Selamat Malam, Cinta 5

BAB  5
Wahai  suamiku,  Rasydan
Senyumlah  untukku,  bidadarimu...

“WAHAI  TUHAN  kami!  Ampunkanlah dosa-dosa  kami,  dan  hapuskanlah  daripada  kami  kesalahan-kesalahan  kami,  dan  matikanlah  kami  bersama  orang  yang  berbakti.  Wahai  TUHAN  kami!  Berilah  kepada  kami  pahala  yang  ENGKAU  janjikan  kepada  kami  melalui  Rasul-rasulMU,  dan  janganlah  ENGKAU  hinakan  kami  pada  hari  kiamat,  sesungguhnya  ENGKAU  tidak  memungkiri  janji.”  lama  dia  berteleku  di  atas  sejadah  pada  hari  ini.  Aku  mengaminkan  doanya.  Alhamdulillah,  dia  suami  yang  baik.  Yang  sempurna.  Yang  terindah.  Sentiasa  mengakhiri  solat  kami  dengan  doa-doa  kepadanNya.

“Abang?”  panggilku  perlahan.  Dia  tersentak.  Dia  berpaling.  Air  matanya  bertakung  di  pelupuk  mata.  Dia  nampak  sedih  sekali.  

“Kenapa  ni?”  soalku.  Aku  mengesot  menghampirinya.  Dia  menghulurkan  tangan.  Aku  mengucup  tangannya  seperti  biasa  dan  dia  meletakkan  telapak  tangannya  ke  ubun-ubunku  dengan  lembut.

“Tahu  doa  apa  yang  abang  baca  tadi?”  soalnya  tanpa  menjawab  soalanku.  Aku  mengangkat  wajah.  Memandang  matanya  yang  masih  berkaca.  Aku  angguk  yakin.

“Surah  ali’-Imran.”  jawabku  sambil  tersenyum.  Dia  ikut  tersenyum  dan  mengangguk  sedikit.

“Pandai  isteri  abang.”  ucapnya.

“Ayat  ke  berapa?”  soalku  pula.

“Seratus  sembilan  puluh  empat.”  dia  tersenyum  hambar.  Aku  angguk  dan  tunduk.  Dia  memang  seorang  suami  yang  soleh.  

Why  with  that  sad  face?”  soalku  sambil  mencuit  dagunya  lembut  dengan  jari  telunjuk.  Dia  memandang  anak  mataku  lama.

Nothing.  Abang  cuma   bersyukur.  Bersyukur  menjadi  suami  Irqin.  Bersyukur  Irqin  menjadi  isteri  abang.  Bersyukur  kerana  berkesempatan  mencurah  kasih  pada  Irqin.  Bersyukur  dengan  apa  yang  abang  ada.  Alhamdulillah.  Abang  nak  tengok  muka  sayang  ni  puas-puas.  Malam  ni,  jangan  masak.  Abang  nak  sayang  berehat  sahaja.  Berehat  dan  layan  abang.  Manjakan  abang.  Tell  me  a  bedtime  story.”  ujarnya  lantas  mengucup  dahiku.  Lama.  Air  matanya  menitis  ke  pipiku.

“Abang?  Abang  menangis  kenapa?”  soalku  tak  sedap  hati.  Belum  pernah  aku  melihat  dia  berkeadaan  begini  sebelum  ini.  Biasanya  dia  ceria  saja.

Aku  mengesat  air  matanya  dengan  kedua  ibu  jariku.  Pipinya  aku  pegang  lama.  Mengarahkan  agar  matanya  merenung  mataku.  Di  situ  aku  ingin  tahu  segalanya.  Dari  mata  dia,  terpancar  kesedihan.  Dia  ada  masalah  atau  tersakit  di  mana-manakah?  Wajahnya  muram  sungguh  hari  ini.  Aku  jadi  risau  melihat  kesugulan  dia.  dia  tidak  pernah  begini.  Dua  tiga  hari  ini,  dia  agak  sugul.  Aku  bimbang  jika  dia  punya  masalah  sahaja.

“Abang  terlalu  bersyukur  dengan  nikmatnya,  sayang.  Biarpun  hanya  untuk  sementara  waktu.  Abang  sangat  mensyukurinya.  Abang  dikurniakan  isteri  yang  solehah.  Abang  rindukan  sayang.  Akan  rindukan  sayang.  Sentiasa  rindukan  sayang.  Ingat  tu  sampai  bila-bila.  Abang  sayangkan  Irqin  sampai  bila-bila.”  aku  semakin  tak  sedap  hati.  Apa  ni?

“Irqin  tak  selesa  abang  cakap  macam  ni.”  aku  berkata  jujur.  Keluhan  lahir.  Hati  mula  berdetak  sesuatu  yang  tidak  enak.  Kenapa  dengan  dia?  Kenapa?

“Abang  bersyukur  pun  salah?  Abang  rindukan  Irqin.  Malam  ni,  abang  nak  tatap  muka  Irqin  puas-puas.  Besok  abang  bekerja  semula.  Mesti  abang  agak  sibuk.  Irqin  pun  tahu  kan?”  soalnya.  Oh!  Dia  takut  rindukan  aku  rupa-rupanya. 

“Tapi  abang  cakap,  seolah-olah  abang  nak  tinggalkan  Irqin!”  aku  membentak  sedikit.  Dia  memeluk  bahuku.  Kucupannya  singgah  di  ubun-ubunku.

“Mati  itu  pasti.  Cuma,  selagi  hayat  dikandung  badan,  abang  takkan  tinggalkan  Irqin. 

Never.  Abang  rindukan  Irqin.  Dah  lama  kita  tak  buat  aktiviti  bersama.  Tengok  tv,  menari,  memasak,  baca  buku...”  dia  berkata.

“Hm.  Tak  nak  cakap  pasal  matilah!  Abang  nak  habiskan  masa  tu  dengan  Irqin?  Apa  kata,  kitaaa...”  aku  meleretkan  ‘kita’  itu.

“Kita  apa?”  soalnya.

“Kita  lawan  PS3?  Irqin  dah  pandai  main  kereta  tu.”  aku  tersengih.  Cuba  menceriakan  hatinya.  Dia  tersenyum.  Keningku  dikucup  laju.

“Come,  lipat  sejadah  dan  telekung  tu.  Abang  orderkan  pizza  ya?  Kita  makan  sambil  main  PS3.”  ujarnya  lantas  bangun.  Dia  melipat  sejadahnya.  Aku  memegang  dada.  Kenapa  rasa  resah  ini  seakan  tidak  mahu  hilang?  Kenapa?  Kenapa  tiba-tiba  aku  terasa  dia  semakin  ‘jauh’  denganku?  Apa  sebenarnya  yang  berlaku  pada  dia?


“ABANG  asyik  kalah  aje.  Malaslah  main.”  dia  mencemik  dan  menjatuhkan  kepalanya  ke  bahuku.  Aku  mengutil  lengannya.  Dia  tergelak.  Dia  mengejek  aku  sebenarnya.  Aku  tahu,  dia  sengaja  buat-buat  kalah  apabila  aku  merajuk  dengannya  setiap  kali  dia  menang.

“Mengada  abang  ni!”  aku  pandang  wajahnya  yang  sedang  memejamkan  mata  sambil  kepalanya  masih  bersandar  ke  bahuku.  Desahan  nafasnya  perlahan  hari  ini.  Berat.  Entahlah?  Dia  pun  manja  lain  macam  sangat  hari  ni.  Pinggangku  tiba-tiba  dirangkul.  Erat.

“Abang  sayangkan  sayang  sampai  nanti  abang  mati.”  ujarnya  perlahan  dengan  mata  yang  masih  terpejam.  Aku  tersentuh  mendengarnya.  Kenapa  dia  asyik  ulang  kata  yang  sama?  Aku  rasa  sebak  mendengar  kata-katanya.

“Abang.  Irqin  pun  sayangkan  abang.  Sampai  Irqin  mati.”  luahku  pula.  Kepalaku,  aku  jatuhkan  ke  atas  kepalanya.  Tangan,  kembali  memeluk  erat  tubuhnya.

“Erm.  Sedapnya  dapat  peluk  sayang  macam  ni.  Hilang  segala  tekanan.  Alhamdulillah.  Terima  kasih,  cinta.”  ucapnya  lembut. 

PS3  tidak  lagi  diberi  perhatian.  Pizza  yang  masih  berbaki  di  dalam  kotak,  tidak  lagi  dikunyah.  Kami  menghabiskan  beberapa  minit  dalam  keadaan  begini.  Tiba-tiba  aku  rasa  rindukan  pelukannya  sedangkan  setiap  malam  juga  pasti  dia  memelukku.  Cuma,  mungkin  pelukannya  hari  ini  berbeza  sedikit.  Pelukan  ini  bagaikan  tanda  terlepasnya  dia  dari  tekanan  yang  menghantui.  Dia tidak  mahu  berkongsi.  Tidak  seperti  hari-hari  sebelum  ini.  Mungkin  kerana  masalah  yang  dihadapinya  kali  ini  agak  berat.  Aku  bukanlah  jenis  yang  suka  memaksa.  Bila  dia  bersedia,  dia  akan  bercerita  dengan  sendirinya.  Itulah  dia  cara  Muhammad  Rasydan  Hakim,  suamiku.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design