SOMETHING STUPID PROLOG

PROLOG
ZARA  berjalan  lemah  menuju  ke  bilik  tidurnya.  Menggeletar  badannya  menyedari  bahawa  mereka  kembali  bertemu  selepas  enam  tahun!  Kenapa  baru  kini  lelaki  itu  muncul  semula  dalam  hidupnya?  Kenapa  baru  sekarang  Irsyad  muncul  untuk  membuktikan  kata-katanya?  Setelah  puas  maruah  dirinya  diinjak,  kenapa  baru  kini  Irsyad  datang?  Jangan  pernah  bermimpi  untuk  dia  melihat  muka  Irsyad  lagi  selepas  pertemuan  mereka  hari  ini.  Tekadnya  di  dalam  hati.
Zara  mengusap  air  matanya.  Pedih.  Itu  yang  dia  rasakan  setiap  kali  melihat  wajah  lelaki  itu.  Lelaki  yang  telah  meninggalkan  kesan  hitam  dalam  hidupnya  dulu.  Lelaki  sama  yang  menyebabkan  dia  berhenti  belajar  di  UiTM  Jengka  dan  terpaksa  berpindah  kampus...  lelaki  yang  menyebabkan  dia  rebah,  tiada  keyakinan  diri  dalam  hidup!  Lelaki  itu  yang  membuatkan  dia  menderita  bertahun  lamanya!  Bahkan,  sehingga  ke  hari  ini.
Munculnya  lelaki  itu  pada  hari  ini  telah  menyebabkan  dia  dengan  Aiman  bertengkar!  Belum  pernah  Aiman  sekasar  ini  dengannya.  Belum  pernah  Aiman  meninggikan  suara  dengannya.  Belum  pernah  dia  dicap  sebagai  perempuan  yang  tidak  punya  apa-apa  oleh  sesiapa  dan  hari  ini,  insan  kesayangannya  yang  menyatakan  begitu.  Sungguh  perit  tak  terkata  hati  ini.  Hanya  kerana  wujudnya  seorang  lelaki  bergelar  Syed  Irsyadul  Firdaus!
Dia  berbaring  lesu  ke  atas  katil.  Mukanya  menekup  bantal.  Tangisan  yang  dari  tadi  ditahan  pecah  juga.  Kuat  esakannya.  Itu  sahaja  satu-satunya  cara  untuk  dia  kembali  tenang.  Sudah  lama  dia  simpan  air  matanya.  Sudah  terlalu  lama.  Kenapa  mudah  sekali  untuk  dia  menangis  sebaik  sahaja  Irsyad  muncul? 
Masih  sayangkah  Zara  kepada  Irsyad?  Zara  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Lelaki  dayus  seperti  Irsyad  tidak  layak  untuk  dicintai  dan  disayangi!  Lelaki  dayus!  Otaknya  terkenang  kejadian  lampau  yang  berlaku  pada  enam  tahun  lepas.  Cuti  semester  yang  sepatutnya  disambut  dengan  riang  gembira  bertukar  menjadi  satu  tragedi!  Tragedi  hitam  buat  dirinya.
“Zara,  jom  saya  hantarkan  awak  balik  Kuantan.”  tegur  satu  suara.  Tak  lain  tak  bukan,  itu  suara  lelaki  yang  diminatinya  dalam  diam.  Irsyad.  Senyuman  manis  buayanya  sentiasa  ada  sehingga  menampakkan  lesung  pipitnya  yang  agak  ketara  di  kedua  belah  pipi.  Debaran  di  dada  tatkala  melihat  senyuman  semanis  gula  itu  tidak  dihiraukan.
Zara  meneruskan  langkah.  Irsyad  yang  mengekorinya  dengan  kereta  mewah  itu  langsung  tidak  dihiraukan.  Pedulilah!  Mewah  atau  tidak.  Dia  tidak  mahu  terlalu  mengikut  perasaan.  Memanglah  hatinya  berasa  gembira  jika  Irsyad  sudi  menghantarnya  pulang,  tetapi  bagaimana  dengan  nasib  kekasih  Irsyad?  Teman  baiknya  sendiri!  Dia  tidak  mahu  dicap  merampas  kekasih  rakan.  Lagi  pula,  Irsyad  ini  kelihatan  seperti  playboy!  Banyak  berkawan  dengan  perempuan.  Zara  tak  terfikir  untuk  mengambil  risiko  untuk  ‘bermadu’  dengan  kekasih  lelaki  itu  yang  lainnya.
“Zara.”  panggil  Irsyad  lagi.  Lembut. 
Zara  mempercepatkan  langkahnya.  Sempatkah?  Masih  adakah  tiket  yang  terjual  pada  hari  ini?  Sebenarnya  dia  langsung  tidak  membeli  tiket  untuk  pulang.  Sepatutnya  Aiman  yang  menghantar  dia  pulang  pada  hari  ini.  Namun,  kereta  Aiman  pula  rosak.  Sudahnya,  terpaksa  dia  menaiki  kenderaan  awam  untuk  pulang  ke  rumah.
“Naiklah,  Zara.”  Irsyad  mempelawa  lagi.  Zara  buat  tidak  endah  sahaja.  Kaki  dipercepatkan  langkahnya.
“Zara.”  panggil  Irsyad  tanpa  jemu.
“Saya  balik  naik  bas.”  Zara  akhirnya  bersuara.  Irsyad  tersenyum  sahaja.
“Mana  ada  tiketlah  cik  kak!”  Irsyad  berkata  sambil  jemarinya  mengetuk-ngetuk  stereng  perlahan-lahan.  Langkah  Zara  terhenti.  Matanya  terbuntang.  Inilah  kali  pertama  dia  hendak  menaiki  bas.  Mana  dia  tahu  segalanya  tentang  tiket?  Selama  ini  dia  hanya  pulang  dengan  Aiman  saja.
“Betul  ke?”  soalnya  terkejut.  Irsyad  mengangguk-angguk  kepalanya  yakin.  Yakin  sekali.  Sedangkan  semua  itu  sekadar  satu  pembohongan  untuk  dia  menumpangkan  si  gadis  berhati  ais  ini.
“Betullah.  Kawan-kawan  saya  semuanya  tak  lepas  balik.  Diorang  pun  kumpul  orang  untuk  suruh  pak  cik  van  yang  hantar  balik.  Ramai  sangat  yang  nak  balik  Kuantan.”  ujar  Irsyad  dengan  muka  serius.  Zara  bertambah  cuak.  Matanya  memandang  ke  kiri  dan  ke  kanan.  Selepas  itu,  langkah  diatur  semula.  Mungkin  tiket  bas  ada  yang  nak  letgo  kut? 
“Awak  nak  ke  mana?  Jomlah  naik  kereta  saya.  Saya  hantarkan.  Kita  sehala.  Awak  nak  balik  Kuantan  juga  kan?”  dia  masih  tidak  jemu  memujuk.  Zara  menggeleng  tanpa  berpaling.  Dia  bimbang  sekiranya  kekasih  awal  akhir  Irsyad  nampak  mereka  di  situ.  Sebolehnya,  dia  tidak  mahu  langsung  ada  musuh  di  mana-mana.
“Tak  apalah.  Terima  kasih.”  ujar  Zara  acuh  tak  acuh.  Akibat  rasa  geram  tidak  dilayan,  Irsyad  menghentikan  keretanya  di  hadapan  Zara,  sekali  gus  mematikan  langkah  gadis  itu.  Zara  berdecit  geram.  Orang  tak  nak,  dia  paksa!  Bebel  hati  Zara.
“Heee,  payah  betullah  nak  pujuk  awak  ni.  Saya  bukan  ajak  awak  pergi  dating  pun.  Saya  nak  tolong  awak.  Saya  pun  nak  balik  Kuantan  ni.  Hala  kita  sama.  jangan  risau,  free  of  charge lagi.  Tak  bazir  duit  awak  langsung.”  bebel  Irsyad  geram.  Beg  yang  dijinjit Zara  dirampas  selamba.
Zara  cuba  merampas  semula  begnya  namun  Irsyad  mengelak.
“Bagi  balik  beg  tu!”  bentak  Zara  dengan  gigi  terkacip  geram.  Dia  cuba  merampas  tetapi  Irsyad  memusing-musingkan  badannya  mengelak.
“Awak  ni  kenapa?!”  jerkah  Zara  geram.  Spontan  itu  tumbukan  padu  dihadiahkan  ke  bahu  lelaki  itu  apabila  dia  lelah  mencuba  untuk  merampas  semula  begnya.  Irsyad  spontan  terundur  ke  belakang  beberapa  tapak.  Irsyad  rasa  tercabar  dijerkah  sebegitu.  Tak  mengapalah.  Sabar,  wahai  hati.  Bersabar...
“Saya  nak  tolong  awak!”  Irsyad  membentak  juga.  Sebelah  tangan  mengusap  dada  yang  terasa  sakit  setelah  ditumbuk  tadi. 
“Saya  tak  perlukan  pertolongan  awaklah!  Ada  ke  saya  minta  tolong  dari  awak?!”  marah  Zara  geram.  Irsyad  menahan  dirinya  daripada  marah.  Kalau  tidak  disebabkan  dia  ingin  tahu  lebih  lanjut  mengenai  latar  belakang  Zara,  tidak  ingin  dia  memaksa  begini.  Beg  Zara  dijatuhkan  ke  bawah.
“Awak  nak  balik  sendiri,  awak  baliklah.  Jalan  kaki.  Tiket  bas  dah  tak  ada.  Pergilah  tanya  kaunter  tiket  kat  bandar  sana  kalau  tak  percaya.  Pandai-pandailah  awak  nak  tumpang  sesiapa.”  Irsyad  melangkah  perlahan-lahan  ke  keretanya.
Zara  telan  liur.  Benarkah?
“Err,  Irsyad...”  panggilnya  perlahan.  Irsyad  berhenti  melangkah.  Senyuman  dikulum.  Macam  mengena  sahaja  jeratnya!  Dia  berpaling  lambat-lambat  ke  arah  Zara  dengan  riak  serius.
“Kenapa?”  soalnya  serius.
“Kalau  awak  tak  percaya,  pergilah  tengok  sendiri.”  Kata  Irsyad  bersama  dengusan.  Sengaja  mahu  kedengaran  meyakinkan.
“Saya  tumpang  awak  sampai  ke  bandar  Kuantan  boleh?”  soal  Zara  lambat-lambat.  Irsyad  tersenyum  dan  mengangguk.  Dia  kembali  mengambil  beg  yang  dijatuhkan  tadi. 
“Sampai  ke  rumah  pun  tak  apa.  Saya  tak  kisah  langsung.  Sampai  nanti,  tunjukkan  saya  hala  ke  rumah  awak.  Jom.”  ajak  Irsyad  senang  hati.  Payah!  Payah  untuk  dia  mendekati  gadis  bernama  Zara  ini.  Ini  merupakan  cara  terakhir. 
Nanti,  dia  bakal  menamatkan  ijazahnya  di  UiTM  Jengka  itu.  Jadi,  payah  baginya  untuk  berhubung  dengan  Zara  lagi.  Sekurang-kurangnya,  biarlah  dia  tahu  di  mana  Zara  tinggal.  Boleh  dia  melepaskan  rindu  nanti.

“AWAK  ni  dari  tadi  diam  aje,  kenapa?”  soal  Irsyad  pelik.  Sudah  sampai  di  Gambang!  Zara  tidak  membuka  mulut  langsung.  Cadangnya  dia  hendak  meluah  apa  yang  terbuku  di  hatinya  semenjak  pertama  kali  dia  melihat  Zara  tetapi  Zara...  gadis  itu  membatu  sedari  awal  tadi.
“Awak  bawak  macam  palesit.”  komen  Zara  sambil  mencekup  tali  pinggang  keledar  yang  melekap  di  dadanya.  Bimbang  betul  dia  dengan  cara  pemanduan  Irsyad.  Padanya,  110km/j  itu  sudah  cukup  laju!  Kalau  Aiman  bawa  selaju  ini,  tentu  percuma  sahaja  dia  seligi.  Irsyad  tersenyum.
“110  ni  standardlah,  Zara.  Kalau  bawak  80,  bila  lagi  nak  sampai?”  soal  Irsyad  selamba.  Dia  memperlahankan  kenderaannya  kepada  100  apabila  menyedari  tangan  Zara  mencengkam  kuat  tali  pinggang  keledarnya.  Bibirnya  mengulum  senyuman.  Comel!  Segala-galanya  tentang  Zara  begitu  comel  di  matanya.
“Macam  mana  dengan  exam,  okey?  Agak-agak,  boleh  skor  tak? Semua  boleh  jawab?”  soal  Irsyad  memperlahankan  sedikit  kenderaannya.  Zara  mengangguk.  “Insya-Allah.”  Bisiknya  perlahan.
“Kenapa  tak  balik  besok  aje?”  soal  Irsyad  lagi.
“Sebab  dah  hantar  borang  clearance  dekat  UPK.”  ujar  Zara  sambil  membuang  pandang ke  luar  tingkap.  Dia  menjawab  apabila  disoal  saja.  Tidak  terasa  hendak  memanjangkan  perbualan  mereka.  Dia  tidak  selesa.
“Oh,  borang  tu.  Cepatnya  awak  hantar.  Kalau  saya  dulu,  saya  hantar  bila  betul-betul  nak  balik.  Untunglah  awak,  dah  boleh  berehat-rehat  lepas  ni.  Kami  budak  degree  ni  ada  lagi  benda-benda  yang  nak  kena  study.”  ujar  Irsyad  selamba.  Zara  angkat  bahu.  Tiada  komen. 
“Awak  memang  minat  ke  jurusan  yang  awak  ambil  sekarang  ni?”  soal  Irsyad  lagi.  Tidak  mahu  keadaan  jadi  kaku  begitu.  Zara  angguk  kepalanya  sekali.
“Minat.”  komennya  pendek.  Kekok.  Irsyad  pula  semakin  tercabar  bila  Zara  melayannya  dengan  endah  tak  endah  begitu.  Setahunya,  tiada  sesiapa  berani  melayannya  begitu  melainkan  Zara.  Sebab  itu  dia  tercabar  betul  bila  hanya  Aiman  yang  mendapat  perhatian  Zara.  Sepatutnya  dia!
“Saya  pun  minat  jugak.  Tapi  saya  lagi  minat  dekat  awak  dari  jurusan  yang  saya  ambil  tu.”  Irsyad  berkata  bersama  gelak  kecil.  Zara  menghadiahkan  jelingan.
“Jangan  main-main.”  arahan  mendatar  diterima.  Irsyad  tersenyum.
“Kalau  saya  cakap  yang  saya  tak  main-main?”  soal  Irsyad.
“Bergurau...”  omel  Zara  geram.
“Saya  seriuslah  Zara.  Banyak  tentang  awak  yang  saya  dah  korek  dari  Shila.”  terdengar  nama  itu  membuatkan  Zara  tersedar.  Shila.  Kekasih  Irsyad.  Irsyad  bercinta  dengan  Shila  dan  dalam  masa  yang  sama,  boleh  lelaki  itu  mencari  tahu  tentang  dirinya?  Teruknya!  Lelaki  jenis  apa  Irsyad  ni?!
“Oh!”  jawapan  paling  pendek  yang  diterima  Irsyad.  Irsyad  menahan  rasa  geram.
“Contohnya,  nama  penuh  awak,  Nur  Izzati  Raudhah.  Umur,  18  tahun.  Lahir  pada  lima  hari  bulan  tiga.  Asal  Kuantan.  Suka  makan  Nasi  goreng  ikan  masin.  Minum  air  jus apple.  Apa lagi  ya?  Hah!  Suka  baca  novel.  Malay  dan  English...”  ujar  Irsyad  bersungguh.  Zara  menelan  liur.  Banyak  juga  tentangnya  yang  Irsyad  tahu.
“Betul?”  soal  Irsyad  lantas  memandang  ke  arah  Zara.  Zara  hanya  mengangguk.  Tidak  tahu  hendak  bereaksi  bagaimana.  Pelik  apabila  dirinya  diteliti  sebegitu  rupa  oleh  lelaki  yang  pernah  menjadi  crushnya.
“Kan  saya  dah  cakap!  Banyak  benda  tentang  awak  yang  saya  dah  korek.  Saya  minat  awak  dari  awal  lagi.  Saya  nampak  awak  dekat  DSG.  Start  dari  situlah  saya  sibuk  nak  tahu  pasal  awak.”  cerita  Irsyad  ramah.  Zara  mula  tak  selesa.  Tak  selesa  jika  hal  peribadi  dibincangkan.  Bukannya  apa,  dia  malu.  Lagi  pula... Shila...
“Tak  payah  minat  sayalah.  Bukannya  ada  benda  yang istimewa  pun  tentang  saya.”  ujar  Zara.  Nadanya  mendatar  seperti  tadi.
But  Zara,  I’m  so  in  love  with  you.  Sangat-sangat  cintakan  awak.  Awak  tak  boleh  nak  halang  sebab  saya  sendiri  pun  tak  dapat  nak  halang  perasaan  ni.  Kalau  saya  boleh  halang,  dah  lama  saya  halang.  Sebab  awak  bukannya  minat  saya  pun.”  terluah  juga  akhirnya  kata-kata  yang  terpendam  sekian  lama.  Rasa  bebas.  Tenang  sekejap  sebelum  kembali  susah  hati  melihat  wajah  monyok  Zara.  Zara  tidak  mengertikah  perasaan  dia?
“Kenapa  mesti  saya?”  soal  Zara  meningkah.
“Kenapa?  Kenapa  mesti  bukan  awak?  Sebab  awak  dah  ada  Aiman?”  soal  Irsyad  sinis.  Bukan...  sebab  awak  ada  Shila.  Shila  tu  bestfriend  saya.  Saya  tak  sanggup  nak  khianati  sahabat  karib  saya  sendiri.  Sambung  hati  Zara  sebak.  Salahnya  juga  kerana  jatuh  hati  pada  kekasih  sahabat  karib  sendiri.  Kenapa  Irsyad?  Kenapa  mesti  saya?
“Sebab  tu  ke?”  asak  Irsyad.  Zara  mengangguk  lambat-lambat.
“Err,  ya!”  jawabnya.
“Aiman,  Aiman,  Aiman.  Saya  tak  tahulah  apa  istimewanya  sangat  dia  tu.  Zarina  pun  suka  dia  separuh  mati.  Perempuan  memang  suka  lelaki  bajet  cool macam  Aiman  tu  ek?”  soal  Irsyad  dengan  muka  meluat.  Zara  tercengang.  Abang  aku  dikatakan  bajet  cool?!  Hatinya  terasa  dilapah!
“Hati-hati  dengan  kata-kata  awak!”  Zara  mula  nak  melenting.
“Kenapa?”  soal  Irsyad  mengejek.
“Saya  tak  suka  awak  mengata  Aiman!  Saya  tak  suka  awak  kutuk  dia  macam  tu.”  bentak  Zara.  Tidak  suka  abang  kesayangannya  menjadi  mangsa.
“Maaf.  Saya  cuma  geram.  Sebab  dia  ambil  hati  awaklah!  Kalau  dia  nak  ambil  Zarina  ke  siapa-siapa  ke,  saya  tak  kisah.  Ini  buah  hati  saya  juga  yang  dia  ambil!”  bebel  Irsyad.  Dengusan  dilepaskan.  Zara  mematah-matahkan  jemarinya.
Shut  up  and  drive  please?!”  arah  Zara  geram.  Sakit  hatinya  bersisa. 
Abangnya  menjadi  mangsa  kritikan  Irsyad.  Sedangkan  Aiman  begitu  mengagumi  Irsyad.  Air  muka  Irsyad  berubah  mendung.  Zara  mendengus.  Kasihan  Aiman  yang  tidak  tahu  apa-apa  itu.  Sudahlah  Aiman  begitu  mengagumi  Irsyad.  Sampai  hati  Irsyad  sanggup  mengutuk  Aiman  di  belakang.
Irsyad  menggenggam  stereng  kereta.  Dia  geram  dengan  Zara  yang  sibuk  membela  Aiman.  Dia  rasa  tercabar.  Layanan  Zara  pula  semakin  hari  semakin  kasar.  Pagi  tadi,  dia  ditengking,  sekarang  ini  dia  diuji  sebegini  pula.  Imannya  sungguh  goyah  bila  asyik  diuji  begini  oleh  gadis  yang  sama!  Belum  kira  hari-hari  sebelumnya!  Tidak  pernah  Zara  melayannya  dengan  elok  sedangkan  dia  ikhlas  hendak  berkawan. 
“Kenapa  awak  sombong  dengan  saya?  Dengan  Aiman  awak  okey  je?  Tak  boleh  ke  awak  layan  saya  baik-baik  macam  awak  layan  dia?”  soal  Irsyad  lagi.
“Saya  tak  sukalah  awak  membanding-bandingkan  diri  awak  dengan  Aiman!  Tolonglah!  Awak  berdua  terlalu  jauh  berbeza...  bagai  langit  dan  bumi.  Kedudukan  awak  dengan  dia  dekat  hati  saya  pun  jauh  tarafnya.  Berhenti  nak  angkat  diri  awak  sendiri  sebab  awak  takkan  pernah  menang  dengan  dia!”  bentak  Zara  geram. 
Irsyad  terdiam  mendengar  kata-kata  Zara  itu.  Seteruk  itukah  dia  ditolak?  Sampaikan  taraf  dia  dengan  Aiman  pun  dikatakan  jauh?  Apa  bezanya  dia  dengan  Aiman?  Sungguh  dia  rasa  terhina  dengan  sikap  Zara  pada  kali  ini.  Kakinya  mula  menekan  pedal  minyak.  Nak  dia  diam,  mudah  sahaja.  Buat  dia  marah!  Dan  sekarang,  Zara  berjaya  buat  dia  rasa  marah!
Zara  mula  terasa  takut.  Mula  rasa  bersalah  kerana  menimbulkan  amarah  Irsyad. 
“Jangan  bawa  laju,  Irsyad!  Dah  seratus  enam  puluh  dah  tu!  Awak  dah  gila  ke?!”  Zara  berkata  kelam-kabut.
“Kenapa  Zara?  Sekali  je,  tak  bolehkah  awak  bercakap  lembut  dengan  saya?!  Semua  yang  saya  cakap,  tak  pernah  awak  nak  terima  dengan  elok!  Balik-balik  awak  hina  saya.  Apa  dosa  saya  pada  awak,  huh?!!”  jerkah  Irsyad  geram.  Zara  terkedu.  Tubuh  Zara  terdorong  ke  belakang  dek  momentum  dan  kelajuan  kereta  yang  mencapai  tahap  maksima  itu.  Nampaknya  Irsyad  benar-benar  rasa  tercabar  dengan  sikap  bolayannya.
“Irsyad!  Janganlah  macam  ni!  Saya  takut.  Saya  tak  nak  mati  lagi.  Saya  minta  maaf.”  akui  Zara.  Badannya  sudah  mula  menggeletar  hebat.  Tangannya  tanpa  sengaja  terus  memaut  ke  lengan  Irsyad.  Meminta  simpati.
“Awak  duduk  diam  jelah.  Jangan  banyak  cakap!”  marah  Irsyad.  Terperanjat  Zara  dengan  tengkingan  itu.  Irsyad  sebelum  ini  sentiasa  berwajah  manis  dan  memberi  senyuman  kepadanya.  Tidak  pernah  sekali  pun  lelaki  ini  meninggikan  suara  dengannya. 
“Awak...”  hanya  itu  yang  dia  mampu  berkata.  Dia  menjadi  takut  tiba-tiba.  Apalah  nasib  yang  bakal  aku  terima  ni  Ya  Allah.

“RUMAH  saya  bukan  kat  sini!  Kat  belah  sana!”  Zara  terjerit  apabila  Irsyad  memandu  laju  melanggar  lampu  merah  menuju  ke  Tanjung  Lumpur.  Rumahnya  di  Lorong  Sri  Setali  sahaja!
“Diam!  Jangan  banyak  bunyi!”  jerkah  Irsyad  geram. 
Geram  bila  Zara  berterusan  membela  Aiman.  Bengang  bila  Zara  tidak  suka  mendengar  dia  bersuara.  Bengang  bila  Zara  tidak  mengendahkannya  dan  bengang  bila  layanan  baiknya  tidak  pernah  dihargai  oleh  Zara.  Zara  tergamam.  Air  mata  mula  bertakung.  Dia  sepatutnya  sedar  diri.  Dia  hanya  menumpang! 
“Irsyad,  saya  nak  balik.”  Zara  merengek.  Air  mata  mula  mengalir.  Rengekan Zara  itu  menerbitkan  senyuman  sinis  di  bibir  Irsyad.
“Baru  sekarang  awak  nak  merayu?!”  ejek  Irsyad  geram.  Sesampai  di  rumahnya  yang  tersergam  indah  pada  lewat  senja  itu,  dia  menarik  lengan  Zara  keluar  dari  keretanya.  Zara  meronta-ronta  mengelak.
“Cepat  ikut!”  marah  Irsyad  geram.  Rumah  itu  senyap  tak  berpenghuni!  Gelap  gelita.  Zara  jadi  takut.  Bagaimana  dengan  nasibnya?
“Irsyad,  hantar  saya  balik,  please?  Apa  kata  famili  awak  nanti?  Apa  kata  jiran-jiran  awak?!”  Zara  merayu-rayu.  Irsyad  tidak  mengendahkan  rayuan  Zara  itu.  Tangannya  berterusan  mengheret  si  gadis  sombong  itu.  Pautan  Zara  ke  lengannya  tidak  diendahkan.  Apa  yang  dia  rasa  kini  ialah,  sakit  hati,  sakit  hati  dan  sakit  hati!
“Keluarga  saya  tak  ada.  Awak  tengok  keliling  rumah  ni.  Dengan  jarak  yang  macam  tu,  awak  rasa  ada  orang  dengar  tak?”  soal  Irsyad  sinis.
“Apa  kata  kekasih  awak  nanti?  Shila  mesti  kecewa!”  Zara  memberi  alasan  lagi.  Irsyad  tergelak  sinis.
“Saya  mana  ada  awek!  Shila  itu  bukan  kekasih  saya!  Takkan  pernah  menjadi  kekasih  saya.  Baru  sekarang  awak  nak  merayu?  Saya  buat  baik  dengan  awak  selama  ni,  tak  pernah  sekali  pun  awak  nak  pandang.  Tak  pernah  sekali  pun  awak  nak  hargai.  Saya  sukakan  awak!  Tapi  apa  yang  saya  dapat?  Layanan  buruk  dari  awak!  Setiap  masa,  sekali  pun  awak  tak  pernah  layan  saya  dengan  baik,  Zara! 
Saya  dihina  oleh  awak  depan  orang  ramai,  saya  ditolak  mentah-mentah.  Bila  saya  datang  nak  menghulur  bantuan,  awak  masih  dengan  sikap  angkuh  awak.  Tell  me?  Apa  yang  patut  saya  buat?  Awak  nak  saya  layan  awak  buruk  jugak  kan?  Itu  yang  awak  nak  selama  ni,  kan?!”  soal  Irsyad  menggertak.  Lengan  Zara  dicengkam  kuat.  Zara  menangis-nangis  dan  menggeleng-gelengkan  kepalanya.
“Irsyad  janganlah  macam  ni.”  rayu  Zara  dengan  suara  yang  tidak  berapa  jelas.  Mendengar  sahaja  kata-kata  terakhir  yang  keluar  dari  mulut  Irsyad  membuatkan  Zara  menggeletar  hebat.  Tubuh  kecilnya  dicempung  secara  tiba-tiba. 
Irsyad  bagaikan  sudah  dirasuk!  Dia  tercabar  dengan  layanan  Zara.  Rumah  yang  gelap  itu  dibuka  lampu.  Terang.  Keluarganya  sedang  bercuti  ke  Krabi,  Thailand  sekarang.  Itu  yang  menyebabkan  dia  membawa  pulang  Zara  sekarang!  Apa  yang  terbuku  di  hatinya,  dia  mahu  Zara  rasa  sakit  dilayan  buruk!  Sama  seperti  dia  menanggung  sakit  sepanjang  tempoh  dia  mendekati  gadis  itu!  Biar  Zara  rasa.  Dan,  selepas  ini  Zara  akan  terus  menjadi  miliknya.  Hanya  miliknya!  Bukan  Aiman.
Zara  meronta-ronta  minta  dilepaskan  namun,  Irsyad  memeluk  tubuh  kecilnya  dengan  kemas  sekali.  Jeritannya  langsung  tidak  dihiraukan  oleh  Irsyad.  Lelaki  ini  memang  binatang!!
“Lepaskan  aku!!”  jerit  Zara  kuat.  Dia  mula  menggunakan  bahasa  ‘aku’  dengan  Irsyad.  Irsyad  tidak  berkata  apa.  Tubuh  Zara  dibawa  ke  atas.  Ke  dalam  biliknya.  Di  situ,  sesi  penyeksaan  dan  pengenalan  kepada  dunia  layanan  buruk  bakal  Zara  terima.  Itu  balasan  buat  Zara!
“Lepas!!”  jerit  Zara  lagi.  Tubuh  kecil  Zara  dicampak  ke  katil.  Bilik  dikunci.  Baju  dibuka  dengan  muka  bengis. 
“Aku  akan  pastikan  kau  hak  milik  aku  seorang.  Kau  akan  kahwin  dengan  aku!  Hanya  aku!!  Bukan  Aiman  bangsat  tu!”  jerkah  Irsyad.  Hari  ini,  Zara  akan  kenal  erti  layanan  buruk  yang  sebenarnya  daripada  lelaki  bernama  Irsyad!

TOK!!  TOK!  TOK!!  Bunyi  ketukan  pintu  meleraikan  ingatan  Zara  kepada  kejadian  lampau.  Dia  menyeka  air  mata  yang  bersisa.  Terasa  jijik  dirinya  setiap  kali  teringat  peristiwa  itu.  Begitu  payahnya  untuk  dia  melupakan  peristiwa  hitam  itu.  Enam  tahun  dia  hidup  dalam  ketakutan  dan  tiada  keyakinan  diri.
“Adik,  buka  pintu  ni.”  suara  Aiman  memujuk.  Tangisan  Zara  kembali  pecah  sebaik  sahaja  mendengar  suara  itu.  Suara  Aiman  memujuknya.  Mungkin  Aiman  rasa  bersalah.  Mungkin...  mungkin  juga...  Aiman  ingin  memujuknya  supaya  bersetuju  dengan  cadangan  gila  lelaki  itu.
Tidak!  Dia  tidak  akan  sesekali  mempertaruhkan  dirinya  untuk  terlibat  dengan  lelaki  bernama  Irsyad  itu  lagi!  Lelaki  bernama  Irsyad  itu  sepatutnya  tidak  singgah  di  hatinya  lagi...

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design