bekerja  di  sini.  Dia  terdiam.  Bukan  Arrayyan  sahaja,  seluruh  pejabat  di  situ  terdiam.  Bunyi  cengkerik  pun  tak  ada!  Cengkerik  pun  tahu  takut  dengan  Arrayyan.
Semua  pakat  terkejut  dengan  jerkahan  Abby.  Sejujurnya,  siapalah  yang  berani  melawan  bos  segarang  Arrayyan?  Mereka  yang  melihat  berusaha  menahan  tawa.  Kelakar  melihat  bahu  Arrayyan  terhinggut  kuat  dengan  jerkahan  Abby  yang  kuat  itu.  Jelaslah,  Abby  melatah!
“Ya  Allah  bos!  Saya  minta  maaf!  Sumpah  tak  sengaja,”  Abby  meminta  maaf  secepat  mungkin.  Badannya  ditunduk-tundukkan  beberapa  kali  dan  tangan  kanannya  menekup  mulut  yang  menjerkah  Arrayyan  tadi.
“Awak  ni  memang  dah  melampau  awak  tahu,  tak?!”  Arrayyan  menjerkah  semula.  Geram  betul  dia  melihat  reaksi  pekerjanya  yang  berusaha  menahan  tawa  sehingga  bergegar-gegar  badan.
“Saya  tahu.  Eh  tak!  Eh,  saya  tahulah!”  Abby  melatah  lagi  bila  mendengar  suara  kuat  Arrayyan  menyapa  gegendang  telinganya  secara  paksa  itu.  Arrayyan  menjegilkan  matanya  dan  menghampiri  Abby  dengan  riak  mahu  menelan  Abby  hidup-hidup  di  situ  juga  tanpa  sos  dan  kicap.  Azham  tiba-tiba  menghalang  bosnya.
“Erk  bos!  Jangan  marah  dia.  Dia  ni  hanya  melatah,”  Azham  bersuara  kalut.  Suzanna  turut  melindungi  Abby.  Arrayyan  menghentikan  langkahnya.  Baru  lagi  dia  hendak  menengking  Abby  betul-betul  di  telinga.  Mujur  Azham  dan  Suzanna  menghalang.  Arrayyan  mendengus  kasar.  Dia  berpeluk  tubuh.  Kuat.  Rahangnya  bergerak-gerak.  Nampaknya  dia  sedang  berusaha  menahan  amarahnya  agar  tidak  sampai  ke  tahap  paling  teruk.
“Maafkan  saya  bos,  saya  melatah  teruk,”  Abby  meminta  maaf.  Matanya  sudah  berkaca.  Rasa  bersalah  pula  kerana  berlaku  biadap  terhadap  Arrayyan  meskipun  tanpa  disengajakannya.
“Hm.  Lain  kali,  saya  tak  nak  awak  ulangi  perangai  awak  ni.  Mana  kerja  yang  saya  suruh  awak  buat  semalam?”  Arrayyan  menyoal  Abby  dengan  suara  tertahan-tahan.  Penumbuk  digenggam  kuat.  Bengang  kerana  tidak  berjaya  menjerkah  gadis  itu  untuk  ketiga  kalinya.
“Err.  Saya  tengah  buat  kerja  itulah  tadi,”  Abby  bersuara  takut-takut.  Arrayyan  mendengus.  Memang  Abby  ni  banyak  sungguh  alasannya.  Jangan  tanya  kenapa  jika  suatu  hari  dia  mengikat  mulut  si  Abby  tu  dengan  tali  rafia.
“Kenapa  lembab  sangat  buat  kerja?”  Arrayyan  mula  mendengus  geram.
“Saya  tak  tahu  perkataan  yang  bos  dah  conteng  tu,”  Abby  menjawab  takut-takut.  Sejujurnya,  dia  tak  berapa  nak  faham  sangat  perkataan  yang  bercetak  dengan  warna  hitam  itu  dan  diconteng  juga  dengan  dakwat  pen  hitam!  Siapa  suruh  Arrayyan  conteng  sesuka  hati?  Mulalah  menyusahkan  orang!  Bebel  Abby  di  dalam  hati.
“Sekarang  awak  nak  salahkan  saya?  Awak  ni!  Kalau  sekali  saya  soal,  macam-macam  jawapan  awak  reka  kan?  Tak  nak  jadi  penulis  novel  ke?  Boleh  jadi  sebijik  novel  ni  nanti,”  Arrayyan  menyindir  geram.  Kalau  Abby  itu  semut,  memang  dia  sudah  sembur  guna  Shieldtox  sampai  tak  meninggalkan  kesan.  Sakit  sungguh  hati  melihat  wajah  Abby.  Wajah  yang  menduga  kesabarannya.
Baru  lagi  hari  kedua  Abby  bekerja  di  situ,  hidupnya  sudah  merana  sungguh!  Sakit  hatinya  dengan  kepetahan  Abby  menyangkal  setiap  amarahnya  sehingga  dia  rasa  tidak  selamat  lagi  menjadi  bos  di  situ.  Helo?  Encik  Arrayyan  Zainuddin  rasa  tak  selamat  disebabkan  seorang  perempuan  macam  Abby?
“Betul  bos,  tadi  Abby  menyoal  kami  tentang  perkataan-perkataan  yang  dah  tak  nampak  akibat  diconteng  itu.  So,  kami  sama-sama  hendak  membantu  dia,”  Azham  bersuara.  Suzanna  mengangguk-angguk  tanda  bersetuju  dengan  kata-kata  Azham  itu.  Kasihan pada  Abby  apabila  berlaku  jujur  pun  tetap  juga  dimarahi.
“Awak  ada  bos,  Abby.  Apa  yang  awak  tak  faham,  sepatutnya,  awak  terus  tanya  saya,”  Arrayyan  mengendurkan  suaranya  meskipun  dia  masih  berasa  bengang  dengan  Abby.  Beria-ia  Azham  melindungi  Abby  membuatkan  dia  naik  meluat  dengan  gadis  cantik  itu.  Perangai  tak  serupa  bikin!
“Saya  minta  maaf  bos,  tapi  bos  kan  tak  suka  diganggu.  Diela  pernah  cakap  dengan  saya  yang  bos  tak  suka  diganggu.  Saya  tengok  tadi,  kepala  bos  asyik  ke  bawah  menghadap  dokumen.  Diela  pernah  cakap,  kalau  bos  berkeadaan  macam  tu,  jangan  sesekali  pergi  cari  penyakit  kalau  tak  ada  penyakit.  Dia  cakap,  kalau  teringin  telinga  comel  saya  ni  tercabut,  barulah  masuk.  Eh,  takkan  saya  nak  masuk  pulak  ya  dak?  Rosaklah  telinga  saya  ni  nanti,”  Abby  menjawab  dengan  petah.  Pekerja  lain  semua  menunduk  dan  tersenyum-senyum.  Masing-masing  terhibur  mendengar  jawapan  Abby  itu.
Arrayyan  mendongkol  marah.  Geram  sungguh  dia  dengan  Abby.  Kalau  setiap  hari  macam  ini,  mahu  dia  berbaring  di  katil  hospital  selama  sebulan!  Sakit  hati.  Sakit  hati  sesungguh-sungguhnya  dengan  Abby!  Anak  dara  siapalah  melawan  kata  begini?  Miss  Excuses!
“Eee!  Awak  ni  kan,  memang  menjawab  aje  pandai!  Saya  pecat  awak  nanti!  Apa  lagi  yang  Diela  dah  burukkan  saya?”  Arrayyan  mengamuk.  Diela  berani  mengutuk  dia?  Mentanglah  dah  berhenti  kerja.  Dah  selamatlah  tu,  kononnya!  Bentak  hati  Arrayyan  geram.  Kalau  dia  jumpa  Diela  ini  memang  dia  akan  cekik  kuat-kuat!
“Eh,  Diela  tak  pernah  memburukkan  bos.  Dia  kata,  bos  sangat  tegas  dan  berkaliber.  Itu  sahaja,”  bohong  Abby  apabila  menyedari  yang  dia  sudah  terlepas  kata.  Habislah  aku  kalau  bos  tahu!  Lagi  habis  kalau  Diela  tahu!  Diela  merajuk  bukan  main  lama  lagi.
“Ya  Allah  ya  tuhanku,  sabar  jelah  aku,”  akhirnya  Arrayyan  mengalah.  Dia  mengurut-urut  dadanya.  Cuba  bertenang  sebaik  mungkin.  Mana  boleh  dia  berasa  kalah  dengan  seorang  gadis  seperti  Abby?  Ini  memang  karut!  Berpeluh-peluh  dia  berhadapan  dengan  Abby.  Gadis  itu  pula  nampak  tenang  sahaja.  Tak  boleh  jadi  betul!
“Maafkan  saya  bos,”  akhirnya  Abby  meminta  maaf.  Alamak!  Apa  pasallah  mulut  aku  cabul  semacam  aje  hari  ni?  Dahi  tak  gatal  digaru-garu.  Bila  dah  kalut,  macam-macam  yang  nak  digarunya!
“Dahlah,  siapkan  cepat.  Kalau  pukul  dua  ni  nanti,  masih  lagi  tak  siap,  saya  potong  gaji  awak!  Dahlah  menjawab  setiap  patah  kata  saya.  Memang  sangat  melampau!”  bebel  Arrayyan  garang.  Pekerja-pekerja  lain  yang  sedang  tersengih  melihat  adegan  sebabak  itu  masing-masing  beriak  selamba  apabila  Arrayyan  merenung  mereka  seorang  demi  seorang.  Takut.
“Dan  kau  orang,  kalau  sibuk  nak  gelakkan  aku,  baik  kau  orang  keluar!!”  jerkah  Arrayyan  kuat  apabila  sebahagian  dari  pekerjanya  tergelak-gelak.
“Keluar!!”  Abby  pula  menyergah  Arrayyan.  Bukan  dia  sengaja  tetapi  dia  melatah!  Semua  pekerja  yang  menahan  tawa  tadi  akhirnya  tergelak  juga.  ada  yang  memegang  perut,  ada  yang  menepuk  meja  dan  menghentak  kaki.  Abby  nampak  suasana  macam  di  zoo  itu.  Menakutkan!
“Aku  potong  gaji  kau  orang  semua  dua  puluh  peratus!”  Arrayyan  berkata  sambil  berjalan  pergi  ke  biliknya.  Semua  terdiam  mendengar  kata-kata  Arrayyan  itu.  Dia  sempat  menjeling  Abby  dengan  jelingan  maut.  Geram  kerana  latahan  Abby  itu  berjaya  membuatkan  dia  kelihatan  seperti  seorang  bodoh.  Bodoh  di  mata  pekerja  lain.
‘Hantu  punya  bos!’ maki  Abby  di  dalam  hati.
GEDEGANGG!!!  Pintu  terkatup  rapat  dan  kuat.  Arrayyan  mengamuk.  Bahu  semua  pekerja  terhinggut  hebat  dek  bunyi  kuat  hempasan  pintu  itu.
Abby  berasa  bersalah  apabila  pekerja  mula  bersoseh-soseh  mengenai  gaji  mereka  yang  bakal  dipotong  oleh  Arrayyan.  Semua  menunjukkan  riak  sedih.  Abby  rasa  bertanggung  jawab.  Memang  dia  bertanggung  jawab  kepada  kejadian  itu.  Sebab  latahan  dialah,  pekerja  semua  terpaksa  berhadapan  dengan  masalah  gaji.  Dia  akhirnya  membuat  keputusan  untuk  bersemuka  dengan  Arrayyan.  Apa  nak  jadi  pun  jadilah!

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design