Selamat Malam Cinta 4

BAB  4
Ingin  kuhidup  seribu  tahun  lagi  menghayati  detik  ini,
Detik  di  mana  hanya  ada  kau  dan  aku...


AKTIVITI  pada  hari  kedua,  Island  Hoping.  Penat  juga  memandangkan  duduk  kat  atas  bot  agak  lama.  Aku  mabuk  laut.  Entah  apa  yang  aku  tak  mabuk  agaknya?  Naik  kapal  terbang  mabuk.  Naik  bot  pun  mabuk.  Mujurlah  Rasydan  sentiasa  ada. 

Pakej  yang  kami  ambil  ialah  Phi  Phi  Island,  tujuh  point.  Bayaran  dikenakan  memang  berpatutan.  Hanya  RM170  untuk  sekepala  termasuk  makan  tengah  hari  dan  juga  air  mineral. 

Point  yang  pertama  ialah  Maya  Bay.  Memang  famous  tempat  ni  menurut  kata  si  leader  kami.  Katanya  di  sinilah  Leonardo  DiCaprio  berlakon  dalam  filem  The  Beach.  Disebabkan  Leonardo  pernah  berendam  kat  dalam  laut  ni,  jadi  aku  pun  mengambil  peluang  untuk  mandi  ‘bekas’  Leonardo  dan  beribu  orang  lain  mandi  dan  kencing  ini.  Maklumlah,  masa  diberikan  hanyalah  empat  puluh  minit,  jadi  baik  aku  manfaatkan,  ye  dak? 

Pasir  putih,  laut  membiru...  sebelum  mandi,  kami  sempatlah  berselfie.  Lepas  tu,  kamera  entah  ke  mana,  kami  entah  ke  mana.  Seronok  sangat  bermain  air.  Mujurlah  ada  orang  nak  jaga  kamera.  Leaderlah.  Siapa  lagi? 

Sesudah  mandi,  kami  berangkat  pula  ke  point  kedua  iaitu  Bamboo  Island.  Air  laut  dia...  memang  tersangat  cantik!  Dah  macam  dalam  gambar  beredit  pulak  dah.  Aktiviti  snorkeling  boleh  dilakukan  di  sini.  Jadi  kami  diberi  masa  lagi.  Gelaplah  kulit  aku  nanti.  Aku  tak  buat  aktiviti  snorkeling.  Sebab  aku  rasa,  masa  inilah  aku  nak  ambil  gambar  pemandangan  dan  gambar  laki  aku  bersnorkeling.  Memang  cantik  gila.  Air  laut  dia  jelas  sejelas  jelasnya.  

Tergedik-gedik  kaki  Rasydan  melibas  air.  Comel.  Entah  apa  yang  dia  nampak  agaknya?  Aku  bukan  tak  nak  snorkeling.  Aku  rimas  bila  pakai  benda  tu  kat  muka.  Nak-nak  aku  ni  tak  pandai  menyelam.  Walaupun  tak  dalam,  tapi  skil  apungan  badan  tu  kena  ada.  Aku  tak  ada  skil  tu.  Baik  tak  payah. 

Kalau  aku  mati  lemas  nanti,  sampai  bila-bila  Rasydan  kena hadap  rasa  malu  bila  isteri  dia  boleh  mati  lemas  di  tempat  cetek  begini.  


SETELAH  banyak  point  yang  kami  lawati,  tibalah  masa  untuk  pulang  ke  hotel  semula.  Berat  hati  hendak  meninggalkan  tempat-tempat  cantik  di  sini.  Memang  tak  jemu  mata  memandang.  Tapi  terpaksalah  kan?  Kalau  tak  kena  tinggal  pula dengan  leader

Selepas  kami  usai  mandi,  aku  mula  berdiri  di  depan  cermin.  Nak  menangis  rasanya  bila  tengok  muka  sendiri.  Muka  aku  gelap  gelita!  Aku  pegang  kedua  belah  pipi  dengan  kedua  belah  tangan.  Tangan  pun  dah  hitam  sama!  Bahaya  bahang  matahari  ni.  Macam  mana  minah  saleh  semalam  rileks  aje  berjemur  dengan  bra  tak  pakai? 

Orang  lain  letih  jaga  kulit  tak  bagi  hitam,  mereka  duduk  berjemur  pulak  lagi.  Berbogel  pulak  tu.  Gila  apa?

“Abang!  Hitamnya  muka  Irqin.”  Aduku  sambil  menyentuh  kulit  mukaku  yang  sudah  bertukar  warna.  Dahlah  baru  sekarang  nak  rasa  pedih  akibat  berjemur  sepanjang  hari. 

“Abang  pun  sama.  Biasalah  tu.  Hitamkan  manis...”  dia  menyedapkan  hati  aku.  Hidungnya  menyentuh  pipiku. 

“Abang  lelaki  tak  apa...  Irqin  ni  letih-letih  pakai  krim  muka  itu  ini,  sekali?”  aku  merungut.  Dia  tersenyum  saja. 

We  have  fun  tadi  kan?” Rasydan  masih  memujuk.  Aku  angguk.  Memang  aku  gembira  sangat.  Tapi...  sedih  juga  bila  nampak  biji  mata  putih  aje.  Tak  adalah  seteruk  itu  kulit  aku  terhangus  tapi  aku  rasa  macam  tu...  macam  dayang  senandung. 

“Okey,  besok  Irqin  nak  cari  spa.  Buat  facial  segala.  Boleh?”  soalku.  Suamiku  angguk. 
“Boleh  sayang...  tapi  sayang  dah  lawa.  Tak  kisahlah  hitam  ke  putih...  abang  nak  sayang  tau  sayang  sangat-sangat  cantik  di  mata  abang.  Abang  beruntung  ada  isteri  secantik  Irqin.  Tak  jemu  mata  memandang.”  Panjang  lebar  sekali  pujiannya.  Eleh,  macam  aku  tak  tahu  muka  miang  dia  tu.  Membodek!

“Yelah.  Hari  ni  Irqin  urut  abang.”  Aku  mengalah  tiba-tiba.  Dia  tergelak  besar. 

“Menyesal  bodek.  Irqin  dah  tahu  agenda  abang  rupa-rupanya.  Cepat...”  dia  merebahkan  diri  ke  atas  katil  dalam  keadaan  meniarap. 


“ABANG...  yuhuu...  tidur?”  aku  mencelikkan  mata  dia  dengan  jariku.  Sengaja  mengganggu  tidurnya.  Matanya  terbuka.  Dia  pejam  celikkan  matanya.  Kening  jatuh,  meminta  simpati  supaya  aku  benarkan  dia  tidur.  Hehehe.  Jahatnya  rasa  bila  ganggu  dia  tidur.  Dahlah  dia  kepenatan. 

“Kenapa  sayang?”  dia  kembali  memejamkan  matanya.  Aku  menghadap  muka  kacaknya.  Keningnya  aku  sentuh  lembut.  Dia  tersenyum  tanpa  membuka  mata. 

“Rindu.  Irqin  tak  boleh  tidur.”  Bisikku.  Dia  menggagau  mencari  tanganku  lalu  dibawa  ke  bibir.  Dikucup  tanganku  berkali-kali. 

“Abang  kat  depan  mata  pun  boleh  rindu  ke?  Tidurlah.  Tak  penat  ke?”  soalnya. 

“Penat.  Tapi  tak  boleh  tidur.”  Bisikku  lagi.  Mata  dia  masih  terpejam.  Tapi  aku  tahu  dia  dengar. 

“Mata  abang  tak  larat  nak  buka.  Sedap  sangat  urutan  sayang.”  Ucapnya  bersama  senyuman  yang  makin  pudar.  Makin  nak  tidurlah  tu.  Entah-entah  separa  sedar  dah  dia  bercakap. 

“Abang  sayang  Irqin?”  soalku.

“Hmm.”  Dia  menyahut  semakin  perlahan.  Hish.  Baru  hari  kedua  kat  sini,  dah  lembik  macam  ini?  Itulah,  siapa  suruh  sakan  buat  aktiviti  kanulah  apalah. 

“Abang  tidurlah.”  Aku  mengucup  keningnya.  Kesian  pulak.  Tiba-tiba  matanya  terbuka.  Kuyu.  Dia  tersenyum.  Tangannya  melingkar  di  bahuku  lalu  dipeluk  kejap.  Ubun-ubunku  dikucup  berkali-kali. 

“Selamat  malam,  cinta.  Tidur  lena,  sayangku.”  Ucapnya  perlahan.  Aku  tersenyum.  Patutlah  aku  tak  boleh  tidur.  Tadi  dia  tak  ucap.  Aku  membalas  pelukannya.

“Selamat  malam,  abang.  Love  you.”  Ucapku  sambil mengucup  dagunya. 


“ABANG...”  panggilku.  Celik  sahaja  mata,  aku  melihat  dia  sedang  menaip  sesuatu  di  komputer  ribanya  di  sisiku.  Kakinya  berlunjur  malah  badannya  hanya  beralaskan  bantal  yang  didirikan  di  kepala  katil.

Hey,  morning  love.  Lena  tidur?”  soalnya  yang  terhenti  menaip  itu.  Keningku  dikucup  sebelum  kembali  menghadap  laptop.

“Hmm...  lena.”

Jetlagged  sangat  ke?”  soalnya. 

Aku  tersenyum  dan  mengerdipkan  mataku,  mengiakan  soalannya,  baru  malam  tadi  kami  tiba  dari  Phuket.  Penatnya  usah  kata...  memandangkan  aku  dan  dia  pergi  membeli-belah  sebelum  kami  berangkat  semalam.  Nak  kata  jarak  jauh,  tidaklah.  Tapi  bila  buat  kerja  dalam  keadaan  berkejar-kejar  ini,  memang  penatnya  luar  biasa.

“Abang  menaip  apa?”  soalku.  Setahu  aku  dia  belum  mula  bekerja  pun.

“Abang  berbalas  email  dengan  si  Zack  ni.  Nak  minta  tolong  dia  edit  dan  cucikan  gambar  kita  dekat  Phuket  tu.”  Suamiku  berkata.  Aku  ikut  bersandar  di  tepinya.  Membaca  emailnya. 

Zack,  kawan  karib  dia  itu  merupakan  seorang  photographer  dan  mempunyai  kedai  foto.  Mereka  berkawan  baik  semenjak  dari  kecil  lagi.  Sejujurnya,  aku  tak  berapa  berkenan  dengan  perangai  Zack  tu  sebab  dia  bercinta  dengan  tunangan  orang.  Suamiku  sendiri  sudah  berbuih  mulut  berpesan  kepadanya  supaya  tidak  mengucar-kacirkan  hubungan  orang.  Namun,  Zack  kata  kekasihnya  itu  bertunang  tanpa  rela.

Entahlah,  aku  pun  tak  faham  sebenarnya  hubungan  cinta  Zack  itu.  Memang  cari  nahas  sungguh.

“Tak  percayakan  abang  ke?”  usik  suamiku  sambil  menyenggol  bahuku  dengan  bahunya.  Aku  tersenyum.  Ubun-ubunku  dikucup  laju.

“Suka  tengok  abang  menaip.  Laju.”  Balasku  bersahaja.  Sebenarnya,  apa  saja  yang  dia  buat,  semua  aku  suka.  Bagai  ada  daya  penarik  untuk  setiap  perbuatannya  sampaikan  aku  ingin  selalu  melihatnya. 

“Eleh,  kalau  takut  abang  curang  baik  mengaku...”  usiknya  lagi.  Aku  tergelak. 

Dia  curang?  Aku  takkan  percaya.  Bukannya  apa,  semua  kata  laluan  sama  ada  komputer  riba,  email,  akaun  Facebook,  dan  sebagainya  diberitahu  kepadaku.  Dia  memang  tidak  suka  berahsia  denganku.  Aku  percayakan  kesetiaan  suamiku.

“Orang  nak  bermanja  dengan  abang  pun  tak  boleh!”  aku  merungut  geram  sambil  menjauhkan  diriku  daripadanya. 

Dia  meletakkan  komputer  ribanya  ke  tepi,  meninggalkan  ayat  yang  masih  tergantung  pada  skrin  komputer  ribanya. 

“Boleh  sangat  ha.  Cepat,  cepat!”  dia  mendepangkan  tangannya.  Aku  tergelak.  wajahnya  aku  tolak  perlahan  dengan  jari  telunjuk.

“Gatal!”  kataku.  Dia  tergelak  besar.

“Tadi  kata  nak  manja  sangat...”  dia  duduk  tegak  dan  menarik  aku  berbaring  di  ribanya.  Rambutku  diusap-usap  lembut.  Dia  faham  manja  yang  bagaimana  aku  maksudkan  jadi  dia  memanjakan  aku  dengan  cara  begini.  Sempurna!

“Abang,  Zack  dengan  perempuan  tu  lagi  ke?”  soalku  sambil  menatap  mata  redupnya.  Keluhan  suamiku  mula  kedengaran. 

“Abang  tak  tahu  nak  nasihat  macam  mana  dah.  Kawan  abang  tu  degil  sangat  dari  kecil.  Abang  tak  boleh  nak  buat  apa  dah.  Biarlah  dia.  Abang  risaukan  dia  sebenarnya.  Takut  jadi  sesuatu  yang  tak  diingini.  Kita  tak  tahu  angin  orang  macam  mana  kan?  Kalau  si  tunang  awek  dia  dapat  tahu...  risau  pula  abang  ni  dengan  Zack.”  Beritahu  suamiku.

“Banyak  lagi  perempuan  lain...”  aku  merungut.

“Kata  Zack,  ‘she’s  the  one’.  Tak  boleh  nak  kata  apalah.  Zack  bukan  senang  jatuh  cinta.  Sekali  jatuh  cinta,  dengan  tunang  orang  pula.  Cari  masalah  sungguhlah.”  Bebel  suamiku.  Tidak  lama  kemudian,  aku  mendengar  keluhannya.

“Mujur  abang  jatuh  hati  dengan  perempuan  single  and  available  macam  Irqin...”  aku  berkata  dengan  nada  gurauan.  Dia  tersengih.

“Abang  bukan  jatuh  okey?  Tersadung...” 

“Tersadung  aje?”

“Lepas  tu  abang  terjun...”  kami  tergelak  serentak.  Rambutku  dirunyai-runyaikan  sebelum  dia  mencubit  pipiku.

“Terjun  pun  terjunlah.”  Kataku  bangga.   


“SIAPA  datang?”  soalku  yang  baru  keluar  dari  kamar  mandi.  Suamiku  tersenyum  manis  dan  menghampiriku. 

“Zack.  Tapi  dah  balik  dah.”  Beritahunya.

“Cerianya  muka...”  komenku.

“Sayang,  gambar  kita  dah  siap  diframekan.”  Patutlah  ceria  saja.  Dia  memang  ternanti-nantikan  gambar  kami  di  Maldives  tempoh  hari.  Setiap  hari  mulutnya  mengomel  tentang  gambar  itu  hendak  disangkutkan  di  dinding.

“Dah  sangkut?”  soalku.  Dia  menggeleng-gelengkan  kepalanya.

“Abang  nak  letak  dekat  atas  kepala  katil.”

“Laaa.  Itu  hari  abang  kata  nak  letak  dekat  ruang  tamu...”

“Tak  naklah.  Tak  jadi.  Dekat  ruang  tamu  abang  nak  letak  gambar  candid  sayang  dekat  situ.  Lawa  gila.  Abang  dah  cakap  itu  hari.  Sayang  kena  tengok  gambar  sayang.  Comel  sangat.”  Beria-ia  dia  memuji.  Aku  yang  masih  dibaluti  kain  tuala  ini  ditarik  ke  ruang  tamu.  Dapat  aku  lihat  gambar  aku  yang  dibingkaikan  itu  disandarkan  ke  atas  sofa.

“Wow...  ini  ke  gambar  yang  Irqin  tak  mahu  tengok  dulu?”  soalku. 

“Yap!  Inilah  gambarnya.  Comelkan?  Sayang  pegang  topi  dan  tergelak  macam  tu.”  Komennya  teruja. 

“Cantiknya...  abang  ada  bakat  sama  macam  Zack!”  pujiku.  Dia  mendukungku  dan  memusingkan  badanku  setempat.  Aku  tahu  dia  gembira.

“Eh,  abang  ni.  Lucut  kain  ni  nanti.”  Aku  membulatkan  mata.  Dia  ketawa.

“Abang  gembira  sangat  ni.  Tak  sangka  abang  jadi  jurugambar  untuk  gambar  yang  cantik  ni.  Lebih  abang  banggakan  lagi,  inilah  satu-satunya  gambar  yang  Zack  tak  edit...”  dia  membangga  diri.  Aku  mencuit  hidungnya.

“Mana  gambar  kita  berdua?”  soalku.  Dia  tersenyum  lebar  kali  ini.  Perlahan-lahan  dia  jalan  mengundur  ke  arah  belakang  sofa.  Aku  tertilik-tilik.  Apa  yang  dia  cuba  buat?

Di  belakang  sofa,  dia  menarik  keluar  dua  buah  gambar  sederhana  besar  yang  juga  telah  siap  dibingkaikan.  Satu  gambar  hitam  putih  di  mana  hidung  kami  berlaga  berlatar  belakangkan  matahari  terbenam.  Gambar  yang  diambil  oleh  salah  seorang  pelancong  asing  di  Phuket  dulu  dan  satu  lagi  gambar  dia  mengucup  ubun-ubunku  dan  aku  tergelak   dengan  mata  yang  terpejam.  Juga  berwarna  hitam  putih. 

Gambar  itu  sudah  cukup  membuatkan  hati  aku  rindu  untuk  ke  sana  lagi  bagi  menghayati  detik-detik  kami  bersama.  Sangat  menyeronokkan!

“Cantik  kan?”  pujinya  teruja.  Aku  angguk  berkali-kali.  Air  mata  mula  berlinang.  Kedua-dua  gambar  itu  menunjukkan  yang  dia  benar-benar  menyayangi  aku.

“Hey,  kenapa  ni?”  soalnya  apabila  air  mataku  mula  menjujuh  jatuh.  Bahuku  sudah  mula  terhinggut-hinggut.  Dia  menghampiriku.  Gambar  diletakkan  di  atas  sofa. 

Aku  tanpa  berlengah  terus  mendakap  tubuhnya.  Dia  membalas  dakapanku.  Telingaku  dikucup  lembut.

“Terharu  sangat  tengok  gambar-gambar  ni...”  aku  berkata.  Dia  tergelak  kecil.

“Abang  ingatkan  kenapalah  tadi.  Cengeng  betul  sayang  ni...”  komennya.  Lehernya  aku  rangkul.

“Terima  kasih  sudi  sayang  Irqin,  bang.”  Ucapku  sambil  menjingkitkan  kaki  dan  mengucup  pipinya.  Dia  mengenyitkan  matanya.

Always  be  my  pleasure,  cinta.  Dah,  jangan  sedih-sedih.  Jom  kita  tengok  gambar  yang  lain  dalam  album  yang  Zack  buat  khas  untuk  kita.  Hadiah  pengantin  baru  katanya.”  Dia  menarik  tanganku  agar  duduk  melihat  gambar  yang  lain. 

“Irqin  nak  pakai  baju  dulu.  Irqin  berkemban  ni...”  aku  merungut.

“Kejap  lagilah.  Tak  ada  sesiapa  tengok.  Abang  aje  kan?”  dia  memujuk.  Aku  mengalah.  Dia  mendudukkan  aku  di  celah  kelengkangnya  sambil  tangan  memeluk  pinggangku.  Dagunya  ditongkatkan  ke  bahuku.  Dan  aku  membuka  album  gambar  kami  helaian  demi  helaian  untuk  kami  tatap  bersama...


Oh  tuhan,  hentikan  sekejap  waktu  ini  untuk  aku  hayati  lebih  lama  bersamanya.  Hanya  dengan  dia.  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design